Sari la conținut

84. Virtutea e cu putinţă, oricare ar fi starea cuiva

Unul străluceşte în sărăcie, altul în bogăţie.

Ilie în sărăcie, Avraam în bogăţie.

MergeÅ£i către starea care vi se pare mai lesnicioasă ÅŸi mai bine potrivită pentru voi. Unul străluceÅŸte în căsătorie – Avraam, altul în feciorie, – Ilie.

UrmaÅ£i calea pe care o vreÅ£i – ÅŸi una ÅŸi alta duce la cer. Unul străluceÅŸte în postire, ioan; altul fără postire, Iov – ÅŸi adăugăm că acesta avea grija unei neveste, a unor fii, a unor fiice, a unei case, ÅŸi că avea multe bogăţii, iar celălalt n-avea nimic, numai un biet veÅŸmânt aspru.

Dar ce vorbesc eu de case şi de avuţii, atunci când, chiar rege fiind, poţi ajunge la virtute? Nicăieri nu se află casă mai prinsă de atâtea treburi ca palatul unui rege, şi iată că David străluci pe tron, tară ca purpura şi coroana să-l facă în stare de a fi virtuos.

Tot aÅŸa cu alt om – vreau să zic de Moise – căruia i se dăduse împuternicire asupra unui întreg popor, ceea ce făcea ca starea lui să fie încă ÅŸi mai apăsătoare, căci, cu cât mai mare îi era puterea, cu atât mai mari se ridicau pentru el greutăţile.

Voi vedeÅ£i: oamenii s-au acoperit de slavă în bogăţie ÅŸi în sărăcie, – în căsătorie ÅŸi în feciorie. Dimpotrivă, alÅ£ii s-au prăpădit însuraÅ£i sau feciorelnici, bogaÅ£i sau săraci. A fost aceasta cu mulÅ£i oameni însuraÅ£i ca, de pildă, Samson pe care-l pierdu nu căsătoria, ci însăşi voia lui, a fost, asemenea, cu mulÅ£i care au trăit în feciorie, ca acele cinci fecioare neînÅ£elepte din parabolă, cu mulÅ£i bogaÅ£i, de pildă acela care dispreÅ£uia pe dreptul Lazăr… Iar în zilele noastre mulÅ£ime mare de oameni se prăpădesc, având starea sărăciei.

VoiÅ£i acum să vedeÅ£i pe unii care se mântuiră având îndeletnicirea armelor? Iată-l pe Corneliu!… Sau pe unii care îngrijeau de treburile unei case? Iată-l pe eunucul reginei din Etiopia. Toate acestea, dovezi sunt că, dacă ne îndrumăm pe noi înÅŸine bine, fie chiar bogaÅ£i, nimic nu ne va prilejui căderea. Ci dimpotrivă, orice cădere sau înălÅ£are nu le aduce sărăcia, bogăţia, tronul, ci greÅŸita lor întrebuinÅ£are.