din “Cuvântări împotriva anomeilor. Către iudeiâ€
Ed. IBMBOR – 2007
Despre fiinţa lui Dumnezeu, că este de neînţeles;
şi că pogorământul lui Dumnezeu nu-l pot privi nici
chiar Serafimii
1. Plugarii harnici, când văd că un copac neroditor şi sălbatic aduce pagubă muncii lor, căci din pricina tăriei rădăcinii şi din pricina desimii umbrei dăunează pomilor şi legumelor, taie cu toată râvna copacul. De multe ori şi vântul, suflând din vreo parte, le ajută la tăiere; izbeşte coroana copacului, îl clatină cu furie, îl frânge, îl aruncă la pământ, şi le uşurează cea mai mare parte din muncă. Aşadar, pentru că şi noi avem de tăiat un copac sălbatic şi neroditor, erezia anomeilor, să-L rugăm pe Dumnezeu să ne trimită harul Duhului, ca să smulgă erezia din rădăcină, izbindu-o mai puternic decât vântul, şi să ne uşureze cea mai mare parte din muncă.
Un pământ înţelenit, care n-a fost lucrat de mâini de plugar, scoate adesea din sânurile lui ierburi netrebnice, mulţime de spini, copaci sălbatici. Ca acest pământ este sufletul pustiit al anomeilor; pentru că n-a fost lucrat de cuvintele Scripturilor, a scos din el şi de la sine această erezie sălbatică şi neîmblânzită. Pe acest copac nu l-a sădit Pavel, nu l-a udat Apollo, nu l-a crescut Dumnezeu , ci l-a sădit o iscodire nelalocul ei de gânduri, l-a udat o mândrie fără margini şi l-a crescut o dragoste mare de slavă. De aceea avem nevoie de flacăra Duhului, ca să şi ardă această rădăcină rea, nu numai să o smulgă. Să-L chemăm dar pe El, pe Dumnezeu Cel hulit de eretici, dar lăudat de noi, şi să-L rugăm să dea limbii mele mai mare tărie de luptă şi să-mi lumineze mintea ca să explic mai lămurit cele ce am de spus. Toată munca mea este pentru Dumnezeu şi pentru slava Lui, dar, mai bine spus, pentru mântuirea mea.
Nimeni, necinstind pe Dumnezeu, nu poate să-L vatăme; dar nici lăudându-L nu-L face mai strălucit. Nu!
Dumnezeu rămâne veşnic în slava Lui; nici nu creşte din pricina laudelor, nici nu se micşorează din pricina hulelor. Oamenii care Îl preaslăvesc după vrednicie, dar, mai bine spus, după vrednicie nu-L poate nimeni preaslăvi, ci fiecare după puterea lui, culeg folosul preaslăvirii lor; dar cei ce-L hulesc şi-L dispreţuiesc îşi vatămă mântuirea lor.
Cuvintele acestea: „Cel ce aruncă piatră în sus, peste capul lui o aruncă†, le-a spus cineva despre cei care hulesc. După cum cel ce aruncă o piatră în sus nu poate străpunge trupul cerului, nici să ajungă la înălţimea aceea, ci-şi răneşte capul lui, căci piatra se întoarce la cel ce a aruncat-o, tot astfel şi cel ce huleşte fiinţa cea fericită a lui Dumnezeu, pe Ea nu o vatămă cu nimic, pentru că este prea înaltă şi prea mare ca să poată fi vătămată, dar îşi înfige sabia în sufletul lui, pentru că se poartă cu nerecunoştinţa faţă de Binefăcătorul său.
Să chemăm dar în ajutorul nostru pe Dumnezeul Cel nespus, Cel neînţeles, Cel nevăzut, Cel mai presus de cuget, pe Cel ce biruie puterea limbii omeneşti; pe Cel ce depăşeşte înţelegerea minţii muritorilor, pe Cel a Cărui urmă este de negăsit de îngeri, pe Cel nevăzut de Serafimi, pe Cel neînţeles de Heruvimi, pe Cel nevăzut de Începătorii, Stăpânii, Puteri şi, într-un cuvânt, de toată zidirea, dar cunoscut numai de Fiul şi de Sfântul Duh.
Ştiu că au să mă învinuiască de mândrie că am spus că Dumnezeu nu poate fi înţeles nici de puterile cele de sus. Dar eu tocmai de aceea îi învinuiesc de nebunie şi de mândrie nemăsurată. Nu-i mândrie să spui că Făcătorul este mai presus de putinţa de înţelegere a tuturor făpturilor, ci să spui că Cel neînţeles de puterile cele de sus poate fi descris şi cuprins de slăbiciunea gândurilor celor ce se târăsc pe jos, atât de deosebiţi de puterile cele de sus. Eu, dacă n-am să dovedesc ce-am făgăduit, merit să mi se spună îngâmfat; dar voi, anomeilor, dacă veţi mai susţine şi veţi mai pretinde că-L cunoaşteţi, după ce vă voi dovedi că Dumnezeu este neînţeles chiar de puterile cele de sus, nu meritaţi oare să fiţi aruncaţi în râpe şi în prăpăstii, căci vă grozăviţi că ştiţi cu de-amănuntul acelea ce nu sunt văzute de toate puterile cele de sus?
2. Haide, dar, să începem dovedirea, prefăcând iarăşi cuvântul în rugăciune. Adeseori chiar şirul rugăciunii poate să ne facă dovada celor urmărite de noi. Să chemăm în ajutor „ pe Împăratul împăraţilor, pe Domnul domnilor, pe singurul Care are nemurire şi locuieşte în lumina cea neapropiată, pe Care nimeni dintre oameni nu L-a văzut, nici poate Să-L vadă. Căruia cinste şi putere în vecii vecilor. Amin†. Cuvintele acestea nu-s ale mele, ci ale lui Pavel. Uită-te la evlavia sufletului lui şi la dorul lui cel mare. Când a pomenit de Dumnezeu, n-a putut să-şi continue şirul învăţăturii până ce nu I-a dat datoria cuvenită, terminând cuvântul cu doxologie. Dacă „ pomenirea dreptului (e) cu laude†, cu atât mai mult pomenirea lui Dumnezeu trebuie făcută spre laudă. Acest lucru îl face şi în începuturile epistolelor sale.
Adeseori, când Pavel îşi începe epistola, dacă pomeneşte pe Dumnezeu, nu trece mai departe la învăţătură până ce nu-I dă lui Dumnezeu doxologia cuvenită. Ascultă ce zice scriind galatenilor: „Har vouă şi pace de la Dumnezeu-Tatăl şi de la Domnul nostru Iisus Hristos, Care S-a dat pe Sineşi pentru păcatele noastre, ca să ne scoată pe noi din veacul acesta rău de acum, după voia lui Dumnezeu şi Tatăl Căruia slava în vecii vecilor. Amin†. Iar în altă parte: „ Iar Împăratului veacurilor, Celui nestricăcios, nevăzutului, singurului înţelept Dumnezeu, cinste şi slavă în veci. Amin†.
– Dar oare numai faţă de Tatăl face asta, faţă de Fiul nu?
– Ascultă că ÅŸi faţă de Fiul a făcut la fel. După ce a spus: „ Doream să fiu anatema de la Hristos pentru fraÅ£ii mei, cei de un neam cu mine după trupâ€Â , a adăugat: „ ale cărora sunt înfierea ÅŸi legămintele ÅŸi darea legii ÅŸi slujbele ÅŸi făgăduinÅ£ele, din care Hristos după trup. Care este peste toate Dumnezeu binecuvântat în veci. Aminâ€Â . Deci, după cum Tatălui, tot aÅŸa ÅŸi Fiului îi dă mai întâi doxologia ÅŸi apoi îşi continuă cuvântul. Căci a auzit pe Hristos spunând: „ Ca toÅ£i să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatălâ€Â .
Şi ca să cunoaşteţi că rugăciunea aceasta ne dă şi dovada de care avem nevoie, haide să o punem înaintea voastră.
„ ÃŽmpăratul împăraÅ£ilor, spune Pavel, ÅŸi Domnul domnilor, singurul Care are nemurirea ÅŸi locuieÅŸte în lumină neapropiatăâ€Â .
Aici opreÅŸte-te ÅŸi întreabă-l pe eretic: Ce înseamnă „ Cel ce locuieÅŸte în lumină neapropiată†? Uită-te la precizia cuvintelor lui Pavel! N-a spus: „ Cel ce este lumină neapropiată†, ci: „ Cel ce locuieÅŸte în lumină neapropiată†, ca să cunoÅŸti că dacă neapropiată este casa, cu mult mai mult Dumnezeu, Care locuieÅŸte în ea. A grăit aÅŸa nu ca să crezi că Dumnezeu locuieÅŸte într-o casă sau într-un loc, ci ca să cunoÅŸti, cu adevărat, că este de neînÅ£eles fiinÅ£a lui Dumnezeu. Dar nici n-a spus: „ Cel ce locuieÅŸte în lumina cea neînÅ£eleasă†, ci: „ neapropiată†, ceea ce este mai mult decât cuvântul „ neînÅ£eles†. „ De neînÅ£eles†se, zice atunci când ceea ce se caută ÅŸi ceea ce se cercetează nu este înÅ£eles de cei care cercetează, „ neapropiatâ€Â se zice de ceva care dintru început nu suferă să fie cercetat ÅŸi nici nu te poÅ£i apropia de el. De pildă, se zice că oceanul este „ de neînÅ£eles†, pentru că dacă se coboară în el înotătorii nu pot să-i dea de fund, deÅŸi se coboară la mare adâncime; „ neapropiatâ€Â însă se zice despre acel lucru care dintru început nici nu poate fi cercetat, nici căutat.
3. Ce vei spune faţă de acestea?
– Este de neînÅ£eles oamenilor, mi se răspunde, dar nu îngerilor, nici puterilor celor de sus!
– Spune-mi, te rog, eÅŸti înger ÅŸi petreci în ceata puterilor Celor netrupeÅŸti? nu eÅŸti oare om, de aceeaÅŸi fiinţă ca ÅŸi mine, sau ai uitat ÅŸi ce fire ai?
Să presupunem că Dumnezeu este neapropiat numai oamenilor, deşi asta nu s-a adăugat, nici Pavel n-a spus: „ Cel ce locuieşte în lumina aceea de care oamenii nu se pot apropia, dar de care se pot apropia îngerii†. Dar, dacă vrei, să îngădui şi această presupunere! Dar tu nu eşti om? Ce folos ai tu dacă îngerii se pot apropia? Ce legătură are asta cu tine, care iscodeşti, pretinzi şi spui că fiinţa lui Dumnezeu poate fi înţeleasă de firea omenească?
Dar, ca să afli că nu numai oamenii, ci ÅŸi puterile cele de sus nu se pot apropia de fiinÅ£a lui Dumnezeu, ascultă ce spune Isaia, iar când spun Isaia, spun hotărârea Duhului. Căci orice profet grăieÅŸte prin lucrarea Duhului. „ Åži a fost în anul când a murit regele Ozia, L-am văzut pe Domnul ÅŸezând pe tron înalt ÅŸi preaînălÅ£at ÅŸi Serafimi stăteau împrejurul Lui; fiecare avea câte ÅŸase aripi: cu două îşi acopereau feÅ£ele lor, cu două picioarele ÅŸi cu două zburauâ€Â .
Spune-mi, pentru care pricină îşi acoperă feţele şi pun înainte aripile? Pentru care altă pricină dacă nu pentru aceea că nu pot suferi fulgerul, care iese de la tronul lui Dumnezeu, şi sclipirile acelea?
Deşi Serafimii nu vedeau lumina aceea curată, nici însăşi fiinţa aceea prea curată a lui Dumnezeu, ci cele ce vedeau erau un pogorământ. Dar ce este pogoră-mântul? Când Dumnezeu nu Se arată aşa cum este El, ci Se arată atâta cât este în stare să-L vadă cel ce poate, când îşi potriveşte arătarea feţei Lui pe măsura slăbiciunii celor ce-L văd. Că în vedenia lui Isaia a fost un pogorământ se vede chiar din cuvintele lui: „ Am văzut spune profetul, pe Domnul şezând pe tron înalt şi preaînălţat†. Dumnezeu însă nu şade; numai trupurile iau această înfăţişare; şi:  „ pe tron†; dar Dumnezeu nu poate fi cuprins de tron, căci Dumnezeirea este fără de margini. Totuşi nici pogorământul acesta n-au putut Serafimii să-l sufere, deşi stăteau alături: „ Serafimi stăteau împrejurul Lui†. Dar tocmai pentru aceasta nu puteau să-L vadă, pentru că erau alături. Când zice „ alături†, nu vorbeşte despre loc, ci Duhul Sfânt vrând să arate că, deşi Serafimii sunt mai apropiaţi decât noi de fiinţa lui Dumnezeu, totuşi nici aşa nu pot să-L privească, pentru aceasta spune: „ Şi Serafimi stăteau împrejurul Lui†. Iarăşi, prin aceste cuvinte, nu arată locul, ci, prin apropiere aceasta de loc, vrea să ne arate că puterile cele de sus sunt mai aproape de Dumnezeu decât noi.
Noi nu cunoaştem fiinţa cea de neînţeles a lui Dumnezeu aşa cum o cunosc puterile cele de sus, care sunt mai curate, mai înţelepte şi mai pătrunzătoare decât firea omenească. După cum orbul nu vede precum cel cu vedere razele de neapropiat ale soarelui, tot astfel nici noi nu cunoaştem fiinţa cea de neînţeles a lui Dumnezeu aşa cum o cunosc puterile cele de sus. Pe cât de mare este deosebirea dintre un orb şi un om cu vedere, tot pe atât de mare este deosebirea dintre noi şi ele. Prin urmare, când auzi pe profet zicând: „ Am văzut pe Domnul†, să nu-ţi închipui că profetul a văzut fiinţa lui Dumnezeu, ci pogorământul lui
Dumnezeu, iar pe acesta, mai întunecat decât puterile cele de sus. n-ar fi putut să vadă atât cât au văzut Heruvimii.
4. Dar pentru ce vorbesc eu de fiinţa aceea fericită a lui Dumnezeu, când omul nu poate vedea în toată voia nici fiinţa îngerului? Ca să cunoaşteţi însă că acesta-i adevărul, voi aduce în mijloc pe un om, prieten al lui Dumnezeu, care din pricina înţelepciunii şi dreptăţii lui a avut multă îndrăznire şi a ajuns vestit prin alte multe fapte, pe Sfântul Daniel. Când voi arăta că din pricina venirii îngerului. Daniel este Cuprins de neputinţă, că se sfârşeşte şi cade, să nu socotească nimeni că a pătimit acestea din pricina păcatelor şi a linei conştiinţe rele, ci, întemeiat pe îndrăznirea sufletului lui, să vadă în ele limpede slăbiciunea firii omeneşti.
AÅŸadar, acest Daniel a postit trei săptămâni de zile ÅŸi pâinea doririlor n-a mâncat, nici vin, nici carne, nici sicheră n-au intrat în gura lui, nici cu unsoare nu s-a uns . Åži a văzut vedenia aceea atunci când sufletul era mai potrivit pentru primirea unei astfel de vederi, căci ajunsese prin post mai uÅŸor ÅŸi mai duhovnicesc. Åži ce spune Daniel? „ Am ridicat ochii mei ÅŸi am văzut ÅŸi, iată, un bărbat îmbrăcat cu vadiu (adică: îmbrăcăminte sfântă), ÅŸi mijlocul lui încins cu aur de Ofir ÅŸi trupul lui ca de topaz, faÅ£a lui, ca vederea fulgerului, ochii lui, ca făclii de foc, braÅ£ele ÅŸi picioarele lui, cu vederea de aramă sclipitoare, glasul cuvintelor lui, ca vuietul de mulÅ£ime. Åži numai eu am văzut vedenia aceasta, iar cei care erau împreună cu mine n-au văzut-o, ÅŸi spaimă mare a căzut peste ei ÅŸi au fugit de frică; ÅŸi n-a rămas în mine tărie; ÅŸi slava mea s-a schimbat în stricăciuneâ€Â .
– Ce înseamnă: „ Slava mea s-a schimbat în stricăciune†?
– Tânărul era frumos la chip. Pentru că frica de vederea îngerului l-a făcut aÅŸa, ca pe cei care ÅŸi-au dat sufletul, pentru că l-a îngălbenit la faţă, pentru că i-a ÅŸters floarea vârstei ÅŸi pentru că i-a pierit toată frumuseÅ£ea feÅ£ei, pentru aceea a spus: „ Slava mea s-a schimbat în stricăciune†. După cum atunci când se sperie vizitiul ÅŸi dă drumul frâului, caii îşi frâng gâtul ÅŸi se sfărâmă trăsura, tot astfel se întâmplă ÅŸi cu sufletul când e cuprins de spaimă ÅŸi neliniÅŸte; spăimântat, dă drumul ca unor frâuri lucrărilor simÅ£urilor trupului ÅŸi lasă goale mădularele; acestea, apoi, lipsite de puterea care le stăpâneÅŸte, cad ÅŸi se moleÅŸesc. AÅŸa a păţit ÅŸi Daniel atunci.
– Ce a făcut îngerul?
– L-a sculat ÅŸi i-a zis: „ Daniele, bărbatul doririlor, înÅ£elege cuvintele acestea pe care le grăiesc către tine ÅŸi stai în starea ta, că acum am fost trimis la tineâ€Â . Iar el s-a sculat tremurând. Dar când îngerul a început iarăşi să-i grăiască ÅŸi să-i spună: „ Din ziua în care Å£i-ai dat inima ta să fie smerită înaintea lui Dumnezeu, au fost auzite cuvintele tale, ÅŸi eu am venit întru cuvintele taleâ€Â , iarăşi a căzut la pământ.
AÅŸa se întâmplă ÅŸi cu cei care leÅŸină. Căci după cum aceÅŸtia, după ce se scoală din leÅŸin ÅŸi-ÅŸi vin în fire ÅŸi se uită la noi, care-i sprijinim ÅŸi le stropim faÅ£a cu apă rece, adeseori leÅŸină din nou chiar în braÅ£ele noastre, tot aÅŸa a păţit ÅŸi profetul. Căci sufletul lui Daniel spăimântându-se ÅŸi nesuferind vederea celui ce era rob ca ÅŸi el, a îngerului, nici lumina aceea neputând să o îndure, s-a tulburat, silindu-se să se desfacă de legătura trupului ca de un lanÅ£. Dar îngerul încă îl Å£inea. Să audă cei ce iscodesc pe Stăpânul îngerilor! Daniel, de care s-au temut ochii leilor, Daniel, cel ce a putut cele mai presus de om în trup omenesc, n-a îndurat vederea celui ce era rob ca ÅŸi el, ci a rămas fără suflare. „ în vedenia aceasta a mea, spune Daniel, s-au întors cele ale mele ÅŸi suflare n-a rămas în mineâ€Â . Iar cei care sunt atât de departe de virtutea dreptului acestuia, pretind că ei cunosc desăvârÅŸit fiinÅ£a lui Dumnezeu, fiinÅ£a aceea prea înaltă ÅŸi cea dintâi, care a adus la fiinţă aceste zeci de mii de îngeri, dintre care Daniel n-a fost în stare să-l vadă măcar pe unul!
5. Dar să întoarcem cuvântul la subiectul nostru şi să tratăm că Dumnezeu nu poate fi văzut nici de puterile cele de sus, chiar când El face pogorământ.
Spune-mi, te rog, pentru care pricină Serafimii pun înainte aripile? Nu pentru altceva decât pentru a arăta mai dinainte prin faptele lor spusele acelea ale Apostolului: „ Cel ce locuieÅŸte în lumină neapropiatăâ€Â . Åži n-au arătat-o numai Serafimii, ci ÅŸi puterile cele mai presus de ei. Heruvimii. Serafimii stau alături de Dumnezeu, Heruvimii însă sunt tronuri ale lui Dumnezeu, nu că Dumnezeu are nevoie de tron, ci ca să cunoÅŸti prin asta virtutea acestor puteri.
Ascultă dar ÅŸi pe un alt profet care vorbeÅŸte despre Heruvimi: „ Åži a fost cuvântul Domnului către Iezechiel, fiul lui Buzi, la râul Chebarâ€Â . Acest profet stătea lângă râul Chebar, celălalt, lângă râul Tigru. Când Dumnezeu vrea să arate vreo vedenie deosebită robilor Săi, îi scoate afară din oraÅŸe în loc lipsit de zgomote, ca nimic din cele ce se aud ÅŸi din cele ce se văd să nu le izbească sufletul; ca sufletul să aibă toată libertatea să se îndeletnicească doar cu privirea vedeniei.
– Ce a văzut Iezechiel?
- „ Iată un nor, spune el, venea din miazănoapte ÅŸi lumină împrejurul lui ÅŸi foc strălucitor; ÅŸi în mijlocul lui, ca o vedere de chihlimbar, ÅŸi lumină în el. Åži în mijloc, asemănare de făpturi vii. Aceasta este vedenia lor, asemănare de om le era pe deasupra. Åži patru feÅ£e la Fiecare ÅŸi patru aripi la fiecare… Åži înălÅ£ime era la ele, spune profetul, ÅŸi erau înfricoşătoare, ÅŸi spatele lor era plin de ochi de jur împrejurul celor patru … Åži asemănare peste capul lor ca o tărie, ca vedere de cristal, înfricoşătoare, întinsă peste capul lor deasupra, ÅŸi aripile lor, fiecăruia două împreunate, acoperind trupurile lor; ÅŸi deasupra tăriei, ca o vedere de piatră de safir ÅŸi o asemănare de tron pe ea ÅŸi pe asemănarea tronului, o asemănare in chip de om pe el. Åži am văzut ca o vedere de chihlimbar, de la vederea mijlocului ÅŸi până sus, ÅŸi de la vederea mijlocului ÅŸi până jos, ca o vedere de foc, ÅŸi lucirea lui, ca o vedere de curcubeu, când este pe nori in zi de ploaieâ€Â . Åži după toate acestea, vrând să arate că nici profetul, nici puterile acelea n-au înÅ£eles bine însăşi fiinÅ£a lui Dumnezeu, zice: „ Aceasta este vedenia asemănării slavei Domnuluiâ€Â .
Ai văzut şi acolo şi aici pogorământ? Totuşi şi aceste puteri se acoperă cu aripile nu pentru altă pricină decât pentru aceea spusă mai sus, deşi puterile acestea sunt cele mai înţelepte, cele mai cunoscătoare, cele mai curate.
– De unde se vede asta?
– Din înseÅŸi numele lor. Pentru că după cum îngerul se numeÅŸte înger pentru că vesteÅŸte oamenilor voile lui Dumnezeu, iar arhanghelul se numeÅŸte arhanghel întrucât ocârmuieÅŸte pe înger, tot astfel ÅŸi Serafimii ÅŸi Heruvimii au numiri ce ne arată înÅ£elepciunea lor ÅŸi curăţia lor. Åži după cum aripile ne arată înălÅ£imea firii lor – căci ÅŸi Gavriil este înfăţiÅŸat zburând nu pentru că îngerul ar avea aripi, ci ca să afli că vine la oameni din locurile cele mai înalte ÅŸi din lăcaÅŸurile cele de sus -, tot astfel ÅŸi la Serafimi ÅŸi Heruvimi, aripile nu arată nimic altceva decât înălÅ£imea firii lor.
Aşadar, după cum aripile arată înălţimea firii lor, după cum tronul arată că Dumnezeu Se odihneşte pe ei, după cum ochii arată vederea lor pătrunzătoare, după cum şederea în apropierea tronului lui Dumnezeu şi slăvirea Lui neîncetată arată vegherea şi trezvia lor, tot astfel şi numele lor arată înţelepciunea unora şi curăţia altora.
Căci ce înseamnă Heruvimi? Foarte multă cunoştinţă. Şi ce înseamnă Serafimi?
Guri arzătoare. Ai văzut cum numele acestor puteri au arătat ÅŸi curăţia, ÅŸi înÅ£elepciunea? Dacă acolo unde este foarte multă cunoÅŸtinţă Heruvimii nu pot vedea deplin nici pogorământul lui Dumnezeu, câtă mândrie trebuie să aibă ano-meii ca să creadă că le sunt cunoscute ÅŸi limpezi acelea pe Care nici Heruvimii nu le văd?; ÅŸi unde? aici, unde avem o CunoÅŸtinţă parÅ£ială, după cum zice Pavel: „ în parte cunoaÅŸtemâ€Â  şi: „ ca prin oglindă ÅŸi în ghiciturăâ€Â .
6. Voiam să vă dovedesc acum că Dumnezeu nu este înţeles nici de Heruvimi, nici de Serafimi, dar nici de începătorii, nici de Stăpânii, nici de vreo altă putere zidită! Am Obosit însă mintea voastră nu cu mulţimea celor spuse, ci cu frica de cele spuse. Se cutremură şi se spăimântă sufletul de stăruie mai multă vreme în contemplările cele de sus. De aceea, haide să coborâm din ceruri şi să liniştim sufletul nostru cel spăimântat, îndreptându-ne spre obişnuitul nostru îndemn.
– Care-i acesta?
– Să ne rugăm ca să se însănătoÅŸească cei ce suferă de această boală. Căci dacă am primit poruncă să ne rugăm pentru cei bolnavi, pentru cei din ocne, pentru cei din amară robie ÅŸi pentru cei stăpâniÅ£i de demoni, atunci cu atât mai mult pentru aceÅŸtia! necredinÅ£a este mai cumplită decât diavolul; nebunia unuia stăpânit de demoni este iertată, pe când boala aceasta a necredinÅ£ei nu poate avea nici o apărare. Dar pentru că am amintit de rugăciunea pentru cei stăpâniÅ£i de duhurile rele, vreau să spun ceva către dragostea voastră, ca să pun capăt unei boli cumplite din Biserică. Pentru că ar fi ciudat ca pe bolnavii din afară să-i îngrijim cu atâta luare-aminte, iar mădularele noastre să le dispreÅ£uim.
– Åži despre ce boală e vorba?
– MulÅ£imea aceasta nespus de mare, adunată acum, care ascultă cu atâta luare-aminte cele spuse, căutând adeseori să o văd în ceasul cel prea înfricoÅŸat, n-am mai putut-o vedea. Åži tare am suspinat când am văzut că mare este râvna voastră când vorbeÅŸte cel ce este rob ca ÅŸi voi, când am văzut că râvna voastră nu se împuÅ£inează, deÅŸi vă înghesuiÅ£i unul în altul, că rămâneÅ£i până ce termin cuvântul, dar când Hristos are să Se arate în Sfintele Taine, biserica rămâne goală ÅŸi pustie. Este oare vrednică de iertare o astfel de purtare? Din pricina acestei trândăvii pierdeÅ£i ÅŸi toate laudele cuvenite râvnei ascultării predicii. Cine nu vă va osândi ÅŸi pe voi, ÅŸi pe mine când vede că piere îndată de la voi rodul predicii? Dacă aÅ£i lua aminte cu toată grija la cele spuse, aÅ£i arăta ÅŸi cu faptele aceeaÅŸi râvnă. Dar, pentru că fugiÅ£i din biserică îndată ce aÅ£i auzit predica, înseamnă că n-aÅ£i primit nimic din cele spuse ÅŸi nici nu le-aÅ£i strâns în mintea voastră. Dacă aÅ£i fi strâns cele spuse în sufletele voastre, v-ar fi Å£inut ele negreÅŸit aici, în biserică, ÅŸi v-ar fi călăuzit cu mai multă evlavie la înfricoşătoarele Taine. Dar aÅŸa, ca ÅŸi cum aÅ£i fi auzit un chitarist cântând, aÅŸa plecaÅ£i când termin predica, fără de nici un folos sufletesc.
– Dar ce cuvânt de apărare zadarnic au cei mai mulÅ£i?
– Pot să mă rog ÅŸi acasă, spun ei! Dar o predică ÅŸi o învăţătură acasă nu o pot auzi.
– Te înÅŸeli singur, omule! PoÅ£i să te rogi ÅŸi acasă, dar este cu neputinţă să te rogi acasă ca în biserică, unde este atâta mulÅ£ime de părinÅ£i, unde într-un suflet se înalţă rugăciuni către Dumnezeu. Nu te ascultă aÅŸa Dumnezeu când te rogi singur, cum te ascultă când te rogi cu fraÅ£ii tăi. Aici, în biserică, este ceva mai mult decât în casă, adică: unirea ÅŸi înÅ£elegerea, legătura dragostei ÅŸi rugăciunile preoÅ£ilor. De aceea preoÅ£ii stau în frunte, pentru ca rugăciunile mulÅ£imii, care sunt mai neputincioase, unindu-se cu rugăciunile preoÅ£ilor, care sunt mai puternice, să se urce împreună la cer. De altfel, ce folos are predica dacă nu-i unită cu rugăciunea?
Mai întâi rugăciunea, ÅŸi după aceea predica. AÅŸa spun ÅŸi Apostolii: „ Iar noi vom stărui in rugăciune ÅŸi în slujirea cuvântuluiâ€Â . Tot aÅŸa face ÅŸi Pavel: se roagă înainte de a-ÅŸi începe epistolele, pentru ca întocmai ca lumina sfeÅŸnicului, aÅŸa ÅŸi lumina rugăciunii să deschidă drum cuvântului. Dacă obiÅŸnuieÅŸti să te rogi cum trebuie, nu vei mai avea nevoie de învăţătura celor ce sunt robi ca ÅŸi tine, căci însuÅŸi Dumnezeu îţi va lumina mintea, fără vreun mijlocitor. Iar dacă rugăciunea unuia singur are atâta putere, cu atât mai mult rugăciunea împreună cu mai mulÅ£i. Tăria acestei rugăciuni este mai mare, iar îndrăznirea către Dumnezeu, cu mult mai puternică decât rugăciunea în casă ÅŸi de unul singur.
– De unde se vede asta?
– Ascultă-l pe Pavel, că însuÅŸi o spune: „ Care ne-a izbăvit ÅŸi ne izbăveÅŸte de la o moarte ca aceasta; ÅŸi în Care nădăjduim că încă ne va mai izbăvi, ajutându-ne ÅŸi voi cu rugăciunea pentru noi pentru ca darul făcut nouă, prin rugăciunea multora, multora să le fie prilej de mulÅ£umire pentru noiâ€Â . Tot în acest chip ÅŸi Petru a scăpat din închisoare: „ Rugăciune se făcea neîncetat în biserică pentru el către Dumnezeuâ€Â . Dacă lui Petru i-a folosit rugăciunea Bisericii ÅŸi pe
„stâlpulâ€Â acela l-a scos din închisoare, spune-mi, cum poÅ£i dispreÅ£ui puterea ei ÅŸi ce apărare poÅ£i avea? Ascultă-L chiar pe Dumnezeu spunând că mulÅ£imea îl îmblânzeÅŸte dacă I se roagă cu dragoste. Dând răspuns Dumnezeu înaintea lui Iona pentru vrej, spune: „ Tu te-ai mâhnit pentru un vrej, pentru care nu te-ai ostenit, nici nu l-ai crescut; Iar Eu nu Mă voi mâhni de Ninive, oraÅŸul cel mare, în care locuiesc mai mult de o sută douăzeci de miriade de oameni?â€Â . N-a spus Dumnezeu fără pricină: mulÅ£imea, ci ca să afli că rugăciunea făcută împreună cu mai mulÅ£i are mare putere. Vreau să vă fac cunoscut acest lucru ÅŸi din puÅ£ină istorie.
7. Acum zece ani, după cum ştiţi şi voi, au fost prinşi câţiva care au vrut să pună mâna pe putere. Apoi unul dintre marii dregători, arătându-se vinovat de aceeaşi vină, a fost legat cu laţ la gură şi condamnat la moarte. Atunci tot oraşul a alergat la hipodrom şi s-au golit atelierele; într-un suflet s-a suit tot poporul şi l-a smuls din mâna mâniei împărăteşti pe cel osândit, deşi nu era vrednic de nici o iertare. Când aţi voit să potoliţi mânia împăratului pământesc, aţi alergat toţi, cu femei şi cu copii! Dar când aveţi de făcut milostiv pe împăratul cerurilor, când aveţi de smuls din mâna mâniei Lui nu un singur om, ca atunci, nici doi sau trei sau o sută, ci pe toţi păcătoşii de pe pământ, şi de scos pe cei îndrăciţi din cursa diavolului, atunci rămâneţi afară şi nu alergaţi într-un suflet cu toţii pentru ca Dumnezeu, îmblânzit fiind prin unirea rugăciunii voastre, să-i scape şi pe aceia de chin, şi vouă să vă ierte păcatele!
Dacă în timp ce se face Sfânta Liturghie te-ai găsi în piaţă, sau ai fi în casă, sau ai fi prins de treburi grabnice, oare n-ar trebui să rupi mai cu tărie decât un leu toate legăturile acestea şi să te duci nechemat la biserică pentru a te ruga împreună cu alţii? Spune-mi, ce nădejde de mântuire vei avea în timpul acela, iubite? Nu numai oamenii produc strigătul acela prea înfricoşător, ci şi îngerii cad înaintea Stăpânului, iar arhanghelii se roagă. Le stă în ajutor şi timpul, căci le ajută Sfânta Împărtăşanie. Şi după cum oamenii taie ramuri de măslini şi le clatină înaintea împăraţilor, pentru ca să le aducă aminte acestora, cu acele ramuri de măslin, de milă şi de iubire de oameni, tot astfel şi îngerii, întinzând atunci în loc de ramuri de măslin Trupul Domnului, Îl roagă pe Stăpânul pentru oameni, grăind aşa: „ Pentru aceştia ne rugăm, pe care Tu mai înainte i-ai socotit atât de vrednici de dragostea Ta, încât ţi-ai dat sufletul pentru ei. Pentru aceştia ne revărsăm noi rugăciunile noastre, pentru care Tu Ţi-ai vărsat Sângele Tău.
Pentru aceştia ne rugăm, pentru care ai jertfit Trupul acesta†.
Acesta e motivul pentru care în vremea aceea diaconul îi aduce pe cei stăpâniţi de demoni şi le porunceşte să-şi încline numai capetele, pentru ca să fie făcute rugăciunile lor prin această stare a trupului lor; căci nu le este îngăduit să se roage cu adunarea fraţilor. De aceea îi aduce diaconul pe cei stăpâniţi de demoni, pentru ca, fiindu-ţi milă de ei, şi din pricina nenorocirii lor şi din pricina muţeniei lor, să întrebuinţezi în ajutorul lor îndrăznirea ta către Dumnezeu.
Gândindu-ne la toate acestea, să alergăm cu toţii la biserică în ceasul acela, al săvârşirii Sfintei Liturghii, ca să atragem asupră-ne milă, ca să găsim har şi ajutor la vreme potrivită.
Mi-aţi lăudat spusele! Aţi primit îndemnul meu cu multă însufleţire şi cu puternice aplauze. Totuşi , arătaţi-mi laudele voastre prin fapte, nu e nevoie de multă vreme ca să-mi dovediţi că m-aţi ascultat. După predica mea începe îndată rugăciunea. Acele laude le caut, acele aplauze, acelea săvârşite cu faptele voastre. Îndemnaţi-vă dar unul pe altul ca să rămâneţi în continuare în biserică, aşa cum aţi stat şi până acum. Iar dacă cineva vrea să plece, ţineţi-l pe loc cu tot dinadinsul, pentru că, luând îndoită plată, şi a râvnei voastre şi a grijii de fraţi, să faceţi rugăciunile voastre cu mai multă îndrăznire; şi făcând milostiv pe Dumnezeu, să puteţi avea parte şi de bunătăţile de aici şi de cele viitoare, cu harul şi iubirea de oameni ale Domnului nostru Iisus Hristos, cu Care Tatălui împreună cu Sfântul Duh, slava şi puterea în vecii vecilor. Amin.