din “Cuvântări împotriva anomeilor. Către iudeiâ€
Ed. IBMBOR – 2007
Către cei ce postesc Paştele cel dintâi
1. Iarăşi o pricină constrângătoare şi silnică , ce mi-a întrerupt şi mai înainte şirul cuvântărilor mele, îmi cheamă cuvântul şi mă îndepărtează şi astăzi de lupta pe care o începusem cu ereticii anomei. Mă pregatisem să vorbesc din nou dragostei voastre despre slava Celui Unuia Născut. Dar ambiţia deşartă a acelora ce voiesc să postească Paştele cel dintâi mă sileşte astăzi să-mi îndrept întregul meu cuvânt de învăţătură pentru vindecarea lor. Tot aşa şi păstorul cel bun nu alungă numai lupii, ci tămăduieşte cu toată purtarea de grijă şi oile bolnave. Căci care e câştigul dacă scapă oile din gura fiarelor, dar ele sunt mistuite de boală ? La fel şi un general viteaz nu pune pe goană numai maşinile de război ale duşmanilor, ci înainte de asta adună în jurul său oraşul răzvrătit; că nu va avea nici un folos de biruinţa din afară, câtă vreme înlăuntrul oraşului este răzvrătire.
Åži ca să cunoÅŸti că nimic nu duce la pieirea unei împărăţii atât cât răzvrătirile ÅŸi luptele cele dinlăuntru asculta ce spune Hristos: „Orice împărăţie dezbinată în sine nu va dăinuiâ€Â . Åži totuÅŸi, ce este mai puternic decât o împărăţie ?
Are bani din destul, arme, ziduri, întărituri, număr mare de ostaşi, cai şi multe altele care o fac puternică. Cu toate acestea, o atât de mare putere este doborâtă la pământ dacă se dezbină în sine. Nimic nu slăbeşte atât ca disputele şi cearta, după cum nimic nu întăreşte şi nu împuterniceşte atât cât dragostea şi unirea.
La asta gândindu-se ÅŸi Solomon, spunea: „Când fratele e ajutat de frate, este ca o cetate întărită ÅŸi ca o împărăţie întemeiatăâ€
Ai văzut cât de mare e tăria unirii? Ai văzut câtă vătămare aduce dezbinarea? Când o împărăţie se dezbină, este doborâtă la pământ, iar când doi oameni sunt uniţi şi legaţi între ei, sunt mai tari decât un zid.
Åžtiu că, prin harul lui Dumnezeu, cea mai mare parte a turmei noastre nu este bolnavă; boala i-a cuprins doar pe câţiva; dar aceasta nu trebuie să ne facă să neglijăm vindecarea lor. De-ar fi bolnavi numai zece, sau numai cinci, sau numai doi, sau chiar numai unul, nici acesta nu trebuie trecut cu vederea. Chiar de este numai unul, chiar de este cel din urmă om, un neluat în seamă, totuÅŸi este fratele nostru, pentru care a murit Hristos. Åži cât de mult îi are la inimă Hristos pe aceÅŸti fraÅ£i mici ÅŸi neluaÅ£i în seamă! „ Celui ce va sminti pe unul dintr-aceÅŸtia mici care cred în Mine, mai de folos îi este să-ÅŸi atârne o piatră de moară de gâtul lui ÅŸi să se arunce în mareâ€Â . Åži iarăşi: „ întrucât n-aÅ£i făcut unuia dintr-aceÅŸtia prea mici, nici Mie nu Mi-aÅ£i făcutâ€Â . Åži iarăşi: „ Fiu este voia Tatălui vostru Cel din ceruri, ca să piară vreunul dintr-aceÅŸtia miciâ€Â , nu e oare nesăbuit ca noi să-i lăsăm în părăsire pe cei mici, când Hristos are atâta grijă de ei? Să nu-mi spui că e (doar) unul! Ci că unul este neglijat, ÅŸi că acesta întinde boala ÅŸi la ceilalÅ£i! „ PuÅ£in aluat dospeÅŸte toată frământăturaâ€Â , spune Pavel. Neglijarea celor mici, a celor de jos, pierde totul, dărâmă totul. Din pricina aceasta rănile ajung mari; după cum, cu uÅŸurinţă ajung mici dacă se bucură de îngrijirea cuvenită.
Celor bolnavi am să le spun mai întâi aceasta! nu este un rău mai mare ca cearta, lupta ÅŸi dezbinarea în Biserică. nu este un rău mai mare ca tăierea în mai multe bucăţi a hainei Bisericii, pe care tâlharii n-au cutezat să o sfâşie. Nu ne sunt oare de ajuns celelalte erezii, de ne mai îmbucătăţim ÅŸi noi pe noi înÅŸine? Nu-l auzi pe Pavel, care spune: „ Dar dacă vă muÅŸcaÅ£i unul pe altul ÅŸi vă mâncaÅ£i căutaÅ£i sa nu vă nimiciÅ£i unul pe altulâ€Â ? Te întreb: Umbli departe de turmă, ÅŸi nu te temi de lupul care dă târcoale turmei? „ DuÅŸmanul vostru, spune Petru, umblă răcnind ca un leu, căutând pe cine să răpeascăâ€Â . Iată înÅ£elepciune de păstor!
Hristos nici nu l-a lăsat pe duşman înlăuntru între oi, ca să nu înspăimânte turma, dar nici nu l-a dus departe de turmă, ca, prin frica de fiară, să adune toate oile înlăuntru. Nu-L cinsteşti pe Tatăl? Teme-te atunci de duşman! Dacă te desparţi de turmă, te va înhăţa negreşit! Hristos putea să ducă duşmanul departe tare de turmă! Dar ca să te facă să priveghezi, să fii gata de luptă şi să-ti găseşti scăparea necontenit în braţele mamei, l-a lăsat pe duşman să urle pe dinafară, pentru ca aceia dinlăuntru, auzind vocea lui, să se unească şi mai mult şi să se cheme unul pe altul în ajutor. Aşa fac şi mamele cele iubitoare de copii. Când copiii plâng, mamele adeseori îi ameninţă că au să-i arunce în gura lupului; nu ca au să-i arunce, ci ca să-i facă să tacă. De aceea Hristos a făcut totul, ca să trăim în pace şi să fim uniţi unii cu alţii.
2. Pentru aceea şi Pavel, cu toate că avea de adus multe şi mari învinuiri corintenilor, totuşi nu i-a învinuit mai întâi de altceva, ci de dezbinările dintre ei. Putea să-i învinuiască de desfrânare, de mândrie, de judecăţile lor la tribunalele păgâne, de ospeţele de la capiştile idoleşti; de aceea că femeile nu-şi acopereau capetele, iar bărbaţii şi-l acopereau, de dispreţuirea săracilor, de îngâmfarea lor din pricina harismelor date, de învierea trupurilor. Pavel putea să-i mustre pentru toate aceste păcate; totuşi le lasă la o parte, şi-i mustră mai întâi pentru certurile şi dezbinările dintre ei. Păcatul acesta vrea să-l îndrepte mai întâi.
Åži dacă socotiÅ£i că nu vă plictisesc, am să vă arăt chiar prin cuvintele lui Pavel că, deÅŸi putea să-i învinuiască de acele păcate, totuÅŸi n-a căutat să îndrepte alt păcat înaintea acestuia. Că trăiau în desfrânare, ascultă ce zice: „ îndeobÅŸte se aude că la voi este desfrânareâ€Â . Că se mândreau ÅŸi se socoteau mari, ascultă: „ Unii s-au semeÅ£it, ca ÅŸi cum n-aÅŸ mai veni la voiâ€Â . Că se judecau la tribunalele păgâne: „ îndrăzneÅŸte cineva dintre voi, care are vreo pâră împotriva altuia, să fie judecat înaintea celor necredincioÅŸi?â€Â . Că mâncau cele jertfite idolilor: „ Nu puteÅ£i fi părtaÅŸi la masa Domnului ÅŸi la masa demonilorâ€Â . Că femeile nu-ÅŸi acopereau capetele, ci bărbaÅ£ii, ascultă cum îi mustră, zicând: „ Orice bărbat care se roagă sau prooroceÅŸte având ceva pe cap, îşi ruÅŸinează capul lui; iar orice femeie care se roagă sau prooroceÅŸte cu capul neacoperit, îşi ruÅŸinează capul eiâ€Â . Că îi dispreÅ£uiau pe săraci, a arătat-o ÅŸi pe aceea, spunând: „ Unul este flămând, în timp ce altul se îmbatăâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „ Sau dispreÅ£uiÅ£i Biserica lui Dumnezeu ÅŸi ruÅŸinaÅ£i pe cei lipsiÅ£i?â€Â . Că toÅ£i umblau după harisme mari ÅŸi nimeni nu le primea pe cele mici, spune: „ Oare toÅ£i sunt apostoli? Oare toÅ£i sunt prooroci?â€Â . Că se îndoiau de înviere, spune: „ Dar va zice cineva: Cum înviază morÅ£ii? Cu ce trup vin?â€Â .
Cu toate că avea deci de adus atâtea învinuiri, totuÅŸi de nimic nu i-a mustrat mai înainte de a le vorbi despre dezbinarea ÅŸi despre certurile dintre ei, ci, chiar de la începutul epistolei, grăieÅŸte aÅŸa: „ Vă rog însă, fraÅ£ilor, pentru numele Domnului nostru Iisus Hristos, ca toÅ£i să vorbiÅ£i la fel ÅŸi să nu fie între voi dezbinăriâ€Â . Åžtia, ÅŸtia bine Pavel că acesta era lucrul cel mai grabnic. Desfrânatul, îngâmfatul sau altul, care are un alt păcat, venind des la biserică ÅŸi ascultând mereu învăţătura, se izbăveÅŸte de păcatul lui ÅŸi-ÅŸi recapătă sănătatea; dar cel care se desprinde de Biserică, cel care se depărtează încetul cu încetul de învăţătura PărinÅ£ilor, cel care fuge de spitalul cel duhovnicesc, chiar dacă i se pare că e sănătos, va cădea totuÅŸi iute în boală. Pavel a lucrat ca un doctor iscusit, care mai întâi stinge febra bolnavului, ÅŸi apoi vindecă rănile ÅŸi abcesele: a spulberat mai întâi dezbinarea, ÅŸi apoi a vindecat rănile fiecărui mădular. De aceea, înaintea tuturor vorbeÅŸte de aceasta: să nu se răzvrătească unii împotriva altora, să nu spună că unii sunt ai unui dascăl, iar alÅ£ii ai altuia, să nu taie în multe părÅ£i trupul lui Hristos.
Cuvintele acestea nu le-a spus numai corintenilor, ci şi celor de acum, care suferă de aceeaşi boală ca şi corintenii. Pe ei aş dori să-i întreb: Ce sunt Pastile? Ce este postul cel de patruzeci de zile? Ce este Pastele iudaic şi ce sunt Pastile noastre? Pentru ce Pastile iudaic se săvârşeşte o dată pe an, iar al nostru se săvârşeşte la fiecare slujbă bisericească? Ce înseamnă azima? Ce înseamnă altele, cu mult mai multe, în legătură cu acest subiect? Punându-le aceste întrebări, veţi cunoaşte bine ambiţia lor deşartă! N-au să poată spune pricina faptelor pe care le săvârşesc, deşi se socotesc mai înţelepţi decât toţi oamenii, dar nici nu întreabă pe alţii, faptă ce merită cea mai grea osândă. Nu ştiu nici ei, nici nu-i ascultă pe cei rânduiţi să-i înveţe, ci, încrezându-se (doar) în părerile lor, printr-o obişnuinţă neghioabă, se aruncă în prăpastie.
3. Dar care este cuvântul lor cel înÅ£elept când spunem că greÅŸesc? N-aÅ£i Å£inut ÅŸi voi, ne spun ei, mai înainte acest post? Nu ai tu dreptul să-mi spui mie aceasta, ci eu am dreptul să-Å£i spun că ÅŸi noi am postit mai înainte aÅŸa, dar am preferat unirea în locul Å£inerii timpurilor. Åži ceea ce le spunea Pavel galatenilor, aceea vă spun ÅŸi eu acum: „ FiÅ£i ca mine, că ÅŸi eu am fost ca voiâ€Â . Ce vor să spună aceste cuvinte? Pavel i-a convins să nu se mai taie împrejur, să dispreÅ£uiască sâmbetele, zilele ÅŸi toate celelalte îndatoriri ale Legii vechi. Apoi, pentru că îi vedea că se tem ÅŸi se înfricoÅŸează să nu fie cumva osândiÅ£i ÅŸi pedepsiÅ£i pentru călcare de poruncă, îi sfătuieÅŸte, pe temeiul propriei lui vieÅ£i, să aibă încredere, spunându-le: „ FiÅ£i ca mine, că ÅŸi eu am fost ca voi†. Am venit eu oare dintre neamuri?, îi întreabă Pavel. Nu cunoÅŸteam eu vieÅ£uirea cea după Lege? Nu cunoÅŸteam eu pedeapsa pentru cei ce călcau Legea? Eram „ evreu din evrei după lege, fariseu, după râvnă, prigonitor al Bisericii. Dar cele ce-mi erau câştig, pe acestea le-am socotit pentru Hristos pagubăâ€Â .
Dar pentru ce vorbesc eu de mine însumi? Mai mult de trei sute de Părinţi, adunaţi în ţara Bitiniei, au legiuit aceasta . Îi necinsteşti pe toţi aceia? Una din două: sau îi acuzi de neştiinţă, că n-au cunoscut bine lucrurile, sau de laşitate, că le-au cunoscut, dar s-au făţărit şi au trădat adevărul. Când nu ţii ce-au legiuit Părinţii aceia, nu poţi spune altceva despre ei. Dar faptele săvârşite de ei au arătat şi marea lor înţelepciune, şi curajul lor. Credinţa arătată atunci vădeşte înţelepciunea lor; ea a închis gurile ereticilor şi a sfărâmat ca pe un zid puternic toate uneltirile lor. Iar persecuţiile terminate de curând şi războiul dus împotriva Bisericii le arată curajul.
Ca nişte eroi care au avut nenumărate victorii şi care au primit multe răni, aşa s-au reîntors atunci de pretutindeni apărătorii Bisericilor! Purtau pe ei semnele lui Hristos şi puteau să înşire multele pedepse pe care le-au suferit pentru mărturisirea credinţei. Unii puteau vorbi despre muncile din ocne, alţii despre confiscarea tuturor bunurilor, alţii despre înfometare, alţii despre bătăi dese. Unii puteau să arate, pentru Hristos, coaste scrijelite, alţii, spate zdrobit, alţii, ochi scoşi, alţii, altă parte tăiată a trupului lor. Tot Sinodul acela din aceşti atleţi era alcătuit, iar după ce au legiuit credinţa, au legiuit şi aceasta, ca să săvârşim de obşte şi în unire sărbătoarea Paştilor.
AÅŸadar, oamenii aceÅŸtia, care n-au trădat credinÅ£a în niÅŸte timpuri aÅŸa de grele, aveau ei să se făţărească pentru Å£inerea zilelor? Vezi ce faci când osândeÅŸti pe atâţia PărinÅ£i atât de curajoÅŸi ÅŸi de înÅ£elepÅ£i? Dacă fariseul, care l-a osândit pe vameÅŸ, a pierdut toate faptele bune pe care le avea, ce iertare, ce cuvânt de apărare vei avea când te ridici împotriva atâtor învăţători, prieteni ai lui Dumnezeu, ÅŸi asta pe nedrept ÅŸi cu multă lipsă de judecată? Nu L-ai auzit pe Hristos spunând că „ unde sunt doi sau trei adunaÅ£i în numele Meu, acolo sunt ÅŸi Eu în mijlocul lorâ€Â ? Dacă acolo unde sunt doi sau trei este Hristos în mijlocul lor, apoi cu mult mai mult a fost în mijlocul acelora care au hotărât ÅŸi au legiuit toate, când au fost adunaÅ£i în numele Lui mai mult de trei sute! Nu-i osândeÅŸti numai pe acei PărinÅ£i, ci ÅŸi întreaga lume, care a lăudat hotărârea lor! Sau socoteÅŸti oare că iudeii sunt mai înÅ£elepÅ£i decât PărinÅ£ii de pe întregul pământ, iudeii, care au căzut din vieÅ£uirea părintească ÅŸi nu Å£in nici o sărbătoare? La iudei nu este nici azimă, nici PaÅŸti – căci ÅŸi aceasta aud pe mulÅ£i spunând, că odată cu azimele sunt Pastile. Dar că nu este la iudei azimă, ascultă pe legiuitor, care spune: „ Nu veÅ£i putea face Pastile în oricare dintre cetăţile voastre pe care Domnul Dumnezeu vi le dă, ci numai în locul în care se va chema numele Luiâ€Â , adică în Ierusalim.
Ai văzut că a mărginit sărbătoarea Paştilor la un singur oraş? Apoi a dărâmat acest oraş, pentru ca să-i îndepărteze pe iudei, chiar împotriva voii lor, de această sărbătoare.
Oricine ÅŸtie destul de bine că Dumnezeu a văzut mai dinainte cele ce aveau să se întâmple. Dar pentru ce i-a adunat din întreaga lume, când Dumnezeu ÅŸtia mai dinainte că oraÅŸul avea să piară? Nu e lămurit că a făcut aceasta pentru că a voit să desfiinÅ£eze sărbătoarea aceea? Dumnezeu a desfiinÅ£at sărbătoarea, ÅŸi tu mergi cu iudeii, despre care profetul spune: „ Åži cine este orb, dacă nu slugile Mele? Cine este surd, dacă nu cei ce-i stăpânesc pe ei?â€Â ! Cu cine n-au fost iudeii niÅŸte nerecunoscători ÅŸi niÅŸte nesimÅ£itori? N-au fost cu apostolii, cu profeÅ£ii, cu învăţătorii lor? Dar pentru ce mai e nevoie să vorbesc de învăţători ÅŸi de profeÅ£i, când ei ÅŸi-au junghiat chiar pe fiii lor? I-au jertfit pe fiii ÅŸi pe fetele lor, demonilor! N-au vrut să ÅŸtie de fire, ÅŸi voiau să mai Å£ină Pastele? Spune-mi: Au călcat în picioare înrudirea, n-au mai vrut să ÅŸtie de copii, L-au uitat chiar pe Dumnezeu, Care i-a făcut, căci spune Scriptura: „ Pe Dumnezeul Care te-a născut L-ai părăsit ÅŸi L-ai uitat pe Dumnezeul Care te hrăneÅŸteâ€Â ;
L-au părăsit deci pe Dumnezeu, şi aveau să mai păzească sărbătorile? Cine ar putea-o spune? Pentru aceasta şi Hristos a făcut Pastele cu ei, nu ca să-l facem şi noi cu ei, ci pentru ca să introducă, prin umbră, adevărul. Într-adevăr, Hristos
S-a tăiat împrejur, a păzit sâmbăta, a prăznuit sărbătorile, a mâncat azime ÅŸi a făcut toate acestea în Ierusalim; dar noi nu ne mai supunem nici uneia dintre ele. Dimpotrivă, Pavel strigă, zicând: „ Dacă vă veÅ£i tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimicâ€Â . Iar despre azime, iarăşi: „ Deci să prăznuim nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul răutăţii ÅŸi al vicleniei, ci cu azimele curăţiei ÅŸi ale adevăruluiâ€Â .
Azimele noastre nu sunt făină muiată, ci vieţuire curată şi viaţă virtuoasă.
4. – Dar pentru care pricină a prăznuit Hristos Pastele cu iudeii?
– Pastele cel vechi era tipul PaÅŸtelui ce avea să fie; de aceea trebuia ca adevărul să urmeze tipului. Mai întâi a arătat umbra, apoi a introdus adevărul în timpul Cinei celei de Taină. Iar când adevărul a fost introdus, umbra se ascunde ÅŸi nu mai are rost. Nu-mi pune mie înainte că Hristos a prăznuit Pastele cu iudeii, ci arată-mi mie că Hristos a poruncit să prăznuieÅŸti Pastele cu iudeii! Eu îţi voi arăta contrariul! ÃŽÅ£i voi arăta nu numai că n-a poruncit să Å£inem Pastele iudeilor, ci, dimpotrivă, ne-a eliberat de nevoia aceasta. Ascultă ce spune Pavel: „ Å¢ineÅ£i zile ÅŸi luni ÅŸi timpuri ÅŸi ani? Mă tem pentru voi, ca nu cumva să mai fi ostenit în zadar la voiâ€Â . Åži iarăşi: „ Ori de câte ori veÅ£i mânca pâinea aceasta ÅŸi veÅ£i bea paharul acesta, moartea Domnului o vestiÅ£iâ€Â .
Când Pavel a spus: „ ori de câte ori†, a dat libertate celui ce se apropie de Sfânta Împărtăşanie să se împărtăşească ori de câte ori vrea, izbăvindu-l de orice respectare a zilelor. Nu-i acelaşi lucru Paştile  şi postul cel de patruzeci de zile. Altceva sunt Paştile, şi altceva postul cel de patruzeci de zile. Postul cel de patruzeci de zile e o dată pe an, iar Paştile, adică săvârşirea Euharistiei, de trei ori pe săptămână, uneori chiar de patru ori pe săptămână, dar, mai bine spus, ori de câte ori voim. Căci Pastile nu sunt post, ci săvârşirea Sfintei Euharistii, sunt jertfa care se săvârşeşte la fiecare Liturghie.
Åži că acest înÅ£eles îl are cuvântul PaÅŸti, ascultă-l pe Pavel, care spune: „ PaÅŸtile nostru, Hristos, pentru noi S-a jertfitâ€Â ; ÅŸi: „ Ori de câte ori veÅ£i mânca pâinea aceasta ÅŸi veÅ£i bea paharul acesta, vestiÅ£i moartea Domnuluiâ€Â . PaÅŸtile dar, adică Sfânta Euharistie, este vestirea morÅ£ii Domnului. Sfânta Jertfă săvârÅŸită astăzi ÅŸi cea săvârÅŸită ieri ÅŸi cea săvârÅŸită în fiecare zi este la fel ÅŸi aceeaÅŸi cu cea săvârÅŸită în ziua aceea a Sâmbetei! ÃŽntru nimic nu este mai cinstită aceea decât aceasta, întru nimic nu este mai prejos aceasta decât aceea, ci e una ÅŸi aceeaÅŸi, la fel de înfricoşătoare ÅŸi de mântuitoare.
- Dar pentru ce postim aceste patruzeci de zile?, mă poate întreba cineva.
– ÃŽn vechime mulÅ£i se apropiau de Sfintele Taine fără nici o pregătire, la întâmplare, ÅŸi mai ales în acest timp în care Hristos ni le-a dat. PărinÅ£ii, dându-ÅŸi seama de vătămarea ce o are cineva când se apropie nepregătit de Sfintele Taine, s-au adunat ÅŸi au rânduit patruzeci de zile de post, de rugăciuni, de ascultare a sfintei slujbe ÅŸi a predicii, de venire deasă la biserică, pentru ca în aceste zile toÅ£i să ne curăţim cu toată grija prin rugăciuni, prin milostenii, prin post, prin slujbe de toată noaptea, prin lacrimi, prin spovedanie ÅŸi prin toate celelalte, ÅŸi astfel, după puterea noastră, să ne apropiem cu conÅŸtiinÅ£a curată de Sfintele Taine.
Prin rânduiala aceasta, postul de patruzeci de zile a căpătat tăria unei obişnuinţe şi astfel Părinţii au făcut o faptă mare.
Şi iată care! Un an întreg strig şi predic postul, şi nimeni nu dă ascultare spuselor mele. Dar când vine timpul postului de patruzeci de zile, nu mai e nevoie nici de îndemn, nici de sfat, atunci chiar cel mai leneş se trezeşte, căci timpul sfătuieşte şi-l îndeamnă.
Dacă te va întreba vreun iudeu sau vreun păgân pentru ce posteÅŸti, să nu-i spui că posteÅŸti pentru PaÅŸti, nici pentru cruce, pentru răstignirea Domnului, căci îi dai prilej de atac. Căci noi nu postim nici pentru că se apropie Pastile, nici pentru că vine ziua crucii, a răstignirii Domnului, ci postim pentru păcatele noastre, pentru că avem de gând să ne împărtăşim cu Sfintele Taine. Pastile nu-s pricină nici de post, nici de jale, ci de bucurie ÅŸi veselie. Crucea a pierdut păcatul, a curăţit lumea, a pus capăt unei vechi duÅŸmănii, a deschis porÅ£ile cerului, i-a făcut prieteni pe cei urâţi, a înălÅ£at iarăşi la cer firea noastră ÅŸi a aÅŸezat-o de-a dreapta Tatălui. AÅŸadar, nu trebuie să jelim, nici să ne posomorâm, ci să ne veselim ÅŸi să ne bucurăm de toate acestea. Pentru aceasta ÅŸi Pavel spune: „ Mie însă să nu-mi fie a mă lăuda decât în crucea Domnului nostru Iisus Hristosâ€Â . Åži iarăşi: „ Dumnezeu îşi arată dragostea Lui faţă de noi prin aceea că, încă fiind noi păcătoÅŸi, Hristos a murit pentru noiâ€Â . Iar Ioan spune aÅŸa: „ Căci aÅŸa a iubit Dumnezeu lumea…â€Â .
– Spune-mi, cum?
– Le-a lăsat pe toate celelalte la o parte, ÅŸi a pus crucea. Căci după ce a spus:
„ Aşa a iubit Dumnezeu lumea†, a adăugat: „ încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca să se răstignească, pentru ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viată veşnică†.
Prin urmare, dacă ea, crucea, este pricină de dragoste şi de laudă, să nu spunem că jelim pentru ea. Nu jelim pentru ea. Doamne fereşte!, ci pentru păcatele noastre. De aceea postim!
5. Catehumenul nu prăznuieşte niciodată Paştile, deşi posteşte în fiecare an, pentru că nu se împărtăşeşte cu Sfintele Taine. După cum cel care nu posteşte prăznuieşte Pastile dacă se apropie cu conştiinţa curată de Sfintele Taine, fie că se împărtăşeşte astăzi, mâine, oricând. Apropierea cea mai bună de Sfintele Taine nu se judecă prin ţinerea timpurilor sărbătorilor, ci prin conştiinţa curată, noi însă facem dimpotrivă: nu ne curăţăm cugetul; iar dacă ne apropiem de ziua aceea, socotim că prăznuim Pastile, deşi suntem plini de nenumărate păcate. Dar nu trebuie să facem aşa, nu trebuie!
Dacă te împărtăşeşti chiar în Sâmbăta Mare cu conştiinţa necurată, ai pierdut tot rodul împărtăşirii, ai plecat de la Biserică fără să fi prăznuit Pastile. Şi, dimpotrivă, dacă te împărtăşeşti chiar astăzi, fiind spălat de păcate, prăznuieşti aşa cum se cuvine Pastile.
Ar trebui să aveÅ£i mare purtare de grijă ÅŸi mare străduinţă nu la respectarea timpurilor sărbătorilor ca timp potrivit de împărtăşire, ci la chipul cum vă apropiaÅ£i de Sfânta ÃŽmpărtăşanie. Åži dacă acum voiÅ£i mai bine să suferiÅ£i orice decât să vă schimbaÅ£i obiÅŸnuinÅ£a de a posti în aceste patruzeci de zile, tot astfel ar trebui să nu aveÅ£i în vedere deloc timpul sărbătorilor ca timp de împărtăşire, ci să voiÅ£i mai bine să suferiÅ£i ÅŸi să faceÅ£i orice pentru ca să nu vă apropiaÅ£i de Sfintele Taine plini de păcate. Dumnezeu n-a spus nici un cuvânt despre timpuri ÅŸi nici despre o astfel de respectare a lor! Ascultă-L ce spune când îi judecă pe oameni: „ M-aÅ£i văzut flămând ÅŸi M-aÅ£i hrănit; însetat ÅŸi Mi-aÅ£i dat de am băut; gol ÅŸi M-aÅ£i îmbrăcatâ€Â . Iar pe cei din stânga îi învinuieÅŸte că au făcut contrariul. Åži iarăşi, aducând pe altul înaintea Sa, îl osândeÅŸte pentru răutatea ÅŸi neomenia lui, spunându-i: „ Slugă vicleană, toată datoria aceea Å£i-am iertat-o; nu se cuvenea ca ÅŸi tu să ai milă de semenul tău, cum am avut ÅŸi eu milă de tine?â€Â . La fel ÅŸi cu fecioarele cele nebune; nu le-a primit în cămara de nuntă pentru că nu aveau untdelemn în candele . Pe un altul l-a aruncat în întunericul cel mai dinafară pentru că a intrat la ospăţul de nuntă fără haină de nuntă, pentru că a intrat îmbrăcat cu haine murdare, acoperit de desfrânare ÅŸi necurăţie. Dar nimeni n-a fost osândit vreodată, nici n-a fost învinuit că a făcut PaÅŸtile în cutare sau cutare lună.
Dar pentru ce vorbim de noi, care suntem izbăviÅ£i de o silnicie ca aceasta, de noi, care vieÅ£uim sus, în ceruri, unde nu sunt nici luni, nici soare, nici lună, nici ani? Căci, daca ai vrea să judeci bine lucrurile, nici chiar la iudei nu se face mare caz de timpul serbării PaÅŸtelui, ci se pune mai mult preÅ£ pe locul unde se prăznuieÅŸte PaÅŸtele, pe Ierusalim, decât pe timp. NiÅŸte oameni s-au apropiat de Moise ÅŸi l-au întrebat: „ Noi nu suntem necuraÅ£i la suflet; cum să facem ca să nu fim lipsiÅ£i de darurile Domnului?â€Â . La această întrebare, Moise le-a răspuns: „ StaÅ£i aici, ÅŸi voi aduce lucrul acesta la cunoÅŸtinÅ£a lui Dumnezeuâ€Â . După ce L-a întrebat pe Dumnezeu, a adus legea aceasta, care spune: „ Dacă cineva este necurat la suflet sau este in călătorie lungă ÅŸi nu poate face PaÅŸtile în întâia lună, să le facă în a douaâ€Â .
Deci, în vremea iudeilor, pentru ca să prăznuiască Paştele la Ierusalim, nu se ţinea seamă de timpul când trebuia săvârşit! Dar tu, pentru ce nu pui unirea şi înţelegerea din Biserică mai presus de timpul săvârşirii Paştilor? Pentru ce, ca să pari că ţii ziua, o necinsteşti pe maica noastră de obşte a tuturor, pentru ce împărţi în două Sfânta Biserică? Cum mai poţi fi vrednic de iertare, când preferi să săvârşeşti păcate atât de mari pentru nimic?
Dar pentru ce să vorbim de iudei, când nici nouă, oricât am voi şi oricât ne-am strădui, nu ne este cu putinţă să prăznuim Paştile în ziua în care a fost răstignit Hristos. Şi asta se vede din următoarele: Chiar dacă iudeii n-ar fi fost călcători de Lege, nici nerecunoscători, nici nesimţitori, nici leneşi, nici dispreţuitori, chiar dacă nu s-ar fi depărtat de vieţuirea strămoşilor lor, ci ar fi păstrat-o cu toată grija şi acum, nici aşa nu ne-ar fi fost cu putinţă să le urmăm lor şi să prăznuim chiar ziua în care Hristos a fost răstignit şi a săvârşit Paştele.
Să vă explic de ce nu. Când Domnul a fost răstignit, era ziua întâi a azimelor şi era vineri. Or, este cu neputinţă ca totdeauna să cadă amândouă în acelaşi timp. Iată, de pildă anul acesta, ziua întâi a azimelor cade duminica; şi este necesar să postim toată săptămâna; trece deci timpul când a pătimit Domnul, trece timpul când a fost răstignit şi a înviat, şi noi continuăm să postim. Şi de multe ori s-a întâmplat aşa, ca noi să postim după ce a fost răstignit şi a înviat, pentru că nu se terminase încă săptămâna. Prin urmare, nu se ţine seamă deloc de timpul când au avut loc aceste fapte.
Să nu ne mai ambiţionăm deci şi nici să nu mai spunem: Am postit atâta vreme, şi acum să schimb ziua de prăznuire? Tocmai pentru asta schimb-o! Întoarce-te la Biserică, maica ta, pentru că ai fost despărţit atâta vreme de ea! Nimeni nu spune: îmi e ruşine să mă împac acum, pentru că am dus-o atâta vreme în duşmănie! Nu e ruşine să te schimbi în mai bine, ci să stărui într-o ambiţie deşartă. Asta i-a pierdut pe iudei! Au fost târâţi spre necredinţă, pentru că totdeauna căutau să ţină vechea obişnuinţă.
Dar pentru ce vorbesc eu de post ÅŸi de Å£inerea zilelor? Pavel nu înceta de a păzi Legea, de a îndura multe osteneli pentru ea, de a face multe călătorii; a suferit apoi ÅŸi alte multe necazuri ÅŸi îi întrecea pe toÅ£i cei de o vârstă cu el în păzirea cu stricteÅ£e a vieÅ£uirii celei după Lege. Cu toate acestea, după ce ajunsese pe culmea acelei vieÅ£uiri, s-a schimbat îndată când a văzut că le făcea pe toate spre pierderea ÅŸi vătămarea lui. Nu ÅŸi-a spus: „ Pentru ce să fac asta? Să zădărnicesc atâta râvnă? Să pierd atâta osteneală?†. Dimpotrivă, tocmai pentru aceea s-a schimbat mai repede, pentru ca să nu mai rămână în aceeaÅŸi pagubă; a dispreÅ£uit îndreptăţirea prin lege, ca să primească îndreptăţirea prin credinţă. Åži strigă Pavel, zicând: „ Cele ce-mi erau câştig, pe acelea le socotesc pagubă pentru Hristosâ€Â .
Iar Domnul spune: „ Dacă-Å£i aduci darul tău la altar ÅŸi acolo îţi aduci aminte că ai ceva împotriva fratelui tău, mergi, împacă-te mai întâi cu fratele tău, ÅŸi apoi, venind, adu darul tău!â€Â . Ce spui? Dumnezeu nu-Å£i îngăduie să-I aduci jertfă
până ce nu te împaci cu fratele tău, dacă are ceva împotriva ta, şi mai îndrăzneşti şi mai stărui să te apropii de Dumnezeieştile Taine când întreaga Biserică şi atâţia Părinţi au ceva împotriva ta, îndrăzneşti să te apropii fără să pui capăt urii acesteia deşarte? Cum poţi săvârşi Paştile cu un astfel de suflet? Cuvintele acestea nu le spun numai celor care ţin Pastile cu iudeii, ci şi vouă, celor sănătoşi, pentru ca pe toţi pe care-i vedeţi că au această boală să-i adunaţi cu toată grija şi cu toată bunătatea şi să-i readuceţi în biserică. De se împotrivesc, de sar, de fac altceva, să nu ne lăsăm până ce nu-i înduplecăm, nimic nu este egal păcii şi unirii. Pentru aceasta episcopul, când intră în biserică, nu se urcă pe tronul acesta până ce mai întâi nu vă urează: pace; iar când se scoală pentru a vă spune cuvântul de învăţătură, nu şi-l începe până ce mai întâi nu spune tuturor: pace. Preoţii, când au să binecuvânteze, vă urează mai întâi: pace, şi apoi încep binecuvântarea. Diaconul, când porunceşte să ne rugăm împreună cu ceilalţi, ne porunceşte în rugăciunea lui să cerem înger de pace, să cerem ca toate cele puse înainte să fie cu pace; iar când vă dă drumul de la această slujbă bisericească, vă urează spunându-vă: „ Mergeţi în pace!†.
În general vorbind, nu e cu putinţă să spunem ceva sau să facem ceva fără pace. Pacea este mama şi hrănitoarea noastră, aceea care ne încălzeşte cu multă grijă. Când vorbesc de pace, nu mă gândesc la salutarea aceasta pe care o rostim cu buzele, nici la pacea ce o avem cu oamenii de pe urma invitării la mese şi ospeţe, ci mă gândesc la pacea cea după Dumnezeu, pace care izvorăşte din unirea cea duhovnicească. Pacea aceasta mulţi o strică acum; aceştia, din pricina unei ambiţii deşarte, slăbesc credinţa noastră şi o întăresc pe cea iudaică; îi socotesc dascăli mai vrednici de credinţă pe iudei decât pe Părinţii noştri şi întreabă pe omorâtorii lui Hristos când trebuie să prăznuiască Paştile. Poate fi oare o prostie mai mare ca aceasta? Nu ştii că Paştele iudaic este închipuire, iar al nostru, adevăr?
Să-ti spun cât e de mare deosebirea dintre unul şi altul! Paştele iudaic a oprit moartea trupească; Paştele nostru a pus capăt urgiei lui Dumnezeu pornită asupra întregii lumi. Acela a izbăvit atunci de Egipt; acesta a scăpat lumea de slujirea la idoli. Acela l-a înecat pe Faraon, acesta, pe diavolul. După acela Palestina, după acesta, cerul.
Pentru ce stai lângă opaiţ, când S-a ivit Soarele? Pentru ce vrei să te hrăneşti cu lapte, când ti se dă hrană tare? Ai fost crescut cu lapte tocmai pentru ca să nu rămâi la lapte! Ţi s-a arătat opaiţul tocmai pentru ca să fii povăţuit spre Soare. Să nu ne mai întoarcem dar la cele de mai înainte, când au venit la noi cele mai desăvârşite! Nici să mai ţinem (cu stricteţe) zilele, timpurile şi anii, ci să urmăm cu sârguinţă totdeauna şi în orice împrejurare Biserica, punând mai presus de toate dragostea şi pacea. Chiar dacă ar greşi Biserica, totuşi n-ar fi o faptă atât de mare prăznuirea Paştilor exact la vremea când a avut loc, cât păcat şi câtă pagubă avem de pe urma împărţirii şi dezbinării acesteia.
Acum dar nici un cuvânt n-am să mai spun despre timpul de prăznuire, pentru că, după cum am dovedit, nici Dumnezeu nu-i dă vreo importanţă! Ci un singur lucru cer: să facem totul în pace şi în înţelegere, pentru ca nu cumva în timp ce postim noi şi tot poporul, în timp ce preoţii fac rugăciuni de obşte pentru întreaga lume, tu să stai acasă şi să petreci îmbătându-te pentru că prăznuieşti Paştile! Gândeşte-te cât de diavolească este lucrarea aceasta! Nu faci numai un păcat, nici două, nici trei, ci cu mult mai multe! Acest lucru te desparte de turmă, te face să-i osândeşti pe atâţia Părinţi, te face ambiţios, te împinge spre iudaism, te face pildă de sminteală şi pentru cei ai tăi, şi pentru cei străini. Cum vom putea să-i ţinem de rău pe aceia că rămân acasă, când tu alergi la iudei? Nu săvârşeşti numai acest păcat, ci-ţi pricinuieşti şi mare vătămare când în vremea acestui post nu te bucuri nici de ascultarea Scripturilor, nici de slujbele din biserică, nici de binecuvântările preoţilor, nici de rugăciunile în comun; ci te temi şi tremuri ca să nu fii prins asupra faptului, ca un străin şi unul de alt neam, când ar trebui ca îndeobşte cu Biserica să le prăznuieşti pe toate cu îndrăznire, cu plăcere, cu bucurie şi cu toată libertatea.
Nici Biserica nu cunoaşte timpul exact al prăznuirii Paştilor. Dar pentru că toţi Părinţii din diferite locuri au hotărât să se adune în sinod şi au rânduit această zi, Biserica, ea, care cinsteşte totdeauna înţelegerea şi iubeşte unirea, a primit ce s-a hotărât.
V-am arătat îndeajuns, în cele spuse până acum, că nici eu, nici voi, nici altcineva nu poate arăta cu precizie ziua Domnului. Aşadar, să nu ne luptăm cu umbrele, nici să ne pricinuim pagube mari ambiţionându-ne pentru nişte lucruri de mică însemnătate. Nu e păcat să posteşti în cutare sau cutare vreme, ci e păcat de neiertat, vrednic de osândă şi aducător de multă pedeapsă, să dezbini Biserica, să pricinuieşti certuri în sânul ei, să dai naştere la discordie, să te lipseşti continuu de slujba din Biserică.
Ar trebui să spun chiar mai multe decât atât, dar sunt de ajuns acestea pentru cei ce le ascultă cu luare-aminte; cei ce nu le ascultă nu vor câştiga nimic, chiar dacă aş vorbi mai mult decât atât. De aceea, pun aici capăt cuvântului meu. Să ne rugăm dar cu toţii îndeobşte ca să se întoarcă fraţii noştri la noi, să îmbrăţişeze pacea şi să alunge ambiţia deşartă. Să-şi râdă de răceala ce le-a cuprins inima, să fie însufleţiţi de gânduri înalte şi mari şi să se elibereze de grija ţinerii zilelor, pentru ca toţi, într-un gând şi cu o gură, să slăvim pe Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia slava şi puterea, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.