din “Cuvântări împotriva anomeilor. Către iudeiâ€
Ed. IBMBOR – 2007
Despre fiinţa lui Dumnezeu, că este de neînţeles,
ÃŽmpotriva anomeilor
1. Când ai de vorbit despre un subiect mai întins, ce are nevoie de multe cuvinte şi pe care nu-l poţi termina în două sau trei zile, ci în mult mai multe, socot că nu trebuie să încarci mintea ascultătorilor cu toată învăţătura dintr-o dată şi nici într-o singură cuvântare, ci să împărţi totul în multe părţi, ca să faci prin această împărţire povara cuvântului uşoară şi lesne de înţeles.
Şi limba, şi auzul, şi fiecare din simţurile noastre au puse măsuri, legi şi hotare; iar de încerci să depăşeşti vreodată aceste hotare, simţurile pierd şi puterea pe care o au.
Spune-mi, ce-i mai dulce decât lumina? Ce-i mai plăcut decât raza de soare? Cu toate acestea, când dulcele acesta şi plăcutul acesta ating peste măsură privirile noastre, ajung neplăcute şi împovărătoare. De aceea Dumnezeu a rânduit ca noaptea să urmeze zilei, pentru ca, venind întunericul peste ochii noştri obosiţi, să coboare pleoapele, să adoarmă luminile ochilor, să odihnească puterea ostenită a văzului nostru şi să o facă mai potrivită pentru vederea zilei următoare. De aceea şi veghea, şi visul, potrivnice între ele, ajung la fel de plăcute când sunt folosite cu măsură; şi deşi numim dulce lumina, totuşi numim dulce şi visul, care depărtează de la noi lumina. Aşa că lipsa de măsură, oriunde ar fi, e grea şi supărătoare, iar măsura, plăcută, folositoare şi întăritoare.
De aceea şi eu, deşi vă vorbesc a patra sau a cincea zi despre fiinţa cea de neînţeles a lui Dumnezeu, nici astăzi nu sunt pregătit să pun capăt cuvântului; ci, după ce vă voi spune atât cât trebuie, am hotărât să las iarăşi mintea voastră să se odihnească.
Unde am lăsat mai înainte cuvântul? Că neapărat trebuie să-l iau de unde l-am lăsat, pentru că una este înlănţuirea învăţăturii.
Spuneam atunci că „ fiul tunetuluiâ€Â a zis: „ Pe Dumnezeu nu L-a văzut nimeni niciodată; Cel Unul-Născut, Fiul Cel ce este în sânul Tatălui, Acela a spusâ€Â . Astăzi este de trebuinţă să aflăm unde a spus asta Fiul Cel Unul-Născut al lui Dumnezeu.
„ A răspuns iudeilor Domnul, spune Ioan Evanghelistul, ÅŸi a zis: „ Nu doar că pe Tatăl L-a văzut cineva, decât Cel ce este din Dumnezeu; Acela L-a văzut pe Tatălâ€Â . Åži aici cuvântul „ vedereâ€Â înseamnă cunoÅŸtinţă. Åži n-a spus numai: „ Nimeni nu L-a văzut pe Tatăl†, ÅŸi a tăcut, ca să nu socoteÅŸti că aceste cuvinte sunt spuse numai despre om, că adică numai omul nu L-a văzut pe Dumnezeu; ci, voind să arate că nu L-au văzut nici îngerii, nici arhanghelii, nici puterile cele de sus, a făcut cunoscut asta prin cuvintele adăugate. După ce a spus: „ Nu doar că pe Tatăl L-a văzut cineva (vreodată)†, a adăugat: „ decât Cel ce este din Dumnezeu; Acela L-a văzut pe Tatăl†. Dacă ar fi spus numai „ nimeni†, mulÅ£i din cei ce L-ar fi auzit ar fi socotit poate că a spus asta numai despre firea noastră omenească. Dar aÅŸa, când a spus „ nimeni†, ÅŸi a adăugat ÅŸi: „ decât Fiul†, prin adăugirea Fiului a înlăturat întreaga zidire.
– Ce vrei să spui?, m-ar putea întreba cineva. A înlăturat ÅŸi pe Duhul cel Sfânt?
– Nicidecum! Duhul cel Sfânt nu face parte din zidire. Cuvântul „ nimeniâ€Â este pus totdeauna pentru a arăta numai zidirea. Când se vorbeÅŸte de Tatăl, nu este înlăturat Fiul, iar când se vorbeÅŸte de Fiul, nu este îndepărtat Duhul. Iar ca să fac cunoscut chiar acum, de aici, că „ nimeniâ€Â nu s-a spus pentru înlăturarea Duhului, ci pentru arătarea zidirii, să auzim ce spune Pavel vorbind corintenilor de această cunoÅŸtinţă despre care s-a spus că este numai a Fiului.
– Ce spune?
- „ Cine ÅŸtie cele ale omului, decât duhul omului care este în el? AÅŸa ÅŸi pe cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le ÅŸtie, decât Duhul lui Dumnezeu!â€Â . După cum aici cuvântul „ nimeniâ€Â nu înlătură pe Fiul, tot astfel ÅŸi dincolo, când cuvântul
„ nimeniâ€Â a fost spus în legătură cu Fiul, nu îndepărtează pe Duhul cel Sfânt. De aici se vede că cele spuse sunt adevărate. Dacă prin cuvintele „ nimeni nu L-a văzut pe Tatăl, decât Cel ce este din Dumnezeuâ€Â ar fi îndepărtat pe Duhul cel Sfânt de la cunoaÅŸterea lui Dumnezeu, atunci zadarnic a mai spus Pavel că, după cum omul le ÅŸtie pe cele ale lui, tot aÅŸa ÅŸi Duhul cel Sfânt le cunoaÅŸte desăvârÅŸit pe cele ale lui Dumnezeu.
Tot astfel ÅŸi când se spune cuvântul „ unul†, acest cuvânt are aceeaÅŸi tărie ÅŸi putere. De pildă: „ Un Dumnezeu, spune Pavel, Tatăl, din Care sunt toate, ÅŸi un Domn, Iisus Hristos, prin Care sunt toateâ€Â . Dacă spusele: „ unul este Dumnezeu, Tatălâ€Â ar scoate din Dumnezeire pe Fiul, atunci ÅŸi spusele: „ Unul este Domn, Fiulâ€Â ar scoate din Domnie pe Tatăl. Dar cuvintele: „ un Domn, Iisus Hristos†, nu scot din Domnie pe Tatăl, ÅŸi nici cuvintele: „ un Dumnezeu, Tatăl†, nu scot din Dumnezeire pe Fiul.
2. Dacă ereticii ar zice, iarăşi, că pentru aceasta se numeÅŸte Tatăl un Dumnezeu, pentru că Fiul este Dumnezeu, dar nu un Dumnezeu aÅŸa ca Tatăl, ar urma să spună, pe temeiul premiselor puse de ei înÅŸiÅŸi – căci noi nu am susÅ£ine asta -, că pentru aceasta se numeÅŸte Fiul „ un Domn†, pentru că Tatăl este Domn, dar nu un Domn aÅŸa ca Fiul. Iar dacă spusa aceasta e o nelegiuire, apoi tot o nelegiuire este ÅŸi spusa de mai înainte. Dar după cum cuvintele „ un Domnâ€Â nu îndepărtează pe Tatăl de la o deplină Domnie, nici nu mărginesc Domnia numai la Fiul, tot astfel nici cuvintele „ un Dumnezeuâ€Â nu scot pe Fiul din adevărata, preacurata ÅŸi neamestecata Dumnezeire, nici nu arată numai pe Tatăl.
Că Fiul este Dumnezeu, ÅŸi Dumnezeu la fel cum este ÅŸi Tatăl, rămânând totuÅŸi Fiu, se vede din însuÅŸi adaosul. Căci dacă numele de „ Dumnezeuâ€Â ar fi numai al Tatălui ÅŸi n-ar putea să ne arate alt ipostas, ci numai ipostasul acela nenăscut ÅŸi prim, acest nume fiind propriu numai lui ÅŸi în stare de a-l face cunoscut, atunci adaosul „ Tatăâ€Â este de prisos. Ar fi fost de-ajuns să se spună „ un Dumnezeu†, ÅŸi am fi cunoscut despre cine e vorba. Dar pentru că numele de „ Dumnezeuâ€Â este comun ÅŸi Tatălui, ÅŸi Fiului, ÅŸi pentru că dacă Pavel ar Fi spus numai „ un Dumnezeuâ€Â n-ar fi arătat de cine anume vorbeÅŸte, de aceea a fost nevoie de adaosul de „ Tată†, ca să arate că vorbeÅŸte despre ipostasul cel dintâi, cel nenăscut; numele de „ Dumnezeuâ€Â nu-i era îndestulător să o arate, deoarece numele acesta este comun ÅŸi Tatălui, ÅŸi Fiului.
Dintre aceste nume, unele sunt comune tuturor persoanelor Dumnezeirii, altele sunt proprii, specifice (fiecăreia). Cele comune arată identitatea de fiintă; cele proprii caracterizează proprietăţile ipostaselor. numele de „ Tatăâ€Â ÅŸi de „ Fiuâ€Â sunt proprii fiecărui ipostas, iar numele de „ Dumnezeuâ€Â ÅŸl „ Domnâ€Â le sunt comune. AÅŸadar, pentru că Pavel a întrebuinÅ£at numele comun, „ un Dumnezeu†, a fost nevoie ÅŸi de cel propriu, de cel specific, ca să cunoÅŸti despre cine vorbeÅŸte, ca să nu cădem în nebunia lui Sabelie.
Că nici numele de „ Dumnezeuâ€Â nu este mai mare decât numele de „ Domn†şi nici numele de „ Domn†nu e mai mic decât numele de „ Dumnezeuâ€Â se vede din următoarele: în tot Vechiul Testament, Tatăl se numeÅŸte „ Domn†:
„ Domnul Dumnezeul tău un Domn esteâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „ Domnului Dumnezeului tău să te închini ÅŸi numai Lui să-I slujeÅŸtiâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „ Mare este Domnul nostru ÅŸi mare este tăria Lui, ÅŸi priceperii Lui nu este hotarâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „ Să cunoască ei că numele Tău este Domnul. Tu singur eÅŸti Cel Preaînalt peste tot pământulâ€Â . Dacă numele de „ Domnâ€Â ar fi mai mic decât numele de „ Dumnezeuâ€Â ÅŸi ar fi nevrednic de fiinÅ£a Dumnezeirii, n-ar fi trebuit să spună: „ Să cunoască ei că numele Tău este Domnul†. Iarăşi: dacă numele de „ Dumnezeuâ€Â ar fi mai mare decât numele de „ Domn ÅŸi mai cinstit, n-ar fi trebuit ca Fiul, Care după anomei este mai mic decât Tatăl, să fie numit cu un nume care se cuvine Tatălui, care ar fi, după ei, propriu numai Tatălui.
Dar lucrurile nu stau aşa. nici Fiul nu-i mai mic decât Tatăl, nici numele de Domn nu-i mai înjositor decât numele de Dumnezeu. Din pricina aceasta, Scriptura întrebuinţează fără deosebire aceste numiri, şi pentru Tatăl, şi pentru Fiul.
AÅŸadar, după cum aÅ£i auzit că Tatăl este numit Domn, haide să vă arăt că ÅŸi Fiul este numit Dumnezeu: „Iată, Fecioara în pântece va avea ÅŸi va naÅŸte Fiu ÅŸi vor chema numele Lui: Emanuel, care se tâlcuieÅŸte: „ Cu noi este Dumnezeuâ€Â . Ai văzut că ÅŸi Tatălui i se dă numele de „ Domnâ€Â ÅŸi Fiului numele de Dumnezeu? După cum dincolo spune: „ Să cunoască ei că numele Tău este Domnul†, tot astfel ÅŸi aici zice: „ Vor chema numele Lui Emanuel†. Åži iarăşi: „ Prunc S-a născut nouă. Fiul, ÅŸi s-a dat nouă… ÅŸi se numeÅŸte numele Lui înger de mare sfat, Dumnezeu tare, stăpânitorâ€Â . Uită-te, te rog, la priceperea ÅŸi la înÅ£elepciunea duhovnicească a profeÅ£ilor! Ca să nu se creadă că e vorba de Tatăl, când spun numai cuvântul Dumnezeu, fac pomenire mai întâi de taina întrupării Domnului. Că nu S-a născut Tatăl din Fecioară nici nu S-a făcut prunc.
Iarăşi, un alt profet la fel vorbeşte despre El: „ Acesta este Dumnezeul nostru, nu va fi socotit altul asemenea Lui .
-Dar despre cine vorbeşte Profetul? Oare nu despre Tatăl?
– Deloc! Ascultă că ÅŸi Profetul a amintit de taina întrupării Domnului. După ce a spus: „ Acesta este Dumnezeul nostru, nu va fi socotit altul asemenea Lui†, a continuat: „ A aflat toată calea ÅŸtiinÅ£ei ÅŸi a dat-o lui Iacov, sluga Lui ÅŸi lui Israel, cel iubit de Dânsul. După aceasta pe pământ S-a arătat ÅŸi cu oamenii a petrecutâ€Â  iar Pavel zice: „ Din care este Hristos, după trup, Cel ce este peste toate Dumnezeu binecuvântat în veci. Aminâ€Â . Åži iarăşi: „ Nici un desfrânat sau lacom… nu are moÅŸtenire în împărăţia lui Hristos ÅŸi Dumnezeu . Åži iarăşi: „ La arătarea slavei marelui Dumnezeu ÅŸi Mântuitorului nostru Iisus Hristosâ€
Iar Ioan tot aÅŸa ÃŽl numeÅŸte zicând: „ La început era Cuvântul ÅŸi Cuvântul era la Dumnezeu ÅŸi Dumnezeu era Cuvântulâ€
3.
– Da e drept mi se poate răspunde! Dar arată-mi în ce loc Scriptura, punându-L
împreună cu Tatăl, Îl numeşte pe Tatăl Domn ?
– ÃŽÅ£i voi arăta nu numai asta, ci ÅŸi că pe Tatăl îl numeÅŸte Domn ÅŸi pe Fiul ÃŽl numeÅŸte Domn, ÅŸi că pe Tatăl îl numeÅŸte Dumnezeu ÅŸi că pe Fiul îl numeÅŸte Dumnezeu, întrebuinţându-se la un loc amândouă numele.
– Unde le putem găsi?
– Vorbind odată Hristos iudeilor, le-a spus: „ Ce vi se pare de Hristos? Al cui Fiu este?â€Â Iar ei i-au spus: „ Al lui Davidâ€Â Åži le-a spus lor: „ Cum, dar, David cu duhul ÃŽl numeÅŸte pe El Domn, zicând: Zis-a Domnul Domnului meu: Åžezi de-a dreapta Mea?â€Â . Iată Domn ÅŸi Domn!
Vrei să afli unde numeşte Scriptura Dumnezeu şi pe Tatăl, şi pe Fiul, folosind la un loc numele?
Ascultă-i ÅŸi pe profetul David, ÅŸi pe Apostolul Pavel arătându-ne asta! „ Tronul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului, toiag de dreptate este toiagul împărăţiei Tale. lubit-ai dreptatea ÅŸi ai urât fărădelegea. Pentru aceasta Te-a uns pe Tine, Dumnezeule, Dumnezeul Tău cu untdelemn de bucurie mai mult decât pe părtaÅŸii Tăiâ€Â . Iar Pavel, când a spus această mărturie, a adăugat: „ Către îngerii Lui a spus: „ Cel ce face pe îngerii Săi duhuri…; iar către Fiul: „ Tronul Tău, Dumnezeule, în veacul veaculuiâ€Â .
– Dar pentru care pricină l-a numit Pavel pe Dumnezeu Tată, ÅŸi pe Fiul, Domn?
– Pavel n-a făcut fără pricină ÅŸi fără scop asta acolo , ci pentru că le grăia elenilor, care se închinau la mai mulÅ£i dumnezei. Pentru ca să nu-i spună lui Pavel păgânii: „ Ne Å£ii de rău că vorbim de mulÅ£i dumnezei ÅŸi de mulÅ£i domni, dar ÅŸi tu porÅ£i aceeaÅŸi vină, că ÅŸi tu vorbeÅŸti de dumnezei, ÅŸi nu de un singur Dumnezeu†; de aceea Pavel, făcând pogorământ slăbiciunii lor, îl numeÅŸte pe Fiul cu alt nume, care are aceeaÅŸi putere. Åži ca să vă arăt că acesta-i adevărul, am să citesc acest loc de mai sus ÅŸi veÅ£i cunoaÅŸte bine că cele ce le-am spus nu sunt presupuneri de-ale mele: „ Despre cele jertfite idolilor, ÅŸtim că toÅ£i avem cunoÅŸtinţă. CunoÅŸtinÅ£a semeÅ£eÅŸte însă, iar dragostea zideÅŸte… Despre mâncarea celor jertfite idolilor, dar, ÅŸtim că idolul nu este nimic în lume ÅŸi că nici un alt Dumnezeu nu este, decât Unul singurâ€Â .
Vezi că acele cuvinte le-a spus adresându-se unor oameni care socoteau că sunt mulÅ£i dumnezei? „ Căci deÅŸi sunt numiÅ£i mulÅ£i dumnezei ÅŸi mulÅ£i domni fie în cer, fie pe pământ – (iarăşi se luptă cu aceia) – precum ÅŸi sunt mulÅ£i dumnezei ÅŸi mulÅ£i domni -adică aÅŸa-numiÅ£i -, totuÅŸi pentru noi este un singur Dumnezeu, Tatăl, din Care sunt toate, ÅŸi un singur Domn, Iisus Hristos, prin Care sunt toateâ€Â . De aceea a ÅŸi adăugat cuvântul „ Unul†, ca să nu socotească elenii că aduce iarăşi credinÅ£a în mulÅ£i dumnezei. A numit pe Tatăl un (singur) Dumnezeu, fără să scoată pe Fiul din Dumnezeire, ÅŸi tot aÅŸa pe Fiul L-a numit un (singur) Domn, fără să-L scoată pe Tatăl din Domnie. Pavel a vrut să îndrepte slăbiciunea acelora ÅŸi să nu-i găsească nici un cusur. Asta a ÅŸi fost pricina că Fiul lui Dumnezeu n-a fost cunoscut iudeilor clar ÅŸi arătat prin profeÅ£i; ci întunecat ÅŸi numai din când în când. Dacă ar fi auzit de Dumnezeu ÅŸi Domn, iudeii, care abia fuseseră scăpaÅ£i de rătăcirea cea cu mulÅ£i dumnezei, s-ar fi întors îndată la aceeaÅŸi boală. De aceea, cu timp ÅŸi fără timp, profeÅ£ii vorbesc necontenit că „ Unul este Dumnezeu, ÅŸi în afară de El nu este altulâ€Â .
ProfeÅ£ii nu leapădă pe Fiul, – Doamne fereÅŸte! -, ci voiesc să tămăduiască boala acelora ÅŸi să-i convingă să se izbăvească de credinÅ£a în mulÅ£i dumnezei, care nu sunt.
AÅŸadar, când auzi cuvintele „ unulâ€Â ÅŸi „ nimeniâ€Â ÅŸi câte mai sunt ca acestea, să nu micÅŸorezi slava Treimii, ci prin aceste cuvinte află deosebirea care este între Treime ÅŸi zidire. Căci ÅŸi în alt loc se spune: „ Cine a cunoscut gândul Domnului?â€Â . Că aÅŸa trebuie înÅ£elese cuvintele acestea, căci nu lipsesc de cunoÅŸtinÅ£a fiinÅ£ei lui Dumnezeu nici pe Fiul, nici pe Sfântul Duh, a fost dovedit în cele spuse mai sus, când am adus mărturia care zice: „ Cine ÅŸtie cele ale omului, decât duhul omului care este în el? Tot astfel ÅŸi pe cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le ÅŸtie, decât Duhul lui Dumnezeuâ€Â . Åži, iarăşi, Hristos zice: „ nimeni nu-L cunoaÅŸte pe Fiul decât Tatăl, nici pe Tatăl nu-L cunoaÅŸte cineva decât Fiulâ€Â . Tot aÅŸa, ÅŸi cu locul de care ne ocupăm: „ nu doar că pe Tatăl L-a văzut cineva, decât Cel ce este din Dumnezeu; Acesta L-a văzut pe Tatălâ€Â . Domnul a spus prin aceste cuvinte că îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit pe Dumnezeu, dar totodată a arătat ÅŸi pricina pentru care-L cunoaÅŸte.
– Care e pricina?
– Că este din El. Iar că este din El există iarăşi o dovadă că îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit. De aceea îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit, pentru că este din El, ÅŸi dovada că este din El este că îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit. O fiinţă nu poate cunoaÅŸte o (altă) Fiinţă superioară ei, oricât de mică ar fi deosebirea dintre ele. Ascultă ce spune Profetul despre îngeri ÅŸi despre firea omenească! Că mică este deosebirea între îngeri ÅŸi oameni. După ce a spus: „ Ce este omul, că-l pomeneÅŸti pe el? Sau Fiul omului, că-l cercetezi pe el?†, a adăugat: „ MicÅŸoratu-l-ai pe el cu puÅ£in faţă de îngeriâ€Â . TotuÅŸi, chiar dacă este mică deosebirea, pentru că, la drept vorbind, deosebire este, nu putem afla, căci nu cunoaÅŸtem pe deplin FiinÅ£a îngerilor, oricât de mult am filosofa.
4. Dar pentru ce vorbesc eu de Firea îngerilor, când noi nu cunoaştem bine nici Fiinţa sufletului nostru, dar, mai bine spus, nici cât de cât? Iar dacă anomeii pretind că o cunosc, întreabă-i: ce este fiinţa sufletului? Este oare aer, sau duh, sau vânt, sau foc? Dar nu pot spune că e unul din acestea, pentru că toate acestea sunt corpuri, pe când sufletul este necorporal. Când anomeii nu-i cunosc pe îngeri, nici sufletele lor, cum pot pretinde că ei cunosc desăvârşit pe Stăpânul şi Făcătorul tuturor? Ce nebunie poate fi mai mare ca aceasta?
Dar pentru ce vorbesc eu despre fiinţa sufletului? Nu ştim nici cum ne stă sufletul în trup! Ce poţi spune despre asta? Că se întinde sufletul în tot trupul? Dar a grăi aşa e o nechibzuinţă, căci aceasta este o însuşire a corpurilor! Despre suflet nu se poate spune aşa! Adeseori se taie mâinile şi picioarele, dar sufletul rămâne întreg, cu nimic împuţinat din betegirea trupului. Vrei să spui că nu este sufletul în tot trupul, ci e strâns într-o mică parte a lui? Atunci, ar trebui neapărat ca şi celelalte mădulare să moară! Căci, negreşit, ceea ce e fără suflet e mort. Nu putem spune nici asta, că sufletul e strâns într-o mică parte a trupului. Ştim că sufletul este în trupul nostru, dar cum este, nu ştim. Dumnezeu a îndepărtat de la noi şi această cunoştinţă, pentru ca să ne închidă şi mai mult gura, ca să ne ţină, ca să ne înduplece să rămânem jos şi să nu cercetăm cu curiozitate şi nici să nu le iscodim pe cele mai presus de noi.
Dar ca să nu demonstrăm astfel asemenea lucruri cu ajutorul raţiunii, hai să aducem din nou cuvântul la Scriptură.
„ Nu doar că pe Tatăl L-a văzut cineva, spune Domnul, decât Cel ce este din Dumnezeu; Acesta a văzut pe Tatălâ€Â .
– Åži ce pot dovedi cuvintele acestea?, aÅŸ putea fi întrebat. Cuvintele acestea nu mărturisesc că El are o cunoÅŸtinţă desăvârÅŸită. Că zidirea nu cunoaÅŸte pe Dumnezeu a arătat-o când a spus: „ Nu doar că pe Tatăl L-a văzut cineva†; iar că Fiul îl cunoaÅŸte, ÅŸi aÅŸa a arătat-o, iarăşi, prin adaosul: „ Decât Cel ce este din Dumnezeu; Acesta a văzut pe Tatăl†. Dar că îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit, aÅŸa cum Se cunoaÅŸte pe El însuÅŸi, încă nu este dovedit. Căci se poate, mi se spune mai departe de către anomei, să nu-L cunoască bine pe Dumnezeu nici zidirea ÅŸi nici Fiul; se poate ca Fiul să-L cunoască mai bine decât zidirea, dar să nu aibă nici El o cunoaÅŸtere ÅŸi o înÅ£elegere desăvârÅŸită a lui Dumnezeu. Că Fiul îl vede pe Dumnezeu ceea ce este ÅŸi îl cunoaÅŸte, a spus-o; dar că îl cunoaÅŸte desăvârÅŸit, aÅŸa cum Se cunoaÅŸte pe SineÅŸi, încă nu a arătat-o.
– VreÅ£i să ne încredinţăm ÅŸi din Scripturi ÅŸi chiar din gura lui Hristos că Fiul cunoaÅŸte desăvârÅŸit pe Dumnezeu, aÅŸa cum Se cunoaÅŸte pe Sine? Să auzim ce spune iudeilor! „ După cum Mă cunoaÅŸte Tatăl, ÅŸi Eu cunosc pe Tatălâ€Â . Ce cunoaÅŸtere mai desăvârÅŸită decât aceasta vrei?
Întreabă-l pe potrivnic:
– ÃŽl cunoaÅŸte Tatăl desăvârÅŸit pe Fiul, are în chip desăvârÅŸit o cunoaÅŸtere întreagă a Lui, nu-I este ascuns nimic din cele ale Fiului, este ÅŸtiinÅ£a Tatălui desăvârÅŸită?
– Da, va răspunde potrivnicul.
– Deci, spune-i tu mai departe, când auzi că ÅŸi Fiul aÅŸa îl cunoaÅŸte pe Tatăl, cum Tatăl îl cunoaÅŸte pe Fiul, nu mai căuta mai departe, căci cunoÅŸtinÅ£a Fiului e la fel cu cunoÅŸtinÅ£a Tatălui.
Åži în altă parte, arătând acelaÅŸi lucru, Domnul spunea: „ Nimeni nu cunoaÅŸte pe Fiul decât Tatăl, nici pe Tatăl nu-L cunoaÅŸte nimeni decât Fiul ÅŸi cel căruia va voi Fiul să-i descopereâ€Â . Descoperă, dar nu atât cât îl cunoaÅŸte El, ci cât putem cuprinde noi. Dacă Pavel face asta, cu atât mai mult Hristos. Că ÅŸi Pavel spune ucenicilor săi: „ N-am putut să vă vorbesc ca unor oameni duhovniceÅŸti, ci ca unor oameni trupeÅŸti. Ca pe niÅŸte prunci in Hristos, cu lapte v-am hrănit, nu cu mâncare, că încă nu puteaÅ£iâ€Â .
– Dar acestea le-a spus numai corintenilor?
– Ce-ai zice, însă, dacă Å£i-aÅŸ arăta că Pavel cunoÅŸtea ÅŸi alte lucruri, pe care nimeni dintre oameni nu le-a aflat, ÅŸi a plecat cunoscându-le numai el dintre oameni?
– De unde putem afla asta?
– Din Epistola către corinteni! El este cel ce a spus: „ …a auzit cuvinte de nespus, pe care nu se cade omului să le grăiascăâ€Â . Cu toate acestea, chiar omul acesta, care a auzit atunci cuvinte de nespus, pe care nu se cade omului să le grăiască, are o cunoÅŸtinţă parÅ£ială, cu mult mai prejos de cunoÅŸtinÅ£a ce va să fie. El, care a spus aceste cuvinte, a grăit ÅŸi altele: „ în parte cunoaÅŸtem ÅŸi în parte profeÅ£imâ€Â ; ÅŸi: „ Când eram prunc, ca un prunc grăiam, ca un prunc gândeam, ca un prunc cugetamâ€Â ; ÅŸi: „ Acum vedem ca prin oglindă, în ghicitură, dar atunci, faţă către faţăâ€Â .
Prin urmare, din acestea s-a vădit toată rătăcirea anomeilor.
Când nu se cunoaÅŸte fiinÅ£a lui Dumnezeu, nu că este, ci ce este, ar fi cea mai mare nebunie să i se dea un nume. Dar, chiar dacă fiinÅ£a lui Dumnezeu ar fi arătată ÅŸi cunoscută, nici aÅŸa n-am putea da în chip desăvârÅŸit de la noi ÅŸi prin noi un nume fiinÅ£ei Stăpânului. Dacă Pavel n-a cutezat să dea nume puterilor celor de sus, ci, după ce a spus: „La pus să ÅŸadă pe Hristos mai presus de toată începătoria ÅŸi stăpânia ÅŸi puterea ÅŸi domnia ÅŸi decât tot numele care se numeÅŸte, nu numai în veacul acesta, ci ÅŸi în cel ce va să fieâ€Â  şi ne-a învăţat că mai sunt ÅŸi alte nume ale puterilor celor de sus, pe care atunci, în veacul ce va să fie, le vom cunoaÅŸte, n-a avut curajul să mai pună alte nume în locul acelora, nici să le mai iscodească, de ce iertare sau de ce cuvânt de apărare mai sunt vrednici cei ce îndrăznesc să dea nume fiinÅ£ei Stăpânului? Când însăşi fiinÅ£a lui Dumnezeu nu se cunoaÅŸte, ÅŸi anomeii îi dau nume, trebuie să ne despărÅ£im de ei ca de niÅŸte nebuni. Că Dumnezeu este nenăscut, se ÅŸtie. Dar că acesta este numele fiinÅ£ei Lui, nici un profet n-a spus-o, nici un apostol n-a arătat-o, nici un evanghelist. Åži pe bună dreptate. Cum ar fi putut vorbi de numele Ei, cei care nu-I cunoÅŸteau fiinÅ£a?
5. Dar pentru ce vorbesc eu de dumnezeieştile Scripturi, după care este atât de vădită nebunia anomeilor şi atât de mare călcarea lor de lege, când nici elenii, care au rătăcit de la adevăr, n-au îndrăznit vreodată să spună aşa ceva? nimeni dintre eleni n-a cutezat să dea o definiţie fiinţei dumnezeieşti şi să o cuprindă într-un nume. Dar pentru ce vorbesc eu de fiinţa lui Dumnezeu, când filosofii eleni n-au definit desăvârşit nici firea celor netrupeşti, când au filosofat despre ele, ci au dat o explicaţie şi o descriere mult mai puţin clară decât o definiţie?
Dar care-i înţeleptul argument al anomeilor?
Ei spun: Dacă nu ştii fiinţa lui Dumnezeu, nu ştii pe cine cinsteşti!
Dar, mai cu seamă, nici n-ar trebui să răspundem unei astfel de obiecţii, când au fost aduse din Scripturi atâtea dovezi că este cu neputinţă să ştim ce este Dumnezeu după fiinţă! Dar, pentru că noi nu grăim cu duşmănie faţă de anomei, ci ca să-i îndreptăm, haide să arătăm că nu a spune că nu cunoşti fiinţa lui Dumnezeu, ci a pretinde că o cunoşti, (aceasta) înseamnă a nu-L cunoaşte pe Dumnezeu.
Spune-mi, te rog, dacă din doi oameni care vorbesc despre cunoaşterea mărimii cerului, unul spune că ochi omenesc nu poate să-l cuprindă, iar celălalt pretinde că este cu putinţă să-l străbaţi, măsurându-l în întregime cu şchioapa mâinii, de cine ai spune că ştie mărimea cerului: de cel care pretinde că ştie că cerul are atâtea şchioape sau de cel care mărturiseşte că nu ştie? Faţă de cer, cunoaşte mai bine mărimea lui acela care se pleacă înaintea mărimii cerului. Faţă de Dumnezeu, nici acest respect nu-l avem. Aceasta nu este oare culmea nebuniei? Numai atâta ni se cere să ştim: că este Dumnezeu! Nu ni se cere să-I iscodim fiinţa Lui! Ascultă ce spune Pavel: „ Cel ce se apropie de Dumnezeu trebuie să creadă că El este
Åži iarăşi Profetul, mustrând necredinÅ£a unuia, nu-l mustră pentru că nu ÅŸtie ce este Dumnezeu, ci pentru că nu ÅŸtie că este Dumnezeu: “Zis-a cel nebun în inima sa: Nu este Dumnezeuâ€
După cum pe acela nu-l face necredincios că nu ştie ce este fiinţa ci că nu ştie că este Dumnezeu, tot astfel este de ajuns pentru credinţă să ştii că este Dumnezeu. Dar mai au anomeii şi o altă obiecţie meşteşugită.
– Care-i aceasta ?
- Ei spun: S-a zis: „Duh este Dumnezeuâ€
– Dar spune-mi, te rog, asta arată fiinÅ£a lui Dumnezeu? Cine va suferi o astfel de tălmăcire, chiar de s-ar găsi el abia la uÅŸa DumnezeieÅŸtilor Scripturi? Dacă mergem mai departe , vom spune că Dumnezeu este foc, căci după că „ Duh este Dumnezeu†, tot astfel este scris că „Dumnezeul nostru este foc mistuitorâ€Â  şi, iarăşi: „Izvor de apă vieâ€Â  Dacă am zice ca ei, ar însemna ca Dumnezeu să nu fie numai duh, izvor ÅŸi foc, ci ÅŸi suflet ÅŸi cânt ÅŸi minte omenească ÅŸi altele cu mult mai nechibzuite decât acestea, căci nu trebuie să le înÅŸirăm pe toate prin cuvânt, nici să imităm nebunia acelora. Cuvântul „duhâ€Â înseamnă multe lucruri; de pildă, înseamnă sufletul nostru, după cum zice ÅŸi Pavel „DaÅ£i pe unul ca acesta Satanei ca să se mântuiască duhul luiâ€Â ; mai înseamnă vânt, după cum zice Profetul: „Cu duh silnic îi va sfărâma pe eiâ€Â ; mai înseamnă ÅŸi harisma cea duhovnicească: „ÎnsuÅŸi Duhul mărturiseÅŸte împreună cu duhul nostruâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „Mă voi ruga cu duhul, mă voi ruga ÅŸi cu minteaâ€Â ; mai înseamnă ÅŸi mânie, ca în Isaia: „Nu erai tu cel ce cugetai cu duhul tău cel aspru să-i ucizi pe ei?â€Â ; iar duhul cel de la Dumnezeu înseamnă ÅŸi ajutor: „Pentru că duh este înaintea noastră unsul Domnuluiâ€Â . După anomei, ar însemna ca Dumnezeu să fie toate acestea ÅŸi să fie alcătuit din acestea.
Dar ca să nu mai vorbim degeaba aducând în mijloc niÅŸte argumente care nici n-au nevoie să fie combătute, haide să punem aici capăt cuvântului către anomei, ÅŸi să ne punem toată nădejdea noastră în rugăciune; cu cât se vor depărta ei mai mult de credinţă, cu atât mai mult să ne rugăm pentru dânÅŸii, cu atât mai mult să-I cerem lui Dumnezeu să se depărteze nebunia lor. Acest lucru este bine-plăcut Mântuitorului nostru Dumnezeu – „Care voieÅŸte ca toÅ£i oamenii să se mântuiască ÅŸi la cunoÅŸtinÅ£a adevărului să vinăâ€Â .
6. Să nu încetăm dar să facem rugăciuni pentru ei. Mare armă e rugăciunea, vistierie neîmpuţinată, bogăţie niciodată cheltuită, liman neînvălurat, pricină de linişte! Rădăcină, izvor şi mamă a mii şi mii de bunătăţi este rugăciunea! Este mai puternică şi decât puterea împărătească. De multe ori, când cel care are fruntea încununată cu coroană este cuprins de friguri, când zace la pat şi se umflă, stau în jurul lui doctori, îngrijitori, generali, dar nu-i pot ostoi boala care-i ameninţă viaţa nici ştiinţa doctorilor, nici venirea prietenilor, nici slujirea slugilor, nici risipa de doctorii, nici scumpetea facerii doctoriilor, nici belşugul de bani, într-un cuvânt, nimic din cele omeneşti, dar dacă vine cineva care are îndrăznire către Dumnezeu şi numai se atinge de trupul lui şi face rugăciune curată pentru el, a izgonit toată boala. Şi ceea ce n-a putut bogăţia, mulţimea slujitorilor, ştiinţa doctorilor şi mărirea împărătească, poate de multe ori rugăciunea unui sărac, a unuia care n-are de nici unele.
Când zic rugăciune, nu înÅ£eleg rugăciunea aceasta de formă ÅŸi plină de trândăveală, ci rugăciunea aceea făcută cu stăruinţă, făcută cu suflet îndurerat ÅŸi cu mintea adunată. Aceasta e rugăciunea aceea care se urcă la cer. Åži după cum apele nu se ridică în sus atâta vreme cât stau pe un ÅŸes întins ÅŸi au multă lărgime, dar când mâinile meÅŸterilor le adună la un loc ÅŸi le apasă de jos, atunci apele înghesuite ţâşnesc în sus mai iute decât săgeata; tot astfel ÅŸi mintea omenească, atâta vreme cât e tihnită ÅŸi fără nici o grijă, este împrăştiată ÅŸi risipită; dar când necazurile ÅŸi grijile vieÅ£ii o înghesuie de jos ÅŸi o apasă bine, atunci trimite spre înălÅ£ime rugăciuni curate ÅŸi stăruitoare. Åži ca să cunoÅŸti că mai cu seamă acele rugăciuni sunt ascultate de Dumnezeu, care sunt făcute cu sufletul apăsat ÅŸi necăjit, ascultă ce spune Profetul: „ Către Domnul când m-am necăjit am strigat ÅŸi m-a auzitâ€Â .
Să ne încălzim dar cugetul, să ne apăsam sufletul cu amintirea păcatelor; să ni-l apăsam nu ca să ni-l chinuim, ci ca să-l facem să fim auziţi, să-l facem să privegheze şi să fie treaz, ca să atingă înseşi cerurile. Nimic nu izgoneşte atât de mult trândăveală şi nepăsarea ca durerea şi necazul, când adună din toate părţile mintea şi o întorc spre ea însăşi. Cel ce se necăjeşte aşa şi se roagă aşa va putea face să se sălăşluiască în sufletul său, odată cu rugăciunea, şi multă bucurie. Şi după cum adunarea mare de nori întunecă la început văzduhul, dar, după ce norii îşi scutură toată ploaia, văzduhul ajunge mai liniştit şi mai frumos, tot aşa şi tristeţea: atâta vreme cât se învârte înlăuntrul nostru, ne întunecă mintea; dar când se împrăştie şi iese afară prin cuvintele rugăciunii şi prin lacrimile care însoţesc rugăciunea, atunci vine în suflet mare bucurie, căci ajutorul lui Dumnezeu se lasă ca o rază peste mintea celui ce se roagă.
Dar ce dezvinovăţire zadarnică aduc cei mai mulţi?
- Nu mai am un pic de îndrăznire înaintea lui Dumnezeu, spun ei. Atât îmi este ruşine de mine şi de faptele mele, că nici nu pot deschide gura!
– Satanică e evlavia aceasta! (De fapt), acestea sunt pricini ca să duci mai departe o viată plină de păcate. Diavolul vrea să-Å£i închidă uÅŸile ducerii tale la Dumnezeu!
Spui că n-ai nici un pic de îndrăznire înaintea lui Dumnezeu? Mare îţi este îndrăznirea, mare îţi este folosul să crezi că n-ai îndrăznire, după cum e cea mai mare neruşinare şi osândă să crezi că ai îndrăznire. Chiar de-ai avea multe fapte bune, chiar dacă nu te-ai simţi cu nimic pe cuget, dar dacă socoţi că ai îndrăznire înaintea lui Dumnezeu, ai pierdut tot folosul rugăciunii! Dimpotrivă, de-ai avea pe cuget mii şi mii de poveri de păcate, dar dacă eşti convins că eşti cel din urmă dintre toţi, vei avea mare îndrăznire înaintea lui Dumnezeu.
Nu-i smerenie să te socoteÅŸti păcătos, când eÅŸti păcătos; smerenie este să nu te socoteÅŸti mare lucru, când ÅŸtii că ai făcut fapte multe ÅŸi mari. Atunci eÅŸti smerit, când eÅŸti cum zice Pavel, când poÅ£i să spui: „ Nu mă ÅŸtiu cu nimic pe cuget†, ÅŸi totuÅŸi să adaugi: „ dar nu mă îndreptăţesc cu astaâ€Â ; ÅŸi iarăşi: „ Iisus a venit să mântuiască pe păcătoÅŸi, dintre care cel dintâi sunt euâ€Â .
Să ai smerenie înseamnă să fii înalt cu faptele bune, dar să te socoteşti, cu mintea, mic. Dumnezeu, din pricina nespusei Lui iubiri de oameni, primeşte şi Se apropie nu numai de cei ce se smeresc, ci şi de cei care-şi spun, cu inima zdrobită, păcatele lor. Este milostiv şi binevoitor cu unii ca aceştia.
Şi ca să vezi ce lucru bun este să nu te socoteşti lucru mare, închipuieşte-ţi două trăsuri: înjugă la una dreptatea şi mândria, iar la alta, păcatul şi smerenia; vei vedea că trăsura la care-i înjugat păcatul o va lua înaintea dreptăţii nu din pricina puterii păcatului, ci din pricina tăriei smereniei cu care e înjugat; trăsura cealaltă însă rămâne în urmă nu din pricina slăbiciunii dreptăţii, ci din pricina poverii şi a greutăţii mândriei. După cum smerenia, din pricina covârşitoarei ei înălţimi, biruie greutatea păcatului şi ajunge de se urcă la cer, tot astfel şi mândria, din pricina poverii şi a greutăţii ei, are puterea să biruie şi uşurătatea dreptăţii şi o trage lesne în jos.
7. Adu-Å£i aminte de fariseu ÅŸi de vameÅŸ, ÅŸi vei vedea că împerecherea aceea e mai iute decât aceasta. A împerecheat fariseul dreptatea cu mândria, grăind aÅŸa: „ MulÅ£umescu-Å¢i, Dumnezeule, că nu sunt ca ceilalÅ£i oameni răpitori, lacomi, nici ca acest vameÅŸ!â€Â . O, ce nebunie! nu i-a săturat mândria toată firea omenească, ci a ocărât nebuneÅŸte ÅŸi pe vameÅŸul de alături. Ce a făcut vameÅŸul? N-a răspuns la ocări cu ocări, nu s-a amărât din pricina învinuirii, ci a primit cele spuse cu judecată. Åži i-au fost lui: săgeata duÅŸmanului doctorie ÅŸi vindecare, ocara laudă, iar învinuirea cunună. Atât de mare bun este smerenia, atât de mare câştig! Face să nu te usture batjocurile altora, face să nu te sălbăticească să ocărăşti pe aproapele. PoÅ£i culege ÅŸi de pe urma celor ce te ocărăsc un bine mare ÅŸi însemnat, aÅŸa cum a cules vameÅŸul. După ce a primit ocările ÅŸi a pus jos păcatele, spunând: „ Milostiv Fii mie, păcătosului!â€Â , s-a coborât mai îndreptat decât acela, cuvintele au biruit faptele, vorbele au învins lucrurile. Fariseul a pus înainte dreptatea, postul ÅŸi zeciuiala; vameÅŸul a spus numai cuvinte, dar a pus jos cu vorba toate păcatele lui. Că Dumnezeu nu i-a ascultat numai vorbele, ci a văzut ÅŸi inima cu care le spunea; ÅŸi găsindu-i smerit ÅŸi zdrobit sufletul, l-a miluit ÅŸi S-a arătat bun.
Spun aceste cuvinte nu ca să păcătuim, ci ca să ne smerim. Dacă vameşul, un om de cea mai de jos speţă de răutate, nu pentru că s-a umilit, ci numai pentru că s-a arătat cu judecată, pentru că şi-a spus păcatele şi a mărturisit ce era, a atras din partea lui Dumnezeu o atât de mare bunăvoinţă, cât ajutor nu vor atrage cei care săvârşesc mari fapte bune, dar se socotesc pe ei o nimica?
De aceea vă îndemn, mă rog şi mă cucernicesc, mărturisiţi-vă des lui Dumnezeu, nu te duc să fii privelişte celor împreună robi ai tăi, nici nu te silesc să-ti descoperi oamenilor păcatele tale! Desfă-ţi cugetul înaintea lui Dumnezeu! Arată-i Lui rănile şi de la El cere leacurile! Arată-le Celui ce nu te ocărăşte, ci te vindecă! Chiar de taci tu. El îţi ştie toate păcatele! Spune-le ca să câştigi! Spune-le ca, lăsând aici jos toate păcatele, să pleci dincolo curat şi slobod de păcate, să scapi de darea aceea în vileag de nesuferit din ziua judecăţii.
Cei trei tineri erau în cuptor ÅŸi ÅŸi-au dat sufletul pentru mărturisirea Stăpânului. Cu toate acestea, după atâtea ÅŸi atâtea fapte mari, spun: „ Nu putem deschide gura noastră! RuÅŸine ÅŸi ocară am ajuns robilor Tăi ÅŸi celor ce Te cinstesc pe Tineâ€Â .
– Dar pentru ce atunci deschideÅ£i gura?
– Tocmai ca să spunem, răspund ei, că nu putem deschide gura, pentru ca astfel să atragem asupra noastră pe Stăpânul.
Puterea rugăciunii a stins tăria focului, a înfrânt furia leilor, a pus capăt războaielor, i-a alungat pe demoni, a deschis porÅ£ile cerului, a sfărâmat legăturile morÅ£ii, a izgonit bolile, a îndepărtat necazurile, a întărit oraÅŸe ce se clătinau; rugăciunea a pus capăt bătăilor lui Dumnezeu, vicleniilor omeneÅŸti, într-un cuvânt, tuturor nenorocirilor. Dar nu numesc rugăciune aceea care este rostită numai cu gura, ci rugăciunea care se înalţă din adâncul sufletului. După cum copacii care au înfipte adânc în pământ rădăcinile nu se clintesc din loc, nici nu sunt smulÅŸi, de i-ar izbi atacul a mii ÅŸi mii de vânturi, pentru că rădăcinile lor sunt înÅ£epenite bine în adâncul pământului, tot astfel ÅŸi rugăciunile care se înaltă de jos, din adâncul inimii, fiind bine înrădăcinate, se îndreaptă spre înălÅ£imi ÅŸi nu sunt doborâte de nici un atac al gândului. De aceea ÅŸi Profetul spune: „ Dintru adâncuri am strigat către Tine, Doamne!â€Â .
Nu vă grăiesc acestea ca să mă lăudaÅ£i numai, ci ca să-mi arătaÅ£i lauda voastră ÅŸi prin fapte. Dacă atunci când spui oamenilor necazurile tale ÅŸi le istoriseÅŸti nenorocirile ce te-au cuprins îţi uÅŸurezi sufletul îndurerat, ca ÅŸi cum te-ai alina prin cuvânt, cu mult mai mult, de vei împărtăşi Stăpânului patimile sufletului tău, vei căpăta mare uÅŸurare ÅŸi multă mângâiere. De multe ori omul, când te aude plângându-te ÅŸi văitându-te, se îngreunează, te respinge ÅŸi te alungă; Dumnezeu însă nu-i aÅŸa; te primeÅŸte, te trage la El! Să-I spui de dimineaţă până seara necazurile tale! Atunci mai cu seamă te iubeÅŸte ÅŸi-ti ascultă rugăciunile! Asta a vrut să arate Hristos când a spus: „ VeniÅ£i la Mine toÅ£i cei împovăraÅ£i ÅŸi osteniÅ£i, ÅŸi Eu vă voi odihniâ€Â , Ne cheamă! Să-L ascultăm! Ne trage la El! Să nu fugim! Chiar de-am avea mii ÅŸi mii de păcate! Atunci mai mult să alergăm la El. Că pe unii ca aceÅŸtia îi cheamă! „ N-am venit să chem pe cei drepÅ£i ci pe cei păcătoÅŸi la pocăinţăâ€Â .
În aceste cuvinte vorbeşte de cei împovăraţi, de cei obosiţi, de cei osteniţi de greutatea păcatelor. Este doar numit Dumnezeul a toată mângâierea şi Părintele îndurărilor . Pentru că acesta e lucrul Lui de totdeauna: să mângâie şi să aducă uşurare celor îndureraţi şi necăjiţi, de-ar avea mii şi mii de păcate. Numai să ne dăm Lui, numai să alergăm la El şi să nu ne depărtăm, şi vom cunoaşte prin noi înşine adevărul spuselor acestora şi nimic din cele ce sunt nu va putea să ne supere dacă ne rugăm stăruitor şi aşa cum trebuie. Prin rugăciune vom îndepărta cu uşurinţă orice necaz ar veni peste noi. Şi ce este de mirare că puterea rugăciunii pune capăt necazurilor omeneşti, când ea stinge păcatele şi le şterge cu uşurinţă?
Aşadar, ca să ducem la capăt cu uşurinţă viaţa aceasta şi să îndepărtăm toate păcatele cu câte ne-am acoperit şi să stăm cu îndrăznire înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, să ne pregătim necontenit această doctorie, rugăciunea, alcătuind-o din lacrimi, din venire cu regularitate la biserică şi din stăruinţă. Făcând aşa, ne vom bucura de sănătate deplină şi vom dobândi şi bunătăţile cele viitoare, pe care facă Dumnezeu ca noi toţi să le dobândim cu harul şi iubirea de oameni ale Domnului nostru Iisus Hristos, cu Care Tatălui slava, împreună cu Sfântul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.