Din
OMILII LA SARACUL LAZAR. DESPRE SOARTA SI PROVIDENTA. DESPRE RUGACIUNE. DESPRE VIETUREA DUPA DUMNEZEU
EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BOR
2005
Cuvântul VI – Omilii la săracul Lazăr
l. Aţi văzut puterea lui Dumnezeu, aţi văzut iubirea de oameni a lui Dumnezeu? Puterea, că a cutremurat pământul; iubirea de oameni, că i-a oprit căderea. Dar, mai bine spus, în fiecare din ele Şi-a arătat şi puterea, şi iubirea Sa de oameni. Cutremurându-1, Şi-a arătat puterea, iar oprindu-1, iubirea Sa de oameni; că a cutremurat pământul şi a întărit lumea; că 1-a ridicat când se cutremura şi era să cadă .
Cutremurul a trecut, dar să rămână frica! Cutremurul s-a dus, dar să nu se ducă evlavia! Ne-am rugat trei zile, dar să nu ne curmăm sârgul! Că pentru aceea a fost cutremurul, pentru trândăvia noastră. Ne-am trândăvit, şi-am chemat cutremurul; ne-am sârguit, şi-am îndepărtat urgia! Să nu ne mai trândăvim, ca să nu chemăm din nou urgia şi pedeapsa: Că nu vrea Dumnezeu moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie viu .
Aţi văzut cât de şubred e neamul omenesc? Când se cutremura pământul, gândeam în mine şi ziceam: Unde sunt răpirile? Unde-i lăcomia? Unde-i împilarea? Unde e mândria? Unde e puterea? Unde sunt ostenelile? Unde-i jefuirea săracilor? Unde-i îngâmfarea bogaţilor? Unde-i puterea dregătorilor? Unde-i ameninţarea? Unde-i frica? Deodată, toate s-au destrămat mai iute ca o pânză de păianjen, toate-au pierit! Tot oraşul plângea şi toţi la biserică alergau! Gândiţi-vă ce-am fi păţit dacă Dumnezeu ar fi vrut să dărâme totul! Spun aceasta ca frica de cele petrecute să fie mereu vie-n voi, spre întărirea sufletelor voastre. L-a cutremurat, dar nu 1-a prăbuşit! Că de-ar fi voit să-1 pedepsească, nu 1-ar fi cutremurat! Dar pentru că n-a voit, a luat-o cutremurul înainte ca un crainic, vestind mai dinainte tuturor urgia lui Dumnezeu, ca de frică să ne facem mai buni şi să îndepărtăm pedeapsa. Aşa a făcut Dumnezeu şi cu neamurile străine: Încă trei zile, şi Ninive va fi nimicită!
– Dar pentru ce nu o nimiceÅŸti? O ameninÅ£i cu dărâmarea, ÅŸi de ce nu o dărâmi?
– Pentru că nu vreau să o dărâm, tocmai de aceea o ameninÅ£.
– Ce vrei să spui?
– Ca să nu fac ce spun, să meargă înainte cuvântul Meu ÅŸi să împiedice fapta!
Încă trei zile, şi Ninive va fi nimicită!
Atunci grăia proorocul, astăzi zidurile slobod glas. Acestea le spun, şi nu voi înceta de a le spune şi săracilor, şi bogaţilor. Gândiţi-vă cât de mare e urgia lui Dumnezeu! Gândiţi-vă că Lui toate Îi sunt lesnicioase şi uşoare! Să o curmăm o dată cu păcatul! Într-o clipă ne-a slăbănogi şi sufletul, şi mintea, şi ne-a zguduit temeliile inimii. Să ne gândim ce vom face în ziua cea înfricoşată, când groaza nu va ţine o clipă, ci veacuri nesfârşite, când vor fi râuri de foc, urgii ameninţătoare, puteri care să ne târască la judecată, scaunul cel înfricoşător, tribunalul cel care nu se lasă înşelat, când ni se vor pune înaintea ochilor faptele fiecăruia şi nu va fi nimeni să sară-n ajutor, nici vecin, nici apărător, nici rudă, nici frate, nici tată, nici mamă, nici străin, nimeni! Spune-mi: ce vom face atunci? Înfricoşez, ca să mântui. Fac predica mai tăioasă ca un cuţit, ca fiecare din voi să taie putregaiul din el. Nu vă spuneam totdeauna, aşa cum vă spun şi acum şi nu voi înceta de a o spune: Până când veţi fi cu sufletul ţintuiţi de cele din lume? Către toţi vorbesc, dar mai cu seamă către cei bolnavi, către cei ce nu iau aminte la cele ce grăiesc. Dar, mai altfel spus, cuvântul este folositor şi celui bolnav, şi celui sănătos: celui bolnav ca să se însănătoşească, celui sănătos ca să nu se îmbolnăvească. Până când goana după bani? Până când goana după averi? Până când goana după case măreţe şi strălucitoare? Până când goana după plăceri josnice? Iată, a venit cutremurul! La ce-a folosit averea? Osteneala fiecăruia s-a dus! Bogatul a pierit împreună cu averea lui! Casa a pierit cu cel ce a făcut-o! Mormânt de obşte al tuturor a ajuns oraşul, mormânt făcut în grabă, construit de nenorocire, nu de mâini de meşteri. Unde-i bogăţia? Unde-i goana după averi? Vedeţi că toate sunt mai slabe ca pânza de păianjen?
2. Dar mă vei putea întreba:
– Ce folos aduci dacă vorbeÅŸti?
– Aduc folos dacă mă ascultă cineva. Eu îmi fac datoria mea. Semănătorul trebuie să semene. A ieÅŸit semănătorul să semene. O parte din seminÅ£e a căzut lângă cale, altă parte pe piatră, alta în spini, iar alta pe pământ bun. Trei părÅ£i au pierit, ÅŸi numai una a fost salvată, dar el n-a încetat de a lucra ogorul. N-a încetat de a-1 lucra tocmai pentru că a salvat o parte din seminÅ£e.
Dar acum e cu neputinţă ca sămânţa aruncată într-atâta mulţime de lume să nu-mi aducă rod! De nu vor asculta toţi, va asculta jumătate; de nu va asculta jumătate, va asculta a treia parte; de nu va asculta a treia parte, vor asculta zece; de nu vor asculta zece, va asculta unul! Să asculte acela! Nu-i puţin lucru să fie mântuită chiar o singură oaie. Pentru că şi păstorul acela a lăsat cele nouăzeci şi nouă de oi şi a alergat la una, care era rătăcită . Nu dispreţuiesc pe om; chiar de va fi fiind unul, este om, fiinţa cea mai iubită a lui Dumnezeu. Chiar de este rob, eu nu-1 dispreţuiesc. Nu mă uit la rang, ci la virtute; nu mă uit la stăpânie, nici la robie, ci la suflet. Chiar de va fi fiind unul, este om, şi pentru el s-a întins cerul, luminează soarele, aleargă luna, a fost răspândit aerul, izvorăsc izvoarele, a fost întinsă marea, au fost trimişi proorocii, s-a dat legea. Dar pentru ce-i nevoie să le spun pe toate? Pentru el S-a făcut om Unul-Născut Fiul lui Dumnezeul, Stăpânul meu a fost junghiat şi Şi-a vărsat Sângele Lui pentru om, şi eu să-1 dispreţuiesc? Ce iertare aş mai avea? N-aţi auzit că Domnul a stat de vorbă cu femeia samarineancă şi a vorbit mult cu ea? Era samarineancă, dar n-a dispreţuit-o; ci a preţuit-o pentru că avea suflet! Era desfrânată, dar n-a trecut-o cu vederea, ci i-a arătat multă purtare de grijă, spre mântuirea ei, pentru că a crezut . Aşa şi eu: nu voi înceta de a predica, chiar de m-ar asculta numai unul. Sunt doctor, dau doctorii. Sunt învăţător, mi s-a poruncit să predic, să îndemn. Că spune Scriptura: Străjer te-am pus pe tine casei lui Israel . Nu îndrept pe nimeni? Şi ce va fi? Eu îmi am plata mea. Şi aceasta o spun exagerând, căci e cu neputinţă ca din mulţime de lume să nu se îndrepte cineva.
Dar acestea sunt pricină şi pretext ale ascultătorilor trândavi.
– Ascult în fiecare zi predica, mi-ar spune unul, dar nu fac ce-aud!
– Ascultă, chiar dacă nu faci! Că din auzit vine făcutul! Chiar dacă nu faci, ajungi de îţi este ruÅŸine de păcat. Chiar dacă nu faci, ajungi, de îţi schimbi părerea. Chiar dacă nu faci, ajungi de te osândeÅŸti tocmai pentru ceea ce nu faci. Iar această osândire a ta de unde vine? E rodul cuvintelor mele! Când spui: Vai, am auzit, ÅŸi n-am făcut, acest “vai†este începutul schimbării tale în bine. Ai păcătuit! Ai plâns? Å¢i-ai ÅŸters păcatul! Spune tu mai întâi păcatele tale, ca să te îndreptezi! De te întristezi sau te amărăşti din pricina păcatului, tristeÅ£ea aceasta este mântuitoare, nu din pricina tristeÅ£ii, ci din pricina iubirii de oameni a Stăpânului. Cel ce are păcate, are mare uÅŸurare dacă se întristează: Am văzut, spune Domnul, că s-a întristat ÅŸi s-a amărât ÅŸi i-am vindecat durerile lui . O, iubire de oameni nespusă ÅŸi bunătate care nu poate fi tâlcuită! S-a întristat, ÅŸi 1-a vindecat!
– Åži ce mare lucru a făcut, Doamne, că s-a întristat?
– N-a făcut mare lucru, dar Eu am găsit prilej să-i vindec durerile lui.
Aţi văzut că într-o clipă le-a strâns la un loc pe toate?
Gândiţi-vă dar necontenit la seara aceea a cutremurului! Toţi ceilalţi s-au temut de cutremur, iar eu, de pricina cutremurului. Aţi înţeles ce-am spus? Ceilalţi se temeau să nu se dărâme oraşul şi să moară; eu mă temeam că Stăpânul S-a mâniat pe noi. Nu-i cumplit lucru să mori, ci este cumplit lucru să mânii pe Stăpânul. Aşa că nu mă temeam de cutremur, ci de pricina cutremurului. Că pricina cutremurului este mânia lui Dumnezeu, iar pricina mâniei lui Dumnezeu, păcatele noastre. Niciodată să nu te temi de osândă, ci de păcat, mama osândei! S-a clătinat oraşul? Şi ce-i cu asta? Mintea ta să nu se clatine! Că nu plângem pe bolnavii şi răniţii care se vindecă, ci pe cei ale căror boli nu se vindecă. Ceea ce este boala şi rana, aceea este şi păcatul. Ceea ce este tăiatul şi doctoria, aceea este şi pedeapsa.
3. Aţi înţeles ce vreau să spun? Luaţi aminte! Vreau să vă învăţ un cuvânt plin de înţelepciune. Pentru ce plângem pe cei pedepsiţi, şi nu pe cei păcătoşi? Că nu-i atât de cumplită pedeapsa, cât de cumplit e păcatul, căci păcatul e pricina pedepsei. Dacă ai vedea pe un bolnav că are trupul putrezit, că are viermi, că din trup i se scurge puroi, dar că nu-şi îngrijeşte buboaiele şi trupul putrezit, iar pe altul, bolnav de aceeaşi boală, 1-ai vedea că este îngrijit de mâinile doctorilor, că i se ard rănile, că i se taie părţile putrede, că bea doctorii amare, spune-mi: pe care-1 vei plânge? Pe bolnavul care nu-şi îngrijeşte boala sau pe bolnavul care şi-o îngrijeşte? Negreşit că pe bolnavul care nu-şi îngrijeşte boala. Să ne închipuim acum doi păcătoşi: unul care este pedepsit, altul care nu-i pedepsit. Să nu spui: „Fericit e acesta, că e bogat, despoaie pe orfani, împilează pe văduve. Şi nu boleşte, ci, trăind din jaf, o duce bine, se bucură de cinste şi de putere, nu îndură niciuna din suferinţele omeneşti, frigurile, bolile; ceată de copii în jurul lui, bătrâneţi fericite.†Aşa este, pe acesta mai cu seamă plânge-1! Că e bolnav şi nu se îngrijeşte. Cum? Îţi voi spune eu! Dacă ai vedea pe un om bolnav de dropică, cu trupul umflat, că nu aleargă la doctor, ci bea băuturi reci, întinde masă sibaritică, se îmbată în fiecare zi, este înconjurat de slugi şi-şi înrăutăţeşte boala, spune-mi: îl fericeşti pe acesta sau îl plângi? Dar dacă ai vedea pe un alt bolnav de dropică, cum că este îngrijit de mâinile doctorilor, că nu mănâncă şi că se lipseşte de altele multe, că ia cu sârguinţă doctorii amare, care pricinuiesc durere, dar prin durere dau naştere sănătăţii, spune-mi: nu 1-ai ferici pe acesta din urmă, ci nu pe cel dintâi? Toată lumea e de aceeaşi părere! Unul boleşte şi nu se vindecă; boleşte şi celălalt, dar se tratează! Îmi spui că e dureros tratamentul bolii? Aşa este, dar sfârşitul este folositor. Aşa este şi în viaţa aceasta. De la trupuri să ridicăm cuvântul la suflete, de la boli la păcate, de la amărăciunea doctoriilor la pedepse şi la judecata lui Dumnezeu. Ceea ce este doctoria la doctor, tăierea şi arderea părţilor bolnave, aceea este pedeapsa la Dumnezeu. După cum focul pus pe o rană arde rana şi alungă boala, iar cuţitul înlătură putreziciunea, doare, dar e folositor, tot aşa şi foametea, ciuma şi toate câte par rele vin peste suflet în loc de cuţit şi de foc, ca să împiedice, ca şi în trupuri, întinderea bolilor şi să-1 facă mai bun. Iarăşi, să ne închipuim doi desfrânaţi: unul bogat şi altul sărac. Care dintre ei are mai multă nădejde de mântuire? Toată lumea e de părere că săracul. Să nu-mi spui că bogatul e fericit pentru că trăieşte în desfrânări şi se îmbogăţeşte! Ar trebui mai degrabă să-1 fericeşti dacă, trăind în desfrânări, ar fi sărac, dacă, trăind în desfrânări, ar muri de foame; atunci ar avea, vrând-nevrând, sărăcia dascăl de înţelepciune. Când vezi dar că unui om rău îi merge bine, plânge-1 pentru că-i bolnav, iar apoi, că boala nu i se vindecă. Când vezi pe un om rău că are necazuri şi suferinţe, mângâie-te nu numai pentru că se face mai bun, dar şi pentru că îşi ispăşeşte aici multe din păcatele lui. Fii cu luare-aminte la ce am să spun. Mulţi oameni ispăşesc şi aici păcate, şi sunt pedepsiţi şi dincolo. Alţii sunt pedepsiţi numai aici, alţii numai dincolo. Fii cu luare-aminte la învăţătura ce ţi-o voi aduce înainte. Dacă judeci cum trebuie învăţătura aceasta, alungi din minte gânduri care te tulbură.
Dar, cu voia-Å£i, să aducem mai întâi în faÅ£a noastră pe cel pedepsit dincolo ÅŸi care aici a dus-o în chefuri ÅŸi plăceri. Sa fie cu luare-aminte la cele spuse ÅŸi bogaÅ£ii, ÅŸi săracii. Åži unora, ÅŸi altora le este de folos învăţătura. Că mulÅ£i sunt pedepsiÅ£i ÅŸi aici, ÅŸi dincolo, o spune Hristos. Ascultă: ÃŽn orice cetate sau casă veÅ£i intra, intrând în casă, uraÅ£i-i casei aceleia, zicând: “Pace casei acesteia!â€. Åži de va fi casa aceea vrednică, vină pacea voastră peste ea; iar de nu va fi vrednică, pacea voastră întoarcă-se la voi. Åži cel care nu vă va primi pe voi, nici nu va asculta cuvintele voastre, ieÅŸind din cetatea aceea, scuturaÅ£i praful de pe picioarele voastre. Amin grăiesc vouă, că mai uÅŸor va fi pământului Sodomei ÅŸi Gomorei în ziua judecăţii decât cetăţii aceleia! Şi în orice cetate sau casă veÅ£i intra, cercetaÅ£i cine este în ea vrednic, ÅŸi acolo rămâneÅ£i până ce veÅ£i ieÅŸi . Din aceste cuvinte se vede că cei din Sodoma ÅŸi Gomora au fost pedepsiÅ£i ÅŸi aici, ÅŸi sunt pedepsiÅ£i ÅŸi dincolo. ÃŽntr-adevăr, când spune că mai uÅŸor va fi celor din Sodoma decât acestora ce nu vor primi pe apostoli, arată că sunt pedepsiÅ£i ÅŸi aici, dar nu ca aceÅŸtia din urmă.
4. Iarăşi, alţi oameni sunt pedepsiţi numai aici, ca desfrânatul din Corint. Fericitul Pavel, scriindu-le corintenilor, le grăia aşa: Îndeobşte se aude că la voi e desfrânare, şi o astfel de desfrânare cum nici între neamuri nu se pomeneşte, ca să aibă cineva pe femeia tatălui său. Şi voi v-aţi semeţit, în loc mai degrabă să fi plâns, ca să fie scos din mijlocul vostru cel ce a făcut fapta aceasta. Ci eu, deşi departe cu trupul, însă de faţă cu duhul, am şi judecat, ca şi cum aş fi de faţă, pe cel ce a făcut una ca aceasta: în numele Domnului nostru Iisus Hristos, adunându-vă voi şi duhul meu, să daţi pe unul ca acesta Satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiască în ziua Domnului Iisus . Ai văzut că acesta este pedepsit aici şi nu-i pedepsit dincolo. Pentru că i-a fost pedepsit aici trupul lui, nu mai este pedepsit dincolo.
Vreau să vă arăt acum pe unul care aici a dus-o în desfătări şi bunătăţi, iar dincolo a fost pedepsit.
Era un om bogat . Din aceste cuvinte voi aÅ£i ÅŸi înÅ£eles despre cine vă vorbesc! Dar aÅŸteptaÅ£i să-mi duc la bun sfârÅŸit cuvântul meu! Asta e slava mea ÅŸi lauda voastră, că eu am aruncat numai începutul, ÅŸi voi aÅ£i ÅŸi secerat spicul. ÃŽnvăţători v-a făcut ascultarea neîntreruptă a predicilor mele! Dar pentru că sunt în biserică ÅŸi străini, nu fugiÅ£i, ci aÅŸteptaÅ£i ÅŸi pe cei care ÅŸchioapătă. Că ÅŸi Biserica este un trup. Are ochi ÅŸi cap. Dacă intră un spin în călcâi, ochiul se uită la călcâi, că este mădular al trupului, ÅŸi nu zice: “Pentru că stau sus, nu vreau să ÅŸtiu de mădularul de jos!â€, ci se apleacă ÅŸi-ÅŸi lasă înălÅ£imea lui. Åži doar ce este mai de rând decât călcâiul ÅŸi ce-i mai nobil decât ochiul? Dar mila a ÅŸters deosebirea, iar dragostea a amestecat totul. AÅŸa să faci ÅŸi tu! De eÅŸti sprinten la minte, de ai toată îndrumarea pentru ascultarea predicii, să ai grijă ca fratele tău să înÅ£eleagă tot atât de bine ca ÅŸi tine cele spuse! Coboară ochiul la călcâi. Să vii în ajutorul mădularului care ÅŸchioapătă, ca nu cumva, din pricina sprintenelii tale ÅŸi a zăbăvniciei minÅ£ii aceluia, el să nu înÅ£eleagă predica. Să nu te foloseÅŸti de priceperea ta pentru pierderea lui, ci mulÅ£umeÅŸte lui Dumnezeu că eÅŸti sprinten la minte! EÅŸti bogat în învăţătură? Mă bucur ÅŸi mă veselesc! Dar celălalt este însă sărac. Caută să nu rămână sărac din pricina bogăţiei tale. Acela are un spin: gândul care-1 tulbură! Coboară-te la el, scoate-i spinul!
Ce spune dar Evanghelia?
Era un om bogat. Bogat cu numele, nu bogat cu adevărat. Era un om bogat; se îmbrăca în porfiră, întindea mese luxoase şi îmbelşugate, avea vase împodobite, pline cu vin, dădea în fiecare zi banchete. Celălalt era un sărac. Lazăr cu numele .
– Dar numele bogatului unde e?
– Niciunde! E fără nume.
– Åži era atât de bogat?
– Da, ÅŸi numele lui nu se găseÅŸte!
– Atunci ce fel de bogat e acesta?
– Un pom plin de frunze, dar lipsit de fructe! Un stejar care-ÅŸi întindea ramurile în sus, ÅŸi dădea ghinda hrană celor necuvântătoare, om care nu avea roade de om. Căci unde sunt bogăţie ÅŸi răpiri, acolo eu văd lup; unde sunt bogăţie ÅŸi cruzime, acolo eu văd leu, ÅŸi nu om. Åži-a pierdut vrednicia de om din pricina răutăţii lui. Era un om bogat, care se îmbrăca în fiecare zi în porfiră, dar sufletul îi era plin de pânză de păianjen; mirosea a parfum, dar era plin de duhoare nesuferită; întindea mese bogate ÅŸi luxoase, dar hrănea paraziÅ£i ÅŸi linguÅŸitori; îngrăşa robul, adică trupul, ÅŸi lăsa stăpânul, adică sufletul, să piară de foame. ÃŽncununată-i era casa, dar temelia, mânjită de păcat; în vin îşi înmormântase sufletul. Avea dar bogatul acela masă bogată ÅŸi luxoasă, vase împodobite, pline cu vin, hrănea paraziÅ£i ÅŸi linguÅŸitori, adunătură rea a diavolului, lupi care duc în robie pe mulÅ£i din cei bogaÅ£i, care, umplându-ÅŸi pântecele, lucrează la pierderea bogaÅ£ilor ÅŸi-i strică cu onorurile ÅŸi cu linguÅŸelile lor. Nu greÅŸeÅŸti de numeÅŸti lupi pe astfel de oameni, care înconjoară pe bogat ca pe o oaie, îl ridică în slăvi cu laudele lor, îl fac să se trufească prin urale ÅŸi nu-1 lasă să-ÅŸi vadă buboaiele, îi orbesc judecata ÅŸi-i măresc putreziciunea. Iar dacă se schimbă lucrurile, prietenii pleacă, iar noi, cei cinstiÅ£i ÅŸi onoraÅ£i, ajungem vrednici de milă. Măştile acelora au pierit. AÅŸa se întâmplă adesea.
5. Hrănea dar bogatul acela paraziţi şi linguşitori, îşi făcuse din casa lui teatru, îmbăta cu vin pe fiecare, avea de toate şi era fericit foarte. Celălalt era Lazăr: plin de bube, stătea la poarta bogatului şi poftea la fărâmiturile mesei bogatului . Era lângă izvor şi înseta, era înconjurat de mulţime de bucate şi murea de foame. Şi unde zăcea aruncat Lazăr? Nu într-o mahala, nu pe o stradă, nu pe o străduţă lăturalnică, nu în mijlocul pieţei, ci la poarta bogatului, pe unde, vrând-nevrând, bogatul trebuia să intre şi să iasă, ca să nu poată spune: “Nu 1-am văzut, nu 1-am întâlnit, nu 1-au văzut ochii mei!†Zace la uşa ta, stă mărgăritarul în noroi, şi tu nu-1 vezi? Stă doctorul la poarta ta, şi nu te vindeci? Căpitanul corabiei este în port, şi tu te îneci în mare? Hrăneşti paraziţi, iar pe săraci nu-i hrăneşti? Aşa s-au petrecut lucrurile atunci, aşa se petrec şi acum! Că pentru aceea s-au scris acestea, ca aceia de mai târziu să înveţe din fapte, ca să nu mai păţească ce-a păţit bogatul. Zăcea dar săracul la poartă. Bogatul înăuntru, săracul afară, zăcând cu trupul plin de bube. Comoară acoperită pe deasupra cu spini, dar înlăuntru cu mărgăritare. Ce vătămare avea el de pe urma bolii trupului, când sufletul îi era sănătos? Să audă săracii şi să nu se întristeze! Să audă bogaţii şi să se întoarcă de la răutatea lor! Că de aceea ni s-au pus nouă în faţă aceste două icoane: de bogăţie şi de sărăcie, de cruzime şi suferinţă, de zgârcenie şi răbdare, ca atunci când vezi pe un sărac bolnav, plin de bube şi dispreţuit, să nu-1 socoteşti nefericit, iar când vezi un bogat împodobit, să nu-1 fericeşti! Aleargă la pilda aceasta! Dacă te năpădeşte furtuna gândurilor, fugi în port, uşurează-ţi sufletul cu cele istorisite în pilda aceasta! Gândeşte-te la Lazăr cel dispreţuit, gândeşte-te la bogatul cel fericit, care trăia în desfătări, şi să nu te tulbure nimic din cele ce se petrec în viaţă. Dacă ai mintea cumpănită, nu te îneacă valurile, nu ţi se scufundă corabia, pentru că prin pătrunderea judecăţii tale ştii să deosebeşti lucrurile între ele. Să nu spui: „Trupul meu se chinuie! Sufletul tău să nu se vatăme! Cutare e bogat, dar şi păcătos!†Şi ce-i cu asta? Răutatea nu-i materială. Nu-mi judeca după cele din afară pe om, ci după cele dinlăuntru. Când vezi un pom, la ce te uiţi mai întâi? La frunze sau la rod? Tot aşa şi cu omul. Nu-1 judeca după cele din afară, ci după cele dinlăuntru. Uită-te la rod, şi nu la frunze. Nu cumva să fie măslin sălbatic, şi să-1 socoteşti măslin bun. Nu cumva să fie lup, şi tu să-1 socoteşti om. Nu-1 judeca dar după fire, ci după voinţă; nu după înfăţişare, ci după gând, şi nu numai după gând, ci mai cercetează-i şi viaţa. Dacă-i iubitor de săraci, e om. Dacă se ocupă cu afacerile, este stejar. De este răpitor, e lup. De este viclean, e viperă.
ÃŽmi spui:
– Eu caut om; pentru ce mi-ai arătat fiară în loc de om?
– Află ce este virtutea omului ÅŸi nu te tulbura!
Zăcea dar Lazăr la poarta bogatului, plin de bube ÅŸi topit de foame. Câinii venind îi lingeau rănile. Câinii, mai buni decât omul, lingeau rănile lui, luau puroiul ÅŸi-1 curăţau. Stătea Lazăr cum stă aurul în cuptor, ÅŸi ajunge mai bun. N-a spus ce spun mulÅ£i săraci: “Sunt oare acestea semne ale purtării de grijă a lui Dumnezeu? PriveÅŸte oare Dumnezeu faptele oamenilor? Eu sunt drept, ÅŸi mor de foame; acesta-i nedrept, ÅŸi este bogat!†N-a gândit aÅŸa, ci se pleca în faÅ£a nepătrunsei iubiri de oameni a lui Dumnezeu, îşi curăţa sufletul, îndura suferinÅ£a, arăta răbdare; cu trupul zăcea la pământ, dar cu mintea alerga, cu voinÅ£a zbura, lua premiul, scăpa de necazuri ÅŸi suferinÅ£e, era martor al bunătăţilor celor veÅŸnice. N-a spus: “ParaziÅ£ii au de toate din belÅŸug, iar eu nu mă învrednicesc nici cu fărâmiturile!â€
– Dar ce făcea?
– MulÅ£umea ÅŸi slăvea pe Dumnezeu.
S-a întâmplat că au murit cei doi. A murit bogatul ÅŸi a fost îngropat. A plecat ÅŸi Lazăr. Despre el nu pot spune că a murit. Moartea bogatului este moarte ÅŸi înmormântare, pe când moartea săracului, plecare, mutare spre o viaţă mai bună, drum de la lupte la premiu, de pe mare în port, de pe câmpul de luptă la trofee de biruinţă, de la osteneli la cununi. Au plecat amândoi acolo unde sunt cele ce cu adevărat sunt. A luat sfârÅŸit spectacolul, au căzut măştile. La teatru, la vremea amiezii, când perdelele sunt date la o parte, intră pe scenă actorii costumaÅ£i, cu măşti pe faţă, istorisind poveÅŸti din vechime sau întâmplări din viaţă. Unul o face pe filosoful, dar nu-i filosof, altul o face pe împăratul, dar nu-i împărat, ci povestirea îl aduce în rolul de împărat; altul, care nu poate umbla nici cu un lemn, îmbracă haine de doctor, altul, care e om liber, o face pe sclavul, altul o face pe învăţătorul, ÅŸi nu ÅŸtie nici să citească; nu sunt ce caută, ci sunt ceea ce nu arată. Se arată doctor, dar nu-i doctor, se arată filosof, pentru că are plete pe mască, se arată ostaÅŸ, pentru că este îmbrăcat ca un ostaÅŸ; înfăţiÅŸarea măştii înÅŸeală, dar nu înÅŸeală firea, a cărei realitate o schimbă. Măştile rămân atâta vreme cât rămân ÅŸi spectatorii; dar când se lasă seara ÅŸi se termină spectacolul ÅŸi pleacă toÅ£i, atunci cad măştile, ÅŸi împăratul de pe scenă se vede afară a fi un simplu fierar. Au căzut măştile, s-a dus înÅŸelăciunea, s-a arătat adevărul; cel care pe scenă era un om liber, afară este un sclav, aÅŸa cum am spus: pe scenă înÅŸelăciune, afară adevăr. S-a lăsat seara, a luat sfârÅŸit spectacolul, s-a arătat adevărul. AÅŸa este ÅŸi în viaţă, ÅŸi la sfârÅŸitul vieÅ£ii. Teatru sunt cele de pe lumea aceasta; măşti sunt lucrurile din viaÅ£a aceasta, bogăţia ÅŸi sărăcia, dregătorul ÅŸi supusul ÅŸi toate cele asemenea. Când va trece ziua ÅŸi va veni noaptea cea înfricoÅŸată, dar, mai bine spus, ziua aceea, că este noapte ÅŸi pentru cei păcătoÅŸi, dar ÅŸi pentru cei drepÅ£i; când va lua sfârÅŸit spectacolul, când vor cădea măştile, când va fi cercetat fiecare ÅŸi faptele lui, nu fiecare ÅŸi bogăţia lui, nu fiecare ÅŸi dregătoria lui, nici fiecare ÅŸi onorurile lui, nu fiecare ÅŸi puterea lui, ci fiecare ÅŸi faptele lui, ÅŸi dregătorul, ÅŸi împăratul, ÅŸi femeia, ÅŸi bărbatul, când ni se va cere viaÅ£a noastră ÅŸi faptele noastre bune, nu măreÅ£ia funcÅ£iei, nici netrebnicia sărăciei ÅŸi nici tirania dispreÅ£ului, când ni se va spune: „Adu faptele tale: de eÅŸti rob, fapte mai bune decât ale celui liber; de eÅŸti femeie, fapte mai pline de curaj decât ale bărbatuluiâ€, deci când vor cădea măştile, atunci se va vedea cine este bogat ÅŸi cine sărac. Åži după cum aici, pe pământ, după ce se termină spectacolul, ÅŸi spectatorii văd că acela care pe scenă era împărat afară este fierar, strigă: “Vai! Acesta pe scenă era filosof, ÅŸi afară îl văd fierar! Acesta pe scenă era împărat, ÅŸi afară îl văd om de rând! Acesta pe scenă era bogat, ÅŸi afară îl văd sărac!â€, tot aÅŸa va fi ÅŸi dincolo.
6. N-am să vorbesc în multe cuvinte, ca să nu obosesc pe ascultători cu mulţimea celor spuse, ci vreau să înfăţişez cu ajutorul a două măşti, a două personaje, minciuna teatrului acestei vieţi. Am vorbit de două măşti; pornind de la ele, v-am deschis drum şi v-am dat prilej de a înţelege! Prin zugrăvirea vieţii de aici, am adus mai multă limpezime minţii voastre, ca să vedeţi bine deosebirea dintre lucruri. Aşadar, două măşti: o mască fiind a bogatului, o alta a săracului. Lazăr purta masca săracului, iar bogatul, masca bogatului. Măşti erau cele ce se vedeau, nu ceea ce sunt cu adevărat. Au plecat amândoi dincolo: şi bogatul, şi săracul. L-au luat pe Lazăr îngerii. După câini, îngerii; după poarta bogatului, sânul lui Avraam; după foamete, belşug fără de sfârşit; după întristare, odihnă continuă. Pentru bogat, după bogăţie, sărăcie; după masa cea bogată, chin şi pedeapsă; după odihnă, dureri cu neputinţă de îndurat. Şi iată ce se întâmplă! Au plecat dincolo, s-a terminat spectacolul; au căzut măştile şi s-au arătat deci feţele. Au plecat amândoi dincolo. Şi vede bogatul, care se pârjolea, pe Lazăr în sânul lui Avraam, că e fericit, bucuros şi vesel. Şi zice bogatul: Părinte Avraame, trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba mea, că mă pârjolesc! Ce i-a răspuns Avraam? Fiule, ai luat cele bune ale tale, şi Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum acesta se mângâie, iar tu te chinuieşti. Şi peste toate acestea, între noi şi voi prăpastie mare s-a întărit, ca cei ce vor vrea să treacă de aici la voi să nu poată! Luaţi aminte! Cuvintele acestea ale lui Avraam sunt de mult folos. Ne înfricoşează, dar ne curăţesc; ne ustură, dar ne îndreaptă. Luaţi aminte la cele ce spun! Fiind în chinuri bogatul, ridicându-şi ochii 1-a văzut pe Lazăr. A văzut lucruri noi.
“Lazăr era la poarta ta în fiecare zi; ieÅŸeai ÅŸi intrai de două-trei ori pe zi, ÅŸi nu-1 vedeai! Dar când eÅŸti în văpaie, îl vezi de departe? Când erai bogat, când puteai să-1 vezi oricând voiai, nici nu te gândeai să-1 vezi. Pentru ce îl vezi acum aÅŸa de bine? Nu era la poarta ta? Cum de nu-1 vedeai? Era aproape, ÅŸi nu-1 vedeai, iar acum îl vezi de departe, deÅŸi este atâta prăpastie?â€
Şi ce face bogatul? Îl numeşte pe Avraam tată.
“Pentru ce-1 numeÅŸti tată, când n-ai fost următor al iubirii lui de străini?â€
El îl numeÅŸte tată, Avraam îl numeÅŸte fiu. Numele acestea sunt nume de rudenie, dar nu i-au fost de niciun ajutor. ÃŽi slujesc spre a cunoaÅŸte că pe lumea cealaltă înrudirea nu-i de niciun folos. NobleÅ£ea unui om nu stă în strălucirea strămoÅŸilor lui, ci în virtutea purtărilor lui. Nu-mi spune: “Tatăl meu e consul!†La ce-mi foloseÅŸte? Nu despre aceasta vorbesc! Nu-mi spune dar: “Tatăl meu e consul!†Chiar de-ai avea tată pe Apostolul Pavel, chiar de-ai avea fraÅ£i mucenici, nu îţi este de niciun folos înrudirea cu ei; dimpotrivă, te vatămă ÅŸi te osândeÅŸte mai mult. “Mama mea, spune un altul, este milostivă!†Şi ce legătură are asta cu tine, care eÅŸti un om fără inimă? Iubirea ei de oameni este un adaos de osândă purtării tale rele! Ce spune Ioan Botezătorul poporului iudeu? FaceÅ£i dar roade vrednice de pocăinţă, ÅŸi nu începeÅ£i a zice în voi înÅŸivă: “Părinte avem pe Avraamâ€! Ai strămoÅŸ vrednic? Dacă te străduieÅŸti să ajungi ca el, ai câştigat; dar dacă nu te străduieÅŸti, vrednicul tău strămoÅŸ ajunge acuzatorul tău, că dintr-o rădăcină bună a ieÅŸit un rod amar. Niciodată să nu fericeÅŸti pe un om care are o rudă dreaptă, dacă nu-i urmează purtările! Ai mamă sfântă? Nu are asta nicio legătură cu tine! Ai mamă rea? Iarăşi, nicio legătură cu tine! După cum virtutea aceleia nu îţi este de niciun folos dacă nu te străduieÅŸti să ajungi virtuos ca ÅŸi ea, tot aÅŸa nici răutatea celeilalte nu te vatămă dacă scapi de răutate! Dar după cum în primul caz e mai mare osânda, pentru că ai avut în familie pildă de virtute ÅŸi n-ai urmat-o, tot astfel în al doilea caz lauda e mai mare, pentru că, deÅŸi ai avut o mamă rea, n-ai imitat răutatea ei, ci dintr-o rădăcină amară a ieÅŸit un fruct bun. Nu se caută strălucirea strămoÅŸilor, ci se caută purtări virtuoase. Eu, când mă uit la purtările cuiva, îl numesc pe rob om nobil, iar pe stăpân, sclav înlănÅ£uit. Pentru mine, chiar un om cu o înaltă dregătorie este lipsit de nobleÅ£e dacă are rob sufletul. Căci cine este rob, dacă nu cel care face păcatul? Cealaltă robie se datorează împrejurărilor; robia asta, robia păcatului, vine de la voinţă, că la început de aici a venit robia în lume.
7. În vechime nu erau robi. Că Dumnezeu, când a făcut pe om, nu 1-a făcut pe unul rob şi pe altul liber; a făcut pe Adam şi pe Eva, şi amândoi erau liberi.
– Atunci de unde a venit robia pe lume?
– A căzut neamul omenesc în păcat, întrecând măsura poftei, ÅŸi a fost împins în desfrânare. Åži ascultă cum.
A venit potopul, înecul de obÅŸte al lumii; s-au deschis jgheaburile cerului ÅŸi s-au revărsat izvoarele adâncurilor ; peste tot era apă; cele ce se văd s-au desfăcut în elementele lor ÅŸi au pierit; nu se mai vedea pământul, ci era peste tot noian de ape, care avea rădăcină mânia lui Dumnezeu. Peste tot valuri, peste tot apă. MunÅ£ii stăteau să se înalÅ£e, dar apa îi acoperea. Åži erau numai noian de ape ÅŸi cer. Åži s-a stins tot neamul omenesc; iar scânteia neamului nostru era Noe, scânteie în mijlocul noianului de ape; ÅŸi nu se stingea; avea cu el pârga neamului nostru, femeie ÅŸi copii, porumbiţă ÅŸi corb, ÅŸi toate celelalte vieÅ£uitoare. Åži erau toÅ£i în corabie, ÅŸi se purta corabia pe deasupra apei în mijlocul furtunii, ÅŸi nu se îneca, fiindcă avea cârmaci pe Stăpânul lumii. Nu 1-au scăpat de înec scândurile, ci mâna cea puternică. Åži iată, minune! După ce a fost spălat pământul, după ce au pierit toÅ£i cei ce au făcut păcate, după ce a încetat furtuna, s-au arătat vârfurile munÅ£ilor, s-a oprit corabia, iar Noe a trimis porumbiÅ£a. Toate acestea au fost taine; cele întâmplate au fost chipuri ale celor viitoare. Astfel: chivotul închipuie Biserica, Noe închipuie pe Hristos, porumbiÅ£a, pe Duhul Cel Sfânt, ramura de măslin, iubirea de oameni a lui Dumnezeu. A fost trimisă o vieÅ£uitoare blândă, ÅŸi vieÅ£uitoare blândă a ieÅŸit din corabie. Dar acelea erau chipuri, acestea însă adevăruri. Ia seama ÅŸi la belÅŸugul adevărului! După cum corabia mântuia în mijlocul mării pe cei ce erau înlăuntru, tot aÅŸa ÅŸi Biserica: mântuieÅŸte pe toÅ£i cei rătăciÅ£i. Dar corabia numai i-a mântuit, pe când Biserica face cu mult mai mult. Iată ce vreau să spun: corabia a luat necuvântătoare ÅŸi a mântuit necuvântătoare; Biserica a luat oameni necuvântători, ÅŸi nu numai că i-a mântuit, ci i-a ÅŸi schimbat; corabia a luat un corb ÅŸi a dat drumul tot unui corb; corb ia ÅŸi Biserica, dar îi dă drumul porumbiţă; ia lup ÅŸi-i dă drumul oaie. Dacă intră în Biserică un om hrăpăreÅ£ ÅŸi zgârcit ÅŸi aude cuvintele dumnezeieÅŸti ale învăţăturii, îşi schimbă gândul ÅŸi se face oaie în loc de lup, că lupul răpeÅŸte ÅŸi pe cele străine, pe când oaia îşi dă ÅŸi lâna ei. S-a oprit corabia ÅŸi s-au deschis uÅŸile. A ieÅŸit Noe mântuit de la înec; vede pământul pustiu, vede mormânt pregătit în grabă din mâl, mormânt de obÅŸte pentru animale ÅŸi oameni; de toate la un loc, trupuri de cai, de oameni ÅŸi de animale necuvântătoare; toate îngropate de-a valma. A văzut jalea aceea mare, a văzut pământul plin de nenorociri. Åži Noe era tare trist, că pieriseră toÅ£i: nu era om, nu era dobitoc, nu scăpase nimeni din cei ce fuseseră afară din corabie. Vedea numai cerul. Era muncit de tristeÅ£e, stăpânit de durere; a băut vin ÅŸi s-a dat somnului, ca să-ÅŸi uÅŸureze durerea tristeÅ£ii. Stătea în pat, s-a dat somnului ca pe mâinile unui doctor, ca să uite cele întâmplate. Era firesc să-1 cuprindă somnul, că era bătrân ÅŸi băuse vin. Trebuie să iau apărarea bătrânului, căci ceea ce se întâmplase nu era nici beÅ£ie, nici poftă pătimaşă, ci căuta să-ÅŸi tămăduiască durerea cu vinul ÅŸi cu somnul. Aceasta o spunea ÅŸi Solomon: DaÅ£i băutură care îmbată celor ce sunt în supărări ÅŸi vin să bea celor ce sunt în dureri! De aceea mulÅ£i oameni, mai ales la înmormântări, când îşi pierd vreun copil sau soÅ£ia, pentru că îi chinuie durerea, îi biruie tristeÅ£ea ÅŸi-i stăpâneÅŸte gândul, cheamă prieteni în casă, fac masă bogată ÅŸi beau vin curat, ca să-ÅŸi uÅŸureze durerea. AÅŸa s-a întâmplat ÅŸi cu bătrânul acela atunci. Chinuit de tristeÅ£e, a luat vinul ca pe o doctorie ÅŸi, din pricina vinului, a adormit. Dar ca să aflaÅ£i de unde a venit robia, ascultaÅ£i! După putină vreme a intrat fiul lui cel ce va fi fiind blestemat, fiul lui prin fire, dar nu prin voinţă – numesc iarăşi nobleÅ£e nu strălucirea strămoÅŸilor, ci purtarea virtuoasă; intrând dar fiul, a văzut goliciunea tatălui . Trebuia să-1 acopere, trebuia să-1 învelească din pricina bătrâneÅ£ii lui, din pricina durerii lui; din pricina suferinÅ£ei lui, din pricină că era tatăl lui. Dar nu! El a ieÅŸit afară, a spus în gura mare ce-a văzut ÅŸi a povestit în cuvinte umflate. CeilalÅ£i fraÅ£i ai lui au luat o haină, au intrat întorÅŸi cu spatele, ca să nu vadă cele ce spusese celălalt, ÅŸi au acoperit pe tatăl lor . Când s-a deÅŸteptat tatăl său, a cunoscut totul ÅŸi a început să spună: Blestemat să fie Canaan pruncul; slugă va fi fraÅ£ilor săi! Cu alte cuvinte, spune aÅŸa: “Vei fi rob, că ai spus în gura mare ruÅŸinea tatălui tăuâ€. Ai văzut că robia vine din pricina păcatului, că păcatul a adus pe lume robia?
Vrei să-ţi arăt acum că dintr-o stare de robie poţi ajunge la libertate? Onisim era rob, era un om dispreţuit, un rob fugar. A fugit şi s-a dus la Pavel; a avut parte de botez, şi-a spălat păcatele şi a rămas la picioarele lui Pavel. Pavel îi scrie stăpânului său: Pe Onisim, cel ce altădată nu-ţi era de folos, iar acum şi ţie, şi mie de folos, primeşte-l ca pe mine! Şi ce s-a întâmplat? Pe care 1-am născut fiind în lanţuri .
8. Ai văzut nobleţe? Ai văzut purtare care aduce libertate? Rob şi liber, sunt simple nume. Ce este robul? Un simplu nume! Câţi stăpâni nu zac beţi în pat, iar robii lor stau lângă ei treji? Pe cine să numesc rob? Pe cel treaz sau pe cel beat? Pe cel rob omului sau pe cel rob patimii? Unul îşi are robia în afară, celălalt îşi poartă pe dinăuntru robia. Spun acestea şi nu voi înceta de a le spune, ca voi să cunoaşteţi lucrurile în sine, să nu fiţi înşelaţi, precum cei mulţi, ci să ştiţi ce este acela un rob, ce este un sărac, ce este un om lipsit de nobleţe, ce este un om fericit, ce este aceea o patimă. Dacă ajungeţi să le deosebiţi pe acestea, nu veţi mai fi tulburaţi. Dar ca să nu fie mai lungă digresiunea decât predica, să ne întoarcem la cuvântul nostru.
Bogatul acesta aşadar era sărac! Dar, mai bine spus, era sărac chiar când se îmbogăţea. Căci ce folos pentru un om că are bani, dar nu are virtute? Pentru ce iei pe cele ale altora, şi pe ale tale le pierzi?
– Am moÅŸii roditoare!, mi-ar putea spune cineva.
– Åži ce-i cu asta? N-ai însă suflet roditor!
– Am robi!
– Dar n-ai virtute!
– Am haine!
– Dar n-ai evlavie! Ai averile altuia, dar pe ale tale nu le ai. Pot să te numesc bogat dacă ai în păstrare o sumă de bani? Nu pot! Pentru ce? Pentru că ai bani străini. Căci ceea ce ai este un bun încredinÅ£at. De-ar fi numai bun încredinÅ£at, ÅŸi nu adaos de pedeapsă!
Văzând dar bogatul pe Lazăr, zice: Părinte Avraame, miluieşte-mă! Cuvinte de om sărman, de parazit, de sărac! Părinte Avraame, miluieşte-mă!
– Ce vrei?
– Trimite pe Lazăr!
– Cere acum să i se trimită spre mântuire pe acela pe care de mii de ori 1-a trecut cu vederea, pe care nici n-a voit să-1 vadă.
– Trimite pe Lazăr!
– Dar unde-s paharnicii tăi? Unde-s covoarele tale? Unde-s paraziÅ£ii? Unde-s linguÅŸitorii? Unde-i luxul? Unde-i mândria? Unde-i aurul cel îngropat? Unde sunt hainele pe care le rod moliile? Unde-i argintul cel preÅ£uit de tine? Unde-s fastul ÅŸi desfătarea? Frunze au fost! A venit iarna ÅŸi toate s-au uscat! Au fost un vis! Când s-a făcut ziuă, a dispărut visul! Au fost umbră! A venit adevărul ÅŸi a plecat umbra!
– Trimite pe Lazăr!
– Dar pentru ce bogatul n-a văzut pe alt drept? Pentru ce n-a văzut pe Noe, sau pe Iacov, sau pe Lot, sau pe Isaac, ci pe Avraam? Pentru ce?
– Pentru că Avraam era iubitor de străini ÅŸi primea în cortul său pe călători. AÅŸadar iubirea de străini a lui Avraam a ajuns un acuzator mai puternic al neomeniei bogatului.
– Trimite pe Lazăr! Când auzim aceste cuvinte, iubiÅ£ilor, să ne temem ca nu cumva ÅŸi noi să vedem săraci ÅŸi să-i trecem cu vederea, ca nu cumva în loc de Lazăr să avem atunci mulÅ£i acuzatori.
Trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, că mă pârjolesc!
Cu ce măsură măsuraţi, cu aceea vi se va măsura . M-ai dat fărâmituri? Nu primeşti o picătură de apă!
Trimite pe Lazăr ca să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, că mă pârjolesc!
– Ce i-a răspuns Avraam?
– Fiule, ai luat cele bune ale tale în viaÅ£a ta, ÅŸi Lazăr, asemenea, cele rele; iar acum acesta aici se mângâie, iar tu te chinuieÅŸti! Iarăşi aici n-a spus: “Ai primitâ€, ci Ai luat. Fiecare din aceste două cuvinte are alt înÅ£eles. Am spus de multe ori dragostei voastre că trebuie cercetate ÅŸi silabele cuvintelor Scripturii: CercetaÅ£i Scripturile!, spune Domnul . O iotă sau o cirtă deÅŸteaptă adeseori gânduri. Åži ca să vezi că adaosul unei litere dă alt înÅ£eles unui cuvânt, iată ca pildă acest patriarh, Avraam. El mai înainte se numea Avram. Åži i-a zis Dumnezeu: Åži nu se va mai chema numele tău Avram, ci Avraam . Adăugând litera a, 1-a făcut tată a mai multor neamuri. Iată dar că adaosul unei litere a arătat că va avea mulÅ£i urmaÅŸi. Să nu treci deci în grabă pe lângă astfel de lucruri.
Avraam n-a spus: “Ai primit cele bune ale tale, ci: Ai luat. Iar cel ce ia, ia ce i se datorează. Fii cu luare-aminte la cele ce spun! Altceva este a primi, ÅŸi altceva este a lua. Iei ceea ce ai, dar adeseori primeÅŸti ceea ce nu ai. Ai luat cele bune ale tale, ÅŸi Lazăr, cele rele! Iată că ÅŸi bogatul a luat cele bune ale lui, iar Lazăr pe cele rele. Toate acestea le spun despre cei care sunt pedepsiÅ£i aici, ÅŸi nu sunt pedepsiÅ£i pe lumea cealaltă, ÅŸi despre cei ce se desfată aici, ÅŸi sunt pedepsiÅ£i dincolo. Fii cu luare-aminte dar la ce am să spun! Ai luat cele bune ale tale, ÅŸi Lazăr, cele rele! Cele datorate, cele ce se cuveneau. FiÅ£i cu băgare de seamă la cele ce urmează, îngăduiÅ£i-mi să-mi Å£es pânza. Dar nu vă tulburaÅ£i de la început, ci când vă grăiesc în felul acesta, aÅŸteptaÅ£i dezlegarea. Vreau să vă fac pătrunzători, să nu citiÅ£i pe deasupra dumnezeieÅŸtile Scripturi, ci să coborâţi în adâncul lor, adânc fără de furtună, adânc cu mai multă siguranţă decât vremea senină. Cu cât cobori mai în adânc, cu atât găseÅŸti mai multă siguranţă. Nu este acolo furie fără rânduială a apelor, ci aÅŸezare bine rânduită de gânduri: Ai luat cele bune ale tale, ÅŸi Lazăr, cele rele, iar acum acesta se mângâie, iar tu te chinuieÅŸti! O mare dificultate stă în faÅ£a noastră. Am spus că cel ce ia, ia ceea ce i se datorează. Dar dacă Lazăr era drept, cum ÅŸi era, ÅŸi aceasta au arătat-o sânul lui Avraam, cununa, premiile, odihna, desfătarea, stăruinÅ£a ÅŸi răbdarea lui, iar dacă bogatul era păcătos, cu totul stricat, neomenos, dedat petrecerilor ÅŸi beÅ£iei, dacă întindea mese sibaritice ÅŸi trăia în o aÅŸa de mare desfrânare, atunci pentru ce spune Avraam: Ai luat? I se datora ceva lui, un om bogat, desfrânat ÅŸi neomenos? Ce i se datora? Pentru ce n-a spus “Ai primitâ€, ci Ai luat ?
9. Ia aminte la ceea ce spun! I se datorau lui pedepse, i se datorau lui chinuri, i se datorau lui suferinÅ£e. Pentru ce n-a spus: “Ai luat acesteaâ€, ci: Ai luat cele bune ale tale, adică viaÅ£a aceea de pe pământ, ÅŸi Lazăr, cele rele? ÃŽncordează-Å£i mintea! Te cobor în adânc de gânduri. Dintre toÅ£i oamenii care există, unii sunt păcătoÅŸi, alÅ£ii drepÅ£i. Ia aminte însă ÅŸi la deosebirea dintre cei drepÅ£i. Unul este drept, altul mai drept; unul este mai înalt, altul ÅŸi mai înalt. Åži după cum sunt multe stele, ÅŸi este ÅŸi soarele, ÅŸi luna, ÅŸi este deosebire între ele, tot aÅŸa este ÅŸi deosebire între drepÅ£i. Alta este strălucirea soarelui ÅŸi alta a lunii ÅŸi alta strălucirea stelelor . Unele strălucesc mai mult, altele mai puÅ£in. Åži după cum sunt trupuri cereÅŸti, aÅŸa sunt ÅŸi trupuri pământeÅŸti . Åži după cum între trupurile cele pământeÅŸti unul este trup de elefant, altul de câine, altul de leu, altul de altă fiară, altul de viperă ÅŸi altul de alt animal asemănător, tot aÅŸa este deosebire ÅŸi între păcate. AÅŸadar, între oameni, unii sunt drepÅ£i, alÅ£ii păcătoÅŸi; dar ÅŸi între drepÅ£i este mare deosebire, iar între păcătoÅŸi, mare ÅŸi fără de sfârÅŸit. Dar ia aminte! Chiar de este cineva drept, chiar de-ar fi de mii de ori drept, de ar ajunge până în culmea dreptăţii, încât să pară cu totul slobod de păcate, nu poate fi curat de întinăciune; chiar de-ar fi de mii de ori drept, el este om. Cine se poate lăuda că are inimă curată, sau cine va cuteza a zice că este curat de păcate? . De aceea ni s-a poruncit să spunem în rugăciune: Åži ne iartă nouă greÅŸalele noastre… , pentru ca, spunând adeseori această rugăciune, să ne amintim că merităm să fim pedepsiÅ£i. Că ÅŸi Pavel apostolul, vas ales , biserica lui Dumnezeu, gura lui Hristos, lira Duhului, dascălul lumii, cel ce a înconjurat pământul ÅŸi marea, el, cel ce a smuls spinii păcatelor, cel ce a aruncat seminÅ£ele credinÅ£ei, acela mai bogat decât împăraÅ£ii, acela mai puternic decât bogaÅ£ii, acela mai tare decât ostaÅŸii, acela mai filosof decât filosofii, acela mai bun vorbitor decât retorii, cel ce nu avea nimic ÅŸi stăpânea totul, cel ce alunga moartea cu umbra lui, cel ce izgonea bolile cu hainele lui , cel ce a înfipt trofeele de biruinţă în mare, cel ce a fost răpit până la al treilea cer ÅŸi a intrat în rai , cel ce a propovăduit pe Hristos Dumnezeu, acela spune: Nu mă ÅŸtiu vinovat cu nimic, dar nu întru aceasta m-am îndreptat! Cel care avea într-atâta mulÅ£ime de virtuÅ£i, spunea: Iar cel ce mă judecă pe mine este Domnul . Cine dar se poate lăuda că are inimă curată, sau cine va cuteza a zice că este curat de păcat? E cu neputinţă să fie vreun om fără de păcat! ÃŽmi spui de cineva că este drept, că este milostiv, că este iubitor de săraci? AÅŸa este, dar are ÅŸi câte o scădere: sau ocărăşte când nu trebuie, sau umblă după slava deÅŸartă, sau face altceva asemănător, fapt pentru care nu trebuie să încep a le înÅŸira pe toate. Unul e milostiv, dar nu-i de multe ori cuminte; altul e cuminte, dar nu-i milostiv; unul este numit virtuos pentru o virtute, altul pentru o altă virtute. Să ne închipuim un om drept: să facă mai multe fapte de dreptate ÅŸi să aibă ÅŸi celelalte fapte bune; dar dacă se mândreÅŸte cu dreptatea lui, mândria i-a pângărit dreptatea. Nu era drept fariseul, postind de două ori pe săptămână?
– Åži ce spune el?
– Nu sunt ca ceilalÅ£i oameni răpitori, nedrepÅ£i… Adeseori un om cu conÅŸtiinÅ£a curată poate ajunge la mândrie. Nu 1-a vătămat păcatul, dar 1-a vătămat mândria. Nu este dar om care să fie întru totul aÅŸa de drept, încât să fie curat de păcat, ÅŸi iarăşi, nu există om păcătos care să nu fi făcut o faptă bună, fie ea cât de mică. De pildă: cutare răpeÅŸte, e zgârcit, vatămă pe alÅ£ii, dar face uneori milostenie, este uneori om cuminte, a rostit uneori un cuvânt bun, a ajutat uneori pe vreun om, a plâns uneori, a suspinat uneori. Deci nu este om drept fără de păcate, nici om păcătos lipsit cu totul de fapte bune. Cine a fost mai ticălos ca Ahab? A răpit ÅŸi a ucis! Cu toate acestea, pentru că a suspinat, Dumnezeu îi spune lui Ilie: Vezi cum s-a smerit Ahab? Ai văzut că s-a găsit o cât de mică faptă bună într-un adânc atât de mare de păcate? Cine a fost mai rău ca Iuda trădătorul, care a fost robit de iubirea de arginÅ£i? Cu toate acestea, a făcut ÅŸi el o mică faptă bună după aceea. Că a zis: GreÅŸit-am vânzând sânge nevinovat! Ceea ce spuneam: nu este omul rău prin fire, încât să nu mai poată face o faptă bună. Dacă nu poate ajunge (fapta) niciodată sălbatică, aceasta pentru că este prin fire blândă. Lupul nu poate ajunge niciodată blând, pentru că e prin fire sălbatic. Legile firii nu se înfrâng, nici nu se zdruncină, ci rămân neschimbătoare. Cu mine aceasta nu-i cu putinţă; eu ajung sălbatic când vreau ÅŸi blând când voiesc; nu sunt silit de fire, ci cinstit cu libertatea voinÅ£ei. Ceea ce am spus: nu este nimeni atât de bun, încât să nu aibă o cât de mică pată, nici nu este cineva atât de rău, încât să nu aibă o cât de mică faptă bună. Fiecare faptă are plata sa, fiecare faptă, răsplata sa. Un ucigaÅŸ, un om rău, un zgârcit, dacă face o faptă bună, i se răsplăteÅŸte binele făcut; nu rămâne nerăsplătit binele din pricina faptelor rele pe care le-a făcut. Åži iarăşi, unui om care a făcut mii de fapte bune, dar a făcut ÅŸi o faptă rea, i se plăteÅŸte acea faptă rea. Å¢ineÅ£i minte acestea, păstraÅ£i-le bine, să nu le uitaÅ£i! Nu este om bun care să nu aibă păcat, nu este om păcătos care să nu aibă vreo faptă bună. Revin asupra acestor lucruri, ca să le înrădăcinez, ca să le sădesc, ca să le înfig în adânc. Că diavolul aruncă griji peste sufletul vostru, vrând să amăgească mintea voastră ÅŸi să vatăme spusele mele; de aceea le înfig în adânc. Dacă păstrezi cu trăinicie când eÅŸti aici spusele mele, n-ai să le pierzi nici când vei ieÅŸi afară. Când îmi pun aurul în pungă, strâng punga la gură, o leg, ca să nu-mi ia tâlharul aurul fără să bag de seamă. Tot aÅŸa fac ÅŸi cu dragostea voastră: predicându-vă des, strâng ÅŸi leg cele spuse, întăresc voinÅ£a voastră, ca să nu se piardă din pricina trândăviei voastre, ci ca, păstrând mai bine cele spuse, să pot îndepărta tulburarea din afară cu ajutorul liniÅŸtii de aici. Tot ceea ce spun eu acum nu-i vorbărie, ci purtare de grijă, dragoste ÅŸi râvnă de dascăl, ca să nu se piardă cele spuse. Mie nu îmi este greu să vă predic; vouă însă vă e de folos. Vreau să vă învăţ, nu să-mi arăt deÅŸteptăciunea. Deci nu este om drept care să nu aibă păcat ÅŸi nu este om păcătos care să nu aibă vreo faptă bună. Åži pentru că fiecare faptă are plata sa, fii cu luare-aminte la ceea ce se întâmplă. Păcătosul ia o răsplată deopotrivă cu faptele lui bune, chiar dacă are o mică faptă bună; omul drept ia o pedeapsă deopotrivă cu păcatul lui, chiar dacă a făcut un mic păcat.
– Ce se întâmplă dar ÅŸi ce face Dumnezeu?
– Dumnezeu a hotărât o scadenţă păcatului : viaÅ£a de aici ÅŸi veacul ce va să fie. Dacă un om drept face o faptă rea ÅŸi pătimeÅŸte aici ÅŸi-i dat pedepsei, să nu te tulburi, ci gândeÅŸte în tine ÅŸi spune: „Dreptul acesta a făcut cândva o mică faptă rea ÅŸi ia aici pedeapsa, ca să nu fie pedepsit ÅŸi acolo!†Şi iarăşi, dacă vezi un om păcătos care răpeÅŸte, care e lacom ÅŸi care face nenumărate păcate, că o duce bine ÅŸi e fericit, gândeÅŸte-te că poate a făcut vreo faptă bună ÅŸi ia aici cele bune, ca să nu mai ceară pe lumea cealaltă răsplată. AÅŸa că, dacă un om drept suferă aici, apoi pentru aceea suferă: ca să-ÅŸi ispăşească aici păcatul ÅŸi să plece pe lumea cealaltă curat; dacă un om păcătos, plin de păcate, cu nenumărate boli de nevindecat, răpitor, zgârcit, e fericit aici, apoi tocmai pentru aceea se bucură aici de fericire: ca să nu ceară pe lumea cealaltă răsplată.
Aşadar, pentru că s-a întâmplat ca şi Lazăr să aibă unele păcate, iar bogatul să aibă vreo faptă bună, de aceea Avraam spune: “Aici nu cere nimic! Ai luat cele bune ale tale în lume, şi Lazăr, cele rele ale lui!†Şi ca să vezi că nu spun toate acestea la întâmplare, ci că aşa sunt, Avraam spune: Ai luat cele bune ale tale!
– Care sunt acestea?
– Ai făcut vreo faptă bună ÅŸi ai luat pentru ea bogăţie, sănătate, plăceri, putere, cinste; nimic nu Å£i se mai datorează; “Ai luat cele bune ale tale!â€
– Cum, dar? Lazăr n-a păcătuit?
– AÅŸa este, ÅŸi Lazăr a luat cele rele ale lui. Când tu primeai cele bune, atunci ÅŸi Lazăr le primea pe cele rele. Pentru aceea acum el se mângâie, iar tu te chinuieÅŸti.
Prin urmare, când vezi că un drept este pedepsit aici, fericeÅŸte-1 ÅŸi spune: “Dreptul acesta sau are vreun păcat ÅŸi-ÅŸi ia aici plata, ca să se ducă pe lumea cealaltă curat, sau este pedepsit mai mult decât păcatele lui ÅŸi i se socoteÅŸte lui adaos de dreptateâ€. Se face acolo o socoteală. Åži zice Dumnezeu dreptului: “Îmi eÅŸti dator cu atât!†Poate că i-a încredinÅ£at lui zece oboli ÅŸi-i cere socoteală de acei zece oboli. Dar dacă dreptul a cheltuit ÅŸaizeci de oboli, Dumnezeu îi zice: “Zece oboli Å£i-i socotesc pentru păcat, iar cincizeci pentru dreptateâ€. Ca să vezi că ceea ce prisoseÅŸte i se socoteÅŸte pentru dreptate, ia aminte la Iov. Iov era drept, fără prihană, adevărat, cinstitor de Dumnezeu ÅŸi se ferea de orice lucru rău . I-a fost pedepsit trupul lui aici, ca să ceară dincolo răsplată. Căci ce-i spune Dumnezeu lui Iov? SocoteÅŸti oare că pentru altceva Mă socotesc cu tine, fără numai ca să te arăţi drept?
Arătând dar aceeaşi răbdare ca şi drepţii şi stăruinţă deopotrivă cu buna lor vieţuire, să luăm bunătăţile pregătite sfinţilor care iubesc pe Dumnezeu, pe care facă Dumnezeu ca noi toţi să le dobândim, cu harul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia slava şi puterea în vecii vecilor! Amin.