din “Predici la duminici ÅŸi sărbătoriâ€
Cuvânt la Duminica a VIII-a după Pogorârea Sfântului Duh
„Şi luând cele cinci pâini ÅŸi cei doi peÅŸti, căutând la cer, a binecuvântat ÅŸi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii poporului” (Matei 14, 19)
Despre binefacerea către săraci
Socoteşte milostenia nu ca o cheltuială, ci ca un venit; nu ca o pierdere, ci ca un câştig, căci tu dobândeşti prin ea mai mult decât ai dat. Tu dai pâine şi dobândeşti viaţa cea veşnică; tu dai haină şi dobândeşti veşmântul nemuririi; tu îngăduieşti locuirea sub acoperământul tău şi dobândeşti împărăţia cerului; tu dai cele trecătore şi primeşti în locul lor cele ce trăiesc în veci.
Când este vorba de a avea lucruri trecătoare, pământeşti, cu preţ ieftin, atunci noi suntem sârguitori şi râvnitori, dar când noi putem să ne agonisim aşa de uşor cele netrecătoare şi veşnice, întârziem şi ne trândăvim.
Când omul de la ţară pune sămânţa în pământ, şi prin aceasta pierde la vedere din avutul său, el totuşi nu se întristează şi nu socoteşte aceasta o pierdere, ci folos şi câştig. Dar tu, care trebuie să semeni un ogor mult mai nobil şi mai roditor şi să dai banul tău lui Hristos Însuşi, te împotriveşti, eşti greoi şi te dezvinovăţeşti cu sărăcia ta.
Dă deci săracilor, pentru ca atunci când vreodată tu însuţi nu vei putea să vorbeşti pentru tine, mii de buze să vorbească în locul tău şi milostenia să fie mijlocitorul tău; căci milostenia este banul de răscumpărare pentru sufletele noastre. Noi ajutăm pe cel nevoiaş, şi prin aceasta împăcăm pe Cel Preaînalt. De aceea strămoşii noştri au pus pe săraci la uşile bisericilor, pentru ca privirea lor să mişte la compătimire şi pe cei mai nesimţitori şi mai neiubitori.
Căci unde stă un cârd de bătrâni gârboviţi, înveliţi în zdrenţe şi cu toate semnele mizeriei, abia în stare a se ridica printr-un toiag, adeseori lipsiţi de vederea ochilor, sau în tot trupul schilodiţi, cine ar putea fi aşa de învârtoşat, ca piatra şi fierul, încât să poată rămâne nemişcat şi nesimţitor de vârsta acelora, de slăbiciune, de orbire, de sărăcie şi mizerie? De aceea stau ei înaintea uşilor noastre, şi mai mult prin privirea lor, decât prin cuvinte, îndeamnă la binefacere pe cei ce intră.
De aceea, niciodată să nu te duci la rugăciune fără milostenie, şi dacă te vei obişnui cu aceasta, nu te vei mai depărta de acest obicei vrednic de toată lauda, nici de bunăvoie, nici silit. Iată, chiar rugăciunea şi postul ne lipsesc de putere, dacă sunt fără milostenie. Postul nu se ridică la cer, dacă nu are de soră milostenia.
Tot aÅŸa, milosteniile sunt aripile rugăciunii ÅŸi dacă nu dai milostenie, rugăciunea ta nu poate zbura la înălÅ£ime. ÃŽntre amândouă trebuie să domnească o strânsă legătură ÅŸi unire, precum ÅŸi îngerul a zis către Cornelie: „Rugăciunile tale ÅŸi milosteniile tale s-au suit, spre pomenire, înaintea lui Dumnezeu” (Fapte 10, 4).
Dar poate tu vei zice: „Cum pot eu să dau milostenie, când însumi sunt sărac?”. ÃŽn adevăr, tocmai când eÅŸti sărac poÅ£i face aceasta, de multe ori chiar mai bine. Adică, bogatul adeseori este beat ÅŸi bolnav, ca de friguri, de mulÅ£imea banilor săi ÅŸi are o iubire nesăţioasă către avuÅ£ie ÅŸi totdeauna voieÅŸte a înmulÅ£i ceea ce are.
Dar cel sărac este slobod de această boală, şi tocmai pentru că el nu o cunoaşte, cu atât mai uşor va împărtăşi dintru ale sale altuia. Milostenia nu se judecă după măsura posibilităţii, ci după voinţa cea bună. De aceea, văduva din Evanghelie, cu cei doi dinari ai săi, a întrecut pe cei bogaţi (Marcu 12, 42); iar altă văduvă, cea din Sarepta, a primit pe omul lui Dumnezeu, Ilie, deşi avea numai o mână de făină într-o oală şi puţin untdelemn într-un ulcior (III Regi 17, 12). Şi niciuna dintre acestea nu au fost oprite de sărăcie de la această faptă bună. Aşadar, nu aduce pricini de prisos şi nefolositoare, căci nu se cer daruri mari, ci numai multă bunăvoinţă.
Milostenia nu se preţuieşte după mărimea darului, ci după socotinţa cea bună a dătătorului. Tu eşti sărac, da; cel mai sărac dintre oameni. Dar nu eşti mai sărac decât văduvele acelea, care atât de mult au întrecut pe cei bogaţi. Poate nu ai tu însuţi cele de trebuinţă, dar nu eşti mai nevoiaş decât pomenita văduvă, care, deşi se afla la marginea sărăciei, aşteptând moartea şi înconjurată de un cârd de copii, totuşi n-a cruţat merinda sa cea mică, şi pentru aceea, în sărăcia ei, a câştigat o bogăţie nemăsurată, a prefăcut acel pumn de făină al său într-un hambar mare, ulcioraşul într-un butoi şi puţinul său într-un izvor îmbelşugat.
ÃŽnsă cât de mult trebuie să dai? Dă cât poÅ£i da. De ai un ban, cumpără cu dânsul cerul, nu pentru că cerul este aÅŸa de ieftin, ci pentru că Dumnezeu este aÅŸa plin de iubire. Dar dacă tu nu ai măcar un ban, atunci dă un pahar de apă rece, căci „cel ce va adăpa pe unul dintre aceÅŸti mici numai cu un pahar de apă rece, nu-ÅŸi va pierde plata sa” (Matei 10, 42).
Adu-Å£i aminte numai de răsplătirea cea slăvită ÅŸi mare a milosteniei. Solomon zice: „Cel ce miluieÅŸte pe sărac, împrumută pe Dumnezeu” (Pilde 19, 17). Adică, fiindcă cei bogaÅ£i nu împrumută bucuroÅŸi banii fără o îndestulătoare chezăşie ÅŸi siguranţă, ÅŸi în multe chipuri fiind închiÅŸi spre compătimire, umblă numai după câştig, de aceea însuÅŸi Dumnezeu Se dă amanet ÅŸi chezaÅŸ pentru cei săraci. „Încrede-te în Mine, zice El, împrumută-Mă pe Mine; Eu îţi voi întoarce însutit ceea ce tu dai săracilor”.
AÅŸadar, eu Te împrumut pe Tine, Doamne, când dau milostenie săracilor. Dar când îmi vei reîntoarce Tu mie aceasta? El va face aceasta atunci „când Fiul Omului va ÅŸedea pe tronul slavei Sale… ÅŸi va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga… ÅŸi va zice celor de-a dreapta Sa: VeniÅ£i, binecuvântaÅ£ii Părintelui Meu, moÅŸteniÅ£i împărăţia care este pregătită vouă de la întemeierea lumii. Că am flămânzit, ÅŸi Mi-aÅ£i dat de am mâncat; am însetat, ÅŸi Mi-aÅ£i dat de am băut; străin am fost ÅŸi M-aÅ£i primit; gol am fost, ÅŸi M-aÅ£i îmbrăcat; bolnav am fost ÅŸi M-aÅ£i cercetat; în temniţă am fost, ÅŸi aÅ£i venit la Mine” (Matei 25, 31-36).
Atunci vor zice cei ce au slujit Lui: „Doamne, când Te-am văzut flămând ÅŸi Te-am hrănit, sau însetat ÅŸi Te-am adăpat? Când Te-am văzut într-o astfel de sărăcie? Când Å¢i-am făcut noi Å¢ie acestea?”. Atunci El va zice: „Întrucât aÅ£i făcut unuia dintre aceÅŸti fraÅ£i ai Mei prea mici, Mie Mi-aÅ£i făcut” (Matei 25, 40). AÅŸadar, este adevărat ceea ce Domnul zice prin Solomon: „Cine miluieÅŸte pe sărac, împrumută pe Dumnezeu”.
Dar precum a împărÅ£it El darul împărăţiei cereÅŸti celor din dreapta, pentru binefacerea ÅŸi iubirea de oameni a lor, aÅŸa a îngrozit pe cei din stânga Sa, cu osânda cea veÅŸnică, pentru învârtoÅŸarea inimii lor. „DuceÅ£i-vă de la Mine, blestemaÅ£ilor, întru întunericul cel mai din afară, care este gătit diavolului ÅŸi îngerilor lui” (Matei 25, 41). Åži pentru ce, oare? „Pentru că am flămânzit, ÅŸi nu Mi-aÅ£i dat să mănânc”. Vrea să zică: „Eu pedepsesc nemilostivirea, ca rădăcină a tuturor relelor, ÅŸi laud binefacerea, ca rădăcină a tuturor faptelor bune. Pe unii îi îngrozesc cu focul cel veÅŸnic, iar altora le făgăduiesc fericirea cea cerească”.
Într-adevăr, o, Doamne, făgăduinţele Tale sunt slăvite; frumoasă este împărăţia Ta, pe care noi o aşteptăm, şi grozav este iadul, cu care ne ameninţi! împărăţia Ta ne ademeneşte, iar iadul ne duce întru frica Ta cea folositoare. De aceea să-L împrumutăm pe Dumnezeu, pentru ca să-L avem datornic, iar nu judecător.
Sau cum, tu ai voi să nu dai nimic Mântuitorului Celui flămând? Tu şi cel sărac mâncaţi, şi unul şi altul, masa cea sfântă, Trupul Lui cel Sfânt, şi primiţi acelaşi pahar. Într-un lucru aşa de mare şi sfânt are săracul aceeaşi parte cu tine, iar dintr-un lucru mic şi neînsemnat tu nu voieşti să-l împărtăşeşti? Pe lângă asta, tu nu-i dai ceva din proprietatea ta; căci deşi ai averea de la părinţii sau strămoşii tăi, totuşi, toate acestea sunt ale lui Dumnezeu.
Pentru ce voieşti tu, oare, ca şi acel rob mişel din Evanghelie, a îngropa talantul tău în pământ? Dă-l săracilor, iar acolo este foarte sigur păstrat, căci acum însuşi Domnul te ocroteşte. Pentru că apărătorii cei mai siguri contra tâlharilor nu sunt zidurile, ci săracii. Iar cine voieşte să fie sigur de răsplătirea binefacerii sale, trebuie să creadă că, dând milostenie, mai vârtos primeşte decât dă.
Tocmai aceasta însemnează a socoti banii lucru mic, ÅŸi aceasta vrea să zică în adevăr a hrăni pe Hristos, a-I da de mâncat ÅŸi de băut, când nu dai milostenia cu mândrie ÅŸi cu îngâmfare, ci cu acea smerenie ca ÅŸi cum mai vârtos Å£ie însuÅ£i, decât altuia, săvârÅŸeÅŸti binefacere. „Pe dătătorul de bunăvoie iubeÅŸte Dumnezeu” (II Corinteni 9, 7).
Dimpotrivă, dacă ai da nenumărate comori cu mândrie şi cu îngâmfare, nu ai avea din ele nici un câştig, ca fariseul acela (Luca 18, 11-12) care zeciuia toată averea sa, şi totuşi s-a întors de la biserică fără folos, căci el era îngâmfat şi gândea lucruri înalte despre sine.
În sfârşit, să ne simţim datori şi sârguitori către milostenie, mai cu seamă iarna şi în sfintele Duminici. Vara, chiar de la anotimp capătă săracii multă înlesnire; ei au trebuinţă numai de o biată îmbrăcăminte, fiindcă razele soarelui le înlocuiesc veşmintele. Ei pot fi lipsiţi de un pat, n-au nevoie de încălţăminte, nici de o hrană mai bună, ci se îndestulează cu izvoarele apelor, cu oarecare legume neînsemnate şi cu puţine roade uscate; însuşi anotimpul le găteşte o masă, care pentru nevoia lor este de ajuns.
Pe lângă aceasta, mai au şi un alt ajutor, fiindcă foarte uşor pot găsi de lucru. Căci cei care zidesc case, care pregătesc şi ară ogorul sau se îndeletnicesc cu corăbiitul, au nevoie de slujba lor. Aşadar, vara ei au oarecare uşurare. Dimpotrivă, în timpul iernii trebuie a se lupta în toate părţile, şi cu deosebire sunt în multe feluri strâmtoraţi şi împresuraţi. Dinăuntru, foamea roade măruntaiele lor; dinafară, frigul îi înţepeneşte şi-i omoară.
De aceea, ei acum au nevoie de mai multă hrană, de îmbrăcăminte mai groasă. Le trebuie locuinţă, pat, încălţăminte şi multe altele. Dar ce este mai rău, ei nu pot acum găsi nimic de lucru, căci nu îngăduie aceasta anotimpul. Şi fiindcă acum au mai multe nevoi pentru trai, şi nici nu pot să lucreze, acum mai vârtos să le întindem mâini îndurătoare.
Afară de aceasta, Duminica cu deosebire este mai potrivită pentru milostenie. Poate tu vei zice: „Cum se poate recomanda pentru binefacere un timp mai mult decât altul?”. Iată cum! ÃŽn această zi se odihnesc oamenii de toată lucrarea, dar prin odihnă ÅŸi duhul se face mai vesel ÅŸi mai senin, ÅŸi prin aceea mai aplecat spre a da. Åži mai mult încă, pentru acestei zile avem noi înÅŸine a-i mulÅ£umi pentru un bine peste măsură.
În această zi s-a biruit moartea, blestemul s-a ridicat, păcatul s-a stârpit, porţile iadului s-au deschis, diavolul s-a încătuşat, războiul cel îndelungat s-a sfârşit, Dumnezeu iarăşi S-a împăcat cu oamenii, neamul nostru s-a reîntors nu numai la bunăstarea de mai înainte, ci încă la una şi mai înaltă, iar soarele întru această zi a văzut minunea cea mai vrednică de mirare şi de uimire, adică omul s-a făcut nemuritor. De toate acesta să ne aducem aminte, şi atunci Duminica va fi un mijlocitor pentru săracii care strigă către noi.
Adu-ţi aminte, omule, cât de multe şi mari daruri ai dobândit tu astăzi şi din câte rele mari te-ai slobozit. Duminica este ziua naşterii întregului neam omenesc, căci noi eram pierduţi şi astăzi iarăşi ne-am aflat, eram morţi şi iarăşi am înviat, eram vrăjmaşi şi ne-am împăcat.
De aceea, să cinstim această zi într-un chip duhovnicesc, nu prin ospeţe şi băuturi, nu prin beţie şi dans, ci prin aceea ca să sprijinim cu dărnicie pe fraţii noştri cei mai săraci. Fiecare, în această zi, precum a poruncit Pavel corintenilor, să depună ceva din averea sa pentru Domnul (I Corinteni 16, 1-2). Şi faceţi-vă vouă aceasta ca lege şi obicei neschimbat, ca în viitor să nu mai aveţi nevoie de îndemnare la aceasta.