din “Predici la duminici ÅŸi sărbătoriâ€
Cuvânt la Duminica a XIX-a după Pogorârea Sfântului Duh
„Căci chiar dacă aş vrea să mă laud, nu voi fi fără de minte căci voi spune adevărul, dar mă feresc de aceasta, ca să nu mă socotească nimeni mai presus decât ceea ce
vede sau aude de la mine” (II Cor. 12, 6-7).
Despre şi împotriva laudei de sine
„De aÅ£i avea puÅ£ină răbdare cu neînÅ£elepciunea mea”! (II Cor. XI, 1).Ce vrea să zică Apostolul Pavel cu cuvintele acestea? In timpul acela erau în Corint mulÅ£i apostoli mincinoÅŸi, care amăgiau pe credincioÅŸi ÅŸi micÅŸorau pe Pavel, împuÅ£inau slava lui, îl atacau cu derâdere, ÅŸi îl declarau de un guraliv.
Deci împotriva lor se luptă el cu putere în multe locuri ale Epistolei sale, aÅŸa de pildă când zice: „noi nu suntem ca cei mulÅ£i, care strică cuvântul lui Dumnezeu” (II Cor. II, 17), ÅŸi iarăşi: „nu am fost nimănui dintre voi spre greutate” (II Cor. XI, 9). Åži după ce a declarat, că ÅŸi pe viitor va păzi acesta, a adăugat: „Este adevărul lui Hristos întru mine, că lauda aceasta nu se va îngrădi mie în laturile Ahaei (II Cor. XI, 10). Dând temeiul la aceasta, arată apoi acele huliri cu cuvintele: „Ceea ce am făcut până acum, voi face ÅŸi mai departe, ca să tai pricina celor ce poftesc pricină” (II Cor. XI, 12). Fiindcă aceÅŸti apostoli mincinoÅŸi născoceau nenumărate clevetiri împotriva lui, vătămau pe ucenicii lui ÅŸi îi ademeneau la nerespect către apostol, de aceea în sfârÅŸit el s-a văzut nevoit, a se lăuda pe sine însuÅŸi ÅŸi a vorbi de oarecare însuÅŸiri covârÅŸitoare ale sale; căci nu era înÅ£elept, de a tăcea mai îndelung despre acestea.
Deci fiindcă el trebuia să povestescă luptele sale, ÅŸi să vorbească despre descoperirile ce primise, ÅŸi de ostenelile ce suferiseră, a voit totodată să arate, că el face aceasta cu neplăcere ÅŸi silit, de aceea el ÅŸi numeÅŸte aceasta ceva neînÅ£elept ÅŸi zice: „De aÅ£i avea puÅ£ină răbdare cu neînÅ£elepciunea mea”! El cu aceasta voieÅŸte să zică: Eu am de gând să fac ceva neînÅ£elept, adică să mă laud pe mine însumi; însă nu eu sunt de vină la aceasta, ci aceia, care m-au silit la aceasta. De aceea vă rog, pe mine să mă îngăduiÅ£i, iar vinovăţia să o prescrieÅ£i acelora.
Pavel a făcut întru aceasta, ca toÅ£i SfinÅ£ii. Când ei făceau ceva nedrept, ei înÅŸiÅŸi spuneau aceasta la toÅ£i, se tânguiau în toate zilele ÅŸi mărturiseau înaintea tuturor oamenilor. Iar când făceau ceva nobil ÅŸi mare, tăinuiau aceasta, ÅŸi înÅŸiÅŸi o uitau, încă ÅŸi Pavel, fără ca să-l silească cineva „a vorbit public despre păcatele sale ÅŸi le-a făcut cunoscute. AÅŸa de pildă când zicea: „Hristos Iisus a venit în lume, ca să mântuiască pe cei păcătoÅŸi, dintre care cel dintâi sunt eu” (I Tim. 1, 15).
De asemenea când scrie: „mulÅ£umesc celui ce m-a întărit pe mine, lui Hristos, Iisus Domnului nostru, căci credincios m-a socotit, punându-mă întru slujbă, pe mine cel ce eram mai înainte hulitor ÅŸi gonitor, ÅŸi ocărâtor”. (I Tim. 1, 12, 13). Åži iarăşi: „mai pe urmă decât toÅ£i, ca unul născut fără de vreme, s-a arătat ÅŸi mie, că eu sunt mai micul apostolilor, care nu sunt vrednic a mă chema Apostol, pentru că am prigonit Biserica lui Dumnezeu” (I Cor. XV, 8, 9). Åži iarăşi: „mie celui mai mic, decât toÅ£i credincioÅŸii, mi s-a dat harul acesta” (Efes. III, 8).
Vezi, cum el se numeÅŸte cel mai mic nu numai dintre apostoli, ci ÅŸi dintre toÅ£i credincioÅŸii, ÅŸi declară, că nu este vrednic de mântuirea, ce a dobândit? Măcar că Hristos zisese despre dânsul: „vas al alegerii îmi este mie acesta, ca să poarte numele meu înaintea neamurilor ÅŸi a împăraÅ£ilor” (Fapt. IX, 15), totuÅŸi el nu s-a îngâmfat de această laudă, ÅŸi măcar că el ar fi putut să aibă o mare bizuire, totuÅŸi el de-a pururea se numea pe sine un biet păcătos ÅŸi cel mai mare dintre păcătoÅŸi, care numai pentru aceea a dobândit îndurare, pentru ca ÅŸi cel mai mare călcător de lege să nu se desnădăjduiască de mântuirea sa (I Tim. l, 16), privind la dânsul, adică la apostolul ÅŸi la harul, de care el s-a împărtăşit.
Aşadar Pavel, fără ca să fie împins de vreo nevoie, în toate Epistolele sale a vădit păcatele sale. El le-a scris şi le-a descoperit nu numai contemporanilor săi, ci si tuturor generaţiilor celor viitoare. Dimpotrivă, însuşirile lui cele covârşitoare, şi cele ce îi aduceau laudă, le aminteşte el numai cu greu şi cu neplăcere, chiar şi când nevoia îl împingea la aceasta.
Aceasta se vede de acolo, că o astfel de amintire el adesea o numeÅŸte nebunie ÅŸi neînÅ£elepciune; se vede încă ÅŸi de acolo, că despre descoperirea cea slăvită, care i s-a împărtăşit, el a tăcut aÅŸa de îndelungat. Căci nu abia de doi, de trei, sau chiar de zece ani, ci cu mult mai înainte primise el acea descoperire. De aceea arată el chiar timpul prin cuvintele: „Ştiu pe un om, care înainte cu paisprezece ani s-a răpit până la treilea cer” (II Cor. XII, 2). Iar timpul îl arăta, pentru ca tu să vezi, că el nici acum n-ar fi vorbit despre aceasta, dacă n-ar fi fost silit la aceasta de o nevoie foarte mare.
Căci dacă el ar fi avut plăcerea a se lăuda pe sine, el ar fi povestit îndată, sau cel puţin după doi, trei ani acea înaltă cinste, de care s-a împărtăşit, însă el a tăcut în curgere de patrusprezece ani, şi atunci nu a spus despre dânsa nimănui, decât numai Corintenilor.
Åži când? Tocmai când a văzut, că s-au sculat Apostoli mincinoÅŸi; si prin aceea a arătat, că el nici acum n-ar fi vorbit despre aceasta, dacă n-ar fi văzut izbucnind între ucenicii lui o amăgire aÅŸa de mare. Noi însă nu facem aÅŸa, ci cu totul dimpotrivă. Despre păcatele noastre noi nu vorbim niciodată, ÅŸi când alÅ£ii vorbesc despre ele noi ne supărăm, ne mâniem, socotim aceasta ca ceva neruÅŸinat, ocăram ÅŸi hulim pentru aceasta; dimpotrivă, când am făcut un bine cât de mic, necontenit îl arătăm, mulÅ£umim celor ce vorbesc de el, ÅŸi îl declarăm prieteni ai noÅŸtri, măcar că Hristos ne-a poruncit dimpotrivă, adică, ca noi să uităm faptele noastre cele bune, iar păcatele noastre să le amintim cu sârguinţă. Aceasta ne-a însemnat el în cuvintele, ce a zis către ucenicii săi: „Când aÅ£i făcut toate, ziceÅ£i: slugi netrebnice suntem” (Luca XVII, 10).
Tot aceasta ne-a învăţat el ÅŸi în pilda despre vameÅŸ ÅŸi fariseu, în care el ne-a înfăţiÅŸat pe vameÅŸ ca model. Pe cât pe acesta l-a îndreptat pomenirea păcatelor, pe atâta pe celălalt l-a pierdut pomenirea însuÅŸirilor sale celor covârÅŸitoare. AceeaÅŸi îndemnare a făcut Dumnezeu încă în Testamentul vechi iudeilor cu cuvintele: „eu ÅŸterg fărădelegile tale ÅŸi păcatele tale nu le voi mai pomeni; iar tu adă-Å£i aminte însuÅ£i de dânsele” (Is. XLIII, 25).
Precum Pavel, aşa făcea şi proorocul Samuil. El a fost mult timp judecător peste poporul iudeu, a purtat dregătoria sa spre plăcerea lui Dumnezeu, şi totuşi el niciodinioară n-a vorbit însuşi despre sine lucruri mari, deşi el ar fi putut aduce multe lucruri slăvite, precum creşterea sa din tinereţe, petrecerea sa în templu, darul proorociei, care i se dăduse lui încă din leagăn, apoi războaiele ce a purtat, biruinţele ce a câştigat, şi chiar nu prin puterea armelor, ci prin harul lui Dumnezeu, însă despre toate acestea el n-a pomenit până acum cât de puţin.
Dar când a depus înalta sa dregătorie, şi a înmânat altuia domnia, atunci a găsit de trebuinţă a vorbi despre lauda sa, şi a făcut aceasta şi acum cu mare cumpătare.
El a adunat tot poporul, ÅŸi a vorbit în prezenÅ£a lui Saul aÅŸa: „iată am ascultat cuvântul vostru, ÅŸi v-am pus vouă împărat. lată eu am umblat înaintea voastră din tinereÅ£ile mele până în ziua aceasta. lată eu, mărturisiÅ£i de mine înaintea Domnului ÅŸi înaintea unsului lui: de am luat boul cuiva, sau asinul cuiva, sau de am nedreptăţit pe cineva dintre voi, sau de am asuprit pe cineva, sau de am luat mită de la cineva ÅŸi cu aceea am lăsat să mi se orbească ochii; mărturisiÅ£i asupra mea, ÅŸi voi întoarce vouă” (I ÃŽmpăr. XII. 1-3).
Poate că vei întreba: ce oare a silit pe Samuil a-şi face singur această laudă? El avea multe şi însemnate pricini. Fiindcă el acum introducea pe Saul la domnie, prin această laudă de sine a voit să-l înveţe, cum trebuie să ocârmuiască şi să se îngrijească de supuşi şi tocmai pentru aceea a chemat pe supuşi, ca martori ai purtării sale cele cinstite. Şi a făcut aceasta nu în timpul, când el însuşi domnia, ca să nu poată zice cineva, că oamenii de frică au tăcut înaintea lui şi au mărturisit mincinos. Mai vârtos el atunci a cerut cercetare a purtării sale, când a depus dregătoria sa cea mare şi a predat domnia altuia, când prin urmare pârâşii nu aveau de ce se mai teme.
Dacă ar fi fost el altfel, s-ar fi răzbunat pe ludei pentru supărarea, ce i s-a întâmplat. El atunci nici n-ar fi dorit să aibă un urmaş tocmai bun
şi blând, parte spre a-şi răzbuna prin aceasta, parte pentru ca cu atât mai mult el însuşi în viitor să fie lăudat.
Vedeţi deci, cum sfinţii niciodinioară nu se lăudau pe sine, decât numai când erau siliţi la aceasta?
AÅŸa făcea ÅŸi apostolul Pavel, ÅŸi fiindcă el ÅŸtia bine, că orice laudă de sine este ceva potrivnic ÅŸi nu se ascultă cu plăcere, de aceea el a zis: „de aÅ£i avea puÅ£in răbdare cu neînÅ£elepciunea mea”!
El cere numai puţină răbdare, căci chiar când este nevoit, el nu voieşte a se întinde cu de-amănuntul în povestirea însuşirilor sale cele covârşitoare, ci numai în scurt a le atinge, şi numai pe atâta a vorbi despre dânsele, pe cât era de nevoie şi mântuitor pentru Corinteni. Precum este un semn de cea mai mare neînţelepţire, a vorbi fără trebuinţă despre însuşirile sale cele covârşitoare, tot aşa pe de altă parte a tăcea despre dânsele, în ştiute cazuri ar fi o trădare a adevărului.
Dar chiar şi în cazul de nevoie Pavel face aceasta cu neplăcere, şi o numeşte neînţelepţire, pentru ca tu să înveţi a cunoaşte marea sa înţelepciune, dibăcie şi prevedere. Şi de aceea eu laud şi admir pe Apostol, şi îl numesc foarte înţelept, căci el orice laudă de sine o declară neînţelepţie.
Iar dacă Pavel lăuda de sine chiar când este trebuincioasă, a numit-o neînţelepciune, apoi ce iertare vor merita, şi cum se vor putea îndrepta aceia, care fără nici o trebuinţă vorbesc despre sine cu multă lăudă şi voiesc şi pe alţii a-i sili la aceasta?
Ştiind noi acestea, iubiţilor, nu numai să lăudăm purtarea apostolului, ci încă să o şi urmăm, să dăm uitării însuşirile noastre cele covârşitoare şi faptele noastre cele îmbunătăţite, dimpotrivă foarte adeseori să gândim la păcatele noastre, spre a ne deprinde la smerenie, şi pentru ca odinioară să dobândim plata chemării noastre pentru cer, de care fie ca să ne împărtăşim prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos. Căruia împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt se cuvine slava şi cinstea, acum şi în vecii vecilor! Amin.