din “Predici la duminici ÅŸi sărbătoriâ€
Cuvânt la Duminica a XVIII-a după Pogorârea Sfântului Duh
„De acum înainte vei fi pescar de oameni” (Luca 5, 10).
Comportarea creştinului către greşelile aproapelui
Vă laud, prietenii mei, că nu încuviinţaţi uşurimea minţii şi lenevirea altora, şi prihăniţi aceste rele purtări, şi mă minunez de această râvnă a voastră; însă doresc ca ea să fie amestecată şi măsurată cu blândeţe şi cu iubirea aproapelui.
O râvnă fără băgare de seamă şi fără de blândeţe nu este râvnă, ci urgie, şi sfătuirea fără iubirea aproapelui este o nepriinţă şi amărăciune.
De aceea vă rog, să nu judecaţi cu asprime greşelile celor de aproape ai voştri!
Precum cel ce fără compătimire se atinge de rănile fraţilor săi, şi el de asemenea nu va afla iertare greşelilor sale la alţii; tot aşa pe de altă parte cel ce judecă cu milă greşelile aproapelui, cand el insusi va cadea vreodata, va afla multe mâini, care iarăşi îl vor ridica.
Â
Zic aceasta nu cu scopul, de a întări în lenevirea lor pe cei uşori de minte şi nepăsători, mai vârtos voiesc eu a spori încă râvna voastră pentru mântuirea sufletească a aproapelui, dar voiesc totodată a o face mai nobilă şi mai plină de dragoste.
Pavel ne-a poruncit: „mustră, ceartă, îndeamnă” (II Tim. 4. 2), ÅŸi cineva nu trebuie, ca de-a pururea să întrebuinÅ£eze numai unul din aceste mijloace, ci trebuie a amesteca ÅŸi a schimba aceste mijloace de îndreptare, pentru ca ele să aducă un folos cu atât mai mare.
Dacă noi pururea numai ne-am prici şi ne-am certa, nu am dobândi alta, decât am face pe oameni să nu se mai ruşineze; iar dacă noi numai am îndemna, i-am face numai mai uşori de minte, încă şi doctorii nu totdeauna taie şi ard, ei adeseori numai cât leagă rănile, şi nu totdeauna întrebuinţează doctorii iuţi şi amare, ci adeseori încă şi de cele line.
Pe unele le întrebuinÅ£ează ei, spre a curăţi rănile de puroi ÅŸi de putreziciune, iar pe altele, spre a alina ÅŸi ostoi durerile. De aceea zice Pavel într-alt loc: „fraÅ£ilor, de va cădea vreun om în vreo greÅŸală, voi cei duhovniceÅŸti îndreptaÅ£i pe unul ca acela cu duhul blândeÅ£ilor, păzindu-te pe tine, ca să nu cazi ÅŸi tu în ispită” (Gal. 6, 1).
Aceasta este îndemnare slăvită, un sfat însemnat, o dovadă de cea mai mare îngrijire a Apsotolului pentru noi şi o mărturie a inimii lui celei părinteşti. Acestea, fraţii mei, sunt nişte cuvinte vrednice de limba Sfântului Pavel!
Mai întâi se sileşte el a dobândi bunăvoinţa celui ce-l ascultă, sau îl citeşte, prin aceea că îl numeşte frate. Aceasta este tot atâta, ca şi când ar zice: tu te-ai născut din acelaşi trup de mamă şi într-aceeaşi dureri, te-ai crescut cu aceeaşi hrană, ai acelaşi tată şi aceeaşi naştere duhovnicească, ca şi aproapele tău cel căzut în păcat.
Arată-i acum înrudirea ta cu dânsul prin felul şi chipul, cu care cerţi greşelile lui.
Apostolul zice: „De va cădea vreun om în vreo greÅŸeală”, el nu zice tocmai: „dacă ar păcătui vreun om”, ÅŸi prin acesta dă a înÅ£elege o greÅŸeală, care cu totul este vrednică de iertare.
Cuvintele: „de ar cădea” înseamnă totuna ca ÅŸi cum ar fi zis: „dacă cineva, împins de ispită, s-ar fi abătut”; ele nu arată pe un om, care păcătuieÅŸte întradins, ci pe unul, care deÅŸi este plecat a face fapte bune, totuÅŸi viclenia satanei l-a făcut să ÅŸchiopăteze.
Un asemenea om nu merită vreo mustrare amară, ci mai vârtos iertare. Apostolul zice: „de ar cădea vreun om”. Prin aceasta el iarăşi aduce un temei pentru iertare, adică slăbiciunea ÅŸi stricăciunea firii omeneÅŸti, pe care el o înseamnă prin cuvântul „om”, în acelaÅŸi chip se silea marele Iov a dobândi de la Dumnezeu iertare, când zicea: „Ce este omul, că-l socoteÅŸti pe dânsul, ÅŸi însemnezi păcatele lui?” (Iov. VII. 17).
Deci, când trebuie să sfătuim ÅŸi să certăm pe unul dintre fraÅ£ii noÅŸtri, să facem tocmai aÅŸa, cum zice Apostolul, totdeauna să zicem: „Şi el este un om”, să ne aducem aminte de stricăciunea firii sale prin aceasta să domolim mânia ÅŸi să deÅŸteptăm compătimirea. Pentru ca să facem noi aceasta, de aceea Apostolul Pavel în locul acela ÅŸi-a adus aminte de firea omenească ÅŸi de ÅŸubrezenia ei ÅŸi a zis: „de ar cădea vreun om în vreo greÅŸală”.
El adaugă: „voi cei duhovniceÅŸti”. Pe cel ce păcătuieÅŸte, el îl numeÅŸte om, pe cel ce face cele bune, îl numeÅŸte – duhovnicesc: fiu al Duhului; acolo a pus el numele firii, aici numele faptei celei bune. El voieÅŸte să zică: dacă tu cu adevărat eÅŸti fiu al Duhului (om duhovnicesc), dovedeÅŸte mie fapta cea bună a ta, nu prin îngrijirea numai de mântuirea ta, ci si pentru a fratelui tău, ÅŸi prin ajutorul, de care împărtăşeÅŸti pe cei căzuti .
Căci omul cel plin de duhul cel creştinesc este dator a nu trece cu vederea pe aproapele său, care este mădular cu dânsul al unui trup.
„Îndreptati pe unul ca acela cu duhul blândeÅ£ilor”, zice Apostolul mai departe, adică, faceÅ£i, ca el să nu fie silnicit de satan, să nu fie biruit în războiul cu dânsul, nici să fie învins în lupta împotriva aceluia.
Iarăşi zice Apostolul: „Păzindu-te pe tine însuÅ£i, ca să nu cazi ÅŸi tu în ispită”. Aceasta este cea mai pătrunzătoare sfătuire, cu care el a putut să-Å£i vorbească.
De ai fi vârtos ca piatra, auzind aceste vorbe, ele ar trebui să te îngrozească, ÅŸi să te îmboldească, a veni într-ajutorul fratelui tău celui căzut. VoieÅŸti să te milostiveÅŸti asupra lui, ca un frate? Nu voieÅŸti să-l ierÅ£i, căci el este om, si pentru aceea este supus beteÅŸugului? Nu voieÅŸti, ca fiu al duhului, să-i întinzi mâna? O, atunci, priveÅŸte asupra ta însuÅ£i, ÅŸi atunci nu mai ai trebuinţă de nimeni, ca să-Å£i zică, o ajută pe cel călduÅ£, căci tu ai întru tine însuÅ£i îndemnul la aceasta. Pentru ce aceasta, ÅŸi cum? „PăzeÅŸte-te pe tine însuÅ£i zice Apostolul, ca să nu cazi ÅŸi tu în ispităâ€.
Ca să nu te tulbure, el nu zice, că ÅŸi tu însuÅ£i eÅŸti un păcătos, ci zice: „ca să nu cazi ÅŸi tu în ispită”. Aceasta vrea să zică: „gândeÅŸte-te ÅŸi tu însuÅ£i poate vei cădea în păcat, poate nu vei cădea; dar fiindcă nimic nu este sigur, ce are să fie în viitor , de aceea adună-ti o comoară, prin compătimirea către aroapela tău, pentru ca, când tu însuti te vei împiedica, sa dobandesti iertare îndestulătoare”.
El zice: „ca sa nu cazi ÅŸi tu in ispităâ€, ia aminte cu dinadinsul la însemnarea acestui cuvânt, căci prin el Apostolul ne arată, că avem un ispititor vrăjmaÅŸ. Ispititorul nu are un timp bine hotărât, când are să năvălească asupra noastră ÅŸi adeseori ne prinde fără de veste, pe când noi dormităm, ÅŸi suntem uÅŸori la minte.
Cu atât mai mult merită iertare, cel ce a fost apucat fără de veste şi în acest chip prins de ispititor. Aceasta n-a fost vreo luptă vădită, n-a fost vreun timp hotărât spre întâlnire, ci el peste aşteptare a fost năpădit şi de acea biruit. Către un asemenea noi trebuie să ne purtăm aşa cum fac corăbierii.
Chiar când corabia lor are un vânt foarte priincios, şi ei sunt întru toată siguranţa, dar în oarecare depărtare alţii suferă sfărâmare de corabie, ei totuşi nu socotesc folosul lor propriu, şi nu lasă pe aceia în nenorocirea lor; mai vârtos ei opresc corabia lor, aruncă ancora, strâng ventrele, aruncă afară odgoane şi scânduri, pentru ca cei cu corabia sfărâmată să se apuce de dânsele şi să poată scăpa.
Urmează deci şi tu, omule, acestor corăbieri, căci şi tu navighezi pe o mare întinsă şi nemăsurată, pe marea acestei vieţi, o mare plină de fiare grozave, plină de piscuri prăpăstioase şi de stânci, plină de furtuni şi de vijelii, şi foarte mulţi suferă sfărâmare de corabie pe această mare. Deci când tu vezi, că un corăbier pe marea acestei vieţi prin pânditurile diavolului este în primejdie, a pierde bogăţia mântuirii sale cele sufleteşti, că el se şi luptă acum cu valurile şi în tot minutul este ameninţat a se cufunda, opreşte corabia ta în loc, lasă orice alte treburi ale tale, îngrijeşte-te de mântuirea lui. Căci, când cineva este ameninţat a se cufunda, atunci nu poate fi codire, sau întârziere.
Aşadar, grăbeşte, cât poţi mai repede, ca să-l scoţi din valuri, fă tot ce stă în puterile tale pentru ca să-l mântuieşti din prăpastia pierderii. De te-ar chema aiurea mii de treburi, gândeşte-te, nimic nu este mai neapărat si mai însemnat, decât mântuirea celui ce se află în primejdie, şi de vei întârzia numai un moment, îl vei trăda furtunii celei furioase.
De aceea în niÅŸte asemenea întâmplări noi trebuie să fim grabnici, rapizi ÅŸi râvnitori. Ascultă numai, cât de plin era de îngrijire însuÅŸi Sfântul Apostol Pavel, când a văzut pe un om aproape de a se prăpădi, ÅŸi cum îndeamnă ÅŸi pe alÅ£ii ia mântuirea lui: „DaÅ£i-i dovadă de dragostea voastră, ca nu cumva de un necaz prea mare să se piardă unui ca acela” (II Cor. 2, 7-8).
Prin aceste cuvinte el ne îndeamnă, a întinde îndată mâna de ajutor celui nenorocit, pentru ca nu cumva, pe când noi întârziem si ne codim, el să se cufunde si să se înghită de valuri.
Să ne îngrijim deci de mântuirea sufletească a fraţilor noştri; căci aceasta este una din cele mai de căpetenie datorii ale noastre, si dintru aceea se va cunoaşte, că noi suntem creştini, când noi ne îngrijim nu numai pentru noi, ci ne ocupăm a îmbunătăţi şi a mântui încă şi pe aproapele nostru, care este mădular al aceluiaşi trup.
Aceasta este cea mai mare dovadă, ce o putem da despre credinÅ£a noastră; căci „întru aceasta” zice Hristos, „vă vor cunoaÅŸte oamenii, ca sunteÅ£i ucenici ai mei, de veÅ£i avea dragoste între voi” (Ioan, XIII. 35).
Iar dragostea cea adevărată se arată nu numai prin aceea, că cineva dă unui om mâncare ÅŸi băutură, vorbeÅŸte cu el ÅŸi-i arată prietenie, ci prin aceea o pune în vileag, când cineva se îngrijeÅŸte de adevărata norocire ÅŸi de mântuirea sufletească a aproapelui, când iarăşi ridică pe cel căzut, când întinde mâna de ajutor celui răsturnat la pământ, care nu se poate îngriji de mântuirea sa, când cineva preferă binele aproapelui folosului său propriu. AÅŸa lucrează dragostea cea adevărată; căci „dragostea nu caută ale sale” (I. Cor. XIII. 5).
Aceste cuvinte ale mele voi nu trebuie să le ascultaţi numai pentru voi, ci încă şi pentru alţii, adică pentru aceia, pe care îi aveţi spre creştere şi spre priveghere.
Biserica se aseamănă cu un trup alcătuit din multe mădulare, şi acest trup se ţine prin unirea mădularelor, şi prin ajutorul ce-l dă un mădular altuia.
Dacă un mădular ar voi a se sprijini numai pe sine, iar nu şi pe celelalte, prin aceasta ar pieri trupul întreg şi împreună cu dânsul si singuraticul acela mădular pismătăreţ.
Dacă de pildă stomacul ar ţine pentru sine toate bucatele, atunci el ar ucide pe celălalt trup prin slăbiciune, iar pe sine prin îmbuibare. De acea el ţine pe seama sa numai cât îi trebuie lui, şi pe celelalte sucuri hrănitoare le împărtăşeşte celorlalte mădulare, aşa se ţine el pe sine şi întreg trupul întru sănătate.
Tot aşa va fi şi la tine. Dacă tu, deşi ai auzit aceste sfaturi si învăţături ale mele, dar nu le vei comunica şi altora, mai ales acelora, pentru a căror mântuire sufletească ai să îngrijeşti, atunci tu vatămi pe aceia şi pe sineţi, fiindcă trândăvia ta este foarte vrednică de pedeapsă. Iar dacă tu comunici altora din hrana cea duhovnicească, pe care ai primit-o aici, foloseşti si lor şi ţie însuţi.
Să încheiem astăzi, cu aceasta, şi să mulţumim Domnului pentru învăţătura, ce el ne-a dat. Căruia se cuvine cinstea în vecii vecilor! Amin.