Sari la conținut

Cuvânt la Naşterea Domnului

din “Predici la duminici şi sărbători”

Cuvânt la Naşterea Domnului (25 decembrie)

Ceea ce patriarhii cu mare dor au aşteptat, proorocii au prezis, drepţii au dorit să vadă, s-a împlinit în ziua de astăzi: Dumnezeu S-a arătat în trup pe pământ şi a locuit între oameni. De aceea, să ne bucurăm şi să ne veselim, iubiţilor!

Dacă Ioan, încă în pântecele mamei sale fiind, când a venit Maria la Elisabeta, a săltat de bucurie, cu cât mai mult noi, astăzi, văzând nu pe Maria, ci pe Insuşi Mântuitorul nostru, trebuie să săltăm cu bucurie şi să prăznuim, să ne minunăm şi să ne uimim de Taina cea mare a întrupării lui Hristos, care covârşeşte toată priceperea omenească.

Socoteşte numai ce minune ar fi când dintr-o dată soarele s-ar pogorî din cer şi s-ar mişca pe pământ şi de aici şi-ar împrăştia razele sale. Deci, dacă aceasta s-ar întâmpla măcar numai cu o stea a pământului, ar trebui să pună în cea mai mare uimire pe toţi cei ce ar vedea. Gândeşte şi cumpăneşte apoi cât de minunat este a vedea pe Soarele dreptăţii cum răspândeşte razele Sale din Trupul Său şi luminează sufletele noastre. De mult doream eu să privesc aceasta zi şi într-o adunare aşa de mare.

Eu doream ca în această sărbătoare să văd biserica plină de fraţi, precum este, şi dorinţa mea s-a îndeplinit. Nu sunt nici zece ani de când această zi s-a făcut cunoscută, şi iată că ea străluceşte prin râvna noastră, ca şi când ni s-ar fi predat din veac şi de mulţi ani, aşa că poate să o numească cineva cu dreptate sărbătoare nouă şi veche. Nouă, pentru că ea de curând ni s-a făcut cunoscută; veche, pentru că ea îndată s-a făcut asemenea cu sărbătorile cele mai vechi şi, aşa zicând, a ajuns aceeaşi măsură a vechimii cu acestea.

Precum plantele cele nobile, când se pun în pământ, îndată şi repede cresc la înălţime, la fel această sărbătoare, care la apuseni era demult cunoscută, iar la noi, abia acum, de câţiva ani s-a adus, aşa de repede a crescut şi aşa de multe roade a adus, precum şi voi vedeţi, că biserica este plină de mulţimea credincioşilor.

Această râvnă a voastră este vrednică de răsplată, şi aceasta să o aşteptaţi de la Cel ce S-a născut astăzi, de la Hristos. El vă va răsplăti deplin, căci dragostea către această zi este cel mai mare semn de dragoste către Cel ce S-a născut astăzi.

Deci, ca un părinte al vostru întru slujire, voi încerca a vorbi spre folosul vostru, pe cât îmi stă în puterile mele şi cât darul lui Dumnezeu îmi va da.

Deci, ce doriţi voi să auziţi întru această zi? Ce altceva decât să vorbim despre această zi. Eu ştiu că mulţi, încă şi acum, nu sunt lămuriţi întru sine despre această sărbătoare. Unii sunt pentru, alţii împotrivă, şi în toate locurile se vorbeşte despre ea. Unii aduc împotriva ei că este nouă şi abia de curând sărbătorită, alţii întăresc că este străveche, căci încă şi proorocii au prevestit Naşterea lui Hristos, şi că ea este cunoscută şi stimată din timpurile cele vechi de către toţi apusenii, de la Tracia până la Cadix.

Ei bine, despre această zi vom vorbi noi! Căci această zi, măcar că nu se ştie prea multe despre dânsa, se află la noi în aşa de mare cinste. Este lucru dovedit că ea, când va fi mai mult cunoscută, se va bucura de o râvnă mult mai mare. O pătrundere mai mare ce veţi dobândi despre ea, prin vorba mea, va mări şi mai mult dragostea voastră către această sărbătoare.

Eu am trei dovezi din care noi cunoaştem că acesta este timpul în care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu.

Cea dintâi din aceste trei dovezi este repejunea cu care această sărbătoare s-a făcut cunoscută pretutindeni ÅŸi a ajuns la aÅŸa înălÅ£ime ÅŸi înflorire. Pe ceea ce Gamaliil a zis în privinÅ£a propovăduirii Evangheliei: „De este lucrul acesta de la oameni se va risipi, iar de este de la Dumnezeu, nu veÅ£i putea să-l risipiÅ£i” (Fapte 5, 38-39), tocmai pe aceasta mă bizuiesc eu când vă vorbesc despre sărbătoarea de astăzi. Fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu, Care S-a născut în această zi, este din Dumnezeu, de aceea această sărbătoare nu numai că nu a încetat, ci din an în an s-a făcut mai mare ÅŸi mai slăvită. De asemenea, ÅŸi acea propovăduire a Evangheliei despre care grăieÅŸte Gamaliil, în puÅ£ini ani s-a răspândit în toată lumea, măcar că peste tot era condusă de făcătorii de corturi, de pescari ÅŸi de oameni neînvăţaÅ£i. Micimea slujitorilor nu vătăma cu nimic, căci puterea Acelui care Se propovăduia biruia toate mai dinainte, depărta toate piedicile ÅŸi descoperea propria putere.

Iar dacă cineva nu este lămurit de cele zise de mine, eu pot să aduc o a doua dovadă. Care? Ea se află în spusele Evangheliei: „în zilele acelea a ieÅŸit poruncă de la Cezarul August să se înscrie toată lumea. Această înscriere s-a făcut întâi pe când Quirinius cârmuia Siria. Åži se duceau toÅ£i să se înscrie, fiecare în cetatea sa. Åži s-a suit ÅŸiIosif din Galileea, din cetatea Nazaret, în Iudeea, în cetatea lui David care se numeÅŸte Betleem, pentru că el era din casa ÅŸi din neamul lui David, ca să se înscrie împreună cu Maria, cea logodită cu el, care era însărcinată. Dar pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca ea să nască, ÅŸi a născut pe Fiul Său, Cel Unul-Născut ÅŸi L-a înfăşat ÅŸi L-a culcat în iesle, căci nu mai era loc de găzduire pentru ei” (Luca 2, 1-7).

De aici se vede că El S-a născut în timpul celui dintâi recensământ. Deci, cel ce ar putea vedea actele cele vechi ce se află la Roma, va afla exact timpul acestui recensământ. Dar tu zici: „Ce ne trebuie nouă acestea, noi nu am fost la Roma ÅŸi nici nu ne vom duce”, însă ascultă ÅŸi crede că noi am aflat ziua de la cei care cunosc bine aceste lucruri ÅŸi care locuiesc în cetatea aceea. Cei ce locuiesc acolo, încă de mult prăznuiesc această zi, ÅŸi, potrivit cu o veche tradiÅ£ie, acum ne-au împărtăşit ÅŸi nouă despre aceasta. Evanghelistul nu ne-a însemnat numai îndeobÅŸte, ci ne face cunoscut ÅŸi ne arată lămurit ÅŸi ziua întrupării lui Hristos. Cezarul August n-a dat acea poruncă din propria iniÅ£iativă, ci pentru că sufletul lui a fost miÅŸcat de Dumnezeu, pentru ca el, fără să vrea, să slujească venirii pe lume a Celui Unuia-Născut.

Dar va zice cineva: „Ce, a fost naÅŸterea lui Hristos la porunca Cezarului?”. Nu puÅ£in, iubitule, ci foarte mult, ÅŸi acea poruncă era dintre lucrurile cele mai neapărate pentru săvârÅŸirea scopurilor lui Dumnezeu. Cum aÅŸa? Galileea este o provincie din Palestina, ÅŸi Nazaretul este o cetate din Galileea. Åži mai departe încă, ÅŸi Iudeea este o provincie din Palestina, numită aÅŸa după locuitorii ei cei din seminÅ£ia lui Iuda, iar Betleemul era o cetate din Iudeea. Deci, toÅ£i proorocii au propovăduit că Hristos va veni din Betleem, nu din Nazaret, căci este scris: „Şi tu Betleeme, deÅŸi eÅŸti mai mic între miile lui Iuda, din tine va ieÅŸi stăpânitor peste Israel” (Miheia 5, 1).

Åži când odinioară iudeii au fost întrebaÅ£i de Irod unde Se va naÅŸte Hristos, i-au adus această mărturie (Matei 2, 6). De aceea, ÅŸi Natanael, când i-a zis Filip; „Aflat-am pe Iisus cel din Nazaret”, a răspuns: „Din Nazaret poate fi ceva bun?” (Ioan 1, 45). Åži Hristos a zis despre el: „Iată cu adevărat israelit în care nu este vicleÅŸug”. Dar pentru ce l-a lăudat pe el? Pentru că el, prin vorba lui Filip, nu s-a lăsat ademenit îndată, ci ÅŸtia bine ÅŸi întocmai că Hristos nu Se va naÅŸte nici în Nazaret, nici în Galileea, ci în Iudeea ÅŸi în Betleem, cum s-a ÅŸi întâmplat. Deci, fiindcă Filip nu ÅŸtia aceasta, Natanael, cel cunoscător de lege, a dat răspunsul cel potrivit cu proorociile cele vechi; ÅŸtiind bine că Hristos nu vine din Nazaret, pentru aceea a zis Hristos: „Iată cu adevărat israelit în care nu este vicleÅŸug”.

Din acelaÅŸi motiv (ca Natanael către Filip), ziceau unii dintre iudei către Nicodim: „ Cercetează ÅŸi vezi că din Galileea nu s-a ridicat prooroc” (Ioan 7, 52), ÅŸi iarăşi: „Oare, nu din Betleem, cetatea lui David, va să vină Hristos?” (Ioan 7, 42). Este clar că El de acolo are să vină, nu din Galileea.

Deci, Iosif ÅŸi cu Maria, născuÅ£i în Betleem, părăsiseră cetatea aceasta ÅŸi se aÅŸezaseră în Nazaret, precum adeseori se întâmplă că oamenii lasă cetatea părintească ÅŸi îşi mută locuinÅ£a în altă parte, însă Hristos trebuia să Se nască în Betleem, de aceea a ieÅŸit porunca Cezarului, silindu-i, contra voii lor, să se ducă în Betleem, căci aÅŸa a rânduit Dumnezeu. Căci legea care poruncea ca fiecare să se înscrie în patria lui i-a silit să se ridice de acolo, adică din Nazaret, ÅŸi să se ducă în Betleem pentru a se înscrie. Aceasta însemnând Evanghelistul, zice: „Şi s-a suit Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, în Iudeea, în cetatea lui David, care se numeÅŸte Betleem, pentru că el era din casa ÅŸi din neamul lui David, ca să se înscrie cu Maria cea logodită cu el, care era însărcinată. Dar pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca ea să nască, ÅŸi a născut pe Fiul Său, Cel Unul-Născut” (Luca 2, 4-7).

Vedeţi, iubiţilor, rânduiala lui Dumnezeu, care pentru scopurile Sale se foloseşte atât de cei credincioşi, cât şi de cei necredincioşi, pentru ca cei ce sunt străini de adevărata cinstire a lui Dumnezeu să înveţe a cunoaşte puterea şi virtutea Lui!

Steaua a adus pe magii de la răsărit; porunca Cezarului a adus pe Maria în cetatea ei părintească, care s-a numit de prooroci ca loc de naştere a lui Hristos. Din aceasta, noi vedem că şi Fecioara se trăgea din neamul lui David, căci dacă ea era din Betleem, era dovedit că şi ea era din casa şi familia lui David.

Dar pentru ca să pot face încă mai lămurită dovada că ziua de astăzi este cu adevărat ziua Naşterii lui Hristos, vă rog să luaţi aminte, căci voiesc a readuce în memoria voastră lucruri ce s-au petrecut de demult şi legi vechi, pentru a face dovada a tot ce spun.

Când Dumnezeu a slobozit pe poporul evreu din robia egiptenilor şi din tirania cea barbară şi a văzut că între dânşii se află încă multe rămăşiţe ale nedumeririi, şi că ei erau împătimiţi către cele pământeşti şi admirau mărimea şi frumuseţea templelor, le-a poruncit să zidească un templu, care nu numai prin scumpetea materialului şi nu numai prin mulţimea meşteşugului, ci şi prin forma zidirii să întreacă toate templele de pe pământ. Precum un părinte duios, care mai târziu iarăşi primeşte la sine pe fiul său, cel ce se răzvrătise cu oamenii cei răi şi trăise întru toată dezmierdarea, şi îl pune să trăiască într-o prisosinţă mare şi cuviincioasă, pentru ca nu cumva acela, din cauza vreunei lipse, să dorească viaţa cea veche, aşa Dumnezeu, văzând împătimirea iudeilor pentru cele pământeşti, le-a dat tocmai pentru aceasta o prisosinţă, pentru ca ei să nu mai poftească Egiptul şi toate ale lui. Şi El le-a zidit un templu, al cărui plan a cuprins toată lumea, atât cea materială, cât şi cea duhovnicească.

Precum în lume este cerul ÅŸi pământul, ÅŸi în mijlocul amândurora este tăria, aÅŸa a trebuit să se zidească ÅŸi templul. De aceea, El a despărÅ£it templul în două, ÅŸi între amândouă părÅ£ile a aÅŸezat catapeteasma. Partea cea dinaintea catapetesmei era deschisă tuturor, iar partea cea dinlăuntru, cea din spatele catapetesmei, nu era permisă nimănui, nici măcar nu putea fi văzută, decât numai de preotul cel mare. Åži să ÅŸtii că eu nu spun de la mine aceasta, ci cum că templul, cu adevărat s-a zidit după planul lumii, poÅ£i auzi de la Pavel, când el zice cu privire la înălÅ£area la cer a lui Hristos: „Căci Hristos n-a intrat într-o Sfântă a Sfintelor făcută de mâini – închipuirea celei adevărate” (Evrei 9, 24). El zice cu aceasta că Sfânta Sfintelor, aici pe pământ, este icoană a Sanctuarului adevărat. Iar cum catapeteasma de la Sfânta Sfintelor despărÅ£ea Sfintele de cele dinafară, precum cerul desparte ceea ce este deasupra lui de toate cele ce sunt la noi, a arătat-o Apostolul când a numit cerul catapeteasmă. Căci vorbind despre nădejde, el zice: „Pe care o avem ca o ancoră a sufletului, neclintită ÅŸi tare, intrând dincolo de catapeteasmă, unde Iisus a intrat pentru noi ca înaintemergător, fiind făcut Arhiereu în veac, după rănduiala lui Melchisedec” (Evrei 6, 19-20). Vezi cum numea el cerul catapeteasmă? Afară, înaintea catapetesmei, era sfeÅŸnicul, ÅŸi masa ÅŸi altarul cel de aramă pentru jertfe ÅŸi arderi de tot, iar înăuntru, după catapeteasmă, era sicriul, acoperit peste tot cu aur, ÅŸi într-însul tablele Legii, ÅŸi năstrapa cea de aur, ÅŸi toiagul lui Aaron ce odrăslise, ÅŸi altarul cel de aur, care servea numai la tămâierea jertfelor.

Dar şi despre aceasta vreau să aduc o mărturie a lui Pavel, care zice că în cortul cel dintâi intrau totdeauna preoţii, săvârşind slujbele dumnezeieşti (Evrei 9, 6). Prin acesta din urmă, el înţelege partea cea din afară a cortului unde putea să intre toată lumea şi unde era sfeşnicul şi masa punerii înainte a pâinilor, iar după a doua catapeteasmă era aşezată aşa numita Sfânta Sfintelor cu altarul cel de aur şi sicriul cel aurit peste tot, iar într-însul năstrapa cea de aur cu mana, şi toiagul lui Aaron ce odrăslise, şi tablele Legii. Deasupra sicriului erau heruvimii slavei care umbreau acoperământul sicriului.

Şi toate acestea, fiind aşa aşezate în cortul cel dintâi, aici intrau preoţii când aduceau jertfele, iar în a doua despărţitură, o dată pe an, intra singur Arhiereul, şi nu fără de sânge, pe care îl aducea pentru sine însuşi şi pentru păcatele poporului (Evrei 9, 1-7). Vezi că numai Arhiereul intra aici şi numai o dată în an?

Dar veÅ£i zice: „Ce legătură au toate acestea cu ziua de astăzi?”. AÅŸteptaÅ£i puÅ£in ÅŸi vă veÅ£i lămuri. Noi urmărim izvorul până la obârÅŸia sa ÅŸi vrem să ajungem până la adânc, pentru ca toate să ni se lămurească cu uÅŸurinţă. TotuÅŸi, ca vorbirea noastră să nu fie prea lungă ÅŸi puÅ£in lămuritoare prin lungimea ei, vă voi spune acum pricina pentru care am spus toate acestea. AÅŸadar, pentru ce? Când Ioan avea în pântecele Elisabetei ÅŸase luni, ea a primit pe Maria. Dacă noi vom afla care este acea lună a sasea, atunci vom ÅŸti ÅŸi când a zămislit Maria, ÅŸi ÅŸtiind aceasta, vom ÅŸti ÅŸi când ea a născut socotind cele nouă luni.

Dar de unde putem afla care era a şasea lună a sarcinii Elisabetei? De acolo, că ştim în care lună ea a zămislit, şi aceasta o aflăm când vom cunoaşte timpul întru care bărbatul ei (Zaharia) a primit vestea cea bună. Şi de unde putem cunoaşte aceasta? Din Sfânta Scriptură, fiindcă Evanghelia ne istoriseşte că Zaharia era tocmai în Sfânta Sfintelor, când îngerul i-a adus vestea şi l-a înştiinţat despre naşterea lui Ioan. Deci, fiindcă Scriptura arată lămurit că singur Arhiereul, şi numai o dată pe an, intra în Sfânta Sfintelor şi în care lună a anului, apoi de aici se cunoaşte timpul în care Zaharia a primit vestea cea bună, şi din aceasta cunoaştem şi timpul când Elisabeta a zămislit.

Cum că el numai o dată pe an intra în Sfânta Sfintelor ne-a spus-o Pavel mai sus, ÅŸi Moisi ne spune aceasta când zice: „Şi a zis Domnul către Moisi: «GrăieÅŸte către Aaron, fratele tău, să nu intre în toată vremea în Sfânta Sfintelor, care este înlăuntrul catapetesmei înaintea curăţitorului celui de pe chivotul legii, ca să nu moară»” (Levitic 16, 2). De aici se vede că el nu în tot timpul intra în Sfânta Sfintelor, ÅŸi pe când era el acolo, nimeni nu putea să intre în cort, ci toÅ£i trebuiau să stea afară înainte de catapeteasmă. Å¢ineÅ£i bine minte acestea, că mai rămâne a arăta în ce timp Arhiereul intra în Sfânta Sfintelor. Iarăşi, în aceeaÅŸi carte a Sfintei Scripturi, se zice: „«In luna a ÅŸaptea, în ziua a zecea a lunii, să postiÅ£i ÅŸi nici un lucru să nu faceÅ£i, nici băştinaÅŸul, nici străinul care este între voi, căci în ziua aceasta vi se face curăţire, ca să fiÅ£i curaÅ£i de toate păcatele voastre, înaintea Domnului, ÅŸi curaÅ£i veÅ£i fi. Aceasta e cea mai mare zi de odihnă pentru voi ÅŸi să smeriÅ£i sufletele voastre prin post. Aceasta este lege veÅŸnică. De curăţit însă să vă cureÅ£e preotul care este uns ca să slujească în locul tatălui său. Să se îmbrace el cu veÅŸmintele cele de in ÅŸi cu veÅŸmintele sfinte; ÅŸi va curaÅ£i Sfânta Sfintelor, cortul adunării, va curaÅ£i jertfelnicul ÅŸi pe preoÅ£i ÅŸi va curaÅ£i ÅŸi toată obÅŸtea poporului… o dată în an să curăţiÅ£i pe fiii lui Israel de păcatele lor». Åži Aaron a făcut aÅŸa cum poruncise Domnul lui Moisi” (Levitic 16, 29-34). Aici este vorba despre sărbătoarea Corturilor, când, o dată pe an, Arhiereul intra în Sfânta Sfintelor.

Deci, dacă o dată pe an, la sărbătoarea Corturilor, intra Arhiereul în Sfânta Sfintelor, să arătăm acum, că atunci s-a arătat îngerul lui Zaharia, tocmai când el era în Sfânta Sfintelor, căci s-a arătat numai lui, pe când el tămâia. Arhiereul nu intra niciodată singur în templu, decât în această zi.

Să ascultăm acum cuvintele Evanghelistului: „Era în zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot cu numele Zaharia…, iar femeia lui era din fiicele lui Aaron ÅŸi se numea Elisabeta… Åži pe când Zaharia slujea înaintea lui Dumnezeu, în rândul săptămânii sale, a ieÅŸit la sorÅ£i, după obiceiul preoÅ£iei, să tămâieze intrând în templul Domnului” (Luca 1, 5-9).

AduceÅ£i-vă aminte, iubiÅ£ilor, de locul acela care zice: „Nici un om nu va fi în cortul mărturiei când va merge el să se roage în Sfânta Sfintelor până când va ieÅŸi el afară” (Leviticul 16, 17).

„Şi i s-a arătat îngerul Domnului, stând de-a dreapta altarului tămâierii” (Luca l, 11). Nu zice „jertfelnicului”, ci „altarului tămâierii”, căci jertfelnicul era altarul cel din afară, iar altarul tămâierii, cel dinăuntru. Deci, pentru că îngerul a fost văzut numai de el, ÅŸi că tot poporul îl aÅŸtepta afară, ne încredinÅ£ează că el intrase în Sfânta Sfintelor. „Şi s-a spăimântat Zaharia ÅŸi frică a căzut peste el. Iar îngerul a zis către el: Nu te teme, Zaharia, că s-a auzit rugăciunea ta ÅŸi Elisabeta, femeia ta, va naÅŸte fiu ÅŸi se va chema numele lui Ioan… ÅŸi poporul aÅŸtepta afară pe Zaharia ÅŸi se mira că întârzie în templu. Åži ieÅŸind, nu putea să vorbească… ÅŸi el le făcea semne” (Luca 1, 12-13, 21-22).

Vezi că el fusese înăuntru, după catapeteasmă? Acolo a primit vestea. Aceasta era în timpul sărbătorii Corturilor ÅŸi a postului, ÅŸi aceasta din urmă se înÅ£elege prin cuvintele: „Să smeriÅ£i sufletele voastre”. Iar această sărbătoare se făcea la iudei către sfârÅŸitul lunii septembrie. AÅŸadar, atunci a zămislit Elisabeta.

Acum este timpul să arătăm că în a ÅŸasea lună de când Elisabeta purta în pântece pe Ioan, Maria a primit vestirea cea de bucurie ÅŸi a zămislit ÅŸi ea. Adică, acum a venit la ea Gavriil ÅŸi i-a zis: „Nu te teme Maria că ai aflat har de la Dumnezeu, ÅŸi iată că vei zămisli în pântece ÅŸi vei naÅŸte fiu ÅŸi se va chema numele lui Iisus” (Luca 1, 30-31). Când ea s-a spăimântat ÅŸi a întrebat „Cum este aceasta cu putinţă?”, îngerul i-a răspuns ÅŸi a zis: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine ÅŸi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea ÅŸi Sfântul care Se va naÅŸte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Åži iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit fiu la bătrâneÅ£ea ei ÅŸi aceasta este a ÅŸasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă” (Luca 1, 34-37).

Deci, dacă Elisabeta a zămislit în luna septembrie, Maria a zămislit mai târziu, în luna a şasea, în martie, şi dacă, mai departe, vom adăuga cele nouă luni până la Naşterea lui Hristos, ajungem în luna decembrie, în care şi prăznuim această zi.

Am arătat mai înainte tot ce era de zis despre această zi. Numai una voiesc să mai adaug, şi apoi voi încheia. Să ne bucurăm de bucuria căreia ne-am făcut părtaşi prin Naşterea lui Hristos, şi pe Dumnezeu, Cel ce S-a făcut om, să-L proslăvim pentru această întrupare a Sa, şi după puterile noastre să-I aducem cinste şi mulţumire, însă lui Dumnezeu nu-I este plăcută altă mulţumire, decât aceea ca noi să ne mântuim sufletele noastre şi să ne silim a face fapte bune.

AÅŸadar, să nu fim nemulÅ£umitori către Binefăcătorul nostru. După puterile noastre, toÅ£i să-I aducem de toate: credinţă, nădejde, dragoste, înfrânare, milostenie, iubirea aproapelui. Dar mai ales, când vă apropiaÅ£i de această înfricoÅŸată ÅŸi Sfântă Masă, de Sfintele Taine, faceÅ£i aceasta cu frică ÅŸi cu cutremur, cu conÅŸtiinÅ£a curată, cu post ÅŸi cu rugăciune. SocoteÅŸte, o, omule, ce jertfă ai să primeÅŸti, de ce Masă te apropii! GândeÅŸte că tu, cel ce eÅŸti praf ÅŸi cenuşă, ai să primeÅŸti Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos! Când un împărat vă cheamă la masa sa, voi staÅ£i acolo cu respect ÅŸi luaÅ£i cu înfrânare din bucatele puse pe masă. Aici, însă, Dumnezeu vă invită la masa Sa ÅŸi v-a dat pe propriul Său Fiu; ÅŸi îngerii stau împrejur cu frică ÅŸi cu cutremur, ÅŸi heruvimii îşi acoperă feÅ£ele, ÅŸi serafimii strigă cuprinÅŸi de spaimă: „Sfânt, Sfânt, Sfânt, este Domnul”. Ceea ce ni se dă la această Masă este vindecarea rănilor sufletului nostru, o visterie neîmpuÅ£inată, care ne agoniseÅŸte împărăţia cerurilor.

Aşadar, să ne apropiem plini de o spaimă sfântă, şi plini de mulţumire să cădem mărturisind păcatele noastre, plângând de întristare pentru relele ce am făcut, întinzând mâinile la rugăciune către Dumnezeu. Astfel curăţindu-ne, să ne apropiem cu toată liniştea şi rânduiala către împăratul cerului. Ca o sărutare duhovnicească să primim Jertfa cea curată şi sfântă, să ne aţintim ochii noştri cu râvnă spre dânsa şi să ne înflăcărăm inimile noastre, ca să nu ne adunăm aici spre osândire, ci spre înfrânarea sufletului, spre dragoste, spre fapta bună, spre împăcarea cu Dumnezeu, spre o pace adâncă, spre câştigarea nenumăratelor bunătăţi, pentru ca noi înşine să ne sfinţim şi să zidim pe aproapele nostru.

O, iubiţilor, viaţa noastră este scurtă; să fim treji şi să veghem! Să ne pregătim bine, să arătăm râvnă către toţi şi să fim băgători de seamă întru toate.

Desigur, este cea mai mare dispreÅ£uire pentru Dumnezeu când cineva se apropie aici fiind întinat de păcat. Ascultă ce zice despre aceasta Apostolul: „De va pângări cineva casa lui Dumnezeu, îl va strica Dumnezeu pe el” (I Corinteni 3, 17). Noi nu vrem ca în loc să-L împăcăm pe Dumnezeu, să-L întărâtăm împotriva noastră; mai vârtos să ne apropiem cu toată grija, toată curăţia ÅŸi liniÅŸtea sufletului, cu rugăciune ÅŸi cu inimă înfrântă, ca prin aceasta să dobândim bunăvoinÅ£a Domnului nostru Iisus Hristos ÅŸi să ne facem părtaÅŸi bunătăţilor făgăduite, prin darul ÅŸi prin iubirea de oameni ale AceluiaÅŸi Domn Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl ÅŸi cu Sfânt Duh se cuvine cinstea, în vecii vecilor. Amin.

Â