din „Omilii si cuvantari despre educatia copiilor”
Către cei care părăsesc slujbele si se duc la teatru; nu numai că petrecerea în biserică este mai de folos decât cea de la teatru, ci şi mai plăcută. A doua cuvântare despre rugăciunea Anei şi că trebuie necontenit să ne rugăm si în tot locui fie că suntem în piaţă, pe drum sau în pat.
1. Nu ştiu ce cuvinte să folosesc azi. Căci văd adunarea liturgică împuţinată, pe prooroci dispreţuiţi, pe apostoli trecuţi cu vederea, pe părinţi defăimaţi. Iar prin robi ocara trece la Stăpân. Vreau să acuz pe cei care, datori fiind să asculte acuzaţia, nu îi văd de faţă, ci vă văd prezenţi pe voi care nu aveţi trebuinţă de acest îndemn şi mustrare. Dar chiar şi aşa nu trebuie să tăcem. Şi durerea pentru ei suntem gata să o dăm în vileag prin cuvinte, pentru ca să-i facem şi pe ei de ruşine, dar să vă şi lăsăm pe voi care ascultaţi să le fiţi osânditori. Căci dacă erau aici de faţă, ar fi auzit mustrarea numai din partea noastră. Acum însă, fugind de certarea noastră, de la voi vor auzi toate. Aşa fac şi prietenii. Când nu-i află pe cei vinovaţi, se întâlnesc cu prietenii celor vinovaţi pentru ca aceia să meargă şi să le spună. Aceasta a făcut şi Dumnezeu. Căci lăsând pe cei care au păcătuit faţă de El s-a întâlnit cu Ieremia care nu a făcut nici o nedreptate şi i-a zis: „Ai văzut ce Mi-a făcut fiica cea nepricepută, Iuda?(1).
De aceea şi noi mijlocim pe lângă voi împotriva acelora, ca, plecând de aici, să îi îndreptaţi. Cine poate suferi o împuţinare ca aceasta? O dată pe săptămână ne strângem aici şi nici măcar în această zi nu suferim să trecem cu vederea grijile lumeşti. Dacă cineva îi întreabă de aceasta, îndată pun înainte sărăcia şi necesitatea hranei. Şi zicând că nu au timp, îşi urzesc o [falsă] dezvinovăţire [care de fapt este pentru ei] mai cumplită decât orice osândă. Căci ce este mai rău decât această osândă: să ni se pară orice altceva mai important şi mai necesar decât lucrurile lui Dumnezeu. Gândiţi-vă la grozăvie: dezvinovăţirea devine osândă! Şi ca să vedeţi că, fără să zic eu ceva, aceste lucruri sunt pretexte şi motive de scăpare şi un acoperământ pentru lipsa de râvnă, [fiţi atenţi] la ziua de mâine care îi va mustra pe toţi cei care acum pretextează unele ca acestea.
Căci mâine lot oraşul se mută la hipodrom şi casele şi pieţele se golesc din pricina acelui spectacol nelegiuit.  Şi  aici nici  măcar încăperea principală a bisericii nu se poate umplea. Acolo însă nu numai în hipodrom, ci şi la balcoane, pe case, pe acoperişuri, pe blocuri de piatră şi pe mii de alte locuri aflate la înălţime, ocupă [spectatorii] loc. Şi nici sărăcia, nici lipsa de timp, nici neputinţa trupului, nici slăbiciunea picioarelor, nici altceva de acest fel nu poate ţine în frâu in nebunia cea nestăvilită. Ci oamenii bătrâni, mai abitir decât tinerii în floarea vârstei, fac de ruşine cărunteţele şi dau pildă rea la vârsta lor, făcând de ocară însăşi bătrâneţea.
Şi aici [în biserică] socotesc că sunt îngreuiaţi asemenea celor ce au rău de mare şi zic că prin auzirea cuvintelor dumnezeieşti dau în strâmtorare şi sufocare2.
Astfel de lucruri ne pun ei înainte. Acolo însă, arzându-i soarele pe capul gol şi fiind arşi şi siluiţi de arşiţă şi stând în picioare cu multă osteneală şi suferind mii de alte rele, ca într-o livadă se desfată din toată inima. De aceea sunt oraşele noastre stricate, că sunt dascăli răi pentru tineret.
Cum ar putea un [astfel de bătrâni să înÅ£elepÅ£ească [oï¶ïªpoviïºï¶] un tânăr necuviincios ÅŸi destrăbălat când el însuÅŸi se semeÅ£eÅŸte cu asemenea fapte la bătrâneÅ£e, când el însuÅŸi, după atâta vreme, nu se mai satură de priveliÅŸtea aceea preadesfătătoare ? Cum poate să-ÅŸi educe [pï®ï±ïï©ïºï¶] fiul (3), cum poate să pedepsească pe robul care greÅŸeÅŸte, cum poate să sfătuiască pe altul să nu se grijească de cele trebuincioase, dacă el face asemenea necuviinÅ£e în cea din urmă vârstă a bătrâneÅ£ii? Iar dacă tânărul îl ocărăşte pe bătrân, îndată [cel bătrân] aduce înainte vârsta sa înaintată ÅŸi are pe lângă sine mii de susÅ£inători, însă când trebuie să-l înÅ£elepÅ£ească pe cel tânăr ÅŸi el însuÅŸi să-i fie [aceluia] dreptar de virtute, nu pomeneÅŸte nici un cuvânt de vârstă, ci merge mai înnebunit decât tinerii la acel spectacol nelegiuit. Acestea le zic nu ca să dau vina pe bătrâni, nici ca să-i scap pe tineri de acuză ÅŸi osândă, ci pentru ca prin cei dintâi să-i fac statornici pe cei din urmă.
Căci dacă nu trebuie ca cel bătrân să facă acele necuviinţe, cu atât mai mult tânărul. Fiindcă [dacă bătrânul face asemenea lucruri] se face de râs şi mai multă îi este necuviinţa, pe când în cazul tânărului pierzania este mai cumplită, groapa mai adâncă. Şi fiindcă mai puternice sunt poftele pentru tineri şi flacăra dorinţelor li se face mai aprinsă, e de-ajuns fie şi numai puţin lemn să primească din afară şi [îndată] se aprind toate. Că pentru tânăr este mult mai uşor să cadă în mânie şi în pofte. De aceea şi este trebuinţă de mai multă pază, de a se ţine mai tare în frâu, de a-şi pune ziduri şi oprelişti mai sigure.
2. Să nu-mi spui asta, omule, că acel spectacol are plăcere, ci arată-mi că dimpreună cu plăcerea nu are nici o vătămare. Dar ce zic eu vătămare? Căci nici măcar plăcere nu are. Şi asta este limpede din ceea ce urmează. Când pleci de la acel hipodrom şi te întâlneşti cu cei care pleacă de la biserică, cercetează cu amănunţime care a avut parte de plăcere mai mare: cel ce a ascultat pe prooroci şi s-a împărtăşit de binecuvântare şi s-a bucurat de învăţătură şi L-a rugat pe Dumnezeu pentru păcatele sale şi şi-a uşurat conştiinţa şi nimic nu-1 mai osândeşte sau tu care ţi-ai părăsit Mama [Biserica] şi ai necinstit pe prooroci şi
L-ai dispreţuit pe Dumnezeu şi ai dănţuit împreună cu diavolul şi ai ascultat pe cei ce blesteamă şi batjocoresc şi ţi-ai pierdut vremea în deşert şi pe degeaba şi când te-ai întors acasă ai venit cu mâna goală, neavând de acolo nici un câştig, fie trupesc, fie duhovnicesc?
Aşadar, dacă e vorba de plăcere, trebuia mai cu seamă aici [la biserică] să vii. Căci de acolo îndată vine osânda şi mustrarea conştiinţei, părerea de rău pentru cele petrecute, ruşinea, ocara, neîndrăznirea privirii. Aici, din contră, este îndrăzneala, grăirea liberă şi discuţia sfielnică cu toţi despre toate cele auzite aici (4). Aşadar, când mergi în piaţă şi îi vezi pe toţi că aleargă la acel spectacol, fugi şi tu îndată la biserică şi |nevoindu-te  puţină  vreme, desfatează-te [apoi] neîncetat de dumnezeieştile cuvinte. Căci dacă, fiind luat de val dimpreună cu cei mulţi, te vei duce acolo, te vei bucura puţină vreme, iar apoi toată ziua vei fi îndurerat, ba şi a doua zi şi chiar pentru multe alte zile te vei osândi (5). Iar dacă pentru puţin timp te struneşti, te vei desfăta toată ziua. Şi nu numai în acea zi, ci te vei obişnui să petreci astfel şi în toate celelalte zile.
Răutatea are o plăcere trecătoare, dar durerea de pe urma ei este necontenită. Virtutea, însă, are scurtă osteneală, dar câştigul împreunat cu veselia este neîncetat. De pildă, unul s-a rugat la Dumnezeu, a plâns cu lacrimi, s-a îndurerat puţină vreme după rugăciune; altul s-a desfătat ziua întreagă, dar apoi a dat milostenie, a postit sau a lucrat oricare altă faptă bună ori, ocărât fiind, n-a răspuns cu ocară. Dacă într-o singură clipită şi-a înfrânat şi şi-a ţinut mânia, după acea totdeauna se bucură şi se veseleşte când îşi aduce aminte de acele virtuţi. Cu răutatea însă este cu totul dimpotrivă. Cineva te ocărăşte? Ocărăşte-l şi tu! După aceea, când eşti acasă, te macini, rumegând în minte cuvintele aceluia care ţi-au adus multă vătămare. Prin urmare, dacă vrei cu dinadinsul plăcerea, fugi de poftele tinereşti şi îngrijeşte-te de întreaga înţelepciune şi ia aminte la auzirea cuvintelor dumnezeieşti. Acestea le spunem ca voi, la rându-vă, spunându-le acelora şi insistând [înaintea lor] pururea cu aceste vorbe, să-i trageţi de la tot obiceiul rău şi să îi înduplecaţi să facă toate cu minte cuviincioasă. Căci unii ca aceştia, chiar dacă vin aici, o fac în zadar şi pe degeaba şi nimeni nu ar afla în ei vreo râvnă vrednică de laudă. Şi aceasta o văd lămurit de la slujba de azi.
Căci la Sfânta Cincizecime [Rusalii], atâta mulţime a alergat [la biserică] încât nu ne mai încăpea locul şi toate erau în strâmtorare. Insă eu nu socotesc o astfel de adunătură ca adevărată, căci vin pentru că aşa e obiceiul şi nu din evlavie. Ce este mai dezgustător decât aceia când [de fapt] uşurătatea lor este plină de atâtea învinuiri şi părelnica lor râvnă este lipsită de orice laudă [adevărată]? Fiindcă cel care ia parte cu râvnă şi dorire şi cuget întreg la această slujbă dumnezeiască trebuie să facă acest lucru totdeauna şi nu să fie aici doar împreună cu cei care vin la sărbătoare, iar mai apoi, tot cu ei, să se depărteze fiind mânat pe bună dreptate ca dobitoacele, fără să judece.
3. Aş putea să întind şi mai mult introducerea cuvântului, dar fiindcă ştiu cu limpezime că şi înainte de îndemnul [nostru] aţi fi făcut pentru ei cele demne de voi şi că le veţi spune şi mai multe decât cele grăite de mine, ca să nu par că vă încarc cu certări împotriva acelora, las toate celelalte pe seama voastră şi acum mă voi atinge de obişnuita învăţătură, reluând cuvântul despre istoria Anei. Şi nu vă minunaţi dacă nu am părăsit acest subiect, căci pur şi simplu nu pot să-mi scot din minte pe femeia aceasta.
AÅŸa de mult îi admir buna podoabă a sufletului ÅŸi frumuseÅ£ea cugetului ei! Iubesc ochii care lăcrimează ÅŸi pururea stăruie în rugăciuni ÅŸi buzele ÅŸi gura care nu se face de ruÅŸine rostind ocări ÅŸi înjurături, ci este împodobită cu mulÅ£umirea cea către Dumnezeu, după cum era ÅŸi a acesteia. O admir pe Ana, pe de-o parte pentru că filosofa, iar pe de alta o admir ÅŸi mai tare pentru că filosofa, femeie fiind – căci pe femeie mulÅ£i adeseori o osândesc ÅŸi o judecă. „Căci din femeie”, zice [Scriptura], „este începutul păcatului ÅŸi din pricina ei murim cu toÅ£ii”(Is Åžir. 25, 24). Åži iarăşi: „Mică este orice răutate faţă de răutatea femeii” (îs Åžir. 25, 19). Iar Pavel spune: „Nu Adam a fost amăgit, ci femeia fiind amăgită a călcat porunca”(I Tim. 2,14).
De aceea mai mult o admir, pentru că a risipit aceste învinovăţiri, că a făcut neadevărată această osândire, că, fiind parte a genului osândit ÅŸi dispreÅ£uit, a nimicit toate ocările aduse [femeilor]. Åži a arătat prin fapte că ÅŸi femeile nu de la fire au devenit astfel, ci din pricina liberei alegeri ÅŸi a puÅ£inătăţii lor de suflet, ÅŸi că, făcând parte din acest gen femeiesc, este cu putinţă să atingă vârful virtuÅ£ii. Plină de vigoare ÅŸi de dăruire femeia: dacă înclină către răutate, lucrează mari rele, iar dacă se apucă de virtute, mai degrabă ÅŸi-ar da sufletul decât să renunÅ£e la răvna ÅŸi dăruirea lăuntrică. AÅŸa ÅŸi aceasta: a biruit firea ÅŸi a silit nevoile ÅŸi hotarele firii ÅŸi s-a pregătit, prin stăruinÅ£a în rugăciune, să nască fiu din pântece sterp. Pentru aceea iar a scăpat la rugăciune ÅŸi, după ce a luat [ceea ce ceruse], astfel a grăit: „Întăritu-s-a inima mea întru Domnul ÅŸi s-a înălÅ£at cornul meu întru Dumnezeul „(I Rg. 2,1).
Ce înseamnă „întăritu-s-a inima mea întru Domnul” am lămurit dragostei voastre ieri (6). Acum este de trebuinţă să tâlcuim si restul cuvintelor. Zicând „Întăritu-s-a inima mea întru Domnul” a adăugat „s-a înălÅ£at cornul meu întru Dumnezeul meu”. Ce înseamnă cornul meu”, de vreme ce Scriptura se foloseÅŸte necontenit de această expresie? Că zice: „ÎnălÅ£atu-s-a cornul lui” ÅŸi „ÎnălÅ£atu-s-a cornul Unsului Său” (7). AÅŸadar ce este cornul? Scriptura foloseÅŸte acest cuvânt, ce are legătură cu animalele necuvântătoare, când vrea desemneze,  prin metaforă, puterea, slava, strălucirea. Căci animalelor Dumnezeu le-a dat cornul în loc de slavă ÅŸi armă ÅŸi dacă pierd pe acesta pierd ÅŸi puterea. Åži după cum un ostaÅŸ neînarmat este uÅŸor de prins, tot aÅŸa ÅŸi un taur fără coarne este uÅŸor de robit, Nimic altceva nu spune femeia prin acest cuvânt decât „ÎnălÅ£atu-s-a slava mea”.
Åži cum a fost înălÅ£ată ? „În Dumnezeul meu”, zice ea. De aceea ÅŸi fără primejdie este înălÅ£area pentru că are rădăcină tare ÅŸi nemiÅŸcată. Slava de la oameni imită uÅŸurătatea celor ce slăvesc ÅŸi de aceea se ÅŸi prăvăleÅŸte uÅŸor. Pe când cea de la Dumnezeu nu este aÅŸa, ci pururea rămâne nemiÅŸcată. Åži pe amândouă acestea le-a limpezit proorocul: ÅŸi grabnica cădere a uneia ÅŸi neclintirea celeilalte. Căci zice: „Tot trupul e ca iarba ÅŸi toată slava omului ca floarea ierbii, Uscatu-s-a iarba ÅŸi floarea a căzut”(Is. 40, 6-7). Dar despre cea de la Dumnezeu nu aÅŸa. Dar cum? „Cuvântul lui Dumnezeu rămâne în veac”(Is. 40,8). Åži arătat este acest lucru ÅŸi din pilda acestei femei.
Căci împăraţi şi generali şi cârmuitori puternici, adesea săvârşind multe lucruri ca să nu li se uite pomenirea şi zidindu-şi morminte strălucite şi înălţându-şi statui şi chipuri în multe locuri şi lăsând în urmă mii de semne ale isprăvilor lor, sunt aduşi la tăcere şi nu sunt pomeniţi de unii nici măcar prin simpla rostire a numelui. Pe când această femeie este cântată acum pretutindeni în lume. Dacă te duci în Sciţia, în Egipt, în India, ba chiar la marginile lumii, vei auzi pe toţi cântând isprăvile acestei femei; într-un cuvânt, tot pământul de sub soare ştie de slava Anei.
Åži nu numai aceasta este lucru minunat, că femeia este cântată în toată lumea, ci că, trecând atâta timp, nu numai că nu s-a stins lauda ei, ci creÅŸte ÅŸi sporeÅŸte cu mult mai mult ÅŸi toÅ£i cunosc filosofia ei ÅŸi răbdarea ÅŸi stăruinÅ£a. In oraÅŸe ÅŸi în sate, în case ÅŸi în tabere de ostaÅŸi, pe corăbii ÅŸi în ateliere, pretutindeni o auzi lăudată pe această femeie. Pentru că atunci când Dumnezeu vrea să slăvească pe cineva, chiar dacă vine moartea, chiar dacă trece mulÅ£ime de vreme sau orice altceva, necontenit dăinuie florile acelei slave ÅŸi nimeni ÅŸi nimic nu poate să întunece acea strălucire. Pentru aceea ÅŸi aceasta, învăţând pe toÅ£i cei care ascultă, că nu trebuie să ne punem nădejdea în cei muritori – căci din altă parte ne rămân bunătăţile statornice ÅŸi nemiÅŸcate – a spus ÅŸi pricina slavei.
Căci zicând „Întâritu-s-a inima mea întru Domnul”, a adăugat „ÎnălÅ£atu-s-a cornul meu întru Dumnezeul meu”, vorbindu-ne aici în chip ascuns de două bunătăţi care cu greu se împletesc degrabă una cu alta: pe de-o parte am scăpat de învolburare ÅŸi am risipit necinstea, iar pe de alta m-am bucurat de neprimejduire ÅŸi m-am împărtăşit de slavă. Aceste două lucruri nu le-ar putea vedea careva cu uÅŸurinţă împletindu-se una cu alta. Căci mulÅ£i scapă de primejdii, dar nu au viaţă slăvită. Iar alÅ£ii au parte de slavă ÅŸi strălucire, dar sunt siliÅ£i să se primejduiască din pricina acestei slave. Ce spun eu? MulÅ£i adesea erau întemniÅ£aÅ£i pentru că erau adulteri ÅŸi vrăjitori ÅŸi spărgători de morminte ori au păcătuit altceva asemenea celor enumerate.
Apoi printr-o oarecare favoare împărătească au scăpat de închisoare. Unii ca aceştia într-adevăr au scăpat de pedeapsă, dar nu şi de ocară, căci au ruşinea păcatului urmărindu-i tot timpul. Alţii, ostaşi vestiţi, dorind cu înfocare o viaţă slăvită şi strălucită, s-au primejduit în războaie şi adeseori au căpătat răni şi în cele din urmă a venit peste ei moartea năprasnică. Aceştia, poftind slava, nu au avut parte de siguranţa dobândirii ei.
4. ÃŽn cazul femeii acesteia, însă, s-au petrecut amândouă lucrurile: a avut parte ÅŸi de siguranţă ÅŸi de slavă. AÅŸa s-a întâmplat ÅŸi cu cei trei tineri: au scăpat ÅŸi de primejdia focului, au devenit ÅŸi slăviÅ£i, biruind mai presus de fire puterea focului. De acest fel sunt isprăvile lui Dumnezeu. El dăruieÅŸte în acelaÅŸi timp o viaţă luminată ÅŸi în siguranţă. AÅŸadar pe acestea două le-a zis în chip ascuns prin cuvintele: „Întăritu-s-a inima mea întru Domnul ÅŸi s-a înălÅ£at cornul meu întru Dumnezeul meu”. Nu a zis simplu: „întru Dumnezeu”, ci „întru Dumnezeul meu”, răpind de-a dreptul pentru sine pe Stăpânul de obÅŸte al lumii. Iar aceasta a făcut-o nu micÅŸorându-I stăpânirea, ci arătându-ÅŸi dragostea ei ÅŸi fiind îmboldită de aceasta.
Căci acesta este obiceiul celor ce se iubesc: nu suferă să se iubească [ÅŸi să fie iubiÅ£i] laolaltă cu mulÅ£i, ci doresc să-ÅŸi arate dragostea în chip special ÅŸi exclusiv(8). AÅŸa face ÅŸi David când zice: „Dumnezeule, Dumnezeul meu pe Tine Te caut dis de dimineaţă”(Ps. 62,1). Vorbind [mai întâi] despre stăpânia Lui asupra tuturor a grăit ÅŸi despre cea specială peste sfinÅ£i (9). Åži iarăşi zice: „Dumnezeule, Dumnezeul meu ia aminte la mine pentru ce m-ai părăsit”(Ps.). Åži iar: „Doresc de Dumnezeu. Sprijinitorul meu eÅŸti”(Ps.). Aceste cuvinte sunt ale unui suflet cald, dogorit ÅŸi ars de dor. AÅŸa a făcut ÅŸi femeia aceasta. Dar faptul că aceasta se întâmplă cu oamenii nu este de mirare, însă când vezi că Dumnezeu face aceasta, atunci uimeÅŸte-te. Căci după cum aceÅŸtia [sfinÅ£ii] nu-L cheamă ca pe ceva comun ÅŸi altora, ci voiesc ca Dumnezeu să fie al lor în mod
special, aşa şi El, nu zice că este Dumnezeul lor ca şi al celorlalţi [în acelaşi mod ca şi al celorlalţi], ci se numeşte pe Sine Dumnezeul lor în chip special.
Pentru aceea zice: „Eu sunt Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac ÅŸi al lui Iacob”(IeÅŸ. 3,6; 3 Rg. 18, 36). Iar prin aceasta nu-Åži micÅŸorează stăpânirea, ci mai degrabă Åži-o lărgeÅŸte. Căci stăpânirea [puterea stăpânirii] Lui nu mulÅ£imea supuÅŸilor o arată, ci mai degrabă virtutea lor. Dumnezeu nu se bucură atât de mult că este numit Dumnezeul cerului ÅŸi al pământului, al mării ÅŸi al celor din ele, pe cât se bucură când este numit Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac ÅŸi al lui lacov. Åži ceea ce nu se petrece în cazul oamenilor se poate vedea că se întâmplă cu Dumnezeu.
Oare ce vreau să spun? ÃŽn cazul oamenilor slugile îşi iau numirea de la stăpânii lor ÅŸi aÅŸa este obiceiul tuturor să spună: „Cutare este administratorul cutăruia; cutare este casierul cutărui general sau om politic”. Nimeni nu spune: „Cutare om politic este al cutărui administrator”, ci obiÅŸnuim să îi numim pe cei mai mici raportându-i la cei mai mari. Dar în cazul lui Dumnezeu este cu totul dimpotrivă. Căci nu numai Avraam este numit prin raportare la Dumnezeu [de pildă „rob al lui Dumnezeu”], ci ÅŸi Dumnezeu este [Dumnezeul] lui Avraam; deci Stăpânul îşi ia numirea de la rob.
De acest lucru uimindu-se Pavel a spus: „Pentru aceea nu Se ruÅŸinează Dumnezeu să Se numească [pe Sine] Dumnezeul lor”(Evr. 11,16). Pentru ce nu se ruÅŸinează? Spune ÅŸi pricina: ca să le urmăm ÅŸi noi. Dar aceia erau străini ÅŸi călători, iar pentru aceasta ar fi trebuit să se ruÅŸineze de ei. Căci străinul este un nimeni ÅŸi pare uÅŸor de dispreÅ£uit. ÃŽnsă acei sfinÅ£i nu erau străini în sensul în care noi socotim, ci în altul preaslăvit. Noi îi numim străini pe aceia care îşi lasă patria lor ÅŸi se duc în alt pământ. Aceia nu erau străini în acest sens. Căci trecând cu vederea toată lumea aceasta ÅŸi socotind că mic este pământul, [fie el întreg], priveau la cetatea cea din ceruri. [Åži aceasta o făceau] nu din laudă de sine, ci din pricina mărimii de suflet pe care o aveau; nu din nebunie, ci pentru filosofia lor. S-au uitat la cele de pe pământ ÅŸi au văzut că toate curg ÅŸi pier ÅŸi nimic nu este aici statornic ÅŸi nemiÅŸcat, nici bogăţia, nici puterea, nici slava, nici însăşi viaÅ£a, ci fiecare are un sfârÅŸit ÅŸi va ajunge fiecare la hotarul său cel de pe urmă. Nu aÅŸa sunt cele din cer, ci fără de sfârÅŸit ÅŸi nemuritoare.
Pentru aceea au ales să fie străini faţă de cele ce curg ÅŸi trec, ca să primească pe acelea care rămân. Străini erau nu prin aceea că nu aveau patrie, ci prin aceea că tindeau către patria care rămâne în veac. Ceea ce însuÅŸi [Pavel] a arătat-o limpede: „Cei ce zic acestea dovedesc că patrie îşi caută” (Evr. 11,14). Ce fel de patrie? Oare pe cea care au părăsit-o? Nu! „Căci dacă se gândeau la aceea ar fi avut vreme să se întoarcă. Acum însă se îndreaptă spre una mai bună, adică spre cea cerească, al cărei MeÅŸter ÅŸi Făcător este Dumnezeu. De aceea nu se ruÅŸinează Dumnezeu să Se numească Dumnezeul lor”(Evr. 11, 15-16).
5. Să urmăm ÅŸi noi acestora, vă rog! Să trecem cu vederea cele ale veacului de acum, să dorim de cele viitoare, s-o luăm ca învăţător pe această femeie ÅŸi să scăpăm pururea la Dumnezeu ÅŸi la Acela toate să le cerem. Nimic nu este deopotrivă cu rugăciunea. Căci ea ÅŸi pe cele imposibile le face posibile, pe cele anevoioase uÅŸoare ÅŸi pe cele greu de ajuns le pune la îndemână. Pe aceasta ÅŸi fericitul David cu sârguinţă o săvârÅŸea. Pentru aceea ÅŸi zicea: „De ÅŸapte ori pe zi Te-am lăudat pentru judecăţile dreptăţii Tale” (Ps. 118,164). Dacă un împărat, cufundat în mii de griji ÅŸi tras din toate părÅ£ile, de atâtea ori ÃŽl ruga pe Dumnezeu într-o zi, ce iertare sau apărare mai putem avea noi, care, având atâta timp liber, nu ÃŽl rugăm necontenit, deÅŸi am putea avea atâta câştig?
Cu neputinţă este, cu neputinţă, ca un om care se roagă cu cuvenita sârguinţă [ï°poï±ïµïï©ï¡] ÅŸi ÃŽl cheamă necontenit pe Dumnezeu, [cu neputinţă] este să păcătuiască vreodată. Cum? ÃŽÅ£i spun eu! Cel ce îşi încălzeÅŸte mintea ÅŸi îşi scoală sufletul ÅŸi se mută pe sine la cer ÅŸi astfel ÃŽl cheamă pe Stăpân, [apoi] îşi aduce aminte de păcatele sale ÅŸi îi vorbeÅŸte despre iertarea lor ÅŸi îl roagă ca să fie milostiv ÅŸi blând, [unul ca acesta] în timp ce grăieÅŸte aceste cuvinte, leapădă orice grijă lumească ÅŸi se întraripează ÅŸi este mai presus de patimile omeneÅŸti. Åži chiar dacă vede după rugăciune vreun duÅŸman, nu îl mai priveÅŸte ca duÅŸman.
Chiar dacă vede vreo femeie frumoasă, nu se prăbuşeşte la vederea ei, căci focul de după rugăciune rămâne înlăuntrul lui şi alungă cu totul orice gând necuviincios. Însă pentru că suntem oameni şi este cu putinţă să cădem în uşurătate şi slăbiciune, după ce trece o oră sau două sau trei după rugăciune, când vezi căldura care este în tine că vrea să se scurgă câte puţin, aleargă degrabă iarăşi la rugăciune şi încălzeşte cugetul tău cel răcit. Şi dacă vei face aceasta de-a lungul întregii zile, încălzindu-ţi intervalele de timp prin desimea rugăciunii, nu vei da diavolului prilej şi intrare împotriva cugetelor tale.
Åži ceea ce facem când ne pregătim masa ÅŸi vrem să bem ceva, să facem ÅŸi în acest caz. Când vedem apa încălzită că se răceÅŸte, o punem iar pe foc ca să se încălzească repede. Aceasta să facem ÅŸi aici: pe cărbunii încinÅŸi ai rugăciunii să ne punem gura ÅŸi astfel vom reaprinde mintea noastră spre evlavie ÅŸi atenÅ£ie [ï¥ïµï¬ï¡ï¢ï¥ï©ï¡] ÅŸi îi vom imita pe zidari (10). Căci ÅŸi aceia, urmând să zidească cu cărămizi, din pricina sfărâmiciunii materialului, proptesc zidirea cu lemne lungi. Åži proptele nu le pun la depărtare mare una de alta, ci la mică distanţă, ca prin desimea lor să facă mai sigură îmbinarea cărămizilor. Aceasta fă-o ÅŸi tu, ÅŸi toate lucrurile lumeÅŸti, ca ÅŸi cu niÅŸte propte de lemn, Å£inându-le prin necontenirea rugăciunilor, îngrădeÅŸte-Å£i vieÅ£uirea din toate părÅ£ile.
Dacă vei face astfel, chiar de vor sufla după aceea mii de vânturi, chiar de vor fi ispite ÅŸi întristări, chiar de vor fi gânduri neplăcute, chiar de va veni ceva îngrozitor, nu vor putea să surpe acea casă bine legată cu astfel de rugăciuni. „Şi cum este cu putinţă”, ar zice careva, „om lumesc fiind, legat cu serviciul de tribunal, să te rogi zilnic la fiecare trei ore ÅŸi să te duci la biserică?(11) Este cu putinţă ÅŸi încă foarte uÅŸor. Chiar dacă nu-Å£i este la îndemână să alergi la biserică, stând înaintea uÅŸilor tribunalului ÅŸi fiind prins cu treburi, acolo poÅ£i să te rogi.
Căci rugăciunea nu are trebuinţă atât de glas cât de minte, nici de întinderea mâinilor cât de un suflet încordat şi adunat, nici de poziţie exterioară cât de cuget de rugăciune. Fiindcă şi rugăciunea acestei Ana a fost auzită nu fiindcă o zicea cu glas mare şi teatral, ci fiindcă striga tare înăuntru, în inimă. Că glasul ei, zice Scriptura, nu se auzea şi a ascultat-o Dumnezeu. Acest lucru mulţi alţii adeseori 1-au făcut şi în timp ce judecătorul striga înăuntru în tribunal şi ameninţa şi era nebun de furie, ei, cei botezaţi, stând înaintea uşilor [în aşteptare] şi rugându-se cu mintea puţine cuvinte, când au intrat 1-au îmblânzit pe acela şi 1-au prefăcut din sălbatic liniştit. [Iată] că nu au fosat împiedicaţi să se roage nici de loc, nici de timp, nici de tăcerea [buzelor lor].
6. Asta fă ÅŸi tu! Suspină cu amar, adu-Å£i aminte de păcatele tale, înalţă-Å£i ochii la cer, spune în mintea ta: „MiluieÅŸte-mă Dumnezeule” ÅŸi rugăciunea ta e gata. Căci cel ce zice „miluieÅŸte-mă” dovedeÅŸte că a făcut o mărturisire ÅŸi ÅŸi-a cunoscut păcatele sale. Căci cei care au păcătuit trebuie miluiÅ£i. Cel ce zice „miluieÅŸte-mă” a luat iertarea greÅŸelilor, căci cel miluit nu mai este pedepsit. Cel ce zice „miluicÅŸte-mă” are parte de împărăţia cerurilor, căci pe cel pe care Dumnezeu îl miluieÅŸte nu numai că scapă de pedeapsă, ci ÅŸi de bunătăţile viitoare se învredniceÅŸte.
Aşadar, să nu căutăm pretexte că nu este aproape casa de rugăciune, căci, dacă suntem treji, harul Duhului ne-a şi făcut biserici ale lui Dumnezeu, aşa încât mare este uşurinţa [de a ne ruga] în tot [locul şi vremea]. Căci închinarea noastră nu este cum era cea a iudeilor la început (fiindcă aceea avea umile lucruri trupeşti şi era trebuinţă de multă forfoteală). La ei, cel care se ruga trebuia să se suie la templu şi să cumpere un berbec, să aducă lemne şi foc, să-şi ia cuţit, să stea înaintea altarului şi multe alte porunci trebuia să îndeplinească. Aici, la noi, însă nu este nimic de acest fel, ci oriunde ai fi, ai cu tine şi jertfelnicul şi cuţitul şi jertfa, căci tu însuţi eşti şi preot şi altar şi jertfa.
Oriunde ai fi, poţi sta înaintea altarului, numai să arăţi o voinţă trează şi nu te împiedică nici locul, nici timpul, ci chiar dacă nu pleci genunchii, chiar dacă nu-ţi baţi pieptul şi nu-ţi întinzi mâinile la cer, fă însă doar dovada unei minţi calde şi ai săvârşit tot ceea ce ţine de rugăciune. Stă şi în puterea femeii care toarce sau coase să se uite la cer cu mintea şi să-L cheme cu căldură pe Dumnezeu. Este cu putinţă ca şi omul care umblă prin piaţă şi se plimbă să facă rugăciuni întinse şi încordate, şi cel care sade în atelier şi prelucrează piei să-şi ofere sufletul lui Dumnezeu [ca jertfă|. Stă şi în puterea slugii şi a celui ce face cumpărături sau vinde şi a celui care se urcă şi se coboară [ici şi colo pentru diferite treburi]şi a celui care stă în brutărie, ca atunci când nu pot veni in biserică(12) să facă rugăciuni încordate şi pline de trezvie.
Lui Dumnezeu nu îi este ruÅŸine de un anumit loc, ci una caută numai din partea noastră: un cuget aprins ÅŸi un suflet plin de întreagă înÅ£elepciune. Åži ca să vezi că nu este nevoie nicidecum de vreo înfăţiÅŸare exterioară sau loc sau timp, ci de un cuget sincer [ÅŸi dăruit] ÅŸi trez, [iată] Pavel, ÅŸezând aplecat în temniţă, iar nu drept în picioare; căci nu îl lăsa butucul în care erau legate picioarele – când s-a rugat din toată inima, aÅŸa aÅŸezat cum era, s-a cutremurat inchisoarea ÅŸi s-au clătinat temeliile ei ÅŸi 1-a înfricoÅŸat pe păzitorul închisorii ÅŸi l-a iniÅ£iat după aceste întâmplări în sfânta taină [a creÅŸtinătăţii] (Fapte 15,25-40).
Şi iarăşi Iezechia, fără să stea drept în picioare, nici plecându-şi genunchii, ci întins fiind pe pat şi zăcând din pricina bolii, întorcându-se către perete, pentru că l-a chemat pe Dumnezeu cu căldură şi cu suflet plin de întreagă înţelepciune [curăţie], a schimbat şi hotărârea dată asupra sa şi-a atras şi multă bunăvoinţă [de la Dumnezeu] şi a redobândit şi sănătatea de mai înainte. Şi nu numai cu bărbaţii mari şi sfinţi se poate vedea că se întâmplă asemenea lucruri, ci şi cu cei răi. Căci şi tâlharul nu a stat în casă de rugăciune, nici nu şi-a plecat genunchii, ci fiind întins pe cruce, din puţine cuvinte a dobândit împărăţia cerurilor. Altul în groapă cu noroi, altul în groapă cu fiare, altul în chiar pântecele chitului, rugându-L pe Dumnezeu, au nimicit toate [poverile] ce erau asupra lor şi şi-au atras bunăvoinţa cea de sus.
Şi acestea zicându-le, [totuşi] vă îndemn să veniţi la biserică şi să vă rugaţi în deplină linişte acasă si să vă plecaţi îndelung genunchi şi să vă întindeţi către cer mîinile. Dar dacă din pricina timpului sau a locului suntem siliţi să stăm  printre  alţii, să nu lăsaţi pentru acest motiv obişnuitele rugăciuni, ci în felul în care v-am spus mai înainte dragostei voastre rugaţi-vă şi chemaţi-L pe Dumnezeu fiindcă nu veţi păgubi cu nimic la rugăciune, [din cauza împrejurărilor neprielnice], faţă de rugăciunea din biserică. Acestea vi le-am spus nu ca să mă aplaudaţi şi să vă minunaţi, ci ca să arătaţi cu fapta cele spuse şi vremea (13) zilei şi a nopţii, precum şi cea de la muncă, s-o petreceţi în rugăciuni pentru voi şi pentru alţii. Dacă aşa ne vom rândui cele ale noastre, vom trece fără primejdie viaţa aceasta şi vom avea parte şi de împărăţia cerurilor, pe care fie ca noi toţi s-o dobândim cu harul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos prin Care şi împreună cu Care Tatălui şi Duhului Sfânt slava acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (14).
(1) Pasaj neidentificat.
(2) Strâmtorarea şi sufocarea vin din pricina patimilor şi duhurilor care ne umplu inima şi care nu rabdă puterea cuvintelor Sfintei Scripturi. Omul care nu rabdă (când de fapt ar trebui să salte de bucurie) să stea la slujbă, să ştie că este plin de patimi şi de duhuri necurate, oricât ar încerca să găsească motive din cele mai întemeiate.
(3) Educaţia se face de fapt prin transmiterea unui duh, unui mod de a fi şi de a gândi de la persoană la persoană. Noi nu primim cunoştinţe neutre niciodată, ci cunoştinţe direcţionate şi trecute prin prisma intelectuală şi duhovnicească (care poate fi dumnezeiască sau drăcească) a celui care ni le transmite. Mai concret, împreună cu informaţia primim şi un duh care este de fapt cu ponderea cea mai grea, deşi nu ne dăm seama.
(4) Adevărata realizare a persoanei este posibilă doar în Biserică. Doar în Biserică buna cuviinţă şi libertatea cuvântului, sinceritatea şi dezinvoltura nu se transformă în atac la persoană, calomniere şi tot ceea ce vedem că înţelegem noi azi, desigur deformat, prin libertatea de opinie, sub toate aspectele ei. Ceea ce noi numim libertate nu este altceva decât masca oribilă ,şi distrugătoare a poftelor liber dezlănţuite, fără acea delicateţe creştinească de a ne raporta la aproapele, fie el duşman al nostru. Libertatea, pentru noi cei pătimaşi, este doar a mea şi ea nu ţine cont de demnitatea şi persoana celuilalt, sau şi dacă ţine cont o face în mod superficial, fără să-l privească pe celălalt ca partener al său pentru veşnicie, deci cu valoare infinită.
(5) Tristeţea şi neliniştea, angoasa şi demonizarea caracteristică omului contemporan nu este decât produsul satisfacerii constante a poftelor de moment. Soluţia deznădejdii generale este unică: viaţa ascetică întru părtăşia Sfintelor Taine în Biserică.
(6) Probabil, există şase cuvântări despre Ana, dar una s-a pierdut, căci în cuvântarea a 3-a sfântul nu a tâlcuit acest verset. Iar în cuvântul 5 aminteşte că a cheltuit un discurs întreg numai cu tâlcuirea acestui verset.
(7) Pasaje neidentificate.
(8) Este taina dragostei între două persoane: fiecare are trebuinţă să se dăruie celuilalt total şi să aştepte dăruirea totală a celuilalt. Dar prin aceasta nu înseamnă că o persoană nu poate iubi şi pe alţii dăruindu-se total. Dar acest lucru nu se poate face decât prin har. Hristos se dăruieşte total tuturor şi fiecare îl simte ca al Său cu totul, deşi El este al tuturor, dar fiecare îl simte pe măsura deschiderii şi dăruirii sale faţă de Hristos.
(9) Prin „Dumnezeule” arată stăpânirea comună peste toÅ£i, prin „Dumnezeul meu” pe cea specială faţă de sine.
(10) În general pentru omul care nu este foarte înaintat în rugăciune, rostirea ei cu buzele are darul de a-i ţine mintea atentă şi de a aprinde căldura în inimă.
(11) Poate aluzie la faptul că atunci ceasurile se săvârşeau în fiecare zi în biserică la orele cuvenite, iar omul cu treburi n-ar fi putut participa la toate şi în fiecare zi. Deci preoţii stăteau foarte des la rugăciune pentru întreg poporul.
(12) Importantă precizare, căci noi de multe ori sub pretextul că ne putem ruga oriunde, ascundem lenea sau inexistenţa simţământului că suntem mădulare ale Bisericii. Totuşi nu putem sta departe de fraţi şi de slujbe.
(13) Orice clipă şi prilej.
(14) Pare ciudat un discurs despre rugăciunea neîncetată într-o omilie despre creÅŸterea copiilor. Nu este aÅŸa. CreÅŸterea copiilor este doar un aspect din viaÅ£a obiÅŸnuită de familie. Sfântul loan arată că întreaga viaţă de familie (ba mai mult, a tuturor membrilor familiei luaÅ£i ÅŸi separat) trebuie ritmată ÅŸi hrănită de rugăciune. Prin aceasta se arată că orice îndeletnicire – deci ÅŸi creÅŸterea copiilor – trebuie neapărat să se facă cu rugăciune. Iar prin acest fapt nu se arată decât că Dumnezeu este cel mai important lucru (mai important chiar decât soÅ£ul sau copiii) din viaÅ£a unei familii, în acest context nu este nimic deplasat ca familia întreagă să participe la privegheri, să postească împreună, să aibă un program concret de rugăciune comună (pe lângă cea continuă personală, care de fapt îi cuprinde pe toÅ£i ai casei în ea, ÅŸi deci nu este individuală), să facă milostenie împreună etc. Exemple de astfel de familii erau multe în creÅŸtinătatea primului mileniu (chiar până în secolul XX existau astfel de familii „habotnice”, habotnice desigur în ochii oamenilor plini de poftele lumii).