Din
OMILII LA SARACUL LAZAR. DESPRE SOARTA SI PROVIDENTA. DESPRE RUGACIUNE. DESPRE VIETUREA DUPA DUMNEZEU
EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BOR
2005
Despre anatemă
Cuvine-se să ne învăţăm a nu aduce sub blestem
nici pe cei vii, nici pe cei morţi
l. V-am vorbit nu de mult despre faptul de a nu-L putea cunoaşte pe Dumnezeu, şi v-am vorbit pe cât se poate arătându-vă cu texte din Scriptură şi cu argumente raţionale că înţelegerea firii dumnezeieşti este cu totul de nepătruns chiar şi puterilor celor nevăzute, acelor puteri care duc o viaţă netrupească şi fericită. Cu toate acestea, noi, care ducem o viaţă uşuratică şi stricată, noi, care ne lăsăm robiţi de tot felul de păcate, căutăm să cunoaştem ceea ce este cu totul necunoscut chiar făpturilor nevăzute. Având ca temei al unei astfel de purtări buna părere ce o avem despre puterea noastră de judecată şi dorinţa de a afla slavă deşartă de la cei ce se-ncred în noi, nu ne mai gândim că firea noastră e mărginită, nici nu mai urmăm dumnezeieştii Scripturi şi Părinţilor, ci, târâţi ca de un şuvoi de apă de buna părere ce o avem despre noi, am căzut într-un păcat atât de mare.
Dar iată, să vă vorbesc acum şi cele ce se cuvin despre anatemă; să vă arăt puterea acestui păcat, pe care nimeni nu-1 socoate păcat, ca să pun frâu prin aceasta gurilor celor neînfrânate şi să dau pe faţă boala celor care se folosesc, la întâmplare, de acest cuvânt.
ViaÅ£a noastră a ajuns într-atât de păcătoasă, încât, deÅŸi suntem căzuÅ£i atât de jos, nu ne mai dăm seama că suntem în cele mai mari păcate. S-au împlinit cu noi cuvintele prooroceÅŸti: De la picioare până la cap, nimic… nu e neatins: răni, vânătăi, bube deschise; nici oblojeli, nici feÅŸe, nici untdelemn, nimic care să le vindece .
De unde să-mi încep vorba despre acest păcat? De la poruncile rânduite de Stăpânul nostru sau de la neÅŸtiinÅ£a ÅŸi nepăsarea voastră? N-am să fiu oare luat în râs de unii, grăind astfel? N-am să par că mi-am ieÅŸit din minÅ£i? N-am să fiu oare acoperit de ocară, fiindcă am de gând să vorbesc de aceste lucruri pline de mâhnire ÅŸi vrednice de lacrimi? Dar ce-aÅŸ putea face? Sufăr, mi se sfâşie sufletul, mi se rupe inima de durere când văd atâta nepăsare, cum întrecem în nelegiuire pe iudei, ÅŸi în necredinţă, pe păgâni. Când ies în lume, văd oameni care n-au mintea luminată de dumnezeiasca Scriptură ÅŸi care nu cunosc câtuÅŸi de puÅ£in Scriptura – pe cele mai multe le trec sub tăcere, fiindu-mi ruÅŸine să le spun -, oameni nesăbuiÅ£i ÅŸi flecari, neînÅ£elegând nici cele ce grăiesc, nici cele pentru care dau adeverire , ca unii care îndrăznesc să ne dea o învăţătură despre credinţă ÅŸi să aducă sub blestem ceea ce nu ÅŸtiu, încât cei străini de credinÅ£a noastră ne iau în râs că nu suntem în stare să îngrijim de o bună vieÅ£uire ÅŸi nici n-am fost învăţaÅ£i să facem fapte bune.
2. Vai, ce nenorocire! Că mulţi drepţi şi prooroci au dorit să vadă cele ce vedem noi, şi n-au văzut, şi să audă cele ce auzim, şi n-au auzit . Şi noi ne batem joc de ele! Luaţi aminte, rogu-vă, la cele auzite, ca nu cumva să cădem! Dacă porunca grăită prin îngeri s-a adeverit şi orice călcare de poruncă şi orice neascultare şi-a primit dreapta răsplătire, cum vom scăpa de pedeapsă noi, dacă vom fi nepăsători la o astfel de mântuire?
Spune-mi: care-i lucrarea harului evanghelic? Pentru ce a venit Fiul lui Dumnezeu în trup? A venit oare ca să ne fim potrivnici unii altora? ÃŽnvăţătura lui Hristos, întru totul mai desăvârÅŸită decât Legea (veche), cere de la noi mai multă dragoste de oameni. ÃŽn Legea veche se spune: Să iubeÅŸti pe aproapele tău ca pe tine însuÅ£i! ; în Legea nouă însă, se spune să-Å£i pui sufletul pentru aproapele tău . Ia aminte la Hristos grăind: Un om oarecare cobora din Ierusalim în Ierihon, ÅŸi a căzut între tâlhari, care, dezbrăcându-l pe el ÅŸi rănindu-l, s-au dus, lăsându-l aproape mort. Din întâmplare, un preot cobora pe calea aceea ÅŸi, văzându-l, a trecut pe alături. Asemenea ÅŸi un levit, ajungând la acel loc ÅŸi văzându-l, a trecut pe alături. Iar un samarinean, mergând pe cale, a venit la el ÅŸi, văzându-l, i s-a făcut milă de el ÅŸi, apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn ÅŸi vin; ÅŸi, punându-l pe dobitocul său, l-a dus la o casă de oaspeÅ£i ÅŸi a purtat grijă de el. Iar a doua zi, ieÅŸind ÅŸi scoţând doi dinari, i-a dat gazdei ÅŸi i-a zis: „Poartă grijă de el ÅŸi, orice vei mai cheltui, când mă voi întoarce, îţi voi da Å£ie!†Deci care dintre aceÅŸtia trei Å£i se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari? Iar el a zis: „Cel ce a făcut milă cu el.†Iar Iisus i-a zis lui: „Mergi de fă ÅŸi tu asemenea!â€Â Iată, cât e de mirare! N-a numit “aproapele†nici pe preot, nici pe levit, ci pe cel dispreÅ£uit de iudei potrivit învăţăturii lor, adică pe samarinean, pe cel străin, pe cel mult hulit. Numai pe el l-a numit “aproapeleâ€, pentru că la el s-a găsit milă.
Cuvintele acestea sunt ale Fiului lui Dumnezeu; iar pe acestea le-a împlinit cu fapte când a venit pe pământ, căci n-a murit numai pentru prieteni şi pentru ai Lui, ci şi pentru duşmani, pentru tirani, pentru înşelători, pentru cei ce L-au urât, pentru cei ce L-au răstignit, pe care-i ştia mai înainte de întemeierea lumii că aşa vor fi; i-a ştiut mai dinainte, şi totuşi i-a zidit într-Însul, fiind biruită preştiinţa de bunătate. Pentru aceştia Şi-a vărsat sângele Lui, pentru aceştia a primit junghiere. Că spune Domnul: Pâinea pe care Eu o voi da pentru viaţa lumii este Trupul Meu! Şi Pavel spune aceasta în epistola sa: Căci vrăjmaşi fiind, ne-am împăcat cu Dumnezeu prin moartea Fiului Său . Şi iarăşi, în Epistola către Evrei, spune că a gustat moartea pentru toţi oamenii .
Aşadar, dacă Hristos a săvârşit aceste fapte, iar Biserica împlineşte pildele acestor fapte făcând în fiecare zi rugăciuni pentru toţi oamenii, cum îndrăzneşti tu să dai anatemei?
Te întreb: Ce vrea să însemne cuvântul acesta pe care-1 spui: Să fie anatema! ? Ştii oare ce spui? Îţi dai seama ce grăieşti? Cunoşti puterea acestui cuvânt?
Vei găsi, într-adevăr, în Scriptura cea de Dumnezeu insuflată rostindu-se “anatema†peste Ierihon: Åži toată cetatea aceasta îi va fi anatema (va fi pusă deoparte) Domnului Dumnezeului tău . Åži până în ziua de azi este printre noi acest obicei, să se spună: “Cutare a făcut aceasta, a făcut anatemă (ofrandă) în acest locâ€. Oare aceasta să fie anatema pe care tu o rosteÅŸti? Nu! Căci prin această anatemă se înÅ£elege o faptă bună, un dar făcut lui Dumnezeu. Tu însă ce vrei să spui când rosteÅŸti: “anatema!â€? Iată ce vrei să spui!: “Să fie dat diavolului, să nu mai aibă parte de mântuire, să ajungă străin de Hristos!â€
3. Cine eÅŸti tu, de Å£i-ai luat această stăpânire ÅŸi această mare putere? La ziua judecăţii, Fiul lui Dumnezeu va sta pe scaunul de judecată ÅŸi va pune oile de-a dreapta Sa, ÅŸi caprele de-a stânga . Pentru ce Å£i-ai luat o râvnă atât de mare, cu care a fost învrednicită numai ceata Apostolilor ÅŸi cei care au fost, cu adevărat, după toată rânduiala, urmaÅŸii lor, plini de har ÅŸi de putere? AceÅŸtia, păzind cu toată luarea-aminte porunca lui Hristos, ca ÅŸi cum ÅŸi-ar fi scos ochiul cel drept , aÅŸa alungau pe eretici din Biserică. Aceasta arată marea lor milă ÅŸi durere, căci se taie un mădular de seamă. Pentru aceea 1-a ÅŸi numit Hristos “ochiul cel dreptâ€, pentru a arăta mila celor care-1 alungau pe cel potrivnic dreptei-credinÅ£e. De aceea Apostolii ÅŸi urmaÅŸii lor au fost ÅŸi în această privinţă, ca ÅŸi în toate faptele lor, cu multă luare-aminte: condamnau ÅŸi alungau ereziile, dar nu aduceau pe niciunul dintre eretici sub blestem. Se pare că Apostolul Pavel a fost silit numai în două împrejurări să rostească anatema; dar n-a dat anatemei pe cineva anume: o dată în Epistola către Corinteni, spunând: Dacă cineva nu-L iubeÅŸte pe Domnul nostru Iisus Hristos, să fie anatema! , ÅŸi altă dată în Epistola către Galateni: Dacă cineva vă propovăduieÅŸte altceva decât ceea ce aÅ£i primit, să fie anatema!
Cu ce te-mpotriveşti? Ceea ce nimeni din cei ce au primit această putere n-a făcut şi nici n-a îndrăznit să facă, aceea îndrăzneşti să faci tu, lucrând împotriva tainei iconomiei întrupării şi a pătimirii mântuitoare a Domnului şi luând-o înaintea judecăţii Împăratului?
VreÅ£i să aflaÅ£i ce a grăit un sfânt, unul de mai înainte de noi, un urmaÅŸ al Apostolilor, care a fost învrednicit ÅŸi de mucenicie? Acest sfânt, ca să arate cât de greu este cuvântul: “Să fie anatema!â€, s-a folosit pentru aceasta de o pildă. “După cum un om de rând care se îmbracă în purpură împărătească – spune el – este ucis ca uzurpator, ÅŸi el, ÅŸi cei ce 1-au ajutat, tot astfel ÅŸi cei ce, slujindu-se de poruncile Domnului aduc sub blestemul Bisericii pe un om, aduc asupra lor cea mai mare pierzanie, pentru că răpesc dreptul de judecător al Fiuluiâ€. SocotiÅ£i oare că este o faptă fără însemnătate a osândi pe cineva cu o astfel de sentinţă, înainte de vremea judecăţii ÅŸi înainte de Judecător? Cuvântul acesta, anatema, prin înÅ£elesul pe care-1 are, ne separă cu totul de Hristos.
Dar oamenii, care sunt într-atât de păcătoÅŸi, ce-ÅŸi spun? “Acela este un eretic, spun ei, în el îşi are sălaÅŸ diavolul, grăieÅŸte nedreptate împotriva lui Dumnezeu, iar prin cuvintele lui ademenitoare ÅŸi prin înÅŸelăciunea lui deÅŸartă a dus pe mulÅ£i în prăpastia pierzaniei. Pentru aceasta a fost izgonit de SfinÅ£ii PărinÅ£i dascălul lui, care a tăiat din trupul Bisericiiâ€, înÅ£elegând prin aceasta fie pe Paulin , fie pe Apolinarie .
Apostolul spune: Să dea învăţătură, certând cu blândeţe pe cei ce stau împotrivă, ca doar le va da lor Dumnezeu pocăinţă spre cunoaşterea adevărului, şi ei să scape din cursa diavolului, de care sunt prinşi pentru a-i face voia . Întinde mreaja dragostei nu ca să cadă cel neputincios, ci, dimpotrivă, ca să se vindece! Arată că din toată inima ta vrei să faci ca binele (pe care 1-ai primit tu) să fie binele tuturora! Aruncă undiţa cea plăcută a dragostei, şi astfel, cercetând cu ea cele ascunse, scoate din prăpastia pierzării pe cel pe care îl îneacă gândurile sale. Păruta lui învăţătură bună vine sau din prejudecată, sau din neştiinţă. Arată-i că învăţătura lui e străină de învăţătura încredinţată de Hristos Sfinţilor Apostoli. Iar dacă omul care s-a abătut din calea cea dreaptă va voi să primească sfatul tău, el, după cuvântul proorocului, cu viaţă va vieţui , iar tu îţi vei izbăvi sufletul tău. Dar dacă nu vrea, ci stăruie în îndărătnicia lui, tu, ca să nu te acoperi de vină, mărturiseşte-ţi numai credinţa ta, cu îndelungă răbdare şi bunătate, ca să nu-ţi ceară Judecătorul din mâna ta sufletul lui. Nu fi cu ură, nu-i întoarce spatele, nu-1 prigoni! Dimpotrivă, arată-i dragoste curată şi adevărată. Câştigă-i dragostea! De n-ai avea alt folos, acesta este marele folos, acesta-i marele câştig, că vă iubiţi unul pe altul, că aţi învăţat să fiţi ucenici ai lui Hristos. Căci spune Hristos: Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, de veţi avea dragoste unii faţă de alţii! Apostolul a arătat că, dacă nu e dragoste, nimic nu foloseşte: nici cunoaşterea tainelor dumnezeieşti, nici credinţa, ori darul proorociei, ori sărăcia de bună voie, nici mucenicia pentru Hristos. Că spune Apostolul: De-aş avea toate tainele şi toată ştiinţa şi credinţă încât să mut şi munţii, dar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseşte. Şi de-aş grăi în limbi îngereşti şi de-aş împărţi toată avuţia mea şi de-aş da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Dragostea îndelung rabdă, nu se semeţeşte, nu caută ale sale, toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă .
4. Nimeni dintre voi, mult iubiţilor, n-a avut atâta dragoste pentru Hristos câtă a avut sfântul suflet al lui Pavel! Nimeni dintre oameni, afară numai de el, n-a fost cu îndrăznire a rosti asemenea cuvinte; îi ardea sufletul spunând: Împlinesc lipsurile necazurilor lui Hristos în trupul meu ; şi: Că aş fi dorit eu însumi a fi anatema de la Hristos pentru fraţii mei! ; şi iarăşi: Cine este slab şi eu să nu fiu slab? A avut atâta dragoste pentru Hristos! Cu toate acestea, n-a ocărât pe nimeni, n-a silit pe nimeni, n-a dat anatemei pe nimeni. De-ar fi făcut aceasta, n-ar fi adus lui Dumnezeu atât de multe neamuri şi atâtea cetăţi întregi! Dimpotrivă, făcea acestea vorbind frumos, rugând, îndemnând, deşi era umilit, lovit, pălmuit şi luat în râs de toţi.
Astfel, când s-a dus la atenieni ÅŸi i-a aflat pe toÅ£i închinători la idoli, nu i-a ocărât spunându-le: “SunteÅ£i niÅŸte atei ÅŸi cu totul necredincioÅŸi!â€, nu le-a spus: “Pe toate lucrurile voastre le socotiÅ£i dumnezei, ÅŸi numai de singurul Dumnezeu vă lepădaÅ£i, de Stăpânul ÅŸi Ziditorul întregii lumi!â€
– Dar ce le-a spus?
– Iată! Trecând ÅŸi privind locurile voastre de închinare, am aflat ÅŸi un altar pe care era scris: “Dumnezeului necunoscutâ€. Ei bine. Cel pe Care voi necunoscându-L ÃŽl cinstiÅ£i, pe Acela vi-L vestesc eu vouă! Ce lucru minunat! Ce inimă de părinte! A spus că elinii erau evlavioÅŸi , cu toate că se închinau la idoli, cu toate că erau necredincioÅŸi!
– Pentru ce?
– Pentru că îndeplineau toate îndatoririle religiei lor ca niÅŸte oameni evlavioÅŸi, socotind că cinstesc pe Dumnezeu, fiind încredinÅ£aÅ£i de aceasta.
Rogu-vă dar pe voi toÅ£i să fiÅ£i următori lui Pavel, ÅŸi eu împreună cu voi! Dacă Domnul, Care cunoaÅŸte mai dinainte gândul ÅŸi voinÅ£a fiecăruia, Care ÅŸtie mai dinainte rostul fiecăruia dintre noi, a făcut aceasta, spre a revărsa asupra noastră darurile ÅŸi dărnicia Sa – căci Dumnezeu nu ne-a zidit spre rele – învrednicindu-ne astfel de bunătăţile cele de obÅŸte, pentru că vrea ca toÅ£i să fim următori ai Lui, pentru ce tu lucrezi împotrivă, tu, care te duci la Biserică spre a săvârÅŸi jertfa Fiului lui Dumnezeu? Nu ÅŸtiÅ£i oare că Hristos n-a zdrobit trestia frântă ÅŸi n-a stins feÅŸtila ce fumegă ?
– Dar ce înÅ£eles au aceste cuvinte?
– Ia aminte! Hristos n-a alungat pe Iuda ÅŸi pe cei ce au căzut la fel cu el, până ce fiecare dintre ei nu s-a răzleÅ£it singur ÅŸi nu s-a dat cu totul rătăcirii.
Nu facem noi oare rugăciuni pentru neştiinţa poporului? Nu ni s-a poruncit oare să ne rugăm pentru duşmani, pentru cei ce ne urăsc şi pentru cei ce ne prigonesc?
Iată, eu îmi împlinesc slujba mea! Iată, rogu-vă, hirotonia nu dă putere de stăpân, nu înalţă, nu duce la tiranie. Toţi am luat acelaşi Duh, toţi am fost chemaţi la înfiere întru El; iar pe cei pe care Tatăl i-a încercat, pe aceia i-a învrednicit să slujească, după stăpânirea rânduită lor, fraţilor lor. Împlinindu-mi dar slujba, cu stăruinţă vă rog să vă depărtaţi de un păcat aşa de mare. Cel pe care vrei să-1 aduci sub blestem este sau viu şi în viaţa aceasta muritoare, sau mort. Dacă este încă în viaţa de aici, păcătuieşti de vrei să ţii departe de Hristos pe un om care se poate întoarce, care se poate schimba din rău în bine; iar dacă e mort, păcătuieşti cu mult mai mult.
– Pentru ce?
– Pentru că Pentru Domnul său stă sau cade , pentru că nu mai este sub stăpânire omenească. Åži e primejdios să judeci asupra a ceea ce este ascuns ÅŸi păstrat Judecătorului veacurilor, singurul Care ÅŸtie ÅŸi măsura cunoÅŸtinÅ£ei, ÅŸi mărimea credinÅ£ei.
Spune-mi, rogu-te: de unde vom şti cu ce cuvinte se va învinovăţi sau se va apăra acela în ziua când Dumnezeu va judeca cele ascunse ale oamenilor? Cu adevărat, cât sunt de necercetate căile Lui şi cât de nepătrunse judecăţile Lui! Că cine a cunoscut gândul Domnului sau cine a fost sfetnicul Lui? Poate că nimeni dintre noi, prea iubiţilor, nu se mai gândeşte că am fost învredniciţi primind înnoire a vieţii prin harul Sfântului Botez! Poate că nimeni nu vrea să mai ştie că are să fie o judecată viitoare! Dar pentru ce aduc vorba eu de judecata viitoare? Nu vrem să mai ştim nici că vom muri şi că vom ieşi din trup, şi aceasta numai din pricina nebuniei ce ne face robi ai lumii acesteia!
Staţi departe, rogu-vă, de un păcat atât de mare! Iată, spun şi mărturisesc înaintea lui Dumnezeu şi înaintea aleşilor Lui îngeri, că păcatul acesta are să ne fie în ziua judecăţii pricină de mare chin şi de foc nestins. Dacă în pilda celor zece fecioare, au fost izgonite din cămara cea de nuntă, din pricina împietririi inimii lor, fecioarele care duseseră o viaţă strălucită şi plină de credinţă, fiindcă Stăpânul a toate văzuse faptele lor, cum vom putea fi învredniciţi de mântuire noi, care trăim fără nicio grijă şi ne purtăm fără milă cu aproapele nostru? De aceea, rogu-vă, să nu ascultaţi cu nepăsare astfel de cuvinte! Negreşit, trebuie să anatemizăm învăţăturile eretice, cele potrivnice învăţăturilor primite de noi, să condamnăm învăţăturile lipsite de credinţă, dar să cruţăm cu toată grija pe oameni şi să ne rugăm pentru mântuirea lor!
Facă Dumnezeu ca noi toţi să fim stăpâniţi de dragostea de Dumnezeu şi de aproapele, să împlinim lucrarea poruncilor Domnului nostru, ca în ziua învierii să întâmpinăm pe Mirele Ceresc cu fapte de milă şi cu candelele aprinse, aducându-I Lui întru slavă cât mai mulţi oameni, care au primit folos de pe urma inimii noastre bune, cu harul şi cu iubirea de oameni a Unuia Născut Fiul lui Dumnezeu, cu Care Tatălui slavă, împreună cu Sfântul Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin.