Din
OMILII LA SARACUL LAZAR. DESPRE SOARTA SI PROVIDENTA. DESPRE RUGACIUNE. DESPRE VIETUREA DUPA DUMNEZEU
EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BOR
2005
Cuvânt despre pricina pentru care se citesc
Faptele Apostolilor în timpul Rusaliilor
(La începutul Faptelor Apostolilor – IV)
l. Cea mai mare parte din datoria ce-o făcusem, prilejuită de titlul Faptelor Apostolilor, v-am plătit-o în zilele trecute. Pentru că mi-a mai rămas o mică datorie, m-am sculat să v-o plătesc azi. Păstraţi ca pe un lucru de preţ cele spuse, ţineţi-le cu multă râvnă! Ştiţi doar că voi, care aţi primit argintul, veţi da socoteală de argintul acesta Stăpânului în ziua judecăţii, când vor fi chemaţi să dea socoteală cei ce-au primit talanţii, când va veni Hristos să ceară zarafilor argintul cu dobândă. Trebuia să dai argintul Meu la zarafi, spune Hristos, şi Eu venind l-aş fi cerut cu dobândă! Cât e de mare şi de nespusă bunătatea Stăpânului! Pe oameni îi opreşte să ia dobândă, iar El cere dobândă!
– Pentru ce?
– Pentru că dobânda pe care o iau oamenii e plină de osândă ÅŸi vrednică de vină, pe când dobânda cerută de Hristos este de laudă ÅŸi vrednică de cinste. Dobânda aceea care se ia de la banii daÅ£i cu împrumut păgubeÅŸte ÅŸi pe cel ce-o dă, ÅŸi pe cel ce-o primeÅŸte; pierde ÅŸi sufletul celui ce-o primeÅŸte, ÅŸi striveÅŸte cu sărăcia ÅŸi pe cel ce o dă. Ce poate fi mai groaznic decât să neguţătoreÅŸti sărăcia altuia, decât să faci comerÅ£ cu nenorocirile fraÅ£ilor tăi? Ce poate fi mai groaznic decât să iei masca bunătăţii, ÅŸi sub ea să-Å£i arăţi toată neomenia, să întinzi mână de ajutor, ÅŸi cu ea să împingi în prăpastie pe cel ce are nevoie să fie ajutat? Ce faci, omule? N-a venit la uÅŸa ta săracul ca să-i măreÅŸti sărăcia, ci ca să-1 scapi de sărăcie! Faci la fel cu cei ce preferă otrăvurile; aceia fac de nesimÅ£it răutatea lor, amestecând otrava cu mâncarea; tu, acoperind prăpădul dobânzii cu masca bunătăţii, nu-i laÅŸi să simtă vătămarea pe cei ce au să bea otrava cea ucigătoare. De aceea, prilej bun este să spunem despre cei ce dau bani cu dobândă ÅŸi despre cei ce se împrumută, cuvintele spuse despre păcat.
– Dar ce s-a spus despre păcat?
– Până la o vreme, spune Scriptura, îndulceÅŸte gâtlejul; dar mai târziu o vei afla mai amară ca fierea ÅŸi mai ascuÅ£ită decât sabia cea cu două tăiÅŸuri. AÅŸa se întâmplă ÅŸi cu cei ce se împrumută. Când nevoiaÅŸul primeÅŸte banii, simte o uÅŸurare mică ÅŸi trecătoare; dar mai târziu, cu creÅŸterea dobânzilor, când povara ajunge mai mare decât puterile lui, vede că dulceaÅ£a aceea, care-i ungea gâtlejul, e mai amară ca fierea, mai tăioasă decât sabia cu două tăiÅŸuri; ÅŸi se vede silit să părăsească dintr-o dată toată moÅŸtenirea părintească.
2. Dar să mutăm cuvântul de la cele materiale la cele spirituale. Trebuia să dai argintul Meu la zarafi! , spune Hristos ; vă numeşte pe voi, care auziţi cuvintele acestea, zarafii care au primit argintul acela.
– Dar pentru ce Dumnezeu ne-a numit zarafi?
– Pentru ca să vă înveÅ£e pe toÅ£i să arătaÅ£i aceeaÅŸi râvnă pentru cercetarea spuselor mele, câtă râvnă arată bancherii pentru cercetarea monezilor pe care le primesc. După cum zarafii aruncă monezile false, calpe, ÅŸi le primesc numai pe cele bune, după cum ei fac deosebire între moneda falsă ÅŸi moneda bună, tot aÅŸa fă ÅŸi tu! Nu primi orice cuvânt! Aruncă de la tine cuvântul fals ÅŸi stricător, dar Å£ine-1 minte pe cel sănătos ÅŸi mântuitor! Ai ÅŸi tu, ai ÅŸi tu cântar ÅŸi balanţă, făcute nu din aramă ÅŸi fier, ci din curăţenie ÅŸi credinţă! Cu ele încearcă orice cuvânt! De aceea a spus: “FiÅ£i zarafi încercaÅ£i!â€, nu ca să staÅ£i în piaţă ÅŸi să număraÅ£i arginÅ£ii, ci ca să puneÅ£i la probă cuvintele cu toată luarea-aminte. De aceea ÅŸi apostolul Pavel zice: ÃŽncercaÅ£i-le pe toate, dar păstraÅ£i numai ce e bun! V-a numit zarafi nu numai pentru că trebuie să încercaÅ£i totul, ci ÅŸi pentru că trebuie să daÅ£i altora ceea ce aÅ£i primit. Căci zarafii n-ar avea niciun câştig de pe urma negoÅ£ului lor dacă ÅŸi-ar închide prăvălia după ce primesc banii ÅŸi n-ar mai da ÅŸi altora bani. Tot aÅŸa ar fi ÅŸi cu cei care ascultă predica. Dacă primeÅŸti învăţătura predicii, o Å£ii în tine ÅŸi n-o dai altora, toată osteneala ta se pierde. De aceea vedem în prăvăliile zarafilor toată ziua un du-te vino. Asta să se întâmple ÅŸi cu spusele predicii. Că ÅŸi la zarafi vedem că unii depun bani, alÅ£ii iau îndată ÅŸi pleacă. Åži acest lucru se petrece toată ziua. Åži astfel zarafii, cu toate că nu lucrează cu banii lor, totuÅŸi îşi agonisesc averi mari cu bani străini, pentru că-i întrebuinÅ£ează cum trebuie. AÅŸa fă ÅŸi tu! Cuvintele acestea ale predicii nu-s ale tale, ci ale Duhului; dar dacă te foloseÅŸti bine de ele, îţi vei strânge multă avere duhovnicească; de aceea Dumnezeu v-a numit zarafi.
– Dar pentru ce Dumnezeu a numit argint cuvântul?
– Pentru că după cum monedele de argint au întipărit pe ele desăvârÅŸit chipul împăratului – că dacă acest chip nu-i desăvârÅŸit, atunci moneda nu-i de argint curat, ci se numeÅŸte falsă -, tot aÅŸa ÅŸi învăţătura credinÅ£ei trebuie să aibă desăvârÅŸit chipul cuvântului. ÃŽn afară de asta, argintul întreÅ£ine toată viaÅ£a noastră; argintul este temeiul nevoinÅ£elor toate; de cumpărăm sau vindem, o facem cu argintul. Asta se întâmplă ÅŸi prin cuvântul de învăţătură; argintul acesta duhovnicesc este temeiul ÅŸi rădăcina tuturor nevoinÅ£elor duhovniceÅŸti. Astfel, dacă voim să cumpărăm ceva de la Dumnezeu, ÃŽi dăm lui Dumnezeu mai întâi cuvântul rugăciunii, ÅŸi aÅŸa primim ceea ce noi cerem. Dacă vedem pe un frate că nu se îngrijeÅŸte de sufletul lui, că e pe cale să se piardă, îi câştigăm mântuirea ÅŸi-i cumpărăm viaÅ£a dându-i cuvânt de învăţătură. De aceea trebuie să păstrăm cu multă grijă toate cuvintele de învăţătură ÅŸi să le Å£inem minte bine, ca să le dăm ÅŸi altora. Că ni se va cere ÅŸi dobânda arginÅ£ilor acestora. Să fim dar cu luare-aminte atunci când îi primim, ca să putem împărÅ£i ÅŸi altora arginÅ£ii! Are fiecare, dacă vrea, putere să înveÅ£e. Nu poÅ£i îndrepta o biserică întreagă? Dar poÅ£i să-Å£i sfătuieÅŸti soÅ£ia! Nu poÅ£i vorbi înaintea unei mulÅ£imi atât de mari? Dar îl poÅ£i înÅ£elepÅ£i pe fiul tău! Nu poÅ£i îndrepta prin cuvânt de învăţătură un popor ca acesta? Dar o poÅ£i face mai bună pe sluga ta! Nu-i peste puterile tale acest cerc de ucenici! Nu-i peste priceperea ta măsura învăţăturii! Mai uÅŸor chiar decât mine îi poÅ£i îndrepta pe toÅ£i aceÅŸtia! Eu mă întâlnesc cu voi o dată-n săptămână sau de două ori adesea. Tu însă îi ai pe ucenici necontenit în casă, lângă tine, soÅ£ia, copiii, slugile, ÅŸi-i poÅ£i îndrepta ÅŸi seara, ÅŸi la masă, ziua întreagă. Åži pentru altă pricină voi îi puteÅ£i mai lesne vindeca. Eu, vorbind unei mulÅ£imi aÅŸa de mari, nu cunosc patimile ce necăjesc sufletele, de aceea sunt silit să dau toate leacurile în fiecare predică; voi însă nu sunteÅ£i siliÅ£i să faceÅ£i asta; ci puteÅ£i culege mai mult rod cu mai puÅ£ină osteneală. CunoaÅŸteÅ£i bine cusururile celor din casă; de asta îi ÅŸi puteÅ£i mai repede vindeca.
3. Să purtăm dar grijă, iubiţilor, de casnicii noştri! Osândă mare foarte, pedeapsă nespusă aşteaptă pe cei ce nu se îngrijesc de casnicii lor. Dacă cineva nu poartă grijă de ai săi, spune Pavel, acela s-a lepădat de credinţă şi este mai rău decât un necredincios! Vezi cum loveşte Pavel pe cei ce nu poartă grijă de ai lor? Şi pe bună dreptate! Cum va purta grijă de străini, se întreabă el, dacă nu poartă grijă de ai săi? Ştiu că adesea v-am dat sfatul acesta, dar nu voi conteni să-1 dau, deşi nu răspund eu de trândăvia altora. Că spune Hristos: Tu trebuia să dai argintul Meu la zarafi! Mai mult n-a cerut. Dar cu toate că n-am nicio răspundere, cu toate că în privinţa asta sunt scăpat de pedeapsă, totuşi, ca şi cum m-ar aştepta osânda şi pedeapsa, aşa mă tem şi tremur pentru mântuirea voastră! Nimeni să nu asculte cuvintele cele duhovniceşti cu nepăsare şi fără luare-aminte! Nu fac fără rost şi fără scop introducerea aceasta lungă, ci ca să păstraţi mai bine ce am să vă semăn, nu ca să mă aplaudaţi şi să lăudaţi în zadar şi fără de folos, şi apoi să plecaţi acasă. Nu urmăresc laudele voastre, ci mă îngrijesc de mântuirea voastră. Cei care joacă pe scenă, primesc de la mulţime ca răsplată laudă pentru jocul lor. Eu nu vă vorbesc pentru a mă lăuda, ci ca să primesc pentru asta răsplată de la Stăpânul. De aceea, des de tot vă rog să coborâţi în adâncul minţii voastre spusele mele. După cum pomii care au rădăcinile înfipte adânc în pământ rămân neclintiţi în faţa atacurilor vânturilor, tot aşa şi gândurile care stau în adâncul sufletului, nu sunt smulse cu uşurinţă de atacul nevoinţelor şi grijilor. Spune-mi, iubite, ai suferi să-ţi laşi copilul să moară când 1-ai vedea topit de foame? N-ai îndura oare orice ca să-1 scapi de foame? Dacă nu treci cu nepăsare pe lângă fiul tău care piere de foamea de pâine, cum suferi să-1 treci cu vederea când piere de foamea dumnezeieştii învăţături? Mai meriţi să te numeşti tată? Şi doar foamea aceasta e mai cumplită ca cealaltă, că aduce o moarte mai groaznică. De aceea şi mai mare trebuie să vă fie purtarea de grijă. Creşteţi copiii voştri, spune Pavel, întru învăţătura şi certarea Domnului! Asta-i cea mai bună grijă a părinţilor, asta-i adevărata purtare de grijă a celor care i-au născut. Aşa îi cunosc pe părinţi! După grija mare ce-o au pentru copii în cele duhovniceşti.
Dar am vorbit destul în introducere. Trebuie neapărat acum să vă plătesc ÅŸi datoria. Am făcut această lungă ÅŸi întinsă introducere tocmai pentru ca să primiÅ£i cu toată paza ce am să vă dau. Care este dar obligaÅ£ia cu care vă rămăsesem dator la plecare? Sau poate aÅ£i uitat ÅŸi asta? Trebuie deci să v-o amintesc: mai întâi despre cartea din care v-am ÅŸi plătit mai înainte datoria; am să vă spun ÅŸi cât am plătit, ca să vedem ce-a mai rămas de plată. Cât vă plătisem dar mai înainte? Vă spusesem atunci cine a scris cartea Faptelor, cine e tatăl acestei scrieri. Dar, mai bine spus, nu tatăl, ci slujitorul. Că nu el a născut cele spuse, ci a slujit acelora. Am vorbit ÅŸi despre titlul cărÅ£ii ÅŸi am arătat ce vrea să-nsemne cuvântul “Fapteâ€; am vorbit apoi ÅŸi despre numele de “apostolâ€. Acuma trebuie să vă spun pentru ce părinÅ£ii noÅŸtri au legiuit să se citească această carte a Faptelor în vremea Rusaliilor. Poate vă amintiÅ£i că vă făgăduisem atunci să vă spun ÅŸi acest lucru. Nu fără rost, nici în zadar au Å£inut părinÅ£ii vremea aceasta, ci au făcut-o cu o înÅ£eleaptă pricină; nu ca să supună libertatea noastră silniciei vremurilor, ci pentru ca, pogorându-se la sărăcia celor mai slabi în credinţă, să-i urce la bogăţia cunoÅŸtinÅ£ei. Că părinÅ£ii au Å£inut vremile pentru că se străduiau să se pogoare la cei mai slabi în credinţă, nu pentru că se supuneau silniciei Å£inerii legii, o spune Pavel. Ascultă ce spune: Å¢ineÅ£i zile ÅŸi luni ÅŸi vremi ÅŸi ani? Mă tem să nu mă fi ostenit în zadar la voi!
– Dar tu nu Å£ii zilele ÅŸi vremile ÅŸi anii?, aÅŸ putea fi întrebat. Ce înseamnă asta?
– Dar te întreb, ce-ai să mai spui dacă-1 vom vedea pe cel care ne opreÅŸte să Å£inem zilele, lunile, vremile ÅŸi anii, că le Å£ine? Nu-i aÅŸa că-mi vei spune că se contrazice, că se luptă cu el însuÅŸi? Dar să nu fie asta! El, prin Å£inerea vremilor, se coboară la cei care Å£ineau vremile, voind să piardă această slăbiciune a lor. AÅŸa fac ÅŸi doctorii. Gustă ei mai întâi din mâncărurile date bolnavilor, nu pentru că au nevoie să mănânce, ci pentru că se străduiesc să le vindece boala. AÅŸa a făcut ÅŸi Pavel. Fără să aibă nevoie de Å£inerea vremilor, a Å£inut vremile, ca să-i scape de slăbiciunea tinerii pe cei ce le Å£ineau.
– Dar când a Å£inut vremile Pavel?
– FiÅ£i, vă rog, cu luare-aminte! A doua zi am ajuns la Milet. Căci Pavel hotărâse  să treacă de Efes, ca să nu i se întâmple să întârzie în Asia. Pentru că el se grăbea, dacă ar putea, să fie în Ierusalim de ziua Cincizecimii . Ai văzut că Å£inea ziua Cincizecimii cel ce spunea: Să nu Å£ineÅ£i zilele, lunile ÅŸi vremile ?
4. Pavel nu respecta numai ziua, ci şi locul. Nu se grăbea numai să fie de Rusalii, ci să şi serbeze Rusaliile în Ierusalim.
“Pentru ce faci asta, fericite Pavel? S-a terminat cu cele din Ierusalim! Prin hotărârea lui Dumnezeu au rămas pustii Sfintele Sfintelor! VieÅ£uirea după lege a încetat. Tu strigai gala-tenilor zicând: Cei ce aÅŸteptaÅ£i să vă îndreptaÅ£i prin lege, aÅ£i căzut din har . Pentru ce ne întorci iarăşi în robia legii?â€
Da, nu-i neînsemnată întrebarea ce o punem. Nu-i puţin lucru să ştim dacă nu cumva se contrazice Pavel! Că Pavel nu ţine numai zilele, ci păzeşte şi alte porunci din lege, el, care striga galatenilor: Iată, eu, Pavel, vă spun că, dacă vă veţi tăia împrejur, Hristos la nimic nu vă va folosi! Vedem însă că Pavel acesta, care spusese că dacă vă veţi tăia împrejur, Hristos la nimic nu vă va folosi, el a tăiat împrejur pe Timotei. Găsind Pavel în Listra pe un tânăr, spun Faptele Apostolilor, fiul unei femei iudee credincioase, dar al unui tată elin, 1-a tăiat împrejur . Nu voia să-1 trimită dascăl, netăiat împrejur.
– Ce faci, fericite Pavele? DesfiinÅ£ezi prin cuvânt tăierea împrejur ÅŸi o întăreÅŸti iarăşi cu fapta?
– Nu o întăresc, răspunde Pavel, ci o desfiinÅ£ez cu fapta!
Timotei era fiul unei femei iudee credincioase şi al unui tată elin, dintr-un neam netăiat împrejur. Pentru că Pavel avea să-1 trimită învăţător la iudei, n-a voit să-1 trimită netăiat împrejur, ca să nu-i închidă iudeii uşile cuvântului chiar de la început. Deci, ca să croiască drum desfiinţării tăierii împrejur şi ca să deschidă cale învăţăturii lui Timotei, Pavel 1-a tăiat împrejur, tocmai ca să desfiinţeze tăierea împrejur. De aceea spune Pavel: M-am făcut iudeilor ca un iudeu ; n-a grăit aşa ca să se facă iudeu, ci ca să-i convingă să nu mai fie iudei pe cei ce rămăseseră iudei. De aceea 1-a tăiat împrejur şi pe Timotei, ca să desfiinţeze tăierea împrejur. S-a slujit deci de tăierea împrejur împotriva tăierii împrejur. A primit şi Timotei tăierea împrejur, ca să poată fi primit de iudei; iar odată primit, să-i poată desprinde de ţinerea tăierii împrejur.
Ai văzut pentru ce Pavel a ţinut şi Cincizecimea, şi tăierea împrejur? Vreţi să vă mai arăt că a ţinut şi alte porunci din lege? Fiţi cu luare-aminte!
S-a suit o dată la Ierusalim; apostolii, când 1-au văzut, i-au spus: Vezi, frate Pavele, câte mii de iudei au crezut? ToÅ£i aceÅŸtia au auzit despre tine că înveÅ£i lepădarea de lege. Ce dar? …Fă ce-Å£i spunem noi! Sunt la noi patru bărbaÅ£i care au asupra lor o făgăduinţă. Ia-i pe aceÅŸtia ÅŸi curăţeÅŸte-te împreună cu ei, rade-Å£i capul împreună cu ei, ca să se încredinÅ£eze din fapte că nu este nimic din cele ce-au auzit despre tine, că tu însuÅ£i umbli după legea lui Moise! AÅ£i văzut ce pogorământ minunat? Å¢ine vremile, ca să desfiinÅ£eze Å£inerea vremilor! Taie pe Timotei împrejur, ca să pună capăt tăierii împrejur. Aduce jertfă, ca să surpe Å£inerea aducerii de jertfe. Că acesta-i era scopul pentru care făcea aÅŸa, ascultă-1 că o spune: Făcutu-m-am pentru cei de sub lege ca unul supus legii, ca să câştig pe cei de sub lege, şi deÅŸi sunt liber faţă de toÅ£i, tuturor m-am făcut rob . Făcea aceasta Pavel, imitând pe Stăpânul său. După cum Stăpânul, fiind în chipul lui Dumnezeu, n-a socotit o ÅŸtirbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci S-a deÅŸertat pe Sine, chip de rob luând , ÅŸi fiind liber a ajuns rob, tot aÅŸa ÅŸi Pavel, deÅŸi era liber faţă de toÅ£i, tuturor s-a făcut rob, ca să-i câştige pe toÅ£i. Stăpânul S-a făcut rob luând firea noastră, ca să-i facă liberi pe robi; a plecat cerurile ÅŸi S-a pogorât , ca să-i ridice la cer pe cei ce stăteau jos. A plecat cerurile. N-a spus: “A părăsit cerurile ÅŸi S-a pogorâtâ€, ci: a plecat, pentru ca să-Å£i facă mai uÅŸoară urcarea la ceruri. Pe Stăpânul L-a imitat ÅŸi Pavel după puterea lui. De aceea ÅŸi zicea: FiÅ£i următori ai mei, precum sunt ÅŸi eu al lui Hristos!
- Dar cum ai ajuns tu, o, fericite Pavel, următor al lui Hristos?
– Cum? Am ajuns pentru că nu caut folosul meu, ci folosul celor mulÅ£i, ca să se mântuiască! Pentru că liber fiind faţă de toÅ£i, tuturor m-am făcut rob!
Nu-i ceva mai bun ca această robie! Ea e pricina libertăţii altora! Pescar duhovnicesc era Pavel. Vă voi face pe voi pescari de oameni! , spusese Hristos – de aceea le ÅŸi făcea pe acestea. Că ÅŸi pescarii, nu trag undiÅ£a îndată ce văd că peÅŸtele atinge cârligul, ci îngăduie ÅŸi urmăresc undiÅ£a o bucată de vreme, aÅŸteptând să se înfigă bine cârligul, ÅŸi aÅŸa, să scoată peÅŸtele nestingherit afară. AÅŸa făceau ÅŸi apostolii atunci. Aruncau undiÅ£a învăţăturii cuvântului în sufletul iudeilor; ei o apucau ÅŸi o Å£ineau; păzeau tăierea împrejur, sărbătorile, vremile, jertfele, se tundeau ÅŸi făceau ÅŸi altele asemenea; apostolii îi urmăreau pretutindeni, dar nu-i trăgeau. “De vrei să te tai împrejur, spunea Pavel, nu te opresc, ci te urmez; de vrei să jertfeÅŸti, jertfesc ÅŸi eu; de vrei să mă tund eu, care m-am lepădat de vieÅ£uirea după lege, mă plec ÅŸi fac ce-mi ceri; de-mi ceri să Å£in ÅŸi Cincizecimea, nici la asta nu mă împotrivesc! Oriunde te-ai duce, te urmăresc; îngădui, aÅŸteptând să Å£i se înfigă bine undiÅ£a cuvântului, ca să pot desprinde bine de tot neamul vostru de legea ÅŸi vieÅ£uirea veche. De aceea am ÅŸi venit de la Efes la Ierusalim!†Ai văzut cât a urmărit Pavel peÅŸtii în pescuirea aceasta, plecându-se cuvântului? Ai văzut că Å£inerea vremilor, pogorământul tăierii împrejur ÅŸi participarea la jertfe nu s-au făcut ca să se întoarcă apostolii la vechea vieÅ£uire iudaică, ci pentru ca să-i întoarcă ei la adevăr pe cei ce erau alipiÅ£i de umbre? Cel care ÅŸade sus nu va putea nicicând ridica pe cel ce zace jos, dacă rămâne mereu sus! Trebuie să se pogoare la acela, ÅŸi aÅŸa îl ridică. De aceea s-au pogorât apostolii din înălÅ£imea vieÅ£uirii evanghelice! S-au pogorât ca să ridice pe iudei de la josnicia vieÅ£uirii legii, la înălÅ£imea lor.
5. Din cele spuse, s-a văzut că şi ţinerea vremilor şi toate celelalte s-au făcut cu rost şi cu folos. Să vedem acum pentru ce se citeşte în vremea Cincizecimii cartea Faptelor Apostolilor. Că de aceea am vorbit despre toate acestea, pentru ca atunci când vedeţi că se ţin vremile, să nu socotiţi că apostolii s-au întors la legea iudaică. Dar fiţi, rogu-vă, cu luare-aminte. Nu sunt de mică însemnătate cele ce-am să spun. În ziua crucii, citim cele scrise despre cruce; iarăşi, în sâmbăta cea mare, citim că Domnul nostru a fost vândut, că a fost răstignit, că a murit cu trupul, că S-a îngropat. Atunci, pentru ce Faptele Apostolilor nu le citim după Cincizecime, când s-au întâmplat şi s-au început? Ştiu că mulţi nu cunosc asta. De aceea trebuia să adeveresc acest lucru din cartea Faptelor, ca să aflaţi că nu cele cincizeci de zile sunt începutul Faptelor Apostolilor, ci timpul de după cele cincizeci de zile. De aceea e dreaptă întrebarea: „Pentru ce s-a legiuit ca în ziua crucii şi a patimilor să citim cele despre cruce, şi pentru ce nu citim Faptele Apostolilor în zilele în care s-au săvârşit, ci mai înainte de timpul săvârşirii lor?†Da, apostolii n-au făcut minuni îndată după învierea lui Hristos; ci Hristos a petrecut cu ei pe pământ patruzeci de zile. Vă voi spune altă dată pentru care pricină
a petrecut Hristos cu ei pe pământ patruzeci de zile. Deocamdată să îndreptăm cuvântul spre întrebarea noastră; să arăt că Hristos nu S-a înălţat la cer îndată după înviere, ci a petrecut patruzeci de zile pe pământ cu ucenicii Lui; şi nu numai că a stat pe pământ, ci a fost împreună cu ei, a stat la masă cu ei, a vorbit cu ei, iar după patruzeci de zile S-a înălţat la Tatăl în ceruri; şi apostolii, nici atunci, după înălţare, n-au făcut minuni, ci au mai trecut alte zece zile; şi când s-a împlinit Cincizecimea, li s-a trimis Duhul Cel Sfânt, şi atunci, primind limbi de foc, au început să facă minuni. De toate acestea ne încredinţează, iubiţilor, Scripturile. Ele ne spun, de pildă, că Hristos a petrecut împreună cu apostolii patruzeci de zile, că după cincizeci de zile S-a pogorât Duhul Cel Sfânt, că atunci au primit limbile de foc şi că atunci au început minunile lor.
– Cine ne spune toate astea?
– Ucenicul lui Pavel, cinstitul ÅŸi marele Luca! ÃŽn cuvântul începător grăieÅŸte aÅŸa: Cuvântul cel dintâi l-am făcut, o, Teofile, despre toate cele ce a început Iisus a face ÅŸi a învăţa, până în ziua în care S-a înălÅ£at, poruncind prin Duhul Sfânt apostolilor pe care i-a ales, cărora S-a ÅŸi înfăţiÅŸat pe Sine viu după patima Sa, cu multe semne doveditoare, arătându-li-Se timp de patruzeci de zile ÅŸi grăind despre împărăţia lui Dumnezeu. Åži petrecând cu ei, le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim . Vezi că Domnul a fost pe pământ după înviere patruzeci de zile, că a vorbit despre împărăţia lui Dumnezeu ÅŸi că a petrecut împreună cu apostolii? Vezi că a stat la masă cu ei? Åži le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aÅŸtepte făgăduinÅ£a Tatălui, pe care aÅ£i auzit-o de la Mine, le-a spus El. Că Ioan a botezat cu apă, iar voi veÅ£i fi botezaÅ£i cu Duhul Sfânt, nu mult după aceste zile . Acestea le-a spus Mântuitorul în cele patruzeci de zile. Iar ei, adunându-se, L-au întrebat pe El zicând: “Doamne, în acest timp ai să aÅŸezi împărăţia lui Israel?†Iar El a zis către ei: „Nu este al vostru a ÅŸti anii sau vremile pe care Tatăl le-a pus în a Sa stăpânire. Ci veÅ£i lua putere, venind Sfântul Duh peste voi, ÅŸi-Mi veÅ£i fi martori în Ierusalim ÅŸi în toată Iudeea ÅŸi Samaria, până la marginea pământuluiâ€. Si acestea zicând, pe când ei priveau, S-a înălÅ£at ÅŸi nor L-a luat pe El de la ochii lor . AÅ£i văzut dovada deplină că Hristos a fost patruzeci de zile pe pământ ÅŸi că apostolii nu făceau minuni? Cum aveau să facă minuni, când încă nu aveau Sfântul ÅŸi de viaţă făcătorul Duh? AÅ£i văzut că după patruzeci de zile Iisus S-a înălÅ£at la cer? AÅ£i văzut iarăşi că după zece zile apostolii au început să facă minuni? Că Duhul Cel Sfânt S-a pogorât peste ei când s-au împlinit cele cincizeci de zile. ÃŽntrebarea este deci aceasta: Pentru ce se citesc Faptele Apostolilor în timpul Cincizecimii? Că ar fi trebuit să se citească această carte în vremea Cincizecimii numai dacă apostolii ar fi început să facă minuni în vremea asta, adică după învierea lui Hristos. AÅŸa precum citim cele despre cruce în ziua crucii, la fel, cele despre înviere, în ziua învierii, ÅŸi iarăşi, în ziua fiecărei sărbători citim cele întâmplate în fiecare sărbătoare, tot aÅŸa ar fi trebuit să se citească ÅŸi minunile apostolilor în zilele în care s-au săvârÅŸit minunile.
6. AscultaÅ£i acum cu luare-aminte întreaga pricină pentru care nu le citim atunci, ci îndată după cruce ÅŸi după înviere. După cruce vestim îndată învierea lui Hristos, iar dovada învierii sunt minunile apostolilor; ÅŸi cartea aceasta a Faptelor Apostolilor este o ÅŸcoală în care învăţăm despre minunile apostolilor. PărinÅ£ii dar au legiuit să se citească îndată după cruce ÅŸi după învierea cea de viaţă purtătoare cartea aceea care ne dă cea mai mare încredinÅ£are de învierea Stăpânului. De aceea, iubiÅ£ilor, citim îndată după cruce ÅŸi după înviere despre minunile apostolilor, ca să avem dovada învierii vădită ÅŸi neîndoielnică. Nu L-ai văzut cu ochii pe Hristos înviat, dar ÃŽl vezi cu ochii credinÅ£ei înviat! Nu L-ai văzut cu privirile acestea pe El înviat, dar ÃŽl vezi înviat prin minunile apostolilor. Arătarea minunilor te duce la privirea prin credinţă a lui Hristos înviat. De aceea, cu mult mai mare ÅŸi mai puternică dovadă despre învierea Lui au fost minunile făcute în numele Lui decât arătarea Lui înviat. Vrei să vezi că minunile ne încredinÅ£ează mai mult de învierea Lui decât dacă S-ar fi arătat tuturora? AscultaÅ£i cu luare-aminte! MulÅ£i se întreabă ÅŸi spun: “Pentru ce după înviere nu S-a arătat îndată iudeilor?†Întrebarea aceasta însă e de prisos ÅŸi zadarnică! Dacă avea să-i atragă prin asta la credinţă, apoi Hristos S-ar fi arătat după înviere tuturora. Dar Lazăr e dovada că nu i-ar fi atras dacă li S-ar fi arătat după înviere. L-a înviat pe Lazăr cel mort de patru zile; Lazăr mirosea, putrezise, era legat cu feÅŸe, ÅŸi l-a făcut să iasă din mormânt în văzul tuturora; cu toate acestea, nu numai că nu i-a atras la credinţă, ci chiar i-a ÅŸi supărat. Da, au venit ÅŸi au voit chiar să-L omoare pentru asta . Dacă a înviat pe altul, ÅŸi nu au crezut, oare nu s-ar fi pornit iarăşi cu furie împotriva Lui dacă li S-ar fi arătat după înviere? NegreÅŸit, iudeii nu I-ar fi putut face nimic. TotuÅŸi prin încercarea aceea a lor ÅŸi-ar fi arătat toată necredinÅ£a. Pentru aceea Hristos S-a ascuns, voind să-i scutească de o furie zadarnică; i-ar fi făcut încă ÅŸi mai vinovaÅ£i de pedeapsă dacă li S-ar fi arătat după înviere. De aceea, pentru ca să-i cruÅ£e, S-a ascuns de ochii lor, dar S-a arătat prin minunile apostolilor. Să auzi pe Petru spunând: ÃŽn numele lui Iisus Hristos Nazarineanul, scoală-te ÅŸi umblă! , nu era mai puÅ£in decât să-L vezi pe El înviat. Minunea aceasta e cea mai mare dovadă a învierii; atrage mai uÅŸor la credinţă decât învierea însăşi. Că minunile săvârÅŸite în numele Lui au putut convinge pe oameni mai mult decât vederea lui Hristos înviat, se vede de aici: Hristos a înviat ÅŸi S-a arătat ucenicilor Săi; cu toate acestea, s-a găsit un necredincios ÅŸi între aceia: Toma cel numit Geamănul; a avut nevoie să-ÅŸi pună mâinile în semnul cuielor; a avut nevoie să vadă coasta Lui . Dacă ucenicul acela, care a stat cu El trei ani, care a stat la masă cu Stăpânul, care a văzut semne ÅŸi minuni mari, care a auzit cuvintele Stăpânului ÅŸi L-a văzut înviat, dacă el nu a crezut mai înainte, până ce n-a văzut semnele cuielor ÅŸi rănile suliÅ£ei, te întreb: cum avea să creadă lumea dacă-L vedea pe El înviat? Cine ar putea spune asta? Dar vă voi da ÅŸi o altă dovadă în afară de aceasta, că minunile au mai multă putere de convingere decât arătarea Lui înviat. Când a auzit tot poporul spunând ologului: ÃŽn numele lui Iisus Hristos, scoală-te ÅŸi umblă!, au crezut în Hristos trei mii, chiar cinci mii de bărbaÅ£i, pe când ucenicul n-a crezut, cu toate că L-a văzut înviat. Vezi că minunea asta te face să crezi mai uÅŸor în înviere? De vederea lui Hristos înviat s-a îndoit chiar ucenicul Lui, pe când la vederea minunii vindecării ologului au crezut chiar duÅŸmanii Lui. AÅŸa că dovada minunii e mai puternică decât dovada arătării. I-a atras mai mult pe iudei ÅŸi i-a convins de învierea lui Hristos. Dar pentru ce vorbesc eu de Toma? Nici chiar ceilalÅ£i ucenici n-au crezut de la întâia vedere! Ascultă cu luare-aminte! TotuÅŸi, iubite, să nu-i osândeÅŸti pe ucenici! Dacă Hristos nu i-a osândit, nu-i osândi nici tu! Ucenicii au văzut un lucru nou ÅŸi nemaiauzit: L-au văzut înviat din morÅ£i pe Cel întâi-născut. Minuni aÅŸa de mari obiÅŸnuiesc la început să înspăimânte; numai cu timpul se statornicesc în sufletele credincioÅŸilor. AÅŸa s-a întâmplat ÅŸi cu ucenicii atunci. După ce Hristos a înviat din morÅ£i, le-a spus: „Pace vouă!†Iar ei, înspăimântându-se ÅŸi înfricoşându-se, li se părea că văd duh. Åži le-a zis Iisus: “Pentru ce sunteÅ£i tulburaÅ£i? După aceea le-a arătat mâinile ÅŸi picioarele . Åži încă necrezând ei de bucurie ÅŸi minunându-se, El le-a zis: “AveÅ£i ceva de mâncare aici? Voia să-i încredinÅ£eze prin asta de învierea Lui, ca ÅŸi cum le-ar fi spus: “Nu te convinge coasta, nici rănile? Să te convingă atunci masa!â€
7. Åži ca să vezi bine că de aceea a spus: AveÅ£i ceva de mâncare aici?, ca să nu socotească ucenicii că este o nălucă, un duh, o vedenie, ci înviere adevărată ÅŸi reală, ascultă că ÅŸi Petru se slujeÅŸte tot de această dovadă ca să adeverească învierea. După ce a spus: Pe Acesta Dumnezeu L-a înviat a treia zi ÅŸi I-a dat să Se facă arătat …nouă, martorilor celor mai dinainte rânduiÅ£i , a dat ÅŸi dovada învierii, zicând: care am mâncat ÅŸi am băut împreună cu El, după ce a înviat din morÅ£i . De asta ÅŸi în altă parte Hristos, după ce a înviat pe cea moartă, ca să adeverească învierea, a spus: DaÅ£i-i să mănânce! Când dar auzi că a stat cu ei patruzeci de zile, arătându-li-Se lor ÅŸi petrecând cu ei, cunoaÅŸte pricina mesei! N-a mâncat pentru că avea nevoie de mâncare, ci pentru că voia să îndrepte slăbiciunea ucenicilor. De aici se vede că cea mai mare dovadă a învierii erau minunile ÅŸi semnele apostolilor. De aceea ÅŸi spune El: Amin, amin zic vouă: cel ce crede în Mine, va face ÅŸi el lucrurile pe care le fac Eu; ÅŸi mai mari decât acestea va face! Era nevoie de semne ÅŸi mai mari, pentru că între timp fusese crucea, care smintise pe mulÅ£i. Dacă Hristos, după ce S-a săvârÅŸit, ar fi rămas mort ÅŸi în mormânt ÅŸi n-ar fi înviat, după cum spun iudeii, nici nu S-ar fi înălÅ£at la ceruri, nu numai că n-ar fi trebuit să se facă minuni mai mari după răstignirea Lui, dar ar fi trebuit să se stingă ÅŸi cele săvârÅŸite mai înainte. UitaÅ£i-vă cu luare-aminte la ceea ce am să spun. Spusele mele sunt o dovadă neîndoielnică a învierii, de asta le ÅŸi spun iarăşi.
Înainte de răstignire, Hristos a făcut minuni: a înviat morţi, a curăţit leproşi, a alungat demoni. Apoi a fost răstignit şi, după cum spun nelegiuiţii iudei, n-a înviat din morţi. Ce le vom spune? Îi vom întreba aşa: Dacă n-a înviat, cum atunci s-au făcut după răstignirea Lui minuni mai mari în numele Lui? Niciun om mort n-a făcut după moartea lui minuni mai mari; aici însă vedem că după moartea Lui s-au făcut minuni mai mari şi prin natura lor, şi prin felul lor. Minunile săvârşite de apostoli au fost mai mari prin natura lor: niciodată umbra lui Hristos n-a înviat morţi, pe când umbrele apostolilor au făcut multe minuni . Şi prin felul lor minunile au fost mai mari: înainte de răstignire făcea minuni poruncind El Însuşi; după înviere însă, robii Lui, slujindu-se de cinstitul şi sfântul Lui nume, făceau minuni mai mari şi mai strălucite, aşa că puterea Lui strălucea mai tare şi mai slăvit. Într-adevăr, era cu mult mai mare lucru să facă minuni un altul folosindu-se de numele lui Hristos decât să facă El prin porunca Sa. Ai văzut, preaiubite, că şi prin natura lor, şi prin felul lor au fost mai mari minunile apostolilor după învierea lui Hristos? Deci este neîndoielnică dovada învierii. Spun din nou ce spusesem mai înainte: dacă Hristos ar fi murit şi n-ar fi înviat, ar fi trebuit să se fi terminat şi minunile, şi să se fi stins; dar aşa, nu numai că nu s-au stins după moartea Lui, ci au fost şi mai mari, şi mai slăvite. Dacă Hristos n-ar fi înviat, n-ar fi făcut alţii minuni ca acelea în numele Lui. Dar aceeaşi putere făcea minuni şi înainte de răstignire, şi după răstignire. Înainte, Hristos Însuşi; mai pe urmă, prin ucenicii Săi. Şi s-au făcut după răstignire minuni mai mari şi mai strălucite, ca să fie mai vădită, şi mai plină de slavă dovada învierii.
– Dar de unde ÅŸtim că după răstignirea lui Hristos s-au făcut minuni?, m-ar putea întreba un necredincios.
- De unde ştim, îl voi întreba şi eu, că Hristos a fost răstignit?
– Din dumnezeieÅŸtile Scripturi, îmi va răspunde.
– Că s-au făcut atunci minuni ÅŸi că a fost răstignit Hristos, aceasta o ÅŸtim din Sfintele Scripturi. Deci Scripturile ne vorbesc ÅŸi despre minunile de dinainte de răstignire ÅŸi despre cele de după răstignire. Iar dacă protivnicul îmi va spune că apostolii n-au făcut minuni, atunci îi voi grăi aÅŸa: Aceasta arată ÅŸi mai mult puterea ÅŸi harul lui Dumnezeu, că apostolii au atras la credinÅ£a în Dumnezeu fără minuni atâta lume. Aceasta-i cea mai mare minune, cel mai mare semn: că niÅŸte oameni săraci, niÅŸte sărmani, niÅŸte oameni de dispreÅ£uit, niÅŸte neînvăţaÅ£i, niÅŸte oameni de rând ÅŸi de nimica, doisprezece la număr, au atras la ei, fără minuni, atâtea oraÅŸe, ÅŸi neamuri, ÅŸi popoare, ÅŸi împăraÅ£i, ÅŸi tirani, ÅŸi filosofi ÅŸi retori, într-un cuvânt, întreg pământul! Vrei să vezi ÅŸi acum făcându-se minuni? ÃŽÅ£i voi arăta minuni ÅŸi mai mari decât cele dinainte! ÃŽÅ£i voi arăta nu un mort înviat, nu un orb căruia i s-a redat vederea, ci tot pământul slobozit de întunericul rătăcirii! ÃŽÅ£i voi arăta nu un lepros curăţit, ci atâtea neamuri care au scăpat de lepra păcatului ÅŸi s-au curăţit prin baia naÅŸterii din nou. Pentru ce dar, omule, când vezi că lumea toată se schimbă dintr-o dată, pentru ce mai cauÅ£i minuni mai mari decât acestea?
8. Vrei să vezi cum a făcut Hristos ca lumea să-şi recapete vederea? Mai înainte oamenii nu socoteau că lemnul şi piatra sunt piatră şi lemn, ci numeau dumnezei aceste lucruri neînsufleţite! Într-atât erau de orbiţi! Dar acum au văzut ce este lemnul, ce este piatra. Acuma ştiu că este Dumnezeu, că numai prin credinţă se poate vedea firea aceea nemuritoare şi fericită.
Vrei să-ţi mai dau şi altă dovadă a învierii lui Hristos? Sufletul ucenicilor! După înviere, sufletul lor a fost mai mare, mai curajos.
Este recunoscut în toată lumea că de abia dacă-ţi mai aminteşti după moartea lui de un om cu care ai avut, pe când trăia, legături de prietenie; dar pe un om cu care n-ai avut legături în timpul vieţii lui şi pe care 1-ai părăsit când trăia, pe acela îl uiţi de tot. De aceea, niciun om care şi-a lăsat şi şi-a părăsit prietenul sau dascălul, pe când trăia acesta, n-are să-1 preţuiască nici după moartea lui, mai ales când vede că dragostea şi râvna ce-i arată îi aduc primejdii nenumărate Dar iată că lucrul acesta, care nu se întâmplă cu niciun om, s-a întâmplat cu Hristos şi cu apostolii. Pe când Hristos trăia, apostolii s-au lepădat de El şi L-au părăsit; iar când a fost prins, L-au lăsat şi au fugit. Dar după ocările acelea nenumărate şi după răstignire, atât de mult L-au preţuit, că şi-au dat şi viaţa pentru mărturisirea Lui şi a credinţei în El. Dacă Hristos a murit şi nu a înviat, cum se face că apostolii, care au fugit pe când trăia din pricina primejdiei care-i ameninţa, înfruntau după moartea Lui, pentru El, primejdii nenumărate? Ceilalţi apostoli au fugit toţi; Petru însă s-a lepădat chiar de trei ori cu jurământ. Şi iată că Petru, cel care s-a lepădat de El de trei ori cu jurământ, care s-a temut de o slujnică netrebnică, el, după ce Hristos a murit, voind să ne convingă prin fapte chiar că L-a văzut pe Hristos înviat, atât de mult s-a schimbat, că n-a mai ţinut seama nici de un popor întreg, a sărit în mijlocul mulţimii de iudei şi a spus că Cel răstignit şi îngropat a înviat din morţi a treia zi şi S-a înălţat la ceruri. Nu i-a mai fost teamă de nimic. De unde i-a venit curajul? De unde din altă parte decât din încredinţarea învierii lui Hristos? Pentru că L-a văzut şi a vorbit cu El, pentru că L-a auzit vorbind despre cele viitoare, pentru aceea, ca şi cum ar înfrunta primejdii pentru un om viu, aşa s-a aruncat în toate primejdiile. Asta pentru că dobândise mai multă putere şi mai mult curaj să moară pentru El şi să fie răstignit pe cruce cu capul în jos. Când vezi deci că se fac minuni mai mari, că ucenicii care-L părăsiseră mai înainte au mai multă dragoste pentru El, au mai multă îndrăznire, când vezi că lucrurile se schimbă şi ajung pretutindeni mai strălucite, că toate sporesc spre o stare strălucită şi plină de îndrăznire, află din aceste lucruri că viaţa lui Hristos nu s-a terminat cu moartea, ci a urmat învierea, află că Cel răstignit trăieşte şi rămâne veşnic Dumnezeu neschimbat. Dacă n-ar fi înviat şi n-ar trăi, ucenicii n-ar fi făcut mai târziu minuni mai mari decât cele dinainte de răstignire. Înainte de răstignire, L-au părăsit şi ucenicii. Acum însă, aleargă la El lumea întreagă; nu numai Petru, ci şi alţii, mii şi mii şi cu mult mai mulţi, după Petru, oameni care nu L-au văzut şi-au dat viaţa pentru EI, li s-au tăiat capetele, au suferit nenumărate chinuri, ca să plece din lumea aceasta având întreagă şi desăvârşită mărturisirea Lui. Cum s-a făcut, o, iudeule, că Cel mort, Care a rămas în mormânt, după cum spui tu, a arătat atâta tărie şi putere în cei de după apostoli, încât i-a convins să I se închine numai Lui şi să voiască mai bine să sufere şi să îndure orice decât să piardă credinţa în El?!
Iată, toate dau dovadă puternică de învierea lui Hristos: minunile din vremea apostolilor, minunile cele de acum; dragostea celor de atunci, dragostea celor de acum; primejdiile prin care au trecut cei credincioşi. Vrei să vezi că şi duşmanii se tem de tăria şi puterea lui Hristos, că sunt cuprinşi de teamă cu mult mai mult după răstignire? Ascultă cu luare-aminte şi asta: Văzând iudeii îndrăznirea lui Petru şi a lui Ioan, spune Scriptura, şi ştiind că sunt oameni fără carte şi simpli, se mirau . Şi erau cuprinşi de nelinişte nu pentru că (aceştia) erau neînvăţaţi, ci pentru că îi biruiau pe toţi înţelepţii, cu toate că erau neînvăţaţi, şi văzând cu ei pe omul care fusese tămăduit, n-aveau de zis nimic împotrivă , cu toate că mai înainte de răstignire se împotriveau când vedeau minunile.
– Dar acum, pentru ce nu s-au împotrivit?
– Puterea nevăzută a Celui răstignit le-a legat limba. El le-a închis gura lor; El le-a potolit îndrăznirea; de asta stăteau fără să aibă ceva de spus împotrivă. Iar când vorbesc, uită-te cum îşi mărturisesc spaima. VreÅ£i, le spun ei, să aduceÅ£i asupra noastră sângele Omului Acestuia? Dar pentru ce te temi de sângele Lui, dacă-i simplu om? Câţi profeÅ£i n-ai ucis, câţi drepÅ£i n-ai înjunghiat, o, iudeule, ÅŸi de sângele niciunuia nu te-ai temut! Pentru ce te temi acum? Da, cu adevărat. Cel răstignit a zguduit conÅŸtiinÅ£a lor; nemaiputându-ÅŸi ascunde teama pe care o aveau, ÅŸi-au mărturisit, fără voia lor, înaintea duÅŸmanilor lor slăbiciunea. Când L-au răstignit, strigau zicând: Sângele Lui asupra noastră ÅŸi asupra copiilor noÅŸtri! Atâta dispreÅ£uiau sângele Lui! După răstignire, văzând că străluceÅŸte puterea Lui, se tem, sunt neliniÅŸtiÅ£i ÅŸi spun: VreÅ£i să aduceÅ£i asupra noastră sângele Omului Acestuia? Dacă Hristos a fost un înÅŸelător, un potrivnic al lui Dumnezeu, după cum spuneÅ£i, iudei nelegiuiÅ£i, pentru ce vă temeÅ£i de sângele Lui? Dacă ar fi fost aÅŸa cum spuneÅ£i voi, ar trebui, dimpotrivă, să vă împăunaÅ£i că L-aÅ£i ucis! Dar pentru că n-a fost aÅŸa, iată că tremuraÅ£i!
9. Ai văzut că peste tot duşmanii lui Hristos sunt neliniştiţi şi se tem? Le-ai văzut neliniştea? Află acum şi bunătatea Celui răstignit! Iudeii spuneau: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri! ; Hristos însă n-a făcut aşa, ci Îl roagă pe Tatăl zicând: Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac! Dacă ar fi fost sângele Lui asupra lor şi asupra copiilor lor, n-ar fi ajuns dintre copiii lor apostoli. N-ar fi crezut trei mii , nici cinci mii . Uită-te că iudeii au fost cruzi şi nemiloşi cu copiii lor, n-au vrut să ştie de glasul sângelui! Dumnezeu însă a fost mai bun decât toţi taţii, mai iubitor decât toate mamele! Da, a fost sângele Lui peste ei şi peste copiii lor; dar nu peste toţi copiii, ci numai peste aceia care au urmat necredinţei şi fărădelegii părinteşti; au fost vinovaţi de păcatul săvârşit nu cei care au fost fiii lor după succesiunea naturală, ci după nebunia voinţei. Vezi însă şi din altă parte bunătatea şi iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Dumnezeu n-a adus îndată asupra lor osânda şi pedeapsa, ci a lăsat să treacă patruzeci de ani şi mai bine de la răstignire. Mântuitorul a fost răstignit în timpul lui Tiberiu; Ierusalimul a fost cucerit în timpul lui Vespasian şi Tit.
– Dar pentru ce a lăsat să treacă atâta vreme?
– A vrut să le dea timp de pocăinţă, ca să se dezbare de păcate, să îndepărteze de la ei nelegiuirile. Dar pentru că au rămas tot nevindecaÅ£i, cu tot răgazul ce li s-a dat, a adus în sfârÅŸit asupra lor osânda ÅŸi pedeapsa: le-a dărâmat oraÅŸul, i-a scos din el ÅŸi i-a împrăştiat pe toată faÅ£a pământului. Åži asta a făcut-o tot din pricina iubirii Lui de oameni. I-a împrăştiat, ca să vadă că în toată lumea oamenii se închină lui Hristos Cel răstignit de ei; pentru ca, văzându-L slăvit de toÅ£i ÅŸi cunoscându-I puterea, să-ÅŸi cunoască grozava lor necredinţă; ÅŸi cunoscându-L, să se reîntoarcă la adevăr. Ducerea în robie le-a fost învăţătură, iar pedeapsa, sfătuire. Dacă ar fi rămas în pământul Iudeii, n-ar fi cunoscut adevărul spus de prooroci: Cere de la Mine, ÅŸi-Å¢i voi da neamurile moÅŸtenirea Ta, ÅŸi stăpânirea Ta, marginile pământului! Trebuia dar să-i ducă până la marginile pământului, ca să vadă cu ochii lor că Hristos stăpâneÅŸte ÅŸi marginile pământului. Iarăşi, un alt prooroc spune: Åži I se vor închina Lui fiecare din locul său . Trebuia dar ca ei să fie împrăştiaÅ£i în toate locurile de pe pământ, ca să vadă cu ochii lor că fiecare I se închină Lui din locul său. Åži iarăşi, altul a spus: Se va umple pământul de cunoÅŸtinÅ£a slavei Domnului, ca apa multă a mării îl va acoperi . Trebuia dar să se împrăştie iudeii în tot pământul, ca să vadă pământul plin de cunoÅŸtinÅ£a slavei Domnului ÅŸi să vadă mările, adică aceste Biserici duhovniceÅŸti, mustind de cinstirea lui Dumnezeu. De aceea i-a împrăştiat Dumnezeu pretutindeni pe pământ. Dacă ei ar fi rămas în Iudeea, n-ar fi ÅŸtiut acestea. Dumnezeu voieÅŸte ca iudeii să vadă cu ochii lor ÅŸi adevărul profeÅ£iilor, ÅŸi puterea Lui; pentru ca să fie povăţuiÅ£i de acestea la adevăr, dacă vin la simţăminte mai bune, iar dacă stăruie în necredinÅ£a lor, să nu aibă niciun cuvânt de apărare în înfricoÅŸata zi a judecăţii. De aceea i-a împrăştiat în toată lumea, ca să câştigăm ceva ÅŸi noi din aceasta; văzând adică proorociile acelea despre împrăştierea lor, despre cucerirea Ierusalimului, despre care aminteÅŸte ÅŸi Daniel când vorbeÅŸte despre urâciunea pustiirii , iar Maleahi spune: Că ÅŸi vouă vi se vor închide uÅŸile , despre care au grăit mai dinainte David, Isaia ÅŸi alÅ£i mulÅ£i prooroci; deci, pentru ca văzându-i aÅŸa de pedepsiÅ£i pe cei care s-au purtat cu nerecunoÅŸtinÅ£a faţă de Stăpân, văzându-i că ÅŸi-au pierdut libertatea patriei, toate legiuirile lor ÅŸi tradiÅ£iile părinteÅŸti, să cunoaÅŸtem puterea lui Dumnezeu, Care a spus acestea mai dinainte ÅŸi le-a ÅŸi săvârÅŸit; pentru că duÅŸmanii, prin bunătăţile date nouă, să vadă puterea Lui, iar noi, prin pedepsele date lor, să cunoaÅŸtem bunătatea ÅŸi puterea Lui nespusă ÅŸi să nu încetăm a-L slăvi, ca să dobândim bunătăţile cele veÅŸnice ÅŸi nespuse, cu harul ÅŸi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, cu Care Tatălui, împreună cu Sfântul ÅŸi de viaţă Făcătorul Duh, cinste ÅŸi putere, acum ÅŸi pururea ÅŸi în vecii vecilor! Amin.