din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Despre dragostea lui Dumnezeu]
„Pavel, rob al lui Iisus Hristos, chemat de El apostol, rânduit pentru vestirea Evangheliei lui Dumnezeu, pe care a făgăduit-o mai înainte, prin proorocii Săi, în Sfintele Scripturi†(Romani 1,1-2).
Moise, deşi a scris cele cinci cărţi de la începutul Vechiului Testament, nicăieri nu şi-a trecut numele, şi nici cei care au scris cele petrecute după el. De asemenea, nici Matei, Ioan, Marcu şi Luca nu şi-au trecut numele lor, pe când fericitul Pavel, în toate epistolele lui, îşi pune numele la început. De ce a făcut el aceasta? Fiindcă aceia scriau celor de faţă, şi deci era de prisos să-şi pună numele lor în scrieri, pe când Pavel trimitea scrierile lui, sub formă de epistole, în locuri îndepărtate, şi de aceea era necesar să-şi pună numele. Dacă acest lucru însă nu îl face şi în epistola către evrei, motivaţia există în înţelepciunea lui. Fiindcă evreii aveau o mare reţinere feţă de el, şi, pentru ca nu cumva, auzindu-i numele, să-şi astupe urechile chiar de la început, s-a gândit să le câştige atenţia ascunzându-şi numele de ei. Dacă însă unii prooroci şi Solomon şi-au pus numele lor în scrieri, aceasta o las pe seama voastră să cercetaţi şi să o explicaţi, şi anume de ce unii şi-au trecut numele în scrierile lor, iar alţii nu. Căci nu trebuie a afla totul numai de la mine, ci e bine ca şi voi să vă osteniţi şi să cercetaţi, ca nu cumva să deveniţi leneşi.
„Pavel, rob al lui Iisus Hristosâ€. De ce i-a schimbat Dumnezeu numele ÅŸi din Saul l-a numit Pavel? Aceasta s-a întâmplat pentru a nu fi cu nimic mai prejos decât Apostolii ÅŸi ca să primească ÅŸi el ceea ce corifeul Apostolilor avea în chip aparte, ca astfel să poată deveni asemenea lor. Åži se numeÅŸte pe sine rob al lui Hristos, ÅŸi nu în mod simplu, pentru că pot fi multe feluri de robie. AÅŸa, de pildă, un fel este cel arătat de psalmist, care zice: „Toate sunt slujitoare Å¢ie†(Psalmi 118, 91); un alt fel este cel de care zice profetul:
„Nabucodonosor, sluga Meaâ€(Ieremia 25, 9), căci lucrul este robul Celui care l-a creat; un alt fel este cel exprimat de Apostol, ca rezultând din credinţă: „MulÅ£umim însă lui Dumnezeu, că (deÅŸi) eraÅ£i robi ai păcatului, v-aÅ£i supus din toată inima dreptarului învăţăturii căreia aÅ£i fost încredinÅ£aÅ£i. Åži izbăvindu-vă de păcat, v-aÅ£i făcut robi ai dreptăţiiâ€(Romani 6, 17-18); un altul este cel provenit din purtare, ca atunci când zice: „Moise, sluga mea, a murit†(Iosua 1, 2), pentru că deÅŸi toÅ£i iudeii erau robii (slugile) Lui, totuÅŸi Moise, prin viaÅ£a lui strălucită, îi covârÅŸise pe toÅ£i.
Deci, Pavel fiind slugă după toate felurile acestei slujbe, în loc de înalte demnităţi se numeÅŸte „rob a lui Iisus Hristosâ€. Åži numele cele sfinte ale iconomiei dumnezeieÅŸti le pune înainte, ridicându-se de jos la cele de sus. Numele de Iisus l-a adus îngerul din ceruri, când S-a născut Mântuitorul, iar Hristos se numeÅŸte de la crisqh~nai (a fi uns), ceea ce aparÅ£ine de asemenea trupului.„Dar cu ce untdelemn a fost uns?â€, ai putea întreba. Nu a fost uns cu untdelemn, ci a fost uns în Duhul Sfânt, căci Scriptura obiÅŸnuieÅŸte a-i numi unÅŸi pe aceÅŸtia. Ceea ce premerge ungerii este Duhul Sfânt, ÅŸi pe El îl primeÅŸte ÅŸi untdelemnul. Dar unde numeÅŸte oare Scriptura unÅŸi pe cei neunÅŸi cu untdelemn? „Nu vă atingeÅ£i de unÅŸii Mei ÅŸi nu vicleniÅ£i împotriva profeÅ£ilor Meiâ€(Psalmi 104, 15), fiindcă pe atunci nu era instituită ungerea cu untdelemn pentru toÅ£i, ci numai pentru preoÅ£i, regi ÅŸi profeÅ£i.
„Chemat de El Apostolâ€. ÃŽn orice loc el se intitulează „chematâ€, arătând prin aceasta marea lui recunoÅŸtinţă, ÅŸi că nu datorită propriei căutări a găsit, ci fiind chemat, s-a apropiat ÅŸi s-a supus. De altfel, el ÅŸi pe credincioÅŸi îi numeÅŸte „chemaÅ£i sfinÅ£iâ€. Dar aceÅŸtia au fost chemaÅ£i numai până ce au devenit credincioÅŸi, pe când lui, după ce a crezut, i s-a încredinÅ£at apostolia, lucru ce este încărcat de multe bunătăţi ÅŸi mai presus de toate darurile. Åži oare ce trebuie spus mai mult, decât că ceea ce a făcut Hristos venind în lume, aceasta s-a încredinÅ£at Apostolilor după ce S-a înălÅ£at la ceruri? Ceea ce ÅŸi Pavel proclamă, zicând: „Noi suntem soli ai lui Hristos, ca ÅŸi cum ÃŽnsuÅŸi Dumnezeu s-ar ruga prin noi†(II Corinteni 5, 20), adică înălţând prin aceasta demnitatea Apostolilor în ochii credincioÅŸilor, le pune pe Dumnezeu ÃŽnsuÅŸi ca rugător, în locul lui Hristos.
„Rânduit pentru vestirea Evangheliei lui Dumnezeuâ€. După cum într-o casă fiecare este rânduit spre diferite ocupaÅ£ii, la fel ÅŸi în Biserică serviciile sunt distribuite diferit. Mie mi se pare că nu doar de o simplă rânduială vorbeÅŸte el aici, ci face aluzie la faptul că el încă de la început a fost hărăzit de sus spre apostolie, lucru pe care ÅŸi Ieremia îl spune despre hotărârea lui Dumnezeu în privinÅ£a sa: „Înainte de a te fi zămislit în pântece, te-am cunoscut, ÅŸi înainte de a ieÅŸi din pântece, te-am sfinÅ£it ÅŸi te-am rânduit prooroc pentru popoareâ€Â                    (Ieremia 1, 5). Fiindcă el scria către o cetate îngâmfată ÅŸi plină de mândrie, de aceea arată, oriunde ÅŸi prin orice mijloc, că hirotonia lui ca Apostol este de la Dumnezeu, căci El l-a chemat ÅŸi tot El l-a rânduit. Face deci aceasta pentru ca epistola de faţă să fie bine primită ÅŸi demnă de credinţă.
„Pentru vestirea Evangheliei lui Dumnezeuâ€, zice. AÅŸadar nu numai Matei este evanghelist, ÅŸi nici numai Marcu, după cum ÅŸi Apostol nu este numai el, ci ÅŸi aceia, deÅŸi excepÅ£ional se zice de unii că au făcut aceea, iar el aceasta. El numeÅŸte Evanghelia a sa, nu numai pentru bunurile săvârÅŸite, ci ÅŸi pentru cele viitoare, însă cum de spune că el vesteÅŸte Evanghelia „lui Dumnezeuâ€, când Tatăl era cunoscut ÅŸi mai înainte de Evanghelii? Dar deÅŸi era cunoscut doar iudeilor, cu toate acestea nici ei nu-L cunoÅŸteau după cum trebuie, fiindcă îşi închipuiau multe lucruri nedemne despre El, fapt pe care îl spune ÅŸi Hristos: „Dar vine ceasul ÅŸi acum este, când adevăraÅ£ii închinători se vor închina în duh ÅŸi în adevăr†şi că „Tatăl astfel de închinători îşi doreÅŸte†(Ioan 4, 23). După aceea, deci, Tatăl S-a descoperit lumii întregi împreună cu Fiul, ceea ce Hristos, cu voce puternică, spunea: „ …Ca să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, ÅŸi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis†(Ioan 17, 3). O numeÅŸte Evanghelia lui Dumnezeu, ca astfel din capul locului să deÅŸtepte pe ascultători. El n-a venit ca să vestească ceva trist, cum a fost cazul proorocilor, ce vesteau abaterile ÅŸi pedepsele, ci a venit să vestească Evanghelia, adică vestea cea bună, ÅŸi încă Evanghelia lui Dumnezeu, care făgăduieÅŸte credincioÅŸilor vistierii nesfârÅŸite de bunătăţi statornice ÅŸi neschimbătoare.
„Pe care a făgăduit-o mai înainte, prin proorocii Săi, în Sfintele Scripturiâ€(1, 2), ÅŸi anume că „Domnul va da cuvântul celor ce vestesc cu putere multăâ€(Psalmi 67,12); ÅŸi iarăşi: „Cât de frumoase sunt pe munÅ£i picioarele trimisului care vesteÅŸte pacea, a solului de veste bună, care dă de ÅŸtire mântuirea, …â€(Isaia 52,7).
Ai văzut cât de lămurit se arată în Vechiul Testament numele ÅŸi modul Evangheliei? „Noi nu o vestim numai prin vorbeâ€, zice, „ci ÅŸi prin fapteâ€. Evanghelia nu este lucru omenesc, ci dumnezeiesc, negrăit ÅŸi mai presus de fire. Åži fiindcă îi acuzau, pe cei ce predicau această Evanghelie, de inovaÅ£ie, atunci Apostolul arată că Evanghelia este mai veche decât scrierile filosofilor elini, ÅŸi că este descrisă mai înainte de profeÅ£i. Dacă însă nu a fost dată de la început, cauza a fost că nu ar fi voit să o primească. Cei ce voiau însă aceasta, ca de exemplu Avraam, pentru care zice: „Avraam, părintele vostru, a fost bucuros să vadă ziua Mea ÅŸi a văzut-o ÅŸi s-a bucuratâ€(I oan 8, 56), ar fi primit-o cu plăcere. Dar cum de se spune în alt loc: „Adevărat grăiesc vouă că mulÅ£i prooroci ÅŸi drepÅ£i au dorit să vadă cele ce priviÅ£i voi, ÅŸi n-au văzut, ÅŸi să audă cele ce auziÅ£i voi, ÅŸi n-au auzitâ€(Matei 13,17)? Adică n-au văzut trupul Lui, ÅŸi n-au auzit de minunile Lui săvârÅŸite faţă de toÅ£i, după cum văd ÅŸi aud ei acum. Tu însă gândeÅŸte-te cu câte sute de ani înainte s-au prevăzut ÅŸi profeÅ£it acestea! Când Dumnezeu voieÅŸte să pregătească anumite lucruri mari, pe acestea le grăieÅŸte cu mult timp mai înainte, pregătind auzul pentru primirea lor atunci când se vor împlini.
„În Sfintele Scripturiâ€, zice, căci profeÅ£ii nu se opreau numai la a le spune din gură, ci ÅŸi scriau ceea ce grăiau; iar nu numai că scriau, dar le ÅŸi imprimau aÅŸa zicând în tipuri, ca de exemplu istoria lui Avraam când a ridicat pe altar pe fiul său Isaac, ca să-l jertfească; sau istoria lui Moise cu ÅŸarpele de aramă ridicat în pustie; sau cea cu ridicarea mâinilor când au biruit pe Amalec; sau cea cu Mielul pascal adus spre jertfă – ÅŸi altele asemenea.
„Despre Fiul Său, Cel născut din sămânÅ£a lui David, după trupâ€(1, 3).
Dar ce faci, Pavele? După ce ne-ai înălÅ£at sufletul, după ce ai făcut ca noi să ne închipuim lucruri mari ÅŸi minunate, după ce ne-ai spus de Evanghelie, ÅŸi încă de Evanghelia lui Dumnezeu, după ce ne-ai adus de faţă pe profeÅ£i ÅŸi ne-ai arătat cum toÅ£i au prevestit cele viitoare cu mulÅ£i ani mai înainte, apoi cum de te cobori iarăşi la David? VorbeÅŸti poate de un om simplu, spune-mi, căruia îi dai de tată pe fiul lui Iesei? Åži cum să fie acestea demne de cele vorbite până acum? „Sunt foarte demneâ€, zice el, „căci nu ni se vorbeÅŸte de un om simplu. De aceea tocmai am adăugat «după trup», dând a înÅ£elege că naÅŸterea Lui cea după duh este a lui Dumnezeu Tatălâ€.
Dar de ce oare a început Apostolul de aici şi nu de la cele mai înalte? Pentru că şi Matei a început de aici, şi Luca, şi Marcu; pentru că Cel ce urma a-l elibera pe om şi a-l duce la cer era necesar de a-l duce de jos în sus. Astfel a fost orânduit, şi astfel s-a făcut. Mai întâi L-au văzut ca om pe pământ, şi atunci au priceput că El este Dumnezeu. Pe calea pe care Şi-a aşternut învăţătura Sa dumnezeiască, pe aceasta păşeşte, iată, şi ucenicul Său.
Aşadar, el vorbeşte mai întâi de naşterea cea după trup, nu pentru că aceasta ar fi fost întâi, ci pentru a ridica mintea ascultătorilor de la aceasta la cealaltă.
„Care a fost rânduit Fiu al lui Dumnezeu întru putere, după Duhul sfinţeniei, prin învierea Lui din morţi, Iisus Hristos, Domnul nostru†(1, 4).
Acest pasaj a devenit greu de desluşit din pricina vorbelor încâlcite, pe care se cade mai întâi a le descurca.
Deci, despre ce se vorbeÅŸte aici? „Noi predicămâ€, zice, „pe cel născut din sămânÅ£a lui Davidâ€. Aceasta se poate vedea; însă de unde se poate deduce că Acesta Care S-a întrupat din sămânÅ£a lui David este ÃŽnsuÅŸi Fiul lui Dumnezeu? Mai întâi de la proorocii din Sfintele Scripturi, ceea ce reprezintă o dovadă nu puÅ£in însemnată. Apoi din modul naÅŸterii Lui, ceea ce însuÅŸi Apostolul a arătat: „Din sămânÅ£a lui David după trupâ€, căci el a dezlegat legea firii. ÃŽn al treilea rând, de la minunile pe care le-a săvârÅŸit, dând dovadă de o mare putere, căci aceasta înseamnă expresia „întru putereâ€. ÃŽn al patrulea rând, de la Duhul pe care-L dă celor ce credeau în El, ÅŸi prin Care pe toÅ£i îi făcea sfinÅ£i, pentru care ÅŸi Apostolul zice: „după Duhul sfinÅ£eniei – însă asemenea daruri numai lui Dumnezeu ÃŽi sunt cu putinţă a acorda. ÃŽn al cincilea rând, de la învierea Lui, căci El este primul ÅŸi singurul Care S-a ridicat pe Sine din morÅ£i, ceea ce ÃŽnsuÅŸi a spus, că acesta este un semn îndeajuns să închidă gurile celor necuviincioÅŸi: „StricaÅ£i acest Templu, ÅŸi în trei zile îl voi ridica†(Ioan 2, 19); ÅŸi iarăşi: „Când veÅ£i înălÅ£a pe Fiul Omului, atunci veÅ£i cunoaÅŸte că Eu sunt†(Ioan 8, 28); ÅŸi iarăşi: „Neam viclean ÅŸi desfrânat cere semn, dar semn nu i se va da, decât semnul lui Iona proorocul†(Matei 12, 39).
Dar oare ce vrea să zică prin cuvintele: „Care s-a hotărâtâ€. Adică Cel ce S-a arătat, Acela a fost hotărât, a fost mărturisit de toÅ£i ÅŸi de toate: de prooroci, de naÅŸterea Lui cea minunată după trup; de puterea ÅŸi de semnele pe care le făcea; de Duhul prin Care dă sfinÅ£enie tuturor celor credincioÅŸi, de la învierea Lui cea mai presus de fire, prin care a desfiinÅ£at tirania morÅ£ii.
„Prin Care am primit har şi apostolie, spre ascultarea credinţei†(1, 5).
PriveÅŸte sinceritatea lui: el nu voieÅŸte nimic al său, ci toate ale Stăpânului. Åži, cu toate acestea, Duhul Sfânt a dat aceasta, pentru care ÅŸi zicea: „Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteÅ£i să le purtaÅ£i. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul†(Ioan 15, 12-13); ÅŸi iarăşi: „OsebiÅ£i-mi pe Barnaba ÅŸi pe Saul, pentru lucrul la care i-am chematâ€. De asemenea, în Epistola întâi către Corinteni (12, 8-12), zicea: „Că unuia prin Duhul Sfânt cuvânt de înÅ£elepciune, iar altuia, după acelaÅŸi Duh, cuvântul cunoÅŸtinÅ£ei… Åži toate acestea le lucrează unul ÅŸi acelaÅŸi Duh, împărÅ£ind fiecăruia deosebi, după cum voieÅŸteâ€. De asemenea ÅŸi preoÅ£ilor Bisericii din Efes le grăia în Milet: „Drept aceea luaÅ£i aminte de voi înÅŸivă ÅŸi de toată turma, întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcopi†(Faptele Apostolilor 20, 28). Ai văzut cum atribuie pe cele ale Duhului Fiului, ÅŸi pe cele ale Fiului Duhului?
„Har ÅŸi apostolieâ€, zice: adică „nu prin meritele noastre am ajuns Apostoli, nici n-am luat demnitatea aceasta trudindu-ne ÅŸi obosindu-ne, ci am luat chiar de la Dumnezeu, ÅŸi prin urmare meritele noastre sunt ale harului de susâ€.
„Spre ascultarea credinÅ£eiâ€, adică: nu Apostolii erau cei ce aveau merite, ci darul care lucra prin ei ÅŸi-i predispunea la aceasta. Treaba lor era ca să umble prin lumea întreagă ÅŸi să predice, însă cel ce-i convingea pe ascultători ÅŸi-i făcea să creadă era harul lui Dumnezeu, care lucra prin ei, precum zice ÅŸi Luca: „A deschis inima lor†(Faptele Apostolilor 16, 14); ÅŸi iarăşi: „Cărora s-a dat a asculta cuvântul lui Dumnezeuâ€.
„Spre ascultarea credinÅ£eiâ€, zice. VedeÅ£i că el nu a spus „spre cercetarea, spre examinarea sau discutareaâ€, ci spre ascultarea credinÅ£ei, „căci nu am fost trimiÅŸi ca să judecăm ceea ce ni s-a încredinÅ£at, ci ca să le transmitem vouă aÅŸa precum le-am primit. Când stăpânul hotărăşte ceva, cei ce ascultă nu trebuie să cenzureze ÅŸi să cearnă vorbele, ci doar să le primeascăâ€. Åži, într-adevăr, din acest motiv au fost trimiÅŸi Apostolii, ca să spună ceea ce au auzit, iar nu să adauge de la ei ceva, iar noi să ascultăm ÅŸi să credem. Pentru numele Lui, zice; nu vorbeÅŸte despre ceea ce este în fiinţă, ci ca să credem în numele Lui, căci cu credinÅ£a în numele lui Iisus Hristos zice: „Scoală-te ÅŸi umblă†(Faptele Apostolilor 3, 6), de unde se vede că această vindecare minunată, ca ÅŸi toate celelalte, avea nevoie numai de credinÅ£a în numele lui Hristos, ÅŸi nu mai era cu putinţă de a-i mai opune raÅ£ionamente omeneÅŸti.
„Întru care sunteţi şi voi chemaţi ai lui Iisus Hristos†(1, 6).
Dar ce? La toate neamurile, sau mai bine zis la toate popoarele a predicat Pavel? Cum că el a călătorit predicând de la Ierusalim până în Iliria, ÅŸi de acolo până la marginile pământului, se învederează din cele scrise romanilor – ÅŸi dacă nu a umblat prin toate ţările, apoi nu se poate spune că ceea ce spune el este neadevărat, fiindcă el nu vorbeÅŸte numai de el, ci ÅŸi de cei doisprezece Apostoli în general, ca ÅŸi de toÅ£i cei ce au vestit împreună cu ei cuvântul lui Dumnezeu. De altfel, nici n-ar putea cineva să-l acuze de ceea ce spune, dacă ar judeca după buna lui voinţă ÅŸi zelul cel înfocat, prin care, chiar ÅŸi după încetarea lui din viaţă, el nu conteneÅŸte de a predica pretutindeni în lume.
GândeÅŸte-te, deci, cum el înalţă darul acesta ÅŸi cum îl arată cu mult mai presus de cele din legea veche, pentru că toate din legea veche s-au făcut pentru un singur popor, pe când darul acesta a fost purtat peste mări ÅŸi peste toate ţările de pe faÅ£a pământului. Te mai gândeÅŸti apoi cum acest suflet fericit al lui Pavel este scutit de orice linguÅŸire, fiindcă, deÅŸi le vorbea romanilor, care se găseau în fruntea tuturor popoarelor, totuÅŸi el nu le atribuie nimic mai mult decât celorlalte neamuri. Nu pentru că ei stăpâneau ÅŸi împărăţeau peste celelalte popoare îi credea ÅŸi îi considera ca având ceva mai mult din cele spirituale, ci „precum predicăm tuturor popoarelor, aÅŸa ÅŸi vouăâ€, punându-i în acelaÅŸi număr cu sciÅ£ii ÅŸi tracii, fiindcă dacă nu ar fi voit să spună aceasta, era de prisos să zică „întru care ÅŸi voiâ€. Aceasta o face cu scopul vădit de a doborî îngâmfarea lor ÅŸi de a scoate din cugetul lor o asemenea mândrie prostească, învăţându-i să se considere egali faţă de alÅ£ii. Drept care ÅŸi adaugă, zicând: „Întru care sunteÅ£i ÅŸi voi chemaÅ£i ai lui Iisus Hristosâ€, adică „cu care sunteÅ£i ÅŸi voi chemaÅ£iâ€. Åži nu a zis că alÅ£ii sunt chemaÅ£i cu voi, ci „pe voi v-a chemat împreună cu ceilalÅ£iâ€, căci dacă în Iisus Hristos nu este nici rob, nici liber, cu atât mai mult însă nu este nici împărat, nici cetăţean, ci toÅ£i deopotrivă; fiindcă nu voi v-aÅ£i chemat, ÅŸi nici nu v-aÅ£i apropiat de la voi.
„Tuturor celor ce sunteţi în Roma, iubiţi de Dumnezeu, chemaţi sfinţi, har vouă şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Iisus Hristos†(1,7).
PriveÅŸte cum el, necontenit, foloseÅŸte cuvântul „chemaÅ£iâ€, căci zice: „chemat Apostolâ€, „întru care sunteÅ£i ÅŸi voi chemaÅ£iâ€, „tuturor celor ce sunteÅ£i în Roma, chemaÅ£i sfinÅ£i†– iar aceasta nu o face vorbind de prisos, ci voia ca ei să-ÅŸi amintească necontenit de binefacerea lui Dumnezeu. Fiindcă printre cei credincioÅŸi puteau fi ÅŸi dintre consuli, guvernatori, dintre săraci, ca ÅŸi dintre oamenii simpli, de aceea, dând la o parte această inegalitate a demnităţilor, el trimite tuturor aceeaÅŸi salutare, aceeaÅŸi denumire. Dacă în cele spirituale ÅŸi în cele necesare toate sunt comune ÅŸi robilor, ÅŸi celor liberi, ca de pildă dragostea lui Dumnezeu, chemarea, Evanghelia, harul, pacea, sfinÅ£enia ÅŸi toate celelalte, apoi cum să nu fie cea mai de pe urmă nesocotinţă ca pe cei pe care Dumnezeu i-a unit ÅŸi i-a făcut deopotrivă în cele mai mari, tu să încerci să-i desparÅ£i tocmai prin lucrurile pământeÅŸti? De aceea, acest fericit chiar de la început dezrădăcinându-le această boală răuvoitoare, îi conduce spre mama tuturor bunătăţilor, care este umilinÅ£a. Aceasta îi face pe robi a fi buni, aflând că nu vor fi întru nimic vătămaÅ£i din cauza robiei lor, ÅŸi tot aceasta îi face ÅŸi pe stăpâni a fi mai cumpătaÅ£i, învăţându-i că nu vor avea nici un folos din libertatea lor, dacă înaintea ei nu vor premerge cele ale credinÅ£ei. Åži ca să afli că el, adresându-se tuturor, nu face prin aceasta nici o confuzie, ci mai ales o împărÅ£ire excelentă, nu a scris simplu: „tuturor celor din Roma†ci întrebuinÅ£ează o denumire deosebită: „celor iubiÅ£i de Dumnezeuâ€.Aceasta este o împărÅ£ire excelentă, căci arată ÅŸi de unde vine sfinÅ£irea. Åži de unde vine sfinÅ£irea?
De la dragoste, căci spunând: „iubiÅ£ilor lui Dumnezeuâ€, adaugă imediat: „celor sfinÅ£i chemaÅ£iâ€, arătând prin aceasta că de aici ne vine izvorul tuturor bunătăţilor. NumeÅŸte sfinÅ£i pe toÅ£i credincioÅŸii, în general.
„Har vouă ÅŸi paceâ€. O! Ce salutare frumoasă, ÅŸi care poartă cu sine mii de bunătăţi! Aceasta este salutarea pe care Hristos a poruncit Apostolilor a o adresa la început în casele în care vor intra. Åži de aceea ÅŸi Pavel, pretutindeni, aÅŸa îşi începe cuvântarea, de la har ÅŸi pace. Nici Hristos nu a desfiinÅ£at un război mic ÅŸi neînsemnat, ci variat, ÅŸi în multe feluri, ÅŸi de un timp îndelungat, iar aceasta nu a provenit deloc din ostenelile noastre, ci numai prin harul lui. Fiindcă dragostea a hărăzit harul, iar harul a hărăzit pacea, de aceea Apostolul punându-le în ordinea lor în salutarea pe care le-o trimite, doreÅŸte ca acestea să rămână încontinuu printre ei înrădăcinate, ca nu cumva să reînceapă alt război. Pentru aceasta ÅŸi roagă pe dătătorul lor de a le păstra printre ei, neclintite, zicând: „Har vouă ÅŸi pace de la Tatăl nostru ÅŸi de la Domnul Iisus Hristosâ€. Iată că aici particula „de la†este comună Tatălui ÅŸi Fiului, ceea ce este egal cu „de la care†sau „din careâ€. Vai! Cât de mare putere a avut dragostea lui Dumnezeu! Noi, care eram duÅŸmani ÅŸi dispreÅ£uiÅ£i, deodată am devenit sfinÅ£i ÅŸi fii ai Celui Preaînalt! Când noi ÃŽl numim Tată, El ne-a declarat fii, iar când zice fii, ne-a ÅŸi descoperit întreaga vistierie a bunătăţilor!
Deci, iubiţilor, să rămânem în harul lui Dumnezeu, arătând o purtare vrednică de acest har şi ducând necontenit în noi şi între noi pacea şi sfinţenia. Acestea sunt adevăratele demnităţi, pe când toate celelalte sunt trecătoare, momentane, se sfârşesc o dată cu viaţa din lumea aceasta, şi de cele mai multe ori se cumpără cu bani, pentru care nici nu ar putea fi considerate demnităţi, ci mai mult nume seci, având puterea şi tăria lor în îmbrăcămintea hainelor şi în linguşirea celor ce-i înconjoară, însă demnitatea dată de Dumnezeu, acel dar al sfinţeniei şi al înfierii, nu încetează nici după moarte; îi face străluciţi şi aici pe cei ce-l au, şi-i însoţeşte şi dincolo, în viaţa viitoare. Cel ce păstrează în sine darul înfierii şi păzeşte cu străşnicie sfinţenia se va arăta cu mult mai strălucit chiar decât cel ce poartă pe cap coroană şi este îmbrăcat în porfiră împărătească; ba chiar în viaţa prezentă se va bucura de linişte şi veselie sufletească, căci cel ce se hrăneşte cu bune nădejdi nu are motive de tulburare şi e însoţit pretutindeni şi pururea de mulţumirea sufletească. Mulţumirea şi bucuria sufletească nu stau în mărimea întâietăţii, nici în mulţimea banilor, nici în importanţa funcţiei, nici în puterea fizică, nici în luxul mesei, nici în podoaba hainelor şi nici în altele de acest fel, care, toate la un loc, sunt lucruri omeneşti; ci numai în succesele duhovniceşti şi în conştiinţa bună şi curată.
Cel ce are conÅŸtiinÅ£a curată – chiar de ar fi îmbrăcat sărăcăcios, chiar de s-ar lupta cu foamea zilnic – va fi cu siguranţă mai voios decât cei ce se desfată mult, precum ÅŸi cel ce are o conÅŸtiinţă pătată ÅŸi rea, chiar de ar fi înconjurat de toate bogăţiile lumii, totuÅŸi este mai de plâns decât toÅ£i. De aceea Pavel, deÅŸi trăia veÅŸnic în foame ÅŸi lipsuri, deÅŸi era necăjit ÅŸi amărât în fiecare zi, totuÅŸi era vesel ÅŸi se desfată duhovniceÅŸte mai mult decât împăratul de atunci. Ahab fiind rege, ÅŸi bucurându-se de plăcerile vieÅ£ii, ofta ÅŸi era nemulÅ£umit fiindcă săvârÅŸise acel păcat, ÅŸi faÅ£a lui era tristă ÅŸi înainte de păcat, ÅŸi după săvârÅŸirea păcatului.
Deci, dacă vrem să ne bucurăm de adevărata mulÅ£umire, să fugim, mai întâi de toate, de răutate ÅŸi viclenie. Să căutăm să facem fapte bune, fiindcă altfel nu e cu putinţă a ne împărtăşi de aceasta, chiar de am urca până pe tronul împărătesc. De aceea ÅŸi zicea Pavel: „Iar roada duhului este dragostea, bucuria, pacea…†(Galateni 5, 22). Acest fruct să-l creÅŸtem ÅŸi să-l păstrăm noi, pentru ca ÅŸi aici să ne bucurăm de veselia ÅŸi mulÅ£umirea sufletească, ÅŸi, în acelaÅŸi timp, să ne învrednicim de împărăţia viitoare, prin harul ÅŸi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, prin Care ÅŸi cu Care se cuvine slava ÅŸi cinstirea Tatălui ÅŸi Duhului Sfânt, în vecii vecilor. Amin.