din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Despre îndelunga răbdare]
„Căci mânia lui Dumnezeu se descoperă din cer peste toată fărădelegea şi peste toată nedreptatea oamenilor care ţin nedreptatea drept adevăr†(Romani 1, 18).
Priveşte la înţelepciunea lui Pavel, cum într-un anumit fel, mai întâi îi îndeamnă la cele bune, apoi îşi întoarce cuvântul către cele înfricoşătoare. Spunând la început că Evanghelia este sursa mântuirii noastre, a vieţii veşnice, că este puterea lui Dumnezeu spre mântuire, temeiul îndreptării noastre, vorbeşte apoi despre cele ce-i pot înfricoşa pe cei nepăsători. Fiindcă cei mai mulţi dintre oameni nu sunt mişcaţi spre fapte bune prin vestirea celor bune şi plăcute pe cât sunt mişcaţi prin frica de cele ce provoacă durere; ei sunt momiţi astfel din ambele părţi.
Tot în acest fel ÅŸi Dumnezeu, nu numai împărăţia cerurilor a făgăduit-o, ci ÅŸi necazurile iadului. Åži profeÅ£ii, când vorbeau iudeilor, continuu amestecau în spusele lor pe cele bune cu cele rele. ÃŽn acelaÅŸi mod Pavel îşi modela cuvântul, nu într-o formă oarecare, ci aÅŸeza mai întâi pe cele bune, iar mai apoi pe cele rele, arătând că primele sunt după voia lui Dumnezeu, iar celelalte sunt rezultatul păcatului trândăviei. La fel ÅŸi profetul Isaia aÅŸează pe cele bune la început, zicând: „de veÅ£i vrea ÅŸi de Mă veÅ£i asculta, bunătăţile pământului veÅ£i mânca. Iar de nu veÅ£i vrea ÅŸi nu Mă veÅ£i asculta, atunci sabia vă va mânca†(Isaia 1, 19-20). ÃŽn acelaÅŸi mod, aici Pavel îşi modelează cuvântarea, căci pare că zice: „GândeÅŸte-te bine, Hristos a venit aducând iertarea păcatelor, îndreptarea ÅŸi viaÅ£a veÅŸnică, ÅŸi nu oricum, ci prin cruce; ÅŸi ceea ce este cel mai mare ÅŸi mai minunat, nu doar a dăruit aceste lucruri, ci a pătimit pentru ele. Deci dacă veÅ£i batjocori aceste daruri, vă aÅŸteaptă cele înfricoşătoareâ€. Åži priveÅŸte cum îşi înalţă cuvântul: „căci mânia lui Dumnezeu se descoperă din cerâ€.
De unde se poate vedea aceasta? Dacă întrebarea este pusă de un credincios îi vom spune despre cele hotărâte de Hristos, iar dacă este necredincios şi elin, Pavel îl aduce la tăcere prin cuvintele ce urmează despre judecata lui Dumnezeu, aducând dovada incontestabilă chiar din faptele lor. Şi ceea ce este mai minunat, e că Apostolul combate pe cei ce se împotrivesc adevărului, prin faptele lor de zi cu zi, prin care se opun credinţei celei adevărate.
Toate acestea le dezvoltă mai pe larg în pasajele următoare, iar acum e bine să ne ocupăm de pasajul pe care îl avem în faţa ochilor.
„Pentru că se descoperă mânia lui Dumnezeu din cerâ€. Åži într-adevăr, aceasta se întâmplă de multe ori chiar în viaÅ£a de aici, prin boli, foamete ÅŸi războaie; fiecare în parte ÅŸi în comun, cu toÅ£ii sunt pedepsiÅ£i.
Va fi şi în viaţa de dincolo pedeapsă? Aceea va fi încă şi mai mare, şi tot comună, deşi nu pentru aceleaşi fapte. Acum, cele ce pătimim sunt pentru îndreptarea noastră, pe când atunci vor fi pentru pedepsirea noastră, acestea şi Pavel le arată zicând: „Dar, fiind judecaţi de Domnul, suntem pedepsiţi, ca să nu fim osândiţi împreună cu lumea†(I Corinteni 11, 32).
Totuşi, cei mai mulţi oameni socotesc că cele mai multe dintre relele de acum vin din răutatea oamenilor iar nu din mânia lui Dumnezeu. Atunci însă ne va fi aşezată înaintea ochilor pedeapsa lui Dumnezeu, când dreptul Judecător, şezând pe tronul cel înfricoşat, va porunci ca unii să fie aruncaţi în cuptorul cel arzător, alţii în întunericul cel mai din afară şi în pedepsele cele mai cumplite şi mai insuportabile.
Şi oare de ce nu a spus mai lămurit că Fiul lui Dumnezeu va veni înconjurat de milioane de îngeri, şi fiecare om va da seamă pentru faptele sale, ci a zis, doar „să se descopere mânia lui Dumnezeu� Ascultătorii săi erau neofiţi, şi de aceea îi învaţă din cele mărturisite de ei. Şi pe lângă toate acestea, se pare că aici se adresează şi neamurilor, căci cu aceste cuvinte îşi începe cuvântarea către ei, vorbind mai apoi despre judecata lui Hristos.
„Peste toată fărădelegea ÅŸi nedreptatea oamenilor, care Å£in nedreptatea drept adevărâ€. Aici arată că mari ÅŸi nenumărate sunt căile nedreptăţii, pe când calea adevărului este una singură, căci rătăcirea este în multe chipuri ÅŸi feluri, pe când adevărul este unul ÅŸi acelaÅŸi. Vorbind despre credinţă ne spune ÅŸi despre viaţă pe care o numeÅŸte nedreptatea oamenilor, căci de asemenea nedreptatea se manifestă în multe feluri. De pildă nedreptate se petrece cu averea cuiva, când aceasta îi este prejudiciată de către cineva, iar un alt fel de nedreptate este făcută femeilor, când cineva, lăsându-ÅŸi femeia sa, întrerupe ÅŸi căsătoria alteia. Åži Sfântul Apostol Pavel numeÅŸte această neorânduială lăcomie, după cum zice: „Şi nimeni să nu întreacă măsura ÅŸi să nu nedreptăţească pe fratele săuâ€(I Tesaloniceni 4, 6). AlÅ£ii nu nedreptăţesc femeia sau averea cuiva, ci numele bun al său, ceea ce este tot nedreptate, după cum aflăm ÅŸi în Scriptură: „Un nume bun este mai de preÅ£ decât bogăţia†(Pildele lui Solomon 22, 1). DeÅŸi unii spun că Sfântul Apostol vorbeÅŸte aici de doar dogme, pe noi nimic nu ne împiedică să spunem că a vorbit despre amândouă.
Dar ce înseamnă: „care Å£in nedreptatea drept adevărâ€? O aflăm din ceea ce urmează: „Pentru că ceea ce se poate cunoaÅŸte despre Dumnezeu este cunoscut de către ei; fiindcă Dumnezeu le-a arătat lor” (1, 19).
Slava ei au atribuit-o lemnelor şi pietrelor. După cum cel ce are asupra sa bani de la împărat şi i s-a poruncit să îi cheltuiască spre slava împăratului, el îi cheltuieşte cu desfrânatele şi cu înşelătorii, pe care îi fac străluciţi cu banii împăratului, este aspru pedepsit pentru nedreptatea lui.
În acelaşi fel aceştia luând de la Dumnezeu cunoştinţa de El şi de slava Lui, au atribuit-o idolilor, ţinând adevărul întru nedreptate, chiar se închină lor, nedreptăţind cunoştinţa pe care n-au întrebuinţat-o cum trebuie.
Aşadar am lămurit această problemă, îţi este clară sau mai trebuie lămurită? Probabil este necesar a lămuri mai bine. Deci, ce spune el aici? Dumnezeu la început a pus în om cunoştinţa de sine. Însă oamenii această cunoştinţă au atribuit-o lemnelor şi pietrelor, nedreptăţind adevărul, bineînţeles aceasta numai din partea oamenilor, căci adevărul în sine rămâne neschimbat, şi are cu sine slava sa nestrămutată. Şi de unde se văd acestea, Pavele, că a aşezat de la început în ei cunoştinţa?
„Pentru că ceea ce se poate cunoaÅŸte despre Dumnezeu este cunoscut de către ei, fiindcă Dumnezeu le-a arătat lorâ€. Dar aceasta este o ipoteză, nu o dovadă sigură. Tu dovedeÅŸte-mi cunoÅŸtinÅ£a de Dumnezeu care era arătată lor, ÅŸi ei de bunăvoie s-au abătut. AÅŸadar, de unde ÅŸi cum era arătată? Poate o voce de sus le-a grăit? Nicidecum, căci Cel ce putea să-i atragă spre Sine, trimiţând voce de sus, acelaÅŸi lucru l-a făcut punând înaintea noastră făptura întreagă, ca astfel ÅŸi înÅ£eleptul, ÅŸi scitul, ÅŸi cel neÅŸtiutor de carte, ÅŸi barbarul, cunoscând prin privirea la frumuseÅ£ea celor văzute, să-ÅŸi ridice mintea la Dumnezeu. Ce vor zice în acea zi neamurile? Că „noi nu te-am ÅŸtiutâ€. Dar apoi oare nu aÅ£i auzit cerul slobozind vocea în văzul nostru, adică în privire? Nu aÅ£i auzit acea voce, care strigă mai frumos decât orice trâmbiţă, vestindu-ne armonia cea perfectă? Nu cunoaÅŸteÅ£i legile în puterea cărora ziua ÅŸi noaptea se succed continuu ÅŸi rămân nemiÅŸcate? Nu vedeÅ£i ordinea cea perfectă în succesiunea anotimpurilor, ÅŸi care ordine este neschimbată? Nu vedeÅ£i recunoÅŸtinÅ£a mării arătată în valuri? Nu vedeÅ£i că totul în univers rămâne în ordinea stabilită fiecăruia, ÅŸi cum prin frumuseÅ£ea ÅŸi măreÅ£ia lor slăvesc pe Creator? Acestea toate punându-le la un loc, Pavel zice:
„Cele nevăzute ale lui Dumnezeu se văd de la facerea lumii, înţelegându-se din făpturi, adică veşnica Lui putere şi dumnezeire, aşa ca ei să fie fără cuvânt de apărare†(1, 20).
Apoi, arătând cum sunt ei lipsiţi de orice îndreptăţire, zice: „pentru că, cunoscând pe Dumnezeu, nu L-au slăvit ca pe Dumnezeu†(1, 21).
Aici este pe de o parte răutatea lor cea mare, iar pe de altă parte s-au închinat idolilor, pentru care Ieremia îi învinovăţea zicând: „Două rele a făcut poporul Meu: pe Mine, izvorul apei celei vii, M-au părăsit, ÅŸi ÅŸi-au săpat fântâni sparte, care nu pot Å£ine apăâ€(Ieremia 2, 13). Åži aduce de faţă ÅŸi semnul că ei au cunoscut pe Dumnezeu, însă nu au întrebuinÅ£at bine această cunoÅŸtinţă, ci s-au închinat idolilor. De aceea adaugă: „ cunoscând pe Dumnezeu, nu l-au slăvit ca pe Dumnezeuâ€. Arată ÅŸi cauza căderii într-o astfel de greÅŸeală. Åži care e cauza? Că au lăsat toate în voia raÅ£ionamentelor omeneÅŸti. Nu zice totuÅŸi aÅŸa, ci mult mai miÅŸcător: „s-au rătăcit în gândurile lor ÅŸi inima lor cea nesocotită s-a întunecatâ€.
După cum se întâmplă cu cel ce voieÅŸte să păşească într-o noapte fără lună, sau să călătorească pe mare, nu numai că nu ar ajunge la sfârÅŸitul călătoriei, dar chiar s-ar pierde, la fel ÅŸi cu aceia care voind să călătorească pe calea ce duce spre cer, ar arunca de la ei lumina, ÅŸi în locul ei s-ar lăsa în voia raÅ£ionamentelor false, căutând pe cel netrupesc în trupuri, ÅŸi pe cel fără formă în cele cu formă, ÅŸi aceÅŸtia au pătimit cel mai grozav naufragiu. Dar, pe lângă cele afirmate până acum el mai pune ÅŸi o altă cauză a rătăcirii lor, căci afirmă: „zicând că sunt înÅ£elepÅ£i, au ajuns nebuni†(1, 22). Pentru încrederea mare în sine, ÅŸi nevoind a călători pe calea poruncită de Dumnezeu, s-au cufundat în raÅ£ionamentele lor greÅŸite ÅŸi s-au prăbuÅŸit. Apoi descriind, naufragiul lor moral, cât este de grozav ÅŸi lipsit de orice îndreptăţire, adaugă: „şi au schimbat slava lui Dumnezeu Celui nestricăcios cu asemănarea chipului omului celui stricăcios ÅŸi al păsărilor ÅŸi al celor cu patru picioare ÅŸi al tărâtoarelorâ€(1, 23).
Prima învinuire ce li se aduce ar fi faptul că nu L-au cunoscut pe Dumnezeu; a doua, că au avut înaintea lor motive puternice ÅŸi lămurite despre existenÅ£a Lui; a treia, că s-au crezut înÅ£elepÅ£i; iar a patra, că nu numai că nu L-au aflat, ci au coborât respectul pe care s-ar fi cuvenit să I-l arate, dându-l demonilor, pietrelor ÅŸi lemnelor. Åži în Epistola întâi către corinteni nimiceÅŸte trufia lor, însă nu în acelaÅŸi mod ca aici, căci acolo vorbind despre crucea Domnului, le dă lovitură dureroasă, zicând: „pentru că fapta lui Dumnezeu, socotită de către oameni nebunie, este mai înÅ£eleaptă decât înÅ£elepciunea lor†(I Corinteni 1, 25). Iar aici, fără vreo comparaÅ£ie, ia în derâdere înÅ£elepciunea lor, arătând că este nebunie ÅŸi o dovadă simplă de mândrie deÅŸartă. Åži ca să afli că au avut cunoÅŸtinţă despre Dumnezeu, însă în mod perfid au trădat-o, zice: „au schimbatâ€, dar cel ce schimbă ceva, poate da prin aceasta dovadă că este prefăcut, sau mai bine zis că a înlocuit ceva ce avea mai înainte. Voiau să afle ceva mai mult, însă nu au Å£inut cont de limitele date lor, ÅŸi de aceea au căzut în propriile ispitiri, fiindcă râvneau tot alte lucruri.
Şi este la fel orice lucru grecesc. De aceea au stat unii împotriva celorlalţi: Aristotel s-a împotrivit lui Platon, stoicii aveau o ură fanatică faţă de el, unul era împotriva celuilalt; deci să nu-i admirăm atât de mult pentru înţelepciunea lor, ci mai degrabă să îi dispreţuim, fiindcă prin aceasta chiar ei s-au făcut nebuni. Dacă ei nu ar fi întors totul pe dos prin silogisme false, prin raţionamente absurde şi sofisme, desigur că ei nu ar fi păţit ceea ce au păţit.
Apoi întărind acuzaÅ£iile, satirizează idolatria lor. Chiar expresia „au schimbatâ€, este un dispreÅ£ la adresa lor. Pentru această schimbare a cunoÅŸtinÅ£ei pe nimicuri, desigur ei sunt lipsiÅ£i de orice îndreptăţire. Åži ce anume au schimbat, ÅŸi cui au atribuit slava lui Dumnezeu? Trebuia ca ei să-ÅŸi închipuie despre acela că este Dumnezeu, Stăpân al tuturor, că i-a făcut pe ei din ceea ce nu era, că se îngrijeÅŸte ÅŸi se interesează de ei, ceea ce constituie „slava lui Dumnezeuâ€. Dar ei cui atribuie această slavă? Nici măcar oamenilor, ci unor chipuri întru asemănarea oamenilor căzuÅ£i. Åži nici aici nu s-au oprit, ci au coborât-o la animale necuvântătoare, ba chiar la chipurile acestora.
Tu gândeşte acum, te rog, la înţelepciunea lui Pavel, cum a luat ambele extreme: pe de o parte Dumnezeu, cel mai înalt, iar pe de altă parte târâtoarele pământului, cele mai de jos, ba chiar mai mult încă, până şi chipurile acestora, ca astfel să dovedească nebunia lor. Cunoştinţa pe care ei trebuiau să o aibă faţă de Cel ce covârşeşte fără asemănare totul din univers, au atribuit-o celor fără de asemănare, care sunt cele mai josnice dintre toate vietăţile.
Dar de ce zice toate acestea împotriva filosofilor? Fiindcă toate cele spuse sunt îndreptate împotriva lor. Căci ei aveau dascăli pe egipteni, care au inventat asemenea absurdităţi. Şi Platon, care se pare că după gândire este cel mai respectat dintre toţi, se mândrea cu asemenea absurdităţi. Iar dascălul său [Socrate] avea o stupidă veneraţie a idolilor, şi el e cel ce i-a poruncit lui Asklepios să jertfească cocoşul, de când îşi au începutul reprezentările acestor animale necuvântătoare, si ale târâtoarelor. De aceea l-au putut vedea adorat la un loc cu Apollon, şi cu Dionysos (Bacchus), şi cu târâtoarele. Unii dintre filosofi au ridicat pe tauri, pe scorpioni şi pe balauri, până şi în cer, iar alţii alte absurdităţi de felul acestora. Pretutindeni diavolul a căutat sa coboare pe oameni la nivelul imaginilor târâtoarelor, şi pe cel pe care Dumnezeu l-a făcut ca să-l ridice la ceruri, să-l supună chiar celor mai necuvântătoare dintre toate vietăţile!
Şi nu numai de aici, ci şi din alte locuri poţi vedea pe corifeul filosofilor elini supus şi robit raţionamentelor false, căci de pildă când uneşte pe poeţi la un loc şi spune că trebuie să credem în cuvintele lor cele cu privire la zei, ca cei ce ştiu bine, nimic altceva nu face prin aceasta, decât să introducă minciuni, ce provoacă râs, spunând că trebuie să credem acestea drept adevărate.
„De aceea Dumnezeu i-a dat necurăţiei, după poftele inimilor lor, ca să-şi pângărească trupurile lor între ei†(1, 24).
Aici arată că impietatea lor a devenit motiv al schimbării legilor firii. Expresia „i-a dat†în acest loc înseamnă „i-a lăsatâ€. După cum un comandant militar care pleacă de pe câmpul de luptă în plin ÅŸi greu război, lăsându-ÅŸi soldaÅ£ii de capul lor, pentru că n-au vrut să urmeze ordinelor lui, tot aÅŸa ÅŸi Dumnezeu face cu cei ce nu voiesc a primi cele ale Sale, căci ei singuri dezertând, i-a lăsat în voia lor, după ce El a făcut tot ce trebuia să facă. Căci gândeÅŸte-te că, înaintea învăţăturii, El a pus lumea ca o carte deschisă, ÅŸi a dat fiecăruia minte, ca astfel, uitându-se la tot ce-l înconjoară, să înÅ£eleagă singur ceea ce trebuie.
Dar cei de atunci nu le-au întrebuinţat pe nici una din acestea, ci din contră, au răsturnat firea celor primite. Deci, ce ar trebui să facă atunci? Să-i atragă la Sine cu sila? Dar prin aceasta nu se poate face cineva virtuos. Aşadar, rămânea după toate acestea, să-i lase singuri, ceea ce a şi făcut, ca astfel, aflând singuri şi din proprie experienţă de răutatea căii pe care au apucat, să fie daţi de ruşine. Dacă, de pildă, fiul împăratului, necinstind pe tatăl său, ar alege să fie prieten cu tâlharii, cu criminalii şi cu profanatorii de morminte, prefera acestea în locul casei părinteşti, atunci tatăl îl va lăsa în voia sa, ca astfel să afle prin propria sa experienţă mărimea nebuniei lui.
Dar de ce nu a amintit el aici şi alte păcate, ca de exemplu: omorul, lăcomia şi celelalte, ci numai neînfrânarea trupească? Mi se pare că el face aluzie aici numai la ascultătorii de atunci şi la cei care au primit epistola.
„Întru necurăţie, după poftele inimii lor, ca să-ÅŸi pângărească trupurile lor între eiâ€. PriveÅŸte cât de înÅ£epătoare este emfaza acestui cuvânt: „Nu au nevoie – zice – de a fi necinstiÅ£i de alÅ£ii, ci, ca ÅŸi cum ar fi proprii lor duÅŸmani, au făcut aceste abateriâ€.
După aceea, reluând în cercetare cauza, zice: „Ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit făpturii, în locul Făcătorului, Care este binecuvântat în veci, amin!†(1, 25).
Lucrurile care erau de râs le aşază în mod special, pe când cele ce par mai importante le arată în termeni generali, dar în ambele învederează că a sluji făpturii este prin excelenţă ceva păgânesc.
Åži priveÅŸte cât de tare ÅŸi-a marcat cuvântul, căci n-a zis simplu: „au slujit făpturiiâ€, ci „în locul Făcătoruluiâ€, pretutindeni vorbind cu mai multă forţă împotriva acuzei ÅŸi lipsindu-i de orice iertare.
„Care este binecuvântat în veci, amin!â€. „Dar – zice el – nu prin această purtare nevrednică a fost vătămat cu ceva, ci rămâne binecuvântat în veciâ€, în acest loc arată că nu apărându-Se pe Sine i-a lăsat, căci nu a suferit nimic, fiindcă dacă aceia L-au defăimat, El totuÅŸi n-a fost defăimat, nici nu I s-a ÅŸtirbit ceva din slavă, ci rămâne pentru vecie binecuvântat. Căci dacă omul însuÅŸi, filosofând în fel ÅŸi chip, nu suferă nimic din cauza defăimătorilor, cu atât mai mult Dumnezeu, prin natura Sa neschimbată ÅŸi nestricăcioasă, sau prin slava Sa cea neîmpuÅ£inată ÅŸi neschimbată.
Şi oamenii prin aceasta se aseamănă lui Dumnezeu, când ei nu suferă nimic de la cei ce îi supără, nici nu insultă fiind insultaţi, nici nu lovesc când sunt loviţi, nici nu îi dispreţuiesc pe cei ce râd de ei.
„Şi cum este cu putinţă?â€, ai putea zice tu. Este cu putinţă, când nu eÅŸti scârbit de cele întâmplate. „Şi cum se poate să nu te scârbeÅŸti?â€, ai întreba tu.
Dar spune-mi, te rog, dacă te-ar batjocori copilul tău, oare ai socoti asta batjocură? Oare te-ai scârbi din această pricină? În nici un caz. Şi dacă te-ai scârbi, oare nu te-ai face de râs? În acelaşi mod, dacă ne vom afla în aceeaşi situaţie faţă de cei de aproape ai noştri, nimic neplăcut nu vom pătimi, căci ei, dacă batjocoresc, sunt mai fără de minte decât copiii.
Åži nici să cerem să nu fim batjocoriÅ£i, iar batjocoriÅ£i fiind să răbdăm, căci aceasta este adevărata cinste. Dar oare de ce? Pentru că tu eÅŸti stăpânul lui, nu altă persoană. Nu vedeÅ£i cum diamantul te zgârie când îl loveÅŸti? „Dar – zici tu – aceasta este de la natura luiâ€, însă ÅŸi tu, prin voinÅ£a ta, ai putea să devii ceea ce se petrece cu diamantul de la natura sa.
Dar ce, nu ştii oare cum tinerii nu au ars, deşi au fost aruncaţi în cuptorul cu foc? Nu ai auzit cum Daniil, fiind aruncat în groapa leilor, nu a pătimit nici un rău? Sunt posibile şi astăzi asemenea lucruri, căci şi înaintea noastră stau leii, sub chipul mâniei, poftei urâcioase şi altor astfel de porniri, care au dinţi îngrozitori şi sfâşie pe cel căzut în ghearele lor.
Aşadar, fii la fel ca acela [ca Daniil], şi nu lăsa patimile să îşi înfigă dinţii în sufletul tău.
„Dar – zici tu – ceea ce s-a petrecut cu Daniil a fost datorită haruluiâ€. Da, însă buna lui intenÅ£ie, sau mai bine zis voinţă, a fost premergătoare harului, ÅŸi oricât de flămânde ar fi acele fiare, nu se vor atinge de coasta ta, căci văzând trup de rob ÅŸi s-au dat înapoi, dar când vor vedea membre ale lui Hristos – căci acestea suntem noi, credincioÅŸii -, cum oare nu vor sta liniÅŸtite? Dacă nu se liniÅŸtesc, din cauza noastră se întâmplă, căci noi nu voim aceasta cu tot dinadinsul. Fiindcă mulÅ£i sunt cei care cheltuiesc grămadă de bani cu aceste soiuri de fiare: unul întreÅ£inând femei cu moravuri uÅŸoare, alÅ£ii stricând casele oamenilor cinstiÅ£i, alÅ£ii căutând să se răzbune pe duÅŸmani lor, fapte pentru care chiar mai înainte de a cădea jos sunt sfâşiaÅ£i (Daniel 6, 24).
Aceasta însă nu s-a petrecut cu Daniil, şi nici cu noi nu s-ar petrece dacă am voi, ci încă s-ar vedea lucruri mai mari decât atunci. Pe acela nu l-au vătămat leii, dar chiar şi de folos ne-ar putea fi cei ce ne vătămă, dacă am avea luare aminte şi voinţă neşovăitoare.
Astfel a devenit Pavel strălucit, fiindcă a suferit cu bărbăţie din partea celor potrivnici, ce-l invidiau; în acelaşi fel şi Iov a trecut prin multe necazuri, şi Ieremia prin aruncarea în groapa cu tină, în acelaşi chip şi Noe prin potop, la fel Abel din invidie, astfel şi Moise prin iudeii pângăriţi cu sânge, astfel Elisei, şi fiecare dintre aceşti bărbaţi mari, nu de la linişte şi dezmierdări au căpătat cununile strălucitoare, ci de la scârbe şi ispite.
Pentru care ÅŸi Domnul Iisus Hristos, ÅŸtiind că numai necazul aduce laudă, le zicea ucenicilor Săi, spre înÅ£elepÅ£ire ÅŸi îmbărbătare: „În lume necazuri veÅ£i avea; dar îndrăzniÅ£i. Eu am biruit lumeaâ€.
„Dar ce? Oare nu sunt mulÅ£i cei ce au fugit din faÅ£a necazurilor?â€. Da, dar nu din cauza naturii ispitelor, ci din cauza trândăviei lor.
Dar Cel ce dă o dată cu ispitele şi mijlocul de a răbda, „El nu va îngădui ca să fiţi ispitiţi mai mult decât puteţi, ci o dată cu ispita va aduce şi scăparea din ea, ca să puteţi răbda†(I Corinteni 10, 13).
Acela fie să stea lângă noi şi să ne întindă pururi mâna Sa, ca astfel să fim proclamaţi biruitori şi să ne învrednicim de cununile cele veşnice, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, prin Care şi cu Care se cuvine a aduce slavă Tatălui şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.