din “Tâlcuiri la Epistola a doua către Timotei, Tit, Filimonâ€
Vrednic de crezare este cuvântul: căci dacă am murit împreună cu El, vom şi învia împreună cu El. Dacă rămânem întru El, vom şi împăraţi împreună cu El; de-L vom tăgădui, şi El ne va tăgădui pe noi. Dacă nu-I suntem credincioşi, El rămâne credincios, căci nu poate să Se tăgăduiască pe Sine Însuşi. Aminteşte-le acestea şi îndeamnă stăruitor înaintea lui Dumnezeu să nu se certe pe cuvinte, ceea ce la nimic nu foloseşte, decât la pierzarea ascultătorilor. (2, 11-14)
MulÅ£i dintre oamenii cei mai slabi nu rezistă în faÅ£a tăriei credinÅ£ei ÅŸi nici nu suferă întârzierea speranÅ£ei lor; ei caută numai la cele prezente ÅŸi prin acestea le caracterizează pe cele viitoare. „Dacă cele de aici, zic ei, sunt moarte, munci ÅŸi legături, iar Hristos zice că acestea duc la viaÅ£a cea veÅŸnică, nu ar crede cineva, ci ar putea zice: Adică cum? Când trăiesc, mor, ÅŸi când mor, trăiesc? Ce vrea să însemne aceasta? Cât sunt pe pământ, nimic nu-mi făgăduieÅŸti, iar în ceruri îmi dai? Cele mici nu le dai, iar acolo acorzi lucruri mari?”
AÅŸadar, ca nimeni să nu cugete acestea, iată că îşi face cuvântul fără nici o îndoială, preîntâmpinând asemenea îndoieli ÅŸi dând dovezi, căci expresia: „Adu-Å£i aminte de Domnul Iisus Hristos” aceasta înseamnă, că după moarte a înviat. Aici iarăşi învederează acest lucru, zicând: „Vrednic de crezare este cuvântul: căci dacă am murit împreună cu El, vom ÅŸi învia împreună cu El”. Cum este vrednic de crezare? „Dacă am murit împreună cu Hristos, împreună cu El vom ÅŸi învia”, zice. Căci spune-mi: Când noi ne împărtăşim cu El în cele triste ÅŸi în cele ce poartă cu sine osteneală, apoi în cele nune nu ne vom împărtăşi? Iar aceasta nu ar face-o nici chiar omul, ca pe cel ales de a muri ÅŸi a fi muncit împreună cu el, să nu-l prefere de a fi părtaÅŸ cu el, când s-ar găsi vreodată în liniÅŸte.
Cum am murit împreună cu Hristos? VorbeÅŸte de moartea cea prin botez ÅŸi de cea prin patimi (suferinÅ£e), căci zice: „Purtând totdeauna în trup omorârea lui Iisus” (II Corinteni 4, 10), ÅŸi: „Ne-am îngropat împreună cu El, în moarte, prin botez”, ÅŸi: „omul nostru cel vecni a fost răstignit împreună cu El”, ÅŸi: „am fost altoiÅ£i pe El prin asemănarea morÅ£ii Lui”. (Romani 6, 4-6) Aici însă spune mai multe despre moartea cea prin ispită ÅŸi necazuri. Deci, dacă pentru El murim, apoi oare nu vom învia pentru EI? Aceasta este fără nici o îndoială. „Dacă rămânem întru El, zice, vom ÅŸi împăraÅ£i împreună cu El”. Nu e de-ajuns însă a muri o dată numai pentru El, căci fericitul Pavel în fiecare zi murea, ci este nevoie de multă răbdare, de care mai ales avea nevoie Timotei. Să nu-mi spui de cele de la început, ci dacă acele suferinÅ£e vor fi continue.
ÃŽn continuare, apostolul îndeamnă ÅŸi din altă parte, adică nu numai de la cele nune, ci ÅŸi de la cele rele. Căci dacă ar urma ca ÅŸi cei răi să se împărtăşească de aceleaÅŸi bunuri cu cei nuni, nu ar fi nici o mângâiere. Iar dacă ar fi ca aceia care rabdă rele să împărătească împreună cu El, ÅŸi nerăndând numai aceasta să pătimească — să nu împărătească împreună cu El — desigur că e rău ÅŸi aceasta, afară numai că nu este în stare de a-i întărâta pe cei m ulti. De aceea spune ceea ce este mai îngrozitor, zicând: „De-L vom tăgădui, ÅŸi El ne va tăgădui pe noi”.
AÅŸadar, nu numai în cele bune va fi răsplată, ci ÅŸi în cele rele, ÅŸi în cele contrare. Iar a fi cineva lepădat de El când va veni întru împărăţia Sa, puteÅ£i pricepe ce va suferi. „Iar de cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor ÅŸi Eu Mă voi lepăda de el”. (Matei 10, 33) Răsplata nu este deopotrivă. De altfel, nici nu-L vătămăm prin lepădarea de EI, căci: „Dacă nu-I suntem credincioÅŸi, El rămâne credincios, căci nu poate să Se tăgăduiască pe Sine ÃŽnsuÅŸi”, adică, dacă nu credem că El a înviat, din această necredinţă cu nimic nu este El vătămat. El este cu adevărat ÅŸi acelaÅŸi rămâne, fie că am crede noi, fie că nu am crede.
Deci, dacă cu nimic nu poate fi vătămat de noi, care ÃŽl tăgăduim, apoi pentru nimic altceva nu cere mărturisirea noastră, decât pentru Linele nostru, căci El acelaÅŸi rămâne ÅŸi tăgăduindu-L, ÅŸi netăgăduindu-L. „Căci nu poate să Se tăgăduiască pe Sine însuÅŸi”, adică a Se tăgădui că n-ar fi. Noi zicem, de pildă, că nu este, deÅŸi lucrul nu este aÅŸa – ÅŸi o zicem, căci nici nu ÅŸtim care este esenÅ£a (fiinÅ£a) Lui – cu toate acestea, nu este natural a nu fi, adică nu este cu putinţă de a trece în ceea ce nu este. El pururea rămâne acelaÅŸi, pururea fiinÅ£a Lui rămâne aceeaÅŸi.
Deci, noi nu stăm faţă de El ca ÅŸi cum I-am face o graÅ£ie dacă nu ne-am lepăda de El sau ca ÅŸi cum L-am vătăma dacă L-am tăgădui. Apoi, ca nu cumva cineva să creadă că Timotei tocmai avea nevoie de aceste sfătuiri ÅŸi îndemnări, a adăugat imediat: „AminteÅŸte-le acestea ÅŸi îndeamnă stăruitor înaintea lui Dumnezeu să nu se certe pe cuvinte, ceea ce la nimic nu foloseÅŸte, decât la pierzarea ascultătorilor”. ÃŽnfricoÅŸat lucru este aceasta, de a le mărturisi înaintea lui Dumnezeu, adică de a-L lua pe Dumnezeu ca martor îndemnărilor sale.
Căci, dacă nu ar cuteza cineva a lepăda mărturia invocată de un om, apoi cu atât mai mult mărturia lui Dumnezeu. De pildă, dacă, făcând un contract sau scriind un testament, cineva ar voi să invoce martori de bună-credinţă, oare ar îndrăzni altcineva a le călca sau a le destăinui cuiva dintre cei din afară? Deloc, căci, chiar de ar voi, totuÅŸi temându-se de buna-credinţă a martorilor, s-ar păzi. Adică, „ia pe Dumnezeu de martor al celor grăite ÅŸi al celor făcute”.
„Să nu se certe pe cuvinte, ceea ce la nimic nu foloseÅŸte”, ÅŸi nu numai aceasta, ci ÅŸi „decât la pierzarea ascultătorilor”, căci nu numai că nu va fi de nici un folos, ci încă o mare pagubă. Åži anume, „chiar dacă ei ar dispreÅ£ui îndemnurile tale, totuÅŸi Dumnezeu îi va judeca, ÅŸi nu tu. Căci lucrul acesta este iscodire, ÅŸi sunetul omenesc pururea voieÅŸte a se război ÅŸi a se lupta în cuvinte.
SileÅŸte-te să te arăţi încercat, înaintea lui Dumnezeu, lucrător cu faÅ£a curată, drept învăţând cuvântul adevărului. (2, 15) Pretutindeni foloseÅŸte expresia: „cu faÅ£a curată” (neruÅŸinat). Åži de ce, oare, face multă vorbă despre ruÅŸinare sau despre ruÅŸine? Fiindcă erau poate mulÅ£i care se ruÅŸinau cu Pavel ÅŸi cu predica lui, ca fiind curelar, ÅŸi ca dintre dascălii cei pierduÅ£i. Căci ÅŸi Hristos a fost răstignit, iar acesta (Pavel) urma a fi. decapitat. Petru mea a fost răstignit cu capul în jos, ÅŸi toate acestea le-au suferit de la oameni miÅŸei ÅŸi de nimic. Deci, fiindcă aceÅŸtia stăpâneau, „nu te ruÅŸina, zice, ÅŸi să nu te sfieÅŸti de a face tot ceea ce duce spre evlavie, chiar de ar fi nevoie de a sluji ca rob sau de a pătimi orice”.
Åži cum oare devine cineva lămurit sau încercat? Lucrător fiind neruÅŸinos. Căci, precum lucrătorul nu se ruÅŸinează de nimic, spre a face ceea ce trebuie a face, aÅŸa ÅŸi lucrătorul Evangheliei nu trebuie a se ruÅŸina, ci totul a răbda. „Drept învăţând cuvântul adevărului”, căci mulÅ£i smulg din toate părÅ£ile acest cuvânt ÅŸi-l apleacă spre pământ, ÅŸi dintr-însul multe odrasle sunt ieÅŸite. N-a zis: „dregând”, ci: „drept învăţând”, adică: „taie odraslele cele rele, fii cu băgare de seamă la acestea ÅŸi taie-le cu multă putere. Precum tai o curea, tot aÅŸa cu cuÅ£itul Dubului taie din toate părÅ£ile ceea ce este de prisos ÅŸi străin de propovăduirea Evangheliei”.
Iar de deşartele vorbiri lumeşti fereşte-te (2, 16), căci nu se vor opri numai aici, fiindcă odată inovaţia introdusă, pururea naşte inovaţii, şi nemărginită va fi rătăcirea celui ce a ieşit din limanul cel liniştit, aşa că nicăieri nu se va opri, căci ele vor spori nelegiuirea tot mai mult, zice, cuvântul lor va roade ca o cangrenă. (2, 16-17) Acesta este un rău neînfrânat, neputând fi oprit prin vreo doctorie, ci totul vatămă. Arată deci că aceasta este o boală, şi încă o boală foarte rea, iar de aici apoi el învederează neîndreptarea lor, fiindcă ei au rătăcit din calea cea dreaptă nu întâmplător, ci cu bună ştiinţă (intenţionat), şi mai cu seamă aceştia sunt nevindecabili.
Dintre ei sunt Imeneu ÅŸi Filet, zice, care au rătăcit de la adevăr, zicând că învierea s-a ÅŸi petrecut, ÅŸi răstoarnă credinÅ£a unora. (2, 17-18) Åži bine a spus: „căci vor spori nelegiuirea”. Căci se pare oarecum că numai acesta este rău (negarea învierii), însă tu priveÅŸte câte rele se nasc de aici. Că, dacă învierea s-a făcut deja, apoi nu numai de aceasta vor fi păgubiÅ£i, anume că vor fi lipsiÅ£i de slava cea mare, ci s-au răsturnat cu totul ÅŸi cele ale judecăţii, ÅŸi cele ale răsplătirii. Dacă a avut loc învierea, atunci a avut loc ÅŸi răsplătirea.
AÅŸadar, cei buni ÅŸi drepÅ£i s-au bucurat de necazuri ÅŸi de dureri, iar cei răi, tăvălindu-se în desfătări, nu sunt pedepsiÅ£i. Bine de tot, nu-i aÅŸa? Ar fi mai bine a spune că nu este înviere, decât că s-a petrecut deja. „Şi răstoarnă, zice, credinÅ£a unora.” Nu a tuturor, ci a unora. Dacă nu este înviere, atunci s-au răsturnat ÅŸi cele ale credinÅ£ei. Dacă înviere nu este, atunci zadarnică este propovăduirea noastră. Nici Hristos n-a înviat, iar dacă n-a înviat, nici nu S-a născut ÅŸi nici la ceruri nu S-a înălÅ£at.
Ai văzut cum a se împotrivi cineva învierii, atrage după sine atâtea rele? Dar oare nu trebuie a face nimic pentru cei ce răstoarnă credinţa? Dar temelia cea tare a lui Dumnezeu, zice, stă neclintită, având pecetea aceasta: «Cunoscut-a Domnul pe cei ce sunt ai Săi»; şi «să se depărteze de la nedreptate oricine cheamă numele Domnului». (2, 19) Arată deci că şi mai înainte de a rătăci nu erau întăriţi în adevăr, căci de altfel nu ar fi rătăcit de la primul atac, precum nici Adam mai înainte de porunca dată nu era întărit. Căci cei întăriţi nu numai că nu pătimesc nimic din partea celor ce-i amăgesc, ci încă sunt şi admiraţi. Zice că este şi temelie, şi puternică. Aşa se cuvine a avea credinţă.
„Având pecetea aceasta: «Cunoscut-a Domnul pe cei ce sunt ai Săi»”. Åži ce este aceasta? Aluat-o apostolul din Deuteronom. Adică sufletele cele puternice au stat întărite ÅŸi nemiÅŸcate. Dar, din ce se învederează că sunt aÅŸa? Din aceea că au pecetea pusă, aÅŸa-zicând, pe faptele lor, că sunt cunoscute de Dumnezeu ÅŸi nu se vor pierde fiindcă au stat departe de nedreptate. „Şi să se depărteze de la nedreptate oricine cheamă numele Domnului.”
Acestea sunt semnele particulare ale temeliei. Un asemenea om este ÅŸi se arată ca o temelie tare. Ca ÅŸi cum ar scrie cineva pe piatră, ca astfel literele să se imprime ÅŸi să fie văzute — iar literele se învederează prin fapte. „Având pecetea aceasta”, zice, imprimată. „Oricine cneamă, zice, numele Domnului”, să se depărteze de nedreptate. AÅŸa că, dacă cineva este nedrept, nu este temelie. AÅŸa că ÅŸi aceasta înseamnă a avea pecetea: a nu face nedreptate.
ESTE PENTRU CEL LACOM
OÂ MARE ÅžI VEÅžNICÄ‚ TORTURÄ‚
Deci, iubiţilor, să nu lepădăm de la noi pecetea şi semnul împărătesc, ca nu cumva să fim despecetluiti, ca nu cumva să ne găsim putrezi, de a nu fi temelii oarecare, ci încă temelii tari, ca să nu ne rătăcim. Acest semn îi arată pe cei ai lui Dumnezeu, pe cei ce se depărtează de nedreptate. Căci, cum e cu putinţă a fi ai Dumnezeului Celui drept cei ce fac nedreptăţi, cei ce se războiesc cu El, cei ce Îl batjocoresc prin faptele lor? Şi iarăşi: noi acuzăm nedreptatea şi pe mulţi îi urâm din această cauză.
Căci patima aceasta (nedreptatea) întocmai ca un tiran a cucerit sufletele tuturor – ÅŸi, ceea ce este mai rău, nu cu sila, ci cu voinÅ£a lor —, care par că sunt prea mulÅ£umiÅ£i de această robie. Åži aici tocmai este răul cel mare, că, de ar fi stăpâniÅ£i cu sila ÅŸi nu cu litera voinţă, iute s-ar putea depărta de rău. Cum deci lucrul acesta pare a fi dulce ÅŸi plăcut, în timp ce este foarte amar? Åži cum dreptatea poate ri amară, în timp ce li se pare foarte dulce? Din cauza organelor noastre de simÅ£, căci unii de pildă au crezut amarul ca miere ÅŸi cu plăcere se ating de cele vătămătoare.
Cauza acestora nu este doar în firea lucrurilor, ci în pervertirea acelor organe bolnave. Este bolnav criteriul sunetului nostru. Fiindcă şi cântarul, când are cumpăna aplecată într-o parte, nu arată drept cele cântărite, clătinându-se în toate părţile. Tot aşa şi sunetul, dacă nu are cumpăna cugetelor sale fixată şi bine întipărită cu frica de Dumnezeu, nu va putea judeca bine lucrurile, şi se clatină şi se apleacă în jos.
Şi, dacă ar cerceta cineva cu amănunţime, ar putea vedea marea amărăciune a nedreptăţii nu atât la cei ce o pătimesc, ci la cei ce o înfăptuiesc, şi la aceştia mai mult decât la aceia. Să nu vorbim de cele viitoare, ci deocamdată să spunem de cele de aici. Oare nedreptatea nu are cu sine lupte, ură, învinovăţiri, judecăţi şi hulă? Dar ce poate fi mai amar ca acestea?
Oare nu vin de aici nemulţumiri? Nu lupte înverşunate? Nu acuzaţii? Oare nu din această cauză ne mustră cugetul întruna şi ne nelinişteşte? Aş fi voit ca, dacă s-ar putea, să scot sunetul din trupul celui nedrept, şi atunci ai vedea acel sunet galben, tremurând, ruşinat, cu faţa acoperită, găsindu-se ca în agonie şi condamnându-se pe sine singur. Căci, de am cădea noi chiar în adâncul răutăţilor, totuşi criteriul minţii nu se corupe, ci rămâne nepărtinitor, şi nimeni nu zice că nedreptatea ce a făcut-o este un lucru bun, ci doar că plăsmuieşte pretexte şi race totul ca măcar prin vorbe să scape de păcat — dar nu şi de cuget va putea scăpa.
Aici desigur că şi fineţea cuvintelor, şi corupţia stăpâni-torilor, şi mulţimea linguşitorilor vor putea să astupe dreptatea; însă înăuntrul cugetului, nimic din toate acestea nu se poate petrece. Nici linguşitori nu sunt de faţă şi nici bani care să-l corupă pe judecător, căci criteriul acesta de la natură este aşa, pus înăuntrul nostru de Dumnezeu; iar ce este de la Dumnezeu, nimic din acestea nu poate pătimi.
Omul nedrept are şi vise neplăcute, şi păreri, aşa că răul făcut, venindu-i necontenit în minte, îi vatămă liniştea sufletului său. De exemplu: cineva a răpit cu nedreptate casa altuia; dar atunci nu numai cel răpit oftează, ci şi răpitorul, căci, dacă el este încredinţat despre judecată, oftează cu putere şi se tulbură, iar dacă nu crede celor viitoare, chiar şi atunci se roşeşte de ruşine.
Mai mult încă: nu este om, fie el elin, fie iudeu, fie eretic, care să nu se teamă de judecată; căci, dacă poate nu va filosofa pentru cele viitoare, totuşi tremură şi-i este frică de cele de aici, ca nu cumva să şuiere mai mult poate în averea sa sau în copiii săi, sau în neamurile sale, sau în trupul său, căci multe din acestea race Dumnezeu. Deoarece cuvântul învierii nu are putere îndeajuns de a ne cuminţi pe toţi, apoi chiar şi aici ne procură multe dovezi despre dreapta Sa judecată şi ni le pune în faţă. Cutare, de pildă, lăcomindu-se în viaţa sa, nu are copii, cutare a căzut în război, un altul s-a îmbolnăvit, un altul a pierdut copilul. Acestea toate le cugetă, acestea şi le închipuie şi veşnic trăieşte cu frică.
Ce, nu ştiţi câte pătimeşte cel ce nedreptăţeşte? Sau poate nu sunt amare acestea? Sau dacă nimic din acestea nu este, nu oare cu toţii îl dispreţuiesc şi-l hulesc? Nu toţi îl urăsc? Oare nu toţi, până şi înşişi cei ce nedreptăţesc îl numesc mai sălbatic decât fiarele sălbatice? Că, dacă pe dânşii singuri se condamnă, apoi cu atât mai mult pe altul, numindu-l răpitor, lacom şi vătămător. Deci, ce are plăcut şi mulţumitor? Nimic altceva, decât că are o mai mare îngrijire pentru paza averilor sale, pentru că are o mai mare bătaie de cap şi o mai mare nelinişte. Căci, cu cât cineva îşi îngrămădeşte mai multe averi, cu atât mai mult îşi face neliniştea şi nedormirea mai mare şi mai puternică.
Dar apoi, ce să mai spunem de blestemele şi de vorbele celor nedreptăţiţi? Ce să mai spunem când şi vreo boală cade asupra sa? Cniar de ar fi cel mai fără de Dumnezeu dintre toţi oamenii, nu se poate ca, găsindu-se în boală, să nu se îngrijească de acelea, când vede că nimic nu poate face. Întrucât ne găsim aici, sufletul, trăind în desfătări, nu poate suferi cele triste, însă când este în clipa de a se despărţi de trup, atunci îl cuprinde o mare frică, căci vede că a ajuns chiar pe pragul tribunalului dumnezeiesc. Căci şi tâlharii, găsindu-se în temniţă, trăiesc fără teamă, iar când cineva îi duce la locul de osândă, se pierd de frică.
Când frica morţii stă de faţă, pe toate acelea nimicindu-le ca şi un foc puternic, sileşte sufletul de a filosofa şi de a se îngriji de cele de acolo; nu-l mai stăpâneşte atunci nici pofta de bani, nici dragostea de lăcomie şi nici dragostea trupurilor. Toate acestea dispar ca nişte nori, lăsând criteriul (sufletului) curat, intrând înăuntrul lui întristarea la care îi înmoaie, aşa-zicând, învârtoşarea din el. Nimic nu este atât de contrar filosofiei, ca petrecerea în desfătări, după cum iarăşi nimic nu este mai folositor ca întristarea.
GândeÅŸte-te cine ar mai putea fi lacom atunci, căci „vremea de restriÅŸte aduce uitarea desfătărilor” (ÃŽnÅ£elepciunea lui Isus Sirah 11, 29), zice înÅ£eleptul. Cine s-ar mai gândi atunci la cei răpiÅ£i, la cei nedreptăţiÅ£i, la cei lacomi? Cine ar putea să nu se mâhnească, văzându-i pe alÅ£ii bucurându-se, iar pe sine ameninÅ£at a fi pedepsit? Căci nu este cu putinţă ca, un om căzând în rele, să nu se gândească la acestea. De multe ori însuÅŸi sufletul se pierde cu desăvârÅŸire, fiind înfricoÅŸat.
Dar aceasta câtă amărăciune nu aduce cuiva? În fiecare zi îi aduce boală. Dar, mai mult, dacă i-ar mai vedea şi pe cei osândiţi, şi pe cei munciţi, cum nu s-ar îmblânzi? Acestea se petrec aici, iar cele de acolo nici nu se pot descrie. Câtă osândă, ce pedepse, câte munci, câte cazne, nu este cu putinţă a le înşira.
Acestea le spunem noi, iar „cine are urechi de auzit să audă . (Luca 8, 8) Nu aş voi a spune acestea întruna, dar mă văd silit. Aş fi voit ca nici măcar să nu fac începutul unor asemenea cuvinte, dar dacă nu se poate, cel puţin printr-un mic medicament, izbăvindu-vă de boală, să vă pot reîntoarce la sănătate. Iar rămânând în boală, ar fi din parte-mi o abatere de la datoria medicinii, ar fi fapta unui suflet barbar, moleşit, crud şi fără nici o milă.
Căci, dacă fiind vorba de trupuri, noi îi rugăm pe doctori, zicând: „să nu neglijaÅ£i până la suflarea voastră cea mai de pe urmă a face ceea ce se cade a face”, apoi, oare, nu cu atât mai mult ne vom îndemna pe noi înÅŸine? Cine ÅŸtie? Poate că, ÅŸi de ar fi ajuns cineva la porÅ£ile iadului ÅŸi la marginea răului, se va putea totuÅŸi ridica, se va putea reculege ÅŸi însănătoÅŸi, se va putea bucura de viaÅ£a veÅŸnică. Câţi, chiar după zeci de auziri ale cuvântului lui Dumnezeu, nici măcar n-au simÅ£it despre ce a fost vorba, ÅŸi mai pe urmă numai dintr-o simplă auzire s-au întors la calea cea dreaptă?
Sau, mai bine zis: nu dintr-o simplă auzire, ci după toate cele de mai înainte, căci, dacă în cele zece se găseau fără simţire, totuşi au câştigat ceva şi la urmă au arătat fără de veste rodul. Precum se petrece şi cu un copac, care, deşi a primit zece lovituri cu toporul, totuşi n-a căzut, iar mai pe urmă dintr-o singură lovitură a căzut jos la pământ, aşa că tăietura nu deodată s-a făcut, adică printr-o simplă lovitură, ci lovitura cea de pe urmă este rezultatul celor zece dinainte; de unde urmează că acela care se uită la rădăcină ştie cine că acesta va fi rezultatul, pe când cel ce se uită în sus spre ramurile copacului nu poate şti cu siguranţă, tot aşa şi în cazul de faţă.
Ba, încă de multe ori chiar si o sumedenie de doctori l-au îndopat pe bolnav cu fel de fel de doctorii, fără nici un folos, şi tocmai la urmă venind un altul, l-a vindecat pe bolnav; dar vindecarea nu este rezultatul sau lucrul numai al acestuia de pe urmă, ci şi al celor mai dinainte, care au combătut boala. Aşa că, şi dacă pentru moment n-am putea arăta roadele auzirii propovăduirii noastre, mai pe urmă totuşi le vom arăta.
Cum că vom arăta, sunt foarte convins, căci nu se poate ca, după atâta dragoste de a asculta şi după atâta zel, să iasă cineva fără nici un folos — ceea ce să nu fie! —, ci toţi, făcându-ne vrednici de sfaturile şi îndemnurile lui Hristos, să ne silim a ne învrednici de veşnicele bunătăţi întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, se cuvine slava, stăpânirea şi cinstea, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.