din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Să nu purtăm duşmănie fratelui ce progresează duhovniceşte]
„Dar ce? Avem noi vreo precădere? Nicidecum. Căci am învinuit mai înainte şi pe iudei, şi pe elini, că toţi sunt sub păcat, după cum este scris: «Nu este drept nici unul; Nu este cel ce înţelege, nu este cel ce caută pe Dumnezeu. Toţi s-au abătut, împreună, netrebnici s-au făcut. Nu este cine să facă binele, nici măcar unul nu este. Mormânt deschis este gâtlejul lor; viclenii vorbit-au cu limbile lor; venin de viperă este sub buzele lor. Gura lor e plină de blestem şi de amărăciune. Iuţi sunt picioarele lor să verse sânge. Pustiire şi nenorocire sunt în drumurile lor. Şi calea păcii ei nu au cunoscut-o. Nu este frică de Dumnezeu înaintea ochilor lor»†(Romani 3, 9-18).
După ce a acuzat pe elini şi pe iudei, era firesc ca la urmă să vorbească despre îndreptăţirea prin credinţă. Fiindcă dacă nici legea naturală nu a folosit, şi nici cea scrisă n-a făcut ceva mai mult, ci amândouă au împovărat numai pe cei ce le-au întrebuinţat greşit, şi i-a arătat vrednici de osândă, la urmă era necesară mântuirea prin har.
Deci spune-ne despre acest har, fericite Pavel, şi dovedeşte-ne! Dar el nu-şi dă încă ghes, uitându-se la neruşinarea iudeilor, şi din nou vorbeşte spre învinovăţirea lor.
Şi mai întâi îl introduce drept acuzator pe David, care spune pe larg ceea ce Isaia a spus mai pe scurt, strângându-le bine frâul în gură, ca să nu poată apuca razna peste câmpii, şi nici din cuvintele ce le întrebuinţează asupra credinţei să facă pe vreunul din ascultători de a sălta în sus, fiind deja prins îndeajuns cu acuzaţiile proorocilor.
ÃŽntr-adevăr, profetul pune în sarcina lor trei exagerări deodată: ÅŸi că toÅ£i la un loc făceau fapte rele; ÅŸi că cele bune nu se însoÅ£eau cu cei răi, ci cedau numai răului; ÅŸi că răul progresa pe toată linia în cel mai înalt grad. Åži ca să nu zică ei:,,Dar ce? Åži acestea sunt spuse către alÅ£iiâ€, iată că a adăugat imediat:
„Dar ştim că cele câte zice Legea le spune celor care sunt sub Lege†(3, 19).
De aceea, pe lângă Isaia, care este de toÅ£i mărturisit că s-a adresat lor, l-a introdus ÅŸi pe David, ca să arate că toate acestea sunt consecinÅ£e ale aceloraÅŸi fapte. „Şi ce nevoie era – zice – ca profetul, care era trimis pentru îndreptarea voastră, să acuze pe alÅ£ii? Căci legea n-a fost dată altora, ci vouăâ€. Dar de ce oare n-a zis: „Şi ÅŸtim câte zice profetul…â€, ci, „câte zice Legeaâ€. Pentru că Pavel obiÅŸnuieÅŸte a numi Vechiul Testament, în genere, Lege. De altfel, ÅŸi în alt loc zice: „ SpuneÅ£i-mi voi, care vreÅ£i să fiÅ£i sub Lege, nu auziÅ£i Legea? Căci scris este că Avraam a avut doi fii: unul din femeia roabă ÅŸi altul din femeia liberă†(Galateni 4, 21-22). De aceea ÅŸi aici el numeÅŸte Vechiul Testament tot Lege, zicând: „Dar ÅŸtim că cele câte zice Legea le spune celor ce sunt sub Legeâ€. Apoi arată că acestea nu sunt spuse numai ca o simplă acuzaÅ£ie, ci ca să-i pregătească mai dinainte în primirea credinÅ£ei. ÃŽntre Vechiul ÅŸi Noul Testament este atâta afinitate, încât toate acuzaÅ£iile ÅŸi mustrările se făceau ca mai strălucit să se deschidă ascultătorilor uÅŸa credinÅ£ei.
Fiindcă principala nenorocire a iudeilor a fost încrederea pe care o aveau în ei, despre care ÅŸi zice mai jos: „deoarece, necunoscând dreptatea lui Dumnezeu ÅŸi căutând să statornicească dreptatea lor, dreptăţii lui Dumnezeu ei nu s-au supus†(Romani 10, 3), de aceea ÅŸi legea, ÅŸi proorocii le-au surpat mai dinainte cugetările lor deÅŸarte, ÅŸi le înfrânau mândria, ca astfel venind la cunoÅŸtinÅ£a propriilor păcate, ÅŸi depărtând de la ei prostia, să alerge cu toată bunăvoinÅ£a la Cel ce acordă iertarea păcatelor celor ce se văd ajunÅŸi în cea mai mare primejdie, ÅŸi să primească harul prin credinţă. La acestea făcând aluzie Pavel aici, le zicea: „Dar ÅŸtim că cele câte zice Legea le spune celor care sunt sub Lege, ca orice gură să fie închisă ÅŸi ca toată lumea să fie vinovată înaintea lui Dumnezeuâ€.
Aici îi arată pe ei ca fiind lipsiÅ£i de fapte, pe când în vorbe erau mândri ÅŸi neruÅŸinaÅ£i, pentru care ÅŸi întrebuinÅ£ează cuvinte importante, zicând: „ca orice gură să fie închisăâ€, arătând prin aceasta fala lor cea neruÅŸinată ÅŸi nemărginită, ÅŸi limba lor cea nestăpânită, asemenea unui puhoi de neoprit, căruia profetul i-a pus zăgaz.
Când Pavel zice: „orice gură să fie închisăâ€, el nu spune să li se astupe gura pentru că au păcătuit, ci că sunt mustraÅ£i pentru păcate ÅŸi ei nu înÅ£eleg aceasta.
„Şi ca toată lumea să fie vinovată înaintea lui Dumnezeuâ€. N-a zis că iudeul să se supună, ci toată făptura. Când zice că „orice gură să fie închisăâ€, la ei face aluzie, deÅŸi nu tocmai pe faţă, ca nu cumva cuvântul să devină prea aspru; iar când zice: „Şi ca toată lumea să fie vinovată înaintea lui Dumnezeuâ€, el vorbeÅŸte de iudei ÅŸi de elini la un loc. Nu puÅ£in contribuie ÅŸi aceasta la a le înfrâna mândria lor, căci ÅŸi aici ei nu au nimic mai mult ca neamurile, ci deopotrivă sunt predispuÅŸi la cuvântul mântuirii.
Vinovat este acela, care în principiu nu poate sau nu este în stare de a se apăra singur, ci are nevoie de ajutorul altuia, precum de pildă sunt toate ale noastre, după ce am pierdut tot ce ne putea duce la mântuire.
„Pentru că din faptele Legii nici un om nu se va îndrepta înaintea lui, căci prin Lege vine cunoştinţa păcatului†(3, 20).
Iarăşi s-a atins de lege, însă cu oarecare cruÅ£are, ÅŸi acuzaÅ£ia de aici nu este adusă contra legii, ci contra leneviei iudeilor; pentru că urma să aducă vorba despre credinţă, s-a încercat aici de a arăta legea ca foarte slabă ÅŸi neputincioasă. „Dacă te făleÅŸti cu legea, zice, apoi ea mai mult te ruÅŸinează, ea mai mult îţi vădeÅŸte păcateleâ€. Dar n-a zis chiar aÅŸa de aspru, ci cu o oarecare reÅ£inere: „Că prin lege vine cunoÅŸtinÅ£a păcatuluiâ€. AÅŸadar ÅŸi osânda va fi mai mare pentru iudeu. E întocmai ca ÅŸi cum ar fi zis: „Legea a izbutit a-Å£i da pe faţă păcatul, însă datoria ta este de a fugi de el; nefugind, deci, Å£i-ai atras o ÅŸi mai mare osândă, aÅŸa că Legea a devenit pentru tine un depozit de mai mari pedepseâ€.
După ce, a sporit frica în ascultători, la urmă vorbeşte despre har, înfăţişând cu multă plăcere darul iertării păcatelor, zicând:
„Dar acum, în afară de Lege, s-a arătat dreptatea lui Dumnezeu, fiind mărturisită de Lege şi de prooroci†(3, 21).
Aici a exprimat un mare lucru, ceea ce are nevoie de o mai largă demonstraÅ£ie. Pentru că dacă cei ce vieÅ£uiesc în lege, nu numai că nu au putut fugi de pedeapsă, ci încă i-a îngreuiat ÅŸi mai mult, apoi cum este posibil ca în afară de lege nu numai să scape de pedeapsă, ci încă să fie ÅŸi îndreptăţiÅ£i? Două extreme a pus aici, a se îndreptăţi, ÅŸi a se bucura de aceste bunuri chiar fără lege. De aceea nu a zis simplu „dreptateâ€, ci „dreptatea lui Dumnezeuâ€, arătând mai mare darul din valoarea persoanei ce-l dă, arătând putinÅ£a făgăduinÅ£ei, căci Lui totul îi este cu putinţă. Åži n-a zis „s-a datâ€, ci „s-a arătatâ€, îndepărtând acuza ce i s-ar fi putut aduce, ca inovaÅ£ie a sa, – căci ce s-a arătat, ce s-a scos la iveală, s-a arătat ca ceva vechi ÅŸi ascuns până atunci. Åži nu numai aceasta, dar ÅŸi ceea ce urmează, dovedesc faptul că nu era ceva nou, apărut de curând, căci după ce zice „s-a arătatâ€, adaugă imediat: „fiind mărturisită de Lege ÅŸi de proorociâ€.
„Dacă s-a afirmat abia acum, aceasta nu trebuie să te tulbure – zice – ÅŸi nici să-Å£i trezească nbănuieli, ca ÅŸi cum te-ai afla în faÅ£a unui lucru nou ÅŸi străin, căci încă de la început l-au vestit Legea ÅŸi proorociiâ€.
Deci pe unele le-a arătat prin această ordine de idei, pe altele – pentru timpurile din urmă – le-a arătat prin cuvintele lui Avacum, care zice: „iar dreptul din credinţă va fi viu!†(Romani 1, 17) , iar pentru timpurile viitoare le pune înainte pe Avraam ÅŸi pe David vorbind despre aceasta, fiindcă printre ei aceste persoane se bucurau de o cinste mare. Cel dintâi fusese patriarh ÅŸi profet, iar cel de-al doilea rege ÅŸi profet, ÅŸi proorocirile lor erau de la Dumnezeu. De aceea ÅŸi Matei, chiar de la începutul Evangheliei sale, aminteÅŸte de aceÅŸtia doi mai întâi, ÅŸi numai apoi pune la mijloc ÅŸi pe strămoÅŸii de după ei, zicând: „Cartea neamului lui Iisus Hristosâ€; nu a aÅŸteptat ca după Avraam să-l pună pe Isaac ÅŸi pe Iacov, ci o dată cu Avraam pune ÅŸi pe David la mijloc. Ba încă ceea ce este ÅŸi mai uimitor, David a fost trecut înaintea lui Avraam, căci zice: „Fiul lui David, fiul lui Avraamâ€, ÅŸi numai după aceea a început a-i înÅŸira ÅŸi pe ceilalÅ£i. De aceea ÅŸi Apostolul necontenit îi pomeneÅŸte, zicând: „dreptatea lui Dumnezeu, fiind mărturisită de Lege ÅŸi de proorociâ€. Apoi ca să nu zică cineva: „Şi cum ne mântuim, dacă nu contribuim cu nimic?†– iată că el arată că nu puÅ£in contribuim ÅŸi noi la aceasta prin credinţă, zicând: „dar dreptatea lui Dumnezeu†şi adaugă mai departe:
„prin credinÅ£a în Iisus Hristos, pentru toÅ£i cei ce cred…†(3, 22).
Aici iar se poate tulbura cel de neam iudeu, fiindcă nu are nimic mai mult decât ceilalţi, şi este pus la un loc cu întreaga lume. Dar ca să nu se alarmeze prea tare, îi mărgineşte frica, adăugând şi zicând:
„… că nu este vreo deosebire, fiindcă toÅ£i au păcătuit†(3, 23).
Adică „să nu-mi spui că unul este elin, celălalt scit, altul trac, căci cu toÅ£ii sunt sub aceleaÅŸi păcate. Dacă tu ai primit Legea, un singur lucru ai aflat din Lege: a cunoaÅŸte păcatul, nu însă a ÅŸi fugi de elâ€.
Apoi, ca nu cumva să zică ei: „Dacă am greÅŸit, totuÅŸi nu aÅŸa mult ca aceiaâ€, Apostolul adaugă: „şi sunt lipsiÅ£i de slava lui Dumnezeuâ€, încât „deÅŸi nu ai păcătuit la fel ca ei, totuÅŸi de slavă vei fi lipsit deopotrivă cu ei, căci ÅŸi tu eÅŸti dintre aceia care L-au dispreÅ£uit, iar cel ce dispreÅ£uieÅŸte nu face parte dintre cei slăviÅ£i, ci dintre cei ruÅŸinaÅ£i, însă nu te tulbura, căci eu n-am spus aceasta ca să te aduc la deznădejde, ci ca să-Å£i arăt iubirea de oameni a Stăpânuluiâ€. De aceea a ÅŸi spus:
„Îndreptându-se în dar cu harul Lui, prin răscumpărarea cea în Hristos Iisus. Pe Care Dumnezeu L-a rânduit (jertfă de) ispăşire, prin credinţa în sângele Lui, ca să-Şi arate dreptatea Sa†(3, 24-25).
PriveÅŸte prin câte idei completează cele spuse mai sus: în primul rând, vorbeÅŸte de valoarea persoanei, căci Cel ce lucrează toate acestea nu este om, care să nu le poată face, ci Dumnezeu adevărat, Care toate le poate, căci a Lui este dreptatea în vecii vecilor; în al doilea rând, vorbeÅŸte de Lege ÅŸi de prooroci. „Dacă ai auzit că «afară de Lege», să nu te tulburiâ€, zice; „aceasta este ÅŸi părerea Legiiâ€. ÃŽn al treilea rând, vorbeÅŸte despre jertfele din Legea veche, căci de aceea a zis: „întru sângele Luiâ€, amintindu-le de oile ÅŸi de viÅ£eii pe care obiÅŸnuiau să-i jertfească, deoarece „dacă jertfele celor necuvântătoare dezlegau păcatele, apoi cu atât mai mult sângele lui Hristosâ€. Åži n-a zis simplu: „prin izbăvirea din robia vremelnică â€, ci „prin răscumpărarea cea întru Hristos Iisusâ€, întrebuinţând expresia ajpoluvtrwsi”, care arată că nicidecum nu se vor mai întoarce în robie. Chiar ÅŸi expresia „curăţire†este spusă în acest sens, arătând că dacă tipul sau închipuirea avea atâta putere, apoi cu atât mai mult adevărul o va arăta. Åži arătând că aceasta nu este deloc ceva nou, întrebuinÅ£ează expresia „L-a rânduitâ€. Apoi expresia „L-a rânduit Dumnezeu†arată faptul că este ÅŸi al Tatălui ÅŸi al Fiului, Tatăl L-a rânduit, însă ÅŸi Hristos a făcut totul prin sângele Lui.
„Să-Åži arate dreptatea Saâ€. Dar ce înseamnă arătarea dreptăţii Lui? După cum arătarea bogăţiei nu este numai de a fi cineva bogat, ci de a face ÅŸi pe alÅ£ii bogaÅ£i, arătarea vieÅ£ii de a învia pe cei morÅ£i, arătarea puterii nu numai de a fi cineva puternic, ci ÅŸi de a face puternici pe cei slabi, tot aÅŸa ÅŸi arătarea dreptăţii nu se manifestă numai în a fi cineva singur drept, ci ÅŸi pe alÅ£ii încărcaÅ£i de păcate a-i face drepÅ£i. Aceasta explicând-o, a adăugat mai departe ce trebuie să înÅ£elegem prin „arătareâ€:
„întru făgăduinÅ£a lui Dumnezeu – ca să-Åži arate dreptatea Sa, în vremea de acum, spre a fi El ÃŽnsuÅŸi drept, ÅŸi îndreptând pe cel ce trăieÅŸte din credinÅ£a în Iisus, din îngăduinÅ£a lui Dumnezeu†(3, 26).
„Nu te îndoi – zice – că nu din fapte, ci din credinţă, ÅŸi nici să fugi de dreptatea lui Dumnezeu, fiindcă binele izvorât de aici este îndoit, uÅŸor ÅŸi la îndemâna tuturor; nici nu te ruÅŸina, căci dacă el se arată făcând aceasta, ÅŸi chiar se mândreÅŸte, apoi cum este cu putinţă ca tu să te ascunzi de aceea cu care Stăpânul se slăveÅŸte?â€.
ÃŽnălţând pe ascultători prin cele spuse, anume că cele petrecute sunt ca urmare a dreptăţii lui Dumnezeu, îl urneÅŸte cu frica pe cel leneÅŸ ÅŸi slab de a se apropia, zicând ceea ce urmează: „pentru iertarea păcatelor celor mai înainte făcuteâ€. Ai văzut cum el încontinuu aminteÅŸte de păcatele lor? Căci spune mai sus: „că prin lege este cunoÅŸtinÅ£a păcatuluiâ€, apoi adaugă că toÅ£i au păcătuit, iar aici arată faptul cel mai grav, căci n-a zis „pentru păcateâ€, ci „pentru slăbănogireâ€, adică paralizie completă, sau mai bine zis amorÅ£ire totală. Nu era nici o speranţă de vindecare, ÅŸi precum trupul paralizat are nevoie de ajutorul de sus, tot aÅŸa este ÅŸi cu sufletul paralizat. Åži ceea ce este mai grozav, că ceia ce aÅŸează drept cauză, o arată ca o mai mare acuzaÅ£ie. Åži care este aceasta? Că slăbănogirea a devenit „din îngăduinÅ£a lui Dumnezeu†(3, 26), ca ÅŸi cum ar fi zis: „Nu aveÅ£i ce răspunde, că adică nu v-aÅ£i bucurat de multă răbdare ÅŸi bunătate din partea Luiâ€. Expresia „în vremea de acum†arată puterea Lui cea mare ÅŸi iubirea Lui de oameni; „când ne-am deznădăjduit – zice – ÅŸi era timp de hotărâre, când s-au înmulÅ£it relele ÅŸi au prisosit păcatele, atunci ÅŸi El a arătat puterea Sa, ca să afli cât de mare este vistieria dreptăţii Lui. La început nici nu s-ar fi părut acest fapt minunat, ca acum, când fiecare mod de vindecare a fost cenzurat cu atenÅ£ieâ€.
„Deci, unde este pricina de laudă? A fost înlăturată . Prin care Lege? Prin Legea faptelor? Nu, ci prin Legea credinţei†(3, 27).
Mare este lupta lui Pavel spre a arăta că atât de mult a putut face credinÅ£a, încât legea niciodată nu ar fi putut să-ÅŸi închipuie. Fiindcă a spus că Dumnezeu îndreptăţeÅŸte pe om prin credinţă, de aceea se agaţă iarăşi de credinÅ£a mozaică. Åži observă că el nu spune: „Unde sunt meritele iudeilor? Unde este lucrarea dreptăţii?â€, ci „unde este pricina de laudăâ€, arătând aici, prin orice oportunitate, că ei, deÅŸi se credeau mai mult decât alÅ£ii, în realitate nu au nimic în plus. Åži zicând „unde este pricina de laudăâ€, nu dă ÅŸi răspunsul că a „pierit sau s-a pierdutâ€, ci „s-a înlăturat†ca ÅŸi ceva netrebnic, ca ÅŸi ceva ce nu mai se potrivea pentru timpurile acelea, fiindcă, într-adevăr nu se mai aplica timpului acela. După cum, atunci când stă de faţă judecata, nu mai este timp pentru cei ce vor a se pocăi, tot aÅŸa ÅŸi atunci, când este dată hotărârea, ÅŸi urmează a fi toÅ£i pierduÅ£i, ÅŸi când stă de faţă harul care dezleagă toate aceste rele, tot aÅŸa, zic, nici atunci nu mai este timp de a aÅŸeza înainte îndreptarea prin lege.
Dacă ei voiau să stăruie cu încăpăţânare în părerea lor, apoi ar fi trebuit să o facă mai înainte de venirea harului; dar după ce a venit cel ce mântuieÅŸte prin credinţă, au început luptele zadarnice, iar harul mântuieÅŸte fără ele, dovedindu-le de prisos. De aceea a venit acum, ca să nu zică ei că dacă ar fi venit mai înainte era cu putinţă de a fi mântuiÅ£i prin Lege, în urma ostenelilor ÅŸi faptelor izvorâte din ea. Deci Apostolul, astupându-le gura lor cea neruÅŸinată, îi preîntâmpină zicând că a aÅŸteptat mai întâi un timp îndelungat, ca după ce vor dovedi prin toate că nu sunt în stare de a se mântui, Hristos va veni să-i mântuiască prin harul Său. De aceea, după ce a zis mai sus: „ca să-Åži arate dreptateaâ€, adaugă imediat: „în vremea de acumâ€. Dacă cineva ar contrazice acest fapt, s-ar asemăna cu cel ce făcând crime mari, ÅŸi neputând a se dezvinovăţi înaintea tribunalului, pentru care a fost ÅŸi condamnat, mai pe urmă fiind eliberat din temniţă prin indulgenţă împărătească, s-ar obrăznici după eliberare ÅŸi ar spune că el cu nimic nu a greÅŸit! Mai înainte de a veni indulgenÅ£a împărătească, trebuie să dovedească nevinovăţia sa, dar după ce a venit, nu mai are cum să se laude.
Åži tocmai acest fapt s-a petrecut cu iudeii, fiindcă ei nu erau în stare de a face ceva de la sine, iar de aceea a venit Hristos, răsturnând lauda lor prin chiar venirea Sa, căci cel ce zice a fi dascăl al pruncilor, se făleÅŸte cu Legea ÅŸi se intitulează pe sine îndreptător al celor fără minte, în timp ce el însuÅŸi are nevoie de dascăl ÅŸi mântuitor, acela, zic, nu poate avea nici un motiv de mândrie. Dacă netăierea împrejur devenise tăiere împrejur chiar înainte de venirea Lui, apoi cu atât mai mult după; aÅŸa că ea [tăierea împrejur] e lepădată din amândouă timpurile. Spunând că lauda lor a fost scoasă afară, a arătat la urmă ÅŸi cum a fost scoasă; „deci a fost înlăturatăâ€, zice. „Prin care Lege? Prin Legea faptelor? Nu, ci prin Legea credinÅ£eiâ€. Iată că aici ÅŸi credinÅ£a el a numit-o lege, insistând în asemenea numiri, ca astfel să se mângâie oarecum ÅŸi să se încurajeze de aparenta inovaÅ£ie. Dar care este legea credinÅ£ei? Aceea că se mântuieÅŸte omul prin har.
Aici arată puterea lui Dumnezeu, că nu numai a mântuit pe om, ci încă l-a şi îndreptat şi l-a adus la adevărata laudă, neavând nevoie de fapte, ci cerând numai credinţă. Aceasta zicându-le, moderează şi pe iudeul ce a crezut, iar pe cel ce nu a crezut îl înfrânează, ca astfel să-l atragă la credinţă. Cel ce s-a mântuit, dacă cugetă lucruri mari, dând atenţie legii, va auzi că chiar legea i-a astupat gura, chiar ea i-a împiedicat mântuirea şi i-a scos afară lauda, iar cel ce n-a crezut, fiind umilit din aceleaşi raţionamente, va putea desigur să se apropie de credinţă.
Ai văzut cât de mare e vistieria credinţei? Şi cum i-a îndepărtat de la cele dinainte, nelăsându-i nici măcar a se lăuda cu ele?
„Căci socotim că prin credinţă se va îndrepta omul, fără faptele Legii†(3, 28).
După ce i-a arătat superiori iudeilor prin credinţă, la urmă vorbeÅŸte ÅŸi de ea, ÅŸi iarăşi îndreaptă tot ceea ce părea a-i tulbura. Fiindcă într-adevăr două lucruri tulburau pe iudei: întâi că cei ce nu se puteau mântui prin faptele legii se puteau mântui fără fapte, ÅŸi în al doilea rând cei netăiaÅ£i împrejur se puteau bucura de aceleaÅŸi bunuri ca ÅŸi cei crescuÅ£i în lege atâta timp, ceea ce îi tulbura ÅŸi mai mult. De aceea ÅŸi Apostolul mai întâi a pregătit pe ascultători cu prima idee, ÅŸi numai după aceasta a adus vorba de ce-a de-a doua, care atât de mult tulbura pe iudei, încât chiar ÅŸi Petru a fost acuzat din această cauză. Deci ce zice Apostolul? „Socotim că prin credinţă se va îndrepta omulâ€. El n-a zis „iudeul, sau cel ce se găseÅŸte sub legeâ€, ci întinzând vorba pe un teren mai larg, ÅŸi deschizând lumii întregi uÅŸile mântuirii, zice „omulâ€, adică pune numele comun. Deci având ocazia, dezleagă antiteza pusă. Fiindcă era natural ca iudeii, auzind că prin credinţă se îndreaptă tot omul, se fie nemulÅ£umiÅ£i ÅŸi scandalizaÅ£i, de aceea a adăugat: „Oare Dumnezeu este numai al iudeilor?†(3, 29), ca ÅŸi cum ar fi zis: „Şi de ce Å£i se pare absurd că tot omul se mântuieÅŸte? Nu cumva Dumnezeu este numai al unei părÅ£i din lume?â€.
Din aceasta arată el că iudeii, voind a înjosi neamurile, necinstesc mai mult slava lui Dumnezeu, de vreme ce în viziunea lor nu este Dumnezeul tuturor. Dar de vreme ce este Dumnezeul tuturor, apoi se şi îngrijeşte de toţi, şi dacă se îngrijeşte de toţi, apoi pe toţi deopotrivă îi mântuieşte prin credinţă.
De aceea zice: „Oare Dumnezeu este numai al iudeilor? Nu este El ÅŸi Dumnezeul păgânilor? Da, ÅŸi al păgânilorâ€. Nu este un Dumnezeu particular sau al unei părÅ£i din lume, ca zeii cei fabuloÅŸi ai elinilor, ci comun tuturor, ÅŸi unul singur, pentru care ÅŸi adaugă: „Fiindcă este un singur Dumnezeu†(3, 30), adică „acelaÅŸi Stăpân au ÅŸi aceia. Dacă îmi vei spune de cele de demult, ei bine, ÅŸi atunci erau comune cele ale proniei dumnezeieÅŸti, deÅŸi în diferite chipuri. Å¢ie Å£i s-a dat drept pildă Legea scrisă, iar acelora legea naturală, ÅŸi nimic nu aveau mai puÅ£in, ci puteau să ÅŸi biruiască, dacă voiauâ€.
De aceea a ÅŸi adăugat imediat, lăsând să se înÅ£eleagă tocmai aceasta: „care va îndrepta tăierea împrejur din credinţă ÅŸi netăierea împrejur prin credinţăâ€, amintindu-le cele spuse mai înainte despre tăierea ÅŸi netăierea împrejur, prin care le-a dovedit că nu este nici o deosebire. Åži dacă atunci era aÅŸa, apoi cu atât mai mult acum; ceea ce a ÅŸi arătat mai lămurit în pasajul următor, prin care dovedeÅŸte că ÅŸi iudeul ÅŸi elinul au deopotrivă nevoie de credinţă:
Desfiinţăm noi legea prin credinţă? Nicidecum! Dimpotrivă, întărim Legea†(3, 31).
Ai văzut înÅ£elepciune negrăită ÅŸi iscusită? Căci expresia „întărim†arată că Legea nu mai era întărită, ci slabă ÅŸi desfiinÅ£ată. PriveÅŸte măreÅ£ia puterii lui de argumentare, ÅŸi cu câtă mulÅ£ime de idei pregăteÅŸte ceea ce voieÅŸte a arăta, căci prin această expresie nu numai arată credinÅ£a ca stricătoare a Legii, ci încă este ajutătoarea ei, după cum ÅŸi Legea este premergătoare credinÅ£ei. După cum a afirmat credinÅ£a ca mărturisită de Lege ÅŸi de prooroci: „fiind mărturisită de Lege ÅŸi de prooroci†(3, 21), tot aÅŸa ÅŸi aici arată că această credinţă a făcut Legea neputincioasă. Åži cum a făcut-o neputincioasă? Ascultă: care era rolul Legii, din ce cauză făcea ea totul? Desigur că pentru a face pe om drept; însă tocmai la aceasta Legea nu a avut nici o putere, „căci toÅ£i au păcătuitâ€, zice. Deci credinÅ£a venind a făcut acest lucru, adică omul deodată ce a crezut, s-a ÅŸi îndreptăţit. AÅŸadar puterea Legii nu s-a mai manifestat, ÅŸi ceea ce Legea se silea ca să îndeplinească ÅŸi făcea fără succes, aceea credinÅ£a a îndeplinit-o ÅŸi a adus-o la bun sfârÅŸit. AÅŸadar credinÅ£a nu a desfiinÅ£at Legea, ci a întărit-o.
Trei lucruri arată Apostolul aici: 1) că şi fără Lege este cu putinţă a se îndrepta cineva, 2) că Legea n-a putut îndrepta pe om şi 3) că credinţa nu se află în conflict cu Legea, nu este contra acesteia. Fiindcă tocmai aceasta îi alarma pe iudei mai mult, adică a se considera credinţa potrivnică Legii, de aceea Apostolul arată, mai mult decât voieşte iudeul, credinţa ca nefiind potrivnică Legii, ci chiar fiind aliată şi împreună-lucrătoare cu ea, ceea ce mai cu seamă dorea să audă iudeul.
Dar fiindcă o dată cu darul acesta, prin care noi ne-am îndreptăţit, este nevoie şi de viaţă neprihănită, de aceea să dovedim o râvnă vrednică de un asemenea dar; şi o vom arăta cu adevărat numai dacă vom păstra cu multă râvnă pe mama tuturor bunurilor, adică dragostea. Dragoste nu prin cuvinte seci, sau salutări simple, ci cu sprijin văzut şi cu dovadă în fapte. De pildă: a potoli foamea săracului, a veni în ajutorul celor bolnavi, a scăpa pe cineva din primejdii, a plânge cu cei ce plâng, a te veseli cu cei ce sunt veseli, căci şi aceasta este dragoste, deşi s-ar părea că a te veseli cu cei veseli e un fapt neimportant. Cu toate acestea acest fapt este mare în sine însuşi, şi este rezultatul unei minţi de filosof, căci pe mulţi am putea să-i găsim că îl săvârşesc cu amărăciune, iar alţii fără nici o tragere de inimă, ci numai de ochii lumii.
Mulţi plâng cu cei ce plâng, însă nicidecum nu se bucură cu cei ce sunt veseli, ci se întristează şi plâng în timp ce aceştia sunt veseli, din ură şi pizmă. Nu este un fapt neînsemnat să fii vesel când fratele tău este vesel, ci chiar important, şi poate mai important nu numai decât a plânge cu cei ce plâng, ci şi decât faptul de a veni în sprijinul celor aflaţi în primejdii, însă se mâhnesc când alţii progresează, căci atât de mare este tirania pizmei şi a urii.
Deşi a se pune cineva în pericol pentru fratele său este un fapt greu, căci e însoţit de osteneli şi sudori multe, pe când a te bucura izvorăşte numai dintr-o bună intenţie, cu toate acestea mulţi nu se grăbesc a face ceea ce e mai uşor, ci îşi iau asupra lor ceea ce e mai greu, căci se topesc de ciudă când văd pe alţii progresând şi întregii Biserici fiind de folos, fie prin cuvânt, fie prin alt mod!
Şi ce ar fi mai rău decât aceasta? Un astfel de om nu se luptă numai contra fratelui său, ci chiar contra voinţei lui Dumnezeu. Înţelegând, scapă de această boală, şi dacă nu voieşti pe fratele tău, scapă de miile de rele. De ce introduci un război în cugetul tău? De ce umpli sufletul tău de tulburare? De ce îţi faci singur rău? De ce răstorni totul pe dos? Şi cum vei putea cere iertarea păcatelor tale, dacă te comporţi aşa? Dacă Dumnezeu nu iartă păcatele celor ce nu le iartă pe ale altora, apoi cum va da iertare celor ce nedreptăţesc pe alţii, care cu nimic i-au nedreptăţit? Faptul acesta este dovada celei mai josnice răutăţi. Unii ca aceştia luptă împotriva Bisericii împreună cu diavolul, şi poate chiar mai rău decât diavolul, fiindcă de diavol se poate păzi cineva, pe când de aceştia, care sub masca prieteniei aprind pe furiş focul, în care singuri ei mai întâi se bagă, şi pătimesc de o boală ce nu numai că nu merită mila şi compătimirea altora, ci are în sine chiar mult ridicol.
De ce eÅŸti galben? Spune-mi, de ce tremuri de necaz ÅŸi stai ca ÅŸi cuprins de frică? Ce rău Å£i s-a întâmplat? Că fratele tău este strălucit, renumit ÅŸi binevăzut? Tocmai de aceea tu ar trebui să te încununezi, să te bucuri ÅŸi să slăveÅŸti pe Dumnezeu, fiindcă aproapele tău a devenit strălucit ÅŸi renumit. Deci te revolÅ£i că Dumnezeu se slăveÅŸte? Acum vezi spre ce latură se îndreaptă lupta mea? „Dar – zici tu – eu nu mă revolt că Dumnezeu se slăveÅŸte, ci fiindcă fratele meu este slăvitâ€.
ÃŽnsă prin el se ridică slava lui Dumnezeu, ÅŸi tot atunci ÅŸi războiul pe care-l duci împotriva lui. „Dar nu aceasta mă întristează – zici tu -, ci faptul că ai vrea ca ÅŸi prin tine să se slăvească Dumnezeuâ€. Tocmai de aceea bucură-te că fratele tău progresează, ÅŸi Dumnezeu atunci se va slăvi ÅŸi prin tine, ÅŸi toÅ£i vor zice: „binecuvântat este Dumnezeu care are astfel de slugi ce nu cunosc invidia, ÅŸi care se bucură de faptele cele bune ce se săvârÅŸesc prin eiâ€.
Ce zic eu despre frate? Chiar de ţi-ar fi duşman sau te-ai război cu el, însă Dumnezeu prin el se slăveşte, iar trebuie pentru aceasta a-l face prieten, pe când tu pe prieten îl faci duşman pentru că Dumnezeu se slăveşte prin progresele lui. Dacă cineva ar vindeca trupul tău cel bolnav, chiar de ţi-ar fi duşman, totuşi după aceea îl vei considera întâiul între prietenii tăi; dar pe cel ce împodobeşte trupul lui Hristos, adică Biserica, şi care îţi e prieten, tu îl consideri ca duşman?! Cum ai putea să dovedeşti în alt mod războiul împotriva lui Hristos?
De aceea, chiar de ar face cineva minuni, chiar de ar trăi în feciorie, chiar de ar posti, chiar de s-ar culca jos pe pământ, şi prin aceste virtuţi ar ajunge la înălţimea îngerilor, totuşi pentru o asemenea faptă va fi mai pângărit decât curvarii şi preacurvarii, şi mai nelegiuit decât tâlharii şi profanatorii de morminte.
Dar ca nu cumva să ia cineva cuvintele mele ca exagerate, eu v-aş întreba cu plăcere, şi să-mi răspundeţi: dacă cineva ar lua în mâini un foc şi ar aprinde această casă, prin aceasta surpând altarul, oare nu fiecare din cei de faţă ar arunca cu pietre asupra lui, ca pângărit şi nelegiuit? Dar ce? Dacă în locul acelui foc ar purta unul şi mai mare şi mai arzătoare decât focul, vreau să zic ura, care nu dărâmă pietrele clădirii, nu surpă altarul aurit, ci ceea ce este mai de preţ clădirii decât jertfelnicul, adică răstoarnă clădirea didascalilor şi o prăbuşeşte, apoi unul ca acesta de ce iertare ar mai putea fi vrednic?
Să nu-mi spună cineva, au încercat unii de multe ori să facă aşa, totuşi nu au putut face nimic, fiindcă faptele întotdeauna se judecă de la intenţia celui ce le săvârşeşte, fiindcă şi Saul a voit a ucide pe David, însă nu l-a nimerit cu suliţa (I Regi 19, 10).
Nu pricepi tu, spune-mi, că, dacă urăşti oile lui Hristos, te lupţi cu Păstorul? Urăşti oile acelea, pentru care Hristos şi-a vărsat sângele, şi pentru care ne-a poruncit nouă de a face totul şi chiar de a pătimi? Nu-ţi aminteşti că Stăpânul a căutat slava ta şi nu a Sa; iar tu cauţi slava ta, şi nu a Sa? Deci dacă ai căuta pe a Sa, atunci ai găsi-o şi pe a ta, dar fiindcă tu ai căutat-o pe a ta înaintea celei cuvenite Lui, apoi niciodată nu te vei bucura de ea.
Care este leacul acestui rău? Cu toţii să ne rugăm în comun lui Dumnezeu pentru ei, şi un singur glas să înălţăm pentru ei, ca pentru nişte îndrăciţi (demonizaţi), căci aceştia sunt mai de plâns decât aceia, fiindcă nebunia lor izvorăşte din intenţie. Deci, această boală are nevoie de rugăciuni şi cereri multe. Dacă cel ce nu iubeşte pe fratele său, chiar de şi-ar goli punga în folosul săracilor, şi chiar dacă ar face lucruri strălucite în Biserică, totuşi cu nimic nu se foloseşte mai mult, dar încă cel ce se luptă cu fratele său, care nu l-a nedreptăţit cu nimic, de câtă pedeapsă oare nu se face vinovat? Un asemenea om este mult mai rău decât păgânii. Dacă a iubi pe cei ce ne iubesc nu ne face de a avea nimic mai mult decât păgânii, dar încă cel ce urăşte pe cei ce-l iubesc unde va sta? Spune-mi, fiindcă a urî pe cineva este mai rău decât a-l război. Cel ce poartă război altuia, deîndată ce a dispărut cauza războiului, a aruncat duşmănia la o parte, pe când cel ce urăşte niciodată nu va fi prieten celui urât. Unul cel puţin dă războiul pe faţă, dar acesta în ascuns; unul de multe ori cel puţin are o cauză binecuvântată de a se război cu altul, pe când celălalt este împins de o pornire şi de o cugetare demonice.
Cu ce ar putea compara cineva un astfel de suflet? Cu care viperă? Cu ce şarpe? Cu ce vierme? Cu ce vietate? Nimic nu este mai spurcat, nimic mai rău ca un astfel de suflet. Aceasta a răsturnat bisericile, aceasta a zămislit ereziile, aceasta a înarmat mâna frăţească şi a făcut ca să se mânjească dreapta lui în sângele dreptului, aceasta a pângărit legile naturii, acesta a deschis porţile morţii şi a prefăcut blestemul acela în fapt văzut de toţi, nu l-a lăsat pe acel ticălos (Cain) ca să-şi amintească nici de durerile părinţilor şi nici de altceva, ci atât de mult l-a înfuriat şi l-a împins la o aşa mânie, încât chiar Dumnezeu îndemnându-l şi zicându-i: „la tine se va întoarce, şi tu-l vei stăpâni pe acela†(Facere 4, 7), totuşi nici aşa nu s-a muiat. Deşi Dumnezeu trecuse cu vederea păcatul lui, ba încă i-a supus şi pe fratele său, cu toate acestea boala lui era fără leac, chiar dacă s-ar fi întrebuinţat mii de doctorii, ea totuşi şi-ar fi dat pe faţă putreziciunea şi puroiul din ea. De ce te scârbeşti tu, o! nenorocitule şi mai ticălos decât toţi ticăloşii? Pentru că Dumnezeu a fost cinstit? Dar aceasta este cugetare satanică.
Pentru că fratele tău a izbutit? Dar şi tu erai liber a izbuti în fapta bună, ba chiar a-l întrece; aşa că de voieşti a-l birui, nu-l sfâşia şi nici da pierzării, ci lasă-l în viaţă, ca să se păstreze pentru generaţiile viitoare ideea de luptă dreaptă; biruieşte-l cât timp este în viaţa aceasta, căci numai aşa şi cununa îţi va fi mai strălucită, pe când ucigându-l, singur ţi-ai luat hotărârea de a fi un învins!
Dar vai, ura şi invidia nu vor să ştie de nimic! Pentru ce iubeşti slava atât de mare, când tu te găseşti în pustietate? Tot aşa cum pe atunci Cain şi Abel singuri locuiau pe pământ, însă nici aceasta nu a putut să-l oprească de la vărsarea de sânge pe cel pizmuitor, ci lepădând el cele bune din sufletul lui, a stat şi s-a pregătit de luptă împreună cu diavolul, căci acesta era cel care-l mâna din umbră pe Cain.
Nu i-a fost diavolului destul că omul ajunsese muritor, ci s-a gândit să-i facă tragedia şi mai mare prin felul morţii, şi l-a momit să-şi ucidă fratele. Se grăbea diavolul şi se zbătea, ca să vadă mai curând hotărârea lui pusă în aplicare, el, care niciodată nu se satură de relele aduse peste oameni.
După cum cineva, având un duÅŸman legat, s-ar hotărî să-l vadă în carceră, ÅŸi acolo – mai înainte de a-l scoate afară din cetate – l-ar sfâşia, ÅŸi n-ar mai aÅŸtepta timpul potrivit, tot aÅŸa a făcut ÅŸi diavolul atunci; deÅŸi auzise că omul fusese scos din rai ÅŸi se va duce pe pământ, el tot râvnea să vadă ceva mai mult decât atât; să vadă, zic, fiu sfârÅŸindu-se mai înainte de tatăl său, să vadă frate ucigându-ÅŸi fratele, să vadă jertfă din silă ÅŸi fără timp!
Ai văzut la câte rele a slujit invidia? Cum a îmbuibat cugetul cel nesăţios al diavolului, şi cum i-a întins o masă pe placul său?
Să fugim, deci, de această boală urâcioasă, fiindcă în caz contrar nu vom putea fugi de focul acela care este gătit diavolului, dacă nu vom scăpa de această boală, şi vom scăpa doar atunci, când ne vom gândi cum ne-a iubit şi pe noi Hristos, şi cum tot El ne-a poruncit de a ne iubi unii pe alţii.
Cum ne-a iubit pe noi Hristos? Prin aceea că şi-a dat sângele Său pentru noi care eram duşmani şi-l nedreptăţisem foarte mult. Aceasta fă şi tu cu fratele tău, fiindcă de aceea a zis: „Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul†(Ioan 13, 34).
Şi încă mai mult, căci nu s-a mărginit aici, ci Însuşi El a făcut aşa faţă de duşmanii Săi. Poate că nu voieşti să-ţi dai viaţa pentru fratele tău? Atunci de ce verşi sângele lui, şi faci cu totul contrar poruncii lui neascultând? Deşi El ceea ce a făcut nu a facut-o din datorie, pe când tu făcând aşa, îndeplineşti o datorie morală impusă de stăpân. De altfel chiar cel ce a primit iertare de la acel stăpân pentru o mie de talanţi, şi la urmă cerea de la datornicul său 100 de dinari, nu a fost pedepsit pentru aceasta numai, ci pentru că cu toată bunătatea arătată de stăpân către el, nu a devenit mai bun, nici nu a urmat pe stăpânul său, care a pus începutul bunătăţii şi binefacerii, şi a întors datoria, căci aceasta era şi obligaţia lui. Tot ceea ce facem, facem îndeplinindu-ne datoria. De aceea şi zicea: “Aşa şi voi, când veţi face toate cele poruncite vouă, să ziceţi: Suntem slugi netrebnice, pentru că am făcut ceea ce eram datori să facem†(Luca 17, 10).
Deci, chiar de am făcut dovadă de dragoste către aproapele, chiar de am goli pungile ÅŸi am da banii săracilor, noi împlinim o datorie, nu numai fiindcă El a făcut începutul binefacerilor cu noi, ci pentru că dăm din ale Lui, dacă dăm vreodată. De ce te lipseÅŸti pe tine de cele asupra cărora el voieÅŸte ca tu să fii stăpân? De aceea El Å£i-a poruncit ca să dai acestea ÅŸi altuia, ca tu însuÅ£i să le ai. Atât timp cât le stăpâneÅŸti singur, nu ai nici tu, dar dacă vei da ÅŸi altuia, atunci vei lua ÅŸi tu. Oare ce ar putea egala această dragoste, pe care a arătat-o faţă de noi? El Åži-a vărsat sângele pentru duÅŸmani, iar noi nu dăm nici măcar banii care nici nu sunt ai noÅŸtri; El a făcut aceasta înaintea noastră, iar noi nu o facem chiar ÅŸi după ce El a săvârÅŸit-o; El a făcut aceasta pentru mântuirea noastră, iar noi nu o facem nici măcar pentru folosinÅ£a noastră. Nu Lui i se adaugă ceva prin iubirea noastră de semeni, ci totul se aÅŸază pentru folosinÅ£a noastră. De aceea ni s-a poruncit a da, ca nu cumva să ne lipsim pe noi înÅŸine. După cum cineva ar da unui copil mic o monedă de argint, apoi i-ar porunci să o Å£ină bine în mână, sau să o dea slugii să o păstreze, ca să nu o poată răpi cel ce ar voi, tot aÅŸa face ÅŸi Dumnezeu: „Dă, zice, celui ce are nevoie, ca nu cumva să le răpească cineva de la tine, ca de pildă diavolul, tâlharul, sau cel viclean sau chiar după toate acestea moartea ce te aÅŸteaptă. Pe cât timp, le stăpâneÅŸti tu, nu le stăpâneÅŸti în siguranţă, dar dacă mi le dai mie, prin săracii ce-Å£i stau în faţă, eu Å£i le voi păstra toate cu mare cinste, ÅŸi la timpul potrivit le voi pune la loc de mare îmbelÅŸugare. Le primesc de la tine nu ca să Å£i le iau de tot, ci ca să fac ceva mai mult, ca să le păstrez bine, să le conserv pentru acel timp când nu mai sunt nici cel ce împrumută, nici cel ce miluieÅŸteâ€.
Deci, ce ar putea fi mai sălbatic, când şi după atâtea făgăduinţe noi să nu vrem în continuare a împrumuta? Aşadar, de aceea ne ducem la El goi, săraci şi lipsiţi, fiindcă nu avem cu noi cele ce ni s-au încredinţat, fiindcă nu am depus averile în mâinile celui ce le păstrează mai bine decât toţi. Deci, ce vom putea răspunde fiind învinovăţiţi de propria noastră pierdere? Ce pretext vom putea pune înainte? Ce dezvinovăţire vom avea? De ce nu ai dat? Nu ai avut încredere că le vei lua iarăşi? Şi cum s-ar putea spune asta? Căci cel ce dă celui ce nu i-a dat nimic, oare nu cu atât mai mult va da după ce a primit? Dar poate te încântă privirea banilor? Apoi de aceea tocmai să dai, pentru că acolo, unde nu ţi-i va putea răpi nimeni, să te încânte mai mult. Cel ce stăpâneşte averile aici pe pământ, va suferi mii de rele. Ca şi un câine turbat se repede şi diavolul asupra celor bogaţi, voind a le răpi, ca pe o bucată de plăcintă sau pâine din mâinile copilului.
Să le dăm, deci, Tatălui ceresc. Când diavolul vede acest fapt petrecut, va pleca pentru totdeauna, ÅŸi plecând el, Å£i le va da Tatăl pe toate cu cea mai mare siguranţă, căci diavolul nu va putea să te supere atunci – vorbesc despre viaÅ£a viitoare, întru nimic nu se deosebesc cei bogaÅ£i de copiii cei mici supăraÅ£i de căţei, căci ÅŸi asupra lor toÅ£i îşi aţâţă vorba, toÅ£i îi hărÅ£uiesc, toÅ£i îi trag de partea lor, nu numai oameni, ci ÅŸi patimi barbare, ca beÅ£ia, îmbuibarea pântecelui, linguÅŸirea ÅŸi toată desfrânarea. Când trebuie a împrumuta pe cineva, atunci cercetăm pe cei ce dau mai mult, ÅŸi studiem pe cei recunoscători, în acest caz, facem exact cum nu ar trebui, fiindcă lăsăm la o parte pe Dumnezeu, Care este recunoscător ÅŸi Care nu însutit, ci înmiit ne întoarce înapoi, ÅŸi căutăm pe aceia ce ne înapoiază de mai multe ori capitalul.
Şi într-adevăr, ce ne dă înapoi pântecele, care consumă mai mult decât orice? Resturi nedigerate şi stricăciune! Ce ne dă îndărăt slava cea deşartă? Invidie şi ură! Ce ne dă zgârcenia? Grijă şi bătăi de cap! Ce ne dă înapoi desfrânarea? Iadul şi viermele cel otrăvit! Şi aceştia sunt datornicii celor bogaţi, în mâinile acestora ei depun capitalul şi dobânda, care se transformă în relele de aici şi în durerile din viaţa viitoare.
Şi pe aceştia îi împrumutăm noi, spune-mi, sub o astfel de pedeapsă, şi nu vom încredinţa oare capitalul lui Hristos, Care ne pune înainte cerul, viaţa cea veşnică şi bunătăţi negrăite? Şi ce justificare vom avea? De ce nu dai Celui ce dă negreşit, şi dă chiar mai mult decât primeşte, şi pe termen îndelungat? Nemincinoase sunt cuvintele care spun: „Căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga vouă†(Matei 6, 33).
Ai văzut dărnicie nemăsurată? „Acelea Å£i se păstrează – zice – ÅŸi nu se ÅŸtirbesc, iar cele de aici Å£i se vor adăuga, ÅŸi vei avea bogăţii de prisosâ€. Afară de aceasta, ÅŸi prin faptul că ai dat pe un termen îndelungat, averea îţi sporeÅŸte, fiindcă ÅŸi procentul dobânzii devine mai mare, ceea ce de altfel fac ÅŸi creditorii cu cei ce împrumută, căci ÅŸi aceia au în vedere ÅŸi preferă pe cei ce iau cu împrumut, pe un timp mai îndelungat. Cel ce împrumută pe alÅ£ii pe timp scurt, taie din mărimea procentului, pe când dacă împrumută pe un timp mai îndelungat, face o mai bună afacere.
Apoi dacă aici noi nu ne îngrijorăm de amânarea datornicilor, ba încă dorim ca termenul să fie cât mai lung, de ce faţă de Dumnezeu suntem mici la suflet, încât să Îl bănuim şi să ezităm, deşi, după cum am spus, El ne dă şi aici, iar dincolo păstrează tot ce am depus noi, ba chiar şi mai mult? Fiindcă măreţia celor date, ca şi frumuseţea darului Său, covârşeşte nimicnicia acestei vieţi, căci nici nu este posibil ca să primim în acest trup stricăcios şi vremelnic acele cununi neveştejite, nici în viaţa de aici, plină de tulburări şi schimbări, nu putem lua acea moştenire neclătită şi netulburată. Tu, dacă ţi-ar datora cineva bani, şi s-ar găsi în ţară străină, neavând slugi şi nici el neputând veni la casa ta, ca să-ţi întoarcă împrumutul, oare nu te-ai ruga mult ca nu în ţară străină, ci acasă la tine să depună banii? Şi cele duhovniceşti, care nici nu se pot spune, pretinzi a le lua aici? Dar câtă smintire nu este în asemenea pretenţii? Dacă le-ai lua aici, negreşit că le-ai lua stricăcioase, pe când dacă amâni a le lua mai târziu, în viaţa viitoare, ţi le va da nestricăcioase şi neştirbite. Dacă le-ai lua aici, ai lua plumb, pe când acolo vei primi aur curat. Dar nici de cele de aici nu te va lipsi.
împreună cu acea făgăduinţă, el a mai adăugat ÅŸi alta, zicând că tot acela ce doreÅŸte cele de dincolo, însutit va lua, ÅŸi viaÅ£a veÅŸnică va moÅŸteni. Deci dacă nu luăm însutit, noi suntem cauza, fiindcă nu împrumutăm pe cel ce ne dă însutit, după cum au luat toÅ£i cei ce au dat, deÅŸi au dat puÅ£in. Ce mare lucru a dat Petru? Spune-mi, oare nu a dat numai o mreajă ruptă, o trestie ÅŸi o undiţă? Åži cu toate acestea Dumnezeu i-a deschis casele întregii lumi, a cutreierat marea ÅŸi uscatul, ÅŸi toÅ£i îl chemau la ale lor, sau mai bine zis, vindeau averile lor ÅŸi le aduceau la picioarele Apostolilor, adică nici în mâinile lor nu le puneau, căci nu îndrăzneau, atât de mare cinste dau credincioÅŸii Apostolilor. „Dar acela era Petruâ€, zici tu. Åži ce este cu aceasta, omule? Fiindcă nu a făgăduit aceasta numai lui Petru, nici nu a zis: „Tu, Petre, vei lua singur însutitâ€, ci: „tot cel ce a lăsat casă, sau fraÅ£i… însutit va luaâ€. El nu cunoaÅŸte deosebirea de persoane, ci are în vedere meritele oamenilor în fapte.
„Dar, zici tu, am o mulÅ£ime de copii, ÅŸi doresc a-i lăsa bogaÅ£iâ€. Åži de ce îi facem noi singuri săraci? Dacă le-ai lăsa lor totul, iarăşi Å£i-ai pus încrederea într-o pază foarte nesigură, pe când dacă laÅŸi pe Dumnezeu împreună moÅŸtenitor ÅŸi epitrop, ai lăsat mii de tezaure fiilor tăi. După cum atunci când ne răzbunăm singuri Dumnezeu nu ne vine în ajutor, iar când ÃŽi lăsăm Lui acest drept, se petrece chiar mai mult decât ne aÅŸteptăm, tot aÅŸa se întâmplă ÅŸi cu averile. Dacă noi înÅŸine ne îngrijim de ele, El îşi va retrage pronia Sa de la ele, pe când dacă ÃŽi încredinţăm Lui totul, atunci ÅŸi averile ÅŸi copiii se vor găsi în cea mai mare siguranţă. Åži de ce te minunezi, dacă aceasta se petrece cu Dumnezeu, când ar putea-o vedea cineva petrecându-se cu noi oamenii? Când de pildă la sfârÅŸitul vieÅ£ii tale nu vei ruga pe nimeni de a avea grijă de copii, pe urmă chiar cel ce ar voi ca să se îngrijească de copii, de multe ori se ruÅŸinează să se amestece nepoftit, pe când dacă arunci tu grija aceasta asupra lui, atunci el simÅ£indu-se foarte cinstit, va căuta a răsplăti această cinste.
Deci, de voieşti a lăsa avere multă copiilor tăi, lasă în sarcina lui Dumnezeu grija de ele. Cel ce ţi-a plăsmuit şi trupul, şi sufletul, fără ca tu să fi contribuit cu ceva, Cel ce ţi-a hărăzit viaţa, atunci când va vedea că tu Îi arăţi atâta cinste şi încredere, şi împarţi cu El averile ce le-ai lăsat copiilor, cum nu va acorda lor toată bogăţia? Dacă Ilie fiind hrănit cu puţină faină de grâu şi când a văzut că acea văduvă îl preferă pe el înaintea copiilor ce-i avea, a transformat bordeiul ei în arie plină de grâu şi în cadă de untdelemn, apoi poţi pricepe câtă dragoste va arăta Stăpânul lui Ilie.
Să nu ne gândim dar cum să lăsăm pe copii bogaţi, ci cum să-i lăsăm virtuoşi. Dacă ei au avere în care se încurajează, nu se vor mai îndeletnici cu nimic, fiindcă prin averea lor cea multă vor astupa, aşa zicând, relele ce-i stăpânesc, pe când dacă se vor vedea goi şi lipsiţi de mângâiere, vor face totul ca prin virtutea lor să găsească mângâiere în sărăcie. Deci să nu le laşi avere, ca să le laşi virtutea. De altfel, chiar este cea mai mare smintire ca, găsindu-ne în viaţă, să nu-i facem stăpâni ai tuturor averilor, şi numai după moarte să facem asta, procurându-le chiar noi mijlocul de a-şi petrece cu uşurinţă tinereţea în cea mai mare trândăvie şi neîngrijire. Cât timp suntem în viaţă vom putea să le cerem răspundere pentru faptele lor, să îi cuminţim şi să îi înfrânăm pe cei ce le întrebuinţează rău, dar dacă după sfârşitul nostru le vom încredinţa puterea, noi singuri vom împinge pe aceşti nenorociţi în mii de prăpăstii, prin lipsa noastră şi prin lipsa de experienţă a tinereţii lor; vom pune, cum se zice, foc peste foc, şi vom stropi cu untdelemn cuptorul cel aprins.
Aşadar, dacă vrei să-i laşi bogaţi şi în siguranţă, lasă pe Dumnezeu ca datornic al lor, şi Lui încredinţează-I testamentul cu această însărcinare.
Dacă ei primesc banii, nu se pricep şi nu ştiu cui să-i dea, şi vor căpătui pe mulţi nerecunoscători şi vicleni; dar dacă tu, preîntâmpinând răul, vei împrumuta banii lui Dumnezeu, tezaurul rămâne neprimejduit, şi înapoierea lui va fi în cea mai mare siguranţă. Dar apoi Dumnezeu are şi mulţumire că este dator, şi în acelaşi timp şi păstrează tezaurul nostru, privind cu plăcere pe creditorii Săi care n-au împrumutat pe alţii, şi unora le este dator, iar pe ceilalţi îi iubeşte mai mult. Nici nu se bucură mai mult creditorii având datornici, pe cât se bucură Hristos având creditori. Unora nu le datorează nimic, şi de aceea şi fuge de ei; iar cărora le este dator, le şi vine în ajutor.
De aceea, iubiţilor, să facem totul, ca să avem pe Hristos datornic. Timpul de astăzi e timpul împrumuturilor, fiindcă şi El acum se găseşte în nevoie. Dacă tu nu dai acum, apoi după trecerea din această lume nu mai are nevoie de tine. Aici este însetat, aici este flămând; şi este însetat şi flămând de mântuirea ta. De aceea şi cerşeşte, de aceea umblă peste tot locul dezbrăcat, îndeletnicindu-se a-ţi agonisi viaţa veşnică. Deci nu-L trece cu vederea, căci El nu voieşte a Se hrăni, ci a hrăni, nu a Se îmbrăca, ci a îmbrăca, şi îţi va pregăti acea haină aurită, haina împărătească.
Nu vezi pe doctorii cei mari, când îngrijesc de bolnavi, că dacă bolnavii se spală, atunci fac şi ei baie, deşi nu au nevoie? Tot aşa şi Hristos face totul pentru tine, care eşti bolnav, deşi nu are nevoie. De aceea nici nu-ţi cere El cu de-a sila, ca şi răsplata să fie mare, ca să afli tu că El nu-ţi cere fiindcă are nevoie, ci pentru că este însetat de nevoia ta, vreau să zic de mântuirea ta. De aceea se şi apropie de tine într-un mod umil şi înjositor, întinzându-Şi mâna dreaptă, şi chiar de ia-I da vreun obol , El nu îl aruncă, chiar de L-ai necinsti; El nu se depărtează, ci iarăşi se apropie de tine, căci iubeşte, şi încă foarte mult, mântuirea noastră.
Deci să dispreţuim averile, ca să nu fim dispreţuiţi de Hristos. Să dispreţuim averile, ca să ne învrednicim a avea comori cereşti. Dacă noi le păstrăm aici, le vom pierde desigur şi aici, şi dincolo, dar dacă le vom împrumuta cu cea mai mare mărinimie, în cealaltă viaţă ne vom bucura de cel mai mare belşug.
Cheltuieşte-ţi averea ca să o aduni, împrăşti-o ca să o strângi. Şi dacă acestea-ţi par curioase şi noi, atunci gândeşte-te la semănătorul ce seamănă ogorul, şi judecă singur că nici el n-ar putea să culeagă mai mult în alt mod decât împrăştiind mai întâi pe cele existente şi aruncând pe cele coapte deja.
Deci să semănăm şi noi şi să cultivăm cerul, ca astfel să putem secera cu multă îmbelşugare, şi să ne învrednicim de bunurile cele veşnice, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, prin Care şi cu Care se cuvine slavă Tatălui şi Sfântului Duh, în vecii vecilor. Amin.