din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Impotriva lăcomiei şi a iubirii de argint]
„Că de vreme ce am fost altoiţi pe El prin asemănarea morţii Lui, atunci vom fi părtaşi şi ai învierii Lui†(Romani 6, 5).
Ceea ce am spus mai înainte, aceasta o spun şi acum: Apostolul necontenit vorbeşte de viaţa morală, însă nu ca în celelalte epistole, pe care el le împarte în două părţi, partea întâi destinând-o dogmelor, iar partea a doua închinând-o cu cea mai mare grijă vieţii morale, căci în epistola de faţă el îmbină partea morală cu partea dogmatică, ca astfel cuvântul să-i fie bine primit de ascultători.
Aici el spune că sunt două morÅ£i ÅŸi două mortificări, din care cea dintâi se face de Hristos în botezul pe care-l primim, iar a doua trebuie să o facem după aceea chiar noi, prin sârguinÅ£a noastră proprie. A îngropa păcatele dinainte de Sfântul Botez este rezultatul darului Său, însă a rămâne după botez morÅ£i pentru păcat, aceasta este treaba noastră ÅŸi a sârguinÅ£ei ce o punem, deÅŸi chiar ÅŸi aici noi vedem pe Dumnezeu ajutându-ne foarte mult. Botezul nu are puterea numai de a ÅŸterge păcatele de dinainte, ci te asigură încă ÅŸi faţă de cele viitoare. După cum atunci tu ai crezut ca păcatele tale să se ÅŸteargă, aÅŸa ÅŸi acum, după botez, arată schimbarea în bine prin toate faptele tale, ca nu cumva să te murdăreÅŸti din nou. Deci cu acestea sfătuindu-ne Pavel, zice: „Că de vreme ce am fost altoiÅ£i pe El prin asemănarea morÅ£ii Lui, atunci vom fi părtaÅŸi ÅŸi ai învierii Luiâ€. Ai văzut cum a înălÅ£at pe ascultători, ridicându-i de-a dreptul la Stăpânul Său, ÅŸi cum încearcă să arate că între ei este o mare asemănare? De aceea nici n-a zis el „altoiÅ£i ne-am făcut cu moartea Luiâ€, ca nu cumva să-l contrazici, ci „cu asemănarea morÅ£ii Luiâ€, căci la Botez nu a murit însăşi fiinÅ£a omului, ci omul cel din păcate, adică răutatea. Åži nici n-a zis „că de vreme ce ne-am împărtăşit cu asemănarea păcatuluiâ€, ci „de vreme ce împreună altoiÅ£i ne-am făcut cu asemănarea morÅ£ii Luiâ€, făcându-ne să înÅ£elegem că rodul pe care noi l-am cules de acolo odrăsleÅŸte. După cum trupul Lui îngropat în pământ a produs rodul cel mare – mântuirea lumii -, tot aÅŸa ÅŸi trupul nostru, fiind îngropat prin botez, a produs rod: dreptatea, sfinÅ£irea, învierea ÅŸi miile de bunătăţi, ÅŸi, după cum bine ÅŸtiÅ£i, ne va aduce la urmă ÅŸi darul învierii din morÅ£i.
Fiindcă trupul nostru s-a îngropat în apă, iar El în pământ, ÅŸi noi din cauza păcatului, pe când El pentru mântuirea noastră, de aceea n-a zis „împreună altoiÅ£i cu moartea Lui†ci „cu asemănarea morÅ£ii Luiâ€. Moarte a fost ÅŸi aceea ca ÅŸi aceasta, însă nu având acelaÅŸi subiect. „Deci, zice Apostolul, dacă ne-am făcut împreună altoiÅ£i cu moartea Lui vom fi părtaÅŸi ÅŸi învierii Luiâ€, vorbind aici de învierea viitoare. Fiindcă mai sus, spunând de moarte, zicea: „Au nu cunoaÅŸteÅ£i, fraÅ£ilor, câţi întru Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat?â€. Nu spune ceva lămurit despre înviere, ci porunceÅŸte purtării creÅŸtinului de după botez, îndemnându-l să umble întru înnoirea vieÅ£ii. De aceea aici proclamă învierea noastră din morÅ£i. Åži ca să afli că nu este vorba de învierea de după botez, ci de aceea care va urma la a doua venire, priveÅŸte cum El n-a zis numai „că vom fi altoiÅ£i pe El prin asemănarea morÅ£ii Luiâ€, ci „şi învierii Lui vom fi părtaÅŸiâ€. Åži ca să nu zici: „Dar cum? Dacă noi n-am murit, precum a murit El, apoi cum vom învia, precum a înviat El?â€. PriveÅŸte cum el, atunci când a amintit de moarte, n-a spus că suntem împreună altoiÅ£i cu moartea, ci „cu asemănarea morÅ£iiâ€, ÅŸi cum atunci când vorbeÅŸte de înviere, nu mai zice „cu asemănarea învierii Luiâ€, ci „învierii Lui ne vom face părtaÅŸiâ€; ÅŸi nici n-a zis „ne-am făcutâ€, ci „ne vom face părtaÅŸiâ€, arătând prin această expresie nu învierea cea dobândită la botez, ci învierea cea viitoare.
Apoi vrând să facă cuvântul acesta demn de crezare, arată şi o altă înviere, petrecută aici înaintea învierii aceleia, ca astfel şi din cea prezentă, şi din cea viitoare să crezi; zicând, deci, că împreună altoiţi vom fi cu învierea Lui, a adăugat:
„Cunoscând aceasta, că omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El, ca să se nimicească trupul păcatului, pentru a nu mai fi robi păcatului†(6, 6), de unde se vede că pune la un loc cauza şi dovada învierii viitoare.
Åži n-a zis „s-a răstignitâ€, ci „împreună cu El s-a răstignitâ€, punând astfel alături botezul de cruce. De aceea ÅŸi zice mai sus: „împreună altoiÅ£i ne-am făcut cu asemănarea morÅ£ii Luiâ€.
„Ca să se nimicească trupul păcatuluiâ€. El nu vorbeÅŸte aici de trupul nostru cel real, ci de păcatul în genere. După cum sub numele de omul cel vechi înÅ£elege întreaga răutate, tot aÅŸa ÅŸi trupul lui îl numeÅŸte răutate compusă din diferite părÅ£i, după cum ÅŸi trupul este compus din diverse organe. Åži cum cele grăite nu sunt numai socotinÅ£a proprie a lui Pavel, priveÅŸte cum explică aceasta prin cele ce urmează, într-adevăr că după ce zice: „ca să se nimicească trupul păcatului†adaugă imediat „ca să nu mai fim robi păcatuluiâ€, ca ÅŸi cum ar fi zis: „În acesta [în acest păcat] voiesc eu ca trupul să fie mort, desigur nu în sensul ca el să moară ÅŸi să dispară, ci în acela de a nu mai păcătuiâ€. Åži cu timpul încă ÅŸi mai lămurit explică el toate acestea, aÅŸa cum vom vedea.
„Căci cel care a murit curăţit de păcat†(6, 7). Aceasta o zice pentru orice om, adică după cum cel ce a murit a scăpat de a mai păcătui pe viitor, găsindu-se mort păcatului, tot aÅŸa ÅŸi cel ce se botează, dacă ÅŸi acesta a murit odată acolo, apoi trebuie să rămână pentru totdeauna mort păcatului. „Dacă, zice, ai murit în Botez, rămâi mort, căci orice mort nu mai poate păcătui; iar dacă ÅŸi după Botez păcătuieÅŸti, apoi atunci murdăreÅŸti darul lui Dumnezeuâ€.
După ce, deci, ne cere atâta filosofie, spune ÅŸi de cununa ce ne aÅŸteaptă: „Că de am muri împreună cu Hristos†– deÅŸi mai înainte de acea cunună avem ÅŸi o altă cunună foarte mare, aceea adică că ne împărtăşim cu stăpânul, totuÅŸi zice „îţi dau ÅŸi un alt premiu, ÅŸi o altă cununăâ€. Åži care e acea cunună? ViaÅ£a veÅŸnică:
„Iar dacă am murit împreună cu Hristos, credem că vom şi vieţui împreună cu El†(6, 8). Şi de unde se poate vedea aceasta? „Ştiind că Hristos, înviat din morţi, nu mai moare†(6, 9).
Aici, tu gândeÅŸte-te la înÅ£elepciunea lui Pavel, cum el dovedeÅŸte – sau mai bine zis pregăteÅŸte dovada – din cele contrare. Fiindcă era natural ca unii să se tulbure auzind de cruce ÅŸi de moarte, el arată că tocmai pentru aceasta trebuie a se încuraja mai mult. „Să nu crezi – zice – că dacă a murit o dată, apoi este muritor, căci tocmai pentru aceasta rămâne nemuritor. Pentru că moartea Lui a devenit moartea morÅ£ii, ÅŸi fiindcă a murit, de aceea nu mai moareâ€.
„Căci ce a murit, a murit păcatului o dată pentru totdeauna, iar ce trăieşte, trăieşte lui Dumnezeu†(6, 10).
Dar ce vrea oare să zică prin „a murit păcatuluiâ€? Adică nu Hristos era răspunzător, ci a murit pentru păcatele noastre, ca păcatul să-l desfiinÅ£eze, să-i taie venele ÅŸi întreaga putere, ÅŸi cu un cuvânt să-l nimicească cu totul, pentru aceasta a murit El. Ai văzut cum a înfricoÅŸat pe ascultători? „Dacă El nu moare de două ori – zice -, apoi nici baia renaÅŸterii [Botezul] nu se săvârÅŸeÅŸte a doua oară, ÅŸi dacă a doua baie nu mai este, apoi nici tu să nu mai fii înclinat spre păcatâ€. Åži toate acestea le zice sculându-se contra acelor ce ziceau: „Să facem cele rele, ca să vină cele bune†sau „Să stăruim în păcat, pentru ca harul să prisoseascăâ€. Deci el, stârpind din rădăcină o astfel de părere greÅŸită, o răstoarnă prin toate cele spuse.
„Iar ce trăieÅŸte, trăieÅŸte lui Dumnezeuâ€, zice; adică rămâne pentru totdeauna, nemaiputând fi desfiinÅ£at de moarte. Dacă El nefiind răspunzător ÅŸi încă a murit pentru păcatul altora, apoi cu atât mai mult acum nu va muri, desfiinţând păcatul cu desăvârÅŸire, ceea ce zice ÅŸi în Epistola către Evrei: „Astfel, ar fi trebuit să pătimească de mai multe ori, de la întemeierea lumii; ci acum, la sfârÅŸitul veacurilor, S-a arătat o dată, spre ÅŸtergerea păcatului, prin jertfa Sa. Åži precum este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecata. Tot aÅŸa ÅŸi Hristos, după ce a fost adus o dată jertfă, ca să ridice păcatele multora, a doua oară fără de păcat Se va arăta celor ce cu stăruinţă îl aÅŸteaptă spre mântuire†(9, 26—28). AÅŸadar, El arată aici puterea vieÅ£ii celei după Dumnezeu, în acelaÅŸi timp ÅŸi puterea păcatului, că în viaÅ£a cea după Dumnezeu niciodată nimeni nu va muri, pe când păcatul cum n-ar pierde pe cei ce sunt răspunzători, de vreme ce a făcut să moară ÅŸi cel nemuritor?
Apoi, fiindcă a vorbit despre viaÅ£a lui Hristos, ca să nu zică cineva: „Ei! Åži ce are de-a face cu noi ceea ce spui tu?â€, a adăugat imediat: „AÅŸa ÅŸi voi socotiÅ£i-vă pe voi morÅ£i păcatului ÅŸi vii lui Dumnezeu†(6, 11).
Bine a zis el „socotiÅ£i-văâ€, fiindcă a vedea cele spuse nu este cu putinţă acum. „Şi cum să ne socotim?â€, veÅ£i cere să vă spun. „MorÅ£i păcatului, dar vii pentru Dumnezeu, în Iisus Hristos, Domnul nostruâ€. Cel ce vieÅ£uieÅŸte aÅŸa, acela îşi va însuÅŸi orice faptă bună, având de ajutor chiar pe Iisus, căci aceasta înseamnă „în Hristosâ€. Dacă morÅ£i fiind, El ne-a înviat, apoi cu atât mai mult va putea să ne stăpânească fiind vii.
„Deci să nu împărăţească păcatul în trupul vostru cel muritor, ca să vă supuneţi poftelor lui†(6, 12).
N-a zis: „Să nu ceară trupul, sau să nu aibă nici o energieâ€, ci „păcatul să nu împărăţeascăâ€, căci Apostolul nu voieÅŸte a ucide natura noastră omenească, ci a ne îndrepta intenÅ£ia sau voinÅ£a noastră. Apoi prin acest verset mai arată ÅŸi faptul că noi nu suntem stăpâniÅ£i cu sila sau cu forÅ£a de răutate, ci cu bună voia noastră, ÅŸi de aceea nici nu zice „să nu vă robească păcatulâ€, ci „să nu împărăţeascăâ€. Fiindcă ar fi absurd de a pretinde să ne ducem întru împărăţia cerurilor ÅŸi să împărăţim împreună cu Hristos, în timp ce noi avem păcatul drept stăpân, ÅŸi preferăm să fim robiÅ£i de el. Aceasta ar fi ca ÅŸi cum cineva ÅŸi-ar arunca diadema împărătească de pe cap ÅŸi ar voi să slujească mai bine unei femei îndrăcite, cerÅŸetoare ÅŸi îmbrăcate în zdrenÅ£e. Apoi fiindcă este greu lucru de a fi cineva predominat de păcat, priveÅŸte cum el arată nestatornicia lui, în acelaÅŸi timp cum ÅŸi mângâie pe cel ce se osteneÅŸte de a-l alunga, zicând: „în trupul nostru cel muritorâ€. Prin aceasta el arată că luptele pe care le purtăm sunt trecătoare ÅŸi că în curând se vor sfârÅŸi; în acelaÅŸi timp ne aminteÅŸte ÅŸi de relele de dinainte, ÅŸi de obârÅŸia morÅ£ii, ÅŸi cum de aici a rezultat ca omul să devină muritor chiar de la început. Cu toate acestea, este cu putinţă ca omul, având trup muritor, să nu păcătuiască.
Ai văzut bogăţia harului lui Hristos? Adam neavând până atunci trupul muritor, prin păcatul făcut s-a pierdut ÅŸi a murit, pe când tu fiind supus osândei lui, stăpâneÅŸti moartea, ÅŸi chiar vei putea să fii încununat. Tu ai putea întreba: „Şi cum împărăţeÅŸte păcatul?â€. Nu împărăţeÅŸte prin propria sa putere, ci prin lenevia ta. De aceea ÅŸi Apostolul, după ce zice „să nu împărăţeascăâ€, arată ÅŸi modul unei astfel de împărăţiri, căci zice: „ca să vă supuneÅ£i poftelor luiâ€. Nu este nici o cinste de a face toate gusturile lui în chip silit, ci dimpotrivă, aceasta este robia cea mai de pe urmă ÅŸi necinstea cea mai mare. Când tu faci ceea ce păcatul voieÅŸte, atunci te lipseÅŸti însuÅ£i de orice libertate, pe când dacă îl împiedici, atunci mai ales îţi păstrezi propria-Å£i demnitate.
„Nici să nu puneţi mădularele voastre ca arme ale nedreptăţii în slujba păcatului, ci, înfăţişaţi-vă pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculaţi din morţi, şi mădularele voastre ca arme ale dreptăţii lui Dumnezeu†(6, 13). Aşadar trupul este mijloc de răutate sau de virtute, după cum sunt şi armele; fiindcă amândouă faptele, bune sau rele, sunt nu ale lor proprii, ci ale celui ce le întrebuinţează. Cu arma de pildă se luptă şi ostaşul pentru patrie, şi tot cu arma se luptă şi tâlharul contra cetăţenilor paşnici; aşa că amândoi se înarmează cu aceeaşi armă, însă crima acestuia din urmă nu vine de la armă, ci de la propria sa voinţă, fiindcă a întrebuinţat-o în rău. Tot aşa se poate zice şi de trup, fiindcă şi fapta rea ca şi cea bună sunt izvorâte din sufletul celui ce le face, iar nicidecum din natura trupului. Când ochiul priveşte cu lăcomie la frumuseţea străină, el atunci s-a făcut armă de nedreptate, însă nu prin propria sa energie, căci datoria ochiului este de a vedea, iar nu de a vedea rău, ci prin intenţia vicleană şi rea a stăpânului său, pe când dacă îl înfrânează, atunci a devenit armă a dreptăţii. Tot aşa se poate zice şi de limbă, şi de mâini, şi de toate celelalte mădulare ale trupului nostru.
Bine a zis el că păcatul este nedreptate, fiindcă dacă cineva păcâtuind nedreptăţeşte fie pe el, fie pe un altul, desigur că mai mult pe sine s-a nedreptăţit, decât pe altul.
Deci, după ce-i îndeamnă de a fugi de răutate, îi duce la virtute, zicând: „înfăţiÅŸaÅ£i-vă pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculaÅ£i din morÅ£iâ€. PriveÅŸte cum el din niÅŸte simple nume, sau denumiri, îndeamnă pe ascultători, acolo spunând de păcat, iar aici de Dumnezeu.
După ce arată câtă depărtare este între cei ce împărăţesc (între Dumnezeu ÅŸi păcat), la urmă lipseÅŸte de orice iertare pe acel ostaÅŸ care părăseÅŸte pe Dumnezeu ÅŸi care preferă a se pune sub împărăţia păcatului. Nu numai prin aceasta, dar ÅŸi prin cele ce urmează, el tot acelaÅŸi lucru îl arată, zicând: „ca vii, sculaÅ£i din morÅ£iâ€. Prin toate acestea, el arată atât vătămarea pe care ne-o pricinuieÅŸte păcatul, cât ÅŸi măreÅ£ia darului lui Dumnezeu. „GândiÅ£i-vă, zice, ce aÅ£i fost, ÅŸi ce aÅ£i devenit. Cine aÅ£i fost? MorÅ£i ÅŸi pierduÅ£i cu o pierdere ce de nicăieri nu se putea îndrepta, ÅŸi nici că era cine să vă poată ajuta. Åži ce aÅ£i devenit voi, din morÅ£i cum eraÅ£i? VieÅ£uind viaÅ£a nemuritoare. Åži prin cine aÅ£i câştigat acest bun nepreÅ£uit? Prin Dumnezeu, Care poate totul. Prin urmare, drept este de a vă pune sub ordinele Lui cu atâta bunăvoinţă cu câtă e demn din partea celor înviaÅ£i din morÅ£iâ€. „Şi mădularele voastre ca arme ale dreptăţiiâ€, zice. AÅŸadar trupul nu este rău, dacă poate să devină armă a dreptăţii. Vorbind el de arme, arată că noi ne găsim într-un război înfricoÅŸat, pentru care ne arată că avem trebuinţă de arme puternice, ÅŸi voinţă bărbătească, în acelaÅŸi timp ÅŸi cunoÅŸtinţă desăvârÅŸită de cele ale războiului, iar mai presus de toate de general iscusit. Dar generalul ne stă de faţă, fiind pururea gata a ne ajuta; acest general rămâne necucerit, iar nouă ne-a pregătit arme puternice. Deci, trebuie să fim bine intenÅ£ionaÅ£i, ca să putem întrebuinÅ£a la nevoie acel ajutor, încât să ascultăm ÅŸi de general, ÅŸi în acelaÅŸi timp ÅŸi armele acestea să le mânuim în interesul patriei.
Deci după ce ne mângâie şi ne încurajează atât de mult, după ce ne aminteşte de arme şi de luptă, priveşte cum iarăşi încurajează pe ostaşi şi le aţâţă buna voinţă, zicând: „Căci păcatul nu va avea stăpânire asupra voastră, fiindcă nu sunteţi sub lege, ci sub har†(6, 14).
Dar dacă păcatul nu ne mai stăpâneÅŸte, de ce ne-ai dat atâtea sfaturi mai sus, zicând: „Să nu împărăţească păcatul în trupul vostru cel muritor†şi „să nu faceÅ£i mădularele voastre arme de nedreptate păcatului?â€.
Deci, ce este ceea ce el spune aici? Nimic altceva decât că aruncă mai înainte un cuvânt mare pe care-l va dezvolta mai la urmă întrebuinţând multă grijă în construcţia lui. Aşadar, despre ce ne vorbeşte? Că trupul nostru mai înainte de venirea lui Hristos era uşor de cucerit de păcat, căci după moartea lui prin păcat, a intrat în el un roi de patimi, pentru care nici nu putea fi sprinten de a călători pe calea virtuţii. Nu era de faţă nici duhul care să-l ajute, şi nici botezul care putea a-l mortifica, ci, ca şi un cal fără frâu alergă peste câmpii, şi greşea de multe ori, fiindcă legea deşi îl deştepta şi îl îndruma ce să facă, şi ce nu, totuşi cu nimic altceva nu contribuia, la izbânda luptătorului, decât cu îndemnarea prin vorbe. De aceea şi prăpastia de dinaintea noastră este acum cu mult mai mare, fiindcă ne-am bucurat şi de un mai mare ajutor.
De aceea şi Hristos zicea: „Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor†(Matei 5, 20). Aceasta însă mai limpede o spune în cuvintele de mai jos, iar aici prin vorbe scurte lasă a se înţelege numai, arătând că dacă nu ne vom preda păcatului, nici el nu ne va putea stăpâni. Nu este numai legea care ne porunceşte, ci este şi harul, care ne-a trecut cu vederea cele de dinainte de primirea lui, şi care ne asigură de cele viitoare. Legea făgăduieşte cununile după lupte şi osteneli, pe când harul mai întâi încununează, şi după aceea te îndeamnă la lupte. Mie mi se pare că nici nu face el aluzie aici la întreaga viaţă a credinciosului, ci mai mult o comparaţie între botez şi lege, ceea ce şi aiurea zice: ,,că litera omoară, iar duhul face viu†(I Corinteni 3, 6). Legea dă pe faţă călcarea poruncii, iar harul dezleagă călcarea acelei porunci. După cum legea, mustrând, a scos la iveală păcatul, tot aşa şi harul, iertând, nu mai îngăduie omului de a mai fi sub păcat. Aşa că tu eşti scăpat de două ori din această tiranie; întâi că nu mai eşti sub lege, şi al doilea că te bucuri de har.
Deci, după ce prin aceste cuvinte a făcut pe ascultători să răsufle uşuraţi, iarăşi îi asigură, introducând un sfat din antiteza ce o pune înainte şi zicând: „Oare, atunci să păcătuim fiindcă nu suntem sub lege, ci sub har? Nicidecum!†(6, 15).
Mai întâi fiindcă ceea ce vorbeÅŸte este foarte absurd, el întrebuinÅ£ează expresia lui obiÅŸnuită de oprire de la a săvârÅŸi ceva: „nicidecumâ€; apoi sfătuieÅŸte, arătând cât de mare este uÅŸurinÅ£a luptelor, căci zice: „Au nu ÅŸtiÅ£i că celui ce vă daÅ£i spre ascultare robi, sunteÅ£i robi aceluia căruia vă supuneÅ£i: fii ai păcatului spre moarte, fii ai ascultării spre dreptate?†(6, 16).
„Nu vă spun – zice – nici de gheenă; nici de pedeapsa cea grozavă de acolo, ci de ruÅŸinea de aici, când voi vă faceÅ£i robi păcatului de bună voie, ÅŸi încă cu o astfel de răsplată, ca să muriÅ£i iarăşi. Că dacă păcatul a adus mai înainte de botez moartea trupească, ÅŸi rana a avut nevoie de o aÅŸa îngrijire, că ÃŽnsuÅŸi Stăpânul a toate a trebuit să Se pogoare să zdrobească moartea, ÅŸi să dezlege legăturile răului, dar apoi când ÅŸi după atâta dar ÅŸi libertate acelaÅŸi păcat te ia din nou în stăpânirea lui, ce nu vom face? Deci, nu alerga spre o aÅŸa prăpastie, nici nu te preda lui de bună voie. ÃŽn războaie de multe ori soldaÅ£ii se predau ÅŸi fără voia lor, pe când aici dacă tu nu vei dezerta, nimeni nu te va putea forÅ£aâ€.
Deci, după ce-i abate din calea rătăcirii cu astfel de vorbe potrivite, îi înfricoÅŸează ÅŸi cu răsplata ce o vor lua, ÅŸi le pune înaintea lor pe amândouă acestea, adică dreptatea ÅŸi moartea, însă nu o moarte ca a trupului, ci cu mult mai grozavă. „Dacă – zice – Hristos nu a murit, apoi cine va dezlega moartea? Nimeni. AÅŸadar din necesitate va fi osândit ÅŸi pedepsit. Moartea aceea nu va fi ca aici, unde trupul se desparte de suflet. «VrăjmaÅŸul din urmă, care va fi nimicit, este moartea» (I Corinteni 15, 26). De unde urmează că osânda va fi nemuritoare, însă nu ÅŸi pentru cei ce ascultă de Dumnezeu, căci răsplata acestora va fi dreptatea ÅŸi bunurile ce izvorăsc din eaâ€.
„Mulţumim însă lui Dumnezeu că (deşi) eraţi robi ai păcatului, v-aţi supus din toată inima dreptarului învăţăturii căreia aţi fost încredinţaţi†(6, 17).
După ce-i ruÅŸinează cu robia în care au fost, ÅŸi după ce-i îndeamnă ÅŸi-i înspăimântă cu răsplata ce o vor lua, iarăşi îi ridică ÅŸi-i încurajează prin amintirea binefacerilor lui Dumnezeu. Prin toate acestea le arată că au fost scăpaÅ£i de mari rele, în acelaÅŸi timp însă că la aceasta ÅŸi ei au contribuit prin ostenelile lor, ÅŸi că cele viitoare sunt mai uÅŸor de câştigat. După cum cineva scapă pe un rob din tirania unui stăpân crud ÅŸi nemilostiv, ÅŸi sfatuindu-l să nu se mai întoarcă înapoi, îi aminteÅŸte de tirania aceluia, tot aÅŸa ÅŸi Pavel le pune înainte toate relele cele din trecut, ÅŸi-i îndeamnă de a mulÅ£umi lui Dumnezeu. „Nu a fost cu putinţă ca vreo putere omenească să vă scape din toate acele rele – zice -, ci numai harul lui Dumnezeu, Care a voit ÅŸi a putut face aceastaâ€.
Åži bine a zis el că „aÅ£i ascultat din inimă, fiindcă nu aÅ£i fost siliÅ£i de cineva, ci voi singuri de bună voie ÅŸi cu multă hotărâre v-aÅ£i îndepărtat de releâ€. Prin această expresie îi laudă, dar în acelaÅŸi timp îi ÅŸi lezează, căci le zice: „Dacă voi v-aÅ£i apropiat de credinţă de bună voie, căci nici o silă n-aÅ£i avut, apoi ce iertare veÅ£i avea, ÅŸi ce îndreptare, dacă iarăşi vă veÅ£i întoarce la cele dintâi?â€. Apoi, ca să afli că acest fapt nu se datorează numai recunoÅŸtinÅ£ei lor, ci că totul s-a făcut prin harul lui Dumnezeu, priveÅŸte cum, după ce zice „aÅ£i ascultat din inimăâ€, el se grăbeÅŸte să adauge: „dreptarului învăţăturii căreia aÅ£i fost încredinÅ£aÅ£iâ€. Ascultarea cea din inimă arată liberul lor arbitru, iar încredinÅ£area, sau mai bine zis predarea lor, înseamnă ajutorul lui Dumnezeu. Åži ce vrea să zică prin „dreptarul învăţăturii?â€. Nimic altceva decât a vieÅ£ui drept ÅŸi cu cea mai frumoasă purtare.
„Şi izbăvindu-vă de păcat, v-aţi făcut robi ai dreptăţii†(6, 18).
Aici se arată două daruri ale lui Dumnezeu: şi slobozirea de păcat, şi că s-au făcut slujitorii dreptăţii, ceea ce este mai de preţ decât orice libertate. Fiindcă Dumnezeu a făcut acelaşi lucru, ca şi cum cineva ar lua pe un copil orfan, prins de barbari şi dus în ţară străină, şi pe care nu numai că l-ar scăpa din robie, ci ar deveni şi tatăl acelui copil, şi l-ar ridica în cea mai mare demnitate. Aceasta tocmai s-a petrecut şi cu noi, căci nu numai că Dumnezeu ne-a eliberat de relele cele vechi, ci încă ne-a şi ridicat la o viaţă îngerească, şi ne-a desemnat o cale de purtare bună, predându-ne în siguranţa dreptăţii, ucigând toate relele dinainte şi omorând pe omul cel vechi, povăţuindu-ne la viaţa cea nemuritoare.
Deci, iubiţilor, să rămânem vieţuind o astfel de viaţă plăcută lui Dumnezeu, fiindcă mulţi din cei ce respiră aerul şi călătoresc în această lume, se găsesc mai ticăloşi decât morţii. Multe şi variate sunt felurile morţii, de exemplu: 1) moartea trupului, după care Avraam fiind mort, nu era mort, precum zice: „Nu este Dumnezeul morţilor, ci al viilor†(Matei 22, 32);  2) moartea sufletului, la care Hristos face aluzie zicând: „lasă morţii să-şi îngroape morţii lor†(Matei 8, 22); 3) moartea aceea devenită din filosofia omului, care este mult lăudată, şi la care făcând aluzie Pavel, zicea: „Omorâţi mădularele voastre cele de pe pământ†(Coloseni 3, 5); 4) moartea aceea de la Taina Botezului, care este şi cauza acelei dinainte: „Că omul nostru Cel vechi s-a răstignit†(Romani 6, 6), adică a murit [păcatului].
Deci, cunoscând noi acestea, să fugim de moartea aceea prin care şi vieţuind murim, iar de aceea prin care vine moartea comună tuturor vieţuitoarelor să nu ne temem, pe când pe celelalte două, din care una este cea mai fericită, căci este dată de Dumnezeu, iar a doua este mult lăudată de noi şi de Dumnezeu, pe acestea, zic, să le râvnim şi să le preferăm. Din acestea două, pe una o fericeşte David, zicând: „Fericiţi cei cărora li s-au iertat fărădelegile†(Psalmii lui David 31, 1), iar pe cealaltă o admiră Pavel, scriind galatenilor: „Că cei ce sunt ai lui Hristos Iisus şi-au răstignit trupul împreună cu patimile şi poftele†(Galateni 5, 24).
Dintre cele două morÅ£i dintâi, una este de dispreÅ£uit, după cum zice Hristos: „Nu vă temeÅ£i de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidăâ€, iar cealaltă este înfricoÅŸată, după cum ÅŸi zice: „temeÅ£i-vă mai curând de acela care poate ÅŸi sufletul, ÅŸi trupul să le piardă în gheena†(Matei 10, 28). AÅŸadar, fugind de o astfel de moarte, să preferăm pe cele fericite ÅŸi admirate, precum cele două de mai înainte; de una să nu ne temem, iar de a doua să fugim. Nici un folos nu vom avea noi văzând soarele, mâncând ÅŸi bând, dacă viaÅ£a noastră nu este întovărăşită de fapte bune. Ce folos poate avea acel împărat, spune-mi, care deÅŸi este îmbrăcat cu porfiră ÅŸi are arme, totuÅŸi n-a dobândit nici un supus, ÅŸi este batjocorit ÅŸi râsului tuturor? Tot aÅŸa, ÅŸi creÅŸtinul nu va avea nici un folos de la credinÅ£a lui ÅŸi de la harul câştigat prin botez, dacă nu are fapte bune, ÅŸi este expus tuturor patimilor; ba încă ÅŸi batjocora îi va fi mai mare, ÅŸi ruÅŸinea mai multă.
După cum acela care este îmbrăcat cu porfiră ÅŸi are diademă pe cap, nu numai că nu câştigă nimic de la aceste podoabe, nu numai că nu i se adaugă nimic în cinste, ci încă prin necinstea ÅŸi neruÅŸinarea sa singur se batjocoreÅŸte, tot aÅŸa ÅŸi credinciosul care vieÅ£uieÅŸte în păcat, nu numai că nu va fi respectat dar chiar va fi mai mult batjocorit, după cum ÅŸi zice: „Căci câţi fără lege au greÅŸit, fără lege se vor pierde; iar câţi întru lege au greÅŸit, prin lege se vor osândiâ€. Åži evreilor scriindu-le zicea: „Călcând cineva Legea lui Moise, e ucis fără de milă, pe cuvântul a doi sau trei martori†(Evrei 10, 28), iar mai departe adaugă: „Căci gândiÅ£i-vă: cu cât mai aspră fî-va pedeapsa cuvenită celui ce a călcat în picioare pe Fiul lui Dumnezeu†(Evrei 10, 29). Åži cu drept cuvânt, fiindcă El Å£i-a supus toate patimile prin botez ÅŸi Å£i-a dat putere de a te ridica deasupra lor.
Deci, ce ai devenit, că după ce ai batjocorit atâta dar a lui Dumnezeu, ai ajuns altfel decât trebuia să fii? El a ucis şi a îngropat toate greşelile tale de dinainte de botez, ca pe nişte viermi, şi acum de ce ai născut alţi viermi? Fiindcă păcatele sunt mai rele decât viermii, deoarece aceştia vatămă trupul, pe când păcatele murdăresc şi vatămă sufletul, pe care-l împuţesc mai grozav decât trupul cel mâncat de viermi. Dar noi nu simţim un astfel de miros îngrozitor, fiindcă nu ne silim de a o curăţi. Nici beţivul nu simte duhoarea vinului ce iese din el, pe când cel ce nu bea şi nu se îmbată, acela simte îndată duhoarea aceea greţoasă. Tot aşa este şi cu păcatul. Cel ce vieţuieşte cu înţelepciune, ştie exact mocirla în care se cufundă păcătosul, şi cunoaşte bine pata cea urâcioasă ce este pe fruntea lui, pe când acesta, predându-se pe sine răutăţii, întocmai ca de o beţie este ameţit, şi nici măcar nu se cunoaşte pe sine că e bolnav. Şi tocmai aceasta e prăpastia răului, că nu lasă pe cei căzuţi în păcat ca să-şi cunoască ei înşişi mărimea ticăloşiei, ci deşi stau în mocirla aceea urât mirositoare, ei cred că emană din ei miresme alese.
De aceea nici nu pot a scăpa de acolo, ci plini fiind de acei viermi, ei se fălesc ca şi cum ar fi împodobiţi cu pietre preţioase! De aceea nici că voiesc de a ucide acei viermi, ci îi lasă să se hrănească şi să se înmulţească înlăuntrul lor, până ce îi vor trimite şi pe ei ca hrană viermilor celor neadormiţi din viaţa viitoare. Cauzele acelor viermi sunt viermii de aici, ba încă nu numai cauze, ci sunt chiar părinţii şi născocitorii acelor viermi care niciodată nu mai mor, după cum şi zice: „unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge†(Marcu 9, 44). Aceştia singuri aprind gheena, care niciodată nu se stinge. Deci, ca acestea să nu se întâmple, noi să doborâm izvorul tuturor relelor, să stingem cuptorul cel aprins, şi să smulgem rădăcina răului chiar din cele mai de jos ale ei, fiindcă şi pomul cel rău şi netrebnic dacă-l tai din vârf numai, n-ai făcut nimic, de vreme ce rămânându-i rădăcina în pământ, va înverzi din nou şi va face aceleaşi ramuri ca şi mai înainte.
Deci care este rădăcina tuturor relelor? Aceasta află-o de la bunul cultivator, care ştie de acestea în mod sigur, care a îngrijit cu multă sârguinţă viaţa duhovnicească şi care a cultivat lumea întreagă. Aşadar, ce anume spune el că este cauza tuturor relelor din această lume? „Că iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor†(I Timotei 6, 10). De aici izvorăsc duşmăniile, certurile şi războaiele, de aici intrigile, batjocurile şi bănuielile, de aici omorurile, tâlhăriile şi profanarea mormintelor. Din cauza iubirii de argint, nu numai cetăţile şi ţările, ci şi drumurile, şi locurile cele nelocuite, şi munţii, şi văile, şi dealurile, şi cu un cuvânt fiece palmă de pământ din lumea întreagă este plină de sânge şi de omoruri. Şi nici marea n-a scăpat de acest rău, căci şi pe ea s-a aşezat cu cea mai mare furie, căci şi acolo se găsesc piraţi care o hăituiesc în toate părţile şi îşi bat capul de a găsi vreun mijloc nou de hoţie. Din cauza iubirii de argint s-au răsturnat şi legile firii, s-au zguduit legăturile familiale şi s-au corupt înseşi legile dumnezeeşti.
Tirania aceasta a iubirii de argint nu numai contra celor vii şi-a înarmat mâinile, ci chiar şi contra celor morţi, şi nu se dă în lături nici înaintea morţii, ci spărgând sicriele îşi întinde mâinile spurcate asupra trupurilor celor morţi, şi cel scăpat de viaţă nu poate scăpa din ghearele ei. Orişicâte rele ai vedea în lume, fie în casă, fie în târg, fie în tribunale, fie în palatele împărăteşti, fie oriunde, toate le vei vedea izvorând de aici. Acest rău a umplut totul de sânge şi omoruri, a aprins flacăra gheenei, acesta a făcut ca cetăţile cu nimic să nu fie mai bune decât pustiul, ba încă cu mult mai rău. De tâlharii care pândesc la drumul cel mare este mai uşor a se păzi cineva, fiindcă nu în orice timp atacă pe trecători, pe când tâlharii de care vorbim [iubitorii de argint] stau în mijlocul cetăţilor, imitând pe cei de la drumul mare, şi sunt cu atât mai răi decât aceia cu cât este şi mai greu de a te apăra de ei; şi aceştia toate le cutează, până şi chiar ceea ce tâlharii de la drumul mare fac pe ascuns.
Chiar şi legile ce sunt aşezate pentru combaterea răutăţii lor, chiar şi legile, zic, le-au tras în ajutorul lor, şi au umplut cetăţile de ucideri şi de miresme pustiitoare. Sau poate nu este omor, şi încă mai rău decât omorul, ca să predai foamei pe sărac şi să-l închizi în temniţă, iar pe deasupra să-l mai şi încarci de bătăi şi de munci? Chiar de nu faci tu de acestea, însă dacă procuri altora motiv de a face aşa, apoi atunci te-ai făcut tovarăş cu ei, ba încă şi mai rău decât ei. Cel ce ucide pe un om, deodată îi înfige în piept cuţitul, şi întristând pe victima sa pe un timp scurt, nu mai întinde mai departe chinurile, pe când tu, cu vicleniile, cu clevetirile şi intrigile tale, lucrezi la lumina zilei, şi aduci în aşa hal pe victima ta, că doreşte de mii de ori să moară.
Şi atunci gândeşte-te singur, câte morţi nu ai adus aceluia, în loc de una singura! Şi ceea ce este mai grozav, că tu răpeşti şi eşti lacom, nu pentru că eşti împins la aceasta de foame, şi nici că sărăcia te aduce în aşa hal, ci pentru ca frâul calului tău să fie împodobit cu aur mult, sau ca tavanul casei şi capitelurile coloanelor să fie aurite. Dar cum să nu fie acestea vrednice de gheenă, când pe fratele tău, pe cel ce se împărtăşeşte cu tine din aceleaşi bunuri negrăite, pe cel ce este atât de cinstit de stăpânul, pe acesta, zic, să-l cufunzi în mii de nenorociri, pentru ca tu să împodobeşti pietrele şi trupurile necuvântătoarelor, care nici nu simt ceva în lumea aceasta? Câinele tău se găseşte în multă îngrijire, pe când omul, fratele tău, sau mai drept vorbind Hristos, pentru câinele tău sau şi pentru celelalte ale tale vorbite, este îngrădit în cea mai de pe urmă sărăcie! Ce poate fi mai rău ca această anomalie? Ce poale fi mai grozav ca această nelegiuire? Câte râuri de foc ar fi de ajuns pentru un astfel de suflet?
Cel ce este plăsmuit după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu se găseşte sluţit prin neomenia ta, iar capetele catârilor care trag cu trăsura pe femeia ta strălucesc de aur, după cum tot cu aur sunt împodobite şi lemnele, ca şi pielea coşului trăsurii. Dacă trebuie să-ţi faci vreun taburet de pus sub picioare, toate le faci de aur sau de argint, în timp ce mădularul lui Hristos, pentru care El S-a pogorât din cer, şi pentru care Şi-a vărsat sângele Său, nu se bucură nici măcar de hrana necesară, din cauza lăcomiei tale. Paturile tale sunt îmbrăcate cu argint peste tot, pe când trupurile sfinţilor sunt lipsite chiar de acoperământul necesar, şi Hristos a devenit pentru tine mai necinstit şi mai fără de preţ decât slugile şi catârii, decât paturile, scaunele şi taburetele tale. Cât pentru celelalte obiecte casnice, care sunt încă şi mai necinstite, le trec cu vederea, lăsându-le la judecata voastră proprie.
Dacă te înfricoşezi auzind toate acestea, depărtează-te de a le face, şi atunci cu nimic nu te vor vătăma cele spuse aici. Depărtează-te şi fugi de această nebunie, fiindcă ocupaţia creştinului cu asemenea nimicuri nu se poate numi altfel decât nebunie.
De aceea, lăsând la o parte asemenea nimicuri, să avem privirea aţintită spre cer şi, amintindu-ne de ziua viitoare, să ne gândim la judeţul cel înfricoşat, la răspunderea cea mare şi la hotărârea cea statornică. Să ne gândim că deşi Dumnezeu vede toate aceste lucruri necuviincioase, totuşi nu trimite trăsnete din cer, nici nu trimite marea asupra noastră, nici pământul nu-l despică în două, ca să ne înghită de vii, nici nu stinge soarele, nici nu aruncă asupra noastră cerul împreună cu stelele, într-un cuvânt nimic din acestea nu face, ci lasă ca totul să fie în ordine şi întreaga făptură să ne slujească nouă.
De aceea, gândindu-ne la toate acestea, să ne înfricoşăm de măreţia iubirii Lui de oameni şi să ne reîntoarcem la nobleţea noastră dintâi, fiindcă după cum suntem în prezent, nu suntem cu nimic mai buni decât cele necuvântătoare, ci chiar cu mult mai răi. Fiindcă animalele necuvântătoare cel puţin iubesc pe cele de acelaşi neam şi se mulţumesc cu ceea ce le dă firea în raportul şi iubirea dintre ele, pe când tu, deşi ai mii de legături cu firea, care toate la un loc te apropie şi te strâng, aşa zicând, lângă membrele tale, tu, care ai fost cinstit prin Cuvântul, care te bucuri de evlavie, care te împărtăşeşti de mii de bunuri, tu, zic, te-ai făcut mai sălbatic decât acelea, fiindcă arăţi o mare îngrijire pentru lucruri zadarnice, pe când bisericile lui Dumnezeu le treci cu vederea, ca să se piardă de foame şi goliciune, ba încă de multe ori le târăşti în mii de rele! Dacă le faci acestea iubind slava, apoi cu atât mai mult ar trebui să te îngrijeşti de fratele tău decât de cal. Cu cât fratele tău va deveni mai bun, bucurându-se de binefacerile tale, cu atât şi ţie ţi se împleteşte, printr-o astfel de îngrijire, o coronă mai strălucită. Pe când acum, căzând tu în cele contrare, îţi atragi asupra ta mii de acuzatori, fără ca să simţi, într-adevăr, cine nu te va grăi de rău?
Cine nu te va descrie pe tine pentru cruzimea ÅŸi ura faţă de semeni, văzându-te necinstind neamul omenesc ÅŸi preferând pe animale înaintea oamenilor, ba chiar ÅŸi mobilierul din casă? Nu ai auzit pe Apostoli spunând că cei dintâi creÅŸtini care primeau cuvântul adevărului îşi vindeau case ÅŸi Å£arini, ca să hrănească pe fraÅ£i? Tu însă răpeÅŸti ÅŸi case, ÅŸi Å£arini de la fraÅ£ii tăi, ca să poÅ£i împodobi calul, lemnele, pielea de la trăsură, pereÅ£ii ÅŸi tavanul casei! Åži încă grav este că nu numai bărbaÅ£ii au căzut în această nebunie, ci ÅŸi femeile, care aţâţă pe bărbaÅ£i ÅŸi-i împing la o astfel de muncă zadarnică, silindu-i a cheltui peste tot locul mai mult decât este necesar! Åži dacă i-ar acuza cineva de asemenea fapte, iată că ei au ÅŸi găsit dezvinovăţirea, ce, de altfel, este plină de învinovăţire, căci îţi răspund: „Eu le fac ÅŸi pe unele, ÅŸi pe alteleâ€. Ce ai spus?! Åži nu te ruÅŸinezi grăind astfel de vorbe? Nu te ruÅŸinezi de a pune la un loc pe Hristos cel flămând cu caii, catârii, paturile ÅŸi taburetele tale? Ba încă, la drept vorbind, nu la un loc, ci mai prejos chiar, căci mai mult cheltuieÅŸti cu acelea, pe când lui Hristos I-ai dat o mică parte. Nu ÅŸtii tu că toate sunt ale Lui?
Nu ştii că şi tu, şi cele ale tale, sunt ale Lui? Nu ştii tu că El ţi-a plăsmuit trupul şi ţi-a dat şi sufletul, şi că El ţi-a dat toată podoaba? Tu însă, pentru toate acestea, nu-i dai în schimb nici cea mai mică răsplată. Dacă ai închiriat o căsuţă, te rogi ca să ţi se plătească chiria exact, pe când tu, deşi te foloseşti de întreaga făptură şi locuieşti o lume atât de mare, totuşi nu suferi de a-i plăti o mică chirie, ci toate ale Sale, ca şi pe tine însuţi,  le-ai predat slavei cele deşarte. De slava cea deşartă depinde totul. Nici calul nu se va face mai bun, încărcându-l cu asemenea podoabe, şi nici omul ce-l călăreşte, ci este chiar mai necinstit, fiindcă mulţi, lăsând pe călăreţ, îşi întorc ochii lor la podoabele de pe cal, la servitorii care vin în urma lui şi la cei de dinainte, ca şi la cei ce privesc uimiţi, pe când pe cel purtat de toţi aceştia ca în triumf îl urăsc şi-l dispreţuiesc, ca pe un duşman al tuturor.
Însă când tu îţi împodobeşti sufletul nu se întâmplă unele ca acestea, ci şi oamenii, şi îngerii, ba până şi stăpânul îngerilor, cu toţii, zic, îţi împletesc cununa cea neveştejită. Astfel că dacă tu iubeşti slava, depărtează-te de cele ce faci acum, şi nu împodobi casa, ci sufletul, ca să devii frumos şi strălucit. Cum sunt însă lucrurile acum, nimic n-ar putea fi mai de dispreţuit ca tine, care ai sufletul pustiu în raport cu podoabele casei. Dar dacă poate nu suferi cele vorbite de mine, ascultă ce a făcut unul dintre profani, şi ruşinează-te cel puţin de filosofia lui. Se zice că unul dintre aceştia, intrând într-o casă strălucită şi sclipind de aurul cel mult, de frumuseţea marmurei şi a coloanelor, şi fiindcă a văzut şi pe jos aşternute covoare în toate părţile, deodată a scuipat în faţă pe stăpânul casei. Apoi, fiind dat în judecată pentru acest fapt, el a răspuns că deoarece n-a găsit în toată casa aceea nici un loc mai murdar, s-a văzut nevoit a scuipa pe faţa aceluia! Ai văzut cât de ridicol se face cel ce se împodobeşte pe dinafară, şi cât este de dispreţuit de toţi cei ce au mintea doar la lucrurile exterioare? Şi cu drept cuvânt, fiindcă nici tu n-ai suferi în linişte să vezi pe cineva că-şi lasă soţia să se îmbrace în zdrenţe şi să fie neîngrijită, iar pe slugile ei să le îmbrace cu haine strălucite, ci  te-ai irita şi ai zice că fapta aceasta este cea mai de pe urmă batjocură. Aceasta, deci, să o judeci şi pentru suflet.
Când tu împodobeşti pereţii casei, tavanul, pardoseala de pe jos şi mobilele, şi toate celelalte, iar milostivire nu dai îndeajuns, atunci să ştii că nu ai altă filosofie, şi nimic mai mult nu faci decât acela, sau mai la drept vorbind, chiar mai rău decât acela, fiindcă între stăpân şi slugă nu e nici o deosebire, pe când între suflet şi trup este mare deosebire; şi dacă e deosebire mare faţă de trup, apoi cu atât mai mare este deosebirea dintre suflet şi casă, pat sau taburetul de sub picioarele tale. Şi ce justificare demnă ai putea avea, când tu toate acestea nimicuri le îmbraci cu argint, iar sufletul îl laşi să stea îmbrăcat în zdrenţe, sluţit, flămând, plin de răni şi hărţuit de mii de câini, şi după toate acestea crezi încă că te găseşti în slavă prin împodobirea lucrurilor de dinafară? Şi ceea ce este mai de jelit încă, cel ce se face de râs şi de batjocură, cel ce se necinsteşte şi se sluţeşte, şi cel ce în fine cade singur în cea mai de pe urmă osândă, acela, zic, chiar se mândreşte cu lucruri dintre acestea!
De aceea vă rog, cugetând la toate acestea, să ne trezim, fie chiar şi în cel din urmă ceas, şi să devenim stăpâni pe noi înşine, şi podoabele acestea de dinafară să le mutăm înăuntru, adică în sufletul nostru. Astfel şi acelea vor rămâne în siguranţă, şi pe noi ne va face îngeri şi ne va procura bunurile cele veşnice. Cărora fie a ne învrednici toţi, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt se cuvine slava în vecii vecilor. Amin.