din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[„… aÅŸ fi dorit să fiu eu însumi anatema… â€]
„Spun adevărul în Hristos, nu mint, martor fiindu-mi conştiinţa mea în Duhul Sfânt†(Romani 9, 1).
Nu vi s-a părut, oare, că cele spuse în convorbirea dinainte, despre dragostea lui Pavel pentru Hristos, au fost lucruri mari şi mai presus de fire? Cu toate acestea, cele vorbite astăzi sunt cu mult mai presus de acelea. Şi cu atât mai presus cu cât acelea sunt mai presus de ale noastre. Deşi nu credeam că vor avea o atât de mare înălţime, totuşi acum, după ce ne-au trecut prin faţă cele citite astăzi, ni s-au părut a fi cu mult mai strălucite decât acelea.
Aceasta înţelegând-o prea bine Apostolul, a şi învederat-o chiar din început. Şi fiindcă urma a trece la lucruri mai mari, pe care mulţi poate nu le-ar fi crezut, de aceea mai întâi îi asigură de cele ce va vorbi, obicei pe care mulţi îl au când voiesc să spună ceva ce nu este poate crezut de către toţi, dar de care ei sunt foarte convinşi.
Expresii precum acestea: „Spun adevărulâ€, ÅŸi „nu mintâ€, ÅŸi „martor fiindu-mi conÅŸtiinÅ£a meaâ€, ca ÅŸi „mare îmi este întristarea ÅŸi necurmată durerea inimii†(9, 2), toate tocmai aceasta învederează.
„Căci aş fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristos†(9, 3).
Dar ce spui, Pavele?! DoreÅŸti să fii anatema de la Hristos cel dorit de tine, de Care nu te putea despărÅ£i nici împărăţia cerurilor, nici gheena, nici cele văzute, nici cele nevăzute, ÅŸi nici altă făptură oarecare? Ce s-a întâmplat? Nu cumva te-ai schimbat ÅŸi ai părăsit acea dorinţă? „Nuâ€, răspunde el, „nu te teme, ci încă mai mult mi-a sporit dorul după Elâ€. Dar atunci de ce doreÅŸti a fi anatema ÅŸi cauÅ£i o astfel de înstrăinare ÅŸi despărÅ£ire, cum alta nu se mai găseÅŸte? „Fiindcăâ€, zice, „Îl iubesc foarte multâ€. Dar spune-mi cum, în ce mod? Fiindcă faptul acesta seamănă mai degrabă cu o enigmă.
Dar dacă credeÅ£i, mai întâi să aflăm ce este „anatemaâ€, iar după aceea să-l iscodim pe el mai îndeaproape despre acestea, ÅŸi atunci vom afla ÅŸi această dragoste negrăită ÅŸi paradoxală. AÅŸadar, ce este anatema? Ascultă-l tot pe el ce spune: „Cel ce nu iubeÅŸte pe Domnul, să fie anatema!†(I Corinteni 16, 22), adică despărÅ£it ÅŸi străin să fie de toate ale Domnului. După cum de lucrul consfinÅ£it lui Dumnezeu nimeni nu ar cuteza să se atingă cu mâinile oricum, ÅŸi nici să se apropie, tot astfel este ÅŸi cu cel despărÅ£it de Biserică, cu cel exclus din adunările credincioÅŸilor, căci ÅŸi acesta este dat la o parte. Pe unul ca acesta, deci, Apostolul îl numeÅŸte anatema, în sens cu totul contrar, ÅŸi porunceÅŸte de a fugi toÅ£i de el cu groază mare.
De lucrul afierosit lui Dumnezeu nimeni n-ar îndrăzni a se apropia, pentru cinstea şi respectul cuvenit Celui ce I s-a afierosit, pe când de cel rupt de Biserică toţi trebuie a se despărţi, în sens cu totul contrar. Aşa că, deşi despărţirea este una şi aceeaşi, căci şi unul şi altul este înstrăinat de contactul cu cei mai mulţi, totuşi felul sau modul despărţirii nu este unul şi acelaşi, căci acesta din urmă este cu totul contrar celui dintâi. De cel dintâi se depărtau ca fiind afierosit lui Dumnezeu, iar de cel de-al doilea ca fiind înstrăinat de Dumnezeu şi rupt de Biserica Sa.
Aceasta, deci, arătând-o ÅŸi Pavel, zicea: „aÅŸ fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristosâ€.
Åži băgaÅ£i seamă că nici nu zice simplu „că aÅŸ fi voitâ€, ci, dând o mai mare tensiune ideii lui, zice: „aÅŸ fi doritâ€. Dar dacă cele vorbite de el te tulbură poate ca unul ce eÅŸti mai slab ÅŸi mai neputincios, atunci nu te gândi numai la faptul că Apostolul voia a se despărÅ£i de Hristos, ci ÅŸi la cauza pentru care voia acest lucru, ÅŸi atunci vei vedea nemărginita lui dragoste. Fiindcă ÅŸi atunci când îl vedem pe el tăind împrejur pe alÅ£ii, noi nu ne uităm la faptul în sine, ci la intenÅ£ia ÅŸi cauza faptului, ÅŸi de aceea mai ales îl admirăm. Nu numai că tăia împrejur, dar chiar ÅŸi el se rădea pe cap ÅŸi jertfea, însă pentru aceasta noi nu zicem că era iudeu, ci mai cu seamă pentru aceasta zicem că el s-a izbăvit de iudaism ÅŸi de jertfe, s-a curăţit ÅŸi a devenit adevărată slugă a lui Hristos. După cum atunci când îl vezi tăind împrejur pe alÅ£ii ÅŸi jertfind, nu-l condamni pentru aceasta ca iudaizând creÅŸtinismul, ci tocmai pentru acest fapt îl încununezi mai mult, ca unul ce s-a înstrăinat de iudaism, tot aÅŸa ÅŸi când îl vezi dorind a fi anatema, să nu te tulburi, ci tocmai pentru acest fapt să-l proclami, aflând cauza adevărată pentru care el voia a fi anatema.
Dacă nu vom examina cauzele faptelor, atunci şi pe elen îl vom numi ucigător de oameni, şi pe Avraam, şi încă pe acesta nu numai ucigător de oameni, ci chiar ucigător de prunci, şi pe Finees (Judecătorii 20, 28), şi pe Petru îi vom considera astfel. Şi nu numai despre sfinţii lui Dumnezeu vom bănui multe lucruri absurde dacă nu vom păzi regula aceasta, ci chiar despre Însuşi Dumnezeu. Deci, ca nu cumva să se întâmple una ca aceasta, să adunăm la un loc mai întâi tot ceea ce contribuie la justificarea faptelor petrecute, ca de pildă cauza, intenţia, timpul, locul şi toate celelalte, şi numai după aceea să examinăm faptul. Aceasta e bine a se face şi acum, fiind vorba de acest suflet fericit.
AÅŸadar, care a fost cauza pronunţării acestor cuvinte? Iarăşi e vorba de Iisus cel dorit. Åži cu toate acestea, el nu zice asemenea cuvinte pentru Hristos, ci „aÅŸ fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristos pentru fraÅ£ii meiâ€. Dar ÅŸi aceasta e tot din marea lui umilinţă, căci nu voieÅŸte a se arăta ca ÅŸi cum ar vorbi ceva mare ÅŸi ar face pe placul lui Hristos. De aceea ÅŸi zice: „cei de un neam cu mine, după trupâ€, ca să acopere oarecum meritul lui. Åži că el voia totul pentru Hristos, ascultă ce spune în cele următoare, într-adevăr, după ce zice: „cei de un neam cu mine, după trupâ€, adaugă imediat:
„Care sunt israeliţi, ale cărora sunt înfierea şi slava şi legămintele şi Legea şi închinarea şi făgăduinţele, ai cărora sunt părinţii şi din care după trup este Hristos, Cel ce este peste toate Dumnezeu, binecuvântat în veci. Amin!†(9, 4-5).
„Ei, ÅŸi ce înseamnă aceasta?â€, zici tu. „Căci dacă el dorea a fi anatema ca să creadă alÅ£ii, trebuia să dorească aceasta ÅŸi pentru celelalte neamuri. Dar dacă el doreÅŸte aceasta numai pentru iudei, dovedeÅŸte că o voieÅŸte nu pentru Hristos, ci pentru înrudirea sa cu dânÅŸiiâ€. Åži cu toate acestea, dacă el ar fi dorit acest lucru pentru neamuri, faptul nu ar fi părut atât de lămurit; acum însă, când o doreÅŸte pentru iudei numai, se arată cu claritate că o face pentru slava lui Hristos. Åži ÅŸtiu bine că ceea ce eu vă vorbesc acum vi se pare paradoxal; însă, ca să nu vă tulburaÅ£i, de îndată voi încerca să vă lămuresc în această chestiune.
ÃŽntr-adevăr, Apostolul n-a spus aceste cuvinte la întâmplare ÅŸi fără o judecată matură, ci din pricină că vorbeau cu toÅ£ii de Dumnezeu ÅŸi-L învinovăţeau, că deÅŸi ei s-au învrednicit a fi numiÅ£i fii ai lui Dumnezeu ÅŸi au primit ÅŸi Legea, că deÅŸi ei mai înainte de toÅ£i L-au cunoscut de Dumnezeu cel adevărat, s-au bucurat de atâta slavă din partea Lui ÅŸi mai înainte de lumea cealaltă L-au slujit, că deÅŸi au primit ÅŸi făgăduinÅ£ele ÅŸi sunt fii adevăraÅ£i ai acelor părinÅ£i iubiÅ£i de El, ÅŸi încă mai mult, că deÅŸi tot strămoÅŸii lor au fost strămoÅŸi ÅŸi ai lui Hristos, căci aceasta înseamnă expresia „din care după trup este Hristosâ€, cu toate acestea ei se vedeau acum necinstiÅ£i ÅŸi excluÅŸi, iar în locul lor introduÅŸi oameni care niciodată n-au cunoscut pe Dumnezeu, adică neamurile (popoarele). Deci, fiindcă spuneau lucruri ca acestea ÅŸi adresau blasfemii lui Dumnezeu, Pavel, auzindu-le, se mâhnea ÅŸi se tulbura în sufletul său pentru slava lui Dumnezeu. De aceea dorea el a fi anatema, dacă astfel ar fi fost cu putinţă să se mântuiască aceia ÅŸi să înceteze cu astfel de blasfemii, ÅŸi nicidecum să nu se creadă că Dumnezeu i-ar fi amăgit pe descendenÅ£ii celor cărora le-a făgăduit din vechime darurile Sale.
Deci după ce a spus aceasta, a adăugat imediat: „Dar nu aşa că ar fi căzut cuvântul lui Dumnezeu†(9, 6), arătând că doreşte a suferi el totul pentru cuvântul lui Dumnezeu, adică pentru făgăduinţa dată lui Avraam, şi împlinită.
După cum se părea că ÅŸi Moise se ruga lui Dumnezeu ÅŸi mijlocea pentru iudei, iar în realitate făcea totul pentru slava lui Dumnezeu, zicând: „Ca cei ce trăiesc în pământul de unde ne-ai scos Tu să nu zică: Domnul nu i-a putut duce în pământul ce le-a făgăduit ÅŸi, urându-i, i-a scos ca să-i omoare în pustiu†(Deuteronomul 9, 28), tot aÅŸa face ÅŸi Pavel aici, ca ÅŸi cum pare că ar zice: „ca să nu spună ei că a căzut făgăduinÅ£a lui Dumnezeu, ÅŸi că El va fi minÅ£it cumva, căci făgăduinÅ£a dată nu s-ar fi îndeplinit, pentru aceea – zice – aÅŸ fi dorit a fi ÅŸi anatemaâ€. De aceea nu spune că ar face aceasta pentru neamuri, căci nimic nu le făgăduise lor, ÅŸi nici nu-i slujeau Lui, ÅŸi nici nu-l blestemau acelea din cauza iudeilor, ci dorea a fi anatema pentru iudei, care primiseră făgăduinÅ£a ÅŸi înainte de toÅ£i erau familiari ÅŸi prieteni ai lui Dumnezeu. Ai văzut, deci, că dacă el ar fi dorit aceasta pentru neamuri, nu s-ar fi putut arăta atât de evident că a făcut-o pentru slava lui Hristos? Fiindcă el voia, însă, a fi anatema pentru iudei, prin aceasta s-a dovedit mai ales că el dorea acest lucru numai pentru slava lui Hristos.
De aceea ÅŸi zice el: „ale cărora sunt înfierea ÅŸi slava ÅŸi legămintele ÅŸi Legea ÅŸi închinarea ÅŸi făgăduinÅ£eleâ€. „Căci – zice – ÅŸi Legea care vorbeÅŸte de Hristos de acolo este, ÅŸi aÅŸezămintele date lor, ÅŸi chiar El ÃŽnsuÅŸi este dintre ei, ÅŸi toÅ£i părinÅ£ii care au primit făgăduinÅ£ele dintre dânÅŸii au fost; însă lucrurile s-au petrecut cu totul invers, fiindcă ei au căzut din toate făgăduinÅ£ele acelea. De aceea ÅŸi sunt mâhnit, ÅŸi aÅŸ prefera, dacă ar fi cu putinţă, să fiu despărÅ£it de ceata celor de pe lângă Hristos, ÅŸi să fiu înstrăinat, nu însă ÅŸi de dragostea Lui – să nu fie una ca aceasta! Fiindcă ÅŸi ceea ce fac, tot pentru dragostea Lui o fac, ÅŸi aÅŸ primi ca să fiu despărÅ£it ÅŸi înstrăinat de mulÅ£umirea ÅŸi slava aceea, numai ca Stăpânul meu să nu fie defăimat ÅŸi să nu-i mai aud pe ei zicând că făgăduinÅ£ele lui Dumnezeu au devenit ar fi fost doar amăgiri, căci unora le-ar fi făgăduit ÅŸi altora le-ar fi dat cele făgăduite; ca ÅŸi când din alÅ£ii s-a născut ÅŸi pe alÅ£ii a mântuit; ca ÅŸi când strămoÅŸilor iudeilor le-a făgăduit, iar pe urmaÅŸii acelora lăsându-i, a adus în locul lor pe cei ce niciodată nu l-au cunoscut pe El, ÅŸi pe aceÅŸtia i-a învrednicit bunurilor făgăduite acelora. Aceia se chinuiau studiind Legea ÅŸi citind profeÅ£iile, iar cei de pe la templele păgâne, cei ce de-abia ieri s-au întors de la idolatrie, au devenit superiori acelora. Atunci cum se poate zice că aceasta este pronia Lui? Deci ca să nu se mai spună acestea despre Stăpânul meu, deÅŸi toate cu nedreptate se spun, aÅŸ prefera să cad ÅŸi din împărăţia cerurilor, ÅŸi din slava aceea negrăită, ÅŸi aÅŸ suferi cu plăcere toate relele, numai să nu mai aud deloc defăimându-se Cel iubit ÅŸi dorit de mine, ÅŸi aceasta ar fi pentru mine cea mai mare mângâiereâ€.
Dar dacă nu admiţi deloc cele vorbite până acum, gândeşte-te însă că mulţi părinţi au preferat a face astfel pentru copiii lor, adică a se despărţi de dânşii spre a-i vedea mai fericiţi, au preferat, zic, a se despărţi de convieţuirea cu ei, crezând că această despărţire este spre bunăstarea şi fericirea lor. Dar fiindcă noi suntem departe de o asemenea dragoste, de aceea nici nu putem pricepe cele vorbite de dânsul. Astfel, unii, care sunt nevrednici chiar de a pronunţa numele lui Pavel, şi care stau departe cu mult de ardoarea şi râvna lui, cred că Apostolul vorbeşte acestea despre moartea cea vremelnică. Pentru unii ca aceştia aş putea zice că atât de mult sunt străini şi nu cunosc pe Pavel, pe cât cei orbi nu cunosc razele soarelui, şi poate chiar mai mult. Cel ce murea pe fiecare zi, cel ce îşi asuma un nor de primejdii, şi zicea: „Cine ne va despărţi pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtoarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte?†(8, 35), şi care, nemulţumit cu cele spuse aici, s-a urcat la cer, şi mai presus de cerul cerurilor, şi a trecut în revistă pe îngeri, arhangheli şi toate puterile cele de sus, a împreunat la un loc cele prezente cu cele viitoare, cele văzute cu cele nevăzute (însă pricepute de mintea omului), pe cele triste cu cele bune şi plăcute, pe cele din înălţime cu cele din adâncuri, şi care, cu un cuvânt, nu lăsa nimic, ba încă nemulţumit cu cele spuse până aici, mai vorbeşte şi de o altă făptură care ar mai exista, după cum după toate acelea ar fi trebuit să amintească de moartea aceasta vremelnică ca de un lucru mare? Nu este aşa, nu; ci o astfel de închipuire mi se pare, aşa-zicând, ca o judecată a viermilor ce foiesc într-o grămadă de bălegar.
Dacă el ar fi vorbit despre moartea aceasta, apoi cum de dorea a fi anatema de la Hristos? O astfel de moarte l-ar fi unit mai curând cu ceata celor de pe lângă Hristos ÅŸi l-ar fi făcut a se bucura de acea slavă. Sunt însă ÅŸi alÅ£ii care îndrăznesc a vorbi lucruri încă ÅŸi mai nebune decât aceia. „Nu vorbeÅŸte Apostolul despre moartea cea vremelnicăâ€, zic aceÅŸtia, „ci dorea să fie el giuvaerul ÅŸi odorul cel consfinÅ£it (anatema) al lui Hristosâ€! Dar care n-ar dori acest lucru, fie chiar dintre cei mai comuni ÅŸi căzuÅ£i? Åži cum ar fi trebuit să se facă aceasta, ca el să fie giuvaerul lui Hristos pentru rudele lui cele după trup? Să lăsăm la o parte fabulaÅ£iile ÅŸi nimicurile acestora, căci asemenea vorbe nu merită nici chiar răspuns, întocmai după cum nu răspundem la gângurelile pruncilor, ÅŸi să ne reîntoarcem iarăşi la cuvântul Apostolului, desfătându-ne în noianul dragostei lui, ÅŸi înotând în toate părÅ£ile în libertate, să înÅ£elegem bine acea văpaie de dragoste negrăită. Dar, orice ar spune cineva, totuÅŸi nimic nu va spune, căci dragostea lui Pavel era cu mult mai întinsă decât orice mare sau noian, mai iute ÅŸi mai arzătoare ca orice pară sau văpaie de foc, ÅŸi nici un cuvânt nu ar putea să o descrie după dreptate, ci numai cel ce a câştigat o astfel de dragoste ÅŸtie ÅŸi o cunoaÅŸte cu exactitate.
Vino, deci, să punem iarăşi în vedere acele cuvinte ale Apostolului. „Căci aÅŸ fi dorit să fiu eu însumi, zice, anatema de la Hristosâ€. Ce vrea să zică prin „eu însumiâ€? Cel ce devenise dascălul tuturor, cel ce culesese o mulÅ£ime de merite, cel ce aÅŸtepta mii de cununi, cel ce dorea pe Hristos atât de mult încât prefera dragostea Lui înaintea tuturor celorlalte, cel ce ardea pe fiecare zi pentru Dânsul, ÅŸi pe toate le credea a fi secundare dragostei către Acesta, el, zic, nu se lăsa numai a fi iubit de Hristos, ci a-L ÅŸi iubi pe El foarte. De aceea el numai la aceasta îşi avea aÅ£intită privirea, iar pe toate celelalte le suferea cu uÅŸurinţă. La un singur lucru se gândea înaintea tuturor, anume cum să-ÅŸi sature această iubire curată, această dragoste nesfârÅŸită către El. Dorea a fi anatema de la Hristos pentru fraÅ£ii lui, însă fiindcă nu era să se întâmple aÅŸa, ÅŸi nici nu era să fie anatema, se încearcă mai departe a trece la dezvinovăţirea faptelor, iar pe cele vorbite în ÅŸoaptă de toÅ£i scoţându-le pe faţă, se încearcă a le răsturna. Dar înainte de a intra în dezvinovăţirea acelor fapte, el a ÅŸi pus deja prin anticipaÅ£ie bazele justificării.
Căci când zice: „ale cărora sunt înfierea ÅŸi slava ÅŸi legămintele ÅŸi Legea ÅŸi închinarea ÅŸi făgăduinÅ£eleâ€, nimic altceva nu spune decât că Dumnezeu a voit ca ei să se mântuiască, iar voinÅ£a aceasta a manifestat-o prin cele ce a făcut cu ei mai înainte, pentru care ÅŸi Hristos dintre ei s-a născut, ÅŸi prin care ÅŸi părinÅ£ilor lor le-a dat făgăduinÅ£ele, iar ei, prin propria lor nerecunoÅŸtinţă, s-au lepădat de binefacerile lui Dumnezeu. De aceea Apostolul a scos la iveală tocmai acele fapte care sunt dovadă a harului lui Dumnezeu, însă nu ÅŸi laude adresate lor. Căci ÅŸi înfierea s-a acordat din harul Lui, ÅŸi slava, ÅŸi făgăduinÅ£ele, ÅŸi Legea. Toate acestea cugetându-le Apostolul, ÅŸi gândindu-se câtă grijă a avut Dumnezeu împreună cu Fiul Său de mântuirea lor, a strigat la urmă cu glas mare, zicând: „Cel ce este binecuvântat în veci. Amin!â€, înălţând prin aceste cuvinte mulÅ£umiri Fiului lui Dumnezeu, pentru toÅ£i oamenii. „Şi ce este – zice – dacă unii îl blestemă ÅŸi-L defaimă? Noi însă, care cunoaÅŸtem cele negrăite ale Lui, ÅŸi negrăita înÅ£elepciune, precum ÅŸi purtarea Lui de grijă cea mare, ÅŸtim clar că nu de blasfemii este vrednic, ci de mulÅ£umiri ÅŸi laudeâ€. NemulÅ£umindu-se nici cu aceasta în conÅŸtiinÅ£a lui, încearcă la urmă a aduce ÅŸi raÅ£ionamente, ÅŸi întrebuinÅ£ează multă putere în cuvinte contra lor.
Nu s-a adresat lor mai dinainte, ci numai după ce a nimicit bănuiala ce era în sufletul lor. Åži ca să nu se pară că le vorbeÅŸte ca unor duÅŸmani, mai departe le zice: „FraÅ£ilor, bunăvoinÅ£a inimii mele ÅŸi rugăciunea mea către Dumnezeu, pentru Israel, este spre mântuire†(Romani 10, 1). Åži aici, împreună cu celelalte pe care le-a spus, pregăteÅŸte astfel lucrurile, încât să nu se pară că ceea ce avea să vorbească împotriva lor le-ar vorbit din duÅŸmănie. Pentru aceasta nu se fereÅŸte a-i numi rude după trup ÅŸi fraÅ£i. Dacă a ÅŸi vorbit despre Hristos cele ce a vorbit, totuÅŸi le miÅŸcă ÅŸi lor cugetul ÅŸi îi vesteÅŸte mai dinainte cu cuvântul, căutând a se descărca de orice bănuială pentru cele ce voia a le grăi, ÅŸi numai după aceea trece la dezvoltarea chestiunii pe care mulÅ£i o discutau, căutându-i dezlegarea. ÃŽntr-adevăr, mulÅ£i se întrebau, după cum am mai spus, din ce cauză cei ce au primit făgăduinÅ£ele au căzut, pe când cei ce nici n-au auzit vreodată de acele făgăduinÅ£e s-au mântuit. Deci această nesiguranţă căutând să o dezlege, a dat acea dezlegare dinainte de antiteză. Ca să nu spună cineva: „Dar ce? Tu te îngrijeÅŸti de slava lui Dumnezeu mai mult decât se îngrijeÅŸte Dumnezeu de aceasta? Are El nevoie de ajutorul tău, ca să nu cadă cuvântul Lui?â€. Faţă de asemenea întrebări, Apostolul, ridicându-se, zice: „Nu că ar fi căzut cuvântul lui Dumnezeu am spus acestea, ci ca să arăt dragostea faţă de Hristos. Chiar aÅŸa cum s-au desfăşurat împrejurările, noi nu suntem în necunoÅŸtinţă de cuvintele lui Dumnezeu. Dumnezeu a zis lui Avraam: Å¢ara aceasta o voi da urmaÅŸilor tăi (Facere 12, 7) ÅŸi se vor binecuvânta întru tine toate neamurile pământului (Facere 12, 3)â€.
„Să vedem acum care este sămânÅ£a – zice –, căci nu toÅ£i cei dintru el sunt cu adevărat sămânÅ£a luiâ€. De aceea ÅŸi spune mai departe: „Căci nu toÅ£i cei din Israel sunt ÅŸi izraeliÅ£i; nici pentru că sunt urmaÅŸii lui Avraam, sunt toÅ£i fii†(9, 7).
„Dacă voieÅŸti să ÅŸtii – zice – care este sămânÅ£a lui Avraam, vei vedea făgăduinÅ£a dată odinioară seminÅ£ei lui, ÅŸi astfel vei cunoaÅŸte că în nici un caz cuvântul lui Dumnezeu n-a căzut. Åži care este acea sămânţă? Nu eu de la mine spun aceasta, ci însăşi Scriptura o explică, zicând: „Cei din Isaac se vor chema urmaÅŸii tăi†(Facerea 21, 12). Dar explică-ne pe înÅ£eles, ce înseamnă oare „din Isaacâ€, aÅŸa cum zice Scriptura?
„Adică: Nu copiii trupului sunt copii ai lui Dumnezeu, ci fiii făgăduinţei se socotesc urmaşi†(9, 8).
Tu ia seama încă o dată la înÅ£elepciunea lui Pavel ÅŸi înălÅ£imea minÅ£ii lui, căci explicând acestea toate, el n-a spus că „nu cei care sunt fii ai trupului sunt urmaÅŸi ai lui Avraamâ€, ci „copii ai lui Dumnezeuâ€, cu care ocazie leagă la un loc cele vechi cu prezentul, arătând totdeodată că nici Isaac nu i-a fost fiu lui Avraam în mod întâmplător.
Ceea ce el spune, aÅŸa ÅŸi este; căci câţi s-au născut după Isaac, aceÅŸtia sunt fiii lui Dumnezeu ÅŸi urmaÅŸii lui Avraam. De aceea a ÅŸi spus că: „cei din Isaac se vor chema urmaÅŸii tăiâ€, ca să afli că numai cei născuÅ£i după Isaac, sau în felul naÅŸterii lui Isaac, sunt mai ales urmaÅŸii lui Avraam.
Åži cum s-a născut Isaac? Nu după legea firii, nici după puterea trupului, ci după puterea făgăduinÅ£ei. Åži ce înseamnă „după puterea făgăduinÅ£ei?â€.
„(La anul) pe vremea aceasta voi veniâ€, zice, „şi Sara va avea un fiu†(9, 9).
Deci această făgăduinţă şi cuvântul lui Dumnezeu au plăsmuit pe Isaac şi l-au născut. Căci ce a putut fi, dacă s-a supus şi pântecele cel sterp al femeii? Nu puterea pântecelui a născut pe copil, ci puterea făgăduinţei.
Tot aşa şi noi ne naştem prin puterea cuvintelor lui Dumnezeu. Atunci când ne găsim în vasul botezului, cuvintele lui Dumnezeu sunt acelea care ne plăsmuiesc şi ne nasc pe noi a doua oară, din apă, căci botezându-ne în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, noi ne naştem din nou, duhovniceşte. Dar această naştere nu este prin puterea firii, ci din făgăduinţa lui Dumnezeu. După cum naşterea lui Isaac a fost mai înainte vestită, şi după aceea s-a împlinit întocmai, tot aşa şi naşterea aceasta a noastră a fost vestită cu mulţi ani înainte prin toţi profeţii, şi numai după aceasta a devenit realitate.
Ai văzut în ce mod a dovedit aceasta Apostolul, şi cum el, făgăduind a spune un lucru mare, l-a pregătit cu atâta simplitate, şi cu atâta îndemânare a dezvoltat această chestiune? Dar dacă iudeii ar spune că expresia din Vechiul Testament „cei din Isaac se vor chema urmaşii tăi†(Facere 21, 12), ar însemna şi aceea că toţi cei născuţi din Isaac trebuie a fi consideraţi urmaşi ai lui; urmaşi ai lui ar trebui socotiţi şi idumeii, şi toţi aceia consideraţi fii ai lui, fiindcă strămoşul lor, Isav, a fost fiul lui Isaac. Însă, acum aceia nu mai sunt consideraţi ca fii, ci ca străini şi cu totul înstrăinaţi de el.
Ai văzut, prin urmare, că nu fiii trupului sunt fiii lui Dumnezeu, şi că chiar naşterea din botez este preînchipuită prin naşterea lui Isaac, ca fiind venită de sus, în aceeaşi ordine? Dar dacă tu îmi spui de pântece, şi eu îţi voi spune ţie de apă. După cum aici totul este al Duhului Sfânt, tot aşa şi acolo totul este al făgăduinţei, deşi pântecul Sarei, din pricina sterilităţii şi a bătrâneţii, era mai rece decât apa.
Să cunoaştem, deci, nobleţea noastră cu toată exactitatea, şi să dovedim aceasta printr-o viaţă vrednică de acea nobleţe; căci nu are în ea nimic trupesc, nimic pământesc. Fiindcă nu a fost la mijloc nici somnul, nici voinţa şi împreunarea trupului, nici ademenirea poftei, ci totul a fost făcut numai de iubirea de oameni lui Dumnezeu. După cum acolo, deşi era vârsta înaintată şi puterea sleită, s-a născut Isaac, aşa şi aici, deşi a trecut peste noi bătrâneţea păcatelor, fără de veste se ridică noul Isaac, şi cu toţii devenim fiii lui Dumnezeu şi urmaşii lui Avraam.
„Dar nu numai ea, ci şi Rebeca, având copii gemeni dintr-unul, Isaac, părintele nostru†(9, 10).
Mare este nedumerirea de aici, pentru care ÅŸi pune în miÅŸcare multe cugetări, ÅŸi de peste tot încearcă a dezlega această nedumerire. Dacă e ceva nou ÅŸi paradoxal ca după atâtea făgăduinÅ£e iudeii să cadă, apoi cu atât mai paradoxal e faptul ca noi să intrăm în bunurile făgăduite acelora, noi care nici nu ne-am aÅŸteptat la aceasta. S-a petrecut acelaÅŸi lucru, ca de pildă cu fiul împăratului care, având făgăduinÅ£a de a moÅŸteni pe tatăl său pe tron, ar fi azvârlit în rândul celor necinstiÅ£i, iar în locul lui s-ar ridica pe tron un om condamnat ÅŸi încărcat de mii de rele, scos din închisoare, care ar lua stăpânirea cuvenită aceluia. Åži ce ai avea de răspuns aici? Că fiul a fost nevrednic? Dar ÅŸi acesta e nevrednic, ÅŸi chiar cu mult mai nevrednic. Deci trebuia ca deopotrivă să fie pedepsiÅ£i, sau deopotrivă cinstiÅ£i. Un asemenea fapt s-a petrecut cu iudeii ÅŸi cu neamurile, ba chiar cu mult mai curios. Cum că toÅ£i au fost nevrednici, aceasta a arătat-o în pasajele dinainte, zicând: „Fiindcă toÅ£i au păcătuit ÅŸi sunt lipsiÅ£i de slava lui Dumnezeu†(Romani 3, 23), însă faptul uimitor este că, fiind toÅ£i nevrednici, singure neamurile s-au mântuit. Pe lângă acestea apoi, ar mai putea cineva să fie nelămurit ÅŸi asupra unei alte chestiuni, ÅŸi să zică: „Dacă Dumnezeu nu avea să-Åži îndeplinească făgăduinÅ£ele date lor, atunci de ce le-a mai făgăduit? Oamenii desigur că de multe ori se înÅŸeală făgăduind daruri celor nevrednici, din cauză că nu pot cunoaÅŸte bine nici vrednicia celor ce urmează a primi darurile făgăduite, nici viitorul. Dar Cel ce ÅŸtie mai dinainte cele viitoare ca ÅŸi cele prezente, ÅŸi cunoaÅŸte bine că vor fi nevrednici de făgăduinÅ£ele date, ÅŸi nu vor lua nimic din ele, din ce cauză le mai făgăduieÅŸte?â€.
Åži cum a dezlegat această nelămurire Pavel? Prin aceea că a arătat cine anume este Israel, căruia i-a făgăduit Dumnezeu. O dată arătat ÅŸi dovedit faptul acesta, ÅŸi celălalt fapt, anume că toate făgăduinÅ£ele acelea s-au împlinit, este întru totul dovedit. Aceasta adeverind Apostolul, iată că el zicea: „Căci nu toÅ£i cei din Israel sunt ÅŸi israeliÅ£iâ€. De aceea nici n-a pus aici numele de Iacov, ci numele de Israel, nume care constituia un merit al dreptului aceluia, nume care de sus îi fusese dat în dar ÅŸi care era simbol că a văzut pe Dumnezeu, deÅŸi mai sus a zis că toÅ£i au păcătuit ÅŸi s-au lipsit de slava lui Dumnezeu. Dar dacă toÅ£i au păcătuit, cum de unii s-au mântuit, iar alÅ£ii au pierit? Pentru că nu toÅ£i au voit a se apropia de El. Din partea Lui toÅ£i au fost păstraÅ£i bine până la urmă, fiindcă cu toÅ£ii au fost chemaÅ£i. Dar pe aceasta Apostolul încă n-a spus-o până acum, ci prin alte exemple, aducând în vedere altă chestiune, o dezleagă cu succes, făcând ÅŸi aici ceea ce a făcut în pasajele anterioare, unde a dezlegat o nelămurire prin altă nelămurire. Fiindcă acolo se întreba: cum oare, dacă Hristos a săvârÅŸit îndreptarea, toÅ£i ceilalÅ£i s-au bucurat de acea dreptate? Iată că Apostolul a adus în discuÅ£ie pe Adam, zicând: „Căci, dacă prin greÅŸeala unuia moartea a împărăţit printr-unul, cu mult mai mult cei ce primesc prisosinÅ£a harului ÅŸi a darului dreptăţii, vor împăraÅ£i în viaţă prin Unul Iisus Hristos†(Romani 5, 17). Chestiunea lui Adam n-o dezleagă aici, pe când pe cea cu privire la Hristos o dezleagă prin cealaltă, ÅŸi arată că mai multă raÅ£iune are faptul ca cel mort să aibă încă mai multă putere asupra lor. Ca prin greÅŸeala unuia să fie pedepsiÅ£i toÅ£i, nu pare multora a fi ceva drept ÅŸi conform judecăţii noastre omeneÅŸti, pe când faptul ca prin biruinÅ£ele unuia toÅ£i să se îndrepteze, are în sine ÅŸi multă raÅ£iune, ÅŸi multă măreÅ£ie divină. TotuÅŸi Apostolul n-a dezlegat această nedumerire, ÅŸi astfel, cu cât problema rămânea mai nelămurită, cu atâta mai mult ÅŸi iudeului i se închidea gura, iar nedumerirea unui fapt trecea la celălalt fapt, de unde ÅŸi devenea mai lămurit, întocmai face ÅŸi aici, căci dezleagă cele căutate prin alte fapte aflate iarăşi în nedumerire. Să nu uităm că lupta Apostolului este îndreptată aici împotriva iudeilor. De aceea ÅŸi pe exemplele pe care le-a pus în joc nu le dezleagă bine, căci nici nu era el răspunzător de ele în timp ce se afla în lupta cu iudeii, pe când pe toate celelalte ale lui le face mai clare din acele exemple. „Şi de ce te minunezi, zice, că unii dintre iudei s-au mântuit acum, iar alÅ£ii nu s-au mântuit? Acest fapt l-ar putea vedea cineva petrecându-se de la început cu patriarhii. De ce numai Isaac este numit urmaÅŸ al lui Avraam, pe când Avraam a fost tată ÅŸi al lui Ismael, ÅŸi al altora mulÅ£i? Dar, zici tu, Ismael era născut din sluga lui, numită Agarâ€. Åži ce are a face aceasta cu tatăl său Avraam? Dar fie ÅŸi aÅŸa, scoată-se Ismael din pricina mamei sale, însă ce poÅ£i spune de Chetura ÅŸi de fiii născuÅ£i de ea? Nu erau aceÅŸtia liberi ÅŸi născuÅ£i din femeie liberă? De ce n-au fost cinstiÅ£i ÅŸi aceÅŸtia cu aceeaÅŸi întâietate ca Isaac? Åži ce vorbesc eu de aceÅŸtia? Căci ÅŸi Rebeca a fost unica femeie a lui Isaac, ÅŸi a născut doi copii cu Isaac, ÅŸi cu toate acestea acei copii născuÅ£i din acelaÅŸi tată ÅŸi aceeaÅŸi mamă, sub aceleaÅŸi dureri amândoi, ba pe lângă acestea ÅŸi gemeni, nu s-au bucurat de aceleaÅŸi bunuri. DeÅŸi aici nu poÅ£i veni cu pretextul robiei mamei, ca pentru Ismael, nu unul s-a născut dintr-o mamă, iar altul din altă mamă, după cum s-a petrecut cu cei născuÅ£i din Chetura ÅŸi Sara, ei amândoi fiind părtaÅŸi durerilor mamei în timpul facerii, ÅŸi totuÅŸi nu amândoi s-au învrednicit aceloraÅŸi daruriâ€.
De aceea ÅŸi Pavel, aducând un exemplu mai grăitor, pare că ar zice: „Nu numai cu Isaac s-a întâmplat aceastaâ€, vezi bine, „ci ÅŸi Rebeca, având copii gemeni dintr-unul Isaac, părintele nostru…â€.
„Şi nefiind ei încă născuţi şi nefăcând ei ceva bun sau rău, ca să rămână voia lui Dumnezeu cea după alegere, nu din fapte, ci de la Cel care cheamă. I s-a zis ei că «cel mai mare va sluji celui mai mic», precum este scris: «Pe Iacov l-am iubit, iar pe Isav l-am urât»†(9, 11-13).
Deci, de ce oare unul era iubit, iar altul era urât? De ce unul slujea, iar celalalt era slujit? Fiindcă unul era rău, iar celălalt era bun. DeÅŸi ei încă nu se născuseră, totuÅŸi unul era cinstit, iar celalalt era condamnat, ÅŸi după ce s-au născut, Dumnezeu a zis că „cel mai mare va sluji celui mai micâ€. De ce a zis Dumnezeu aceste cuvinte? Fiindcă El nu aÅŸteaptă, ca noi oamenii, ca să vadă din sfârÅŸitul faptelor binele sau răul, pe cel bun sau pe cel rău, ci ÅŸi mai înainte de acestea El cunoaÅŸte care este rău ÅŸi care este bun. Acest fapt s-a petrecut cu o mai mare minune pe timpul israeliÅ£ilor. „Şi ce spun eu – zice – despre Isav ÅŸi Iacov, dintre care unul a fost rău ÅŸi celalalt bun? Pe timpul israeliÅ£ilor păcatul acesta era comun, căci cu toÅ£ii se închinau viÅ£elului celui de aur, ÅŸi totuÅŸi unii au fost miluiÅ£i, iar alÅ£ii nu s-au bucurat de acea milă. „Voi milui, zice, pe cine vreau să-l miluiesc ÅŸi Mă voi îndura de cine vreau să Mă îndur†(9, 15). Acest fapt l-ar putea vedea cineva petrecându-se ÅŸi cu cei pedepsiÅ£i. Ce ai avea de spus despre Faraon, că a fost pedepsit atât de grozav? Că era aspru ÅŸi neînduplecat? AÅŸadar singur el era aÅŸa, ÅŸi nimeni altul? Cum atunci de a fost pedepsit atât de grozav? Ce înseamnă oare, că ÅŸi pe timpul iudeilor Dumnezeu a chemat un popor care nu era popor, ÅŸi iarăşi nu pe toÅ£i i-a învrednicit de aceeaÅŸi cinste? „Chiar dacă, zice, poporul tău, Israele, ar fi ca nisipul mării, numai o rămăşiţă se va întoarce†(Isaia 10, 22). Dar din ce cauză numai „rămăşiÅ£a†trebuia a se mântui? Ai văzut că cele ce Å£i-am pus înainte te-au băgat în nedumerire? Åži cu drept cuvânt, căci când e nevoie de a băga în nedumerire pe protivnicul tău, tu nu îndată dezlegi nedumerirea. Dacă ÅŸi tu însuÅ£i te găseÅŸti în aceeaÅŸi nedumerire, de ce atunci îţi iei asupra-Å£i primejdii prisoselnice? De ce îl îndârjeÅŸti pe acela, trăgând totul în partea ta? Căci spune-mi, iudeule, tu, care nu pricepi atâtea lucruri ÅŸi nu poÅ£i dezlega nimic din acestea, cum ne poÅ£i explica împrejurările chemării neamurilor?
Eu cunosc cauza puternică şi dreaptă de ce neamurile s-au îndreptat, iar voi aţi căzut. Şi care e acea cauză? Aceia [neamurile] s-au îndreptat din credinţă, iar voi aţi căzut din faptele Legii, sau, după cum zice Apostolul, „necunoscând dreptatea lui Dumnezeu şi căutând să statornicească dreptatea lor, dreptăţii lui Dumnezeu ei nu s-au supus†(Romani 10, 3).
Dezlegarea oricărui pasaj, fiind zis pe scurt, în felul acesta este rezolvată de acest suflet fericit. Pentru ca acestea să fie mai clare, să examinăm în detaliu cele vorbite de Apostol, însă să ştim acest lucru, că principalul pentru fericitul Pavel era ca prin toate cele spuse să arate că numai Dumnezeu cunoaşte pe cei vrednici, iar dintre oameni nici unul, chiar de ar crede el că ştie. Cel ce cunoaşte cele negrăite ale cugetului nostru, El singur ştie clar cine sunt vrednici de cunună şi cine sunt vrednici de pedeapsă şi osândă. De aceea a şi pedepsit pe mulţi, pe care oamenii îi credeau ca buni, şi din contră, pe mulţi crezuţi ca răi El i-a încununat, arătându-i ca nefiind răi, căci El nu dă hotărârea după părerea slugilor, ci în urma propriei Sale judecăţi, exacte şi nepărtinitoare, şi nu aşteaptă desfăşurarea faptelor spre a vedea care e rău şi care nu. Dar ca nu cumva să facem cuvântul mai obscur, să revenim chiar la cuvintele apostolice.
„Dar nu numai ea, zice, ci ÅŸi Rebeca, având copii gemeni dintr-unulâ€. „Puteam – zice – să spun ÅŸi de fiii ce i-a avut de la Chetura, dar n-am spus, ci, pentru ca biruinÅ£a să fie mai mare, eu pun la mijloc pe cei născuÅ£i din acelaÅŸi tată ÅŸi aceeaÅŸi mamă. Căci amândoi au fost din Rebeca ÅŸi din Isaac, fiul adevărat al lui Avraam, cel încercat ÅŸi preferat înaintea tuturor, pentru care a zis: cei din Isaac se vor chema urmaÅŸii tăi, care a ÅŸi devenit părintele nostru. Dar dacă el a fost părintele nostru, trebuia ca ÅŸi cei dintru el să fie părinÅ£ii noÅŸtri, ÅŸi cu toate acestea n-au fostâ€. Ai văzut că aceasta s-a petrecut nu numai cu Avraam, ci ÅŸi cu fiul său Isaac, ÅŸi cum că pretutindeni numai credinÅ£a ÅŸi virtutea sunt cele care strălucesc ÅŸi care caracterizează adevărata înrudire? De aici, deci, aflăm că nu numai pentru modul naÅŸterii se numesc fii ai aceluia, ci ÅŸi pentru că sunt vrednici de născătorul lor ÅŸi de virtuÅ£ile lui. Dacă ar fi vorba ca să se aibă în vedere numai modul naÅŸterii, ar fi trebuit ca ÅŸi Isav să se bucure de aceleaÅŸi bunuri ca ÅŸi Iacov, deoarece ÅŸi el ieÅŸise din pântecele sterp (mortificat), fiindcă ÅŸi mama lui, Rebeca, era stearpă. Dar nu numai aceasta ne interesează, ci ÅŸi modul care contribuie nu puÅ£in la învăţătura noastră morală. Apostolul nu zice că, de vreme ce unul a fost bun, iar celalalt rău, atunci a fost preferat cel bun, ca nu cumva să-l întâmpine imediat ÅŸi să-i zică: „Dar ce? Sunt oare mai buni cei dintre neamuri decât cei din tăierea împrejur?â€. Căci deÅŸi faptul în sine era adevărat, totuÅŸi el n-a zis aceasta, fiindcă ar fi părut foarte greoi, ci a aruncat totul la cunoÅŸtinÅ£a lui Dumnezeu, cu Care nimeni n-ar fi îndrăznit a se lupta, oricât de nebun ar fi fost.
„Nefiind ei încă născuÅ£i, zice, ÅŸi nefăcând ei ceva bun sau rău…, i s-a zis ei că cel mai mare va sluji celui mai micâ€. Aici se mai arată că nici nobleÅ£ea cea după trup nu poate folosi cu ceva, ci trebuie a căuta virtutea sufletului, pe care Dumnezeu o ÅŸtie ÅŸi mai înainte de fapte. Acesta este faptul prevederii ÅŸi al precunoÅŸtinÅ£ei lui Dumnezeu, ca El să aleagă pe om chiar încă de când se găseÅŸte ca prunc în pântecele mamei sale. „Ca să se învedereze – zice – alegerea lui Dumnezeu cea făcută după precunoÅŸtinÅ£a Lui, din prima zi El ÅŸtie ÅŸi proclamă pe cel bun ÅŸi pe cel rău. Deci să nu-mi spui că ai citit Legea ÅŸi profeÅ£ii, ÅŸi că i-ai slujit atâta timp, căci Cel ce ÅŸtie a cerca sufletul ÅŸtie în acelaÅŸi timp ÅŸi cine este vrednic a se mântui. Deci pleacă-te înaintea faptului neînÅ£eles al acestei alegeri, căci singur El ÅŸtie cine merită a fi încununat după dreptateâ€. ÃŽntr-adevăr, câţi oare nu păreau a fi mai buni decât Matei după faptele lor de dinafară?
Cu toate acestea Cel ce ÅŸtie cele nepricepute ÅŸi Care poate cerceta aptitudinea cugetului, Care ÅŸtie ÅŸi cunoaÅŸte mărgăritarul ce stă aruncat în noroi, Acela, zic, a trecut cu vederea pe toÅ£i ceilalÅ£i ÅŸi, admirând frumuseÅ£ea lui, l-a ales pe dânsul ÅŸi, pe lângă nobleÅ£ea voinÅ£ei ÅŸi a intenÅ£iei mai adăugându-i ÅŸi harul Său, l-a declarat vrednic. Dacă până ÅŸi meseriaÅŸii cei iscusiÅ£i – ÅŸi vorbesc acum de meÅŸteÅŸugurile cele vremelnice, ÅŸi de toate celelalte lucruri omeneÅŸti – ÅŸtiu a judeca valoarea obiectelor cu totul altfel de cum judecă cei simpli ÅŸi necunoscători, ÅŸi ÅŸtiu a alege dintre obiectele ce le stau de faţă pe cele mai bune, ÅŸi de multe ori depreciază pe cele găsite ca bune de cei simpli ÅŸi neÅŸtiutori, iar pe cele crezute de aceia ca rele le apreciază ca bune; dacă acest fapt îl vedem de multe ori petrecându-se ÅŸi cu îmblânzitorii de cai, căci ÅŸi aceÅŸtia ÅŸtiu a alege caii mai bine decât ceilalÅ£i, dacă, zic, se petrec asemenea fapte ÅŸi cu cei ce judecă valoarea pietrelor preÅ£ioase ÅŸi, în fine, cu toÅ£i bunii meÅŸteÅŸugari, apoi cu atât mai mult trebuie să recunoaÅŸtem acest drept lui Dumnezeu cel iubitor de oameni, Lui, Care este înÅ£elepciune nemărginită ÅŸi Care pe toate le ÅŸtie în mod lămurit. De aceea, bunăoară, a ales pe vameÅŸ, pe tâlhar ÅŸi pe desfrânată, pe când pe preoÅ£i, pe cei bătrâni ÅŸi pe stăpânitori i-a dispreÅ£uit ÅŸi i-a scos afară. Acest fapt l-ar putea vedea cineva ÅŸi cu martirii, fiindcă de pildă mulÅ£i dintre ei, fiind nebăgaÅ£i în seamă ÅŸi dispreÅ£uiÅ£i în timpul luptelor, s-au încununat, ÅŸi din contră, mulÅ£i care erau crezuÅ£i de unii a fi mari, tocmai ei au fost amăgiÅ£i ÅŸi au căzut. Deci nu învinovăţi pe Creator, nici să nu zici: „De ce unul a fost încununat, iar celalalt pedepsit?â€, căci El face totul după dreptate. De aceea ÅŸi zicea: „Pe Iacov l-am iubit, iar pe Isav l-am urâtâ€.
Cum că aşa a fost drept, tu ai cunoscut din sfârşit, pe când El cunoştea lămurit şi mai înainte de sfârşit. Căci Dumnezeu nu caută numai la trâmbiţarea şi fala faptelor, ci şi la nobleţea voinţei şi la o intenţie recunoscătoare. Un astfel de om, chiar dacă prin vreo împrejurare oarecare ar greşi, totuşi repede îşi va veni în simţiri; chiar de s-ar întâmpla să vieţuiască în răutate, el nu se va lenevi mult, şi Dumnezeu, Care ştie totul, repede îl va trage din prăpastie, după cum şi cel care are voinţa coruptă, chiar dacă s-ar părea că face ceva bun, totuşi împreună cu intenţia lui cea rea se pierde şi el. Fiindcă şi David s-a desfrânat şi a ucis, însă, fiindcă n-a făcut această răutate cu intenţie, ci mai mult dintr-o împrejurare oarecare şi fără prealabilă gândire, repede s-a curăţit de păcat. Fariseul, însă, neîndrăznind a face nimic din toate acestea, ba chiar obosindu-se în fapte bune, totuşi prin reaua lui intenţie totul a pierdut.
„Ce vom zice dar? Nu cumva la Dumnezeu este nedreptate? Nicidecum!†(9, 14). Prin urmare, nici cu noi nu este nedreptate şi nici cu iudeii.
După care adaugă şi un alt argument mai lămurit, zicând: „Căci grăieşte către Moise: «Voi milui pe cine vreau să-l miluiesc, şi Mă voi îndura de cine vreau să Mă îndur »†(9, 15).
Iarăşi a mărit antiteza, tăind-o în două ÅŸi producând prin aceasta o nouă nedumerire. Dar pentru ca ceea ce spun să fie mai clar, este necesar a o explica. „Şi a zis Dumnezeu Rebecăi că cel mai mare va sluji celui mai micâ€. Deci ce? Nu cumva Dumnezeu este nedrept? Nicidecum. Åži ca dovadă, ascultă cele ce urmează. Acolo, fie virtutea, fie ÅŸi răutatea, amândouă au fost ÅŸtiute ÅŸi hotărâte; dar aici unul ÅŸi acelaÅŸi păcat stăpânea pe toÅ£i iudeii, anume acela că-ÅŸi făcuseră viÅ£el de aur, ÅŸi cu toate acestea unii au fost pedepsiÅ£i, iar alÅ£ii nu.
Pentru aceia ÅŸi zicea: „Voi milui pe cine vreau să-l miluiesc, ÅŸi Mă voi îndura de cine vreau să Mă îndurâ€, ca ÅŸi cum ar fi zis: „Nu este al tău, Moise, a ÅŸti cine sunt vrednici de iubirea Mea de oameni, ci îngădui-Mi Mie acest dreptâ€. Dar dacă nu era treaba lui Moise de a ÅŸti, apoi cu atât mai mult nu poate fi treaba noastră. Tocmai de aceea nici Apostolul n-a citat pur ÅŸi simplu această expresie, ci arată ÅŸi persoana către care a zis Dumnezeu aceste cuvinte: „Căci grăieÅŸte către Moiseâ€, ca în felul acesta să ruÅŸineze pe cel ce ar vrea să le contrazică, nu oricum, ci chiar cu demnitatea persoanei respective.
Deci arătând dezlegarea nedumeririlor, taie în două antiteza şi introduce o nouă antiteza, zicând: „Deci, dar, nu este nici de la cel care voieşte, nici de la cel ce aleargă, ci de la Dumnezeu, Care miluieşte†(9, 16), iar mai departe adaugă: „Căci Scriptura zice lui Faraon: «Pentru aceasta chiar te-am ridicat, ca să arăt în tine puterea Mea, şi ca numele Meu să se vestească în tot pământul»†(9, 17).
„După cum acolo – zice – unii s-au mântuit, iar alÅ£ii s-au osândit, tot aÅŸa ÅŸi aici, căci tocmai pentru aceasta a fost păstrat Faraonâ€.
Apoi, iarăşi adaugă o antiteză: „Deci, dar, Dumnezeu pe cine voieşte îl miluieşte, iar pe cine voieşte îl împietreşte, îmi vei zice deci: De ce mai dojeneşti? Căci voinţei Lui cine i-a stat împotrivă?†(9, 18-19).
Ai văzut cum prin toate acestea el s-a silit să facă lucrul nedesluşit? Şi nici dezlegarea n-o pune imediat, desigur intenţionat, ci mai întâi închide gura celui ce iscodeşte: „Dar, omule, tu cine eşti care răspunzi împotriva lui Dumnezeu?†(9, 20).
Pune această întrebare pentru a mărgini curiozitatea omului ÅŸi dorinÅ£a lui de a ÅŸti totul, ÅŸi după ce-i pune frâu, îl învaţă a cunoaÅŸte ce este Dumnezeu ÅŸi ce este omul, cât de necuprinsă de mintea noastră este pronia Lui, ÅŸi cum acea pronie covârÅŸeÅŸte judecata noastră, ÅŸi cum, în fine, noi trebuie a ne supune Lui fără murmur, ca astfel, după ce pregăteÅŸte mai întâi auditoriul, după ce-i mărgineÅŸte ÅŸi-i îndreptează cugetarea, la urmă cu o mai mare uÅŸurinţă să poată da ÅŸi dezlegarea, ÅŸi să facă astfel a fi bine primit cuvântul său. El nu zice că această chestiune este cu neputinţă de a fi dezlegată, ci că este nepermis a întreba despre astfel de lucruri, ÅŸi că noi trebuie a ne supune celor săvârÅŸite de Dumnezeu, ÅŸi nicidecum a mai scruta cauza, dacă suntem în necunoÅŸtinţă de ea. De aceea ÅŸi zice: „tu cine eÅŸti care răspunzi împotriva lui Dumnezeu?â€. Ai văzut cum a dispreÅ£uit ÅŸi a doborât mândria omului? „Tu cine eÅŸti?â€, adică: „EÅŸti tu părtaÅŸ al stăpânirii? Te-ai pus ca judecător al lui Dumnezeu? Dar nici nu poÅ£i a te pune în vreo comparaÅ£ie cu El, nu eÅŸti faţă de El cutare sau cutare, ci eÅŸti cu totul un nimicâ€. Când Apostolul zice „cine eÅŸti tu?â€, el arată prin aceasta o mai mare nimicnicie decât chiar dacă ar fi zis „nu eÅŸti nimicâ€. De altfel, prin această întrebare se învederează ÅŸi o mare indignare din partea lui. Åži n-a zis: „tu cine eÅŸti care nu încuviinÅ£eziâ€, ci „tu cine eÅŸti care răspunzi împotriva lui Dumnezeuâ€, care îl contrazici, care I te împotriveÅŸti, care te încumeÅ£i la întrebări cu El, fiindcă atunci când zici că „trebuia aÅŸa să se facă†sau „nu trebuia aÅŸaâ€, nimic altceva nu este decât cuvânt ieÅŸit din gura celui ce se pune la ceartă cu El. Ai văzut cum a înfricoÅŸat, cum a înspăimântat, cum a făcut ca noi mai mult să tremurăm decât să cerem răspuns ÅŸi să iscodim? Acesta este meritul dascălului eminent, ca să nu meargă el în toate după pofta discipolilor, ci să-i atragă pe aceÅŸtia spre voinÅ£a sa, să smulgă spinii, iar numai după aceea să arunce seminÅ£ele; cu alte cuvinte, să nu răspundă totdeauna imediat la cele întrebate.
„Oare făptura va zice Celui ce a făcut-o: De ce m-ai făcut aşa? Sau nu are olarul putere peste lutul lui, ca din aceeaşi frământătură să facă un vas de cinste, iar altul de necinste?†(9, 20, 21).
Aici Apostolul nu doboară liberul arbitru spunând aceste vorbe, ci arată până unde trebuie de a se supune omul lui Dumnezeu. Căci a învinovăţi pe Dumnezeu nu este nimic altceva decât că lutul se împotriveÅŸte ÅŸi învinovăţeÅŸte pe olar. Nu numai că nu trebuie a se împotrivi cineva, dar nici chiar a grăi sau a gândi ceva împotriva lui Dumnezeu, ci să se asemene cu lutul cel neînsufleÅ£it, care se modelează după mâinile olarului, ÅŸi se lasă de a fi purtat încoace ÅŸi încolo, după voinÅ£a aceluia. AÅŸadar numai cu acest scop a luat Apostolul acest exemplu, adică pentru a ne arăta supunerea cea nemărginită pe care o datorăm lui Dumnezeu, ÅŸi tăcerea ce trebuie a ne impune, noi înÅŸine, iar nicidecum pentru arătarea vieÅ£ii noastre. Åži aceasta trebuie a o avea în vedere pretutindeni, adică aceea că exemplele nu trebuie a fi luate toate în sens general, ci, alegând numai ceea ce este folositor din ele, să le luăm în sensul în care au fost luate, lăsând la o parte tot ce s-ar mai putea scoate din ele. Astfel, de exemplu, când Scriptura zice: „Plecatu-s-a ÅŸi s-a culcat ca un leu†(Numerii 24, 9), noi înÅ£elegem aici numai ceva neînvins, ceva furios, nu însă ÅŸi ceva sălbatic, sau vreo altă însuÅŸire a leului; ÅŸi iarăşi când zice: „Întâmpina-i-voi ca o ursoaică lipsită (de pui)â€, noi înÅ£elegem aici răzbunarea; sau când zice: „Domnul Dumnezeul tău este foc mistuitor†(Deuteronomul 4, 24), se înÅ£elege numai mistuirea sau consumarea pedepsei.
Tot aÅŸa ÅŸi aici, sub denumirea de lut, olar ÅŸi vase, noi trebuie a înÅ£elege numai ceea ce a înÅ£eles ÅŸi Pavel. Dar ÅŸi mai departe, când el zice: „Sau nu are olarul putere peste lutul lui, ca din aceeaÅŸi frământătură să facă un vas de cinste, iar altul de necinste?â€, să nu crezi că vorba a fost zisă de Pavel cu privire la creaÅ£ie, sau la vreo silire oarecare a voinÅ£ei libere, ci numai la deosebirea cea mare dintre Creator ÅŸi făptură, fiindcă dacă nu vom înÅ£elege astfel, vom cădea în multe absurdităţi. De pildă, dacă ar fi vorba aici despre voinţă sau intenÅ£ie, atunci El este creatorul ÅŸi al celor buni, ÅŸi al celor răi, ÅŸi atunci omul este în afară de orice răspundere pentru faptele sale.
Aici Pavel se arată luptându-se cu sine însuşi, ca unul ce pretutindeni şi în orice ocazie încununează numai buna intenţie şi voia liberă a omului. Prin urmare, nimic altceva nu voieşte el a pregăti aici, decât a convinge auditoriul să se plece cu toată umilinţa dinaintea lui Dumnezeu, şi de nimic să nu-L învinovăţească. „După cum olarul – zice – din aceeaşi frământătură face ceea ce voieşte, şi nimeni nu i se împotriveşte, tot aşa şi pe Dumnezeu, care din acelaşi gen al oamenilor pe unii îi pedepseşte, iar pe alţii îi cinsteşte, se cade să nu-L ispiteşti, nici să-I cenzurezi faptele, ci numai închină-te Lui, şi imită lutul: adică precum lutul se lasă în voia mâinilor olarului, tot aşa şi tu lasă-te la voia Celui ce proniază acestea. Nimic El nu face întâmplător, sau la noroc, ci cu multă înţelepciune, deşi poate tu nu pricepi taina acelei înţelepciuni. Tu dai voie olarului ca din aceeaşi frământătură să facă diferite vase, şi nu-l învinovăţeşti pentru aceasta, iar pe Dumnezeu Îl învinovăţeşti pentru pedepsele sau onorurile pe care le acordă, şi nu-I dai voie a şti şi a cunoaşte care este vrednic şi care nu, ci fiindcă toţi oamenii sunt aceeaşi frământătură şi din aceeaşi esenţă, atunci pretinzi ca la toţi deopotrivă să fie şi aceleaşi intenţii. Şi câtă nebunie nu este aici? Cinstea sau necinstea vaselor făcute de olar nu vine din faptul că sunt făcute din aceeaşi frământătură, sau că olanul le-a hotărât mai dinainte, ci din întrebuinţarea acelor vase de către cei ce le au, ceea ce se petrece şi în cazul de faţă, unde totul provine din intenţia omului.
Deci, după cum am spus, exemplele trebuie a fi luate numai într-un singur înţeles, anume acela de a nu contrazice pe Dumnezeu, ci de a ne pleca dinaintea proniei Lui necuprinse de mintea omenească. Exemplele trebuie a fi mai mari decât faptele ce ne stau înainte, şi pentru a căror clarificare sunt aduse în faţă, încât să înalţe auditoriul, fiindcă dacă nu vor fi mai mari, nu vor putea atinge şi ruşina cum trebuie pe contrazicător.
Aşadar, după ce Apostolul a înfrânat precum trebuie discuţia lor zadarnică asupra acestei chestiuni, adaugă la urmă şi dezlegarea ei. Şi care este dezlegarea?
„Şi ce este dacă Dumnezeu, voind să-Şi arate mânia şi să facă cunoscută puterea Sa, a suferit cu multă răbdare vasele mâniei Sale, gătite spre pieire, şi ca să facă cunoscută bogăţia slavei Sale către vasele milei, pe care mai dinainte le-a gătit spre slavă? Adică pe noi, pe care ne-a şi chemat, nu numai dintre iudei, ci şi dintre păgâni†(9, 22-24).
Ceea ce el spune aici, aÅŸa ÅŸi este. Căci de pildă Faraon a fost vas al mâniei, adică om care prin asprimea ÅŸi răutatea lui a întărâtat mânia lui Dumnezeu, ÅŸi deÅŸi se bucurase de îndelunga Lui răbdare, totuÅŸi nu s-a făcut mai bun, ci a rămas neîndreptat. De aceea nu numai vas al mâniei l-a numit, ci ÅŸi „gătit spre pieireâ€, adică întocmit fiind de la sine ÅŸi prin sine spre pieire. Nici Dumnezeu nu l-a lipsit cu ceva din cele ce puteau contribui la îndreptarea lui, ÅŸi nici el nu s-a lipsit de cele ce-l puteau duce la pieire, ÅŸi care erau lipsite de orice iertare.
Dar, cu toate acestea, deÅŸi Dumnezeu ÅŸtia totul, „a suferit cu multă răbdareâ€, voind a-l aduce la pocăinţă, căci, de n-ar fi voit aceasta, nici n-ar fi stat întru multă răbdare. Dar fiindcă el n-a voit să se folosească de îndelunga răbdare a lui Dumnezeu ÅŸi să vină la pocăinţă, ci s-a făcut singur pe sine vas al mâniei, atunci Dumnezeu l-a întrebuinÅ£at spre îndreptarea altora, pe de o parte făcându-i pe aceia mai buni prin osânda dată lui, iar pe de alta ÅŸi El arătând prin acest fapt puterea Sa cea mare. Cum că Dumnezeu nu voieÅŸte a-Åži arăta puterea în acest mod, ci cu totul altfel, adică prin binefacerile Sale, aceasta a dovedit-o de la început. Dacă chiar ÅŸi Pavel nu voieÅŸte să se arate puternic în acest fel, căci zice: „Nu ca să ne arătăm noi încercaÅ£i, ci pentru ca voi să faceÅ£i binele†(II Corinteni 13, 7), apoi cu atât mai mult Dumnezeu. Dar fiindcă a răbdat mult pentru a-l aduce la pocăinţă, ÅŸi totuÅŸi acela nu s-a pocăit, prin această îndelungă răbdare Dumnezeu a arătat pe de o parte bunătatea, iar pe de alta puterea Sa, căci a lăsat să vadă dacă acela n-ar voi să câştige ceva din acea îndelungă răbdare.
Deci, după cum când a pedepsit pe cel ce rămăsese neîndreptat a arătat puterea Sa, tot aÅŸa ÅŸi când miluieÅŸte pe cei ce au păcătuit mult, însă s-au pocăit, îşi arată iubirea Sa de oameni. Dar Apostolul nu spune că aceasta este iubirea Lui de oameni, ci „bogăţia slavei Saleâ€, arătând că aceasta mai ales este slava lui Dumnezeu, ÅŸi El cu aceasta se îndeletniceÅŸte înaintea tuturor celorlalte. Când Apostolul zice: „pe care mai dinainte le-a gătit spre slavăâ€, nu spune că totul este al lui Dumnezeu, fiindcă dacă ar fi aÅŸa, nimic n-ar putea opri ca toÅ£i oamenii să se mântuiască, ci iarăşi arată precunoÅŸtinÅ£a Lui, ÅŸi totodată doboară deosebirea dintre iudei ÅŸi neamuri. De aici apoi pregăteÅŸte cu cuvântul o nouă justificare, care nu este nebăgată în seamă. Nu numai pe timpul iudeilor unii au pierit, iar alÅ£ii s-au mântuit, ci faptul acesta s-a petrecut ÅŸi cu neamurile. De aceea nu zice „şi neamurile toateâ€, ci „şi dintre păgâni (neamuri)â€, ÅŸi nici nu spune că toÅ£i iudeii, ci „dintre iudeiâ€.
Deci după cum Faraon s-a făcut vas al mâniei prin propria sa nelegiuire, tot aÅŸa ÅŸi aceÅŸtia s-au făcut vase ale milei lui Dumnezeu prin propria lor recunoÅŸtinţă. Că deÅŸi partea principală este a lui Dumnezeu, totuÅŸi ÅŸi ei au contribuit cu ceva la mântuirea lor proprie. De aceea nici nu zice: „vase ale meritelorâ€, sau „vase ale încurajăriiâ€, ci „vase ale mileiâ€, arătând prin aceasta că totul este al lui Dumnezeu. Åži când zice că: „nu este nici a celui ce voieÅŸte, nici a celui ce aleargăâ€, deÅŸi se spun în rândul antitezei, totuÅŸi fiind spuse de Pavel, nu aduc nici o nedumerire. Prin aceste cuvinte nu se desfiinÅ£ează liberul arbitru al omului, ci se arată numai că nu totul depinde de om, ci acesta are nevoie ÅŸi de harul lui Dumnezeu. Trebuie desigur ÅŸi a voi, ÅŸi a alerga, însă să nu ne încredem în propriile noastre osteneli, ci întreaga încredere să o avem numai în iubirea de oameni lui Dumnezeu, ceea ce ÅŸi în altă parte zicea: „Dar nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este cu mine†(I Corinteni 15, 10).
Bine a zis Apostolul: „pe care mai dinainte le-a gătit spre slavăâ€. Fiindcă iudeii luau în bătaie de joc pe creÅŸtini când aceÅŸtia ziceau că s-au mântuit prin har, ÅŸi credeau că-i ruÅŸinează, de aceea Apostolul le doboară acea bănuială cu multă putere. ÃŽntr-adevăr, dacă faptul îndelungii răbdări a adus slavă lui Dumnezeu, atunci cu atât mai mult va aduce acelora prin care Dumnezeu a fost slăvit. Dar tu gândeÅŸte-te la recunoÅŸtinÅ£a Apostolului ÅŸi la înÅ£elepciunea lui cea negrăită.
Deşi ar fi putut ca, vorbind de cei pedepsiţi, să nu aducă ca exemplu pe Faraon, ci pe vreunul dintre iudeii ce au păcătuit, şi cu aceasta să facă cuvântul mai clar, arătând cum atunci, deşi erau sub aceleaşi păcate toţi iudeii, totuşi unii au pierit, iar alţii s-au mântuit, şi astfel să-i convingă că nu trebuie deloc a se nelinişti dacă şi dintre neamuri unii s-au mântuit, cu toate acestea, pentru ca să nu facă greoi cuvântul, aduce ca dovadă a pedepsei pe barbar, ca astfel să nu fie silit de a-i numi pe dânşii vase ale mâniei lui Dumnezeu, pe când pe cei miluiţi El îi scoate numai din neamul iudaic. Deşi Apostolul a apărat îndeajuns pe Dumnezeu, căci cu toată răutatea barbarului Faraon, şi cu toate că el însuşi se făcuse vas al pierzării, totuşi Dumnezeu a contribuit cu cele ale Sale, adică a arătat o mare îngăduinţă şi îndelungă răbdare, cu toate acestea, zic, Apostolul n-a voit să aducă ca exemplu pe vreunul dintre iudei, ca să nu pară greoi în vorbă.
Deci cum de s-au făcut unii vase ale mâniei, iar alţii vase ale milei lui Dumnezeu? Prin propria lor intenţie numai. Dumnezeu însă fiind foarte bun, Şi-a arătat bunătatea asupra amândurora, fiindcă nu a miluit numai pe cei mântuiţi, ci şi pe Faraon, căci şi aceia ca şi acesta s-au bucurat de aceeaşi îndelungă răbdare din partea-I. Dar dacă acesta nu s-a mântuit, atunci totul a depins de voinţa sa, fiindcă dacă el ar fi voit şi ar fi ascultat pe Dumnezeu, nimic n-ar fi avut mai puţin decât cei mântuiţi.
După ce, deci, Apostolul dă dezlegarea chestiunii prin fapte, iată că mai departe, ca să fie cuvântul său vrednic de credinţă, introduce şi pe profeţi, care cu mult mai înainte au vestit acestea.
Căci şi Osie, bunăoară, încă de la început spunea: „Chema-voi poporul Meu pe cel ce nu este poporul Meu, şi iubită pe cea care nu era iubită†(9, 25).
Dar cine era acel popor, care nu era popor? Desigur că neamurile. Åži cine nu era iubită? Tot neamurile. Åži cu toate acestea i-a numit popor ÅŸi iubită, adăugând că vor fi ÅŸi fii ai lui Dumnezeu: „Se vor chemaâ€, zice, „fii ai Dumnezeului Celui viu†(9, 26).
Dacă vom zice că acestea s-au spus pentru iudeii care au crezut, apoi ÅŸi aÅŸa cuvântul profetului stă în picioare. Căci dacă după atâtea binefaceri acordate celor nerecunoscători ÅŸi înstrăinaÅ£i, ÅŸi încă s-a făcut o asemenea schimbare încât să se numească popor al Său, apoi ce împiedica pe cei înstrăinaÅ£i încă de la început de a fi chemaÅ£i ÅŸi, supunându-se, să se învrednicească de aceleaÅŸi bunuri? Deci după ce aduce ca martor pe Osie, nu se mulÅ£umeÅŸte numai cu el, ci pune în lumină ÅŸi pe Isaia, care grăieÅŸte în acord cu Osie: „Iar Isaiaâ€, zice, „strigă pentru Israelâ€, adică grăieÅŸte cu curaj ÅŸi nu se sfieÅŸte. Åži cine ne poate acuza pe noi când aceia au grăit aÅŸa mai dinainte, ÅŸi cuvântul lor a răsunat mai strălucit ca orice trâmbiţă? Dar ce strigă Isaia? „Dacă numărul fiilor lui Israel ar fi ca nisipul mării, rămăşiÅ£a se va mântui†(9, 27).
Ai văzut că ÅŸi Isaia spune că nu toÅ£i se vor mântui, ci numai cei vrednici? „Nu mă înduplec – zice – de mulÅ£imea lor, ÅŸi nici nu mă plec de neamul lor cel numeros, ci numai pe aceia îi mântuiesc, care se vor arăta pe sine vredniciâ€. Åži n-a amintit simplu de nisipul mării, ci le-a adus aminte de vechea făgăduinţă, care s-au arătat nevrednici. „De ce, deci, vă tulburaÅ£i – zice – că ar fi căzut făgăduinÅ£a, când ÅŸi profeÅ£ii toÅ£i arată că nu toÅ£i s-au mântuit?â€. Apoi Apostolul arată felul mântuirii. Ai văzut exactitate profetică ÅŸi înÅ£elepciune apostolică? Ai văzut ce fel de mărturie a adus, ÅŸi cât de potrivită? Această mărturie ne arată nu numai care sunt cei mântuiÅ£i, ÅŸi care nu, ci ÅŸi cum se vor mântui. Deci, cum se vor mântui, ÅŸi cum îi va învrednici pe dânÅŸii Dumnezeu de binefacerile Sale?
„Pentru că împlinind şi scurtând, Domnul va îndeplini, pe pământ, cuvântul Său†(9, 28).
Ceea ce el spune aici înseamnă: nu este nevoie de un timp îndelungat, de osteneli şi de zbuciumul acela depus în săvârşirea faptelor legii, ci mântuirea va fi căpătată în scurt timp, şi fără vorbă multă. Şi de felul acesta este credinţa, care în cuvinte scurte are mântuirea. „De vei mărturisi, zice, cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui†(Romani 10, 9). Ai văzut ce înseamnă „scurtând Domnul va îndeplini, pe pământ, cuvântul Său� Şi ceea ce este mai minunat încă, este că acest cuvânt scurt n-a adus cu sine numai mântuirea, ci şi dreptatea.
„Şi precum a proorocit Isaia: „Dacă Domnul Savaot nu ne-ar fi lăsat nouă urmaşi, am fi ajuns ca Sodoma şi ne-am fi asemănat cu Gomora†(9, 29).
Aici iarăşi mai învederează ÅŸi altceva, adică că nici acei puÅ£ini nu s-au mântuit prin ei înÅŸiÅŸi, ci s-ar fi pierdut ÅŸi ar fi pătimit ceea ce a pătimit Sodoma, adică ar fi fost nimiciÅ£i complet, după cum ÅŸi sodomitenii s-au nimicit ÅŸi n-au lăsat după dânÅŸii nici o sămânţă. „Tot aÅŸa ÅŸi aceÅŸtia – zice – ar fi devenit ca ÅŸi aceia, dacă Dumnezeu n-ar fi făcut uz de marea Lui bunătate ÅŸi nu i-ar fi păstrat prin credinţăâ€. Aceasta s-a petrecut ÅŸi pe timpul robiei iudeilor în Babilon, când cei mai mulÅ£i au pierit, ÅŸi puÅ£ini numai s-au mântuit.
„Ce vom zice, deci? Că neamurile care nu căutau dreptatea au dobândit dreptatea, însă dreptatea din credinţă; iar Israel, urmărind legea dreptăţii, n-a ajuns la legea dreptăţii†(9, 30, 31).
AÅŸadar dezlegarea cea mai clară aici este. După ce a arătat ÅŸi din fapte că „Căci nu toÅ£i cei din Israel sunt ÅŸi israeliÅ£iâ€, ÅŸi de la strămoÅŸii lor, Iacov ÅŸi Isav, ÅŸi de la profeÅ£ii Osie ÅŸi Isaia, pe care i-a adus ca martori, la urmă pune ÅŸi dezlegarea, după ce mai întâi a sporit mereu nedumerirea lor. Două chestiuni ni se prezintă aici: anume că neamurile au reuÅŸit, pe de o parte, iar pe de alta, că au reuÅŸit fără să umble după dreptate, fără să o alunge, deci că nu s-au ocupat cu aceasta; ÅŸi iarăşi fiind vorba de iudei, două nedumeriri de asemenea ni se prezintă: anume că Israel n-a reuÅŸit, pe de o parte, iar pe de alta, că chiar umblând după aceasta, n-a reuÅŸit. De aceea ÅŸi Apostolul întrebuinÅ£ează multă emfază în vorbe, căci n-a zis că „au avut dreptateaâ€, ci că „au dobândit dreptateaâ€. Faptul paradoxal ÅŸi nou acesta este, că cel ce umblă după dreptate n-o stăpâneÅŸte, iar cel ce nu umblă, o cucereÅŸte ÅŸi o ia în stăpânire. Åži s-ar părea că Apostolul le face pe plac întrebuinţând expresia „urmărindâ€, însă mai departe le aplică lovitura cea mai grea. Deci, fiindcă are a le pune înainte o dezlegare puternică, de aceea de nimic nu se sfieÅŸte în a face antiteza ÅŸi mai dificilă. De aceea nici nu mai discută despre credinţă ÅŸi despre dreptatea venită de aici, ci arată că ei ÅŸi mai înainte de credinţă au fost învinÅŸi ÅŸi condamnaÅ£i prin propriile lor fapte. „Tu, iudeule, zice, nici din Lege n-ai aflat dreptatea, căci ai călcat Legea, ÅŸi te-ai făcut vinovat blestemului; însă aceÅŸtia [neamurile], sosind pe altă cale, iar nu pe calea Legii, au găsit o mai mare dreptate decât cea prin Lege, adică dreptatea din credinţăâ€. Aceasta o zicea ÅŸi mai sus: „Căci dacă s-a îndreptat din fapte, are de ce să se laude, dar nu înaintea lui Dumnezeu†(Romani 4, 2), arătând că dreptatea din credinţă este mai mare decât cea din fapte.
Mai sus ziceam că două sunt chestiunile ce ni se prezintă în neclaritate. Acum însă ni se prezintă trei neclarităţi: 1) că neamurile au aflat dreptatea, 2) că au aflat-o fără să o caute, şi 3) că au aflat-o mai mare decât dreptatea cea din Lege.
Aceleaşi neînţelegeri, în sens contrar, ni se prezintă şi în legătură cu iudeii: 1) că Israel n-a aflat dreptatea, 2) că umblând după aceasta n-a aflat-o, şi 3) că n-a aflat nici chiar pe cea mai mică (dreptatea din faptele Legii).
Deci, după ce bagă auditoriul într-o mare nedumerire, adaugă la urmă şi dezlegarea pe scurt, spunând şi cauza tuturor acestora. Şi care e acea cauză?
„Pentru că nu o căutau din credinţă, ci ca din faptele Legii†(9, 32).
Aceasta este dezlegarea cea mai lămurită a întregii pericope, pe care dacă ar fi dat-o de la început, nu ar fi fost aşa de bine primită, pe când acum, după multe nedumeriri, după multe dovezi, după multe pregătiri, şi după multe precauţii fiind dată, a făcut-o mai lămurită şi mai bine primită.
„Aceasta este cauza pierzării lor, anume că au voit a se îndrepta din faptele Legii, iar nu din credinţăâ€. Åži nu zice simplu „din fapteâ€, ci „ca din faptele Legiiâ€, arătând prin aceasta că nici pe cea din Lege n-o aveau.
„S-au poticnit de piatra poticnirii, precum este scris: «Iată pun în Sion piatră de poticnire şi piatră de sminteală; şi tot cel ce crede în El nu se va ruşina»†(9, 32-33).
Ai văzut cât de mare este curajul din credinţă, ÅŸi cum darul acesta este universal? Căci aici nu vorbeÅŸte numai despre iudei, ci pentru tot neamul omenesc, fiindcă oricine va crede, fie iudeu, fie elin, sau scit, sau trac, sau oricare, se va bucura de un mare curaj. Åži ceea ce este minunat la profetul acesta e că nu vorbeÅŸte numai de cei ce vor crede, ci ÅŸi de cei ce nu vor crede, fiindcă expresia „de poticnire†înseamnă a nu crede. După cum mai sus prin expresiile: „Dacă numărul fiilor lui Israel ar fi ca nisipul mării, rămăşiÅ£a se va mântui†şi „Dacă Domnul Savaot nu ne-ar fi lăsat nouă urmaÅŸi, am fi ajuns ca Sodoma†şi „A chemat nu numai dintre iudei, ci ÅŸi dintre neamuriâ€, a arătat pe cei pierduÅ£i ÅŸi pe cei mântuiÅ£i, tot aÅŸa ÅŸi aici arată că unii vor crede, iar alÅ£ii se vor poticni, însă a se poticni cineva vine de la a nu lua seama, a nu fi atent, a fi distras cu altele. Tot aÅŸa au pătimit ÅŸi iudeii, căci fiind distraÅŸi cu Legea, s-au poticnit de piatră. Piatra poticnirii ÅŸi piatra scandalului vin numai de la voinÅ£a, intenÅ£ia ÅŸi sfârÅŸitul celor ce nu au crezut.
Oare au fost destul de clare cele vorbite până acum, sau mai au nevoie de o mai mare lămurire? Eu cred însă că celor ce au fost cu băgare de seamă le-au fost uşor de înţeles, iar dacă unii n-au înţeles destul de bine, n-au decât să întrebe în particular pe ceilalţi, spre a află şi a se lămuri. Eu de aceea am şi explicat pe larg această chestiune, ca astfel să nu mă văd silit a ciunti continuitatea ideii şi a vătăma claritatea celor vorbite.
De aceea voi şi conteni aici cu vorba, nemaidiscutând cu voi nimic din partea morală, după cum îmi este obiceiul a face, ca nu cumva să vă întunec memoria cu mulţimea celor vorbite. Este timpul, deci, de a încheia cuvântul acesta şi a-l încununa cu sfârşitul cuvenit, înălţând doxologie Dumnezeului tuturor. Aşadar şi noi, care vorbim, şi voi, care ascultaţi, cu un glas să-I înălţăm slavă, căci a Lui este împărăţia şi puterea şi slava în vecii vecilor. Amin.