din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Cum trebuie să fie un dascăl adevărat]
„Şi, fraţii mei, sunt încredinţat eu însumi despre voi, că şi voi sunteţi plini de bunătate, plini de toată cunoştinţa, putând să vă povăţuiţi unii pe alţii†(Romani 15, 14).
A zis mai sus: „întrucât sunt Apostolul neamurilor, slujba mea o slăvescâ€, iar după aceea a spus: „nu cumva oare te va cruÅ£a pe tine?â€, ÅŸi încă: „nu fiÅ£i înÅ£elepÅ£i întru voi înÅŸivăâ€, ÅŸi: „tu cine eÅŸti, care judeci pe fratele tău?â€, ÅŸi iarăşi: „tu cine eÅŸti care judeci pe sluga străină?â€, ÅŸi altele multe, care sunt mai însemnate decât acestea. Deci fiindcă în multe locuri el a făcut cuvântul să li se pară aspru ÅŸi supărător, apoi la urmă îi mângâie, ÅŸi ceea ce zicea la începutul epistolei, aceeaÅŸi zice ÅŸi acum când e pe cale de a o sfârÅŸi. La începutul epistolei zicea: „MulÅ£umesc întâi Dumnezeului meu, prin Iisus Hristos, pentru voi toÅ£i, fiindcă credinÅ£a voastră se vesteÅŸte în toată lumea†(1, 8)â€, iar aici zice: „încuviinÅ£at eu însumi despre voi, că ÅŸi voi sunteÅ£i plini de bunătate, plini de toată cunoÅŸtinÅ£a, putând să vă povăţuiÅ£i unii pe alÅ£iiâ€, ceea ce este mai însemnat decât vorbele de mai sus. Åži nu zice: „am auzitâ€, ci „sunt încuviinÅ£atâ€, adică „sunt convins†şi nu am nevoie de a afla de la altul; ÅŸi zice: „eu însumiâ€, adică: „chiar eu, care vă cert, chiar eu care vă învinovăţescâ€. „Că sunteÅ£i plini de bunătateâ€, zice. Aceasta o spune faţă de înfruntarea făcută cu puÅ£in mai înainte, ca ÅŸi cum pare că le-ar zice: „nu v-am înfruntat doar ca pe niÅŸte oameni cruzi, ÅŸi nici nu v-am spus ca unor oameni urâtori de fraÅ£i, ca să primiÅ£i pe cei slabi ÅŸi neputincioÅŸi, să nu-i lăsaÅ£i, nici să stricaÅ£i lucrul lui Dumnezeu, fiindcă ÅŸtiu că sunteÅ£i plini de bunătateâ€. Prin această expresie, mi se pare că el numeÅŸte întreaga virtute. Åži n-a zis „aveÅ£iâ€, ci „sunteÅ£i pliniâ€. Dar ÅŸi ceea ce urmează este tot de aceeaÅŸi putere, căci zice: „plini de toată cunoÅŸtinÅ£aâ€. De ce atunci, dacă erau iubitori, nu ÅŸtiau a se purta cu cei ce-i iubeau? De aceea a adăugat: „de toată ÅŸtiinÅ£a, putând ÅŸi unii pe alÅ£ii a vă învăţaâ€, adică nu numai a afla, ci ÅŸi a învăţa.
„Şi v-am scris, fraţilor, mai cu îndrăzneală, în parte†(15, 15).
Vezi înÅ£elepciunea lui Pavel; vezi umilinţă la el, cum, după ce prin cele dinainte le-a dat o lovitură grea, ÅŸi a reuÅŸit în ceea ce voia, la urmă iarăşi face uz de blândeÅ£e. Era poate de ajuns ca ÅŸi fără cele spuse aici să le slăbească mândria; era poate prisoselnic ca să le mai spună că le-a scris cu îndrăzneală, însă acesta este obiceiul lui. Aceasta o face ÅŸi în epistola adresată evreilor, cărora le zicea: „Despre voi, iubiÅ£ilor, deÅŸi vorbim astfel, suntem încredinÅ£aÅ£i de lucruri mai bune ÅŸi aducătoare de mântuire†(Evrei 6, 9). Åži corintenilor scriindu-le, zicea: „FraÅ£ilor, vă laud că în toate vă aduceÅ£i aminte…†(I Corinteni 11, 2). Åži galatenilor le spunea: „Am încredere în voi, întru Domnul, că nimic altceva nu veÅ£i cugeta†(Galateni 5, 10), ÅŸi, în fine, prin toate epistolele ar putea găsi cineva o asemenea fel de a spune; aici însă este mai bine dezvoltat, fiindcă mulÅ£i dintre ascultători erau în demnităţi înalte, aÅŸa că era nevoie să le înfrunte cugetele adeseori îngâmfate, ca astfel nu numai să nu se întărească această patimă printre ei, ci chiar să slăbească cu desăvârÅŸire, pentru care ÅŸi întrebuinÅ£ează felurite mijloace. De aceea ÅŸi aici zice: „mai cu îndrăzneală am scris vouăâ€. Åži nu a rămas doar la aceste spuse, ci a adăugat: „în parteâ€, adică puÅ£in de tot. Åži nici aici nu s-a oprit, ci mai spune: „ca să vă amintescâ€. Åži n-a zis: „învăţându-vă†sau „amintindu-vă [ajnamimnhvskwn]â€, ci ejpanamimnhvskwn, adică „aducându-vă amănunÅ£it aminte†de ceva mic ÅŸi nebăgat în seamă. Ai văzut acum ce fel este sfârÅŸitul exordiului? După cum acolo zicea: „credinÅ£a voastră se vesteÅŸte în toată lumeaâ€, tot aÅŸa ÅŸi la sfârÅŸitul epistolei, unde zice: „Că ascultarea voastră este cunoscută de toÅ£i†(Romani 16, 19). Åži după cum începând epistola zicea: „Doresc mult să vă văd ca să vă împărtăşesc vreun dar duhovnicesc, spre întărirea voastră†(Romani 1, 11), tot aÅŸa zice ÅŸi aici, prin expresia „ca să vă aduc aminteâ€. AÅŸadar, pogorându-se de pe tronul lui de dascăl, ÅŸi acolo ca ÅŸi aici el le vorbeÅŸte ca la niÅŸte fraÅ£i deopotrivă cinstiÅ£i, ceea ce mai ales este de datoria dascălului adevărat, ca să-ÅŸi varieze cuvântul, spre folosinÅ£a ascultătorilor. PriveÅŸte, deci, cum zicând el: „mai cu îndrăzneală, v-am scris†şi: „în parte, ca să vă amintescâ€, nu s-a mulÅ£umit numai cu atâta, ci făcându-ÅŸi vorba mai smerită, a adăugat: „despre harul ce mi-a fost dat de Dumnezeuâ€, ceea ce spunea ÅŸi la începutul epistolei, când zicea: „Că dator sunt†(Romani 1, 14), ca ÅŸi cum pare că ar fi zis: „Nu am răpit această cinste cu de la sine-mi putere, ÅŸi nici n-am alergat eu întâi spre ea, ci Dumnezeu a poruncit aÅŸa, ÅŸi aceasta după har, iar nicidecum că aÅŸ fi fost rânduit după vrednicie. Deci nu vă întărâtaÅ£i, căci nu eu mă răscol asupra voastră, ci Dumnezeu este Care-mi porunceÅŸte aÅŸaâ€. Åži după cum acolo zicea: „Căruia slujesc întru Evanghelia Fiului Săuâ€, tot aÅŸa ÅŸi aici: „Prin harul ce mi-a fost dat de la Dumnezeu â€, după care adăugă imediat: „ca să fiu slujitor al lui Iisus Hristos la neamuri, slujind Evanghelia lui Dumnezeu†(15, 16).
După ce dă dovada cea mai mare a celor spuse, el îşi întoarce cuvântarea la ceva mai însemnat, căci nu spune simplu „slujbăâ€, ca la început, ci „slujbă sfântăâ€. „Aceasta – zice – este preoÅ£ia mea, aceasta este slujba mea cea sfântă, ca eu să propovăduiesc ÅŸi să vestesc Evanghelia lui Dumnezeu, ÅŸi această propovăduire eu o aduc Lui ca jertfă. Nimeni nu ar putea să învinovăţească pe preotul, care lucrează ca să aducă lui Dumnezeu jertfa fără de prihanăâ€. Acestea le zicea, pe de-o parte ca să înaripeze cugetele lor, arătând ce fel de jertfă sunt ei, iar pe de altă parte apărându-se pentru cele ce le-a fost zis, căci aÅŸa i s-a poruncit. „Că arma mea – zice – este Evanghelia, este cuvântul propovăduirii. Åži cauza nu este ca eu să mă slăvesc, ca eu să mă arăt strălucit, ci «ca să fie jertfa neamurilor bine primită, sfinÅ£ită întru Duhul Sfânt»â€, adică spre a primi sufletele celor învăţaÅ£i propovăduirea Evangheliei. „Nu doar pentru că Dumnezeu m-a cinstit pe mine încredinţându-mi această slujbă, ci pentru că S-a îngrijit de voiâ€.
Åži cum ar putea fi bine primiÅ£i? „Întru Duhul Sfântâ€, zice. Nu este nevoie numai de credinţă, ci ÅŸi de o viaţă duhovnicească, pentru ca astfel să putem Å£ine pe Duhul Ce ni s-a dat odată. Căci la noi nu mai sunt acum lemne ÅŸi foc, nu mai este altar ÅŸi cuÅ£it de jertfă, ci Duhul lui Dumnezeu, Duhul Sfânt. „De aceea – zice – toate le fac ca să nu se stingă focul Duhului, căci aceasta mi s-a poruncitâ€. Dar de ce le spui acestea celor care n-au trebuinţă? „Tocmai pentru aceasta – zice – le spun, nu ca să-i învăţ, ci ca să le aduc aminte. După cum preotul prezintă focul arzând, spre a miÅŸca pe cei de faţă, aÅŸa ÅŸi eu vă aţâţ, vă deÅŸtept bunăvoinÅ£a voastrăâ€. Åži bagă de seamă că el n-a spus „ca să fie jertfa voastrăâ€, ci „prinosul neamurilorâ€; ÅŸi când zice „prinosul neamurilorâ€, el numeÅŸte prin aceste vorbe întreaga lume, pământul ÅŸi marea, potolindu-le pornirile pătimaÅŸe ale cugetelor, ca să nu nesocotească – adică să nu creadă că este nedemn de ei – de a avea de dascăl al lor pe cel ce este hotărât a merge până la marginile lumii, ceea ce zicea ÅŸi la începutul epistolei: „Dator sunt ÅŸi elinilor, ÅŸi barbarilor, ÅŸi învăţaÅ£ilor, ÅŸi neînvăţaÅ£ilor†(Romani 1, 14).
„Aşadar, în Hristos Iisus am laudă, în cele către Dumnezeu†(15, 17).
Fiindcă mai sus n-a fost smerit foarte tare înaintea lor, acum iarăşi înalţă cuvântul; iar aceasta o face pentru ei, ca să nu se arate cumva vrednic de dispreÅ£ul lor. Dar ÅŸi atunci când cu temei se înalţă pe sine, el îşi aminteÅŸte, de obiceiul său, zicând: „am laudăâ€, adică: „eu unul mă laud nu în mine însumi, ÅŸi nici în râvna noastră, ci în harul lui Dumnezeuâ€.
„Căci nu voi cuteza să spun ceva din cele ce n-a săvârşit Hristos prin mine, spre ascultarea neamurilor, prin cuvânt şi prin faptă, prin puterea semnelor şi a minunilor, prin puterea Duhului Sfânt†(15, 18-19).
„Nici nu poate spune cineva – zice – că vorbele mele sunt din mândrie, căci ca simbol al slujbei mele celei sfinte, ÅŸi al hirotoniei mele, eu multe dovezi am a vă arăta. Nu mantie lungă [podhvrh”], nici clopoÅ£ei pe ea – după cum aveau arhiereii cei din vechime – ÅŸi nici mitră [kivdari”], ci semne ÅŸi minuni cu mult mai înfricoÅŸate decât toate acestea. Åži nici nu se poate zice că mi s-a încredinÅ£at această slujbă ÅŸi eu n-am făcut ceea ce mi s-a poruncit; sau, mai bine zis, nu eu am făcut, ci ÃŽnsuÅŸi Hristos. De aceea mă ÅŸi laud, ÅŸi nu pentru fapte oarecare, ci pentru cele duhovniceÅŸti. Aceasta este ceea ce zic: «întru cele ce sunt către Dumnezeu». Eu am săvârÅŸit lucrul pentru care am fost trimis, ÅŸi cuvintele mele nu sunt de laudă deÅŸartă, iar aceasta o dovedesc minunile ÅŸi ascultarea neamurilor. Că nu vreau să cutez a zice ceva din cele ce n-a lucrat Hristos prin mine, spre ascultarea neamurilor, cu cuvântul ÅŸi cu fapta, întru puterea semnelor ÅŸi a minunilor, întru puterea Duhului lui Dumnezeuâ€.
Ai văzut cum se grăbeÅŸte de a arăta că totul este al lui Dumnezeu ÅŸi nimic al său? „Nu eu sunt care vorbesc, zice, sau fac ceva, sau săvârÅŸesc minuni, ci totul face Dumnezeu, totul Duhul Sfântâ€. Acestea le spune ca să arate ÅŸi demnitatea Duhului. Ai văzut cum acestea sunt mai minunate ÅŸi mai înfricoÅŸate decât cele din Legea veche, ca de pildă jertfa ÅŸi cele puse înainte? Când el zice: „prin cuvânt ÅŸi prin faptă, prin puterea semnelor ÅŸi a minunilorâ€, aceasta o spune: învăţătura despre împărăţia cerurilor, despre faptele credinÅ£ei, despre morÅ£ii cei înviaÅ£i, despre demonii cei alungaÅ£i, despre orbii cei vindecaÅ£i, despre ÅŸchiopii cei îndreptaÅ£i, ÅŸi toate celelalte minuni pe care le-a lucrat Duhul Sfânt prin noi. Åži fiindcă toate acestea erau mai mult decât o părere a sa, apoi ca o dovadă palpabilă de adevăr arată mulÅ£imea ucenicilor, pentru care a ÅŸi adăugat: „AÅŸa încât de la Ierusalim ÅŸi din Å£inuturile de primprejur, până în Iliria, am împlinit propovăduirea Evangheliei lui Hristosâ€. AÅŸadar el numără aici ÅŸi oraÅŸe, ÅŸi ţări, ÅŸi neamuri, ÅŸi popoare, ÅŸi nu numai pe cei de sub stăpânirea romanilor, ci ÅŸi pe cei de sub barbari. „Să nu-mi spui numai de calea Feniciei ÅŸi a Siriei, a Ciliciei ÅŸi a Capadociei, ci preÅ£uieÅŸte-le ÅŸi pe cele din părÅ£ile de dinapoi, ca ale saracinilor, perÅŸilor ÅŸi armenilor, ÅŸi ale altor barbariâ€. De aceea a ÅŸi zis el: „de primprejurâ€, ca nu care cumva să mergi numai pe drumul drept, ci să treci cu cugetul ÅŸi prin Asia de miazăzi. Åži ca un vifor de minuni, printr-un singur cuvânt: „prin puterea semnelor ÅŸi a minunilorâ€, el a trecut peste tot locul. Tot aÅŸa ÅŸi prin expresia „de primprejur†el a trecut ÅŸi peste oraÅŸe mari, peste neamuri ÅŸi ţări, căci pe toate le-a concentrat în această expresie. AÅŸadar, departe era el de orice mândrie, iar acestea le spunea numai pentru ei, ca să nu cugete lucruri mari de mândrie.
ÃŽncepând epistola, zicea el: „ca să am roadă ÅŸi întru voi, precum ÅŸi întru celelalte neamuriâ€, iar aici el vorbeÅŸte de preoÅ£ie. Fiindcă mai înainte le-a grăit foarte aspru, de aceea aici mai limpede le arată ÅŸi puterea ce o avea asupra lor. De aceea acolo el zice simplu: „precum ÅŸi întru celelalte neamuriâ€, pe când aici arată întregul loc pe unde s-a propovăduit Evanghelia, aÅŸa că din toate părÅ£ile el are grijă de a le reteza mândria ÅŸi a le înfrâna cugetele. Åži ia aminte că el n-a spus pur ÅŸi simplu că a propovăduit Evanghelia, ci că „am împlinit propovăduirea Evangheliei lui Hristosâ€.
„Râvnind astfel să binevestesc acolo unde Hristos nu fusese numit, ca să nu zidesc pe temelie străină…†(15, 20).
Iată aici o altă exagerare în vorbă, că nu numai a binevestit ÅŸi a convins pe atâţia, ci încă nici nu s-a dus măcar pe la cei învăţaÅ£i deja de alÅ£ii. Atât de departe era el de a se arunca asupra ucenicilor învăţaÅ£i, ÅŸi a face aceasta pentru slava sa, încât el caută să înveÅ£e pe cei ce nu auziseră de Hristos. Nici n-a zis: „unde nu au crezutâ€, ci „unde nici nu s-a numit Hristosâ€, ceea ce e mai mult. Åži pentru ce a făcut el aÅŸa? „Ca să nu zidesc, zice, pe temelie străinăâ€. Acestea spunându-le, el se arată a fi cu totul străin de orice slavă deÅŸartă, ÅŸi-i înÅŸtiinÅ£ează că el s-a hotărât a le scrie nu împins de dragoste către slava deÅŸartă, sau pentru cinstea cea din partea lor, ci ca unul ce-ÅŸi împlineÅŸte slujba sa, ca săvârÅŸind o lucrare sfinÅ£ită, ca dorind mântuirea lor.
După aceea arată şi proorocia care s-a împlinit, zicând: „Ci precum este scris: «Cărora nu li s-a vestit despre El, aceia Îl vor vedea ; şi cei ce n-au auzit Îl vor înţelege»†(15, 21). Ai văzut cum el aleargă acolo unde este mai mult necaz, unde sudoarea e mai mare?
„De aceea am şi fost împiedicat, de multe ori, ca să vin la voi†(15, 22).
Acum tu gândeÅŸte-te cum el iarăşi concepe sfârÅŸitul epistolei la fel ca ÅŸi începutul ei; căci începând epistola zicea: „Că de multe ori m-am gândit ca să vin la voi, ÅŸi am fost oprit până acumâ€, pe când aici pune ÅŸi cauza pentru care a fost oprit, ÅŸi nu o dată, nici numai de două ori, ci „de multe oriâ€. Precum acolo zice că „de multe ori†îşi pusese în gând să se ducă la ei, aÅŸa ÅŸi aici zice: „Că de multe ori am fost oprit să vin la voiâ€, ceea ce mai cu seamă arată râvna lui, căci se străduise în multe rânduri a face aceasta.
„Dar acum, nemaiavând loc în aceste Å£inuturi…†(15, 23). Ai văzut cum a arătat că nu pentru iubirea de slavă le-a scris această epistolă?
„… ÅŸi având dorinÅ£a de mulÅ£i ani să vin la voi, când mă voi duce în Spania, voi veni la voi. Căci nădăjduiesc să vă văd în trecere ÅŸi de către voi să fiu însoÅ£it până acolo, după ce mă voi bucura întâi, în parte, de voi†(15, 23-14).
Ca să nu se creadă că-i dispreÅ£uieÅŸte când zice aceste vorbe, adică să nu-ÅŸi închipuie că aceasta e ca ÅŸi cum ar fi zis: „Fiindcă acum n-am ce face, de aceea vin la voiâ€, apoi el iarăşi vorbeÅŸte despre dragoste, zicând: „Şi având dorinÅ£a de mulÅ£i ani să vin la voiâ€. „Nu fiindcă n-am ce face vin la voi – zice –, ci dorinÅ£a cea veche pe care o aveam, aceea am îndeplinit-o acumâ€. Apoi iarăşi, ca nu cumva aceasta să-i îngâmfe, priveÅŸte cum îi ponderează, zicând: „Când voi merge în Spania, voi veni la voi, că nădăjduiesc trecând pe acolo, să vă văd ÅŸi pe voiâ€. De aceea, a spus aceste cuvinte, ca să nu cugete aceia cu semeÅ£ie; cu alte cuvinte, el voieÅŸte a arăta ÅŸi dragostea lui către ei, dar în acelaÅŸi timp voieÅŸte ca ÅŸi pe ei să-i împiedice de a se îngâmfa. Tot acest lucru îl face ÅŸi în cele ce urmează, schimbând doar cuvintele întrebuinÅ£ate. De aceea tocmai, ca să nu zică ei: „Dar în treacăt vrei să ne vezi pe noi?â€, imediat a spus: „şi de voi să fiu însoÅ£it până acoloâ€, adică „Voi înÅŸivă să mărturisiÅ£i pentru mine, că trec pe alături de voi, nu pentru că v-aÅŸ dispreÅ£ui, ci fiind silit de nevoieâ€.
Dar fiindcă chiar ÅŸi aceste vorbe mâhnesc pe cineva, apoi îndreaptă vorba ÅŸi o face mai plăcută oarecum, zicând: „După ce mă voi bucura întâi, din parte, de voiâ€. Când zice: „când voi mergeâ€, prin aceasta arată că el nu umblă după slava lor, iar prin expresia „după ce mă voi bucura†arată dragostea cea mare către ei. Åži încă nu o dragoste oarecare, ci foarte fierbinte, căci n-a spus numai „după ce mă voi bucuraâ€, ci a adăugat: „în parteâ€. „Nici un timp – zice – nu mă poate sătura ÅŸi nici nu-mi poate face vreo greutate să stau lângă voiâ€. Ai văzut cum arată dragostea lui, când cu toate că era grăbit, totuÅŸi nu putea trece pe lângă ei mai înainte de a se bucura de ei? Dar chiar aceste cuvinte, pe care el le întrebuinÅ£ează cu atâta căldură, încă sunt un semn văzut al dragostei lui părinteÅŸti, căci n-a zis numai „să vă vădâ€, ci a mai spus: „după ce mă voi bucuraâ€, cuvinte care sunt ale celui mânat de dragostea către alÅ£ii. Pe de o parte ÅŸi lauda lor era mare, căci ei prezentau lui un rod atât de plăcut al ascultării lor, iar pe de-alta ÅŸi venirea lui acolo era un semn văzut al dragostei ce-o avea faţă de ei. Åži corintenilor scriindu-le, zicea: „la voi mă voi opri, poate, sau voi ÅŸi ierna, ca să mă petreceÅ£i în călătoria ce-o voi face†(I Corinteni 16, 6), prin care cuvinte el arată dragostea lui către ucenici, dragoste care nu are nimic deopotrivă. De aceea, când el începea epistolele, totdeauna le începea de aici, adică de la dragoste, ÅŸi când le sfârÅŸea, tot cu dragostea încheia. După cum un părinte îşi iubeÅŸte pe unicul său fiu, întocmai aÅŸa îşi iubea el pe toÅ£i ucenicii, pentru care ÅŸi zicea: „Cine este slab ÅŸi eu să nu fiu slab? Cine se sminteÅŸte ÅŸi eu să nu ard?†(II Corinteni 11, 29).
Înainte de toate celelalte, dascălul adevărat trebuie să aibă dragoste. De aceea şi zicea Hristos lui Petru: „De Mă iubeşti, paşte oile Mele†(Ioan 21, 16), fiindcă cel ce iubeşte pe Hristos, acela iubeşte în acelaşi timp şi turma Lui. Şi pe Moise atunci l-a pus Dumnezeu peste poporul iudeilor, când el a arătat dragoste către ei. Şi David a luat împărăţia numai după ce s-a arătat mai întâi iubitor către iudei, căci fiind încă tânăr, el a simţit durere pentru popor, încât îşi pusese la mijloc chiar viaţa lui, când a ucis pe acel barbar [Goliat]. Dar dacă zicea: „Ce se va face aceluia care va ucide pe acest filistean şi va şterge ocara de pe Israel?†(I Regi 17, 26), el nu spunea aceste vorbe ca şi cum ar fi pretins plată ca să-l omoare, ci voia ca să i se încredinţeze lui lupta cu acel barbar. Iar când s-a prezentat înaintea regelui, după uciderea lui Goliat, n-a vorbit nimic de biruinţa lui. De asemenea şi Samuil era foarte iubitor, căci zicea: „Şi eu de asemenea nu-mi voi îngădui să fac înaintea Domnului păcatul de a înceta să mă rog pentru voi şi vă voi povăţui pe căi bune şi drepte†(I Regi 12, 23).
Tot aÅŸa ÅŸi Pavel ardea de dragostea către ucenici, ba încă mai mult chiar decât toÅ£i. Åži ne amintim cum ÅŸi Dumnezeu, învinovăţind pe dascălii iudeilor, aceasta o spune înaintea tuturor celorlalte: „Vai de păstorii lui Israel, care s-au păstorit pe ei înÅŸiÅŸi! Păstorii nu trebuiau ei oare să păstorească turma?†(Iezechiel 34, 2). Dar ei făceau cu totul dimpotrivă, căci zice: „Dar voi aÅ£i mâncat grăsimea ÅŸi cu lâna v-aÅ£i îmbrăcat; oile cele grase le-aÅ£i junghiat, iar turma n-aÅ£i păscut-o†(Iezechiel 34, 3). Dar ÅŸi Hristos făcând icoana păstorului celui bun, zicea: „Păstorul cel bun îşi pune îşi pune sufletul pentru oile sale†(Ioan 10, 11). Aceasta a făcut-o ÅŸi David de multe ori, ÅŸi chiar ÅŸi atunci când venise de sus urgia dumnezeiască asupra întregului popor, când toÅ£i fuseseră sfâşiaÅ£i, el zicea: „Iată eu am păcătuit! Fărădelegea am făcut-o eu. Dar aceste oi ce-au făcut?â€(II Regi 24, 17). De aceea în alegerea pedepselor el nu a ales nici foamea, nici prigonirea duÅŸmanilor lui, ci moartea trimisă de Dumnezeu, prin care nădăjduia că pe alÅ£ii îi va pune în siguranţă, iar el se va nimici înaintea tuturor celorlalÅ£i. Dar fiindcă aceasta nu s-a petrecut, apoi el plânge ÅŸi zice: „Să fie dar mâna Ta peste mineâ€, ÅŸi dacă poate nu e de ajuns, adaugă: „şi peste casa tatălui meu†(ibidem). „Eu sunt, zice, păstorul care a păcătuitâ€, ca ÅŸi cum pare că ar fi zis: ,,Dacă aceÅŸtia au păcătuit, apoi eu sunt răspunzător de pedeapsă, eu, care nu i-am îndreptat; ÅŸi când păcatul este ÅŸi al meu, atunci este drept ca eu să primesc pedeapsaâ€. Voind ca să mărească vinovăţia, el a pus de faţă numele păstorului. Åži numai aÅŸa a încetat urgia lui Dumnezeu, numai aÅŸa ÅŸi-a retras hotărârea dată mai înainte contra lor. Atât de mare lucru este mărturisirea păstorului celui bun, încât după spusele înÅ£eleptului Solomon „Dreptul singur este pârâşul său în cuvântarea cea dintâi†(Pildele lui Solomon 8, 17). Când el a văzut pe toÅ£i aceia uciÅŸi, i s-au tulburat toate ale sale, ca ÅŸi după copiii săi adevăraÅ£i uciÅŸi de alÅ£ii, ÅŸi de aceea cerea ca urgia lui Dumnezeu să vină asupra lui. Chiar ÅŸi la începutul uciderii ar fi făcut aceasta, dacă nu ar fi fost sigur că i se va întâmpla ÅŸi lui ca ÅŸi celor uciÅŸi. Dar când a văzut că aceasta nu s-a întâmplat, ÅŸi că nenorocirea a căzut numai asupra acelora, atunci n-a mai putut răbda, ci s-a aprins mai mult chiar decât atunci când i s-a ucis cel întâi fiu al său, Amnon. Atunci nu ÅŸi-a cerut moartea de la Dumnezeu, pe când de astă-dată cere să cadă înaintea tuturor celorlalÅ£i.
Astfel trebuie a fi stăpânitorul, ÅŸi el mai mult trebuie să se scârbească de nenorocirile altora decât de ale familiei sale. AcelaÅŸi lucru a pătimit ÅŸi cu fiul său Abesalom, ca astfel să afli tu că el nu iubea mai mult pe fiul său decât pe supuÅŸii săi. DeÅŸi acel tânăr era desfrânat ÅŸi chiar avea gând să ucidă pe tatăl său, cu toate acestea zicea: „Mai bine muream eu în locul tău!â€(II Regi 18, 33). Dar ce spui, o, fericite ÅŸi mai blândule decât toÅ£i oamenii? Fiul tău îşi pusese în minte să te ucidă, ÅŸi te îngrădise cu o mulÅ£ime de curse, ÅŸi tocmai când ai scăpat de el, tocmai când trofeul îţi stă la picioare, tu te rogi să mori? „Da!â€, răspunde el; „Armata nu m-a învins pe mine, dar port război mai grozav ca mai înainte, cu cele dinlăuntru ale mele, căci ele mai mult mă tulbură acumâ€.
Toţi aceştia, deci, se îngrijau mai mult de cei încredinţaţi lor decât de cei mai de aproape ai lor. Dar apoi şi fericitul Avraam avea îngrijire până chiar şi de cei ce nu erau încredinţaţi lui, şi încă atâta îngrijire că s-a pus singur în primejdii foarte mari. Cum el a pătimit nu numai pentru nepotul său Lot, ci şi pentru locuitorii Sodomei, se vede din faptul că n-a încetat a alunga pe acei perşi, până ce nu a eliberat pe toţi cei duşi în robie. Deşi el putea să se întoarcă înapoi de îndată ce a eliberat pe nepotul său Lot, totuşi n-a voit, căci el de toţi se îngrijea în aceeaşi măsură. Tot acest fapt îl vedem petrecându-se şi după aceea. Când de pildă urgia dumnezeiască surpă cetăţile din temelie, căci nu era doar armata barbarilor care ameninţa să le împresoare, şi când nu era timp nici de arme, nici de înfruntare cu duşmanii, ci timp de rugăciune, el atâta râvnă a pus pentru ei, ca şi cum urma ca însuşi el să piară cu aceia. De aceea el nu o dată, nici numai de două sau trei ori, ci de multe ori s-a rugat lui Dumnezeu, zicând: „Eu, care sunt pulbere şi cenuşă†(Facerea 18, 27). Apoi, fiindcă i-a văzut pedepsiţi de Dumnezeu din cauza purtării lor, el se ruga ca măcar pentru alţii să-i mântuiască. De aceea şi Dumnezeu zicea: „Tăinui-voi Eu oare de Avraam, sluga mea, ceea ce voiesc să fac?†(Facerea 18, 17), ca noi să aflăm cum dreptul înaintea lui Dumnezeu este totdeauna şi iubitor de oameni în acelaşi timp. Şi nici n-ar fi încetat de a se ruga, dacă mai întâi n-ar fi încetat urgia lui Dumnezeu. S-ar părea că el se roagă pentru cei drepţi; în realitate, însă, el făcea totul pentru cei nedrepţi. Căci aşa sunt sufletele sfinţilor lui Dumnezeu; ele sunt iubitoare de oameni şi blânde, atât către cei de aproape al lor, cât şi către cei străini; ba încă blândeţea lor se întinde până şi asupra animalelor necuvântătoare. De aceea şi zicea un înţelept: „Cel drept are milă de vite, iar inima celui rău este fără îndurare†(Pildele lui Solomon 12, 10); şi dacă el are milă de vite, apoi câtă milă nu va avea de oameni?
Dar fiindcă am amintit de dobitoace, să ne gândim şi la păstorii oilor celor din Capadocia, câte suferinţe întâmpină în apărarea acelor dobitoace. De multe ori stau câte trei zile în şir îngropaţi în zăpadă. Se spune că şi cei din Libia nu îndură suferinţe mai mici ca aceia, căci în timp de luni întregi îşi păstoresc oile prin acele pustietăţi întinse şi pline de fiare sălbatice.
Deci, dacă avem o astfel de îngrijire pentru animalele necuvântătoare, apoi ce îndreptare vom avea pentru sufletele încredinÅ£ate nouă spre păstorire, când noi dormim somnul cel mai adânc? Avem oare timpul de a trândăvi? Avem timpul de a ne liniÅŸti? Oare nu este nevoie de multe ori de a ne învârti în jurul lor, ÅŸi a ne pune pe noi în pericol de moarte pentru aceste oi? Sau poate nu ÅŸtiÅ£i care este însemnătatea ÅŸi vrednicia acestei turme? Oare nu pentru ea Stăpânul tău a săvârÅŸit mii de fapte, ÅŸi la urmă ÅŸi-a vărsat ÅŸi sângele Său? Åži tu cauÅ£i odihnă? Dar ce ar putea fi mai rău ca asemenea păstori? Nu înÅ£elegi că în preajma acestor oi stau lupi cu mult mai sălbatici ÅŸi mai iuÅ£i decât cei de prin pustiuri? Nu te gândeÅŸti în sinea ta ce fel de suflet trebuie să aibă cel ce voieÅŸte să-ÅŸi ia asemenea stăpânire? Oamenii cei care conduc se sfătuiesc ÅŸi chibzuiesc pentru lucruri de puÅ£ină însemnătate, zi ÅŸi noapte la un loc priveghind, ÅŸi noi care purtăm lupta pentru cele cereÅŸti, dormim chiar ÅŸi în timpul zilei? Dar atunci cine ne va scăpa de osânda pentru asemenea trândăvie? Dacă trebuie de a ne munci trupul ÅŸi a suferi mii de rele, apoi oare nu este nevoie de a priveghea neîncetat? Acestea să le audă nu numai păstorii, ci ÅŸi oile, ca astfel ÅŸi păstorii să se facă mai harnici, iar în acelaÅŸi timp ÅŸi păstoriÅ£ii să arate toată supunerea ÅŸi ascultarea, căci numai acestea vor putea încă mai mult să-i încurajeze pe păstori ÅŸi să-i atragă la lucru. Tot aÅŸa ÅŸi Pavel a poruncit, zicând: „AscultaÅ£i pe mai marii voÅŸtri ÅŸi vă supuneÅ£i lor, fiindcă ei priveghează pentru sufletele voastre, având să dea de ele seamă, ca să facă aceasta cu bucurie ÅŸi nu suspinând, căci aceasta nu v-ar fi de folos†(Evrei 13, 17). Când el zice: „privegheazăâ€, prin această expresie arată ÅŸi miile de osteneli, precum ÅŸi grijile ÅŸi primejdiile prin care trec, căci păstorul cel bun trebuie a fi aÅŸa, după cum ÅŸi Hristos îl voieÅŸte; adică să se întreacă cu miile de mucenici care au pătimit pentru El. Păstorul care o dată a murit pentru El, pentru turmă va muri de mii de ori, dacă va fi păstor aÅŸa după cum trebuie a fi. Un asemenea păstor poate să moară în fiecare zi.
De aceea şi voi, cunoscând necazul şi oboseala păstorului, ajutaţi-l cu rugăciunile voastre, cu sârguinţa, cu bunăvoinţa, cu dragostea, ca astfel şi noi să fim lauda voastră, iar în acelaşi timp şi voi să fiţi lauda şi mândria noastră. De aceea şi corifeului Apostolilor, care Îl iubea mai mult decât ceilalţi, aceasta i-a încredinţat, după ce mai întâi a fost întrebat dacă Îl iubeşte, ca tu să afli că înaintea tuturor celorlalte el a pus ca dovadă a dragostei îngrijirea de păstoriţi, căci această îngrijire are nevoie de un suflet tânăr şi sprinten în luptă.
Acestea sunt zise pentru păstorii cei buni, nu însă pentru mine şi cei ca mine, ci pentru păstori dintre aceia ca Pavel, Petru, Moise şi alţii. Pe aceştia deci să-i imităm, şi cei ce stăpânesc, şi cei stăpâniţi, căci este cu putinţă ca şi cel stăpânit să fie în parte păstor – al casei sale, al prietenilor, al femeii, al copiilor. Şi când noi vom face toate acestea, atunci ne vom împărtăşi de toate bunurile. Cărora fie cu toţii a ne învrednici, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia se cuvine slava în veci şi vecii vecilor. Amin.