din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Dovadă despre existenţa iadului]
„Primiţi-l pe cel slab în credinţă fără să-i judecaţi gândurile. Unul crede să mănânce de toate; cel slab însă mănâncă legume†(Romani 14, 1-2).
Åžtiu că mulÅ£i oameni afirmă despre acest pasaj că ar fi dificil. De aceea mai întâi este necesar de a spune întregul scop al acest pasaj, de ce scrie Apostolul acestea ÅŸi ce voieÅŸte el să îndrepte. Erau mulÅ£i dintre iudei care crezuseră în Hristos, dar care Å£ineau încă ÅŸi interdicÅ£iile alimentare ale Legii iudaice, neîndrăznind a se îndepărta pe faţă de aceasta. Apoi, ca nu cumva să fie descoperiÅ£i că se abÅ£in numai de la mâncarea cărnurilor de porc, ei se abÅ£ineau de la mâncarea tuturor cărnurilor, ÅŸi mâncau numai verdeÅ£uri, ca astfel lucrul acesta să se considere ca post, ÅŸi nicidecum ca o respectare a Legii. AlÅ£ii, fiind oarecum mai desăvârÅŸiÅ£i, nu Å£ineau seamă de nimic din toate acestea, ÅŸi astfel erau de nesuferit celor ce păzeau atent cele ale Legii. Deci temându-se fericitul Pavel ca nu cumva aceÅŸtia din urmă, voind să facă ceva mic ÅŸi nebăgat în seamă, să nu răstoarne totul invers de cum ar fi dorit ÅŸi să-i aducă pe cei dintâi la indiferenţă faţă de Lege în ceea ce priveÅŸte mâncarea, ca nu cumva, din nepricepere, să se smintească unii pe alÅ£ii în mărturisirea credinÅ£ei lui Hristos, iată câtă înÅ£elepciune pune în cuvintele sale ÅŸi cum se îngrijeÅŸte pentru amândouă părÅ£ile. „Nu faceÅ£i nici răuâ€, le zice el celor care-i mustrau pe ceilalÅ£i, ca nu cumva să-i dezamăgească în zelul lor, dar nici „nu faceÅ£i nici bine ceea ce faceÅ£iâ€, ca astfel să nu-i facă mai grozavi acuzatori ai acelora; ci iată că certarea le-o face cumpătată ÅŸi cu băgare de seamă. S-ar părea, la prima vedere, că Apostolul îi mustră pe cei mai tari în credinţă, însă în vorba lui către ei totul este îndreptat contra celor slabi. Aceasta este adevărată îndreptare ÅŸi nesupărătoare pentru nimeni, când îndreptându-Å£i vorba către unul, tu în realitate mustri pe un altul. ÃŽn acest fel, cel certat nu se poate supăra, deoarece nu te-ai adresat direct lui, dar în acelaÅŸi timp, subtil, el va primi doctoria îndreptării, pe care i-ai aplicat-o.
PriveÅŸte acum, deci, cu câtă înÅ£elepciune face el aceasta, ÅŸi la timpul potrivit, într-adevăr, după ce zice: „şi purtarea de grijă a trupului să nu o faceÅ£i spre pofteâ€, de îndată se referă la aceasta, ca să nu se pară că vorbeÅŸte aici de cei care-i mustrau pe ceilalÅ£i ÅŸi socoteau mai potrivit să mănânce orice. Partea cea slabă ÅŸi bolnavă totdeauna are nevoie de o mai mare îngrijire, ÅŸi de aceea Apostolul deodată se adresează către cel mai tare, zicând astfel: „iar pe cel slab întru credinţăâ€. Iată, deci, întâia rană pe care i-o pricinuieÅŸte spre îndreptare celui slab, zicând: „pe cel slabâ€, ÅŸi arătând prin aceasta că acela este ca ÅŸi un bolnav. Apoi îi aplică ÅŸi a doua lovitură, zicând: „primiÅ£i-lâ€, spre a arăta prin aceasta că el are nevoie de o mare îngrijire, ceea ce este semn că la mijloc se află o boală ce se cere degrabă ÅŸi cu tot dinadinsul tămăduită. „Fără să-i judecaÅ£i gândurileâ€, zice. Iată aici ÅŸi a treia rănire pe care i-o aduce, căci arată astfel că păcatul aceluia este atât de greu, încât chiar ÅŸi cei ce nu au păcătuit la fel, nici n-au avut vreo împărtăşire cu el, afară de prietenie, ÅŸi aceÅŸtia, zic, sunt siliÅ£i să primească a se ocupa cu îndreptarea aceluia, fără a sta la îndoială. Vezi, deci, cum el, vorbind cu unii, în realitate îi mustră subtil tocmai pe ceilalÅ£i, fără a se arăta, cu toate acestea, greu de înÅ£eles?
Apoi, punându-i pe unii ÅŸi pe alÅ£ii în paralel, zice aÅŸa: „Unul crede să mănânce de toate†(14, 2), lăudându-l ÅŸi facându-l cunoscut tuturor pentru credinÅ£a lui, pe când „cel slab însă mănâncă legumeâ€, cu asemenea vorbe dojenindu-l indirect pe al doilea pentru slăbiciunea lui. După aceea, fiindcă i-a aplicat acestuia cea de pe urmă rană, iarăşi îl mângâie, zicând: „Cel ce mănâncă să nu dispreÅ£uiască pe cel ce nu mănâncă†(14, 3).
Nu a zis: „să-l lase în paceâ€, nici: „să nu-l învinovăţeascăâ€, nici: „să nu-l îndrepteâ€, ci „să nu-l dispreÅ£uiascăâ€, arătând prin aceasta că ceea ce făceau aceia era mai degrabă vrednic de râs. Dar nu tot aÅŸa zice ÅŸi de ceilalÅ£i, ci „iar cel ce nu mănâncă, pe cel ce mănâncă să nu-l osândeascăâ€.
După cum cei mai desăvârÅŸiÅ£i îi defăimau pe ceilalÅ£i ca slabi în credinţă, vicleni ÅŸi făţarnici, pentru că ar menÅ£ine cele ale iudeilor, deÅŸi se dădeau drept creÅŸtini, tot aÅŸa ÅŸi aceÅŸtia, la rândul lor, osândeau pe cei dintâi ca fiind călcători ai Legii, sau ca pe unii ce slujeau pântecelui, dintre care erau mulÅ£i ÅŸi printre neamuri. De aceea a ÅŸi spus Apostolul: „fiindcă Dumnezeu l-a primit pe elâ€. Când a fost vorba însă de cei slabi, el n-a zis aÅŸa – deÅŸi a fi defăimat de cel ce mănâncă este fapta unui rob al pântecelui, pe când a fi osândit de cel ce nu mănâncă este fapta unui puÅ£in credincios –, ci le-a pus pe una în locul celeilalte, arătând că a fi defăimat nu numai că nu este demn ÅŸi cuviincios, dar că încă e cu putinţă ca ÅŸi cel ce defaimă să fie la rândul lui defăimat. „Dar – zice – oare ÅŸi eu osândesc pe unul ca acela? Nicidecumâ€. De aceea a ÅŸi adăugat celor spuse: „fiindcă Dumnezeu l-a primitâ€. Deci de ce vorbeÅŸte aici despre Lege, ca ÅŸi cum ar fi călcat-o? „Fiindcă Dumnezeu l-a primitâ€, adică Dumnezeu a arătat harul Său cel negrăit către el ÅŸi, prin urmare, l-a scăpat de orice învinovăţire.
Apoi iarăşi se adresează celui tare în credinţă: „Cine eÅŸti tu, ca să judeci pe sluga altuia?†(13, 4). De unde se vede că aceia osândeau de-a dreptul, iar nu numai defăimau. „Pentru stăpânul său stă sau cadeâ€, zice. Iată aici ÅŸi o altă lovitură aplicată pe ocolite celui slab în credinţă. Åži s-ar părea, la prima vedere, că revolta Apostolului este îndreptată asupra celui tare în credinţă, pe când, dacă băgăm de seamă mai îndeaproape, el se atinge ÅŸi aici tot de cel slab, căci zicând: „dar va staâ€, arată prin aceasta că acela s-a clătinat deja în credinţă, că are nevoie de o mai mare atenÅ£ie ÅŸi îngrijire, încât este nevoie de a chema în ajutor pe Dumnezeu. „Căci Domnul are putere ca să-l facă să stea†– ceea ce noi obiÅŸnuim să spunem numai despre cei foarte bolnavi ÅŸi foarte descurajaÅ£i în acelaÅŸi timp.
Ca să nu se deznădăjduiască acela, bagă de seamă cum Apostolul îl numeÅŸte slugă, deÅŸi este slab în credinţă, zicând: „Cine eÅŸti tu, ca să judeci pe sluga altuia?â€. Dar iată că ÅŸi aici se atinge cu subtilitate tot de cel slab, părând a zice: „Eu n-am poruncit de a nu osândi numai pentru că a osândi nu este cuviincios, ci ÅŸi pentru aceea că el este slugă străină, adică nu a ta, ci a lui Dumnezeuâ€. După aceea, mângâindu-l din nou, el n-a zis: „va cădeaâ€. Dar ce? „Pentru stăpânul său stă sau cadeâ€, adică, fie una, fie alta, dar amândouă în interesul Stăpânului, căci ÅŸi paguba acolo se îndreaptă (dacă „va cădeaâ€), ca ÅŸi câştigul (dacă „va staâ€).
Toate acestea, dacă noi nu le vom cerceta cu cea mai mare exactitate, ÅŸi dacă nu vom Å£ine seama de scopul pe care îl urmăreÅŸte Pavel, care voia de a nu-i mustra pe aceia mai înainte de timpul potrivit, ar trebui să ne facă a crede că erau foarte nedemne de îngrijirea cuvenită creÅŸtinilor. ÃŽnsă, după cum spun întotdeauna, noi trebuie a cerceta scopul cu care au fost zise toate cele de mai sus, subiectul despre care vorbeÅŸte, ÅŸi unde vrea vorbitorul să ajungă spunând acestea. Căci aceste vorbe el nu le-a rostit la întâmplare: „Dacă Dumnezeu – zice –, Care suferă paguba, nu face nimic până acum, apoi cum nu vei trece tu drept necuviincios ÅŸi curios peste măsură dacă îl necăjeÅŸti pe acela ÅŸi-l spurci cu vorbele tale?â€.
„Căci unul deosebeşte o zi de alta, iar altul judecă toate zilele la fel†(14, 5).
Aici mi se pare că, într-un mod foarte blând, face aluzie ÅŸi la post. Căci era natural ca dintre cei ce posteau să judece ÅŸi să critice încontinuu pe cei ce nu posteau, precum de asemenea era iarăşi natural ca în observaÅ£iile lor unii să se depărteze de mâncăruri în anumite zile, ÅŸi iarăşi în anumite zile să se îndulcească din ele. De aceea ÅŸi zice: „fiecare să fie deplin încredinÅ£at în mintea luiâ€, aÅŸa că prin aceste cuvinte el a împrăştiat ÅŸi frica celor ce păzeau ÅŸi făceau deosebire între zilele de post ÅŸi cele slobode, căci spune că faptul este indiferent, iar în acelaÅŸi timp doboară ÅŸi iubirea de ceartă a celor ce se aruncau cu furie asupra lor, căci le arată că nu este un fapt important de a necăji pe aceia întruna asupra unor astfel de lucruri, nu pentru că faptul în sine n-ar fi fost de condamnat, ci pentru că nu era timpul potrivit, fiind aceia de curând veniÅ£i la credinţă. Fiindcă iată, de pildă, cu câtă grabă le scrie el colosenilor asupra acestei chestiuni, poruncindu-le: „LuaÅ£i aminte să nu vă fure minÅ£ile cineva cu filosofla ÅŸi cu deÅŸartă înÅŸelăciune din predania omenească, după înÅ£elesurile cele slabe ale lumii ÅŸi nu după Hristos†(Coloseni 2, 8), ÅŸi: „Nimeni deci sa nu vă judece pentru mâncare sau băutură†(Coloseni 2, 16), ÅŸi: „Nimeni să nu vă smulgă biruinÅ£a printr-o prefăcută smerenie†(Coloseni 2, 18).
De asemenea, şi galatenilor scriindu-le, cere de la ei, cu multă scumpătate, înţelepciune şi desăvârşire în privinţa aceasta. Aici, însă, el nu întrebuinţează tot acelaşi ton, întrucât credinţa de-abia era sădită printre aceia.
AÅŸadar, nu în toate ÅŸi peste tot locul noi trebuie să interpretăm în favoarea noastră pasajul „fiecare să fie deplin încredinÅ£at în mintea luiâ€, căutând a ne apăra cu el când e vorba de dogme; ascultă-l tot pe Pavel ce spune: „Dacă vă propovăduieÅŸte cineva altceva decât aÅ£i primit – să fie anatema!†(Galateni 1, 9), ÅŸi: „Mă tem ca nu cumva, precum ÅŸarpele a amăgit pe Eva în viclenia lui, tot aÅŸa să se abată ÅŸi gândurile voastre†(II Corinteni 11, 3); iar filipenilor le zicea: „PăziÅ£i-vă de câini! PăziÅ£i-vă de lucrătorii cei răi! PăziÅ£i-vă de tăierea împrejur†(Filipeni 3, 2). Dar romanilor, fiindcă nu era încă timpul de a îndrepta astfel de lucruri, le zice: „Fiecare să fie deplin încredinÅ£at în mintea luiâ€. Pentru că fiind vorba de post, el zicea acestea pe de o parte spulberând mândria acelora, iar pe de altă parte slăbind frica acestora.
„Cel ce ţine ziua, o ţine pentru Domnul; şi cel ce nu ţine ziua, nu o ţine pentru Domnul. Şi cel ce mănâncă pentru Domnul mănâncă, căci mulţumeşte lui Dumnezeu; şi cel ce nu mănâncă pentru Domnul nu mănâncă, şi mulţumeşte lui Dumnezeu†(14, 6).
Ceea ce el spune aici, astfel s-ar explica: „Faptul acesta nu este dintre cele de căpătâi, căci ceea ce se caută este dacă ÅŸi cel ce mănâncă, ÅŸi cel ce nu mănâncă fac aceasta pentru Dumnezeu; ceea ce se caută este a se ÅŸti dacă amândoi sfârÅŸesc prin a mulÅ£umi lui Dumnezeu. Åži dacă amândoi mulÅ£umesc, apoi nu este vreo deosebire mare între eiâ€. Dar tu bagă de seamă cum ÅŸi aici Apostolul loveÅŸte subtil în cei ce simpatizau cu iudeii, adică încercau a introduce obiceiuri iudaice în creÅŸtinism. „Dacă ceea ce se caută – zice – aceasta este, adică de a mulÅ£umi lui Dumnezeu, apoi atunci cel ce mănâncă, acesta este care mulÅ£umeÅŸte lui Dumnezeu, iar nu cel ce nu mănâncă. Căci cum poate mulÅ£umi lui Dumnezeu acesta, continuând a păzi Legea veche în litera ei?â€. ÃŽn acest sens le spunea galatenilor: „Cei ce voiÅ£i să vă îndreptaÅ£i prin Lege, v-aÅ£i îndepărtat de Hristos, aÅ£i căzut din har†(Galateni 5, 4). Aici, însă, deÅŸi lasă a se înÅ£elege acest lucru, totuÅŸi nu-l scoate pe faţă tocmai aÅŸa, că încă nu era timpul potrivit, ci rabdă; iar prin pasajul următor le deschide câte puÅ£in uÅŸa, spre a putea vedea aceasta:
„Căci nimeni dintre noi nu trăieÅŸte pentru sine ÅŸi nimeni nu moare pentru sine. Că dacă trăim, pentru Domnul trăim, ÅŸi dacă murim, pentru Domnul murim†(14, 7-8), cu care ocazie mai explicit a arătat aceasta. „Cel ce trăieÅŸte în Lege – zice –, adică cel ce trăieÅŸte după prescripÅ£iile Legii, cum poate fi viu în Hristos?â€. Åži nu numai aceasta o pregăteÅŸte el prin pasajele de mai sus, ci încă ÅŸi stăpâneÅŸte pe cel ce s-ar fi grăbit la îndreptarea acelora, ÅŸi îl convinge de a îngădui încă, arătând că este cu neputinţă ca Dumnezeu să-i dispreÅ£uiască, ÅŸi că la timpul potrivit se vor îndrepta.
Dar ce înseamnă: „Că nimeni dintre noi nu trăieşte pentru sine� Adică nu suntem slobozi la orice, că avem pe Stăpânul, Care voieşte ca noi să trăim, iar nu să murim, şi că întru El acestea amândouă ne sunt spre folos. Prin acestea ne arată că El mult se îngrijeşte de noi şi că viaţa noastră el o consideră ca pe o bogăţie a Sa, iar moartea ca pe o pagubă. Noi nu murim nouă numai, ci şi Stăpânului, dacă murim. Sub numele de „moarte†Apostolul înţelege aici nu moartea trupească, ci moartea duhovnicească, moartea cea din credinţă.
Era de ajuns ÅŸi aceasta ca să ne convingă că Hristos se îngrijeÅŸte de noi, că dacă noi trăim, Lui trăim, ÅŸi dacă murim, tot Lui murim, însă Apostolul nu se mulÅ£umeÅŸte numai cu atât, ci mai adaugă ÅŸi altceva. ÃŽntr-adevăr, după ce zice: „Că dacă trăim, pentru Domnul trăim, ÅŸi dacă murim, pentru Domnul murimâ€, ÅŸi după ce trece de la acea moarte la moartea naturală, ca nu cumva cele spuse să pară aspre, Apostolul ne dă ÅŸi o altă dovadă de îngrijirea cea mare a lui Hristos pentru noi. Åži care e acea dovadă?
„Căci pentru aceasta a murit şi a înviat Hristos, ca să stăpânească şi peste morţi, şi peste vii†(14, 9).
Aşa că şi aceasta poate te va convinge, că El se îngrijeşte de mântuirea şi îndreptarea noastră. Dacă nu ar fi avut o astfel de purtare de grijă, apoi care era nevoia întrupării şi a iconomiei Lui? Deci Cel ce a pus atâta sârguinţă ca noi să devenim ai Lui, astfel încât a luat până şi chip de rob, ba a şi murit pentru noi, oare El să ne dispreţuiască după ce am devenit ai Lui?! Nu este cu putinţă, căci altminteri n-ar fi pătimit El atâtea în zadar, iar lucrul său să rămână fără scop.
„Căci pentru aceasta a muritâ€, ca ÅŸi cum ar zice cineva: „Nimeni nu ar putea să dispreÅ£uiască pe slugă că se îngrijeÅŸte de punga saâ€. Åži încă nu iubim noi banii atât de mult pe cât de mult ne iubeÅŸte El pe noi ÅŸi se îngrijeÅŸte de mântuirea noastră. Deci nu bani, ci sângele Său l-a dat pentru noi, ÅŸi de aceea nu ar suferi ca să fim dispreÅ£uiÅ£i noi, pentru care a vărsat sângele Său ÅŸi a pregătit atâta cinste. PriveÅŸte apoi ÅŸi puterea Lui, cât de mare ÅŸi negrăită este, după cum arată Apostolul: „Că pentru aceasta, zice, a murit ÅŸi a înviat, ca să stăpânească ÅŸi peste morÅ£i, ÅŸi peste viiâ€, iar mai sus: „Sau de trăim, sau de murim, ai Domnului suntemâ€.
Ai văzut stăpânire nemărginită? Ai văzut putere nebiruită? Ai văzut îngrijire desăvârÅŸită? „Să nu-mi spui – zice – de cei ce vieÅ£uiesc, căci el se îngrijeÅŸte ÅŸi de cei morÅ£i; iar dacă se îngrijeÅŸte de cei morÅ£i, apoi se vede că se îngrijeÅŸte ÅŸi de cei viiâ€. Deci nimic n-a trecut cu vederea despre această stăpânire a sa; El Åži-a rezervat SieÅŸi ÅŸi drepturi mai mari decât au oamenii, ÅŸi pe lângă toate celelalte, se ÅŸi îngrijeÅŸte mai înainte de noi. ÃŽntr-adevăr, că un om oarecare dă bani, iar pentru aceasta foarte mult rabdă pe slugă, dar El prin moartea Sa a omorât moartea, ÅŸi desigur că nu ar suferi ca în vreun fel cel răscumpărat cu un asemenea preÅ£, ÅŸi a cărui stăpânire a câştigat-o cu atâta sârguinţă ÅŸi îngrijire, să fie dispreÅ£uit, sau mântuirea lui să fie nesocotită. Acestea le zice Apostolul ca să ruÅŸineze pe cel iudaizant, adică pe cel ce Å£inea încă la obiceiurile iudaice, ÅŸi să-l facă de a-ÅŸi aminti de măreÅ£ia binefacerii câştigate, căci a înviat fiind mort, ÅŸi fiindcă de la Lege n-a câştigat nimic, ar fi cea mai de pe urmă nerecunoÅŸtinţă să se întoarcă iarăşi la Lege, părăsind pe Cel ce a arătat atâta dragoste pentru el.
Deci după ce l-a certat îndeajuns, iarăşi îl înalţă, zicând: „Dar tu, de ce judeci pe fratele tău? Sau ÅŸi tu, de ce dispreÅ£uieÅŸti pe fratele tău?†(14, 10). Åži s-ar părea că prin aceste vorbe el îi pune oarecum pe picior de egalitate, însă din cele vorbite mai la sus arată că este o mare deosebire între ei. Mai întâi, prin denumirea de „frate†doboară cearta, iar după aceea ÅŸi prin amintirea acelei zile înfricoÅŸate, căci după ce zice: „sau de ce dispreÅ£uieÅŸti pe fratele tău?â€, a adăugă imediat: „Că toÅ£i vom sta înaintea judecăţii lui Hristosâ€. Åži aici s-ar părea că, zicând acestea, ceartă pe cel mai desăvârÅŸit; în realitate, însă, el zguduie cugetul iudaizantului, nu numai ruÅŸinându-l cu binefacerile câştigate, ci ÅŸi înfricoşându-l pe el cu pedeapsa viitoare.
„Căci toţi ne vom înfăţişa dinaintea judecăţii lui Dumnezeu. Căci scris este: «Viu sunt Eu» – zice Domnul. Tot genunchiul să Mi se plece şi toată limba să dea slavă lui Dumnezeu†(14, 11), şi mai departe: „Deci, dar, fiecare din noi va da seama despre sine lui Dumnezeu†(14, 12).
Ai văzut cum iarăşi zguduie cugetul celui iudaizant, deÅŸi se părea că-l mustră pe celălalt? Căci el aici aceasta lasă a se înÅ£elege, ca ÅŸi cum pare că ar fi zis: „Şi ce-Å£i pasă Å£ie de el? Nu cumva poate vei fi tu pedepsit pentru el?â€. Dar nu a spus aÅŸa, ci cu blândeÅ£e: „Căci toÅ£i ne vom înfăţiÅŸa dinaintea judecăţii lui Dumnezeu†şi „Fiecare dintre noi va da seamă despre sine lui Dumnezeuâ€. El ia martor aici ÅŸi pe proorocul care mărturiseÅŸte despre supunerea tuturor lui Dumnezeu, ÅŸi încă o supunere nemărginită; pomeneÅŸte, de asemenea, ÅŸi pe cei din Legea veche, ÅŸi cu un cuvânt pe toÅ£i oamenii, fără deosebire. El n-a spus pur ÅŸi simplu: „Fiecare se va închina Luiâ€, ci „va da seamă despre sineâ€. AÅŸadar fii cu frică văzând pe Stăpânul tuturor stând pe scaun la judecată, ÅŸi nu sfâşia ÅŸi împărÅ£i Biserica ÅŸi harul, alergând la Lege, căci ÅŸi Legea este a Lui. Åži ce spun eu de Lege, când ÅŸi cei de sub Lege, ca ÅŸi cei de dinainte de Lege, sunt tot ai Lui. Åži nu numai Legea te va face răspunzător, ci ÅŸi Hristos te va face pe tine răspunzător, laolaltă cu întreaga sutlare omenească. Ai văzut cum a înmuiat frica de Lege? Apoi, ca să nu se pară că el intenÅ£ionat înfricoÅŸează spunând acestea, ci că mai mult din dorinÅ£a continuării ideii a ajuns aici, iarăşi se agaţă de acelaÅŸi subiect, zicând:
„Deci, să nu ne mai judecăm unii pe alţii, ci mai degrabă judecaţi aceasta: Să nu daţi fratelui prilej de poticnire sau de sminteală†(14, 13).
Dar aceste vorbe nu se pot atribui mai mult unuia decât celuilalt, şi de aceea se pot atribui amândurora, şi celui desăvârşit revoltat la deosebirea mâncărurilor, şi celui nedesăvârşit, care dă motiv de nemulţumire şi îşi atrage astfel grele mustrări.
Tu acum gândeÅŸte-te câtă pedeapsă vom primi noi, care supărăm pe alÅ£ii fără nici un motiv. Dacă chiar acolo, unde faptul săvârÅŸit era ceva nelegiuit, ÅŸi totuÅŸi Apostolul a împiedicat de a face aceasta – pentru că nu era încă timpul favorabil de a-i certa – ca astfel să nu se supere fratele ÅŸi să nu se poticnească în credinÅ£a lui, dar încă atunci când noi supărăm pe alÅ£ii fără scop de îndreptare, apoi de ce pedeapsă nu vom fi vrednici oare? Dacă a nu mântui pe un altul este o crimă – iar aceasta ne-o arată cel ce a ascuns în pământ talantul încredinÅ£at lui –, dar încă a ÅŸi supăra? „Dar ce?â€, zici tu. „Dar dacă el, fiind slab, se poticneÅŸte de la sine?â€. Apoi tocmai pentru aceasta, dacă tu ai fi drept, ai suferi. Dacă el ar fi tare, nu ar avea nevoie de o astfel de îngrijire; dar acum, când este ÅŸi nedesăvârÅŸit, are nevoie de o mare ÅŸi înÅ£elegătoare îngrijire din partea ta.
Deci de o astfel de îngrijire să facem parte fratelui nostru şi să-i suferim lipsurile lui. Noi nu vom da seamă numai de propriile noastre rele, ci şi de acelea prin care i-am poticnit pe alţii. Prin urmare, dacă răspunderea de faptele noastre proprii este destul de grea, dar încă atunci când se vor mai adăuga şi acestea, cum ne vom mântui? Să nu credem că dacă am găsi tovarăşi la păcate, vom avea vreo îndreptare; aceasta tocmai ne va fi ca un adaos la pedeapsă, căci şi şarpele a fost pedepsit mai mult decât femeia, precum şi femeia mai mult decât bărbatul. Tot aşa şi Izabela a fost mai greu pedepsită decât bărbatul ei Ahab, care răpise via văduvei, fiindcă ea momise acea răpire şi viclenise pe împărat. Deci şi tu, când te faci pricină pierderii altora, mai grozav vei suferi decât acei împiedicaţi şi smintiţi de tine. A păcătui tu singur nu e totuna cu a face şi pe alţii să păcătuiască şi să se piardă, pentru care şi zice Apostolul: „nu numai că fac ei aceasta, ci le şi încuviinţează celor care le fac†(Romani 1, 32). Aşa că, atunci când vedem pe alţii păcătuind, noi nu numai că să nu-i împingem spre păcat, ci chiar să-i tragem din prăpastia răutăţii, ca nu cumva cu pierderea lor să suferim şi noi pedeapsă. Să ne aducem aminte necontenit de judecata cea înfricoşată, de râul cel de foc, de legăturile cele nedezlegate, de întunericul cel mai dinafară, de scrâşnirea dinţilor, de viermele cel neadormit.
„Dar – zici tu – Dumnezeu este iubitor de oameniâ€. ÃŽnsă acestea sunt vorbe, iar dacă ar fi după părerea ta, atunci nici bogatul acela care a trecut cu vederea pe Lazăr nu este pedepsit; nici fecioarele cele nebune nu sunt scoase din cămara de nuntă; nici cei ce nu hrănesc pe Hristos nu se duc în focul cel pregătit diavolului; nici cel îmbrăcat în haine necuviincioase nu se pierde, legat de mâni ÅŸi de picioare; nici cel ce a pretins de la datornicul său o sută de dinari nu va fi predat muncilor; atunci nu este adevărat nici ceea ce zice pentru preacurvari: „Unde viermele lor nu moare ÅŸi focul nu se stinge†(Marcu 9, 44), ci toate acestea sunt numai simple ameninţări. „Da!â€, zici tu. Åži cum de îndrăzneÅŸti de a pronunÅ£a astfel de vorbă, ÅŸi de la sine îţi dai o aÅŸa hotărâre? Eu, atât din cele spuse de Hristos, cât ÅŸi din cele ce a făcut, voi putea să-Å£i dovedesc că este cu totul din contră. Dacă tu nu crezi în cele viitoare, cel puÅ£in crede din cele petrecute, căci cele petrecute deja ÅŸi îndeplinite nu mai sunt vorbe ÅŸi ameninţări. Cine a trimis peste întreaga lume potopul ÅŸi a făcut înecarea aceea înfricoÅŸată? Cine a adus prăpădirea aceea grozavă a întregului neam omenesc? Cine după aceasta a slobozit din cer fulgerele ÅŸi trăsnetele acelea asupra pământului Sodomei? Cine a cufundat în mare întreaga armată egipteană? Cine a nimicit în pustiu cele ÅŸase sute de mii? Cine a ars de tot adunarea lui Abiram? Cine a poruncit pământului să-ÅŸi deschidă gura ÅŸi să înghită de vii pe cei ai lui Core ÅŸi Datan? Cine, pe timpul lui David, a nimicit cât ai clipi din ochi ÅŸaptezeci de mii de oameni? Să mai spun oare ÅŸi de cei pedepsiÅ£i în parte? Ce veÅ£i zice de Cain, care a fost predat unei pedepse neîncetate? Dar de Harmi (fiul lui) cel lapidat cu tot neamul lui? Dar de cel ce a pătimit tot aceasta, pentru că adunase lemne în ziua Sâmbetei? Să mai spun ÅŸi de cei patruzeci de copii sfâşiaÅ£i de fiarele sălbatice, ÅŸi care nu s-au bucurat de iertare, deÅŸi erau prunci fără de minte?
Dacă poate ai vrea să le vezi pe acestea petrecându-se ÅŸi după har, gândeÅŸte-te, bunăoară, la cele ce au pătimit iudeii: cum femeile lor îşi mâncau copiii, unele frigîndu-i ÅŸi altele înfulecându-i; cum iudeii fiind lăsaÅ£i pradă foametei cumplite, ÅŸi unor grele războaie, toate tragediile lor din urmă fuseseră covârÅŸite de nenorocirile în care căzuseră de data aceea. Cum toate acestea le-a adus asupra lor Hristos, ascultă-L pe El cum le-a proorocit mai înainte ÅŸi cum le-a desluÅŸit prin parabole, iar de multe ori chiar de-a dreptul ÅŸi cu toată limpezimea. Prin parabole spunându-le aceasta, le-a dat pildă acolo unde zice: „Iar pe acei vrăjmaÅŸi ai mei, care n-au voit să domnesc peste ei, aduceÅ£i-i aici ÅŸi tăiaÅ£i-i în faÅ£a mea†(Luca 19, 27), iar în alt loc prin parabola viei ÅŸi a căsătoriei. Lămurit le vorbeÅŸte în multe locuri, ca de pildă acolo unde zice: „Şi vor cădea de ascuÅ£iÅŸul săbiei ÅŸi vor fi duÅŸi robi la toate neamurile,…,iar pe pământ spaimă întru neamuri ÅŸi nedumerire din pricina vuietului mării ÅŸi al valurilor, iar oamenii vor muri de frică†(Luca 21, 24-26), sau acolo unde zice: „Că va fi atunci strâmtorare mare, care n-a fost de la începutul lumii până acum ÅŸi nici nu va fi†(Matei 24, 21).
Ştiţi apoi cu toţii ce pedeapsă au primit Anania şi Safira, pentru că au ascuns din banii rezultaţi prin vânzarea ogorului lor. Dar încă nenorocirile zilnice nu le vezi? Nu vezi pe cei ce se topesc şi acum de foame? Nu vezi pe cei ce sunt cuceriţi de lepră şi de schimonosirea trupului? Pe cei ce încontinuu trăiesc în sărăcie, şi pe cei ce pătimesc mii de rele? Şi cum s-ar putea, sau mai bine zis, ce raţiune ar fi ca unii să fie pedepsiţi, iar alţii să nu fie? Dacă Dumnezeu nu este nedrept – după cum nu este –, apoi nu mai încape vorbă că şi tu vei da seamă păcatele tale; iar dacă El nu pedepseşte fiindcă este iubitor de oameni – după cum zici tu –, apoi atunci nici pe aceştia nu trebuia să-i pedepsească. Acum însă, tocmai pentru nişte astfel de cuvinte pe care voi le rostiţi, Dumnezeu pedepseşte chiar şi aici pe mulţi, pentru ca atunci când voi nu veţi crede cuvintele ameninţătoare, cel puţin prin pedepsirea faptelor imediat să credeţi. Şi fiindcă nu credeţi şi nici nu vă înspăimântă atât de mult cele petrecute în Legea veche, cel puţin cele petrecute cu generaţiile ce se succed în timp vor putea îndrepta pe cei trândavi.
„Dar – zici tu – de ce oare El nu pedepseÅŸte aici pe fiecare?â€. Pentru că le acordă un termen de pocăinţă. De ce nu sunt toÅ£i pedepsiÅ£i aici? Pentru ca nu cumva cei mai mulÅ£i să se îndoiască de pronia Lui. Câţi tâlhari au fost aici pe pământ? Dintre ei numai unii au fost prinÅŸi ÅŸi pedepsiÅ£i, pe când cei mai mulÅ£i s-au dus de aici fără să dea seamă de faptele lor. Dar dacă aceÅŸtia rămân nepedepsiÅ£i, apoi unde este iubirea de oameni a lui Dumnezeu? Mie mi se pare a te întreba acum pe tine: dacă nimeni nu ar fi fost pedepsit, ai fi avut atunci un cuvânt de îndreptare; dar când unii sunt pedepsiÅ£i, iar alÅ£ii nu, deÅŸi poate au păcătuit mai mult, apoi unde este raÅ£iunea ÅŸi dreptatea, că fiind vinovaÅ£i de aceleaÅŸi păcate, să nu aibă ÅŸi aceeaÅŸi pedeapsă ? Cum nu s-ar crede atunci că cei pedepsiÅ£i au fost nedreptăţiÅ£i? De ce nu sunt pedepsiÅ£i toÅ£i aici pe pământ? Ascultă chiar pe Hristos ce spune despre acei optsprezece care au fost uciÅŸi sub dărâmăturile turnului din Siloam, ÅŸi de care se mirau cei de pe lângă El: „Oare ei au fost mai păcătoÅŸi decât toÅ£i oamenii care locuiau în Ierusalim? Nu! Zic vouă: dar de nu vă veÅ£i pocăi, toÅ£i veÅ£i pieri la fel†(Luca 13, 4-5), sfătuindu-ne prin aceasta de a nu ne amăgi că, în timp ce alÅ£ii sunt pedepsiÅ£i, noi, deÅŸi am păcătuit mult, totuÅŸi vom scăpa fără pedeapsă. Dacă nu ne vom schimba, desigur că vom fi pedepsiÅ£i.
„Dar cum vom fi pedepsiÅ£i acolo pentru vecieâ€, zici tu, „când noi aici pe pământ am păcătuit pe un timp scurt? Cum se poate ca un om care a săvârÅŸit un omor cât ai clipi din ochi, să fie pedepsit la osândă veÅŸnică? Dar Dumnezeu nu face aceasta!â€, zici tu. ÃŽnsă pe paraliticul acela cum de l-a Å£inut treizeci ÅŸi opt de ani într-o aÅŸa osândă grea? Cum că l-a pedepsit pentru păcatele lui, ascultă ce-i zice Hristos: „Iată te-ai făcut sănătos, dar de acum să nu mai greÅŸeÅŸti†(Ioan 5, 14).
„Dar – zici tu – a luat dezlegareâ€. Da, însă acolo nu se vor petrece tot aÅŸa lucrurile; ÅŸi cum acolo pedeapsa nu va avea sfârÅŸit niciodată, ascultă-L ce zice: „Unde viermele lor nu moare ÅŸi focul nu se stinge†(Marcu 9, 44), ÅŸi iarăşi: „Şi vor merge aceÅŸtia la osândă veÅŸnică, iar drepÅ£ii la viaţă veÅŸnică†(Matei 25, 46). Deci, dacă este viaţă veÅŸnică, este în acelaÅŸi timp ÅŸi osândă veÅŸnică. Nu vezi cu câte a ameninÅ£at pe iudei? Åži oare s-au îndeplinit toate acele ameninţări, sau au rămas numai vorbe goale? „Nu va rămâne, zice El, piatră pe piatrăâ€, ÅŸi oare a rămas ceva? „Căci va fi atunci strâmtorare mare, cum nu a fost de la începutul lumii†(Matei 24, 21), ÅŸi oare n-a fost acel necaz? CiteÅŸte istoria lui Iosif, ÅŸi atunci nu vei putea nici să mai răsufli auzind câte nenorociri au îndurat iudeii!
Acestea le spun nu ca să vă întristez, ci ca să vă pun în siguranţă; le spun ca nu cumva amăgindu-vă cu cele zadarnice, să vă fac de a suferi pedepsele cele mai grele. De ce nu crezi tu că e drept de a fi pedepsit după ce ai păcătuit? Nu ţi-a spus el mai înainte toate? Nu te-a ameninţat? Nu te-a ajutat? Nu a făcut pentru mântuirea ta mii de fapte? Nu ţi-a dăruit baia renaşterii, şi toate cele mai dinainte ţi le-a iertat? Dar şi după botez oare nu ţi-a dat ajutor de a te întoarce la El iarăşi prin pocăinţă? Oare chiar şi după aceasta nu ţi-a făcut destul de uşoară calea iertării păcatelor? Ascultă-L ce a poruncit: „Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc†(Matei 6, 14). Ce greutate vedeţi în acest fapt? „Învăţaţi să faceţi binele, căutaţi dreptatea, ajutaţi pe cel apăsat, faceţi dreptate orfanului, apăraţi pe văduvă! Veniţi să ne judecăm, zice Domnul. De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, ca zăpada le voi albi, şi de vor fi ca purpura, ca lâna albă le voi face†(Isaia 1, 17-18). Ce greutate este de a face aşa? „Spune tu fărădelegile tale întâi, ca apoi să te îndrepţi†(Isaia 43, 26). Aceasta ce greutate de îndeplinit are? „Păcatele tale cu milostenie le răscumpără†(Daniel 4, 24).
Ce oboseală poate fi aici? Vameşul acela din Evanghelie a zis: „Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosului†(Luca 18, 13) şi s-a pogorât de la templu îndreptat. Ce oboseală mare vom avea imitând pe acest vameş?
Dacă ÅŸi după toate acestea, poate că nu voieÅŸti a te convinge că este pedeapsă ÅŸi osândă, apoi atunci nici diavolul nu va fi pedepsit. „DuceÅ£i-vă de la Mine, blestemaÅ£ilor, în focul cel veÅŸnic, care este gătit diavolului ÅŸi îngerilor lui!†(Matei 25, 41). Dacă nu este gheena, apoi nici diavolul nu va fi pedepsit, iar dacă el este pedepsit, apoi este arătat faptul că ÅŸi noi vom fi pedepsiÅ£i, fiindcă ÅŸi noi am călcat poruncile lui Dumnezeu, deÅŸi nu la fel ca diavolul. Åži cum nu te sfieÅŸti grăind cu atâta îndrăzneală? Căci tu zici că el nu pedepseÅŸte pentru că este iubitor de oameni, laÅŸi a se înÅ£elege, că dacă pedepseÅŸte nu mai este iubitor de oameni. VedeÅ£i ce fel de cuvinte vă pune în gură diavolul? Dar ce? Oare monahii, care vieÅ£uiesc prin munÅ£i ÅŸi dau dovadă de o nevoinţă grea, se vor duce acolo neîncununaÅ£i? Dacă cei răi nu vor fi pedepsiÅ£i, ÅŸi nici nu va fi vreo răsplată, ar putea să zică cineva cu drept cuvânt, că nici cei buni nu vor fi încununaÅ£i. „Da! zici tu; aceasta este demn de Dumnezeu, ca să fie numai împărăţia cerurilor, ÅŸi nicidecum gheenaâ€. AÅŸadar, după părerea ta, ÅŸi cel ce curveÅŸte, ÅŸi cel preacurvar, ÅŸi cel ce a făcut mii de rele, se vor bucura tot de aceleaÅŸi bunuri ca ÅŸi cei ce au arătat o viaţă neprihănită ÅŸi sfântă; atunci Pavel ÅŸi cu Nero vor sta alături, sau mai bine zis, ÅŸi diavolul va sta alături cu Pavel. Dacă nu este gheena, iar înviere este, apoi atunci ÅŸi cei răi se vor bucură de aceleaÅŸi bunuri ca ÅŸi cei buni. Dar cine ar putea să spună grozăviile acestea, fie chiar dintre cei mai smintiÅ£i oameni? Mai mult încă: cine chiar dintre demoni ar putea să spună aÅŸa?
Căci ÅŸi demonii mărturisesc că este gheenă, pentru care ÅŸi strigau zicând: „Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuieÅŸti†(Matei 8, 29). Apoi, dacă ÅŸi demonii mărturisesc acest lucru, cum de tu nu te temi ÅŸi nu tremuri tăgăduind? Cum de nu vezi aici pe dascălul tuturor acestor rele credinÅ£e? Căci diavolul, care a înÅŸelat pe om dintru început ÅŸi cu speranÅ£a de bunuri mai mari i-a luat bunurile pe care deja le avea în mână, tot el este care îndeamnă pe om ÅŸi acum de a grăi ÅŸi a cugeta de-acestea, ÅŸi astfel îi aţâţă pe unii să se arate dispreÅ£uitori ÅŸi să spună că nu este gheena, ca tocmai aÅŸa să-i bage în gheenă. Dar Dumnezeu face cu totul din contră; El a pregătit gheena, ÅŸi ne-a ameninÅ£at cu ea, ca astfel să ne ferească de a cădea în ea. Dacă fiind gheena ÅŸi diavolul te amăgeÅŸte, apoi nefiind, cum ar fi mărturisit de existenÅ£a ei demonii, al căror interes este tocmai de a lucra ca noi nici să nu bănuim aÅŸa ceva, ca astfel să devenim mai leneÅŸi în fapta bună ÅŸi să cădem cu ei în focul cel nestins? „Dar cum de au mărturisit atunci existenÅ£a gheenei?â€, zici tu. Pentru că silirea la care erau supuÅŸi atunci era pentru ei foarte grea.
Deci, înţelegând toate acestea, să înceteze cei ce vorbesc aşa, de a se amăgi şi pe ei, şi pe alţii, fiindcă vor da seamă şi de aceste cuvinte, atrăgându-şi asupra lor acele grozăvii, deoarece se încearcă de a corupe pe mulţi, şi nu imită măcar pe barbarii aceia (ninivitenii). Căci barbarii aceia deşi erau mai nepricepuţi decât toţi oamenii, totuşi imediat ce au auzit că cetatea lor se va nimici, nu numai că nu s-au arătat neîncrezători, ci au şi început a ofta şi văita, şi a se îmbrăca în sac, şi a-şi pune cenuşă pe cap, şi nici că au încetat de a face totul, până ce nu au domolit mânia lui Dumnezeu. Dar tu, care ai luat atâta experienţă din fapte şi din vorbe, încă dispreţuieşti cele vorbite? Ei bine, vei pătimi cu totul altfel decât au pătimit ninivitenii, căci aceia înfricoşându-se de vorbe numai, nu au suferit pedeapsa din fapte, pe când tu, dispreţuind ameninţarea prin vorbe, vei suferi pedeapsa prin fapte. Dacă acum ţi se pare ca un mit acele vorbe, nu ţi se va părea tot aşa şi când vei suferi în realitate. Nu ai văzut ce a făcut Hristos şi aici? Cum din cei doi tâlhari ce erau cu El pe cruce, numai pe unul l-a băgat în împărăţia cerurilor, pe când pe celalalt l-a trimis în gheena? Şi ce vorbesc eu de tâlharii şi de ucigaşii de oameni, când El n-a cruţat nici chiar pe Apostolul Său care devenise vânzător, ci văzându-l alergând singur în cursă, văzându-l cum se ducea singur la spânzurătoare, l-a lăsat de şi-a luat singur răsplata vânzării, căci s-a spânzurat şi a crăpat în două, iar măruntaiele lui au ieşit toate afară. Toate acestea prevăzându-le dintru început Hristos, l-a lăsat pe nefericitul trădător să pătimească totul după cum stă scris, şi aceasta ca să te încredinţeze pe tine din cele prezente despre cele viitoare.
Deci nu vă mai amăgiţi pe voi înşivă, încrezându-vă diavolului, căci toate cugetările acestea ale lui sunt. Gândeşte-te tu, care te vrei iscoditor, dacă şi judecătorii, şi stăpânii, şi dascălii, şi barbarii, deopotrivă şi dintotdeauna, cinstesc pe cei buni şi pedepsesc pe cei răi, atunci cum s-ar putea cu Dumnezeu să se petreacă tocmai dimpotrivă şi dinaintea Lui să se învrednicească aceloraşi bunuri şi cei răi ca şi cei buni?!
Dar atunci cei răi când oare se vor izbăvi de rele? Astăzi, când dânşii aşteaptă pedeapsă, când se găsesc printre atâtea primejdii, ca de pildă frica de judecători şi de legi, şi cu toate acestea încă nu se depărtează de rele, dar încă ducându-se de aici fără de această frică, şi cu credinţă că nu numai nu vor cădea în gheena, ci chiar se vor învrednici de împărăţia cerurilor deopotrivă cu cei buni? Aşadar, când oare vor conteni aceştia de a face rele? Aceasta, spune-mi, este iubire de oameni, să stăruie cineva în rele, să pună premiu pe săvârşirea răului, să pretindă ca şi cel ce se îngrijeşte de o viaţă curată să se bucure de aceleaşi bunuri ca şi cel ce trăieşte în desfrânare, iar cel credincios să stea pe-o treaptă cu cel necredincios, Pavel la fel cu diavolul?!
Dar oare până când vom tot vorbi de acestea? De aceea vă rog, iubiţilor, ca izbăvindu-vă voi de această nebunie şi venindu-vă deplin în simţiri, să înduplecaţi sufletul vostru de a se sfii şi a se cutremura, pentru ca astfel să vă izbăviţi şi de gheena viitoare, vieţuind aici cu toată grijă, iar în acelaşi timp să vă învredniciţi şi de nădăjduitele bunuri făgăduite nouă din belşugul iubirii dumnezeieşti. De care fie cu toţii să ne învrednicim cu toţii, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, prin Care şi cu Care se cuvine slava Tatălui şi Sfântului Duh, în vecii vecilor. Amin.