din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Simplitatea şi neştiinţa nu ne împiedică să cunoaştem adevărul]
„Ştiu şi sunt încredinţat în Domnul Iisus că nimic nu este întinat prin sine, decât numai pentru cel care gândeşte că este ceva întinat; pentru acela întinat este†(Romani 14, 14).
După ce mai întâi a certat pe cel ce judecă pe fratele său, ÅŸi prin această certare l-a făcut să se depărteze de asemenea abatere, la urmă se pronunţă ÅŸi asupra învăţăturii în sine, ÅŸi, povăţuind pe cel mai slab, arată ÅŸi aici o mare blândeÅ£e. Căci el nu zice că cel ce judecă pe altul asupra mâncării, va da seamă, sau că va pătimi altceva de acest fel, ci numai că slăbeÅŸte frica de pricina mâncării, ca astfel mai uÅŸor să-l convingă de cele grăite de el, ÅŸi zice: „Ştiu ÅŸi sunt încredinÅ£atâ€. Åži ca să nu zică cineva dintre necredincioÅŸi: „Şi ce ne priveÅŸte pe noi dacă tu eÅŸti încredinÅ£at? Nici nu eÅŸti tu destoinic de a înlocui o Lege atât de veche ÅŸi proorociile cele venite de susâ€, iată ce adaugă el imediat: „în Domnul Iisusâ€, adică de la El ÅŸi nu din altă parte am aflat eu aceasta, ÅŸi prin urmare ceea ce spun aici nu este o hotărâre a cugetării omeneÅŸti. Dar ce anume ÅŸtii ÅŸi eÅŸti încredinÅ£at? „Că nimic nu este întinat prin sineâ€, zice; adică prin firea sa nimic nu este întinat, ci aceasta vine din intenÅ£ia celui ce se apropie de acel lucru; numai aceluia i se pare că este întinat, nu însă ÅŸi tuturor celorlalÅ£i.
Atunci de ce nu-l îndreptezi pe fratele tău, ca să nu mai socotească acel lucru întinat? De ce nu-l depărtezi de la acest obicei ÅŸi de la această credinţă, cu toată sârguinÅ£a ta, ca astfel să nu facă acel lucru întinat? „Mă tem – zici tu – ca nu cumva să-l supărâ€. Ei bine, tocmai de aceea a ÅŸi adăugat Apostolul: „Dar dacă, pentru mâncare, fratele tău se mâhneÅŸte, nu mai umbli potrivit iubirii†(14, 15).
Ai văzut cum ÅŸi l-a apropiat pe cel slab, arătând că el a făcut atâta vorbă de acela nu numai pentru ca să nu fie mâhnit, dar nici să nu îndrăznească cineva de a-i porunci în privinÅ£a celor ce-i sunt lui de trebuinţă, ci dacă se poate să-l atragă mai mult cu îngăduinÅ£a, sau, mai bine zis, cu iertarea ÅŸi cu dragostea. Åži nici după ce i-a liniÅŸtit frica, Apostolul nu-l trage cu sila, ci-l lasă a fi stăpân pe el însuÅŸi, pentru că nu e totuna a sili pe cineva să mănânce ÅŸi a-l mâhni prin asemenea siluire. Ai văzut câtă sârguinţă pune el pentru dragoste? Fiindcă numai ea este în stare de a reuÅŸi în toate. De aceea el le pretinde aici încă ÅŸi ceva mai mult, căci nu zice numai că nu trebuie a-i trage cu de-a sila de la mâncăruri, ci că dacă trebuie de a consimÅ£i la aceasta, apoi nici atunci să nu zăbovească a o face. De aceea a ÅŸi adăugat, zicând: „Nu pierde, cu mâncarea ta, pe acela pentru care a murit Hristosâ€, adică: „Nici într-atâta nu crezi vrednic pe fratele tău, ca măcar prin depărtarea de bucate să ajuÅ£i la mântuirii lui? Hristos nu S-a dat înlături pentru el nici de a se face rob, ÅŸi nici chiar de a muri pentru el; ÅŸi tu nu dispreÅ£uieÅŸti nici măcar mâncarea, pentru ca să-l păstrezi în credinţă? DeÅŸi nu era ca Hristos să-i câştige deodată pe toÅ£i, cu toate acestea El pentru toÅ£i a murit, împlinindu-ÅŸi lucrul Său. Tu însă, ÅŸtiind că prin mâncăruri îl sminteÅŸti în cele mai mari, încă te cerÅ£i cu el? Pe cel iubit de Hristos ÅŸi atât de important înaintea Lui, tu îl crezi atât de dispreÅ£uit? Pe cel pe care El l-a iubit, tu îl dispreÅ£uieÅŸti? Hristos a murit nu numai pentru cel slab, ci ÅŸi pentru duÅŸmani; dar tu nu te depărtezi nici de bucate pentru cel slab? Hristos a dat dovadă de săvârÅŸirea lucrului celui mai mare, ÅŸi tu nu dai dovadă nici de cel mai mic, deÅŸi Hristos este stăpânul nostru, al tuturor, iar tu eÅŸti frate cu acela pe care-l cerÅ£i?â€. Aceste cuvinte sunt de ajuns spre a atinge pe unul ca acesta, căci îl arată că este mic de suflet, că s-a bucurat de bunuri mari din partea lui Dumnezeu, ÅŸi cu toate acestea el nu-I înapoiază nici pe cele mici.
„Nu lăsaţi ca bunul vostru să fie defăimat. Căci împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură†(14, 16, 17).
„Lucrul cel bun†numeÅŸte el aici sau credinÅ£a, sau nădejdea izbânzii în „lupta cea bunăâ€, sau evlavia desăvârÅŸită. „Nu numai că pe fratele tău – zice – nu-l foloseÅŸti cu nimic prin asemenea dispute, ci faci încă de a se huli însăşi credinÅ£a ÅŸi harul lui Dumnezeu. Căci este luptă când tu te cerÅ£i cu altul, când îl mâhneÅŸti, când dezbini Biserica, când iei în bătaie de joc pe fratele tău, ÅŸi eÅŸti de nesuferit lui; atunci ÅŸi cei dinafară hulesc, aÅŸa că nu numai că n-ai câştigat de aici nimic, ci chiar ai pierdut totul. Bunul vostru este dragostea, iubirea de fraÅ£i, unirea, legătura dintre voi, vieÅ£uirea cu pace ÅŸi blândeÅ£eâ€.
Apoi iarăşi, domolind frica unuia ÅŸi disputa celuilalt, zice: „Căci împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare ÅŸi băuturăâ€. Nu cumva prin acestea vom deveni noi lăudaÅ£i ÅŸi cinstiÅ£i? Ceea ce spune ÅŸi în altă parte zicând: „Nici dacă vom mânca, nu ne prisoseÅŸte, nici dacă nu vom mânca, nu ne lipseÅŸte†(I Corinteni 8, 8). Åži nici nu mai are nevoie de altă argumentaÅ£ie, ci se mărgineÅŸte numai în hotărârea dată. Ceea ce el spune aici, aceasta înseamnă: „Nu cumva oare dacă mănânci, apoi aceasta are a te băga în împărăţia cerurilor?â€. De aceea îi ÅŸi înfruntă pe ei, ca unii ce cugetau lucruri mari, căci nu spune numai de mâncare, ci ÅŸi de băutură. Deci care sunt acelea ce ne bagă în împărăţia cerurilor? „Dreptate ÅŸi pace ÅŸi bucurie în Duhul Sfântâ€, adică viaÅ£a virtuoasă, pace către frate, pe când cearta este aceea ce se împotriveÅŸte tuturor acestora. Acestea Apostolul nu le spune numai unuia, ci amândurora, fiindcă a avut timpul de a vorbi ÅŸi către fiecare în parte.
Apoi, fiindcă a vorbit de pace ÅŸi bucurie, ÅŸi fiindcă atât pacea cât ÅŸi bucuria pot fi ÅŸi în lucruri rele, de aceea a adăugat imediat: „în Duhul Sfântâ€. Astfel, deci, cel ce pierde pe fratele său, în acelaÅŸi timp a răsturnat ÅŸi pacea, ÅŸi bucuria a nedreptăţit-o, ba încă a făcut mai mult decât cel ce jefuieÅŸte banii cuiva. Dar ceea ce este mai rău, că altul a mântuit pe acela, pe când tu îl nedreptăţeÅŸti ÅŸi îl pierzi.
După aceea, fiindcă din cauza slavei celei deşarte s-a întâmplat ca acela să mustre pe fratele său, adaugă: „Iar cel ce slujeşte lui Hristos, în aceasta este plăcut lui Dumnezeu şi cinstit de oameni†(14, 18), adică: nu atât te vor admira oamenii pentru perfecţiunea ta, cât te vor admira cu toţii pentru pace şi bună-înţelegere, fiindcă de bunul acesta toţi se vor bucura, pe când de celălalt – nici unul.
„Drept aceea să urmărim cele ale păcii ÅŸi cele ale zidirii unuia de către altul†(14, 19). ÃŽntâi se adresează aceluia sfătuindu-l ca să fie paÅŸnic, iar al doilea acestuia ca să nu surpe pe fratele său; cu toate acestea le-a făcut pe amândouă comune prin expresia „unuia de către altulâ€, arătând că fără pace nu este uÅŸor de a zidi.
„Nu strica, pentru mâncare, lucrul lui Dumnezeu†(14, 20). Prin expresia „lucrul lui Dumnezeu†el numeÅŸte mântuirea fratelui, cu care ocazie apostolul mai mult întinde frica, arătând că unul ca acesta face cu totul din contra de ceea ce voieÅŸte să facă. „Nu numai că nu zideÅŸti – zice – ceea ce crezi că zideÅŸti, dar încă dărâmi, ÅŸi nu o zidire omenească, ci una a lui Dumnezeu, ÅŸi nu pentru vreun lucru mare, ci pentru ceva cu totul nebăgat în seamă ÅŸi de dispreÅ£uit: „Pentru mâncareâ€, zice.
După aceea, ca nu cumva asemenea concesii să întărească pe cel mai slab în ideea lui cea rea, din nou teologhiseÅŸte despre aceasta, zicând: „Toate sunt curate, dar rău este pentru omul care mănâncă spre poticnireâ€, adică celui ce mănâncă cu cuget rău. Astfel că, chiar de l-ai sili să mănânce, de aici nu ai nici un folos, căci nu a mânca face pe cineva necurat, ci numai părerea cu care mănâncă. Dacă pe aceea n-ai îndreptat-o, totul ai făcut în zadar, ba încă ai ÅŸi vătămat; căci nu este totuna a crede ceva necurat ÅŸi apoi a gusta cu această credinţă din acel lucru necurat. Deci în cazul de faţă ai păcătuit îndoit: întâi că ai întins prejudiciul aceluia prin ceartă, iar al doilea că l-ai făcut de a gusta dintr-un lucru necurat. AÅŸadar, până ce nu-l vei convinge, să nu-l sileÅŸti.
„Bine este să nu mănânci carne, nici să bei vin, nici să faci ceva de care fratele tău se poticneşte, se sminteşte sau slăbeşte (în credinţă)†(14, 21).
Aici el iarăşi cere ceea ce este mai mult, adică nu numai de a nu-l sili, ci chiar de a-i face concesii, căci ÅŸi Apostolul a făcut aÅŸa de multe ori, ca de pildă atunci când a tăiat împrejur pe Timotei, când ÅŸi-a ras capul, când jertfea jertfa acea iudaică. Åži nu zice „să nu mănânci carneâ€, ca să nu facă pe cel slab mai trândav, ci spune mai degrabă ca pe o părere de-a sa: „Bine este să nu mănânci carneâ€. „Şi ce spun eu de carne?â€, zice; „chiar ÅŸi de vin, ÅŸi de orice altceva în măsură să scandalizeze pe altul, depărtează-te, căci nimic nu este egal cu mântuirea fratelui tăuâ€. Aceasta ne-a dovedit-o ÅŸi Hristos, Care S-a pogorât din cer ÅŸi a suferit totul pentru noi.
Deci, nu-l sili pe acela, ci încă ÅŸi tu depărtează-te pentru dânsul de mâncare, nu ca de un lucru necurat, ci numai fiindcă acela se scandalizează, ÅŸi atunci el mai mult te va iubi. Astfel a poruncit ÅŸi Pavel, zicând: „Bine este să nu mănânci carneâ€, nu pentru că ar fi carnea un lucru necurat, ci pentru că fratele se scandalizează ÅŸi se slăbeÅŸte.
„CredinÅ£a pe care o ai, s-o ai pentru tine însuÅ£i†(14, 22). Aici mi se pare că pe nesimÅ£ite face aluzie ÅŸi la slava cea deÅŸartă a celui pretins desăvârÅŸit. E ca ÅŸi cum ar fi zis: „VoieÅŸti să-mi arăţi că eÅŸti desăvârÅŸit ÅŸi cu totul perfect? Aceasta să nu mi-o arăţi mie, ci fie-Å£i de ajuns cugetul tăuâ€. Prin vorba „credinţă†de aici, Apostolul nu înÅ£elege credinÅ£a despre dogme, ci credinÅ£a despre subiectul ce ne stă în discuÅ£ie, adică despre mâncăruri. Despre credinÅ£a în dogme el zice: „cu gura se mărturiseÅŸte spre mântuire†(Romani 10, 10), iar Hristos zice: „Căci de cel ce se va ruÅŸina de Mine ÅŸi de cuvintele Mele, de acesta ÅŸi Fiul Omului se va ruÅŸina†(Luca 9, 26). Acea credinţă, dacă nu se mărturiseÅŸte, pierde pe om, pe când credinÅ£a despre care este vorba aici, dacă se mărturiseÅŸte, este fără scop.
„Fericit este cel ce nu se judecă pe sine în ceea ce aprobăâ€.
Aici iarăşi mustră pe cel mai slab ÅŸi-i dă lui o cunună îndeajuns, adică pe aceea a cugetului său. Chiar de nu te-ar vedea vreun om, totuÅŸi îţi este de ajuns cugetul tău ca să fii fericit. Fiindcă a zis: „întru tine însuÅ£i să o aiâ€, apoi, ca să nu creadă că acest tribunal este mic ÅŸi nebăgat în seamă, zice că acest tribunal este mai bun decât lumea întreagă. „Chiar dacă toÅ£i te-ar învinovăţi – zice –, iar tu în tine însuÅ£i nu te condamni, nici cugetul nu te mustră, atunci fericit eÅŸtiâ€. Dar Apostolul n-a zis vorbele de mai sus la întâmplare, ÅŸi nici pentru toate acÅ£iunile omeneÅŸti în genere, fiindcă sunt mulÅ£i în lumea aceasta care nu se judecă pe sine, ÅŸi cu toate acestea păcătuiesc grozav, ba sunt chiar sunt mai ticăloÅŸi decât toÅ£i.
„Iar cel ce se îndoieşte, dacă va mânca, se osândeşte†(14, 23).
Åži aceasta o supune tot către cel desăvârÅŸit, îndemnându-l de a cruÅ£a pe cel mai slab. „Ce folos este dacă el, mâncând, se îndoieÅŸte cu gândul ÅŸi se osândeÅŸte pe sine singur? Eu –zice – pe acela îl primesc care ÅŸi mănâncă, ÅŸi nu se îndoieÅŸte în acelaÅŸi timpâ€. Ai văzut cum îl sfătuieÅŸte nu numai a mânca, ci încă a mânca cu cugetul curat? Mai departe spune ÅŸi cauza pentru care se osândeÅŸte, zicând: „fiindcă n-a fost din credinţăâ€, nu pentru că este necurat, ci pentru că nu este din credinţă; nu a crezut că este curat, ÅŸi s-a atins ca de un lucru necurat. Prin toate acestea Apostolul le arată ÅŸi vătămarea ce o pricinuiesc acelora, căci în loc să-i convingă a se atinge de cele ce erau socotite de ei ca necurate, ei îi sileau, pe când el îi sfătuieÅŸte de a nu-i mai certa pe viitor.
„Şi tot ce nu este din credinţă, zice, este păcatâ€.
„Dacă el nu are curaj – zice – ÅŸi nici nu crede că este curat, apoi cum n-a păcătuit dacă a mâncat?â€. Åži aceste vorbe sunt zise de Pavel tot cu privire la chestiunea în discuÅ£ie, iar nu pentru toate acÅ£iunile omeneÅŸti. Dar tu gândeÅŸte-te aici câtă îngrijire pune Apostolul în a nu-i poticni pe alÅ£ii. Mai sus zicea: „Dar dacă, pentru mâncare, fratele tău se mâhneÅŸte, nu mai umbli potrivit iubiriiâ€, aÅŸa că dacă nu trebuie a-l mâhni, apoi cu atât mai mult nu trebuie a-i da pricină de poticnire. Åži iarăşi zice: „Nu strica, pentru mâncare, lucrul lui Dumnezeuâ€, căci dacă a surpa biserica este un fapt miÅŸelesc ÅŸi necuvios, apoi cu atât mai mult încă de a surpa un templu duhovnicesc, fiindcă omul este cu mult mai însemnat ÅŸi mai preÅ£uit decât biserica. Hristos n-a murit pentru zidurile bisericii, ci pentru aceste temple duhovniceÅŸti, pentru oameni.
Deci, iubiţilor, din toate părţile să ne păzim pe noi înşine şi nimănui să nu dăm pricină de nemulţumire contra noastră. Viaţa prezentă este loc de luptă, şi de aceea trebuie a avea mii de ochi în toate părţile. Să nu credem că pentru îndreptarea noastră ne va fi de ajuns neştiinţa, fiindcă vom da răspuns şi de neştiinţă, când acea neştiinţă este neiertată. Nici iudeii n-au ştiut, însă neştiinţa lor n-a fost vrednică de iertare. Nici elinii n-au ştiut, şi cu toate acestea n-au avut nici o îndreptare. Când tu eşti în neştiinţă de cele ce nu sunt cu putinţă a le şti, nici o învinovăţire nu ţi se va aduce; dar când îţi sunt cu putinţă, şi încă cu multă uşurinţă, de a le şti, atunci vei fi pedepsit cu pedeapsa cea mai grea. De altfel, dacă noi nu vom sta în lâncezeală, ci vom face tot ceea ce atârnă de noi, atunci şi Dumnezeu ne va da mână de ajutor, chiar şi în cele ce nu le ştim, după cum şi Pavel zice filipenilor: „Şi dacă gândiţi ceva în alt fel, Dumnezeu vă va descoperi şi aceea†(Filipeni 3, 15). Când noi chiar în acele unde suntem stăpâni nu voim a izbuti, apoi atunci nici în celelalte nu vom avea nici un ajutor, după cum s-a întâmplat cu iudeii. „De aceea, zice, le vorbesc lor în pilde, că, văzând, nu văd†(Matei 13, 13). Şi cum oare văzând nu vedeau? Vedeau pe demoni alungaţi de Hristos, şi totuşi ziceau că el are demon. Vedeau pe morţi înviaţi de el, şi totuşi nu numai că nu i se închinau, ba încă căutau să-l ucidă. Nu tot aşa însă a fost şi Corneliu sutaşul, fiindcă de vreme ce el a făcut cu multă sârguinţă tot ceea ce atârna de el, apoi la urmă i-a adăugat şi Dumnezeu ceea ce-i lipsea.
Deci nu-mi spune: „Apoi cum pe cutare, care a fost simplu ÅŸi om bun, Dumnezeu l-a trecut cu vederea, fiindcă a fost elin?â€. Mai întâi, că el a fost om simplu ÅŸi fără răutate nu le este cu putinţă oamenilor de a ÅŸti lămurit, ci numai Celui ce l-a plăsmuit pe acela, ÅŸi Care ÅŸtie inimile tuturor în parte; al doilea, se mai poate zice ÅŸi aceasta: că de multe ori acela nu s-a îngrijit, nu s-a îndeletnicit îndeajuns să afle adevărul. „Şi cum putea să facă aceasta, zici tu, pe câtă vreme a fost om simplu?â€. AÅŸadar tocmai pe acest om simplu îl vom lua de exemplu. Ei bine, iată că acest om simplu, în cele lumeÅŸti a arătat o mare exactitate, pe care dacă ar fi voit să o arate ÅŸi în cele duhovniceÅŸti desigur că n-ar fi fost trecut cu vederea. Căci toate cele ale adevărului sunt mai strălucite decât lumina soarelui, ÅŸi în orice parte s-ar întoarce cineva, ar putea cu uÅŸurinţă să priceapă ÅŸi să ia cunoÅŸtinţă de mântuirea sa, dacă ar voi să fie cu băgare de seamă, ÅŸi să nu creadă aceasta ca ceva întâmplător. Nu cumva lucrurile acestea sunt închise numai în Palestina? Nu cumva numai într-un mic colÅ£ al lumii? Nu ai auzit tu pe proorocul care zice: „Că toÅ£i de la sine Mă vor cunoaÅŸte, de la mic până la mare†(Ieremia 31, 34)? Nu vezi cum lucrurile s-au adeverit? Dar atunci cum vor avea aceÅŸtia iertare, văzând credinÅ£a adevărului întinzându-se, iar dânÅŸii nici interesându-se de aceasta, ÅŸi nici îngrijindu-se de a afla? „Şi acestea – zici tu – le pretinzi de la omul neÅŸtiutor ÅŸi barbar?â€.
Nu numai de la cel neştiutor şi barbar, ci chiar şi de la cel ce ar fi mai barbar decât cei de acum. De ce? Spune-mi: acela în afaceri lumeşti se pricepe a se împotrivi când este nedreptăţit, se pricepe a se împotrivi când este siluit de cineva, şi în fine se pricepe de a face totul, aşa ca niciodată să nu mai fie supărat cât de puţin, iar în afaceri duhovniceşti nu mai face tot aşa? De ce şi aici nu întrebuinţează tot aceeaşi agerime, tot aceeaşi înţelepciune? Când el se închină pietrelor pe care le crede Dumnezeu, şi ţine sărbători în cinstea pietrelor; când el cheltuieşte şi bani, şi arată o mare frică de ele, atunci nu se face nici o vorbă de simplitatea lui; iar când trebuie ca el să caute pe Dumnezeul cel adevărat, atunci tu îmi pomeneşti de simplitatea lui! Nu se poate aceasta, nu se poate! Nu simplitatea, ci trândăvia lui este de vină.
Pe cine crezi tu mai simpli şi mai sălbatici între oameni? Pe cei de pe timpul lui Avraam, sau pe cei de acum? Desigur că pe cei din timpul lui Avraam. În ce timp s-ar putea găsi evlavia mai cu uşurinţă? Atunci sau acum? Desigur că acum. Căci acum numele lui Dumnezeu este invocat de toţi; şi proorocii l-au vestit, şi faptele s-au desfăşurat, şi cele ale elinilor au fost înfruntate, pe când atunci cei mai mulţi erau neînvăţaţi, păcatul stăpânea în lume; pe atunci nu era nici Lege care să-i înveţe, nici prooroci, nici minuni, nici învăţătură, nu era nici mulţimea aceea a învăţaţilor, şi nici altceva de acest fel, şi totuşi iată că în acel întuneric adânc, iată că în acea noapte furtunoasă şi fără lună, lucrurile toate mergeau bine! Acel bărbat vrednic şi minunat, iată că deşi a avut atâtea piedici înaintea lui, el totuşi a cunoscut pe Dumnezeu, a lucrat virtutea, ba încă pe mulţi i-a adus în acelaşi zel ca şi dânsul. Şi toate acestea le-a făcut el deşi nu era deloc adăpat cu înţelepciunea din afară, căci cum ar fi putut fi în acel timp pe când nici măcar scrieri nu se găseau? Cu toate acestea fiindcă toate cele ce se cuveneau lui să le facă, le-a făcut, de aceea la urmă şi Dumnezeu a adăugat cele ale Sale. Nu poţi zice nici măcar că Avraam a moştenit evlavia de la părinţi, fiindcă tatăl său era idolatru. Cu toate acestea deşi a avut nişte astfel de părinţi, deşi a fost crescut ca barbar în mijlocul barbarilor, şi prin urmare n-a avut pe nimeni de dascăl al evlaviei, totuşi el a cunoscut pe Dumnezeu, ba chiar a fost mai lăudat şi decât toţi nepoţii şi urmaşii săi, care s-au bucurat şi de Lege, şi de prooroci, şi încă atât de mult că nici nu se poate spune. Şi de ce oare toate acestea? Pentru că el nu se îngrijea atât de mult de cele pământeşti, pe când de cele duhovniceşti se preocupa cu o voinţă nestrămutată.
Dar Melhisedec? Oare nu şi acesta a strălucit tot pe acele timpuri, şi a devenit atât de însemnat, încât a fost şi preot al lui Dumnezeu? Căci este cu neputinţă ca Dumnezeu să treacă cu vederea vreodată pe cel ce vieţuieşte aici cu băgare de seamă. Acestea însă, să nu vă tulbure pe voi, ci ştiind bine că pretutindeni stăpâneşte numai puterea voinţei şi a intenţiei noastre, să pândim cu băgare de seamă toate mişcările noastre, pentru ca să ne facem mai buni. Să nu învinovăţim pe Dumnezeu, şi nici să cercetăm de ce pe cutare l-a lăsat la o parte, iar pe celălalt l-a chemat, fiindcă atunci facem acelaşi lucru pe care îl face sluga cea rea şi leneşă dată afara de stăpân, care în loc să caute a se îndrepta, ea spionează afacerile stăpânului. Nenorocitule şi netrebnicule! Tu trebuie să te îngrijeşti de vinovăţia ta, şi cum ai putea să împaci pe stăpân, iar nicidecum să ceri socoteală de lucruri de acelea care nu stau în mâna ta, şi să laşi la o parte faptele tale, pentru care ai a da seamă înaintea stăpânului.
„Şi ce aÅŸ putea – zici tu – să răspund elinului?â€. Aceste spuse; însă te gândeÅŸte nu numai să le spui elinului, ci în acelaÅŸi timp ÅŸi cum să te îndreptezi tu însuÅ£i. Când elinul îţi cercetează viaÅ£a ta, ÅŸi se scandalizează de aici, atunci îngrijeÅŸte-te ce ai să-i răspunzi. Dacă el se poticneÅŸte pentru altul, tu nu ai a da socoteală, dar când el se poticneÅŸte ÅŸi se vatămă prin viaÅ£a ta, atunci te găseÅŸti în cea mai mare primejdie. Când tu îi vorbeÅŸti de împărăţia cerurilor, însă eÅŸti ca smintit după cele prezente; când te aude vorbindu-i de gheena, iar tu tremuri până ÅŸi de relele ce Å£i-ar putea veni aici pe pământ, apoi atunci îngrijeÅŸte-te ce ai să-i răspunzi! Când el vede toate acestea, te acuză ÅŸi-Å£i zice: „Dacă iubeÅŸti atât de mult împărăţia cerurilor, de ce nu dispreÅ£uieÅŸti cele prezente? Dacă aÅŸtepÅ£i acel tribunal înfricoÅŸat, de ce nu dispreÅ£uieÅŸti relele ÅŸi necazurile de aici? Dacă nădăjduieÅŸti în nemurirea sufletului, de ce nu-Å£i baÅ£i joc de moarte?â€. Când îţi va zice acestea, atunci îngrijeÅŸte-te ce să răspunzi ÅŸi cum ai a te îndreptăţi! Când te vede tremurând pentru pierderea banilor – pe tine, care aÅŸtepÅ£i împărăţia cerurilor! –sau când te vede vesel ÅŸi încântat pentru un singur obol, când îţi vede sufletul abătut pentru puÅ£in argint pierdut, atunci îngrijeÅŸte-te ce vei răspunde, căci acestea sunt care îl scandalizează pe elin. AÅŸadar, dacă tu te îngrijeÅŸti de mântuirea ta, în acelaÅŸi timp ÅŸi de a lui, justifică-te de toate acestea, nu prin vorbe, ci prin fapte! Pentru vorbe nimeni n-a defăimat pe Dumnezeu vreodată, pe când pentru o viaţă rea ÅŸi desfrânată mii de blasfemii I se adresează.
AÅŸadar viaÅ£a să Å£i-o îndrepÅ£i, căci dacă de pildă îţi va zice elinul: „Şi de unde aÅŸ putea să ÅŸtiu că Dumnezeu a poruncit lucruri cu putinţă de a le face omul, când tu, care eÅŸti creÅŸtin din strămoÅŸi, ÅŸi care ai crescut în această frumoasă religie, nu faci nimic din ceea ce ar trebui să faci?â€, atunci ce vei răspunde? Desigur că-i vei arăta pe alÅ£ii care fac aÅŸa, pe monahii care stau prin pustietăţi. Apoi nu te ruÅŸinezi tu, care mărturiseÅŸti că eÅŸti creÅŸtin, ÅŸi cu toate acestea îl trimiÅ£i la alÅ£ii, căci tu nu poÅ£i a-i dovedi că îndeplineÅŸti cele creÅŸtineÅŸti? Dar apoi ÅŸi acela Å£i-ar putea răspunde îndată: „Şi ce nevoie am de a călători prin munÅ£i ÅŸi prin pustietăţi? Că dacă nu este cu putinţă de a găsi în mijlocul oraÅŸelor un creÅŸtin cu fapte bune ÅŸi încununat, apoi mare este vinovăţia unei astfel de vieÅ£i, dacă urmează ca noi să părăsim oraÅŸele ÅŸi să alergăm în munÅ£i ÅŸi prin pustietăţi. Tu, însă, arată-mi un om cu femeie ÅŸi copii, ÅŸi cu casa lui, care să aibă o astfel de viaţă!â€. Åži ce vei răspunde la aceste vorbe? Oare nu vei fi silit a-Å£i pleca în jos capul ÅŸi a te ruÅŸina?
ÃŽnsă Hristos n-a poruncit aÅŸa, ci iată ce ne-a spus: „AÅŸa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, aÅŸa încât să vadă faptele voastre cele bune ÅŸi să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri†(Matei 5, 16). „Înaintea oamenilorâ€, zice, iar nu în munÅ£i, nici în pustietăţi sau în locuri necălcate de picior de om. Acestea le zic nu hulind pe cei ce vieÅ£uiesc prin munÅ£i, ci jelind pe cei ce locuiesc prin oraÅŸe, fiindcă au alungat virtutea din mijlocul lor.
De aceea, vă rog ca înÅ£elepciunea celor de prin munÅ£i să o introducem ÅŸi aici, ca astfel oraÅŸele să devină adevărate oraÅŸe. Numai o viaÅ£a sfântă ÅŸi neprihănită poate îndrepta pe elin; numai o astfel de viaţă ne poate scăpa de o mulÅ£ime de scandaluri. Dacă voieÅŸti ca ÅŸi acela să fie izbăvit de poticniri, iar în acelaÅŸi timp ÅŸi tu să te bucuri de plată multă, atunci îndreptează-Å£i viaÅ£a ÅŸi fă în aÅŸa fel ca din toate părÅ£ile să lumineze, „aÅŸa încât (oamenii) să vadă faptele voastre cele bune ÅŸi să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruriâ€. Numai aÅŸa ne vom putea bucura de acea slavă mare ÅŸi negrăită, de care fie a ne învrednici cu toÅ£ii, prin harul ÅŸi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl ÅŸi cu Sfântul Duh se cuvine slava în vecii vecilor. Amin.