din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Creştinii trebuie să-şi iubească până şi duşmanii]
„Iar celui ce poate să vă întărească după Evanghelia mea şi după propovăduirea lui Iisus Hristos, potrivit cu descoperirea tainei celei ascunse din timpuri veşnice. Iar acum arătată prin Scripturile proorocilor, după porunca veşnicului Dumnezeu şi cunoscută la toate neamurile spre ascultarea credinţei, unuia înţeleptului Dumnezeu, prin Iisus Hristos, fie slava în vecii vecilor. Amin!†(Romani 14, 25-27)
Obiceiul lui Pavel este ca sfaturile sale să le încheie totdeauna cu rugăciuni ÅŸi doxologu, căci cunoÅŸtea el foarte bine că nu puÅ£ină importanţă aveau acestea. ObiÅŸnuia de a face aÅŸa din pricina iubirii lui celei părinteÅŸti pe care o avea către discipoli ÅŸi din marea lui evlavie. Pentru că, într-adevăr, dascălul cel iubitor de copii ÅŸi iubitor de Dumnezeu nu se mărgineÅŸte numai de a învăţa cuvântul, ci ÅŸi prin rugăciunile sale el aduce în sprijinul discipolilor puternicul ajutor al lui Dumnezeu. Iată legătura ÅŸi continuitatea ideii dintre aceste trei versete: „Iar celui ce poate să vă întărească după Evanghelia mea… slavă în vecii vecilor. Amin!â€.
Iarăşi se interesează de cei slabi ÅŸi către ei îndreaptă cuvântul său. Când îi certa, o făcea către toÅ£i, acum însă, când se roagă, rugăciunea o face pentru aceÅŸtia anume. Zicând: „să vă întăreascăâ€, el adaugă ÅŸi modul după care să-i întărească: „după Evanghelia meaâ€. Această expresie arată că ei încă nu erau destul de întăriÅ£i în credinţă; primiseră credinÅ£a, însă încă se mai clătinau. Apoi, ca să poată face cuvântul mai demn de credinţă, a adăugat: „şi propovăduirea lui Iisus Hristosâ€, adică: Hristos a propovăduit, El e adevăratul Propovăduitor. „Deci dacă El a propovăduit, apoi dogmele nu sunt ale noastre, ci sunt legi aÅŸezate de Elâ€.
Filosofând la sfârÅŸit ÅŸi despre propovăduire, arată că darul acesta este rezultatul unei mari binefaceri ÅŸi al unei cinste deosebite. Aceasta el o arată mai întâi cu cel ce a vestit acea taină necunoscută până atunci, după aceea ÅŸi cu cele vestite în auzul tuturor, căci erau veÅŸti bune (Evanghelii), iar la sfârÅŸit o arată ÅŸi cu aceea că n-a fost cunoscută de nimeni mai înainte de noi. Aceasta a lăsat să se înÅ£eleagă prin expresia: „după descoperirea taineiâ€, ceea ce este o dovadă de mare dragoste, ca să ne facă părtaÅŸi ai acestei taine, ÅŸi pe nimeni înainte de noi. „Care din vecii vecilor era ascunsă, iar acum s-a descoperitâ€. A fost proorocită din vechime, însă acum s-a arătat.
Åži cum s-a arătat? „Prin Scripturile Proorocilorâ€, zice. Aici iarăşi slăbeÅŸte frica celui nedesăvârÅŸit, căci pare că-i zice: „De ce te-ai înspăimântat? Nu cumva te vei depărta de Lege? Dar tocmai aceasta o voieÅŸte ÅŸi Legea, aceasta s-a proorocit dintru început. Dacă însă voieÅŸti a cerceta de ce s-a arătat acum ÅŸi nu în alt timp, atunci nu faci un lucru lipsit de greutate, căci voieÅŸti a ÅŸti tainele lui Dumnezeu, ÅŸi pretinzi ca să Å£i se dea seamă, de ce aÅŸa ÅŸi nu altfel. Dar asemenea lucruri noi nu trebuie a le cerne, ci numai a-L iubi, pentru că a găsit cale să facă aÅŸaâ€. De aceea tocmai ÅŸi înfruntându-le o astfel de părere, s-a grăbit a adăuga: „După porunca veÅŸnicului Dumnezeuâ€. CredinÅ£a are nevoie de supunere ÅŸi de ascultare, iar nu de vorbă multă; ÅŸi când Dumnezeu porunceÅŸte, tu trebuie să te supui, ÅŸi să-L asculÅ£i, iar nu să cerni faptele Lui. Apoi îi încurajează pe ei ÅŸi din altă parte, zicând: „cunoscută la toate neamurile (taina)â€. „Nu numai tu singur – zice –, ci întreaga lume crede aÅŸa: întreaga lume a primit ca dascăl nu un om obiÅŸnuit, ci pe Dumnezeuâ€. De aceea a ÅŸi adăugat: „Prin Iisus Hristosâ€. Nu numai că s-a cunoscut, dar s-a ÅŸi adeverit, aÅŸa că amândouă acestea sunt lucrurile Lui. De aceea, aceste pasaje, în continuitatea ideii, e bine să se citească astfel: „Iar celui ce poate să vă întărească pe voi prin Iisus Hristosâ€, căci, după cum am spus, amândouă acestea Lui I se atribuie, sau, mai bine zis, nu numai acestea amândouă, ci ÅŸi slava cea îndreptată către Tatăl.
De aceea ÅŸi zice Apostolul: „Căruia este slava în veci. Aminâ€. SlăveÅŸte Apostolul pe Dumnezeu, fiindcă este uimit de nepriceperea acestor taine. Nici chiar acum când s-a arătat, ÅŸi încă nu este cu putinţă de a o pricepe prin raÅ£ionamente omeneÅŸti, ci pentru a o ÅŸti, trebuie numai credinÅ£a, căci altfel nu este cu putinţă. Bine a zis el: „Unuia înÅ£eleptului Dumnezeuâ€, căci atunci când vei cugeta, cum el a introdus ÅŸi neamurile în creÅŸtinism, ÅŸi le-a amestecat cu cei din Legea veche care au săvârÅŸit fapte plăcute; cum a mântuit pe cei deznădăjduiÅ£i, cum i-a ridicat la ceruri pe cei ce nu erau vrednici nici de pământ, cum le-a oferit viaÅ£a veÅŸnică ÅŸi negrăită celor căzuÅ£i ÅŸi din viaÅ£a prezentă, ÅŸi cum pe cei ce erau călcaÅ£i în picioare de demoni el i-a făcut deopotrivă cu îngerii, le-a deschis raiul, relele cele vechi pe toate le-a dezlegat, ÅŸi cum toate acestea le-a făcut într-un timp scurt, pe calea cea mai uÅŸoară – când, zic, vei cugeta la toate acestea, atunci vei cunoaÅŸte înÅ£elepciunea lui Dumnezeu; când vei vedea că ceea ce n-au ÅŸtiut nici îngerii, nici Arhanghelii, aceasta fără de veste le-a fost dat să afle celor dintre neamuri învăţaÅ£i prin Iisus; atunci vei cunoaÅŸte înÅ£elepciunea lui Dumnezeu.
De aceea trebuie a ne minuna de înÅ£elepciunea Lui ÅŸi a-L slăvi pentru această înÅ£elepciune. Dar tu te învârÅ£i împrejurul unor lucruri mici ÅŸi dăinuieÅŸti încă în umbră, fapt care nu este al unuia care ÃŽl slăveÅŸte. Cel ce nu nădăjduieÅŸte în Dumnezeu, ÅŸi nici nu este întărit în credinţă, acela nu mărturiseÅŸte mărimea faptelor petrecute. Dar Apostolul a înălÅ£at slavă lui Dumnezeu ÅŸi pentru unii ca aceÅŸtia, ca astfel să-i atragă ÅŸi pe ei spre acelaÅŸi zel al credinÅ£ei mântuitoare. Când îl auzi zicând: „Unuia înÅ£eleptului Dumnezeuâ€, să nu-Å£i închipui că vorbeÅŸte aici despre vreo înjosire a Fiului; că toate acestea, prin care înÅ£elepciunea Lui se arată, s-au făcut prin Hristos, ÅŸi fără de El nimic nu s-a făcut din cele ce s-au făcut. Åži de ce oare a zis aici Apostolul: „unuia†? Trebuie să înÅ£elegi că spre deosebire de întreaga făptură.
Deci, după ce înalţă lui Dumnezeu doxologii, iarăşi de la rugăciune se întoarce la sfaturi, de astă-dată adresându-se celor mai puternici şi zicând: „Datori suntem noi, cei tari†(15, 1).
Suntem datori – zice. Åži cu ce suntem datori? „Să purtăm slăbiciunile celor neputincioÅŸiâ€. Ai văzut cum i-a înălÅ£at cu laude, numindu-i nu numai tari, ci ÅŸi punându-i în acelaÅŸi rând cu el? Åži nu numai atât, ci îi ÅŸi atrage spre ceva mai bun ÅŸi folositor, ÅŸi fără nici o greutate. „Tu – zice el – eÅŸti mai tare, mai puternic decât acela, aÅŸa că dacă tu te vei pogorî la el, cu nimic nu eÅŸti lezat, pe când dacă tu nu-l vei ajuta, el va trece prin cea mai mare primejdieâ€. Åži nu zice „pe cei slabi ÅŸi neputincioÅŸiâ€, ci „slăbiciunile celor neputincioÅŸiâ€, atrăgându-i ÅŸi miÅŸcându-i spre milă către aceia, după cum zice ÅŸi în alt loc: „Voi cei duhovniceÅŸti îndreptaÅ£i-l pe unul ca acesta cu duhul blândeÅ£ii†(Galateni 6, 1). „EÅŸti tare? Atunci dă lui Dumnezeu, care te-a făcut aÅŸa, răsplata cuvenită; ÅŸi ÃŽi vei da atunci, când vei îndrepta slăbiciunea celui neputinciosâ€. Åži noi am fost slabi ÅŸi neputincioÅŸi, însă prin harul lui Dumnezeu am devenit tari ÅŸi puternici. Aceasta nu numai aici trebuie a o face, ci ÅŸi cu toÅ£i ceilalÅ£i neputincioÅŸi, ca de pildă: dacă cineva este iute la mânie, dacă este batjocoritor, sau dacă are ÅŸi vreun alt cusur de felul acestora, pe toÅ£i aceÅŸtia poartă-i în spate , adică suferă din necazurile ÅŸi lipsurile lor. Åži despre cum s-ar putea face aceasta, ascultă ce zice cele ce urmează.
„Şi să nu căutăm plăcerea noastră. Ci fiecare dintre noi să caute să placă aproapelui său, la ce este bine, spre zidire†(15, 2).
Ceea ce el spune aici, astfel se explică: „EÅŸti tare ÅŸi puternic? Apoi atunci cel slab ÅŸi neputincios să face dovada puterii tale, el să cunoască puterea ta, lui să-i faci spre plăcereâ€. Åži n-a zis simplu „lui să-i faci plăcereâ€, ci a adăugat imediat: „la ce este bineâ€, ÅŸi nici spre bine oricum, ca să nu zică cel desăvârÅŸit: „Iată că îl trag cu sila spre bineâ€, ci a adăugat încă: „spre zidireâ€. AÅŸadar, chiar de ai fi bogat; chiar de ai fi sub o stăpânire înaltă, tu să nu îţi faci Å£ie pe plac, ci fă plăcere săracului ÅŸi celui neputincios, căci numai aÅŸa te vei bucura de adevărata slavă, ÅŸi vei aduce mare folos. ÃŽn cele pământeÅŸti slava zboară iute de la noi, pe când în cele duhovniceÅŸti rămâne pentru totdeauna, dacă ceea ce faci, faci spre zidire. De aceea Apostolul pretinde aceasta de la toÅ£i fără deosebire; nu cutare sau cutare, ci „fiecare din noiâ€. Apoi fiindcă a poruncit ceva mare, de vreme ce a îndemnat pe cel tare de a uita chiar de desăvîrÅŸirea lui, numai ÅŸi numai să poată îndrepta slăbiciunea celui neputincios, de aceea iarăşi pune la mijloc pe Hristos, zicând: „Că ÅŸi Hristos n-a căutat plăcerea Sa†(15, 3).
Aceasta o face Apostolul pretutindeni, căci de pildă când vorbea despre milostenie, tot pe Hristos Îl punea la mijloc, zicând: „Căci cunoaşteţi harul Domnului nostru Iisus Hristos, că El, bogat fiind, pentru voi a sărăcit†(II Corinteni 8, 9), cum şi atunci când îi îndemna spre dragoste, tot pe El Îl ia drept pildă şi zice: „după cum şi Hristos a iubit Biserica†(Efeseni 5, 25), ca şi acolo unde îi sfătuia de a suferi ruşinea şi primejdiile, când tot pe El Îl pune înainte, zicând: „Care, pentru bucuria pusă înainte-I, a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei†(Evrei 12, 2). Tot aşa şi aici Îl arată pe Hristos făcând spre plăcerea altora, şi nu spre plăcerea Sa; ba încă aminteşte şi de pasajul în care proorocul David mai înainte a strigat: „Că pentru Tine am suferit ocară, acoperit-a batjocura obrazul meu†(Psalmi 68, 9).
Dar ce înseamnă „nu a căutat plăcerea Saâ€? Adică: era cu putinţă ca să nu fie ocărât, era cu putinţă ca să nu pătimească ceea ce a pătimit, dacă ar fi voit să se gândească la ale Sale; însă El n-a voit aÅŸa, ci fiindcă s-a gândit numai la ale noastre, de aceea a lăsat la o parte pe ale Sale. Åži de ce oare n-a spus, că S-a deÅŸertat pe Sine, adică S-a făcut om? Fiindcă n-a voit să spună ÅŸi să arate numai aceasta, că el S-a făcut om, ci ÅŸi că a fost ocărât, Åži-a căpătat un renume rău din partea multora, fiind crezut de ei ca slab ÅŸi neputincios. „Pe alÅ£ii i-a mântuit, iar pe Sine nu poate să Se mântuiască! Dacă este regele lui Israel, să Se coboare acum de pe cruce, ÅŸi vom crede în El†(Matei 27, 42). De aceea Apostolul a amintit aici numai de faptul acela, care îi era folositor în cazul de faţă, ÅŸi arată mai mult încă decât a făgăduit, căci el nu numai pe Hristos ÃŽl arată ca ocărât, ci ÅŸi pe Tatăl. „Ocările celor ce te ocărăsc, zice, au căzut asupra meaâ€. Ceea ce spune el aici aceasta înseamnă: „Nimic nu s-a întâmplat nou, nimic străin, căci aceia care se îndeletniceau de a-L ocărî ÅŸi în Legea veche, tot aceia s-au sculat ÅŸi acum ca turbaÅ£i ÅŸi asupra Fiuluiâ€. Aceasta s-a scris pentru ca ÅŸi noi să imităm pe Hristos. Deci Apostolul, plecând de la această idee, mai departe îi încurajează ÅŸi-i îndeamnă la răbdare în ispite.
„Căci toate câte s-au scris mai înainte, s-au scris spre învăţătura noastră, ca prin răbdarea ÅŸi mângâierea, care vin din Scripturi, să avem nădejdeâ€(15, 4), adică, să nu cădem, căci luptele noastre sunt multe ÅŸi variate: sunt lupte lăuntrice, sunt ÅŸi lupte din afară; însă noi întărindu-ne ÅŸi mângâindu-ne din Scripturi, dăm dovadă de răbdare; ÅŸi când vieÅ£uim în răbdare, atunci stăm în nădejde. Amândouă acestea – răbdarea ÅŸi nădejdea – se sprijină una pe alta ÅŸi la un loc vin din Scripturi.
Apoi iarăşi vorbeşte despre rugăciune, zicând: „Iar Dumnezeul răbdării şi al mângâierii să vă dea vouă a gândi la fel unii pentru alţii, după Iisus Hristos†(15, 5).
Fiindcă mai sus a spus despre cele ale lui Hristos, aducându-L drept exemplu, a adăugat apoi ÅŸi mărturia din Scripturi, arătând că împreună cu Scripturile tot Hristos este iarăşi Care dă ÅŸi răbdarea. De aceea a ÅŸi zis: „Iar Dumnezeul răbdării ÅŸi al mângâierii să vă dea aceeaÅŸi să gândiÅ£i între voi, despre Hristosâ€, căci aceasta este adevărata dragoste, că ceea ce gândeÅŸte sau cugetă cineva de El, aceeaÅŸi să gândească ÅŸi de altul. Apoi, arătând că el nu cere dragostea oricum, a adăugat: „După Hristos Iisusâ€, ceea ce în tot locul face, fiindcă este ÅŸi altă dragoste, care nu e după Hristos. Åži care este, în chip mai desluÅŸit, câştigul celor spuse aici?
„Pentru ca toÅ£i laolaltă ÅŸi cu o singură gură să slăviÅ£i pe Dumnezeu ÅŸi Tatăl Domnului nostru Iisus Hristosâ€(15, 6). Nu zice simplu „cu o singură gurăâ€, ci încă porunceÅŸte a o face aceasta ÅŸi cu un suflet. Ai văzut cum a unit trupul întreg la un loc, ÅŸi cum a încheiat vorba iarăşi cu doxologie, ceea ce mai cu seamă îi împinge la unire ÅŸi armonie? Åži mai departe iarăşi îi sfătuieÅŸte tot cu acelaÅŸi exemplu, zicând: „De aceea, primiÅ£i-vă unii pe alÅ£ii, precum ÅŸi Hristos v-a primit pe voi, spre slava lui Dumnezeu†(15, 7).
Tot exemplul de mai sus este şi aici, iar câştigul negrăit, căci pe Dumnezeu mai cu seamă aceasta Îl slăveşte, ca noi să ne îngrădim unii pe alţii cu dragoste. Astfel, deci, când tu eşti învrăjbit cu fratele tău, chiar dacă te-a mâhnit cu ceva, şi dacă în sine-ţi cugeti că alungând mânia, tu prin aceasta slăveşti pe Stăpânul nostru, apoi atunci te vei împăca blând cu El; şi dacă nu o faci aceasta pentru fratele tău, fă-o cel puţin pentru Dumnezeu, sau, mai bine zis, pentru El să o faci mai întâi, căci şi Hristos a făcut totul pentru unirea şi buna înţelegere dintre noi, iar când vorbea cu Tatăl zicea: „Ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis†(Ioan 17, 21).
Să ascultăm deci, şi să ne unim unii cu alţii, căci la aceasta Apostolul, sau mai drept vorbind Hristos, nu deşteaptă numai pe cei slabi şi neputincioşi, ci pe toţi, fără deosebire.
Chiar de ar voi cineva să te sfâşie, totuÅŸi tu să nu-l sfâşii, ÅŸi nici să rosteÅŸti acea vorbă aspră: „Dacă mă iubeÅŸte, îl iubesc ÅŸi eu, iar dacă nu mă iubeÅŸte pe mine ochiul cel drept, atunci îl scot pe elâ€, căci asemenea vorbe sunt ale lui Satan, vrednice de vameÅŸi ÅŸi de micimea de suflet a celor ce necredincioÅŸi. Tu însă, care eÅŸti chemat spre o viaţă mai înaltă, ÅŸi care eÅŸti înscris în ceruri, eÅŸti răspunzător ÅŸi de legi mai înalte. Deci nu vorbi de acestea, ci chiar când el n-ar voi să te iubească, tu să-i arăţi mai mare dragoste, ca astfel să-l poÅ£i atrage spre tine. Căci ÅŸi el este un mădular al trupului tău, iar când un mădular al trupului nostru se rupe prin vreo împrejurare oarecare, atunci noi facem tot ce ne stă în putinţă de a-l uni iarăşi cu restul trupului, ÅŸi atunci mai multă îngrijire avem de el. Chiar ÅŸi plata ne va fi mai mare, dacă nevoind el a ne iubi, noi îl vom atrage spre noi, fiindcă dacă Hristos ne porunceÅŸte de a chema la ospăţ pe cei ce nu pot să ne răsplătească, ca astfel să se mărească răsplata, apoi cu atât mai mult trebuie a face aceasta fiind vorba de dragoste. Dacă cel iubit de tine te iubeÅŸte ÅŸi el, atunci el singur Å£i-a întors plata, pe când dacă nu te iubeÅŸte, el a făcut prin aceasta pe Dumnezeu datornic către tine. Åži afară de aceasta, când el te iubeÅŸte, nici nu are nevoie de vreo mare grabă sau de vreo mare favoare din partea ta, pe când dacă nu te iubeÅŸte, atunci tocmai are nevoie de ajutorul tău. Deci cauza ajutorului nu o schimbă în cauza trândăviei tale, ÅŸi nici nu zice: „Deoarece este într-o stare rea, de aceea nu mă interesez de elâ€, fiindcă starea lui cea rea nu este nimic altceva decât răcirea dragostei. Tu, însă, încălzeÅŸte pe cel răcit!
„Dar dacă el nu se încălzeÅŸte?â€, zici tu. Ei bine, atunci tu stăruie în a-Å£i face datoria ta. „Dar dacă el – zici – se strică ÅŸi mai mult?â€. Iată că ÅŸi atunci el îţi pricinuieÅŸte o mai mare răsplată, ÅŸi tu dai o vie dovadă ca eÅŸti adevărat urmaÅŸ al lui Hristos. Căci dacă semnul de distincÅ£ie al ucenicilor Lui este de a se iubi unii pe alÅ£ii, după cum zice: „Întru aceasta vor cunoaÅŸte toÅ£i că sunteÅ£i ucenici ai Mei, dacă veÅ£i avea dragoste unii faţă de alÅ£ii†(Ioan 13, 35), apoi a iubi până ÅŸi pe cei ce ne urăsc, poÅ£i înÅ£elege cât de mare virtute este. Åži stăpânul tău se ruga ÅŸi iubea pe cei ce-l urau, ÅŸi cu cât erau mai slabi ÅŸi neputincioÅŸi, cu atât ÅŸi el se îngrijea de dânÅŸii, ÅŸi strigă zicând: „Nu cei sănătoÅŸi au nevoie de doctor, ci cei bolnavi†(Matei 9, 12), ÅŸi primea cu mulÅ£umire de a sta la ospăţ cu vameÅŸii ÅŸi cu păcătoÅŸii, ÅŸi pe cât de mare necinste i-a făcut adunarea iudeilor, tot pe atât de mare cinste ÅŸi îngrijire a arătat el către ei, sau mai drept vorbind, chiar mai mult.
Pe El, deci, imită-l ÅŸi tu. A-L imita pe El nu este un lucru mic ÅŸi nebăgat în seamă, căci fără de aceasta nu poate plăcea lui Dumnezeu nici chiar cel ce-L mărturiseÅŸte pe El, după cum zice ÅŸi Pavel. Să nu zici că „Sunt urât, ÅŸi de aceea nici eu nu iubescâ€, căci tocmai pentru aceasta eÅŸti îndatorat a iubi. De altfel, nici nu este cu putinţă ca iubind pe cineva, să fii urât numaidecât de acela, ci chiar de ar fi cineva fiară sălbatică, tot iubeÅŸte pe cei ce-l iubesc pe el. „Aceasta, zice, o fac ÅŸi păgânii ÅŸi vameÅŸii†(Matei 5, 46). Deci dacă fiecare iubeÅŸte pe cei ce-l iubesc, dar încă cel ce este iubit chiar ÅŸi după ce el a urât pe altul, cum să nu iubească? Aceasta deci arat-o, ÅŸi să nu încetezi niciodată de a zice aceste cuvinte: „Cu cât tu mă vei urî mai mult, cu atâta eu am să te iubesc mai mult!â€, ÅŸi atunci ai potolit orice ceartă ÅŸi ai împrăştiat orice răceala. Boala aceasta vine sau de la mândrie, sau de la răceală; însă puterea dragostei pe amândouă acestea le încălzeÅŸte ÅŸi le vindecă. Nu vezi pe cei amorezaÅ£i cum sunt pălmuiÅ£i, scuipaÅ£i, ocărâţi ÅŸi mii de alte rele pătimind de la acele femei de moravuri uÅŸoare? Dar ce? Oare batjocorile acelea au slăbit amorul lor? Nicidecum, ci încă mai mult l-au aprins. DeÅŸi poate acele femei de moravuri uÅŸoare sunt dintr-un neam prost ÅŸi de dispreÅ£uit, pe când cei ce pătimesc batjocori din partea lor sunt poate din părinÅ£i buni, străluciÅ£i ÅŸi cu multă cinste în lume, totuÅŸi nimic din acestea nu-i poate slăbi în dragostea lor, nici nu-i poate depărta de amantele lor. Oare nu trebuie să ne fie ruÅŸine, că noi nu putem arăta nici măcar atâta dragoste aproapelui nostru, pe cât o arată cei amorezaÅ£i către acele femei pierdute? Dragostea cea după Dumnezeu nu are la noi oare nici atâta putere, pe cât are imorul acela drăcesc? Åži nu înÅ£elegi tu, că dragostea cea după Dumnezeu este cea mai puternică armă, contra diavolului? Nu vezi că demonul acela a stat de faţă, că a atras spre sine pe cel urât de tine ÅŸi că voieÅŸte a-l dobândi de partea sa? Åži tu treci pe lângă el trădând premiul luptei? Căci fratele tău stă atunci în mijloc ca premiu, ÅŸi dacă tu sari în ajutorul lui, atunci ai câştigat cununa, iar dacă te-ai lenevit, atunci ai plecat neîncununat.
AÅŸadar, încetează de a mai spune acea vorbă satanică: „Dacă ochiul mă urăşte (adică, dacă cel mai de aproape al meu mă urăşte), nici eu nu pot să-l vădâ€. Nimic nu este mai urâcios ca această vorbă, deÅŸi cei mai mulÅ£i o Å£in aceasta drept dovadă a unui suflet nobil; nimic nu este nai dobitocesc, nimic mai prostesc, nimic mai nebunesc. De ceea tocmai eu jelesc, căci cele ale răutăţii se cred ca virtute; că a fi înfumurat ÅŸi a dispreÅ£ui pe aproapele, se crede a fi ceva strălucit ÅŸi cinstit, ceea ce este cursa cea mai mare a diavolului, căci, atunci răutatea este îmbrăcată în haine de sărbătoare, ÅŸi de aceea cu greu dispare. Pe mulÅ£i am auzit chiar eu lăudându-se ÅŸi fălindu-se că ei nici nu se apropie măcar de cei ce i-au dispreÅ£uit odată, deÅŸi Stăpânul nostru se ÅŸi mândreÅŸte pentru aceasta. De câte ori oamenii nu L-au batjocorit? De câte ori nu L-au dispreÅ£uit? Åži cu toate acestea, El n-a încetat de a alerga în ajutorul lor. AÅŸadar nu spune că „Nu pot vedea în ochi pe cei ce mă urăscâ€, ci zi mai bine: „Nu pot să dispreÅ£uiesc pe cei ce mă dispreÅ£uiescâ€.Acest cuvânt este al ucenicului lui Hristos, iar celălalt este al diavolului. Acest cuvânt face pe oameni străluciÅ£i ÅŸi slăviÅ£i, pe când acela îi face spurcaÅ£i ÅŸi neruÅŸinaÅ£i. De aceea admirăm noi pe Moise, căci Dumnezeu i-a zis: „Lasă-Mă dar acum să se aprindă mânia Mea asupra lor, să-i pierdâ€, totuÅŸi el n-a putut să-i dispreÅ£uiască, deÅŸi de multe ori îl dispreÅ£uiseră, ci a răspuns lui Dumnezeu, zicând: „Rogu-mă acum, de vrei să le ierÅ£i păcatul acesta, iartă-i; iar de nu, ÅŸterge-mă ÅŸi pe mine din cartea Ta, în care m-ai scris†(IeÅŸirea 32, 10, 32), căci el era prieten al lui Dumnezeu ÅŸi urmaÅŸ – adică imitator – al Său.
Deci să nu ne mândrim de cele de care trebuie tocmai să ne acoperim obrazul de ruÅŸine, ÅŸi nici să vorbim vorbe de-ale destrăbălaÅ£ilor ÅŸi oamenilor josnici: „Ştiu eu cum să dispreÅ£uiesc mii ca el!â€; ci chiar de ar vorbi cineva aÅŸa, noi să facem haz de el ÅŸi să-i astupăm gura, fiindcă el se mândreÅŸte de cele de care ar trebui să se ruÅŸineze. Åži ce spui tu? Răspunde-mi: batjocoreÅŸti ÅŸi dispreÅ£uieÅŸti pe un om credincios, pe care Hristos nu l-a dispreÅ£uit? Åži ce zic eu că nu l-a dispreÅ£uit? Când El nu numai că l-a iubit, deÅŸi îi era duÅŸman, ÅŸi spurcat, ci chiar a ÅŸi murit pentru el! Hristos l-a iubit pe acela, cu toate răutăţile lui, ÅŸi a făcut atâtea pentru el, ÅŸi tu acum, când el a devenit frumos ÅŸi admirat, îl dispreÅ£uieÅŸti? Acum, când el este mădularul lui Hristos? Nu înÅ£elegi ce spune aici? Nu simÅ£i îndrăzneala cea mare ce o ai? El are cap pe Hristos; Hristos este pentru acesta ÅŸi masă, ÅŸi haină, ÅŸi viaţă, ÅŸi lumină, ÅŸi mire, ÅŸi totul. Åži tu îndrăzneÅŸti a zice că îl dispreÅ£uieÅŸti? Ba încă zici că pe lângă acesta dispreÅ£uieÅŸti ÅŸi pe alÅ£ii?
OpreÅŸte-te, omule, ÅŸi încetează cu această nebunie! CinsteÅŸte pe fratele tău ÅŸi află că vorbele acestea sunt ale unui smintit ÅŸi nebun. Tu să spui dimpotrivă: „De m-ar dispreÅ£ui el de mii de ori, eu totuÅŸi nu mă voi depărta de elâ€. Cu chipul acesta vei câştiga ÅŸi pe fratele tău, iar în acelaÅŸi timp ÅŸi în slava lui Dumnezeu vei vieÅ£ui, ÅŸi de bunurile vieÅ£ii viitoare te vei învrednici. Cărora fie ca noi cu toÅ£ii să ne învrednicim, prin harul ÅŸi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl ÅŸi cu Duhul Sfânt se cuvine slava, acum ÅŸi pururea ÅŸi în vecii vecilor. Amin.