din “Omilii la Epistola catre Romaniâ€
[Iarăşi despre ospitalitate]
„Acum însă mă duc la Ierusalim, ca să slujesc sfinţilor. Căci Macedonia şi Ahaia au binevoit să facă o strângere de ajutoare pentru săracii dintre sfinţii de la Ierusalim. Căci ei au binevoit şi sunt datori faţă de ei. Căci dacă neamurile s-au împărtăşit de cele duhovniceşti ale lor, datori sunt şi ei să le slujească în cele trupeşti†(Romani 25-27).
Fiindcă a zis: „Nu mai am loc într-aceste laturi, ÅŸi dorinţă am de a veni la voi de mulÅ£i aniâ€, ÅŸi fiindcă trebuia să mai întârzie puÅ£in, atunci, ca să nu se creadă că îşi bate joc de ei, arată ÅŸi cauza pentru care amână plecarea la ei, ÅŸi zice: „Acum însă mă duc la Ierusalimâ€. S-ar părea că prin aceste cuvinte el indică numai cauza întârzierii; în realitate el pregăteÅŸte aici ÅŸi altceva, anume aceea că-i îndeamnă la milostenie, voind a-i face ÅŸi mai respectabili. Fiindcă dacă nu ar fi avut acel scop, era de ajuns să spună simplu: „Mă duc la Ierusalimâ€. ÃŽnsă el spune ÅŸi cauza plecării: „Mă duc la Ierusalim, zice, ca să slujesc sfinÅ£ilorâ€, ÅŸi stăruie cu cuvântul, ba încă adaugă ÅŸi raÅ£ionamente zicând că sunt datori ÅŸi că: „dacă neamurile s-au împărtăşit de cele duhovniceÅŸti ale lor, datori sunt ÅŸi ei să le slujească în cele trupeÅŸtiâ€, ca să se înveÅ£e ÅŸi aceia a-i imita pe aceÅŸtia. De aceea este demn de admirat mijlocul pe care l-a inventat cu această ocazie, căci aceste vorbe au fost primite de ei mai cu plăcere decât dacă le-ar fi spus în ÅŸirul sfătuirilor. De altfel, poate că ei s-ar fi considerat jigniÅ£i dacă în îndemnul făcut lor aducea aminte de corinteni ÅŸi de macedoneni. Pentru aceea pe corinteni astfel îi îndemnă, zicându-le: „Şi vă fac cunoscut, fraÅ£ilor, harul lui Dumnezeu cel dăruit în Bisericile Macedoniei†(II Corinteni 8, 1), iar pe macedoneni îi îndemna, zicându-le „Că ÅŸtiu bunăvoinÅ£a voastră… ÅŸi râvna care a însufleÅ£it pe cei mai mulÅ£i†(II Corinteni 9, 2). Åži cu galatenii tot aÅŸa face, precum zice: „Cât despre strângerea de ajutoare pentru sfinÅ£i, precum am rânduit pentru Bisericile Galatiei, aÅŸa să faceÅ£i ÅŸi voi†(I Corinteni 16, 1). Romanilor însă nu astfel, ci cu mai multă sfială. AcelaÅŸi lucru îl face ÅŸi în privinÅ£a propovăduirii, căci zice: „Oare de la voi a ieÅŸit cuvântul lui Dumnezeu, sau a ajuns numai la voi?†(I Corinteni 14, 36). Nimic nu este atât de puternic ca o astfel de emulaÅ£ie. De aceea de multe ori face aÅŸa, căci ÅŸi în alt loc zicea: „AÅŸa rânduiesc în toate Bisericile†(I Corinteni 7, 17). Åži iarăşi: „Cum învăţ eu pretutindeni, în toată Biserica†(I Corinteni 4, 17). Åži colosenilor le scria: „Precum ÅŸi în toată lumea (Evanghelia) aduce roadă ÅŸi sporeÅŸte†(Coloseni 1, 6). Aceasta face ÅŸi aici pentru milostenie. Dar tu gândeÅŸte-te cu câtă măreÅ£ie întrebuinÅ£ează el vorbele, căci nu zice: „Merg la Ierusalim ca să duc milostenie sfinÅ£ilorâ€, ci „să slujesc sfinÅ£ilorâ€. Dacă Pavel slujeÅŸte, atunci poÅ£i cugeta singur ce însemnătate avea acest fapt: ca dascălul lumii să se umilească într-atât încât să primească de a duce acolo milostenie, ÅŸi încă să prefere a face aceasta mai înainte de a se duce la Roma spre a-i vedea pe ucenici, după cum dorea de mulÅ£i ani!
„Căci Macedonia ÅŸi Ahaia au binevoit – adică au judecat că e bine ÅŸi au avut dorinţă tare – să facă o strângere de ajutoareâ€. N-a zis „milostenieâ€, ci „împărtăşire†(„strângere de ajutoareâ€), iar particula „o†sau „oarecare†n-a pus-o la întâmplare, ci ca să nu se creadă că el îi ia în bătaie de joc. Åži n-a zis simplu: „pentru săraciâ€, ci „pentru săracii dintre sfinÅ£iâ€, cu care ocazie ÅŸi recomandarea e îndoită: ÅŸi spre virtute, ÅŸi cea spre sărăcie. Åži nici cu atâta nu s-a mulÅ£umit, ci a adăugat: „şi sunt datoriâ€. Apoi arată ÅŸi cauza pentru care sunt datori: „Căci dacă neamurile s-au împărtăşit de cele duhovniceÅŸti ale lor, zice, datori sunt ÅŸi ei să le slujească în cele trupeÅŸtiâ€. Ceea ce el spune aici, aceasta înseamnă: „Pentru ei a venit Hristos, ÅŸi lor, adică iudeilor, le-au fost date toate făgăduinÅ£ele, dintre dânÅŸii a fost ÅŸi Hristos, precum zice: Pentru că mântuirea din iudei este (Ioan 4, 22), de acolo sunt ÅŸi apostolii, de acolo au fost proorocii, de acolo, în fine, sunt toate bunurile; dar de toate acestea s-a împărtăşit lumea întreagă. Deci dacă în cele mari v-aÅ£i împărtăşit, ÅŸi v-aÅ£i bucurat de ospeÅ£ele pregătite acelora, după parabola din Evanghelie, sunteÅ£i datori – zice – a-i împărtăşi ÅŸi în cele trupeÅŸtiâ€. Åži n-a zis: „să-i împărtăşeascăâ€, ci „să le slujeascăâ€, punându-se în rândul slujbaÅŸilor care strâng dările împăratului. Nici n-a zis: „în cele trupeÅŸti ale voastre, precum ÅŸi în cele duhovniceÅŸti ale aceloraâ€, căci cele duhovniceÅŸti sunt numai ale acelora, pe când cele trupeÅŸti sunt comune tuturor, fiindcă banii ÅŸi averile a poruncit a fi ale tuturor, iar nu numai ale celor ce le-au câştigat.
„SăvârÅŸind deci aceasta ÅŸi încredinţându-le roada aceasta…†(15, 28), adică punând banii în siguranţă, ca într-o vistierie împărătească, ca într-un loc de încredere. N-a zis apoi „milostenieâ€, ci iarăşi o numeÅŸte „roadăâ€, arătând prin aceasta că cei ce-au câştigat-o sunt acei ce se ÅŸi folosesc.
„… voi trece pe la voi, în Spaniaâ€. Iarăşi aminteÅŸte de Spania, arătând prin aceasta dragostea lui cea fierbinte către aceia.
„Şi ÅŸtiu că, venind la voi, voi veni cu deplinătatea binecuvântării lui Hristos†(15, 29). Dar ce va să zică oare aceasta: „cu deplinătatea binecuvântăriiâ€? Sau că spune aici de banii strânÅŸi ca milostenie, sau că vorbeÅŸte pe scurt de toate izbânzile lor. Sub denumirea de „binecuvântare†el obiÅŸnuieÅŸte în cele mai multe cazuri să numească milostenie, precum de pildă: „ca un dar, nu ca o faptă de zgârcenie†(II Corinteni 9, 5). Dar apoi era ÅŸi un obicei vechi ca milostenia să se numească binecuvântare, ÅŸi fiindcă aici a adăugat: „lui Hristos†(Evangheliei), de aceea zicem că această expresie se poate atribui nu numai banilor strânÅŸi ca milostenii, ci în genere tuturor faptelor bune, ca ÅŸi cum pare că ar fi zis: „Ştiu, că venind la voi vă voi vedea progresând în toate, înverziÅ£i în cele bune, ÅŸi vrednici de mii de laude, după cuvântul Evanghelieiâ€. Dar ÅŸi aceasta este un fel de sfat admirabil ca să apuce mai înainte cu laudele. Când el trece cu vederea de a face aceasta în ÅŸirul sfaturilor ÅŸi poveÅ£elor ce le dă, apoi vine de a îndrepta aceasta în modul arătat mai sus.
„Dar vă îndemn, fraÅ£ilor, pentru Domnul nostru Iisus Hristos ÅŸi pentru iubirea Duhului Sfânt…†(15, 30).
Åži aici iarăşi pune înainte pe Hristos ÅŸi pe Duhul Sfânt, iar de Tatăl nu pomeneÅŸte nimic. Dar Apostolul a făcut aceasta ca atunci când îl vei vedea că el pomeneÅŸte numai de Tatăl ÅŸi de Fiul, sau numai de Tatăl singur, tu să nu împuÅ£inezi nici pe Fiul ÅŸi nici pe Duhul Sfânt. Åži n-a zis simplu „Duhuluiâ€, ci „iubirea Duhului Sfântâ€, căci după cum Hristos ÅŸi Tatăl au iubit lumea, tot aÅŸa a iubit-o ÅŸi Duhul Sfânt. Dar spune-mi, pentru ce-i rogi?
„…ca împreună cu mine să luptaÅ£i în rugăciuni către Dumnezeu pentru mine, ca să scap de necredincioÅŸii din Iudeea†(15, 30, 31).
AÅŸadar era vorba de o luptă mare din partea lui, pentru care cheamă în ajutor ÅŸi rugăciunile lor. Åži n-a spus „să mă iau la ceartă cu dânÅŸiiâ€, ci „ca să scapâ€, după cum ÅŸi Hristos a poruncit de a ne ruga ca să nu intrăm în ispite. Zicând aceste vorbe, Apostolul ne arată că erau acolo oarecare lupi ce urmau a se arunca asupra lui: mai mult fiare sălbatice, decât oameni.
De aici, apoi, el mai pregăteşte şi altceva, adică voieşte să arate că după dreptate şi-a luat el sarcina de a sluji sfinţilor, că erau aşa de mulţi neascultători în Iudeea, încât era nevoie şi de rugăciunile lor, ca el să poată scăpa de aceia. Cei ce se găseau dar printre nişte astfel de duşmani, desigur că erau ameninţaţi a pieri şi de foame, şi de aceea era necesar să li se ducă ajutoare şi din altă parte.
„Şi ca ajutorul meu la Ierusalim să fie bine primit de către sfinÅ£iâ€, adică: „jertfa mea să fie primită cu bunăvoinţă, să fie primite cele hărăzite lorâ€.
Ai văzut cum a înălţat demnitatea celor ce urmau a primi, dacă era nevoie chiar de rugăciunile întregii adunări ca ei să primească cele trimise? De aici mai arată şi altceva, şi anume că nu e de ajuns numai a da milostenie pentru ca ea să fie primită. Când cineva face milostenie din vreo obligaţie oarecare, sau din vreo nedreptate, sau din slavă deşartă, atunci este pierdută roadă acelei milostenii.
„Ca să vin la voi cu bucurie, zice, prin voia lui Dumnezeu…†(15, 32).
Precum la începutul epistolei zicea: „Ca să am cumva, prin voinÅ£a Lui, vreodată, bun prilej ca să vin la voi†(Romani 1, 10), tot aÅŸa ÅŸi aici aleargă la aceeaÅŸi voinţă a lui Dumnezeu ÅŸi zice: „Că de aceea mă grăbesc, ÅŸi mă rog ca să mă izbăvesc, adică să scap cu bine de acolo, ÅŸi ca degrabă să vă pot vedea cu plăcere, neaducând cu mine de acolo nici o nemulÅ£umireâ€.
„… ÅŸi să-mi găsesc liniÅŸtea împreună cu voiâ€. PriveÅŸte iarăşi cum ÅŸi aici arată smerenia lui, căci n-a zis: „să vă învăţ ÅŸi să vă catehizez pe voiâ€, ci „să-mi găsesc liniÅŸtea împreună cu voiâ€. Dar dacă el era acela care se lupta, ÅŸi se apăra din toate părÅ£ile, atunci cum se zice aici: „să-mi găsesc liniÅŸtea împreună cu voiâ€? Prin această expresie el le hărăzeÅŸte ÅŸi lor acest lucru, ca să-i facă mai cu bună voinţă la lupte, să-i facă părtaÅŸi cununilor, în acelaÅŸi timp îi arata ÅŸi pe dânÅŸii luptându-se ÅŸi nevoindu-se pentru credinţă. Apoi după cum obiÅŸnuieste totdeauna a face, după sfătuire pune ÅŸi rugăciune, zicând: „Iar Dumnezeul păcii să fie cu voi cu toÅ£i. Amin†(15, 33).
„Şi vă încredinÅ£ez pe Febe, sora noastră, care este diaconiţă a Bisericii din Chenhrea†(16, 1). PriveÅŸte prin câte cuvinte măreÅ£e o cinsteÅŸte, ba încă pomeneÅŸte de ea înaintea tuturor celorlalÅ£i, ÅŸi a numit-o soră, ceea ce nu e puÅ£in lucru, ca Pavel să o numească soră a sa. Apoi arată ÅŸi demnitatea acestei femei, spunând că „este diaconiţă a Bisericii din Chenhreaâ€.
„Ca s-o primiÅ£i în Domnul, cu vrednicia cuvenită sfinÅ£ilor…†(16, 2), adică: pentru Domnul, ca să se bucure din partea voastră de cinste. Cel ce primeÅŸte pentru Domnul, chiar de nu ar primi vreun om mare, totuÅŸi îl primeÅŸte cu grabă; dar încă dacă este ÅŸi sfânt, apoi îţi poÅ£i închipui de ce fel de îngrijire se va bucura, după dreptate! De aceea a adăugat: „cu vrednicia cuvenită sfinÅ£ilorâ€, adică după cum trebuie a-i primi pe aceÅŸtia. „Are îndoit drept – zice – de a fi îngrijită ÅŸi primită de voi: întâi, să o primiÅ£i pentru Domnul, ÅŸi al doilea, fiindcă este sfântăâ€.
,,… ÅŸi să-i fiÅ£i de ajutor la orice ar avea nevoie de ajutorul vostruâ€. Ai văzut dulceaÅ£a vorbelor lui? Căci n-a zis: „să o izbăviÅ£i pe eaâ€, ci „să-i fiÅ£i de ajutorâ€, să-i daÅ£i cele ce se cuvin din partea voastră, să-i întindeÅ£i mâna de ajutor, ÅŸi „la orice ar avea nevoie de ajutorul vostruâ€, adică nu numaidecât în toate, ci numai în acelea de care ar avea nevoie de voi. Åži va avea nevoie de acelea, asupra cărora voi sunteÅ£i stăpâniâ€. Apoi ÅŸi lauda pe care i-o aduce este negrăită, căci zice: „Căci ÅŸi ea a ajutat pe mulÅ£i ÅŸi pe mine însumiâ€.
Ai văzut înÅ£elepciunea lui? Mai întâi a pus laudele aduse acestei diaconiÅ£e, la mijloc a pus rugămintea sa de a o primi cu vrednicie, iar la urmă pune din nou laude ÅŸi, în fine, din toate părÅ£ile împodobeÅŸte, aÅŸa zicând, cu laude pe acea sfântă ÅŸi fericită femeie! Åži cum să nu fie fericită, când ea s-a bucurat de o astfel de mărturie din partea lui Pavel, ea, care a putut să ajute pe cel care a îndreptat lumea întreagă? Aceasta este încununarea tuturor bunurilor ei! De aceea a ÅŸi însemnat Apostolul mai la urmă acest fapt, zicând: „şi mie însumiâ€. Åži ce înseamnă acest „şi mie însumiâ€? Adică: „Chiar mie mi-a ajutat, mie, propovăduitorului omenirii întregi, mie, care am pătimit atâtea ÅŸi care sunt alungat de mii de duÅŸmaniâ€.
„ÎmbrăţiÅŸaÅ£i, zice, pe Priscila ÅŸi Acvila, împreună-lucrători cu mine în Hristos Iisus…†(16, 3).
Virtutea ÅŸi vrednicia acestora o mărturiseÅŸte ÅŸi Luca, când zice: „Şi pentru că erau de aceeaÅŸi meserie, a rămas (Pavel) la ei ÅŸi lucrau, căci erau făcători de corturi†(Faptele Apostolilor 18, 3). Aceasta mai ales o arată Luca când spune cum această femeie, Priscila, a luat pe lângă ea pe Apolo, acel învăţat alexandrin, ÅŸi l-a catehizat, adică l-a învăţat mai lămurit calea Domnului. Mari, desigur, sunt faptele spuse de Luca, însă cu mult mai mari sunt cele spuse de Pavel, căci ce zice el? Mai întâi îi numeÅŸte „împreună-lucrători†cu el, arătându-i prin aceste cuvinte părtaÅŸi ai acelor necazuri nespuse ÅŸi ai tuturor primejdiilor, iar după aceea zice: „… care ÅŸi-au pus grumazul lor pentru viaÅ£a mea†(16, 4).
Ai văzut că aceştia au fost mucenici desăvârşiţi? Căci era firesc lucru ca în timpul lui Nero să fie mii de primejdii, mai ales că poruncise de a fi alungaţi toţi iudeii din Roma.
„Cărora nu numai eu le mulÅ£umesc, zice, ci ÅŸi toate Bisericile dintre neamuriâ€.
Aici el face aluzie la ospitalitatea lor, ÅŸi la ajutorul bănesc, admirându-i că ÅŸi sângele lor ÅŸi l-ar fi vărsat, ÅŸi că averea lor o au pus întreagă spre folosinÅ£a obÅŸtească. Ai văzut femei curajoase, care nimic din natura lor cea slabă nu le-a putut împiedica în calea virtuÅ£ii? Åži cu drept cuvânt, căci: „În Hristos Iisus nu mai este parte bărbătească ÅŸi parte femeiască†(Galateni 3, 28). Åži ceea ce a spus de cea dintâi, aceeaÅŸi o spune ÅŸi de aceasta. Ce-a fost spus el de cea dintâi? „Căci ÅŸi ea (Febe) a ajutat pe mulÅ£i ÅŸi pe mine însumiâ€, zice. Åži ce spune de aceasta de pe urmă? „Cărora nu numai eu le mulÅ£umesc, zice, ci ÅŸi toate Bisericile dintre neamuriâ€. Dar ca nu cumva să se creadă că el îi linguÅŸeÅŸte prin aceste vorbe, iată că mai jos aduce ca martori mai multe femei: „Şi biserica din casa lor†(16, 5), zice.
Atât de cinstiÅ£i ÅŸi de lăudaÅ£i erau de toÅ£i, încât chiar ÅŸi casa lor o făcuseră biserică, pe de o parte fiindcă îi făcuse pe toÅ£i credincioÅŸi, iar pe de alta, spre a o deschide ÅŸi a fi la îndemână tuturor străinilor. Nu ar fi numit el casele „bisericiâ€, dacă cei ce locuiau în ele nu ar fi avut o mare evlavie, ÅŸi dacă frica de Dumnezeu n-ar fi fost înrădăcinată în ei. De aceea ÅŸi corintenilor le scria: „Vă îmbrăţiÅŸează mult, în Domnul, Acvila ÅŸi Priscila, împreună cu biserica din casa lor†(I Corinteni 16, 19). De asemenea ÅŸi în epistola cea către Filimon, scriindu-i de Onisim, zicea: „Pavel… iubitului Filimon… ÅŸi surorii Apfia,… ÅŸi bisericii din casa ta†(Filimon 1, 2). Este dar cu putinţă ca ÅŸi însurat fiind cineva, să fie admirat ÅŸi minunat în cele duhovniceÅŸti, căci iată pe aceÅŸtia că fiind în căsătorie au strălucit foarte mult, deÅŸi breasla lor nu era atât de strălucită, de vreme ce erau făcători de corturi. Cu toate acestea vrednicia lor totul a astupat, ÅŸi i-a arătat mai presus de soare. Nici meÅŸteÅŸugul lor, ÅŸi nici căsătoria nu i-au împiedicat, sau i-a vătămat cu ceva, ci au arătat dragostea aceea, pe care Hristos a cerut-o. „Mai mare dragoste decât aceasta, zice, nimeni nu are, ca sufletul lui să ÅŸi-l pună pentru prietenii săi†(Ioan 15, 13). AÅŸadar, ceea ce face semnul distinctiv al ucenicului lui Hristos, aceea dânÅŸii au avut, adică au luat crucea ÅŸi i-a urmat lui. Dar dacă ei s-au obosit atâta pentru Pavel, apoi cu atât mai mult pentru Hristos ar fi arătat o asemenea bărbăţie.
Acestea audă-le ÅŸi cei bogaÅ£i, ÅŸi cei săraci. Căci dacă cei ce trăiau cu mâinile ÅŸi din meÅŸteÅŸugul lor, ÅŸi dau dovadă de o atât de mare dărnicie, ÅŸi erau folositori Bisericilor, apoi ce iertare vor avea cei bogaÅ£i, care trec cu vederea pe cei săraci? Aceia, pentru ca să placă lui Dumnezeu, nu cruÅ£au nici chiar sângele lor; ÅŸi tu cruÅ£i puÅ£ini bani, în timp ce de multe ori nu-Å£i cruÅ£i sufletul? Pentru dascăl astfel erau aceia; apoi pentru ucenici oare nu erau tot aÅŸa? Nici aceasta nu se poate spune, căci „şi toate Bisericile dintre neamuri, zice, le mulÅ£umescâ€. DeÅŸi ei erau dintre iudei, cu toate acestea crezuse cu atâta nevinovăţie cuvântului Evangheliei, încât ÅŸi neamurilor slujeau cu toată bunăvoinÅ£a. Astfel trebuie să fie femeile, „nu din păr împletit ÅŸi din aur, sau din mărgăritare, sau din veÅŸminte de mult preţ†(I Timotei 2, 9), ci împodobite cu astfel de succese. Care împărăteasă a strălucit atâta, spune-mi, ca această femeie a făcătorului de corturi? Ea este în gurile tuturor, ÅŸi toÅ£i vorbesc cu drag de ea, nu în timp de zece sau douăzeci de ani, ci până la venirea lui Hristos, ÅŸi toÅ£i o laudă pentru aceasta, ceea ce o împodobeÅŸte mai mult decât o diademă împărătească. Ce poate fi mai mare? Ce poate fi deopotrivă cu a deveni apărătoarea ÅŸi sprijinitoarea lui Pavel, ÅŸi cu propria sa primejduire să apere pe dascălul lumii? Căci tu gândeÅŸte-te: câte împărătese sunt date uitării, ÅŸi nu se mai vorbeÅŸte nimic despre ele, pe când femeia făcătorului de corturi pretutindeni este purtată împreună cu bărbatul ei, ÅŸi pe cât timp soarele va privi pământul, pe atâta ÅŸi slava acelei femei va înconjura lumea întreagă! Åži perÅŸii, ÅŸi sciÅ£ii, ÅŸi tracii, ÅŸi cei ce locuiesc pe la marginile pământului, cu toÅ£ii cântă ÅŸi fericesc înÅ£elepciunea acestei femei. Câtă bogăţie, câte diademe ÅŸi porfire împărăteÅŸti nu ai arunca de la tine, numai ca să poÅ£i lua o astfel de mărturie? Åži nici nu poate spune cineva că dacă în primejdii erau atât de curajoase ÅŸi atât de darnice în bani, nu erau tot aÅŸa ÅŸi în propovăduire, fiindcă Apostolul le numeÅŸte împreună-slujitoare ÅŸi împreună-lucrătoare cu dânsul. Åži nu se ruÅŸinează vasul alegerii de a le numi împreună cu el, ci încă se ÅŸi mândreÅŸte cu aceasta. Ce poate fi oare deopotrivă cu o asemenea nepreÅ£uită podoabă?
La ce vă slujeşte bogăţia ce se împrăştie de către voi pretutindeni? La ce împodobirea voastră de pe dinafară? La ce slava aceea deşartă? Află acum care este adevărata podoabă a unei femei: este acea podoabă care nu stă pe trup, nu înfăşoară trupul, ci împodobeşte sufletul; acea podoabă care nu se leapădă niciodată, care nu se strânge în ladă, ci este hotărâtă mai dinainte să stea în cer. Uită-te la truda lor pentru propovăduirea Evangheliei, uită-te la cununa lor mucenicească, la dărnicia lor în bani, la dragostea lor către Pavel, la dragostea lor cea nemărginită către Hristos. Acum tu compară cele ale tale cu faptele acelor fericite suflete; compară osârdia ta pentru bani, întrecerea cu femeile cele desfrânate, ambiţia şi pofta ta pentru lucruri de nimic, şi atunci vei vedea cine au fost aceia şi cine eşti tu. Sau, mai bine zis, nu numai să te compari, ci imită pe o asemenea femeie, lepădând de pe tine acea sarcină de uscături – căci aceasta înseamnă luxul în materie de veşminte – şi luând podoaba aceea din ceruri, şi caută să afli cum de au devenit aşa cei de pe lângă Priscila.
Deci cum au devenit aÅŸa? Doi ani întregi au ospătat în casa sa pe Pavel, ÅŸi în timp de doi ani cum n-ar fi îmbunătăţit sufletul lor? „Dar ce să fac – zici tu – dacă nu am ÅŸi eu pe Pavel?â€. Dacă voieÅŸti, mai mult îl vei avea decât aceia, căci nici pe dânÅŸii nu i-a făcut aÅŸa privirea lui Pavel, ci cuvintele lui. AÅŸa că dacă ai voi, ai putea avea ÅŸi pe Pavel, ÅŸi pe Petru, ÅŸi pe Ioan, ÅŸi pe prooroci, ÅŸi în fine pe întreaga ceată a apostolilor ai putea-o avea, vorbind cu tine necontenit. Ia, deci, cărÅ£ile acestor fericiÅ£i, ÅŸi îndeletniceÅŸte-te necontenit cu scrierile lor, ÅŸi vor putea să te facă ÅŸi pe tine, ca ÅŸi pe femeia făcătorului de corturi. Åži ce spun eu de Pavel? Dacă voieÅŸti, vei avea chiar ÅŸi pe Stăpânul lui Pavel, căci prin limba lui Pavel ÅŸi Acela va vorbi cu tine. Dar ÅŸi în alt mod ai putea să-L primeÅŸti pe Hristos. Când tu vei primi în casa ta pe sfinÅ£i, când vei sluji celor ce au crezut întru El, pe El L-ai primit; iar după plecarea acelora de la casa ta, multe amintiri de evlavie vei avea. Åži masa pe care a mâncat sfântul, ÅŸi scaunul pe care a stat, ÅŸi patul pe care s-a culcat, toate vor inspira evlavie celui ce a primit ÅŸi ospătat pe sfânt, chiar ÅŸi după plecarea lui. Ce zici de sunamiteanca aceea (IVRegi 4, 8 ÅŸ.u.) care, intrând în foiÅŸorul unde stătuse Elisei, ÅŸi văzând masa, scaunul ÅŸi patul pe care acel sfânt dormise, s-a umplut de acea evlavie ÅŸi credinţă nestrămutată? Dacă n-ar fi fost aÅŸa, dacă nu ar fi ÅŸtiut că va trage mult folos de acolo, nu ar fi aruncat ea copilul mort pe patul sfântului. Dacă după atâta vreme ÅŸi noi ne-am înaripa, intrând în casa aceea unde a stat Pavel, unde a fost legat, sau unde a ÅŸezut ÅŸi a vorbit cu ucenicii, ÅŸi din acele locuri ne-am strămuta cu gândirea la amintirea lui, n-ar fi minunat lucru? Apoi ce nu ar simÅ£i oare în sufletul său cel ce primeÅŸte ÅŸi acum cu evlavie ÅŸi ospătează pe sfinÅ£ii lui Dumnezeu, cu toate că sunt altfel de împrejurări în timpul de faţă?
Acestea ştiindu-le, iubiţilor, să primim pe sfinţi, ca astfel să lumineze casele noastre, să se cureţe de spini, şi ca camera noastră să devină liman de adăpost. Să-i primim, şi să le spălăm picioarele. Nu eşti tu mai bună de cât Sara, nici mai nobilă, şi nici mai îmbelşugată ca ea, chiar de ai fi şi împărăteasă. Aceea avea sub stăpânire trei sute optsprezece capi de familie, pe când chiar de ar avea cineva numai două slugi, şi încă e bogăţie. Şi ce spun eu de trei sute optsprezece slugi? Întru sămânţa sa şi în făgăduinţele luate, ea a câştigat lumea întreagă, a avut ca bărbat pe prietenul lui Dumnezeu, ba încă pe Însuşi Dumnezeu ca apărător, ceea ce e mai mult decât orice împărăţie. Şi cu toate acestea, deşi se găsea într-o astfel de cinste şi slavă, ea singură frământă aluatul de pâine, şi celelalte slujbe ale casei pe toate le făcea tot ea, şi celor ce stau la masa ei, tot dânsa le slujea în rândul slugilor. Nu eşti tu mai nobil ca Avraam, care făcea treburile slugilor, chiar şi după biruinţele acelea, şi după trofeele luate în război, şi după cinstea din partea împăratului Egiptului, chiar şi după alungarea împăraţilor perşilor, şi după trofeele luate de la dânşii. Să nu te uiţi nici la aceasta, că sfinţii care vin la tine sunt în aparenţă proşti, săraci şi de multe ori înfăşuraţi în zdrenţe, ci adu-ţi aminte de acel glas care zice: „Întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut†(Matei 25, 40), şi: „Să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că zic vouă: Că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri†(Matei 18, 10), şi primeşte-i cu bunăvoinţă, şi îţi vor aduce mii de bunuri prin urarea de pace ce-ţi vor adresa. Împreună cu Sara gândeşte-te şi la Rebeca, care singură scotea apă, şi adăpa, şi chema pe străin înăuntrul casei, cum şi aceasta călcase în picioare orice mândrie. Tocmai de aceea şi primeau mare răsplată pentru ospitalitatea lor. Dar tu, dacă ai voi, şi mai mare răsplată ai lua, căci Dumnezeu ţi-ar da roadă nu numai în copii, ci ţi-ar da şi cerul cu bunătăţile de acolo; te-ar izbăvi şi de gheena, ţi-ar da şi iertarea păcatelor. Mare este cu adevărat, şi încă foarte mare, roada ospitalităţii sau a primirii de străini. Astfel şi Ietro (Ieşirea 3, 1), cu toate că era barbar, a luat ca sprijinitor şi protector al său pe cel ce a poruncit mării cu atâta putere încât s-a despărţit în două, căci fetele lui i-au prins în cursă un astfel de vânat ales.
Toate acestea cugetându-le, şi meditând la voinicia acelor femei, şi la înţelepciunea lor, calcă în picioare mândria de faţă, calcă şi podoabele hainelor, şi luxul aurăriilor, şi ungerea cu mirodenii, şi după ce pe toate acestea le vei rupe şi le vei fărâma, vei lăsa ca trupul să păşească cu rânduială, şi toată îngrijirea ce o ai acum de trup vei îndrepta-o spre suflet. Cu alte cuvinte, aprinde-te de dorul cerului, şi în acea parte îndreaptă-ţi cugetul! Dacă vei prefera o astfel de dragoste, apoi singură vei vedea mocirla şi glodul în care ai stat până atunci, şi vei râde de toate cele iubite şi admirate acum de cei mai mulţi. Nici că se poate ca o femeie împodobită cu cele duhovniceşti să umble după astfel de lucruri de râs. Aşadar, aruncând de la tine toate acestea, care sunt ale femeilor de rând, ale acelor din orchestră, ale acelor ce cântă cu naiul şi cu fluierul, îmbrăcă-te cu înţelepciunea, cu ospitalitatea, cu protecţia sfinţilor, cu evlavia şi cu rugăciunea cea neîncetată. Acestea sunt cu mult mai bune decât hainele aurite, sunt cu mult mai cinstite decât pietrele cele preţioase şi decât mărgelele de la gât; acestea te fac de a fi cinstită şi de oameni, iar de la Dumnezeu îţi aduc o mare răsplată. Aceasta este podoaba Bisericii, pe când aceea este a teatrelor. Această podoabă este vrednică de ceruri, iar aceea este vrednică de cai şi catâri. Aceea se pune şi pe trupurile moarte, pe când aceasta străluceşte numai într-un suflet bun, în care locuieşte Hristos. Să ne agonisim deci această podoabă, ca astfel să cântăm şi noi şi să mulţumim lui Hristos, prin Care şi cu Care se cade slavă Tatălui şi Sfântului Duh, în vecii vecilor. Amin.