din „Omilii la Epistola catre Romani”
[Laude adresate Sfântului Pavel, Apostolul Neamurilor, pe care şi noi se cade a-l urma]
„Şi vă îndemn, fraţilor, să vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi sminteli împotriva învăţăturii pe care aţi primit-o. Depărtaţi-vă de ei. Căci unii ca aceştia nu slujesc Domnului nostru Iisus Hristos, ci pântecelui lor, şi prin vorbele lor frumoase şi măgulitoare înşeală inimile celor fără de răutate†(Romani 16, 17-18).
Iarăşi sfătuire, şi rugăciune imediat după sfătuire; căci spunând să se păzească de cei ce fac dezbinări şi să nu asculte de ei, a adăugat: „Iar Dumnezeul păcii va zdrobi repede sub picioarele voastre pe satana†şi „Harul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi!†(16, 20).
Acum tu gândeÅŸte-te ÅŸi cu câtă înÅ£elepciune îi sfătuieÅŸte, căci el face aceasta nu punându-se în rândul sfătuitorului, ci în rândul rugătorului, ba ÅŸi cu multă cinste, căci i-a numit ÅŸi fraÅ£i, ÅŸi în acelaÅŸi timp îi ÅŸi roagă. „Vă îndemn, fraÅ£ilorâ€, zice. Apoi îi face a fi necontenit cu băgare de seamă, arătând prin aceasta viclenia celor ce-i ispiteau. Ca ÅŸi cum acei amăgitori erau necunoscuÅ£i pe acolo, le zice: „vă îndemn să vă păziÅ£iâ€, adică să cercetaÅ£i cu cea mai mare precizie, să aflaÅ£i bine, să iscodiÅ£i cu amănunÅ£ime. De cine sau de ce? „Să vă păziÅ£i – zice el – de cei ce fac dezbinări ÅŸi sminteli împotriva învăţăturii pe care aÅ£i primit-oâ€.
Aceasta mai cu seamă este răsturnarea Bisericii: a se face dezbinări. Aceasta este arma diavolului; aceasta răstoarnă totul pe dos. ÃŽntrucât trupul Bisericii este unit, diavolul nu poate găsi loc de intrare; dar facându-se dezbinări, el se furiÅŸează pe nesimÅ£ite, pătrunde înăuntru, ÅŸi pe urmă vin smintelile. Astfel, dar, smintelile vin din dezbinări. Dar dezbinarea de unde vine? De la dogmele sau credinÅ£ele ce sunt contra învăţăturii apostolilor. Dar acele credinÅ£e false de unde vin? De la a sluji cineva pântecelui ÅŸi celorlalte patimi. „Căci unii ca aceÅŸtia, zice, nu slujesc Domnului, ci pântecelui lorâ€. AÅŸadar nu ar fi sminteli, nu ar fi dezbinare, dacă nu s-ar plăsmui nici o credinţă împotriva învăţăturii apostolice, ceea ce ÅŸi aici arătând-o, Apostolul zicea: „împotriva învăţăturiiâ€. Åži ce să le facem celor dedaÅ£i la astfel de fapte rele? Dar iată că Apostolul nu ne răspunde: „AruncaÅ£i-vă asupra lor, apucaÅ£i-vă la ceartă cu ei ÅŸi bateÅ£i-i cu pumniiâ€, ci „DepărtaÅ£i-vă de eiâ€. Dacă ei făceau aceasta din neÅŸtiinţă, sau din amăgire, ar fi trebuit să se îndrepte; dar fiindcă de bunăvoie păcătuiesc, atunci fugiÅ£i de ei, zice. Åži în alt loc Apostolul spune aceasta: „Să vă feriÅ£i de orice frate care umblă fără de rânduială†(II Tesaloniceni 3, 6), iar lui Timotei, vorbindu-i de Alexandru făurarul, îi dă acelaÅŸi sfat: „PăzeÅŸte-te ÅŸi tu de el†(II Timotei 4, 15). Apoi, luând ÅŸi în bătaie de joc pe cei ce îndrăzneau unele ca acestea, arată ÅŸi pricina smintelii lor: „Căci unii ca aceia nu slujesc Domnului nostru Iisus Hristos, ci pântecelui lorâ€. Åži filipenilor scriindu-le, zicea: „Pântecele este dumnezeul lor†(Filipeni 3, 19).
Dar dacă acesta este subiectul amăgirii lor, apoi modul acestei amăgiri este o altă boală, anume linguÅŸirea. „Şi prin vorbele lor frumoase ÅŸi măgulitoare, zice, înÅŸeală inimile celor fără de răutateâ€. Åži bine a zis „prin vorbele lor frumoase ÅŸi măgulitoareâ€, fiindcă purtarea lor cea plăcută se întindea numai până la vorbe, pe când cugetul le era plin de viclenie. Åži nu zice: „vă înÅŸeală pe voiâ€, ci „inimile celor fără de răutateâ€. Åži nu s-a oprit aici, ci, ca să facă mai nesupărător cuvântul spus mai sus, zice: „Căci ascultarea voastră este cunoscută de toÅ£i†(16, 19). „Nu numai eu singur mărturisesc – zice el, măgulindu-i spre încurajare –, ci lumea întreagăâ€. Åži n-a zis: „înÅ£elepciunea voastrăâ€, ci „ascultarea voastrăâ€, adică înduplecarea voastră spre bine. „Mă bucur deci de voiâ€. Iar mai departe, după laudă pune ÅŸi povăţuirea despre cum trebuie să fie în viitor. Ca nu cumva, fiindcă i-a scăpat de acuzaÅ£ii, pe nesimÅ£ite ei să se facă mai leneÅŸi, adaugă: „Şi voiesc să fiÅ£i înÅ£elepÅ£i spre bine ÅŸi nevinovaÅ£i la răuâ€. Ai văzut cum iarăşi se atinge de ei, fără să fie bănuit măcar? Faptul la care face el aluzie aici este acela că unii dintre ei se abăteau de la îndatoririle lor.
„Iar Dumnezeul păcii va zdrobi repede sub picioarele voastre pe satana†(16, 20). Fiindcă mai înainte a vorbit despre dezbinări ÅŸi de cei ce făceau sminteli, aduce apoi vorba despre Dumnezeul păcii, ca astfel să-i încurajeze de a se izbăvi de acei înÅŸelători, căci Dumnezeu, Care se bucură de pace, va nimici pe toÅ£i tulburătorii ei. Åži n-a zis: „va supuneâ€, ci ceea ce e cu mult mai mult: „va zdrobiâ€; ÅŸi nu numai pe acei amăgitori, ci ÅŸi pe generalul, sau căpetenia lor, „pe satanaâ€. Åži nici n-a zis simplu „va zdrobiâ€, ci „sub picioarele voastreâ€, astfel ca biruinÅ£a ei să o culeagă, iar prin acest trofeu să se umple de strălucire.
„Harul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi!â€. Arma cea mai puternică, zidul cel nebiruit, turnul ce nu se clatină, acesta este harul Domnului Iisus Hristos; ÅŸi le-a amintit de acest har, spre a-i face mai cu bunăvoinţă ÅŸi mai ageri în lupte. „Dacă – zice – v-aÅ£i izbăvit prin har de cele cu mult mai grele, apoi cu atât mai mult vă veÅ£i izbăvi de cele mai mici ÅŸi mai uÅŸoare, când aÅ£i devenit ÅŸi prietenii harului, ÅŸi când aÅ£i contribuit ÅŸi voi cu cele ce se cuvinâ€. Ai văzut cum el niciodată nu se referă la rugăciune fără fapte ÅŸi nici la fapte fără rugăciune? Mărturisind, deci, supunerea ÅŸi ascultarea lor, la urmă a mărit faptul, arătând că avem nevoie de amândouă, adică ÅŸi de cele cuvenite nouă, ÅŸi de ajutorul lui Dumnezeu, dacă voim a dobândi mântuirea. Nu numai înainte am avut, ci ÅŸi acum avem nevoie de harul Lui, oricât am fi noi de mari ÅŸi de lăudaÅ£i.
„Vă îmbrăţiÅŸează Timotei, cel împreună-lucrător cu mine†(16, 21). Ai văzut iarăşi laudele cele obiÅŸnuite? „Şi Luciu ÅŸi Iason ÅŸi Sosipatru, cei de un neam cu mineâ€. Despre acest Iason aminteÅŸte ÅŸi Luca, care ne prezintă vitejia lui, căci gloatele îl trăgeau ÅŸi-l târau la mai marii cetăţii, strigând (Faptele Apostolilor 17, 6). Åži ceilalÅ£i desigur erau dintre cei mai însemnaÅ£i, căci nu în zadar pomeneÅŸte de ei ca rude ale sale, dacă aceia n-ar fi avut evlavia cu care să-i semene Lui.
„Vă îmbrăţişez în Domnul eu, Tertius, care am scris epistola†(16, 22). Nici aceasta nu este o mică laudă, de a fi scriitor al lui Pavel, dar el nu a făcut aceasta ca să se laude pe sine, ci ca să atragă spre el dragostea lor cea fierbinte, pentru slujba împlinită cu această ocazie.
„Vă îmbrăţişează Gaius, gazda mea şi a toată Biserica†(16, 23). Ai văzut ce fel de cunună i-a împletit şi acestuia, care a dat dovadă de atât de mare ospitalitate, încât făcuse loc în casa sa întregii adunări? Când auzi că el a fost gazda lui Pavel, să nu-i admiri numai generozitatea, ci şi rigoarea şi curăţenia vieţii lui, căci dacă n-ar fi fost vrednic de virtutea lui Pavel, nici acela nu ar fi poposit în casa lui.
„Vă îmbrăţiÅŸează Erast, vistiernicul cetăţii, ÅŸi fratele Cvartusâ€. Nu fără rost a specificat Apostolul: „vistiernicul cetăţiiâ€, după cum nu fără rost scria ÅŸi filipenilor: „Vă îmbrăţiÅŸează pe voi cei din casa Cesarului†(Filipeni 4, 22), ca să le arate că propovăduirea Evangheliei s-a întins ÅŸi la cei mai mari.
„Harul Domnului nostru Iisus Hristos să fie cu voi toţi. Amin!†(16, 24). Ai văzut de unde se cuvine a începe şi unde se cuvine a sfârşi în toate şi pretutindeni? Căci iată că Apostolul de aici, anume de la harul Domnului Iisus Hristos, a pus temelie epistolei sale, şi de aici i-a pus şi acoperământ, invocând şi dorindu-le lor pe mama tuturor darurilor şi a toată binefacerea. Aceasta este mai cu seamă însuşirea de căpătâi a dascălului plin de forţă, ca el nu numai prin cuvânt, ci şi prin rugăciuni să folosească ucenicilor. De aceea şi zicea: „Iar noi vom stărui în rugăciune şi în slujirea cuvântului†(Faptele Apostolilor 6, 4).
Dar oare cine se va ruga lui Dumnezeu şi pentru noi, de vreme ce Pavel s-a dus de aici? Toţi cei ce imită pe Pavel, numai dacă ne vom arăta vrednici de această mijlocire, pentru ca astfel nu numai aici să auzim glasul lui Pavel, ci şi acolo ducându-ne, să ne învrednicim de a vedea pe acest atlet al lui Hristos. Sau, mai bine zis, dacă noi îl vom asculta aici, atunci şi acolo îl vom vedea negreşit; deşi nu vom sta aproape de el, pentru mai mica noastră vrednicie, îl vom vedea însă aproape de tronul împărătesc, strălucind acolo unde heruvimii Îl slăvesc pe Dumnezeu, iar serafimii zboară roată împrejurul Lui. Acolo îl vom vedea pe Pavel împreună cu Petru, ca fruntaşi ai cetei sfinţilor, şi ne vom bucura de dragostea lui cea adevărată. Căci dacă el, aici fiind, iubea atât de mult pe oameni, apoi cu atât mai mult acolo va arăta dragostea lui cea fierbinte.
Eu de aceea iubesc şi Roma, deşi am cuvinte de a o lăuda şi pentru altele, ca de pildă pentru măreţia, pentru vechimea, pentru frumuseţea ei, pentru mulţimea poporului de acolo, pentru ordinea ei împărătească, pentru bogăţia şi pentru izbânzile romanilor în războaie, dar lăsând la o parte toate celelalte, zic, eu de aceea o fericesc, pentru că şi trăind el le-a scris şi-i iubea atât de mult pe romani, şi fiind printre dânşii, le vorbea şi-i încuraja, şi chiar viaţa acolo şi-a sfârşit-o! De aceea şi este renumită acea cetate mai cu seamă pentru acest fapt decât pentru celelalte. După cum trupul are doi ochi, tot aşa şi Roma are ca şi doi ochi ce strălucesc: trupurile acestor sfinţi [Petru şi Pavel]. Nu este atât de strălucit cerul, când soarele îşi revarsă razele sale, pe cât de strălucită este cetatea romanilor, care revarsă din ea lumina cea nestinsă a acestor două făclii şi o trimite să strălumineze până la marginile lumii. De acolo are să fie răpit la cer Pavel, de acolo Petru. Judecaţi voi înşivă şi înfricoşaţi-vă, ce fel de privelişte va vedea atunci bătrâna Romă! Va vedea pe Pavel deodată sculat din sicriul acela împreună cu Petru, înălţându-se în văzduh, întru întâmpinarea Domnului. Ce minunate raze trimite lui Hristos cetatea Romei! Cu ce splendide cununi este ea împodobită! Cu ce lanţuri de aur este încinsă şi ce izvoare fără seamăn are! De aceea admir eu cetatea aceasta, iar nu pentru aurul ei cel mult, nu pentru coloanele ei cele frumoase, nu pentru celelalte fantezii ce se găsesc acolo, ci pentru aceşti doi stâlpi neclintiţi ai Bisericii.
Dar cine oare mi-ar dărui puterea să îmbrăţişez acum trupul lui Pavel, să mă lipesc de mormântul lui, să văd ţărâna aceea a lui care a împlinit cele lipsite ale lui Hristos, a celui ce-i purta rănile Lui, a celui ce a semănat pretutindeni propovăduirea Evangheliei Lui? Cine mi-ar da puterea să văd ţărâna gurii lui, prin care Hristos Însuşi grăia şi prin care lumina scăpăra mai frumos decât orice fulger, iar glasul îi vuia mai tare decât orice tunet, aşa încât demonii fugeau cutremuraţi? Prin acea fericită gură de ţărână care grăia oarecând: „Aş fi dorit să fiu eu însumi anatema de la Hristos pentru fraţii mei†(Romani 9, 3), vorbind şi împăraţilor fără să se ruşineze, am cunoscut pe Pavel, dar şi pe Stăpânul lui Pavel! Nu atât de grozav este pentru noi tunetul, pe cât de grozavă era vocea lui Pavel pentru demoni. Dacă demonii se înfricoşau şi de veşmintele lui, apoi cu atât mai mult de glasul lui. Acest glas îi alunga legaţi; acest glas a curăţit întreaga lume; acest glas a dezlegat bolile, a scos răutatea, a readus adevărul cel întru Hristos, şi în Duhul lui Hristos a colindat pământul de la Răsărit la Apus. Ceea ce sunt heruvimii pentru Hristos, aceea era glasul lui Pavel, căci după cum El stă pe acele puteri cereşti, tot aşa şedea şi pe glasul lui Pavel. Căci s-a făcut vrednic de a primi pe Hristos acel glas, grăind cele pe care Hristos le iubea, şi ridicându-se până la înălţimi negrăite, aidoma cu serafimii.
Într-adevăr, ce poate fi mai înalt decât acel glas care zicea: „Sunt încredinţat că nici moartea, nici viaţa, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici puterile, nici înălţimea, nici adâncul şi nici o altă făptură nu va putea să ne despartă pe noi de dragostea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus†(Romani 8, 38, 39)? Câte aripi ţi se pare că are acest glas? Şi câţi ochi? De aceea zicea: „Căci gândurile lui [ale diavolului] nu ne sunt necunoscute†(II Corinteni 2, 11). De aceea demonii fugeau grămadă, şi nu numai când el grăia, ci chiar şi numai când din depărtare îi zăreau veşmântul.
Aş voi să văd ţărâna acestei guri, prin care Hristos a vorbit lucruri mari şi nemaigrăite, ba încă mai mari decât prin propria Sa gură; căci după cum a lucrat prin ucenicii Săi lucruri mai mari decât El Însuşi a săvârşit în trup omenesc, tot aşa a şi grăit prin ei şi cuvinte mai mari decât grăise El la început. Aş voi să văd ţărâna acelei guri prin care Duhul a dat lumii întregi acele minunate proorocii. Căci ce bun n-a lucrat acea gură? Demoni a alungat, păcate a dezlegat, tirani a amuţit, limbile filosofilor le-a îngrădit, lumea întreagă a adus-o înaintea lui Dumnezeu, pe barbari i-a făcut să cugete, pe toate le-a orânduit pe pământ, ba încă şi celor din ceruri le-a poruncit uneori, după puterea ce-i fusese dată lui!
Åži nu numai ţărâna gurii, ci ÅŸi acea a inimii lui aÅŸ voi să o văd, pe care nu ar greÅŸi cineva dacă ar numi-o inima lumii întregi, izvorul miliardelor de bunătăţi, izvodul ÅŸi temeiul vieÅ£ii noastre! Căci Duhul vieÅ£ii de acolo se împărÅ£ea la toÅ£i ÅŸi se comunica membrelor lui Hristos; nu era trimis prin artere, ci prin dreapta voire a faptelor celor bune. Atât de largă era inima lui, încât putea primi în ea cetăţi întregi, ţări ÅŸi naÅ£iuni, după cum ÅŸi însuÅŸi zice: „inima noastră s-a lărgit†(II Corinteni 6, 11). Cu toate acestea, acea inimă largă se strâmtora de multe ori de mâhnire, însă dragostea iarăşi o lărgea, precum zice: „Căci din multă supărare ÅŸi cu inima strânsă de durere, v-am scris cu multe lacrimi†(II Corinteni 2, 4). Acea inimă spulberată aÅŸ voi să o văd; acea inimă care pârjoleÅŸte pe fiecare dintre cei pierduÅ£i ÅŸi care vede mai presus de toate pe Dumnezeu: „Cei curaÅ£i cu inima, zice, vor vedea pe Dumnezeuâ€. (Matei 5, 8). Acea inimă care s-a făcut jertfă, după cuvântul proorocului: „Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit†(Psalmul 50, 19), care a fost mai înaltă decât cerurile, mai largă decât lumea, mai strălucită decât văpaia soarelui, mai arzătoare decât focul, mai tare decât diamantul; acea inimă care slobozea din ea râuri de apă curată: „Râuri de apă vie, zice, vor curge din pântecele lui†(Ioan 7, 38); acea inimă, zic, în care era izvorul ce fremăta ÅŸi ţâşnea în sus, care adapă nu numai faÅ£a pământului, ci ÅŸi sufletele oamenilor, de unde nu numai râuri, ci ÅŸi fluvii de lacrimi curgeau zi ÅŸi noapte; acea inimă care a trăit în viaÅ£a cea nouă, iar nu în aceasta a noastră: „Nu eu mai trăiesc, zice, ci Hristos trăieÅŸte în mine†(Galateni 2, 20). Prin urmare, inima lui Hristos era inima lui Pavel, era lespedea Duhului Sfânt ÅŸi cartea harului Său; era acea inimă care tremura pentru păcatele străine, după cum zice: „Mă tem de voi, ca să nu mă fi ostenit la voi în zadar†(Galateni 4, 11), ÅŸi: „Nu cumva, precum ÅŸarpele a amăgit pe Eva în viclenia lui, tot aÅŸa să se abată ÅŸi gândurile voastre†(II Corinteni 11, 3), ÅŸi: „Nu cumva, venind, să nu vă găsesc pe voi aÅŸa precum voiesc†(II Corinteni 12, 20). Acea inimă, zic, care pentru Hristos se ÅŸi temea, dar se ÅŸi îmbărbăta, după cum zice: „Sunt încredinÅ£at că nici îngerii, nici puterile nu vor putea să ne despartă pe noi de dragostea lui Hristos†(Romani 8, 38, 39). Acea inimă care s-a învrednicit a iubi pe Domnul Hristos aÅŸa precum nimeni nu L-a mai iubit vreodată, care dispreÅ£uia de la înălÅ£imea dragostei ei moartea ÅŸi gheena, ÅŸi care se topea de lacrimile fraÅ£ilor în suferinţă: „Ce faceÅ£i, zice, de plângeÅ£i ÅŸi-mi sfâşiaÅ£i inima†(Faptele Apostolilor 21, 13)? Acea inimă care, deÅŸi era mai tare ca stânca, totuÅŸi nu putea răbda de a se îndepărta de tesaloniceni pentru puÅ£ină vreme!
Aş voi să văd ţărâna mâinilor lui în lanţuri, prin punerea cărora se acordă harul Duhului, şi cu care el scria sfintele lui epistole. „Vedeţi cu ce fel de litere v-am scris eu, cu mâna mea†(Galateni 6, 11), şi iarăşi: „Salutarea cu mâna mea, Pavel†(I Corinteni 16, 21) –acele mâini pe care văzându-le vipera aceea, a căzut în foc!
Aş voi să văd şi ţărâna ochilor lui celor orbiţi spre binele neamului omenesc, celor ce iarăşi au văzut şi şi-au îndreptat privirile la mântuirea lumii întregi, celor ce s-au învrednicit de a vedea pe Hristos şi în trup, celor ce vedeau cele pământeşti, şi nu le vedeau, celor ce nu ştiau ce este somnul, celor ce privegheau în mijlocul nopţii, celor ce nu sufereau cele ale ochilor!
Aş voi să văd şi ţărâna acelor picioare care au alergat lumea întreagă şi nu s-au obosit; care erau legate în butuci pe când temniţa s-a clătinat; care au perindat şi ţările locuite, ca şi întinsurile pustiei.
Şi ce trebuie a mai spune îndeosebi? Aş voi să văd mormântul lui, unde sunt puse în păstrare armele dreptăţii, armele luminii, acele mădulare care acum viază, şi care pe când el via erau moarte; acele mădulare în care Hristos via; acele mădulare care s-au răstignit lumii, mădularele lui Hristos, care erau îmbrăcate cu Hristos; acele mădulare care au fost templul Duhului, clădirea mai sfântă decât toate; acele mădulare legate cu Duhul, pironite cu frica de Dumnezeu, şi care aveau pe ele pecetea rănilor lui Hristos!
Acest trup păzeşte şi apără acea cetate; acest trup care o ţine mai în siguranţă decât toate turnurile şi decât toate şanţurile de apărare. Şi după trupul lui, aş voi să văd şi trupul lui Petru, pe care chiar trăind îl cinstea, după cum însuşi spune: „M-am suit la Ierusalim, ca să-l cunosc pe Chefa†(Galateni 1, 18). De aceea şi ducându-se de aici, l-a învrednicit harul de a-l pune în acelaşi mormânt cu Petru.
Aş fi voit să văd pe leul duhovnicesc, căci întocmai ca şi leul slobozind foc în cetele de vulpi, aşa făcea şi el când se azvârlea în dezbinările filosofilor şi în mijlocul demonilor, şi ca o săgeată de trăsnet se arunca în armatele diavolilor. Nici nu îndrăzneau de a se pune în rând de bătaie faţă de dânsul, căci atât de mult se temeau de el şi tremurau, încât de i-ar fi văzut numai umbra, sau i-ar fi auzit numai glasul, de departe o şi luau la goană. Căci efesenilor le spunea într-un rând: „Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor†(Efeseni 6, 12), după care imediat aşază şi premiile: căci lupta noastră, zice, nu este întru cele pământeşti, ci întru cele cereşti. Iar altădată spunea: „Nu ştiţi, oare, că noi vom judeca pe îngeri?†(I Corinteni 6, 3).
Toate acestea cugetându-le, iubiţilor, să stăm eu bărbăţie. Fiindcă şi Pavel a fost om ca şi noi, împărtăşindu-se de aceeaşi fire ca şi noi, şi toate celelalte le-a avut deopotrivă cu noi. Dar fiindcă a arătat o atât de mare dragoste pentru Hristos, a covârşit şi cerurile, şi a stat împreună cu îngerii. Aşa că, dacă am voi şi noi să ne ridicăm cât de puţin şi să aprindem acel foc în noi, vom putea călca pe urma acelui sfânt. Dacă aceasta ar fi peste putinţele noastre, atunci n-ar fi mai strigat el, zicând: „Fiţi următori ai mei, precum şi eu sunt al lui Hristos†(I Corinteni 11, 1). Deci nu numai să-l admirăm şi să ne minunăm de dânsul, ci să-l şi imităm cu râvnă vie, ca astfel să ne învrednicim a-l vedea acolo, când ne vom muta de aici, şi să ne împărtăşim şi noi de cinstea lui cea mare. Acesteia fie cu toţii să ne învrednicim, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh se cuvine slava, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.