din “Cuvântări împotriva anomeilor. Către iudeiâ€
Ed. IBMBOR – 2007
Dacă, luându-se doar după titlurile cuvântărilor adunate în acest volum, ar fi ispitit cineva să creadă că ele au fost potrivite numai pentru vremurile păstoririi Sfântului Ioan Gură de Aur, mult s-ar păgubi duhovniceÅŸte. Căci, pe de-o parte, nu ÅŸi-ar putea întări ÅŸi mai mult conÅŸtiinÅ£a sa dogmatică, aflând cât de hotărâtoare pentru mântuirea omului este împărtăşirea credinÅ£ei celei dintru început, curate ÅŸi singure adevărate – odorul nepreÅ£uit încredinÅ£at lumii prin propovăduirea SfinÅ£ilor Apostoli ai Domnului ÅŸi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, odor păstrat neschimbat ÅŸi ocrotit numai de Biserica cea dreptmăritoare, de la originile ei apostolice ÅŸi până astăzi; pe de altă parte, i-ar fi mult mai greu unei asemenea persoane să recunoască amăgirea spirituală ascunsă în formele ÅŸi formulele perfide sub care s-au strecurat, prin istorie, până în zilele acestea, erezii prin care a fost primejduită Biserica încă din primele veacuri creÅŸtine.
Şi care erezie a adunat în învăţătura ei mai multă blasfemie decât arianismul, rodul otrăvit al trufiei mintii omeneşti care a iscodit fără pic de sfială cele de necuprins, adică cele ale Dumnezeirii, respingând adevărul revelat?
Sfântul Ioan Gură de Aur i-a înfruntat prin cuvântările sale pe cei mai antihristici dintre arieni, pe anomei, cei care în totală orbire spirituală au luptat cu îndârjire împotriva adevărului mântuitor, mărturisit ÅŸi mai cu seamă dovedit de ÃŽnsuÅŸi Domnul ÅŸi Mântuitorul nostru Iisus Hristos: „ Eu ÅŸi Tatăl Meu una suntemâ€Â (Ioan 10, 30). Aceia nu doar tăgăduiau dumnezeirea Fiului, Cel din veci născut din Tatăl ÅŸi întrupat din Preasfânta Născătoare de Dumnezeu „ la plinirea vremiiâ€Â (Gal. 4, 4) pentru izbăvirea noastră, ci cutezau să-ÅŸi atribuie chiar putinÅ£a cunoaÅŸterii fiinÅ£ei lui Dumnezeu.
ÃŽn faÅ£a acestei mândrii luciferice, pustiitoare de suflete, Sfântul Ioan Hrisostomul se cutremură: „ Ai văzut cât de mare este sus, printre îngeri, frica ÅŸi cât de mare este jos, printre oameni, dispreÅ£ul? Aceia slăvesc, aceÅŸtia iscodesc; aceia laudă, aceÅŸtia cercetează cu nesocotinţă. Aceia îşi acoperă fetele, aceÅŸtia pretind că-ÅŸi aÅ£intesc cu neruÅŸinare privirile spre slava cea nespusă a lui Dumnezeu! Cine n-ar ofta, cine n-ar jeli nebunia ÅŸi marea lor nesocotinţă?â€Â (p. 20). Căci, într-adevăr, îmbătaÅ£i de propria lor gândire ÅŸi nălucire, ÅŸi astfel nemaiputând recunoaÅŸte necuratul izvor al inspiraÅ£iei lor, acei eretici tăgăduiau în fapt putinÅ£a ÅŸi taina mântuirii omului prin Crucea Fiului lui Dumnezeu, Cel de-o-fiinţă cu Tatăl, înomenit prin puterea Duhului Sfânt din Preacurata Fecioară Maria pentru răscumpărarea noastră din blestem ÅŸi moarte.
Citind aceste puternice cuvinte adresate de Sfântul Ioan acelor eretici – care îşi au ucenici până în ziua de astăzi pe toÅ£i cei care nu mărturisesc credinÅ£a că Hristos Domnul este ÅŸi Dumnezeu adevărat, ÅŸi Om adevărat deci singurul Mântuitor al lumii (Fapte 4, 12) -, pătrundem parcă mai bine înÅ£elesul „ luptei celei buneâ€Â (2 Tim. 4, 7) purtate de marii bărbaÅ£i ai credinÅ£ei începând cu Sfântul Apostol Pavel, cel atât de iubit, admirat ÅŸi urmat de Marele Hrisostom: „ Noi surpăm iscodirile minÅ£ii ÅŸi toată trufia care se ridică împotriva cunoaÅŸterii lui Dumnezeu, ÅŸi tot gândul îl robim spre ascultarea Iui Hristosâ€Â (2 Cor. 10, 4-5). Această lucrare a săvârÅŸit-o strălucit ÅŸi Sfântul Ioan Gură de Aur, aÅŸa cum o arată din plin paginile ce urmează.
Dar fermitatea arătată tuturor tăgăduitorilor de Sfântul Ioan Gură de Aur – în apărarea adevărului de credinţă, în dreapta tălmăcire a Sfintei Evanghelii a Domnului Iisus Hristos ÅŸi a întregii Sfinte Scripturi, mai ales a proorociilor mesianice – este străină de orice încrâncenare, ascunzând de fapt o mare ÅŸi evanghelică compătimire: „ Să nu ne purtăm cu sălbăticie cu ereticii! Să nu ne înfuriem pe ei! Dimpotrivă, să le vorbim cu blândeÅ£e, nimic nu-i mai tare decât blândeÅ£ea ÅŸi bunătateaâ€Â (p. 20).
Iată principiul de aur ÅŸi permanent actual al binevestirii de către Biserică a credinÅ£ei celei mântuitoare – strălucirea adevărului Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos din bunul chip al vieÅ£ii ÅŸi al vorbirii noastre, din curăţia faptelor ÅŸi trăirilor noastre de fiecare clipă.
AÅŸadar, binecuvântând tipărirea acestor înalte învăţături împărtăşite prin cuvintele dumnezeiescului Hrisostom, să ne amintim în toată vremea de armele date nouă, creÅŸtinilor zidiÅ£i pe „ temelia adevărului†, ÅŸi astfel aflaÅ£i în „ Biserica Dumnezeului celui viuâ€Â (1 Tim. 3, 15), spre a cuceri pe cât mai multi semeni ai noÅŸtri pentru ÃŽmpărăţia cerurilor: blândeÅ£ea ÅŸi smerenia; arme încredinÅ£ate nouă de către Cel care ne îndeamnă neîncetat: „ LuaÅ£i jugul Meu asupra voastră ÅŸi învătati-vă de la Mine, că sunt blând ÅŸl smerit cu mima, ÅŸi veÅ£i găsi odihnă sufletelor voastre. Căci jugul Meu e bun ÅŸi povara Mea este uÅŸoarăâ€Â (Matei 11, 29-30).
La pomenirea Sfântului sfinţit Mucenic Policarp al Smirnei, 2007.
ARHIEPISCOP AL BUCUREÅžTILOR.
MITROPOLIT AL MUNTENIEI ÅžI DOBROGEI,
LOCÅ¢IITOR AL CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE